שרשור חדש
שאלה בבקשה רק למי שיודע בןןדאותאנונימוסיתוש
ואשמח למקורות
האם מותר להגיב באמצע שבוע על כתבה נניח בפייסבוק .שיתכן שמישהו יגיב עליה בשבת(יגיב בשבת על התגובה שלי שכתבתי ביום חול ) .?האם זה נקרא שגרמתי לחילול שבת ?
שאלה עבודה בסופראנונימי (פותח)
הי אני קופאית די חדשה בסופר ורציתי לשאול אם זה נכון שצריך לחפש מקום צנוע וראוי בעבודה כזו. אני מנסה להיות נחמדה אבל נזהרת מלהאיר פנים יותר מדי לאנשים ומשתדלת בזה. אך לעיתים זה קצת קשה בציבוריות כזו. ואיתי גם עובדים חילונים ,לעיתים נגיד יש מצבים שאני צריכה למסור משהו לדוגמא. אני מרגישה קצת לא נוח להיות במרחב כזה. תודה
*גבריםאנונימי (פותח)
לענ״ד כן עפ״י מהבראבא
ששמעתי, אני חושב שאת צריכה לראות מעבר לסביבה אם את עצמך רוצה להיות באותו מקום, ואני יודע שבאמת זו בעיה בחלק מהמקומות
מכל הרבנים ששמעתי, זה מובן מאליו. תלוי במקום ספציפית.צקון לחש

אם לא נוח לך שם דתית, אל תעשי לעצמך רע, חפשי מקום אחר

אני חושבתאנונימי (3)
על מקום אחר. אני מרגישה קצת לא רגילה לסביבה לא דתית בפרט עם העובדים, כאילו אני רגילה לאולפנא.. חברות ,בנ״ע לא יותר מזה אולי זה גם בגלל סוג העבודה לא יודעת. אני חושבת שזה ככה בכל מקום, כאילו כל הסופרים אותו דבר. אנסה לראות מה אוכל לעשות תודה
בשמחה. אני תמיד דוגל ללכת אחרי הלב כשזה בצד ההלכהצקון לחש


חייב להגיד שעבדתי בסופרים.. ואין מה לעשות כל מקום זה ככהמלקום
את אולי גרה באיזור המרכז?בשמת
יש סופרים בבני ברק שיכול להיות יותר מתאימים
הבעיה אינה הלכתיתשפיפול
אין שום איסור הלכתי להסביר פנים לאנשים או לעבוד עם חילוניים, מה שלא יהיו.

ברור שאת תשתדלי לעבוד במקום שתרגישי בו נוח , רק שלא תמיד ניתן לבחור מקום עבודה.
אני חושב הכוונהאהרונסון
שלהאיר פנים יותר מדי לגברים מייצר קרבה
וגם בזה אין שום בעיהשפיפול
אני רואה אתה מאוד מופלג בחכמתך.אהרונסון
נשאלה כבראנונימי (3)אחרונה
י״ח סיון תשס"ט נושא: פרנסה ועבודה במהלך העבודה

שאלה:
אני בת 21 וחצי רווקה. אני עובדת כקופאית ובתוקף עבודתי אני נאלצת לחייך ולהאיר פנים גם לגברים, האם זה חטא? אם כן, איך עלי להמנע מזה?

תשובה:
יש להימנע מכך. תעשי את עבודתך לגופו של עניין, בלי שום יחסים של קרבה וכדומה. לתת עודף, להגיד שלום, וזה הכל. לא צריך להיות אנטיפתי, אבל גם לא צריך להיות סופר נחמד וחייכני.
שוכתב משו"ת טלפוני
לתשובות נוספות של הרה"ג דוב ליאור
אפילו לקרוץ אסור (נפסק להלכה, וגם לא להגיד שלום שלוםצקון לחש

תדב"א מביא שזה עושה מומים לילדים.

 

אולי בבקשה תפסיק לכתוב דברים שאתה לא יודע?

אתה פסקת שקופאית בסופר היא ערווהשפיפול
או שאפילו עברית פשוטה אתה לא מסוגל לקרוא.
אתה חושב אולי שכל קופאית בסופר היא אשתך, אבל למרבה הפלאצקון לחש

זה לא נכון

להיות עניניים כמה שיותרמושיקו

ולא לוותר על עקרונות..

 

(מכיר בסופר באזורי קופאית ערביה שלא נוגעת ביין מסיבות דתיות - נוגעת רק עם טישו וכדו' אן ערביה יכולה עאכו"כ יהודיה)

חיזוק יפה מהסיפור שבסוףצקון לחש


העיקר לא להכנס לאובססיות.אריק מהדרום
מה זה אומר בטחון בה'?אישיות

בס"ד

בטחון שמה? שהכל לטובה?

ואם טוב בשבילנו שנהיה נגיד הומלסים (סליחה על הקיצוניות)

לא קצת קשה לבטוח על זה? 

ואם טוב בשבילנו למות על קידוש ה', כמו שהיה בשואה, זה קצת מפחיד

 

כאילו הכוונה שלפעמים בוטחים ורוצים לראות את הטוב בעיננו

ואם לא יכול להיות שהבטחון קצת מתערר

ונראה שקל יותר לסמוך על בני אדם ח"ו

איך אפשר לסמוך ובאמת להיות רגועים?

 

לא מצליחה ממש להסביר, אבל אם משהו הבין אשמח שיכתוב

אמרתי לעיל. הרב שג"ר.אנונימי (2)


מה פירוש "פרעון ביני שיטי" בשטר?שפיפול
דחוף
כל מי שיש לו פת בסלו, ואומר מה אוכל למחר, הרי זה מקטני אמנהצקון לחש

אולי נמשיך כאן את הדיון (התרציתי "הוד קדושתי" לפתוח את השרשור בעצמי).

 

קודם כל נתחיל בכך שכל דברי על קטנות אמונתם של אותם העוסקים בנושא היא ציטוט מדברי חז"ל.

"כל מי שיש לו פת בסלו ואומר מה אוכל למחר - אינו אלא מקטני אמנה" (סוטה מח:ב).

 

ולמה?

האמונה בטהרתה היא ההבנה שה' הוא ה"פותח את ידיך ומשביע לכל חי רצון".

וגם ש"הבוטח בה' חסד יסובבנו" (חסד = מתנה ללא זכות), ושחז"ל אמרו "אפילו רשע ובוטח בה' - חסד יסובבנו".

 

אם נניח לרגע את שאלת ההשתדלות (כי בפשטות רמת ההשתדלות נקבעת לפי מידת הביטחון),

נבין שכל מי שמתכנן תוכניות לעתיד כאילו הוא קובע, הוא מקטני אמונה (כמובן שלא מדובר על מי שמתכנן מתוך זהירות, אם כי עדיין לא יצא מכלל קטן אמונה).

 

מכאן, וקל וחומר בן בנו של קל וחומר, שמי שלא רק מתכנן, אלא גם סומך על חתיכת נייר, בוודאי הוא מקטני אמונה.

ותרשו לי לצטט את לשון הנביא ירמיה:

"כֹּה אָמַר ה' אָרוּר הַגֶּבֶר אֲשֶׁר יִבְטַח בָּאָדָם וְשָׂם בָּשָׂר זְרֹעוֹ וּמִן ה' יָסוּר לִבּוֹ".

כמובן שמובן שאותה הקללה חלה ביתר תוקף על מי שסומך על חתיכת נייר.

 

מתייג את הרלוונטיים.

@אניוהוא

@ימ''ל

 

זה לא נותן לי לתייג עוד. מוזמנים לתייג את "ותן טל" את "צריך עיון" ואת "רווק ב'".

אגב זה מאוד דומה לשרשור הזה מה זה אומר בטחון בה'? - בית המדרש

רק שכאן אנחנו דנים במעלתו של המאמין במקום במהות הביטחון והאמונה.

כדאי לעייןאניוהוא
במכתב מאליהו ח'א עמ' 187 והלאה.

אאריך אולי בהמשך.

ישר כח על האומץ לפתוח שירשור זה...
נראה לי שאת הדיון +- מיצינו אז רק לגבי הציטוטימ''ל
אין קשר בין הציטוט של 'מי שיש לו פת בסלו ואומר מה אוכל למחר הרי זה מקטני אמנה' לשאלת ההשתדלות וההתכוננות לעתיד - הכוונה היא לא לחשוב שהכל תלוי רק בטבע ולחשוש שייתכן שלמרות ההשתדלות תאבד את פרנסתך בדרך מקרה ע''י אסון או נזק טבעי אלא להאמין שה' הוא דואג לפרנסה (בתנאי שאדם דואג לעצמו בדרכים ריאליות כפי שהוא מצווה).

הרי התורה מלאה בפסוקים שמורים לחרוש וזרוע למרות שזו הכנה לפרנסה של עוד שנה ודברי חז''ל מלאים בעצות כלכליות כגון 'לסייר אדם נכסיה חדא זמנא/תרי זמנא ביום' או 'לעולם ישליש אדם מעותיו שליש לפרקמטיא שליש לקרקע ושליש תחת ידו' ועוד ועוד.
שוב, לא מדובר על השתדלות. ציינתי את זה במפורש בתחילת השרשורצקון לחש

לגבי המיצינו אגיב רק ב מת עד שטרחתי.

אבל כן מדובר על השתדלות...ימ''ל
הדיון התחיל מהשאלה אם לעשות תואר (=השתדלות) זה ראוי או לא.

אבל אתה צודק שהדיון מתנהל בשני נושאים קשורים אבל שונים - אתה מדבר על בטחון ואנחנו על השתדלות (לכן כתבתי שם שחשוב קודם כל להגדיר על מה מדברים).
לא... הדיון התחיל מהאם אפשר שכל אדם ישאף להכי גבוהצקון לחש

בכל מקרה הפצלו"ש שבעקבותיו השרשור הזה נפתח לא היה על שתי הנקודות הנ"ל אלא לעניין הביטחון עצמו במהותו הפנימית.

נכון שדיברתם על השתדלות, וכתבתי כמה פעמים שאני לא מדבר נגד השתדלות (שזה מדד יחסי למדרגתו הרוחנית של האדם), אבל הארכנו כרגע במה שדיברנו שם על מהות האמונה והביטוי שלה כביטחון.

 

בתמצית:

מי שהביטחון שלו פגום, הוא מקטני אמונה.

אם הוא עושה תואר כי הוא חושב שדווקא זה יקבע את פרנסתו, הוא בוודאי קטן אמונה.

(בהמשך לסיוג שכתבתי בתגובה המקורית, לא מדובר על מי עושה זאת להנאתו).

אם כך אז מוסכםימ''ל
לא חושב שיש מי שיחלוק על זה.
(אני כן חושב שיש ערבוב בין המושגים, לא סתם עברת לדבר על בטחון בשרשור שכולו עסק בהשתדלות אפילו בלא אוריינטציה דתית, אבל נניח לזה).
לא היה שם דיון על השתדלות. הוא דיבר על הנחת הביטחון בתוארצקון לחש

ואני לא הסכמתי. אתם התחלתם מאוחר הרבה יותר לדבר על השתדלות, ומיד ציינתי שלא על זה היה הדיון.

 

לסיום, אולי אתה מסכים איתי שאי אפשר לבטוח בתואר, אבל לא אותו בחור.

סליחה... לא שמתי לב שמדברים בעיקר על הביטחוןאניוהוא
ולא על ההשתדלות
מוסיף מקורות לביטחון מספרי מוסר וגם את ציטטת "אניוהוא"צקון לחש
עבר עריכה על ידי צקון לחש בתאריך י"א בטבת תשע"ז 10:50

'מכיוון שכל עניין הההשתדלות אינו אלא עונש וקללה, ולא נתנה בו התורה שיעור, א'כ הלא טוב לאדם שיפחית לעצמו מן הקללה עד כמה שאפשר.'
מכתב מאליהו חלק א' עמ' 187.

@אניוהוא

 

חובת הלבבות שער הביטחון (כמדומני שזה התרגום הישן):
"וכיון שהתברר חיוב הגלגול על הסיבות על בני אדם, נבאר עתה כי אין כל אדם חייב לחזר על כל סיבה מסיבות הטרף, כי הסיבות רבות."

"ואל יחשוב כי טרפו מועמד על סיבה ידועה, ושאם תימנע הסיבה ההיא ממנו לא יבוא בסיבה אחרתאבל יבטח על האלוהים בטרפו, וידע כי הסיבות כולן אצל הבורא שוות, יטריפהו במה שירצה מהן ובעת שירצה מאיזה עניין שירצה. כמו שאמר הכתוב (ש"א יד) כי אין לה' מעצור להושיע ברב או במעט. 
ואמר (דברים ח) כי הוא הנותן לך כוח לעשות חיל. ואמר (זכריה ד) לא בחיל ולא בכוח כי אם ברוחי אמר ה' צבאות".

 

אורחות צדיקים שער השמחה (בסופו הביטחון):
"הביטחון השני, מעניין הפרנסה: תהיה ביטחון שלו על השם ברוך הוא, שיזמין לו צרכיו ומזונו כדי סיפוקו, ולא ידחק השעה לרדוף אחר כמה עניינים המטרידים אותו מהתעסק בתורה(=תואר למשל שמוציא אותך שנים מלימוד תורה. צקון לחש). וכאשר יבטח באלוהים, ימצא מנוחת לבו ושלוות נפשו, ולא ירדוף יותר מדי; אך יהיה די לו במה שיכול למצוא בשעה מיוחדת, והשעות הנשארות יטרח בהם לקנות חיי עולם הבא. וכן אמרו: תרבה בישיבה ותמעט בעסק, עשה דברי-תורה עקר ועסקך טפל (ספרי ואתחנן ו, ז). ועניין זה הוא הגדול שבניסיון האדם, שלא יטרידו אותו רוב טרדות של עולם זה וישכח אחריתו. לכן יבטח באל שיספיקהו צרכיו וסיפוקו, ויהיה לו שעול פנויות לפנות לבו לאלוהים."

 

עריכה: תוספת מקור

"עיקר הביטחון הוא כאשר האדם אינו רואה שום מבוא ומוצא לישועתו בעיני בשר, והוא בוטח בה׳ לבדו!" (הרבי הריי"צ מליובאוויטש)

עוד מקורותאניוהוא
חזו'א אמונה וביטחון- פרק א - אמונה ופרק ב'- ביטחון. כדאי לעיין שם ובשפתי חיים בראשית פרשת מקץ מבאר קצת את דבריו אודות הבטחון

כד הקמח לרבנו בחיי - ביטחון:
'כי כל הבוטח הוא מאמין. שאין אדם בוטח אלא במי שמאמין בו שהיכולת בידו למלא שאלתו. והמאמין יתכן שלא יהיה בוטח, כי לפעמים ירא שמא יגרום החטא'


צקון לחשאחרונה


איפה מופיעה רשימת מוצרים כשרים ע"י הרבנות?אנונימי (פותח)

למשל טחינה קרוואן (שכם) יש כשרות רבנות אבל מאיפה לי לדעת שזה לא זיוף?

כנ"ל סבון כלים עם טלפון ו"כשר" של הרבנות. יצרן ערבי.

 

בדקת באתר שלהם?צקון לחש


לא מוצא שם רשימת מוצרים/יצרניםאנונימי (פותח)


יש עידכוני כשרות צריך לקבל ולעקובאניוהוא
או לפנות לרבנות האזורית- נותנת הכשרות ולבדוק מולה
תודה. העדכונים מופיעים באתר.אנונימי (פותח)

אפשר גם לגגל ולהגיע לרובם נרא  לי

טחינה היונה ללא כשרות. אם בזה מדוברהעני ממעש
זה לא היונה. זה יצרן אחר משכם - קרוואןאנונימי (פותח)

לשניהם יש ציור של ציפור..

 

קרוואן ללא כשרות.העני ממעש
תוכל להגיד לי על מה מתבסס?אנונימי (פותח)

אולי יש כאן זיוף.

הערההעני ממעש
טחינה קרוואן באישור כשרות ארצית.
מה שרשמתי פה היה שגגה.
כנראה שלא כשרהאנונימי (פותח)

יש חותמת ikr (מה זה הדבר הזה?)

וחתם סופר פתח תקווה

נאמר לי שאם אין חותמת רבנות עיר(נניח רבנות אריאל) - אין משמעות לחותמות האחרות. 

והגיוני ששום משגיח לא נכנס לשכם.

אנסה להגיע למישהו ברבנות שיודע להגיד.

זה נשכח ממני.

כשר פירוט בהמשךהעני ממעש
תשובההעני ממעש

רבנות מקומית נותנת הכשר

לפעמים זה נבצר מסיבה כלשהי:

קשר בעייתי בין הרב והבעלים

אין רב מקומי

 

במפעלים ביישובים ערביים משתמשים בשירות הרבנות הארצית למתן הכשר

הסמל לפעמים מופיע באנגלית כפי שראית

 

(ויש השגחה שם- ואין זה מן הנצרך שהרבנות תתן דו"ח אודות פעילות ספציפית )

צר לי, עליי-לא מקובל מה שאמרת. ספציפית אברר לגבי המוצר.אנונימי (פותח)

אם רב מכובד אומר לי שלא קונים מוצר עם אין חותמת רבנות מקומית - לא קונה. 

אבל אתה צודק כנראה (אני לא משוכנע עדיין)אנונימי (פותח)
שוב. ארצית היא כמקומית במגזר הערבי. ולכן קיימתהעני ממעש
לא מכיר את המוצראניוהואאחרונה
אבל מה שכתבת נכון ברמת הנהלים
משהו יודע מאיפה אפשר להשיג תמונה של הרב קוק?אחי הגבר
כוונתי לתמונה ולא פוסטר על נייר
אני מאמין שאפשר להדפיס בבית דפוסצקון לחש


תחפש בפייסבוק שלומי שטרןגלויהאחרונה

״האדמו״ר מהרכבת״ 

 

הייתי לפני 3 שבועות בהרצאה שלו

 

הוא מוכר תמונות מאוד יפות

 

גם של הרב קוק.

שאלה קצת מוזרהלא נשברים!

אני לא מבינה משהו כיום ההלכה אומרת לשמור ריחוק לפי המקורות שכתבת ולפי עוד הרבה...
אבל בעבר כתוב שלמלך היה נשים שהן לא היו נשותיו... והיו הרבה אנשים בתנך וגם בחלק של אחרי קבלת תורה שהיו גדולי העם שהיו ביחסים עם אישה מחוץ לקישרי נישואין.. אז מדוע בדורות שלאחר מכן זה נאסר בעצם?! ... אני שואלת באמת לדעת ולא בקטע מזלזל..

לא נכנס לוויכוח עם רפורמיםאניוהוא
מישהו מכיר ארגון שעושה שיעורי תורה לנשים?תקשורתית
משהו שאפשר להזמין הביתה לקבוצת נשים.. ללמוד עצמי או מפגשים בנושא מסויים?
כמובן שעדיף בעלות מצומצמת אם בכלל.
אנחנו נותנים את המקום.
בית חב"ד הקרובמושיקו


הידברותפלפל שחור
ראיתי שפרסמו בעלון שבת שיש אפשרות להזמין הרצאות בחינם.
אם רוצים הלכה- אז יש צורבא לנשיםאניוהואאחרונה
למה נשים פטורות ממצוות עשה שהזמן גרמן?סטופ

בלי תשובות פלצניות בבקשה.

חחחחחח אמרנו בלי פלצניות בבקשה...דבש חריף
כיבוד הורים -אנונימי (פותח)

עד כמה לפי ההלכה?

חיוב לעשות מה שהם אומרים?

 

אשמח לתשובות

צריך לשמוע פרטים על המקרהאניוהוא
פתח שולחן ערוך...נראה לי שהרב עובדיה רושם בשלו..yagel

זה בחלק ב' בסוף..

תודהאנונימי (פותח)
שאלה לגבי ההלכהתקוות עולמים
עבר עריכה על ידי תקוות עולמים בתאריך כ"ו בתשרי תשע"ז 15:04

שלום לכל באי הפורום

 

אני יהודי שמשתדל להיות חרד לדבר ה', ואני מקשיב באדיקות לשיעוריו של הרב סבג שליט"א.

 

בשיעורים האחרונים מחשבותיי התקשרו בדיוק עם הדברים שהוא דיבר עליהם, מחשבות שמעסיקות אותי כבר מזמן.

למשל, בשיעור אחד הוא דיבר על העניין של קבלה מול הלכה, ושהעניין של קבלה זה מה שנותנים לאדם להבין מן השמיים כיצד להתנהג בכל מיני דברים, וזה למעלה מן ההלכה הכתובה, הפשוטה. זאת אומרת, שאדם יכול לברר בדעתו בירורים בעניינים של מותר ואסור, כשר ופסול, טמא וטהור. מעיין קול פנימי שמנחה את האדם, כשהוא מאוזן ונקי.

 

הנה, בשיעור הזה למשל הוא אומר משהו דומה:

 

מתחיל בדקה ה-26.

 

אני לא יודע, זה נשמע כאילו הוא אומר שההלכה היא עניין דינמי ואינדבידואלי, ואפשר לעקוף את ההלכה, ואפשר לעקוף את התורה, כשצריך, כשהאדם מרגיש שה' מאיר לו בדעתו שזה הדבר הנכון לעשות, 'עת לעשות לה' הפרו תורתך'.

 

גם במספר שיעורים שמעתי שהוא מדבר על כך שרבי נחמן מברסלב אמר שתמיד בהלכה אפשר ללכת על פי הדעה המקלה ביותר, לתת ליהודי את הצד הכי טוב, את הקל, כלשונו.

 

יש ממש בדברים? אני באמת מרגיש לפעמים שה' יתברך מאיר לי בדעתי דברים שאמנם הם לא בדיוק על פי ההלכה, אבל אני מרגיש שזה הדבר הנכון לעשות. פשוט זה לא מה שלימדו אותי בישיבה, ואני לא יודע...

 

תודה לעונים.

 

מותר ללכת לפי השיטה הקלהשפיפול
זה נקרא " דרך ברסלב".
וצריך להבין שישנו בין השיטה הקלה, לבין השיטה הקלה.

השיטה הקלה, היא מה שקל יותר לעשות, זה פחות טרחה, פחות בלבול מוח.

לא בהכרח שמה שמקל הוא גם קל.
ראשית - לא שמעתי את השיעור שצרפת ואינני מכיר את הרב סבגדרכיאניוהוא
אבל - אם מה שכתבת - אלו באמת דבריו - זה חמור מאד לענ'ד.

יש גבולות בהלכה, יש דרכי פסיקה והוראה.
תחושת בטן היא לא אחד מהם.

דרכנו היא נאמנות לדברי תורתנו הקדושה - ואמונת חכמים.
כלומר ה'מסגרת' היא מה שכתוב בתורה ע''פ באורי חכמי הדורות .

הארה במה שנגד ההלכה אינה הארה מקב'ה. היא הארה מהיצר הרע.
הוא לא מתכוון שאפשר להכריע על דעת עצמך. פסיקה לפי הקבלה היאצקון לחש

אך ורק לעניין החמרות.

 

כלומר אתה יכול להוסיף לעצמך איסורים שלא כתובים בשום מקום, אם יש לך את הכח הזה של לימוד קבלה.

ומה החידוש בזה, הרי כל אחד יכול לאסור על עצמו דברים, לא? אז לא.

אסור לאדם (פרט לעניין פרישות, והוא כנ"ל אצל המקובלים) לאסור על עצמו דברים שלא כתובים במפורש.

 

הרמב"ם כותב את זה בהקדמות, נראה לי בשמונה פרקים.

אפשר תמיד לפסוק לפי השיטה המקלהשפיפול
גם בהסתמכות על קבלה וגם בהסתמכות על מקורות אחרים.
מעניין שהגמרא והרמב"ם כותבים הפוך מדבריך. "בשל תורה הלך אחרי.

המחמיר".

מה מעניין בזה?שפיפול
החמרות של הבל הן מנהג ידוע אצל קצרי הדעת.
למה הוספת של הבל?yagel


כשזה כלל הלכתי שנפסק בגמרא, זה לא נקרא החמרותצקון לחש

בטח לא של הבל. נצור לשונך.

אחד הדברים החשובים שפיספסתשפיפול
זה שלא פוסקים לפי הגמרא
יש עוד כמה
לא פוסקים לפי הגמרא? שמעת על הביטוי סוף הוראה?צקון לחש

מה הולך פה

שונא את המשפט הזה!!! המשפט לא אומר שההלכה לא רשומה בגמרא,yagel

הוא בא להגיד שלא כל דבר נפסק.. אבל שרשום כלל לכולי עלמא כמו ספק דאורייתא לחומרה וכאלה... ברור שזה נפסק להלכה!!!!!!! 

אני מניח שלא הגבת אלי?צקון לחש


לא פוסקים לפי הגמראשפיפול


חחח ברור הרי התושב"ע זאת המצאה ואין לה קשר לגמראצקון לחש

שתהיה בריא עם המוזרויות שלך

הבעיה שלך שיש לך סברה כזושפיפול
שאתה לא מבין דבר אחד ואת היתר אתה מבין וזה לא נכון.

גם בזה וגם בזה אתה לא מבין.
חחחח תכתוב יותר מעורפל ובפחות היגיוןצקון לחש

אולי נבין אותך יותר טוב צדיק!

לך תלמד על החמרות ותחזור להקלידאנונימי (2)אחרונה
לא נראה לי הגיוני.ארגוב
המחויבות להלכה היא מה שמכניסה אותך לתוך היהדות ואי המחויבות זה מה שמוציא אותך מחוץ ליהדות. נביא יכול בהוראת שעה להורות משהו נגד ההלכה, זה הקול הפנימי שלך שאומר לך לעשות דברים נגד מה שלימדו אותך בישיבה?
זה נראה כאילו אתה רומז על צורךצקון לחש

בטיפול כלשהו... מבולבל

הגבת אלי?ארגוב
שאלהאריאל ה.
עניין אותי לאחרונה ורציתי לדעת... האם זה אפשרי להתכתב פה עם בנות בפורומים? אשמח לדעת תודה
טכנית אפשרי...תפוז סיני
אתה שואל הלכתית?
כן לא לזה התכוונתי.. ואני שואל מכל הבחינותאריאל ה.
הלכתית לא רואה בעיהתפוז סיני
האם זה ראוי, זה אתה צריך לשאול את עצמך...
אם אתה מסוגל לדבר בצורה בוגרת וכו ולא תהרהר וכו אז תדבר עם בנות וכו
אבל אם אתה לא יכול זה באמת בעיה😏
בשיחות חולין יש בעיה בכלל (גם עם גברים. מושב לצים וזה). ועודצקון לחש

אם זה גורם לקירוב דעות, זה אסור משום "לא תקרבו"...

זה לא שונה מהחיים האמיתיים לדעתי.

אפילו קשה יותראניוהוא
כי בעולם הוירטואלי הדמיון עובד שעות נוספות והדמיון הוא אבי חטא הנעורים
מסכיםצקון לחש


מה תגידו אז על מה שהולך בפורום "נוער וגיל ההתבגרות"???yagel

עפ"י מה שאתם אומרים צריך לסגור אותו... דחוףףף. ואם כך ההלכה אז יאללה ברארבק למצוא פתרונות

תדבר עם המנהלים שלוצקון לחש


לכם זה לא מפריע.. שהפורומים פה לא עפ"י תורה.. (לפחות לפי מהyagel

שרשמתם...

ודאי מפריע, אבל יש שיקולי דעות אישיים ופרטייםצקון לחש

שבסופם מסתבר שעדיף את זה על פני דרך אחרת

..דבש חריףאחרונה
שאלה על פרשת נחasd100

כתוב שנח העלה לתיבה את החיות הטהורות וטמאות וכו'. מה עניין חיה טמאה וטהורה לנח, שהיה אסור באכילת חיות? מניין לו איזו חיה טהורה אם הכל מקרה אינו אוכלן?

ההגדרה של טהור/טמא היא לא רק לעניין אכילהימ''ל

גם אדם וגם הבל העלו קרבנות, לא רק נח.

 

ההגדרה של טהור וטמא מובאת בתורה אבל ברור שהייתה קיימת קודם. השאלה היא אם ה' אמר במפורש לאדם ולנוח ולאברהם וכו' אילו חיות מוגדרות כטהורות או שהיה ברור להם מעצמם. הרמב"ם מסביר שיש הבדלים פיזיים והתנהגותיים בין חיות טהורות לטמאות (ולכן בחלק מהעבודות הזרות חיפשו דווקא את הטמאות כמו לטאות ועטלפים) והם הסיבות שבגללם הם הוגדרו ככאלה, אולי הם ידעו להבחין בעצמם ע"פ אותם ההבדלים.

לטאות ועטלפים? אולי בסרטי טרזן משנות החמישיםשפיפול

האכאים , אבותיהם של היוונים חיבבו במיוחד את האיל, אותו אחד שנעקד בסבך.

 

אצל המצרים אנחנו רואים נץ, חתול, כלב, תנין ואיביס (אין זכר לשה או כבש)

 

אצל האינדים יש המון , אבל הבולטים הם הפרה, הפיל והקוף. הפרות דווקא זוכות לקדושה בולטת.

ככה הרמב"ם כותב במורה נבוכיםימ''ל

על פי ספרי הצאבה העתיקים. כתבתי את דבריו אם לא שמת לב.

איפה כתבת את דבריו?שפיפול
באמת שלא ראיתי
רק שאלה צדדיתצריך עיון
יכול להיות שאתה מתבלבל בין החיה איל (פתח, קמץ. קרניים מפוצלות שמתחדשות כל שנה) לבין הזכר של הכבשה (פתח, חיריק)?
לא חושב שהתבלבלתישפיפול
האל האכאי היה זכר כבשים.
כל מי שהבאת לא הקריבו את החיות האלה, אלה השתחוו להם...yagelאחרונה

שזה הבדל עצום!!!!!!

מחפש ביטוי מהמקורות שלנוהאברך דוד

שלום לכולם

 

יש ביטוי/ פתגם ממקורות זרים שאומר כך "שמחות פרועות סוף פראי להן". הם יש ביטוי / פתגם מהמקורות שלנו ברוח זו?

תודה רבה

"סוף מעשה במחשבה תחילה" עוזר?שחר אורן


לצחוק אמרתי מהוללאניוהוא
* לשחוקהעני ממעש
תודה על התיקון!אניוהוא
שמח בחור וכו'העני ממעש
>>סוג'וק

"שחוק וקלות ראש מרגילין את האדם לערווה"

 

"איזהו חכם הרואה את הנולד"

יש 2 סיפורים בגמרא בברכות שמדברים בנושא...yagelאחרונה


על מה כיוונתם ב'על הניסים'?אנונימי (פותח)


מכירים טלפון של רב שאפשר לשאול אותו שאלות בסמס?אנונימי (פותח)
אני מכיר כמהחסין קדוש

באישי.

הרב יוני לביא למשללעבדך באמת!אחרונה


מה דעתכם?ארגוב
האם גם היום בימינו יש השגחה פרטית שמעבר לחוקי הפיזיקה הטבעיים? האם גם היום יש ניסים או שההשגחה היום היא ידיעה של הרבה בלבד ללא התערבות? (פעם היה, כך יהודי שמחוייב לתורת משה צריך להאמין אם הוא רואה בתורה מקור סמכות מחייב).
בכנות אני אומר שלא רואים היום ניסים בכלל, לא נראה שיש השגחה פרטית כמו פעם(כמו שאין נבואה כמו פעם ואולי זה קשור), ולא נראה למשל שיש קשר בין מצבו הרוחני של עם ישראל לבין כמות הגשמים שיורדת
הוא עשה את זה באותו מובן שהוא עשה את הים והיבשהדבש חריף
כשכל הלימוד הוא שקרצקון לחש

מרגיש לי שכל לימוד התורה שלי הוא שקר.

זה לא דבר חדש, זה בא והולך. מלחמת היצר שכזאת.

 

כשהכל נראה כמו שקר, איך אפשר לחגוג את הלימוד?

כשהכל נראה כמו שקר, איך אפשר להתענג ולשמוח על ה' בלימוד?

כמה שה"בקי בנפיק" הזה מתיש...

 

לילה טוב,

בתקווה.

 

(פריקה שלא דורשת פלפולים, הזדהויות מותר)

תלמד מהי תורה לשמה בתניאמושיקו

לפעמים לומדים תורה ושוכחים את נותן התורה..

 

 

אתה יכול להביא פסקה מדוייקת לזה?קראנץ שוקולד

אני לומד ב'בצור ירום' של הרב יורם זצ"ל..

בפרק ה' ,סוף כ"ג ל"ז ,ל"מ - מ'מושיקו


צודק, אבל זאת לא הבעיה ב"ה1צקון לחש

אני בלחץ מאיזה עניין שקשור ללימוד פשוט

תשמע לימוד הוא לימודארגוב
לא משנה איך אתה מרגיש, אלא אם כן אתה בכלל לא מאמין בו ואז זה באמת גבר לא ממש לימוד תורה. אבל חוץ מזה נראה לי שזה לא כל כך משנה מה מרגישים כלפי הלימוד, יש לזה ערך מעצם היותו לימוד, זהו. לא נראה לי כדאי להילחץ יותר מדי ממה שלא מרגישים תענוג ושמחה בלימוד
מי אמר שצריך לחגוג ולהיתענג על הלימוד??yagel


עיקר גדול זה לקיים את המצוות בשמחה. גם לימוד התורה הוא מצווהצקון לחש

העניין מובא בהרחבה בהקדמת האגלי טל

אתה צודק, בהקדמה הזאתארגוב
כתוב בדיוק שיש קומה ראשונה של לימוד שגם בלי שמחה ובלי עונג היא חשובה, שאסור להפוך את העונג והשמחה למטרה ולתלות בזה את הלימוד, ואחרי הקומה הזו יש את הקומה השנייה והחשובה של שמחה. אבל עדיין הקומה הבסיסית היא לימוד נטו
זאת לא הנקודהצקון לחש


צריך ועדיף ללמוד בשמחה.. אני מכיר את ההקדמה.yagel


אבל זה לא שאסור לי לא להרגיש ב"אורות" יש גם ימים כאלהyagel


נכון. אבל שוב, זאת לא הנקודהצקון לחש

התשובות הן פשוטות.

הרעיון היה לפרוק כדי לשמוע על מה שאנשים אחרים עוברים ואולי ע"י השתתפות בצער נמצא ישועה.

כתבתי שם "פריקה שלא דורשת פלפולים, הזדהויות מותר".

 

תבורכו ותזכו למצוות

ממה נפשךתקוות עולמים

כולנו כופרים, וגם כל הצדיקים היו רשעים וכופרים. אם היו מוציאים מהם את היצר הרע שלהם, העולם היה מתמלא בנהרות של דם.

 

אני בכלל לא לומד, ולטעמי כתבי קודש הם רק גלגלי עזר ונרות שעוזרים לאדם, ודרכם האדם יכול לקבל רמזים לעבודתו ולקבל עצות ופתחים איך לצאת מהחושך, אך אני כן מכיר קטע נפלא של רבי נתן בהקשר של הדברים:

 

זֶה נִמְשָׁךְ מִבְּחִינַת הֵיכְלֵי הַתְּמוּרוֹת הַנַּ"ל, שֶׁמִּשָּׁם בְּחִינַת הַמַּעֲשֶֹה שֶׁל הַבֶּן מֶלֶךְ הַנַּ"ל שֶׁנֶּחֱלַף, שֶׁמִּשָּׁם בָּאִים אֵלּוּ הַמַּחֲשָׁבוֹת עַל הָאָדָם כְּמוֹ הַבֶּן מֶלֶךְ הַנַּ"ל שֶׁנֶּחֱלַף וְנִתְגָּרֵשׁ מִמְּקוֹמוֹ שֶׁמֵחֲמַת זֶה נָפַל לַמָּקוֹם שֶׁנָּפַל וְלָקַח אֶת עַצְמוֹ אֶל הַשִּׁכְרוּת וְכוּ' עַד שֶׁהָיָה כִּמְסֻפָּק בְּעַצְמוֹ אִם הוּא בֶּן הַמֶּלֶךְ הָאֱמֶת אוֹ בֶּן הַשִּׁפְחָה ח"ו, כַּמְבֹאָר שָׁם בְּהַמַּעֲשֶֹה הַנַּ"ל שֶׁבְּכָל עֵת שֶׁבָּא לוֹ הִרְהוּרֵי תְּשׁוּבָה הָיָה מְיַשֵּׁב אֶת עַצְמוֹ מִמָּה נַפְשְׁךָ אִם אֲנִי בֶּן הַמֶּלֶךְ וְכוּ', עַיֵּן שָׁם שֶׁמְּבֹאָר שָׁם שֶׁנָּפַל כָּל כַּךְ עַד שֶׁהָיָה מְסֻפָּק בְּעַצְמוֹ אִם הוּא בֶּן הַמֶּלֶךְ הָאֱמֶת, כְּמוֹ כֵן הוּא בְּכָל אָדָם הָרָחוֹק מֵהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, בִּפְרָט בְּתֹקֶף סוֹף הַגָּלוּת הַמַּר הַזֶּה, שֶׁהוּא חֶבְלֵי שֶׁל מָשִׁיחַ שֶׁמִּתְגַּבֵּר בָּעִתִּים הַלָּלוּ שֶׁהִתְגַּבֵּר הַבַּעַל דָּבָר בְּיוֹתֵר עַל נַפְשׁוֹת יִשְׂרָאֵל כַּיָּדוּעַ בְּחוּשׁ, עַד שֶׁכַּמָּה בְּנֵי אָדָם מְיָאֲשִׁין עַצְמָן כְּאִלּוּ נַפְשָׁם אֵינָה מְסֻגֶּלֶת כְּלָל לַעֲבוֹדַת ה' וְכָל זֶה הוּא רַק פִּתּוּי וּמַחֲשָׁבוֹת הַיֵּצֶר הָרַע שֶׁמַּחֲלִישׁ דַּעְתּוֹ וּמַכְנִיס בְּלִבּוֹ חֲלִישׁוּת וְקַטְנוּת דְּסִטְרָא אַחֲרָא, שֶׁזֶּה נִמְשָׁךְ מִבְּחִינַת הֵיכְלֵי הַתְּמוּרוֹת, מִבְּחִינַת הַחִלּוּף שֶׁל הַבֶּן מֶלֶךְ הַנַּ"ל שֶׁנָּפַל כָּל כַּךְ עַד שֶׁלֹּא יֵדַע בְּעַצְמוֹ אִם הוּא בֶּן הַמֶּלֶךְ הָאֱמֶת, אֲבָל בֶּאֱמֶת צָרִיךְ הָאָדָם לֵידַע וּלְהַאֲמִין שֶׁנֶּפֶשׁ כָּל אֶחָד מִיִּשְֹרָאֵל גָּבֹהַַּ וִיקָרָה מְאֹד מְאֹד וְכֻלָּם הֵם בְּחִינַת בְּנֵי מְלָכִים וִיכוֹלִים לִזְכּוֹת לְמַדְרֵגוֹת גְּבוֹהוֹת וּקְדוֹשׁוֹת מְאֹד כְּמוֹ כָּל הַצַּדִּיקִים וְהַכְּשֵׁרִים, כִּי גַּם עַל כָּל הַצַּדִּיקִים וְהַכְּשֵׁרִים עָבְרוּ מַחֲשָׁבוֹת וַחֲלִישׁוּת כָּאֵלֶּה וְכָאֵלֶּה, אַךְ הָיוּ מַשְֹכִּילִים לִבְלִי לְהָנִיחַ לְהַטְעוֹת אוֹתָם וְהִתְגַּבְּרוּ וְהִתְחַזְּקוּ מְאֹד עַד שֶׁזָּכוּ לְמַה שֶּׁזָּכוּ וְזֶה שֶׁאָמַר דָּוִד ( תְּהִלִּים פ"ו), "שָׁמְרָה נַפְשִׁי כִּי חָסִיד אֲנִי" כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה ( בְּרָכוֹת ד') וְכֵן אִיתָא בַּזֹּהַר הַקָּדוֹשׁ פָּרָשַׁת בָּלָק שֶׁדָּוִד קָרָא לנפשי' חָסִיד בְּגִין דאיצטרך לי' לְבַר נָשׁ דְּלָא לשוואה גרמי' רשע וְכוּ', הַיְנוּ כַּנַּ"ל, שֶׁזֶּה בְּחִינַת וַיִּגְבַּהּ לִבּוֹ בְּדַרְכֵי ה', כַּמּוּבָא בְּדִבְרֵי רַבֵּנוּ זַ"ל ( בְּסִימָן קכ"ה בְּלִקּוּטֵי תִּנְיָנָא) כִּי צָרִיךְ לֵידַע מַעֲלַת נַפְשׁוֹ בְּשָׁרְשָׁהּ בְּחִינַת אנא ברי' קלה שבים הַנַּ"ל לֵידַע שֶׁהוּא מִשֹּׁרֶשׁ הַנֶּפֶשׁ שֶׁל הַבֶּן מֶלֶךְ הָאֱמֶת כְּדֵי שֶׁיִּתְגַּבֵּר לַחֲזֹר לְמַעֲלָתוֹ כַּנַּ"ל:

יפה ממש, צ׳כוייח!אורות הכתובה
צריך יישוב כדי ללמוד את דברי רבי נתן. אבל יש לי שאלהצקון לחש

אתה כותב שאתה לא לומד וכו'. מאי משמע?

הרי את דברי רבי נחמן ותלמידיו ודאי אתה לומד...

מכיר את ההרגשה.אניוהוא
זה ממש ה'ימי השנאה' שהרב וולבה מדבר....
מכיר?

(מצטער שגנבו לך את הפריקה...)
הוצאת לי את המילים מהפהע מ
מי שמחפש את המקור- עלי שור חלק א' פרק ה'. (קשור גם לפרקים שאחרי)
כמדומני גם באגרותאניוהוא
אנסה לחפש אח''כ כשיהיה זמן...

אעיין בעלי שור. אשמח לראות את המקורות האחריםצקון לחש

אם יש למישהו את העלי שור במחשב אשמח

לא מוצא באגרותאניוהוא
לצערי...

לא מצליח להזכר איפה עוד ראיתי את המושג הזה


אמשיך לנסות בלנ'ד
תודה, שתזכה. אנסה לראות אם יש את עלי שור בביהמ"ד בו אני לומדצקון לחש


של הרב וולבה? לא זכיתי להכיר את הספר...ע מ
יש לו שם מקוריאניוהוא
'אגרות לכתבים ממרן רבנו המשגיח זללה"ה'

לי יש חלק אחד שיצא כשנה בערך לאחר פטירתו
אמרו לי שבזמן האחרון הוציאו עוד כרך


עם הארות כאלה אפשר בשמחה לגנובצקון לחש


אז אולי תלמד אמונה? אני לא זוכרת איפה יש המקור שאומרהפי
שכל אחד יש לו איזה תחום בתורה שהוא מעניין אותו הרבה יותר
אז לגיטמי שלא תתחבר למשהו וכיוון אחר כן.. נגיד שאתה יותר מתחבר לדברי אמונה ממש מאשר לגמרא או למשנה כן..
חוץ מזה יש לפעמים רגעים שמרגישים לא מחוברים ..
וגם עוד משהו אולי תנסה קודם להתחבר לה' ע"י התבודדות לה' או ע"י שיר או פרק תהילים שאתה מחובר אליו
תודה רבה על העצות צקון לחש

העניין הוא שאלה נסיונות כמו שציינו @אניוהוא@ע מ ו@תקוות עולמים

ששייכים למי שמשתדל להמית עצמו באהלה של תורה, וצריך ללמוד קצת את הנושא.

 

רק באתי לפרוק, אני יודע להתמודד עם זה, זה לא חדש לי.

שמחתי לשמוע דברים חדשים בשם רבי נתן ובשם הרב וולבה

מאיפה אתה לא יודע שאני לא בגלל שאני בת?הפי
שאת לא מה?צקון לחש


..הפי
כתבת"להמית את עצמו בעולמה של תורה" - זה אומר שהאדם ממש חי את התורה הרבה.. שהכל בשבילו נראה מת מתי שהוא לומד .. כאילו האדם ממש מתרכז רק בזה..
אז שאלתי אותך מאיפה אתה יודע שאני לא כזאת , בגלל שאני בת(:?
זה כבר לא שייך לשרשור כאן...צקון לחש

ולא אמרתי שאת לא מבינה את זה, אמרתי שזה לא נוגע לענייני אמונה פשוט

אה הבנתיהפי
מעריך מאוד את העצה! אקח אותה לעבודה על ענייני אמונה בנפרדצקון לחש

ב"נ

קורה נפתלי הדג
המון בהצלחה, אחי!
תבורך צקון לחשאחרונה


התנהלות השבטים קשה מאד להבנהקראנץ שוקולד

אני בטוח שכל אדם פה לא משנה כמה אחיו הקטנים היו מעצבנים אותו או מנג'סים לו או אפילו מלישינים עליו להורים לא היה מעלה בדעתו להרוג אותם, משבטי ישראל שהמעלה שלהם גבוהה מאד קשה לקבל את זה, איך אפשר?

שאלה נוספת- השבטים אומרים ליוסף איש אשר נמצא הגביע בידו יומת, הם לא למדו לקח מיעקב? הם יודעים מה המשמעות שיש למילים במיוחד כשהם יוצאים מצדיקים, יעקב אמר ללבן מי שימצא הטרפים אצלו ימות ובאמת רחל מתה.. איפה הזהירות במילים?

התירוץ הידוע הוא שהם ישבו עליו בתור דיינים והגיעו למסקנהצקון לחש

שהוא חייב מיתה ולכן עשו מה שעשו לשם שמים, על פי דעתם

בגלל חלומות? בגלל שסיפר ליעקב? תמוה מאד..קראנץ שוקולד


הוא הביא את דיבתם רעה וכו' והמוציא שם רעה חייב מיתה וכו'צקון לחש


דרך אגבאניוהוא
ניתן לומר שה'מעשה אבות סימן לבנים' של זה
זה חטיפת ילדי תימן....
רק שהתימנים מיוחסים לשבט יהודה והרבה מהם לויים ;)צקון לחש


על השאלה ראשונהציף
אם עשו את זה מדין ׳רודף׳
למה? מה הוא כבר עשה שחל עליו רודף?קראנץ שוקולד


שהלשין לאביהם על מעשיהםציף
ספורנו (פרק לז פסוק יח)- "הנה לשון נכל יורה על המצאה להרע כמו אשר נכלו לכם. אמר שחשבו את יוסף בלבם נוכל להמית ושבא אליהם לא לדרוש שלומם אלא למצוא עליהם עלילה או להחטיאם כדי שיקללם אביהם או יענישם האל ית: וישאר הוא לבדו ברוך מבנים....והנה הגיד הכתוב כי ציירו בלבם וחשבו את יוסף לנוכל ומתנקש בנפשם להמיתם בעולם הזה או בעולם הבא או בשניהם והתורה אמרה הבא להורגך וגו׳ "

ואור החיים מפרש שפסקו שחל עליו דין עד זומם
המלחמה שם של האחים ויוסף היא לא אח מעצבן אלאyagel

האחים רואים שמכל אב( אברהם יצחק) יוצאים מס' ילדים. ילד  אחד ממשיך את השושלת של בניין עם ישראל והשאר "נזרקים" הצידה. פתאום רואים את יעקב מקרב את יוסף, עושה לו כותונת פסים שמסמלת נסיך(רש"י) ויוסף חולם שהם משתחווים לו, ותגובתם היא "המלוך תמלוך עלינו".

וזה מזכיר לאחים את עשיו וישמעאל, שהם נתינים במלכות בית דוד.(עיין בברכות ליעקב ולעשיו).

המלחמה היא מי ממשיך את עמ"י, האחים רוצים להמשיך את עמ"י, ולעומתם נראה שיוסף ימלוך, גם מהיחס של יעקב אליו וגם מחלומותיו. ועקב כך הם שונאים אותו ורוצים להורגו.

ועדיין זה לא לגמרי להורגו (שראובן רוצה להצילו, וגם יהודה לא בדיוק בעד להורגו) וצריך לזכור ששנאה משבשת דעתו של אדם(רש"י על בלעם)

ואחרי כל זה אני מסכים שזה עדיין קשה וצריך עוד עיון... מקווה שעזרתי.(משיעור ששמעתי מהרב משה קליין)

שמעתי את הפירוש הזה ביום עיון לתנך שיש כל שנה בחופשחיה רוז

הוא הראשון שהניח את דעתי.

 

למדתי לפני כן פירושים מדהימים ברוחניות העניינים. על מאבקים רוחניים בין שיטת יהודה ליוסף שהם מדהימים. וברור לי שמהם הכל משתלשל. אבל חיפשתי איך זה יכול להתבטא גם ברגשות אנושיים.

 

תכלס, אם מישהו מאיתנו היה יודע שאדם מסויים מאיים על כך שכל צאצאיו לדורי דורות יהיו יהודים זה יפריע לו כאן בעולם הזה הגשמי! וקצת יותר מזה...

קשה לי מאוד לשמוע על השבטים שבטי י-ה תיאורים כאלה שלצקון לחש

מלחמה על עבודת השם.

אדם אמיתי יוותר על החלק שלא ראוי לו בעבודת השם, ובודאי לא ילחם עליו עם מי שכן ראוי לו.

זאת הייתה הנפילה של קרח.

להגיד את זה על השבטים הקדושים? קשה לי מאוד לשמוע.

לכן רשמתי שצריך עיון.yagel


לא קראתי תגובות. השבטים היו צדיקים וכדטי לנונמאדנפש חיה.
להיזהר במילים כשאהחנו רוצים לשאול או לברר
הגם שזה לצורך "צאי לך בעקבי הצאן".
אם היית לומדת בישיבה היית יודעת שנשאלותקראנץ שוקולד

שאלות יותר קשות 

אין בעייה לשאול שאלות וזה רצוי וטוב כל עוד זה נכתב בצורה מכובדת.

נכון. אבל לפעמים כשזה יוצא מפרופורציהנפש חיה.
יוצא שכרו בהפסדו וחבל
לגבי השאלה השנייהאנונימי (2)
תשאל גופה על יעקב למה הוא אמר זאת?
לגבי השאלה השנייה, איני יודע האם הם ידעו..אדם כל שהוא

מה קרה עם התרפים. גם איני יודע האם ליעקב עצמו נודע בסופו של דבר שרחל גנבה את התרפים.

נסה ללמוד עוד מפרשים ולראות סדרותהלוי מא
של שיעורים בנושא
יפה לראות בתשובות השונות שלא נותנים לעובדות לבלבל אותנואנונימי (3)

דוקא הצגתם של כל בני יעקב כצדיקים גדולים היא סוג של רפורמיות והיפך התורה.

לא צריך להתכחש למעשים הקשים של שמעון ולוי, ראובן ובלהה, יהודה ותמר וכמובן הסיפור של יוסף.

לפעמים לימוד ממעשי אבותנו הוא בחיוב ולעיתים הוא בשלילה.

 

דעתך היא לא דעת התורהאנונימי (4)

בשום מקום לא מצינו שנענשו שמעון ולוי. לא ראובן ובלהה, ולא יהודה ותמר.

צריך ללמוד את התורה כמו שלומדים תורה, ולקרוא באמת את הפסוקים, ולא בצורה נלעגת

כולל פרשנות! אני חושבת שזו עזות לכתוב כך^ [על האבות]נפש חיה.
כולל פרשנות= למגיב מעליי. ההמשך=לזה שמעליונפש חיה.
קריאה נלעגת?אנונימי (3)

מרבית הדברים שנכתבו לעיל הם קריאה נלעגת של הפסוקים כשהמנצח הוא "התירוץ הידוע הוא שהם ישבו עליו בתור דיינים".

בתורה המילים כתובות בדקדוק ולא ניתן לעוות את פשט הכתובים בצורה לא רצינית ושלא מתיישבת עם הפסוקים.

כמובן שיש מקום לדרשות ולוורטים אבל מטרתם היא אחרת ולא כדי לפרש את התורה.

בעיה הגדולה היא כשהתחילו לערבב בין פרוש לדרוש.

לימוד תורה אמיתי הוא ללמוד מתוך ענווה לכתוב ולא עם הנחות יסוד שגורמות לשיבוש הכתוב רק כדי שלא יסתור לנו הנחת יסוד שמקומה מוטל בספק.

פשט הפסוקים הוא שהיו צדיקיםאנונימי (4)

מה שציטטת לעיל היה מדרש.

נא ללמוד איך מחלקים עניינים בתורה.

 

אם יש לך בעיה עם התושב"ע אני מציע שתפסיק להיות נוצרי/רפורמי/קראי לפני הכל

פשט הפסוקים?אנונימי (3)

גם צדיקים עשויים לחטוא (והיו לא מעט כאלה).

אשמח שתראה איך ניתן להבין מפשט הפסוקים שהם היו צדיקים גמורים ללא חטא.

ואם ציינת רפורמיים אז עיין לעיל בתחילת הדיון ותמצא כמה פירושים כאלה.

אתה יכול לשאול, איך חז"ל מבינים מבפשט? או שהפשט לא נראה כמוyagel

נראה כמו חז"ל ואיך הבינו זאת, מתוך הבנה שדיבריהם דברי אלוקים חיים!!. ולא בתור "חז"ל מדברים שטיות, וכו'!!!".  הבעיה שאת לומד "תורה בגובה העניים"....  תעיין במושג. אני בטוח שאם תשאל כמו שצריך התשובות יובילו אותך למקומות נפלאים!!! (ולפעמים גם נשארים בקושיה)

התנהלות השבטיםהילת אור

א. הנחות יסוד: 1.השבטים היו צדיקי עליון ,אך הם היו בני אדם וכאלה "מותר" להם לטעות.

2. היחס ליוסף היה משו עקרוני ועמוק ולא סתם ענין של קנאה.

3. מכירת יוסף -גם אם נראה מפשט הפסוקים - שידם של האחים לא היתה מעורבת  פיזית במשיכת יוסף מהבור ומכירתו לישמעאלים- בכל זאת נתלתה על צווארינו  ועונש עשרה הרוגי מלכות -יוכיח.

4. כל מה שנסופר בספר בראשית - תנהו למקומו וזמנו וגם  ובעיקר- לעתידו של עם ישראל.

האחים דגלו בתפישה כי "כולנו בני איש אחד אנחנו" כולנו שווים בחובות , בזכויות ובתפקיד שדברי עם ישראל מטילים עלינו.

יעקב חשב אחרת: כולנו תזמורת אחת אך יש כינורות, נבלים, חצוצרות ותופים. יהיה שבט כוהנים, ושבט למדנים, שבטים לוחמים ושבט מנהיגים. עפ"י זה הוא -בהמשך- קבע את סדר השבטים סביב מיטתו , סדר שיהיה זהה לסדר הדגלים סביב המשכן. 

לכולם היה ברור שרחל היא האשה " ...כי שנים ילדה לי אשתי.." וממנה יבוא הבכור השליט. מה שהאחים לא שאלו והדבר רק התברר במצרים שדווקא מבני לאה  תצא המלוכה הנצחית.

יוסף לא רצה ולא תכנן להיות מלך. את החלומות הבלתי אפשריים והלא מציאותיים הוא הביא לאחיו ,שיפתרו הם כרצונם והחלום ילך אחרי פתרונם. הם כשלו בכך לצערנו ולהוותנו.

גם במצרים - בסיפור הגביע - תגובתם לא היתה שקולה. כי מי ששם את כספם בשקיהם ודאי ראה את הגביע 

ואם לא דיווח על כך ממילא הוא הוא האשם. כדי להסביר את תגובתם אצטרך הזדמנות אחרת.

מה זאת אומרת לא נענשו?תפוח יונתן

בטח שנענשו,

יעקב בעצמו העניש את שמעון ולוי שיתפזרו בין השבטים, ומראובן שלל כתר מלכות וכתר תורה ונתן לשבטים אחרים למרות שהוא הבכור. והקב"ה הסכים עימו, עובדה שההיסטוריה התפתחה לפי ברכות יעקב אלה.

זה לא הפשט. זה דרוש על דרושאנונימי (4)

הפשט מביא שבני יעקב היו 12.

 

אם אתה הולך עם הדקדוקים בפסוקים על דרך הדרש, לך איתם עד הסוף.

זה שיעקב איחל להם ככה וככה, בפשט, זה לא אומר שה' הסכים איתו.

כל השאר זה תושב"ע, ואם זאת תושב"ע אז עד הסוף.

אתה מטיל ספק בכך שה' הסכים עם יעקב?תפוח יונתן

האבות היו נביאים צדיקי עליון. איך אתה יכול להגיד עליהם שהם יכלו לברך את הבנים בניגוד לרצון ה'?

אני לא אומר את זה, זה לשיטת הנ"ל שמעלים את כל הדרשאנונימי (4)


אההתפוח יונתן

אז אתה אומר שה' כן הסכים עם יעקב שצריך להפיץ את שמעון ולוי בשבטים ושצריך לנשל את ראובן מהמלכות למרות שהוא הבכור. אם כך, אתה מודה ששמעון, לוי וראובן חטאו גם בעיני ה'.

חז"ל כבר אמרו "כל האומר ראובן חטא" וכו'. ככה שבתור יהודיאנונימי (4)אחרונה

מאמין ראובן לא חטא.

 

שמעון ולוי ודאי לא חטאו. זה לא פשט הפסוקים.

הם אולי עשו דבר לא ראוי, אבל חטא לא היה כאן, גם יעקב לא טען שחטאו אלא רק שהבאישו את תדמית עם ישראל בעמים. והוא ברך אותם שיפוצו בשאר ישראל כדי שמידת הגבורה שלהם לא תתגבר להחריב וכו'.

אבל פשט הפסוקים במקרה של שבט לוי הוא שההפצה הייתה כדי לממש את הכישרון המולד של לוי ללימוד תורה ושימוש בעבודת השם.

ולגבי שמעון, אמנם זה המדרש, אבל גם שם הטעם הוא שיהיו מלמדי תינוקות וכו'.

 

מניעת התגברות מידת הדין בעם ישראל היא פועל יוצא.

אבל היה מצטייר בעינייך ששמעון ולוי היו מחריבים את שאר ישראל? או שאר העולם סתם בשביל הכיף?

אתמהא.

למישהו מובן הסיפור הזה במסכת ברכות?שפיפול

רב פפא ורב הונא בריה דרב יהושע הוו קאזלי באורחא פגעו ביה ברב חנינא בריה דרב איקא אמרו ליה בהדי דחזינך בריכינן עלך תרתי ברוך אשר חלק מחכמתו ליראיו ושהחיינו אמר להו אנא נמי כיון דחזתינכו חשבתינכו עלואי כשיתין רבוון בית ישראל וברכינא עלייכו תלתא הנך תרתי וברוך חכם הרזים אמרו ליה חכימת כולי האי יהבי ביה עינייהו ושכיב.

 

דף נ"ח ע"ב

מה השאלה, הפירוש המילולי או המשמעות?סתם 1...
הפירוש המילולי הוא ששני אמוראים רצחו אמורא שלישישפיפול

לכן הסיפור כל כך מוזר.

לא... כתוב שהם נתנו בו עיניהם (הקפדה, עין הרע) והוא מת מזה.צקון לחש


^^^ימ''ל
וזה לא מקרה יחיד שכזה המובא בגמרא.
לא. זה בארמית.פסידונית

תרגום אפשר?

שני אמוראים הלכו בדרך,ימ''ל
פגשו אמורא שלישי ואמרו לו שכשהם ראו אותו (מרחוק) הם ברכו עליו 'שחלק מחכמתו ליראיו' ו'שהחיינו'. אז הוא אמר להם שהוא בירך עליהם את שתי הברכות האלה ובגלל שהם חשובים בעיניו כ600,000 איש אז הוא ברך עליהם גם 'חכם הרזים'. הם אמרו לו 'עד כדי כך אתה חכם?', הקפידו עליו והוא מת.

אפשר להסביר שהם התכוונו ברצינות והקפידו מקנאה (מצוי במקומות אחרים בגמרא), ואפשר לומר שהם ראו את דבריו כעקיצה ועקצו בחזרה 'מה אתה מתחכם' ולכן הקפידו.
בטח באגדות המהרש"א יהיה פירוש יפהעולה בשביל

תבדוק שם...

אין לי גמרא בזמין

הוצאתם פה את התנאים ממש קטנים!yagel

מקנאה!!! חס וחלילה! נראה לי הרב קוק בעין אי"ה מסביר שמרוב צידקותו אמרו לו שאינו ראוי לחיות בעולם הזה. ולכן נתנו בו עינהם וכו'.  לא היה פה ליגלוג ועקיצות! זה תנאים קדושים מחיי מתים שדרשו את כל התורה!! איך אפשר להגיד עליהם דברים כאלה??

יש לך טעות חמורהשפיפול
רב פפא ורב הונא היו אמוראים ולא תנאים
נורא בוגר!!!!!!!!yagelאחרונה

מקווה שהעיקרון הועבר