סיכמתי לעצמי כמה נקודות שביררתי לקראת יום העצמאות, ולענ'ד הדלה יכולה לצאת מעט תועלת מקריאת הדברים, בשביל שנדע מה להשיב לעצמינו,ולאלה שלא חושבים כמונו..
אחת השאלות שנשאלות היא-
האם יכולה הגאולה לבוא ע"י אנשים שאינם שומרי מצוות?
כאשר יהודי דמיין בעבר את הגאולה, הוא שיער שיבוא מלך צדיק שיגאל את העם, יגרום לעלייה רוחנית, כל בנ"י יהיו צדיקים, גדולי תורה ושומרי מצוות. עצם המחשבה שהקב"ה צריך להוביל את הגאולה דווקא בדרך שאנו חושבים, היא חמורה ביותר. "כי לא מחשבותי מחשבותיכם, ולא דרכיכם דרכי נאום ה'" (ישעיה נה,ח) וכו'.
כל דרך הגאולה מראשית צמיחתה, הייתה בדרך הפוכה לגמרי ממה שהיינו מצפים.
לידת משפחת המלוכה.
נתחיל מראשית יצירתה, ממשפחת אבותיו של מלך המשיח:
ממעשה יהודה ותמר (בראשית לח), שזהו לכאורה מעשה שקשה לנו להסביר, נולדו פרץ וזרח, כאשר פרץ עתיד להיות אביו של "איש בן פרצי", דוד המלך, וכל שושלת המלוכה הישראלית.
גם מצד אימו של דוד המלך אין "ייחוס", סבתו של דוד היתה רות המואביה, גיורת, מהאומה המרוחקת ביותר! (דברים כג,ד-ה) אומה רשעה שרצתה להשמיד את עמ"י,ושלחה את בנותיה לפתות להתבוללות.
מכזה מוצא מלא חטאים ועבירות היינו מצפים שיוולד דוד המלך?
גם יורשו,שלמה המלך נולד באופן מפתיע, אימו היא בת שבע, אותה לקח דוד בראשונה בחטא (שמואל ב,יא) אומנם דוד עשה תשובה שלימה, אבל שממקרה כזה תמשיך שושלת המלוכה הישראלית?!
האמת היא שישנו עוד מנהיג יהודי שגדל בדרך ההפוכה ממה שהיינו מצפים,משה רבינו. גדל בבית של גויים, וחונך כבנו של מי שרוצה להשמיד את זכרי עם ישראל.
האם מישהו ציפה שגאולת פורים תצמח דווקא מנישואי תערובת של גוי ויהודיה?
גאולת מצרים
מה היה המצב הרוחני של העם בגאולות הקודמות?כולם היו שומרי תורה ומצוות ויר"ש?
רש"י בשמות יב, ו מביא מדרש המספר כיצד עמ"י היה שטוף כ"כ בע"ז, עד שלא הייתה בידם אפילו מצווה אחת שבזכותה יזכו לגאולה!
"הגיעה שבועה שנשבעתי לאברהם שאגאל את בניו ולא היו בידם מצוות להתעסק בהם כדי שיגאלו..שהיו שטופים בע"ז"
רש"י בשמות ג,יא כותב שגם משה לא האמין שתיתכן גאולה במצב כזה.
ימי השופטים
שופטי ישראל השתמשו בדוגמא זו להסיק שתיתכן גאולה גם כשהעם במצב רוחני ירוד ביותר.
"זו דרש עתניאל,אמר: בין זכאים בין חייבים עליו להושיעם" (רש"י שופטים ג,י)
גדעון אמר: "אם רשעים היו, כשם שעשה להם נפלאותיו חינם כן יעשה לנו" (רש"י שופטים ו,יג)
המלב"ים (שם פס' לו) מסביר שלכן גדעון ביקש אות מיוחד מה' בצאתו למלחמה, גם הוא סבר שלא תיתכן גאולה כשאין זכויות לעם.
גאולה שניה
מה היה מצבו הרוחני של העם, בימי עזרא ונחמיה? ירוד ביותר.
בני השרים והכהן הגדול,נשאו נשים נוכריות!(עזרא ח,ב),התורה נשכחה מהם לגמרי, והם לא ידעו שיש לבנות סוכות(נחמיה ח יד) השבת הפכה ליום שוק וחיללו אותה בפרהסייא(נחמיה יג, טו-יח) בגמרא מסופר שרבים מאלו היו הגרועים שביהודים!ממזרים,אסופים וכו' (קידושין סט.)
היו גם כאלה מגלי עריות ועשוי מעשי סדום ועמורה..(קידושין ע.)
ובכל זאת דווקא במצב רוחני כזה מזעזע, זכה העם לגאולה.
ריה"ל האריך בגנות אלו שהתעצלו ועכבו את הגאולה השלימה.
כשמלך כוזר שואל, מדוע העם היהודי אינו עולה כיום לא"י עונה לו החבר בכאב: "אכן מצאת מקום חרפתי מלך כוזר! כי אומנם חטא זה הוא אשר בגללו לא נתקיים הייעוד אשר יעדו האלו-ה לבית השני..כי העניין האלוקי עמד לחול עליהם כבראשונה, אילו נענו כולם לקריאה ושבו לארץ ישראל בנפש חפצה..אין הדברים שאנו אומרים בתפילתנו "השתחוו להר קדשו", ו"השתחוו להדום רגליו" ו"המחזיר שכינתו לציון" וכדומה כי אם כדיבור התוכי וצפצוף הזרזיף.." (כוזרי בתרגום אבן שמואל, ב,כד)
הגאולה אם כן לא מגיעה דווקא כפי שאנו מדמיינים. שתי הגאולות הקודמות התחילו דווקא כשהעם היה רחוק משמירת מצוות מלאה. גם על הגאולה השלישית, מנבאים חז"ל אפשרות שתקרה כשרוב העם חוטא. לדעת ר"י, יכולה הגאולה לבוא גם בדור שכולו חייב. (סנהדרין צח.)
מסקנת הנצי"ב מוולז'ין:
"ואין לנו לחשוב מחשבות כי ראוי היה הדבר הזה באופנים אחרים, כאשר מצויר בדעות בני האדם..כי באמת אין לחוות דעה את ה'...ואין לנו להתחכם לאמר, כי נתחכם להיות בצורך אחר.
וכמו שהיה בימי עזרא הסופר, שקיבץ איזה אלפים בבבל מכל סוגי בני האדם. גדולי תורה ויראי ה', וגם מאותם האנשים נושאי נשים נוכריות, אשר היו מורגלים בחילול שבת ולא ידעו את התורה כלל. כל אלו נתקבצו והכינו ישוב הארץ בערים, עד שאח"כ נתמלאה הארץ מבניה. כן עלינו להתעורר לקול רצון ה', הנשמע מקצה העולם ועד קצהו..ובכל סוגי בנ"י.. ועל כולם יתקיימו דברי עזרא "יד אלוקינו על כל מבקשיו לטובה" (שיבת ציון ח"א עמ' 17, ח"ב עמ' 6)
כל הדברים לעיל מבוססים על דברי הרב יעקב משה ברגמן (נין לגרי"מ חרל"פ) בחוברת "המדינה היהודית".
שנזכה לחזרה בתשובה שלימה
לגאולה שלימה במהרה
ולבנין אריאל בע"ה.
יום העצמאות שמח!
יישר כח גדול! אני טרוד קשות דווקא משאלה אחת


