שרשור חדש
לדעתם - האם מותר להוריד שירים מיוטיוב?אנו_נימי (G+)

מצד אחד הזמר יודע שמורידים (או שיש אופציה להודיד) שירים משם, ואולי יש צד שהוא רוצה שיורידו שירים שלו וישמעו אותם הרבה כדי שיתחבב עליהם והם יקנו את הדיסק המלא או יבואו להופעות שלו. מצד שני, הוא מוכר את השיר בדיסק שלו ג"כ, וההפקה שלו עלתה המון כסף! 

האם יהיה הבדל בין שירים של גויים או של יהודים?

כל שיר שפורסם באינטרנט זה כאבידה בזוטו של יםאוא"ר
שהבעלים מתייאש ממנה, לכן מותר.
מהיכי תיתי לן?david7031

עובדה שבאופן רשמי אין דרך להוריד שירים מיוטיוב.
הא למה זה דומה (בצורה קיצונית) לבעל מכולת שהשאירו לו סחורה ליד החנות השכם בבוקר. האם נאמר שמותר לנו לקחת משם?

עיין כאן. אני הולך ע"פ פסיקות הרב ליאור.אוא"ר
..david7031

א. מן הראוי היה לומר שזו דעה יחידאית.

ב. מה שהרב ליאור מדבר עליו, הוא מקרה ש, למשל, מישהוא יעלה שיר לפורום פה, והשאלה היא האם לי מותר להוריד אותו ללא רשות מהמבצע. אבל יוטיוב, שהוא אתר שבהגדרה לא אמורים להוריד אותו, אין סיבה לדון אותו כנהר.

א. אין זו דעת יחיד, שמעתי כבר כמה שסוברים אותה.אוא"ר
פשוט הרב ליאור הוא העקרי ולפיכך מביאים בעיקר אותו.
ב. שמעתי שיעור שלו על זה, והוא אומר זאת על כל שיר שעולה לאינטרנט, גם יוטיוב.
הגר"י יוסף ג"כ סובר כך, וגם הגרז"נ זצ"ל (ישיבה על קברו...)הָיוֹ הָיָהאחרונה


אינני בא להכריע או להעדיף סברא זו על פני אחרתאוא"ר
אבל אם אפשר להוסיף על הצד העיוני. כי קצת קשה לי על החילוק של הרב יעקב אריאל שהרי יש בגמרא מחלוקת אם יאוש בגזלה קונה או לא. הגמרא שם מסבירה כי הצד שהוא לא קונה זה מצד שהגיע לידיו באיסור. התוס' בסוכה(ל', ד"ה קרקע אינה) כותב טעם זה גם להלכה אלי' דרב יוסף וז"ל: "...הא טעמא דיאוש לא קני משום דבאיסורא אתא לידיה כדמפרש במרובה (ב"ק דף סו.) והכא גבי קרקע נמי כבר נתיאש קודם שהחזיק בה הלוקח...". אם כן גם הכא היאוש הוא אמנם בגלל הגזלנים, אך הבעלים מתייאש עוד לפני שנכנס לידי הגזלן ולא שייך טעמא דאתא לידיה באיסור, ולפי"ז י"ל דלכו"ע כאן היאוש יקנה.

כל הדיון הנ"ל אינו להלכה אלא רק על צד העיון.
מותר מעיקר הדין, אך הרב הדגיש מספר פעמים שראוי להחמיר בכך.אריאל יוסף

אין דעתו נוחה שמשתמשים בהיתר הזה.

אני מעתיקה לך את זה מערוץ 2000רויטל.

שאלה

האם יש חשש של גזל בהורדת שירים מיוטיוב?

 

תשובה

שלום וברכה

כל שהחוק מאפשר הורדת שירים אלו, אין בהן חשש גזל.

בברכה,

בנימין שמואלי  

 

נ.ב.א את זה אני מוסיפה,יש כאלה שמחמירים,ויש כאלה מתרים רק אם זה היה הרבה זמן ביוטיוב

ולא חדשים,

 

ובכןdavid7031

רוב השירים ביטיוב החוק לא מאפשר.

אני הולך לפי פסיקת הרב שמואל אליהו בעניין זהיוני קדוש

הוא אומר שמותר להוריד מיוטיוב אך ורק שירים שהזמר עצמו העלה או שזה צילום של הופעה חיה.
בהצלחה!

ישר כוח יוני ומה דעתו להוריד דרשות?רויטל.


אני לא יודע אבל אני מניח שזו פחות בעיהיוני קדוש

משום שלא מצוי ככ שמוכרים דיסקים של שיעורים.
מעלים ליוטיוב שיעורים שלא נמכרים בדיסקים ובכוונה תחילה- כדי שאנשים יוכלו לצפות ולהוריד.
שמיעה מהנה וכשרה!

אולי מישהו יודע איפה אפשר להשיג אתצפנת פענח.

"חידושי מרן רי"ז הלוי על התורה"?

 

אני מבין שזה לא נמצא בחנויות ורק אצל בני המשפחה. אולי מישהו קנה בעבר?

יש כמהultracrepidam

האדומים (יש מהדורות מורחבות יותר ופחות) - אני חושב שכולם בהוצאת מישור. פעם היתה להם חנות פעילה לא רחוק מאיצקוביץ (רש"י 6 בני ברק). החנות היתה בתהליכי חיסול לפני כמה שנים. אין לי מושג מה קורה שם היום.

השחורים - 120 עמודים - אפשר להשיג אצל המשפחה, לא זכור לי הכתובת (אולי עברו דירה, עברו כמה שנים), זה גם לא רחוק משם (אולי רחוב אור החיים?). יכול להיות גם שאפשר להשיג בעוד מקומות אבל באמת נדיר.

לא ידוע לי על מהדורות נוספות.

תודה רבה!צפנת פענח.
ממליץ על אחת מהמדורות?

אם יהיה לך במקרה בקרוב מידע/מס' של מי מבני המשפחה שאפשר לקנות אצלו אשמח שתעדכן
תלוי מה אתה מנסה להשיגultracrepidam

השחור הוא יותר "אורגינל".

 

האדום הוא כמדומני עם יותר טקסט.

 

לדעתי תנסה להשיג גישה לשניהם, תראה אם מעניין אוך אחד מהם, שניהם או אף אחד מהם.

 

לא זוכר מתי היתה הפעם האחרונה שפתחתי את הספר, על אף שיש לי גישה לשניהם. אם מעניין אותך אולי אקח כמה דקות להתעניין

תודהצפנת פענח.אחרונה
מוזמן לפתוח ולכתוב לנו בזמנך הפנוי (לא באופן דחוף או משהו)
שוב תודה
מסרק בשבת.אנו_נימי (G+)

כידוע ישנה פסיקה שאומרת שמסרק הוא מוקצה בשבת כיוון שניתן לתלוש ע"י שערות (כמדומני פסיקת מרן הגרע"י בחזו"ע ח"ה בתחילתו). במקרה שיש מראה שמותקנת על המסרק - האם מותר לטלטל את המסרק בשביל המראה (מוקצה שמלאכתו לאיסור לשימוש בגופו) או שמא לא?

לכאורה יהיה מותרdavid7031

אם היה רק כדבריך. שזה כלי שמלאכתו לאיסור, אז ישנה מחלוקת האם לכתחילה מותר להשתמש בו לצורך גופו, או רק במקרה שאין אפשרות אחרת.

אבל בפשטות זה כלי שמלאכתו להיתר ולאיסור (צריך לבדוק לגופו של המסרק, כמה מהשימוש בו הוא לצורך סירוק, וכמה לצורך הסתכלות) שמותר להשתמש בו (אם אתה מחפש להחמיר, אפשר לדון לגבי שימוש במראה בשבת לדעת הרמב"ם)

שאלה מעניינת מחכה לתשובה אם אפשר עם המקורותרויטל.


דוד ענה יפה...חמדת66


לא למעשה כי לא פוסקים הלכה בפורוםנחשון מהרחברון
נראה שדומה לדין מראה של מתכת שהשו"ע אוסר להסתכל בה מחשש שמה יראה שיש שערות לא מסודרות ויבוא לחתוך שער.
לכאורה אותו הדין כאן האדם יראה שהוא לא מסורק ויבוא לסרק שזה אסור.
אמנם יש לדון האם סירוק אסור כי וודאי יתלוש שערות או שמא יתלוש שערות ואז יש צד להגיד שזו גזירה לגזירה
יפהמישהו כל שהואאחרונה
בד"ה - הגרז"ן - הרב זלמן נחמיה גולדברג זצ"לחמדת66

זכיתי לשמוע ממנו שיעורים באופן קבוע. גאון עצום ובאמת חד בדרא. חבל שבגלל פוליטיקה לא הנהיג את הציבור החרדי.

האם לפי היהדות המטרה מקדשת את האמצעים?אוהב אי והעם 2
כן? לא? תלוי מתי?
תלוי מה המטרה ותלוי מה האמצעיים.אוא"ר
ברור. הכוונה למטרה טובה ואמצעים לא טוביםאוהב אי והעם 2
כן, לזה התכוונתי.אוא"ר
כדי להציל נפשות, אפילו אמצעים לא טובים הופכים לכשרים ואפילו לחיוב. אך כדי להניח תפילין אסור לגזול.
האם כדי לקיים מצוות סוכה מותר לגזול קרקע של רשות הרבים?אריק מהדרום

|פותח תיבת פנדורה ובורח|

אז רק פיקוח נפשאוהב אי והעם 2
לא, ידוע כי עשה דוחה לא תעשה, אבל לפעמים 'שב ואל תעשה עדיף'.אוא"ראחרונה
יש כללים הלכתיים.
מעבר לכללים אלו, ודאי שהדרך היא לא אמצעי אל המטרה אלא חלק ממנה ואפילו יותר חשובה ממנה.
יש לי שאלה קצת מוזרה אבל תפסה את שומת ליבי!מאן דאמר

אסטרונאוט (יהודי) שטס לחודש בירח (תיאורטי לחלוטין) האם הוא יכול לברך ברכת הלבנה  (איך הוא יכול להגיד :"ואיני יכול לנגוע בך הרי הוא עומד על הירח).??

 

הפסקה ההיא איננה הברכה עצמה. הברכה היא על החידוש החודשיסוג'וק

ונראה דומה למחלוקת לגבי עיוור

אם מברך , כי הברכה על עצם האור אע"פ שלא נהנה ממנה, [והיא ברכת שבח שהרי לא מברכים כל פעם שנהנים מאורה.]

או לא מברך (וישמע מאחר), כי לא נהנה מאורה

מה שסוג'וק אמרחמדת66

ואם אתה מתעניין במיוחד, אז רמ"מ כשר כתב חוברת שלמה על האדם והירח.

תשובה בראי ההלכהצדיקה נסתרת

ראשית כותבים "תשומת ליבי" ולא "שומת ליבי"

 

עכשיו לעניין ההלכתי :

 

"ואיני יכול לנגוע בך"... זה לא חלק מברכה... כך שאין עניין של ברכה לבטלה כך שתיאורטית אסטרונאט יכול לברך ברכת הלבנה כשהוא על הירח...

 

 

איך הוא יכול לברך הרי אינו רואה את הלבנה בחידושהמישהו כל שהוא
אלא את כדור הארץ בחידושו
(כשלא רואים את הלבנה לא מברכים)
הסלע שמסתובב סביב כדוה"א הוא לא הלבנהצ'יאל

הלבנה היא האור שמוחזר מהשמש ונראה מכדור הארץ.

שו?הָיוֹ הָיָה

מקור יש?

הלבנה מתחדשת ונולדתצ'יאל

הסלע נשאר כפי שהוא.

אם הייתם מסתכלים אצל הרב כשר,חמדת66אחרונה

היה אפשר לראות שהוא דן בנק' הזו, ומביא כמה ביאורי ראשונים בעניין(כמו למשל ע"י התנועה ניכרת שליטתו של ה' בטבע)

דווקא בפירוש שלך, אין יותר מידי ראיה מאחר ואנחנו הולכים לפי מה שעינינו רואות, וגם אם באמצעות מיקרוסקופ אפשר להחליט שיצורים מסויימים הם בגדר חרקים, מבחינתנו, כל עוד לא רואים אותם, זה לא משנה(גרש"ז).

 

קישור לספר:

האדם על הירח - מנחם כשר (page 1 of 72)

עוד לפני ברכת הלבנהאריק מהדרום

מההמשמעות של המושג "זמן" במקום מחוץ לכדור הארץ? איך שומרים שבתות וחגים? מתי בוקר, צהריים וערב? זה קשה גם בקטבים של כדור הארץ והמחלוקת לגבי קו התאריך, אז אל תקפוץ ישר לירח, יש מספיק חומר לדון בזה עוד על כדור הארץ.

קרח בשבתאנו_נימי (G+)

הכנסתי בשישי בבוקר קרח בטבליות שקפא לפני שבת, בשבת באתי לפרק את הקרח מתוך הטבליות - האם מותר או שיש בזה מחתך (המציאות היא שהמים מחוברים מלמעלה וכל קוביה מחוברת במובן מסוים לחברתה בשכבת קרח מסוימת כך שתוך כדי ההוצאה מהטבליות אותה השכבה המחברת מתפרקת ונוצרות קביות בגודל אחיד.)

תשובתכם?!

זה לא המקום לשאלות הלכתיותחמדת66

עאכו"כ, שזה ממש משנה לפי מי אתה הולך.

אמממ למה קוראים לזה פורום בית המדרש?אנו_נימי (G+)


מאותה סיבה בדיוק שלא קוראים לזה פורום פסיקהחמדת66

אפשר לדון, אפשר להתעניין. הלכה למעשה - זה בד"כ לא המקום.(אא"כ אלו באמת שאלות של זיל קרי בי רב)

זה בדיוק מה שהתכוונתי לעשות...אנו_נימי (G+)


דברי השמירת שבת כהלכתה מצורפים בזהארץ השוקולד
אני מכיר שיש מחלוקת אודות הכנת קרח, ולגבי השאר אינני יודע אם חלקו עליו, אבל בכל מקרה מדובר בפוסק מכובד שבטוח ניתן לסמוך עליו. ובכלל לדעתי ראוי שכל בחור ישיבה ילמד ספר כזה








למען האמת, הוא שאל לגבי מחתךחמדת66

והתשובה שלכו"ע אין מחתך באוכלין. 

נכון, אבל החלטתי להציג לפניו באופן כזה שזה בסדרארץ השוקולד
אני בעד,חמדת66

אם כי אם הוא ספרדי...

במיוחד בעניין הזה שהשש"כ מחמיר.(וספרדים מקלים)

לא ידעתי מה עדתו, אם הייתי יודע הייתי מחפש באינטרנטארץ השוקולד
ומביא
חמדת צודק,זו הייתה שאלתי, ותודה על תשובתך.אנו_נימי (G+)


מעולהארץ השוקולדאחרונה
בכיף
רוצה ללמודמאן_דהו

אני בוגר ישיבה וב"ה נשוי + ילד

מאז ומתמיד היה לי קושי בקביעת עיתים לתורה.

הייתי מקנא באלה שפותחים ספר בדרכים ויושבים ולומדים בחופשים ובכל עת.

התחלתי לא מעט קביעויות - דף יומי, גמרא, משנה יומית וכו' וכו' ואף פעם לא התמדתי בזה לאורך זמן.

העניין הוא שכשאני שומע איזה שיעור יפה או צולל לתוך סוגיה או רואה מישהו לומד, לבי מתמלא ערגה וכמיהה לתורה.

אבל אני לא מצליח להביא את עצמי לשבת ללמוד, אפילו משהו קצר.

 

אני אדם שנחשב 'דוס', אבל אני מרגיש צבוע. איך זה שאני לא לומד?

אפילו שניים מקרא אני לא מצליח לסיים ברוב מוחלט של הפעמים.

 

אשמח לעצות ותובנות בנושא, בפרט מכאלה שהתמודדו כמוני.

אשמח הן לרעיונות במה כן אוכל להתמיד, וכן לעצות ותובנות איך להתמיד.

 

תודה

סליחה שלא הצלחתי לעזורצע
אבל נשמע כמה זה חשוב לך... ורציתי רק לחזק ולו רק שבעה תמצא דרכים שיעזרו לך ותצליח!!!!
חבל להשתמש במילים קשות כמו צבוע..

בהצלחה אחי!!
ממליץ על חברותא, אפילו פלאפוניתחמדת66

זה גם תלוי מאוד בך, יש כאלו שלומדים טוב אם יש איזו מטרה (לסיים ספר וכד') יש כאלו שלומדים טוב לפני נושאים שמעניינים אותם...

המון בהצלחה, זה באמת קשה.

תודה רבהמאן_דהו


היסוד הוא חברותות על ימין ועל שמאל. ולא ללמוד בביתאנו_נימי (G+)

אלו העצות הטובות ביותר שאני מכיר. מכיר את הספר חוסן יהושע של הרב יהושע העליר? אם לא ממולץ לעבור עליו, הוא קצר ומלא בעצות.

אודה ואתוודה שאני בעצמי די כמוך והתקופה האחרונה מאוד הקשתה עלי - צריך הרבה חוזק וגבורה. עלה והצלח!!

תודה רבהמאן_דהו

לא מכיר את הספר. אסתכל.

מומלץ, ייש"כ.אנו_נימי (G+)


ראשית, כל הכבוד על הרצוןארץ השוקולד
ולגבי עצות:
1. תמצא משהו שאתה אוהב ללמוד וזה יקל עליך.
2. ואולי כדאי לקבוע יעדים שתוכל לחגוג בכל שבוע או חודש של עמידה בהם.
תתחיל כל יום קצת הכי חשוב שזה יהיה חוק ולא יעבוררויטל.

אני חושבת העיקר זה שיהיה לך משהוא קבוע ובעד שום דבר בעולם לא יבטל אותך,

מאוד חשוב משהוא קבוע לעתים בתורה ועם הזמן תתקדם הלאה בהצלחה לך.

 

מזדההekselion אחרונה

אני חושב שהבעיה הזאת הקצינה אצל כולנו כעת במשבר הקורונה, לא פשוט ללמוד בבית יש יותר מדיי הסחות דעת.

הטריק הוא לא לחשוב "וואי הייתי רוצה ללמוד ..." פשוט לעשות לא לחשוב

וזה בדיוק מה שאני הולך לעשות עכשיו!

1) האם אדם העובד באסדת ליוויתן צריך לשמור יו"ט שני של גלויותאריק מהדרום
2) אם כן, איך אתם מציעים לאיש ההוא להודיע על כך ליצחק תשובה?
למה שיצטרך? זה לא חו"לסוג'וק


למה זה לא חו"ל?אריק מהדרום


חו"ל לא מתחיל מקו החוףסוג'וק


אתה בטוח?אריק מהדרום

ואם לא אז מאיפה?

זה לא "גלויות". אין בכוחנו לקבוע גלויות חדשות וספק ברכותסוג'וק


יש מעין משולש..אדם כל שהוא

רמבם הלכות תרומות פרק א- "והננסים שבים, רואין אותן כאילו חוט מתוח עליהם מטורי סמנום ועד נחל מצרים, מן החוט ולפנים, ארץ ישראל; ומן החוט ולחוץ, חוצה לארץ."

גם אם זה מחוץ ל"חוט" מתערב שאף פוסק לא יחייבסוג'וק


האסדה מחוץ לחוטאריק מהדרום
רק לדעת התנא רבי יהודה היא בגבול ארץ ישראל, לפי דעתו גם קפריסין, יוון, דרום איטליה, צרפת וספרד בכלל ארץ ישאל וכן צפון אפריקה.
(אגב עוד שנה וחודש שנת שמיטה).
לא מסכים לגבי הארצות שהזכרת..אדם כל שהוא

אבל בכל מקרה, לא פוסקים כרבי יהודה.

ואתה בטוח לגבי האסדה? התרשמתי שזה די גבולי, ואולי תלוי בזיהויים השונים בצפון ובדרום.

אני די משוכנע לגבי החוט, האסדה רחוקה מהחוףאריק מהדרום

ולגבי רבי יהודה- אני לא חושב שמיהו פוסק כמוהו בכלל.

האסדה 10 ק"מ מהחוף, (המאגר רחוק יותר).אדם כל שהוא


הדיון נותר בעינואריק מהדרום

רק שיש יותר דעות להקל.

אפילו את המשואות היו יכולים לראות משם. רואים את זה בקלותסוג'וק

ונקודת ההנחה שצריך למצוא הקלות - שגויה. צריך למצוא סיבה למה לחייב ולהטיל סטטוס הלכתי של ברכות (לבטלה) על מקום שמעולם לא היה בסטטוס כזה

כי ברור לנו זמני החגים ואין עניין של שביתת יום נוסף. כך שיוט שני זה רק ספק ברכות

יש הלכהאריק מהדרום

יהודים אורתודוקסים הולכים לפי הכללים שלה, גם כשאילת נכבשה נשאלו שאלות, חבדניקים באילת עדיין שומרים יו"ט שני שם.

הם מברכים ומתפללים כיו"ט?סוג'וק

ולגבי הלכה צריך לשאול פוסק

כאן רק מעלים סברות

הסברות שלי הלכתיות

לחייב מקום חדש זה לחייב בברכות שאולי לבטלה

כן, יום טוב שני של גלויות לכל דבר וענייןאריק מהדרוםאחרונה

ולמען האמת האסדה כבר לא מקום חדש כל כך, ועד כמה שידוע לי אין שם רבנות מקומית, מרא דאתרא או בית חבד.

אההמבשר שלום
זה גמרא בגיטין בדף ח,ונחלקו רבות מה הפשט
למה שיחזיקו שם מישהו 24 שעות סתם?מושיקו


כי עובדים שם 14-14אריק מהדרום

שבועיים באסדה ושבועיים חוזרים לארץ.

אנשים גרים שם.

כמו מי שיוצא למדבר שפטור, לא?טיפות של אור

"בני ארץ ישראל שבאו לחוצה לארץ אסורים לעשות מלאכה ביום טוב שני בישוב, אפילו דעתו לחזור.
וכל זמן שלא הגיע לישוב אפילו אין דעתו לחזור מותר, לפי שעדיין לא הוקבע להיות כמותן"

 

מניח שאותה שאלה נשאלה על חיילים בצוללות


האסדה היא מקום ישוב לכאורהאריק מהדרום


אבל כולם שם בני ארץ ישראל, שדעתם לחזור, לא?אדם כל שהוא

ואם כך, לכאורה אין להם דין יו"ט שני מצד עצמם, וגם אין להם דין של חומרי מקום שהגיעו אליו, כי אין שם אנשים אחרים שמחוייבים ביו"ט שני.

^^^^ לכאורה פשוט כךהסטורי
לא, ממש לא.אריק מהדרום
ממש לא כולם שם בני ארץ ישראל, ומי אמר שאין להם דין מקום חומרי? מניין לך? ואם היה מדובר באי מלאכותי.
יש שם יהודים שאינם בני ארץ ישראל?אדם כל שהוא

דין חומרי מקום שהלך לשם, הוא מפני שהוא נוהג אחרת מאנשי המקום.

יש שם הרבה שאינם מארץ ישראלאריק מהדרום

לא יודע לגבי יהודים אבל ההנהלה שם וכן טכנאים רבים לא מארץ ישראל.

כמה זמן צריך אדם ללמוד מוסר ביום?דנון

מה המקסימום זמן שאדם צריך להשקיע על לימוד מוסר ביום,

'תנועת המוסר' תמיד אמרה כמה שיותר אפילו שעתיים-שלוש,

כיום אני שומע שהדבר נע בין 15 שעה ל30 שעה

 

 

גם בישיבות של תנועת המוסר עיקר הלימוד היה ש"ס ופוסקים וקבעואוא"ר

רק כחצי שעה ביום ללימוד מוסר.

 

כך כתוב בכרוז שפירסם הרב יחיאל מיכל עפשטיין בעל ערוך השולחן בתמיכה בישיבת נובהרדוק, וז"ל: "... אנו מכירים ויודעים את הת"ח הלומדים בערים האלה: נוואהרדוק, לידא, לובטש, זעטיל, דווינסק ושאוויל כי רובם ככולם המה גדולי תורה ועומדים על המשמר ללמוד ש"ס ופוסקים בשקידה גדולה ונפלאה ובעיון נמרץ. רק כחצי שעה קודם תפילת מעריב ילמדו גם כן איזה ספרי מוסר אשר יסדום אבות עולם חסידים ראשונים..."

 

הכרוז מופיע בערוך השולחן בהוצאת עוז והדר, ח"א, בפרקי תולדות.

אני חושבטיפות של אור
שהרב הנקין כתב בספר שלו על ערוך השולחן, שישיבת נובהרדוק עברה כמה מהפכים.

ושאחרי שהרב עפשטיין נפטר, הדגש על המוסר הפך להיות הרבה יותר גדול, ושרוב הסיפורים על הישיבה הם מהתקופה הזאת (המאוחרת)
אין זה גורע מעדותו על שאר הישיבותאוא"ר


לא חשבתי על זהטיפות של אור

(שאר הישיבות ברשימה הן ישיבות מוסר?.. איפה קלם וסלבודקה?)

כל הערים מסביב הן ערים בסביבות נובהרדוק, עד כמה שידוע ליאוא"ר

גם בהם היו חבורות של תלמידים שלמדו.

 

התכוונתי לעייל, שגם אם נובהרדוק שינתה את סדריה לאחר פטירת ערוך השולחן. אך עדיין הוא מלמד אותנו על שיטת המוסר של ישיבות המוסר. כלומר מן הסתם זה מה שהיה בקלם וסלבודקא.

אני חושב שממה שמתואר בספר ההוא ניתן להסיק...אדם כל שהוא

שהסיפורים הקיצוניים על נובהרדוק מייצגים זרם אחד, בתקופה מצומצמת ובנסיבות חריגות, שעורר הרבה התנגדות.

ולכן, אם רוצים לקחת מתנועת המוסר מודל לחיקוי, מסתבר לא לקחת דווקא את נובהרדוק בתקופה האמורה.

תתחיל חצי שעה הכי חשוב שיהיה לך חוק קבוע כל יום.רויטל.אחרונה


חדש כאן!דנון

שלום יהודים יקרים!!

 

אשמח למעט הסבר על המשתמשים כאן,

בחורי ישיבות? אברכים? צעירים? מבוגרים? וכו

גם וגם וגם. בנים ובנות בערך מ15 בערך עד מי יודע... לפחות 40סוג'וקאחרונה


שאלה על תהלים וטענות כלפי הקב"ה..מבקש אמונה

למדתי השבת את פרק י' בתהלים - עם רש"י ומצודות.

ודוד המלך שם טוען כלפי הקב"ה, שצריך לשבור את כוחם של הרשעים, שזה גורם לכשרים להרשיע

והם הוא ישבור את כוחם, לא יהיה עוד רוע אצל הכשרים. 

 

וכך זה כתוב בפנים "שבר זרוע רשע, ורע תדרוש רשעו בל תמצא"

רש"י 

"שבור זרוע" - של עמלק הרשע

"ורע תדרוש רשעו בל תמצא" - פושעי ישראל כשרואין את הרשעים מצליחין לבם נושאם להרשיע. אבל משתשבר את זרוע הרשעים אם באת לדרוש רשעם של רשעי ישראל לא תמצאנו.

 

ויש עוד הרבה טענות כאלה בתורה, גם ממשה רבינו ועוד..

 

ואני רציתי לשאול, מה התועלת בטענות האלה?

הקב"ה יודע הכל גם ככה והוא תמיד מקפיד שהבחירה תהיה שווה.

אז אם הוא החליט לעשות את זה - כנראה שזה מה שהוא רואה לנכון. ולא גילו לו משהו חדש

ואם לדעתו הבחירה הפכה לקשה מידי בעקבות כך - הוא כבר יפסיק לבד.  לא כך??

 

אשמח לתשובותיכם המלומדות

העניין האלוקי חל על האנושות בהתאם לתפיסת האנושותסוג'וק

וחלק מהתפיסה זאת תפילה, התבוננות, איפשור

אממ.. לא הבנתי כלום.מבקש אמונה


לא יפסיק לבד. צריך שבני האדם יסתדרו בהתאםסוג'וק

אז דוד המלך עושה זאת בשם כולם כנציג האנושות

כשהוא בתוכו סודק את עקרונות הרשעה, אז היא נסדקת בעולם כולו

מזתומרת שבני אדם יסתדרו בהתאם?מבקש אמונה


הקב"ה לא מעוניין ברשעה ורוע בעולםסוג'וק

אבל הוא לא יכול להפסיק כל עוד יש תשתית לרשעה ורוע בתוך בני אדם

[אא"כ יעשה מבול והרס ואין עניין במבול נוסף]

בזה שדוד המלך מבקש מתפלל מתבונן מאפשר בתוכו מציאות, הוא גורם למציאות חדשה להתממש בעולם כולו

רגע רגע...מבקש אמונה

אבל כל אחד יכול לטעון בתפילה, לא רק דוד המלך.

ומה לגבי שאר הטענות? לא רק על רשעים... 

 

אגב, זה לא התממש בסוף, עדיין רשעים מצליחים.

בהחלט כל אחד יכולסוג'וק

וצריך לטעון

כטענה הידועה "למה נתת לי רחם ללדת וכו"

 

כנראה התממש משהו בכל זאת. עמלק נעלם וגם הרוע נחלש

 

 

אז אני רוצה להבין את בסיס הטענה שלך..מבקש אמונה

אם אני מבין נכון,

הקב"ה יודע שהמצב הנוכחי לא תקין, אבל זה ההכרח כרגע, כי אנשים לא מתנגדים - משמע לא ממש אכפת להם..

 

ואתה אומר שרק מתי שהאדם טוען נגד המצב הקיים, אז הוא מכין בעצמו כלים לשינוי המציאות

 

כן תפילה איננה משנה כלום למעלה. אלא מאפשרת שפע קייםסוג'וקאחרונה

השכינה 'סובלת' שאיננה מופיעה בפועל כתוצאה מחטאים

האם יכול להיות נביא בימנו?ekselion

כמעט שבת שלום לכולם

 

רציתי לשאול האם באופן טכני יכול להיות אדם נביא היום(לא שוטה)?

ברור לי שחז"ל אומרים שמאז שחרב הבית אין נבואה והיא נתנה לשוטים

 

אני שואל כיוון שהרמב"ם באגרת תימן אמר שמשנה מסוימת תחזור הנבואה לעם ישראל

וגם בימנו חתמו המון חכמים שהרבי מלובביץ' היה נביא.

 

 

כן.הָיוֹ הָיָה

תחיית הנבואה בדורנו - מוסדות אריאל

 

אני קרוב לודאי שמרן הרב קיבל נבואות, ואולי גם הנזיר.

 

דווקא לגבי הרה"ק מליובאוויטש אני פחות קונה את זה. ואכמ"ל.

מה גורם לך להיות כ"כ בטוח?ekselion

יכול להיות שמדובר ברוח הקודש

מה גורם לך לחשוב שמדובר דווקא בנבואה

ואיך זה מסתדר עם מה שחז"ל אומרים שמאז שחרב הבית..?

..הָיוֹ הָיָה

נביא צ"ל גיבור ועשיר? - בית המדרש

לא ולא. - בית המדרש

 

וגם הקישור הנ"ל.

 

ומשחרב הבית בטל, ובעת שמתנוצץ אור הגאולה, ומתקוממת תחיית האומה בארצה - יכול הוא לשוב.

בגדול כןחמדת66

עי' שו"ת הרשב"א א' תקמ"ח,

גם בדברי יציב יש קטע משעשע שהוא מסביר למה למרות שהגאולה לא באה בתשל"ו, אעפ"כ ישנו חיוב להאמין בדברי הצדיקים.

בפועל - לא (עפר אני תחת רגליהם של הרב קוק והרב הנזיר, אך תינח גיבור, לא זכור לי שהיו עשירים...). לגבי ה"המון חכמים" - שטויות ואכמ"ל.

 

נביא צ"ל גיבור ועשיר?הָיוֹ הָיָה

והרב רומז, רמזים בעובי פיל, שקיבל נבואות.

ועל חיפושי הנזיר אין צורך להאריך.....

צחקתיחמדת66

בכל מקרה ברגע שלא מתקיים "ובודקין אותו פעמים הרבה ", זו שאלה היפותטית וחסרת משמעות.

אם זה גורם לך או לחבדי"ם הכרוכים בשלהם הרגשה טובה - אז בשמחה, אין נפק"מ.

 

הרב קוק העיד על "ספיחי נבואה"אריק מהדרום
והרב קוק לא היה עשיר כלל וזו קושיה על מה שיש שם בשמונה קבצים, העניין לא ברור כלל ובוודאי לא רמזים בעובי פיל, מהם ספיחי נבואה? ממתי החילוק הזה ומה משמעותם? הרב קוק עצמו חשש מהתופעה ההיא וחשב שזו שפלות שהגיע אליה.
בגדול ה"עשיר" לא קושיה של ממש...חמדת66

כיוון שהרמב"ם והר"ן כבר פירשו זאת בא"א, לגבי שאר הדברים גם לי זכור כך, אך אני לא בקיא ברב קוק כדי שאתווכח ע"ז.

מה שבטוח - זה לא משנה.

לא ולא.הָיוֹ הָיָה

הרב כותב על קול המפעם בתוכו, והוא אכן חושש שהגיע למדרגה שפלה - שמקבל נבואת שקר. אבל ברור לקורא שהיה ברור לרב שזו הופעת נבואה, אמיתי או שקרית.

ולהאמין שאכן כה שפל היה, מה אעשה, אינני מאמין. נשארה לי אופציה אחת.

 

ולא, חמדת, אל תגחיך, זה לא שום "הרגשה טובה", זה פשוט קריאה ישרה בדברי הרב ונתינת אמון. זה לא שעכשיו כיף לי שאני עף על עצמי שהרב'שלי היה נביא.. 

הרמח"ל כותב בדרך ה' (ח"ג ד,ט)-אדם כל שהואאחרונה

עוד צריך שתדע, כי הנה תואר נביא באמת ובדקדוק, לא יאות אלא למי שכבר השיג הנבואה על בוריה ונתברר לו היותו מתנבא ממנו ית׳ וכמש״ל. ומי שהגיע לזה לא ישאר לו ספק בנבואתו כלל, ולא יפול בו טעות בנבואתו. אמנם על דרך הרחבה יתואר בתואר זה גם מי שיתחיל בהשגות הנבואיות והגיע לו גילוי חוץ לגדר האנושי. ואולם מי שלא השיג אלא השגות אלה, אינו עדיין בטוח בענינו ואפשר לו שיכשל, וכענין נביאי אחאב שנבאר לפנים בס״ד. ואמנם היודעים דרכי הנבואה על בורים, יודעים כל זה על נכון, יודעים המכשולות האלה שאפשר שימצאו, ומכירים סימניהם והדרך לינצל מהם עד הגיע אל אמתת הנבואה. ואלה היו מלמדים את התלמידים כמש״ל, וממלטים אותם מן הטעויות ומעמידים אותם על האמת:

כןמושיקו

לא כתוב שאין נבואה

 

כתוב שהסתלקה ותחזור.

 

דיוק קטן ומשמעותי

איפה כתוב שתחזור?ekselion


אגרת תימן חלק ג'מושיקו

(משיחת הרבי מליבאוויטש פרשת שופטים תשנ"א)

)כיון שהרמב"ם מביא זאת בספר "הלכות הלכות"[74] (ובאריכות גדולה), ועם ההקדמה שזהו "מיסודי הדת" – מובן, שזוהי הלכה הנוגעת לבנ"י בכל הדורות. והגם שאמרו חז"ל[75] "משמתו נביאים האחרונים חגי וזכרי' ומלאכי נסתלקה רוח הקודש מישראל" – דובר פעם[76] הפירוש בזה שהיא לא נתבטלה לגמרי (אלא "נסתלקה", אבל לא "בטלה" או "פסקה"[77]), וכדמוכח מזה שגם אח"כ מצינו השראת רוח הקודש אצל כמה וכמה[78] (וכמובן גם מזה שבספרו הלכות – בין כל התנאים בנוגע לנבואה – אין הרמב"ם מביא שום תנאים בנוגע לזמן הנבואה, משמתו נביאים האחרונים[79]).

ויתירה מזה: הרמב"ם כותב באגרת תימן[80], שבשנה מסויימת (כפי שמחשב שם) "תחזור הנבואה לישראל", "ואין ספק שחזרת הנבואה היא הקדמת משיח (שנאמר[81] ונבאו בניכם ובנותיכם וגו')".

 

 

[74]הקדמת הרמב"ם לספר היד.

[75]יומא ט, ב. סוטה מח, ב. תוספתא שם פי"ג, ד. סנהדרין יא, א.

[76]לקו"ש חי"ד ע' 72 ואילך.

[77]כהלשון בגמ' סוטה שם בנוגע לכמה דברים שבטלו.

[78]ראה שערי קדושה (להרח"ו) שער ג פרק ז. פרקי גילוים להר"ר מרגלית בפתיחתו לשו"ת מן השמים. וש"נ. וראה גם לקו"ש שם ע' 73.

[79]ראה לקו"ש שם ובהערה 25.

[80]פרק ג.

[81]יואל ג, א.

לזה חיכיתיekselion

תודה

לקיים בנו חכמי ישראל. מרן הגרז"נ שליט"א.הָיוֹ הָיָה

עבר אירוע מוחי.

זלמן נחמיה בן פריידל. לרפו"ש.

המצב קשה. נא להרבות בתפילה ותחנונים.הָיוֹ הָיָהאחרונה

הקדישו לימוד ומצוות לזכותו.

והן קל כביר ולא ימאס.

מה ללמוד קודם - נצח או תפארת?שדי יער
ואשמח להדרכות ועצות בלימוד מהר״ל.
תודה רבה!
אני למדתי קודם נצח אני חושב שהוא קצת יותר ברורמישהו כל שהוא
בכל אופן העצה שלי זה ללמוד הרבה.
לא להתקע על כל פרק הרבה זמן אלא לרוץ על הרבה ספרים.
המהרל מדבר על אותו נושא או עקרון במקומות שונים ולכן כשמקיפים הרבה בבקיאות ניתן להשוות בניהם ולהעמיק.
או ללמוד בעיון עם מראה מקומות (למשל של מכון ירושלים)
אפשר להתקע הרבה זמן לנסות להבין מה זה 'אמיתת עצמו' או איזו הנחה פילוסופיות שהמהרל מניח ולא באמת מסביר הרבה פעמים זה מוסבר טוב יותר בספר אחר.

ממליץ על השיעורים של הרב קשתיאל באתר של עלי . על כל פרק שיעור אחד ומסביר ממש טוב ועמוק
כלומר ללמוד ב-2 מישורים במקבילשדי יער
המישור הראשון של גירסא מהירה והבנת קווים כללים העולים מהפרקים, ובמישור השני שיעור/עיון מהדרורת מכון י-ם?
או שמא עדיף להתמקד באחד מהם?
תלוי בך... האם אתה אוהב עיון או בקיאות או שניהםמישהו כל שהוא
וכמה זמן יש לך
התפיסה של הגירסא מהצד שהבאת נכונה לדעתי גם בספרים רביםארץ השוקולד
נוספים.

לגבי המהר"ל אינני בקי, אבל אני חושב שהתועלת שציינת נכונה גם בעוד ספרים כגון ש"ס, רמב"ם, שלחן ערוך
כמובן...הוא לא שאל על ספרים אחריםמישהו כל שהוא
אבל בש"ס הרבה יותר נח ללמוד עיון בלי בקיאות כי הראשונים והאחרונים עשו כבר את העבודה הקשה של לחפש בכל השס קושיות
באמונה זה יותר קשה...
אז כנראה יש לנו מח' איך אתה תופס עיוןחמדת66

כי אתה לא אמור לסמוך על הראיות שלהם, וכן לחפש קושיות בעצמך...

כן...נכון ...אבל תסכים איתי שבפועלמישהו כל שהוא
בעיקר בהתחלה נעזרים בדפי מקורות ובמה שכתבו לפנינו...
מאוד קשה ללמוד עיון רק אתה החבורתא והגמרא...כולם נעזרים במסורת הדס מראה מקומות תו"ס או כל מפרש אחר

כשגדלים ולומדים להקשות ולתרץ נעזרים פחות והלימוד משתנה. ועדיין רק אנשים שעברו על השס כמה פעמים ידעו להקשות מסוגיה אחרת לבד
נכון, אבל לא בשמיים היאחמדת66


א. כפי שציין חמדת, ללמוד את הש"ס כמה פעמים זה לא בשמיים.ארץ השוקולד
זה פשוט דבר שצריך להשקיע בו.

ב. גם בלי ללמוד את הש"ס כמה פעמים כבר יהיה חלק. אחרי היכרות עם מספר מסכתות יהיו קושיות וראיות שתחשוב עליהם כשתלמד גמרא.
שוב זה נכוןמישהו כל שהוא
ועדיין תאר לך איך היה נראה לימוד גמרא אם אין לך בכלל ראשונים
אז מי שלא יודע שס כמו בעלי התו"ס לא לומד עיון הוא מקשקש
ברור לי, פשוט הערתי כבדרך אגבארץ השוקולד
יותר נח ללמוד ככה ש"ס אולי, אבל מפספסים, כי למי שלא מכיר את המקבילה אז השאלה תהיה פחות קיימת אצלו בהשוואה.
אם אתה מכיר את הגמרות המקבילות תבין הרבה יותר טוב את הראשונים.
ללמוד בחברותא...חמדת66

ואני אומר את זה כאחד שבד"כ לא אוהב ללמוד בחברותא.

יש קבוצת וואטסאפ שיש תלמיד חכם שעונהצע
לכל שאלה במהרל!! .תוכל לשאול שם כל שאלה..
(ואם היא נשאלה כבר הגיוני שהרב יגיד לך להסתכל כי יש סוג של ארכיון..)(נראלי)

לא יודע אם הצלחתי לשתף אבל יש פה קישור למשהו שנכתב על לימוד מהרל ומהרל בכלל

20200812204715
אפשר בבקשה את הקישור לקבוצה?שדי יעראחרונה
תודה רבה אחי.
נסיון שניצע
"אין ממנים פרנס על הציבור, אלא אם כן קופת שרצים .....אוהב א"י והעם 1

 תלויה מאחוריו." (מסכת יומא, דף כ"ב, ב'). 

מישהו יכול להסביר לי מה הטעם לקביעה זאת?

האם אותו פרנס יכול להמשיך לאגור שרצים תוך כדי מילוי תפקידו או שהוא צריך לעשות תשובה?

לא, מדקדקים שם שכאשר זה בדווקא מאחוריו.אוא"ר
כלומר שהוא חזר בתשובה. אך אם הקופה נמצאת לידו או לפניו ודאי שמפטרים אותו.
ועוד, מדובר בחטאים שאינם קשורים למהות תפקידו שהרי שאול המלך שחטאו היה במהות תפקידו הפסיק להיות מלך. דוד המלך שחטאו לא היה בעצם תפקידו כיוון שחזר בתשובה המשיך להיות מלך. העניין בזה כדי שלא יתגאה על הציבור ויזדהה גם עם האנשים החוטאים כך שידע להתנהג איתם בדרך הנכונה.
קפות שרצים מאחוריו זה בעיה של יחוס כמו שדוד מרות הגרה -כרם ה'אחרונה
עבר עריכה על ידי כרם ה' בתאריך כ"ב באב תש"פ 23:01

דוגמת רש"י שם.

לאיזה חיבור הרמבם מתכון בהקדמה לספר המצוותצע
"עד שבעל *ספר המצות* המפורסם ראיתי שהרגיש על חלק קטן משבושי בעל הלכות גדולות."

מהו ספר המצוות המפורסם?? חשבתי הסמג ומיד ראיתי שהוא מאוחר יותר...
רב חפץ גאוןימ''ל


תודה. ועוד דבר .. הרמב"ם מתייחס למעיין של בה"גצע
המניין של בהג מופיע בספר הלכות גדולות או בחיבור אחר?
זכור לי שבתחילת הלכות גדולותימ''לאחרונה


שאלה על חצאיתאין קדוש כה':)

ב"ה אני בתהליך של התחזקות (אני באה מבית דתי ומעולם לא יצאתי בשאלה) וב"ה אני רוצה להאריך את החצאית.

אבל פתאום עלתה לי מחשבה כזאת "למה יש בנות אם חצאיות ארוכות יותר וכאלה עם יותר קצרות? הרי ההלכה אחידה! מה בעצם יועיל לי להאריך את החצאית ב 5 סנטימטר (לא מדברת על חרדיות)" זה בגלל שאני מחפשת ביטוי מבחוץ להתחזקות שלי? בקיצור למה?

אני ממש אשמח לתשובות

ניפגש בירושליים!

ישתבח שמו!! תודהאני זמנית כאן
בד"ה - הרב עדין אבן ישראל זצ"למושיקו


היה לי הכבוד לשוחח איתו.אוהב א"י והעם 1אחרונה

הוא הרצה לפננו כאן בבית הכנסת. באותה עת חגגתי בר מצווה לבני הבכור.

שאלתי אותו אם מותר לי להפגין גאווה כאשר בני קורא בתורה בבית הכנסת.

תשובתו היתה כמובן, בתנאי שאתה מפגין את אותה גאווה כאשר בנו של מישהו אחר קורא בתורה.

יהי זכרו ברוך.

מישהו יכול אחת ולתמיד להסביר לי את המשנה הזו באבות?אש לבנה

להסביר את העיקרון, לא את הפרטים (לא רוצה להכביד).

ה,ו: עֲשָׂרָה דְבָרִים נִבְרְאוּ בְּעֶרֶב שַׁבָּת בֵּין הַשְּׁמָשׁוֹת, וְאֵלּוּ הֵן, פִּי הָאָרֶץ, וּפִי הַבְּאֵר, וּפִי הָאָתוֹן, וְהַקֶּשֶׁת, וְהַמָּן, וְהַמַּטֶּה, וְהַשָּׁמִיר, וְהַכְּתָב, וְהַמִּכְתָּב, וְהַלּוּחוֹת. וְיֵשׁ אוֹמְרִים, אַף הַמַּזִּיקִין, וּקְבוּרָתוֹ שֶׁל משֶׁה, וְאֵילוֹ שֶׁל אַבְרָהָם אָבִינוּ. וְיֵשׁ אוֹמְרִים, אַף צְבָת בִּצְבָת עֲשׂוּיָה.

 

אז הרמב"ם אומר שכל הדברים תוכננו כבר בשעת יצירתם, לדוגמא כבר ביום השני ה' אמר לים סוף שיבקע לבנ''י ביציאתם ממצרים, וכן בשאר הברואים. אבל אלו העשרה שכאן הם יוצאי דופן בכך שהם תוכננו רק בבין השמשות. אבל הוא לא מסביר מה זה אומר, מה מיוחד בזה, מאי בייניהו.

 

שנים אני לא מבין, אשמח להסבר, תודה!

 

 

לא זוכר ממי שמעתי את ההסבר הזהארץ השוקולד
דברים חד פעמיים שהעולם היה צריך כדי להתגבר על אירועים חריגים.
הבריאה הבסיסית היא דברים שהעולם צריך כדי להתקיים.
יש ניסים משמעותיים היוצאים מסדרו של עולם, אבל גם את האפשרות הזו ה' הכניס כבר בבריאה
גם פי האתון זה חד פעמי, וגם קריעת ים סוףאש לבנה

ולא כ''כ ברור על מה מוסבים דבריך

הנסים הללו הם נסים חד פעמיים שצריך בעולםארץ השוקולד
אז הם הדברים הקטנים שהיה צריך להשלים.
הוא הסבירימ''ל
משמעות המשנה היא:
כל מה שקורה בעולם הוא על פי דרך הטבע שנקבעה בששת ימי בראשית, ולא בהחלטה מחודשת כל רגע ורגע (גישה נפוצה בתורת החסידות), והמשנה מוסיפה שאף הניסים והחריגות מדרך הטבע הוטבעו בטבע מראש במעשה הבריאה.

אם לומר במילים שלי:
הקב"ה לא תלוי בזמן, הוא קבע את התנהלות הטבע והוא קבע שיהיו ניסים ואין סתירה בין השניים.
נכון מאוד אבל זה לא ענה לשאלהאש לבנה

השאלה מה ההבדל בין אלו העשרה לבין שאר הניסים.

 

זה לשון הרמב"ם שם: "שיום שני בהחלק המים, הושם בטבע שיחלק ים סוף למשה והירדן ליהושע וכן לאליהו וכן לאלישע.

ויום רביעי כשנברא השמש הושם בטבעו שיעמוד בזמן פלוני בדבר יהושע אליו.

וכן שאר הנפלאות מלבד אלו העשרה שהושמו בטבעי הדברים ההם בין השמשות"

 

 

מעניין, לא שמעתי על גישה כזאת בחסידות.מבקש אמונה

אני דווקא יודע שיש מעשה על הבעל שם טוב שמוכיח הפוך..

כשהם הלכו במקום בלי מים והתלמיד היה צמא מאד,

הבעל שם טוב אמר לו שיתחזק באמונה שהקב"ה כבר צפה את מה שיקרה וכבר הכין לו ישועה  (ואז הגיע אחד עם מים שבדיוק השר שלח אותו סתם להביא מים מרחוק)

 

ובכל זאת, הוא מחדש בכל יום תמיד מעשה בראשית... ואין סתירה.

 

על הגישה שכתבת לא שמעתי אף פעם.. לא שאני בקיא אבל לומד חסידות.

אשמח לדעת מי אומר את זה. 

בהמשך למבקש אמונה,דוס בדםאחרונה

אני שמעתי על ההבנתה הזאת מעט מתורת החסידות ובעיקר מחוצה לה, 
על פי מה שהבנתי מרבי (חוסיד בהחלט) זה כפי שכתב מבקש אמונה בסוף,
שמחדש בכל יום אבל אין חידוש,
כלומר הוא מחייה ובורא את מה שכבר היה.

פשט:סוג'וק

- סידורים אחרונים. יש את העיקר של כל ששת הימים, ויש את ה"לסגור פינות קטנות", כמו לפני שבת שאתה מסדר דברים קטנים אחרונים. ולכבוד שבת, ז"א פינות שחשובות לעולם לתיקונו וכו'

 

- כעת מאיר לי: לאחר חטא הדעת שהיה בצהרי היום וכבר גורשו מגן עדן וכו, אז כעת כביכול הוצרך לברוא דברים למציאות של החטא שהולכת להיות במשך הזמן , מציאות של דיעבד של דברים שלא היו נצרכים קודם... מה דעתכם?

הרי כל המהלך של מצרים והמדבר הם גילגול של חטאים, וחטא בלעם, וחטא דור המבול (הקשת שאחרי המבול) ואפילו הלוחות שהרי אם לא היתה גלות וחטא היו כולם נביאים וכו. רק השמיר לא מסתדר לי כעת 

זהו אבל למה נזכרו בסידורים האלה רק בסוף?אש לבנה

והפירוש לכאורה קשה, הרי קריעת ים סוף תוכננה ביום שני, סימן שה' כבר ידע שיהיה חטא אדם הראשון כבר אז, ולא 'התחדש' לו משהו בצהרי היום

הפירוש שלי לא חייב לבסתדר עם הרמבם... מותר לחלוק שאין נ"מסוג'וק


זה לא רק רמב"ם זה מדרש מפורש, בראשית רבהאש לבנה

ובשביל לחלוק על מישהו כמו הרמב"ם צריך ביסוס טוב טוב...

ניסים הם פונקציה. הדברים במשנה הזאת הם ממשייםסוג'וק


מה זה פונקציהאש לבנה


יש ים סוף והוא צריך להקרע. אין פה בריאה חדשה... וכן הלאהסוג'וק


גם האדמה רק צריכה לפתוח את פיה...אש לבנה


זה לא רק להפתח. כי יש להם איזה סטטוס שם כמקום באדמהסוג'וק

וגם פי האתון, זו בריאה חדשה שחיה תדע לדבר

אה זו תשובה טובה! ישר כח! עכשיו מובןאש לבנה


רגע אז לכאורה צריך להבין, האיל של אברהם היה סתם איל שנתקע?אש לבנה


יתכן שאיל רגיל יודע לצאת מהסבך וההוא לא ידעסוג'וק
עדיין, אי אפשר להגיד עליו שהוא 'בריאה חדשה'...אש לבנה

וזה קשיא על הפירוש

אם בטבע של איל לצאת מהסבך אז זו בריאה חדשה..סוג'וק


ברש''י כתוב שהאיל הסתבך, והשתחרר, והשטן סיבך אותו שובאש לבנה

באילן אחר, ואז הוא השתחרר והשטן סיבך אותו שוב וכו'....

 

קשה...

נו זו בדיוק התשובה. מציאות מסובכת שנבראה מראשסוג'וק

כולל השטן... זה כח פנימי מסבך. מלשון סטיה

איל עם הפרעה

חשבתי על תירוץ אחר שכן מתישב לי...אש לבנה

האיל בכל מקרה נברא היום... היום יום שישי... יום יצירת הבהמות. זהה פשוט קרה בסוף היום סמוך למקרים האחר שהם נס גמור

חזל אינם מדווחים היסטורית. כוונתם שהכל גנוז בכל יום ולא שהיהסוג'וק

תכנון מראש לעולם של חטא. כאפשרות ולא הכרח

אך בזה אני לא מסכים, כי אז קריעת ים סוףאש לבנה

היתה צריכה להיות מתוכננת בסוף יום שישי

חזל אומרים לנו דברים רוחניים גנוזים לאחר החטא. הם לא אמרוסוג'וק

זאת בששת ימי בראשית, אלא אלפי שנים אחכ. אלו דברים רוחניים ולא היסטוריים. אין לחזל פרוטוקול של מחשבות הבריאה...

היי מור ולבונה
מעוניינת ללמוד את הסוגיה של מכנסים לנשים..
אשמח אם למישהו יש מה לתרום בעניין 🙈

אין ככ 'סוגיה'חידוש

המיינסטרים ההלכתי הוא שזה לא צנוע, (אם כי מכנסיים רחבים עדיפים על סוגים מסויימים של חצאיות..). זה לא תלוי ככ במקורות אלא בסברה.

היתה התכתבות הלכתית על זהultracrepidam

כמדומני בין הרב עובדיה לרב וואזנר

 

לא זוכר אפילו איפה קראתי, אבל יש ספר על הרב עובדיה (של הרב בני לאו?) שאולי שם ראיתי את זה.

אחפש. תודה רבה!מור ולבונה
יש דיון על זה ביחווה דעת לדעתיפלונפון מירוסלב

אם זכרוני אינו מטעני, למסקנה הרב מעלה שמכנסיים (כמובן שלא צמודים) עדיפים על חצאית מעל הברך.

בכול מקרה זה טרפה וזה נבלהפלונטר 1


בוודאי ששניהם פסוליםפלונפון מירוסלב
אבל לא באותה החומרה.
יותר כמו כשר רבנות לעומת בשר חזיר
תזהר עם הדימויים שלך.הָיוֹ הָיָהאחרונה

אל תגיד "שניהם פסולים" ותשווה ל"כשר רבנות".

 

 

ולא, אני לא אוכל רבנות.

מפתיעבינייש פתוח
לא שמעתי שמכנסיים עדיפים על חצאית קצרה *בתנאי שהם לא צמודים*
לי נראה שאפילו מכנסי טייץ עדיפים בהרבה על חצאית קצרה
שו"ת שיח נחום (אבן העזר סימן קט)ארץ השוקולד
של הרב רבינוביץ' זצ"ל שנפטר לאחרונה.










והערות שלי בנושא בקצרהארץ השוקולד
יש שתי דברים כאן לדון בנושא:

1. "לא ילבש":
א.האם מכנסיים הם בהגדרה לבוש גברי כיום?
ב. מי נכלל כמנהג לגיטימי שאם מקובל שם שבנות לובשות שזה כבר לא רק לבוש לגברים?
ג. האם האיסור תלוי במטרת הלבישה?
(מחלוקת אחרונים ביחס לתחפושות בפורים סובב סביב הנקודה הזו, הב"ח החמיר והרמ"א הקל)

2. האם מכנסיים זה צנוע:
א. הנחה מקובלת, צניעות תלויה לא רק במה מכוסה. (יש משהו בכך לכאורה, אבל כמה ומה לגבי מכנסיים שאינם צמודים)
ב. האם צניעות תלויה במנהג המקום? מה נחשב המקום?

כרגע אין לי זמן להרחיב, אולי יהיה לי בהמשך השבוע, אבל
1. העליתי את השאלות כקוים מנחים שתוכלי להרחיב סביבם ולנסות לענות על כך מהמקורות ומהמציאות.
2. בעבר הרחבתי בנושא בפורום לדעתי אם תרצי לחפש.
3. בהזדמנות ניתן להזכיר לי.
רק מוסיףחמדת66

שזכור לי בריש שו"ת בני בנים (הרב הנקין(האבא\נכד)) [סימן ב' כמדומני] הוא דן במהי צניעות.

תודה על התוספתארץ השוקולד
@מור ולבונה אם תצליחי להניח את ידייך על בני בנים, מן הסתם יהיו לו תשובות בנושא
מעריכה.מור ולבונה
בכיף, בהצלחהארץ השוקולד
לענ"ד היוםפלונפון מירוסלב

ברור שמכנסיים המיוחדים לנשים הם לא בגדר לא ילבש. לא זכור לי שראיתי מי שאומר אחרת, מלבד מי שחי בסביבה שזה באמת לא קיים בה.

ב. שלך שאלה מאוד מעניינת. נראה לי שזאת מחלוקת חרדים - לא חרדים (כולל חרדים ספרדים?), בגדול.

אני חושב שאתה צודקארץ השוקולד
כל מה שעם ישראל קיבל על עצמו נהפך לדיןבינייש פתוח
כמו איסור גילוח בספירת העומר שלא הוזכר בשס, או שבע נקיים שהוזכר בגמרא אבל בתור חומרה.
זה עובד הפוך, גזרת חזל שלא פשטה בעם ישראל מתבטלת מדין גזירה שאין הציבור יכול לעמוד בה, כמו איסור על מוסיקה כל השנה (ולא רק בתקופה הספציפית הזאת...) או כיסוי ראש מגיל 12
סליחה על ההקפצה, אעיר רק שנתנתו לך פה הפניות לפוסקיםאבןגבירול

מקלים בעיקר, שברור שגם דעתם דעה חשובה אבל הייתי ממליץ לך לפתוח גם את הדעה המנוגדת ולהתרשם.

לא ברור שזה לא לכתחילה לאף אחד?פלונפון מירוסלב
נראה לי שאישה שלא תשאל על זה, לא תקבל תשובה שממליצה לה ללבוש מכנסיים כאלה בשום מצב.
גם לרב רבינוביץ זה רק ביישובים מאוד מאוד קטנים וספציפיים על המפה. בכל מקום אחד זה יוצא דופן מאוד ולכן גם הוא יאסור.
אני חולק עליך פה, אבל התרשמתי שויכוח פה יהיה קצת חסר טעם...אבןגבירול


במה? שהרב רבינוביץ' יגיד שזה לכתחילה..?פלונפון מירוסלב
הוא גם אומר שזה רק במקום שנוהגים כך. 🤔
אני משתדל מאוד שלא להכנס לעיון, גם ככה קשה לי לא להכנס מדי ללימוד תורה
לא, הרב רבינוביץ תולה את הלכתחילה במנהגארץ השוקולד
ולמה היא רוצה להשתייך.
אין מה להתנצל. תודה על ההערה.מור ולבונה


וראיתי תשובה היום בנושאארץ השוקולד
של הרב חיים דוד הלוי. (שו"ת עשה לך רב כרך ו, אגב זה שו"ת ברובו בנושאים אקטואליים ומומלץ למי שרוצה לראות תשובות בנושאים שונים מארבעת חלקי השלחן ערוך)