פרק מיוחד מקדיש מבקר המדינה, השופט מיכה לינדנשטראוס, בדו"ח שהוא מפרסם היום למפעל ההזנה שנועד בבסיסו לאפשר קיום יום לימודים ארוך וסיוע בפתרון בעיית חוסר הביטחון התזונתי באמצעות הספקת ארוחה חמה לתלמידים בין כותלי בית הספר. כמו כן נועד להקנות לתלמידים הרגלי תזונה נכונים.
על פי החוק, הממשלה והרשויות המקומיות הן האמורות להקצות כספים להפעלת מפעל ההזנה, ולצורך כך הן רשאיות לגבות כספים מהורי התלמידים ולגייס תרומות.
הפעלת הפרויקט מבוצעת בידי 'קרן רש"י' התורמת חלק מהתקציב. להפעלת המיזם יצרו אנשי הקרן קשר עם ספקי מזון שונים ברחבי הארץ.
את בדיקת הפרויקט ערך משרד מבקר המדינה בחודשים פברואר-יוני 2008. חוקרי המשרד בחנו את ההיבטים השונים של הפעלת מפעל ההזנה ויישום חוק ארוחה יומית. הבדיקה בוצעה במשרד החינוך, במשרד האוצר ובמשרד הבריאות. כמו כן נעשתה בדיקה בשש רשויות מקומיות: עיריית אופקים, עיריית לוד, עיריית עיר הכרמל , עיריית קריית מלאכי, עיריית רהט ועיריית תל אביב-יפו.
המבקר קובע כי רק שנתיים לאחר ההתקשרות עם 'רן רש"י' פנה חשב משרד החינוך לוועדת הפטור באגף החשכ"ל בבקשה לאשר את ההתקשרות. בבקשה זו נימק החשב אותה בהיות 'קרן רש"י' היחידה שעמדה בקריטריונים שנדרשו להפעלת המהלך ובקריטריונים של התרומה הנדרשת לפרויקט.
המבקר קובע כי עד סוף שנת הלימודים התשס"ז לא אישרה ועדת הפטור למשרד החינוך לקיים התקשרות פטורה ממכרז עם קרן רש"י, אולם בפועל הפעילה הקרן את מפעל ההזנה באותה שנה. רק בנובמבר 2007 אישר אגף החשב הכללי למשרד החינוך תשלום בדיעבד עבור הפעלת תכנית ההזנה בשיתוף קרן רש"י לשנת הלימודים התשס"ז, באופן חריג וחד-פעמי. לדעת משרד מבקר המדינה התמשכות הדיונים והפעלת מפעל ההזנה באמצעות הקרן בלי שאושר הפטור ממכרז מנוגדות לכללי מינהל תקין.
לדעת משרד מבקר המדינה היה ראוי לבחון אם יש מקום להפריד בין מתן התרומה להפעלת מפעל ההזנה. "התניית ההתקשרות במתן תרומה עלולה לצמצם את מספר המציעים האפשריים וכן עלולה לגרום לאבדן התרומה שהבטיח המפעיל או להקטנת התרומה אם יתעוררו חילוקי דעות ואי-הסכמות בין המדינה למפעיל שנבחר".
באשר לתפקודה של קרן רש"י מדגיש משרד המבקר כי הוא מוצא לנכון לשבח את נכונותה ותרומתה של קרן רש"י למפעל ההזנה. עם זאת, לדעת המבקר "פעילותם המבורכת של קרנות ותורמים ראוי שתהיה פעילות משלימה לפעילותן של רשויות השלטון. על משרדי הממשלה לתת דעתם לכך שתרומות מטיבן הן ארעיות ונתונות לשינויים חיצוניים והשגתן תלויה ברצונם הטוב של התורמים ולפיכך הן אינן יכולות לשמש תחליף למחויבות שקיבלה עליה הממשלה במסגרת חוק ארוחה יומית".
"על פי החוק, ראש הממשלה יקבע, על פי המלצות ועדה שיקים לעניין זה (להלן - הוועדה המייעצת) ובאישור ועדת הכספים של הכנסת, את שיעורי ההשתתפות המרביים של כל רשות חינוך מקומית במימון מפעל ההזנה. נמצא כי אף שחוק ארוחה יומית התקבל כבר בינואר 2005, דהיינו במהלך שנת הלימודים התשס"ה, הפעלת מפעל ההזנה על פי החוק החלה כאמור רק בשנת הלימודים התשס"ז. נמצא כי רק בספטמבר 2006, דהיינו כמעט שנתיים לאחר שחוקק החוק, אישרה ועדת הכספים את שיעורי ההשתתפות האמורים", קובע המבקר.
בהמשך הדו"ח מוצא מבקר המדינה מספר לא מבוטל של ליקויים באשר להתנהלות הרשויות הן המוניציפאליות והן השלטוניות בסוגיית ההזנה. המבקר חושף ליקויים באופן גביית תשלומים מהורים, חושף התמודדות עצמאית של כל רשות ורשות מול הורים שאינם מעוניינים בהזנה. זאת ללא מתווה עקרוני כולל ומוסכם להתנהלות במקרים אלה. "ברשויות מקומיות רבות מסרבים ההורים לשתף פעולה ולשלם את חלקם במפעל ההזנה, מהם מסיבות כלכליות ומהם מטעמים אחרים. חלק מהרשויות המקומיות מתקשות לממן את חלקן במפעל ההזנה ללא השתתפות ההורים, ועל כן מסרבות להפעילו. החוק אינו מקנה לרשויות המקומית כלים שבאמצעותם יוכלו לחייב את ההורים לשלם את חלקם".
כמו כן קובע המבקר כי אנשיו גילו שספקי המזון אינם מקפידים להעניק לתלמידים די מנות כנדרש. גם תנאי ההיגיינה בעייתיים בהיעדר הנחיה חוקית מסודרת אודותם: "בחוק נקבע כי שר החינוך רשאי להתקין תקנות בכל הנוגע לתנאים הנדרשים במוסדות החינוך לצורך ביצוע החוק, כגון התנאים הפיזיים והתברואתיים, לאחר התייעצות עם שר הבריאות. במועד סיום הביקורת נמצא כי טרם הותקנו תקנות בנושאים אלה".
לדעת משרד מבקר המדינה, במצב הקיים אין ודאות כי כל התלמידים הנזקקים והזכאים להזנה אכן זוכים לקבלה. "ראוי כי משרדי הממשלה המשתתפים בהחלת החוק - משרד החינוך, משרד האוצר, משרד הפנים ומשרד ראש הממשלה - בשיתוף השלטון המקומי יבחנו ביסודיות את השפעת מפעל ההזנה על אוכלוסיית התלמידים הזכאים ויפעילו את מפעל ההזנה באופן שיאפשר להשיג את מטרות החוק, מאחר שאי-השגתן מקשה לקיים יום לימודים ארוך", חותם המבקר פרק זה.
דוח המבקר:
חשש לניגוד אינטרסים בגביית מסי הרשויות
מאות בתי ספר עצמאיים ללא פיקוח
הפיקוח על הצימרים יצא לצימר
דרוש נוהל מחייב למשמעת עובדי ציבור
דרושה מדיניות לקביעת ועדות קרואות
ליקויים חמורים בחלוקת תקציבי הרשויות
גני משחקים – זירת סכנה של ממש
כך נהרס מבנה הכנסת הראשונה
