שרשור חדש
מחפש ישיבה גבוהה לשנה הבאה? רוצה לעבוד את ה' באמת?סמיילי...

כן, זה קיים! ישיבת ערשנו רעננה הוקמה על ידי הרב מרדכי אליהו זצ"ל והייתה בהכוונתו עד פטירתו. בישיבה לומדים את כל חלקי התורה מתוך חיבור לעם ישראל. העבודת ה' בישיבה היא עבודה חסידית למשתוקקים להגיע לעבוד את ה' לשם שמיים באמת! העבודה נעשית מתוך אהבת חברים, לא כמושג אלא כעבודה.. בישיבה עובדים על אהבת חברים! בישיבה יש קשר ישיר לראש ישיבה המדריך כל תלמיד ותלמיד למחוץ חפצו ומעביר מגוון שיעורים בעבודת ה' במהלך השבוה ברב קוק, חב"ד, ברסלב, ועוד..

סרט תדמית:

לשבושי"ם: אוריאל 0525253767

עצות..מדבר הלב.

אין בי עוד כוחות לשאת את עצמי  

אין לי כח, ומצב רוח בכלל.

מה עושים??

קודם כל צריך לחפש מי אני מה ואני.מבשר שלום
אחרי כך-צריך להתחיל לפעול בשביל מימוש עצמי.
ברגע שאת תהיי עצמך בנק' הכי אמיתית-אין אושר גדול מזה.
יש על זה מהרב זצ"ל באורות הקודש,וגם באורות התורה
אומר הרב נריה זצ"לרגע שלםאחרונה

"בתחנת הרכבת ישנה מפה גדולה של העיר עם חץ המציין 'אתה נמצא כאן'.

אדם היודע היכן נמצא יכול להחליט לאן עליו לנסוע, לאן צריך לפנות, ואז מסוגל לכוון דרכו." 

 

עצרי ותחשבי היכן את נמצאת מבחינה רוחנית ונפשית, חשבון נפש קצר,

מה את רוצה? לאן את מכוונת? איך את יכולה לשפר את המצב הנוכחי?

ואז תוכלי להתקדם הלאה ולהתעלות.

שיהיה בהצלחה בע"ה.

עזרה 😪רננצ'
ממש ממש קשה לי עם תפילה... אני באמת מבינה את החשיבות שלזה ואילו לומדת עלזה במהלך השנה.. אבל זה פשוט לא יוצא לפעול בתפילה. תמיד יהיה לי אלף ואחד דברים אחרים לחשוב עליהם ותוך שנייה אני קולטת שאני ב18. 😔
פשוט קשה לי להתחבר לזה.. זה לא נמצא בראש סדר העדיפויות שלי. יכולה לעבור שבועיים בלי להתפלל וכן אני ארגיש אתזה אבל לא יודעת כמה ישפיע עלי ביום יום. ואני רוצה להתפלל. אני באמת רוצה להתכוון בתפילה ואני לא פשוט לא מבינה איך?? תעזרו לי
מנקודת המבט שלי-תמים

לא צריך לעורר רצון מיוחד לתפילה התפילה היא קשר עם ה' (המילה תפילה מאותה משפחה של המילה פתילה, חיבור של שני דברים) והנשמה תמיד משתוקקת להתפלל. אלא שהנפש הבהמית מכסה על הרצון הזה. אם האדם שקוע (אפילו באופן זמני) בגשמיות יהיה לו קשה להתפלל. לכן אסור לאכול לפני התפילה (אמנם לא רק בגלל זה). צריך קודם כל להסיר את המונעים של התפילה עבירות, שקיעה בגשמיות, כעס... ואז הנשמה תוכל לגלות את הרצון שלה להתפלל.

התפילה היא עבודת הלב,עבןדה על הרצוןה' רצה
ממליץ ממש ממש להכין תצמך איזה דקה לפני,למה את עומדת ומתפללת מה את מצפה וכו וכו ובעיקר מול מי ...זה הלפני ובתפילה עצמה דבר ראשון להתפלל בקול(לא בצעקות אבל כאילו שהאוזן תשמע מספיק)ולנסות להבין ממש כל משפט מה הוא אומר ואחרי שהבנת אז לחשוב בלב איך אץ עומדת מול המשפט הזה נגיד בשמונה עשרה בנה ביתך כבתחילה-תביא לנו את בית המקדש!(תחשבי על זה שניה כמה עוצמות יש בלעמוד מול בורא עולם שמחליט באמת באמת מה יקרה ולבקש ממנו מכל הלב שיביא לנו את המשיח,שיגאל אותנו,שיביא את בית המקדש!)ותחשבי על הברכה כמה היא נוגעת אליך-כמה את באמת רוצה ישועה רוצה בית מקדש ,מה את עושה בשביל זה ביום יום שלך..במה את משתפרת בשביל לזרז את הגאולה?מה את משנה ?מה את מתקנת בעם ישראל?
הבסיס בסיס לעבודת ה לדעתי הוא בתפילה!
אפשר אם היא ממש ארוכה לך אולי לקצר קצת וכמובן שממש עוזר להתמקד כל פעם בברכה אחת ובה חהשקיע את הריכוז והכוחות ולהשתדל ממש להתכוון בה ומשם כל יום או כל שבוע איך שמתאים ך וסיף עוד ןעוד כל פעם עוד רכה עוד פסוק בו מכונים-ממש עוזר!!
המון הצלחה!
מי שמכיר אותי יודענחמיה17

שאני חוסיד מי ישמע.

 

אבל אולי כדאי לך ללמוד את הספר "שווה לכל נפש- תפילה" של ר' משה שילת, תנסי.

 

חו"מ אני יכול לומר שכמו הרבה דברים זה עניין של הפנמה.

 

לדוג' כשאת מדברת עם מישהו, אח שלך נגיד. אז את לא חושבת על  משפטים בע"פ לפני כן ואז אומרת אותם תו"כ שאת חושבת על משהו אחר, נכון? כי את מדברת ולא מדקלמת.

 

אני מדי פעם כשאני לא מרוכז כ"כ בתפילה, פתאום אני מגיע למילה "אתה" או "לך" או כל פניה של נוכח. (זה בערך כל מילה שניה- שלישית)- ו'טינק' אני מדבר עם מישהו, לא לא ממש מישהו, עם ה'! ההוא שאני מאמין שברא את השמים ובחר בנו ונתן לנו את התורה. האחד שמרוב אהבתו ויראתו אני אוכל רק כשר ולא כותב בשבת, ושאני לומד את תורתו  ואת תורת חכמיו וכו'.

 

ויש לי עוד מה להוסיף  אבל אכמל. מחילה.

יצא לרב פיירמן ספר חדש על תפילה, ספר מדהים שמשדרג את התפילה!קופקליפטוס

מומלץ בחום... הוא כתוב מעניין מאוד...

איך קוראים לו?ה' רצה
אני מכיר שווה לכל נפש זה חסידות עכשווית משו כזה לא?
יש גם על תפילה?
סוד התפילה.קופקליפטוס

כן, זה חסידות בלשון עכשווית. יש גם על תפילה.

יש גם לרב שרקי ספר יפיפה על תפילה - ואני תפילה. גם הוא מומלץ בחום.

אתה מביא דוקא את הרבניםנחמיה17

שאחרי שיעור שלהם אני חייב ללמוד משהו אחר לפני התפילה...

כל אחד והסיגנון שלו... אחלה ספרים!!! ​​​​​​​​​​​​​​​קופקליפטוס

ננה-בננה

אזזזבין החוץ לפניםאחרונה

סופשבוע הזה היה לנו סמינריון ''מסע אל עצמי'' נשמע ממש חופר אבל היה שיא מעניין והשיחה הראשונה הייתה ביום חמישי עם ההורים של רועי אהרון רוט ( מי שלא יודע- רועי היה ביני''ש במרכז והוא נרצח בפיגוע לפני 10 שנים ) והם פשוט דיברו עליו איך אנשים מספרים שהוא היה מתפלל ואני בזמן האחרון פחות מתחברת לתפילה ולקחתי על עצמי פשוט להיות אני בתפילה לחשוב על המשמעות של המילים, זה מילים ממש פשוטות או אפילו להתפלל ולבקש מהקב''ה מה שאני צריכה גם עכשיו יש לי סוג של משבר לא משנה אז אני יותר מכוונת בתפילה

קיצררררררררר תיהי את בתפילה על תחשבי על שום דבר אחר רק את והקב''ה הוא שומע, הכל!

 

בהצלוחה!

מקווה שעזרתינשיקה

נשמח שתענו על הסקרבין

סקר על היישומון מניין בזמן

 

שלום! 
אנחנו קבוצה שפועלת ליצור אפליקציה שתעזור לאנשים למצוא את המניין הקרוב ביותר בזמן הקצר ביותר אבל אנחנו לא יכולים להתקדם אם לא תענו לנו על שבע שאלות!

 

מיועד לאנשים שנוהגים להתפלל במניין וגם הם בעלי פלאפון חכם

הקפצהביןאחרונה


מישהי יודעת איך קוראים לפורום הסגור לבנות מעל גיל 18?שנזכה לשמוח
ובנוסף, איך ניתן להצטרף?

תודה והמשך יום טוב
אולי את מתכוונת לפורום בנות בוגרות?אהבת ישראל!!

אם כן- אז דברי עם @נערת טבע @אדום צהוב ירוק @בבושקה - הן המנהלות

לאיזה גיל הפורום הזה?מילי דשטותא


אחרי י"באהבת ישראל!!


אהה תודהמילי דשטותא


מישהו קרא לי ?בבושקהאחרונה
מי שרואה את עצמה כמתאימה ורוצה להצטרף
מוזמנת לשלוח לי הודעה באישי על רצונה להצטרף .חוץ מזה יש לצרף הוכחת אמינות. ז"א מישהו/מישהי מיושבי הפורום (המוכרים לנו) שיכיר אותה בחיים האמיתיים (קרי לא רק באופן וירטואלי)
אופצית הוכחה פחות עדיפה פחות (בדוחק רב תותר) להזדהות דרך הפייסבוק

בתודה מראש פורום בנות בוגרות ⁦🎈
יש למישהו את השיר החדש של אביתר בנאי?... "עד האהבה"קופקליפטוס

בטח אחלה שיר...

חשוב (נראלי) (לא קשור לפורום דווקא)הגיגים בע"מ

אנשים די כבר להגיד "לא מצחיק"! 

("בדרך אליו" לומד מהחכם מכל אדם, מתחילים בסיכום של מה שאתה רוצה לומר. (הבל הבלים הכל הבל))

אם אין לכם כח לקרוא הכל, תקראו את זה וזהו. מספיק טוב.

תגידו איזו סיבה יש להגיד את זה?  אני לא חושב שיש אדם שאומר לעצמו "מזל שהוא אמר את זה, אחרת לא הייתי יודע".

ובנוגע למי שזה נאמר לו, האם אתם חושבים שבגלל שהוא פתאום לספר בדיחות טובות יותר? אם אתם חושבים שהוא עלוב חסר חוש הומור, תשמרו את זה לעצמכם. בדיוק כמו שאתם שומרים לעצמכם שפלוני מכוער, אלמוני בלתי נסבל, היא סנובית חסרת תקנה וההוא אהבל מוחלט!!! עם אתם מצליחים לא להגיד את כל אלה אתם בטח יכולים לשמור גם את זה. עד כדי כך קשה?

תחשבו על זה רגע אחד מהצד שלו. סוף סוף הוא הצליח להשתלב בשיחה שלהם. הנושא בשיחה מתאים, איתן כבר אמר בדיחה וכולם צחקו. הוא אומר את הבדיחה ששקל כבר 10 דקות. שקט.

עוד שקט

עוד שקט 

הוא מחפש איפה לקבור את עצמו. ופתאום: "לא מצחיק", תגיד מאיפה באת!?!! הוא הבין שזה לא מצחיק!! אתה רוצה להרוג אותו סופית?!?!? אם ההוא (לא יודע איזו מילה מתאימה. חסר מזל - לא מדובר במקרה של מזל, טיפש - מעליב ומשדר תחושה הפוחה ממה שאני רוצה לשדר, מסכן - לא נשמע מתאים, לא יודע למה) לחלוטין. בניסיון נואש להצילך משהו הוא יאמר: "לא ניסיתי להצחיק".

כאן כבר הם לא יצטרכו לומר כלום, המבטים יספיקו.

אנשים! "כל המלבין פני חברו ברבים...". זאת התחושה! כאילו הורגים אותך!

צריך  להתחיל הנהגה. של להימנע מאמירת "לא מצחיק" על נוסחיו השונים. ואפשר גם להחמיר להקפיד לחייך על כל בדיחה שנאמרת. (לגבי בדיחות לא ראויות, אני מניח שיש לשקול כל מקרה לגופו).

אני משער שרוב האומרים "לא מצחיק". אינם מודעים למה שאמרתי. ולכן כתבתי את דברי.

מה שאמרתי מדבר על צחוק כי זה מפריע לי במיוחד. אבל דברי נכונים לכל מצב כזה. שבו אדם אומר משהו למען מטרה כלשהי ואז אדם אחר אומר שהוא לא השיג את מטרתו.

אני מקווה שכתבתי סביר בס"ד, איני חושב אני טוב בכתיבה כמו אחרים בפורום. אבל העניין בער בי והייתי מוכרח.

 

נכון לגמרי!מילי דשטותא


אתה ממש צודק .. בדיוק היום היה לי קטע עם חברותמיכלייי

סתם ישבנו קבוצה ההינו מסטולות וסיפרנו בדיחות ואז אני סיפרתי בדיחה בשיא ההתלהבות והבנות שהיו בקבוצה לידנו גם שמעו ואז אחת מהם התחילה לצחוק צחוק מתגלגל ואחרי שנייה השתתקה והסתכלה עליי "מה נדפק" וכאילו סוג של יצאתי מפגרת .. אני לא מתרגשת מזה .. אבל חשבתי לעצמי  .. אם זה לא מצחיק אז אל תצחקו .. זהו .. מספיק אני ירגיש דפוקה .. אבל לא רק שלא צוחקים גם מעירים ויורדים זה פשוט התנהגות מגעילה זה הגעיל אותי!!!

נחמיה17

ענק אתה.

לייבש זה שופך!

לא מצחיק! נחמיה17


טוב. בסדר.נחמיה17

@בדרך אליו, צודק.

גם חבר שלי שאני ממש ממש ממש ממש אוהב והוא מתוק ברמה חבלזית בטירוף.

ייבשתי אותו פעם. לא בזדון ורשע מכוון.

ואז הוא בא אליי- "שיואו, בחיים אל תייבש!"

 

מאז זה חרוט לי במוח.

מגחכים, חבר'ה גיחוך זה בייסיכלי!

קשור מאודניגון הלב
אני אישית משתדלת גם אם הבדיחה הייתה ממש לא מצחיקה (סופרמן הלך הלך איזה טמבל הוא יכול לעוף..... ......) לצחוק צחוק מזוייף אבל אמיתי כזה מהלב שלא ירגישו שזייפת אותו לצחוק עם כל מה שמסביב בדיוק כמו שהייתם צוחקים אם זה היה מצחיק
רק בשביל שלא יתבייש, לתת לו הרגשה טובה אשכרה דבר כזה יכול להרוס לו ת'יום ומשו קטן טיפונת מאמץ מצידך והוא ימשיך לחייך
תנסו את זה! גם אם רק אתם תצחקו בקבוצה בהתחלה, לאט לאט יצטרפו עוד ועוד (לחץ חברתי שכזה, תעודדו אותם לצחוק גם והם יצחקו)
לי בכיתה יש בנות...כפכף פוזל

מגעילות

"לצחוק עכשיו?"
ונגיד אני לא לוקחת ללב, אבל יש בנות עם מעמד לא משהו בכיתה ואז שהם אומרות להם את זה הם מה זה נעלבות ובצדק!

פשוט תסנניניגון הלב
ואל תתקרבי אליהם כנראה עוד לא למדו משהו בחיים האלה
תמיד אפשר למצוא חברות עם לב טוב שיקבלו אותך
זה מה שאמרתי, שאני לא שמהכפכף פוזל

רק מרחמת על בנות ששמות....

כןניגון הלבאחרונה
גם על מי שמנסה להיכנס בכוח לחבורות כאלה של ה''מעמד העליון'' בלי להבין שהוא היחיד שנפגע מזה, שלא יהיו לו שם חברים, שהוא יהיה מוזר שם ואף פעם לא באמת יקבלו אותו
במקום פשוט למצוא את השקופים'' האחרים שישמחו למשהו מלכד
משפט לכתוב על לוח מודעות בשביל חברה ליומולדת?מתנחלת גאה!
החלטה פזיזה? שאלה לשמיניסטים/ שמיניסטיות בעיקר...מכרכר בכל עוזו

חג שמח, בעקבות כמה אירועים משמחים שקרו לחבריי לאחרונה וסיפורים ששמעתי על אירוסין בשמינית ובשביעית, עלתה לי הסוגיה הזו לראש. אתם לא חושבים שזה קצת פזיז להחליט להתחתן בשמינית/שביעית (ולאנשים מסויימים אף אחר כך)? עם כל הרצון הטוב והקדוש אנשים יכולים לשנות כיווני חיים בגיל הזה תוך מספר חודשים ומספר פעמים וזה די בעייתי לצד השני... אשמח לשמוע ממי שמכיר מקרים כאלה ברמה אישית ויוכל לתת לי את חוות דעתו... (אני שואל פה ולא בלנ"ו כי אני מעוניין בדעת הצעירים ולא בזקני לנ"ו ...)

טוב לגבר כי ישא עול בנעוריו..מכרכר בכל עוזו
אומר המדרש על הפסוק, עול תורה עול פרנסה עול אישה... אם אתה לא סובל דבר פעוט שכזה כיצד תישא על גביך את עול התורה, הפרנסה, האישה, הילדים? חבל שאתה מתייחס בזלזול לנאמר פה כי הגאווה שלך תביא למפלתך...
ניחא אם היה נוח לך עם העול, אבל אתה מתקשה להתמודד איתו כלשונך...
האם היה לכם פעם שהרגשתם שכל העולם נופל עליכם ואתם הכי מסכניםמיכלייי

??

 

קרה משהו?מבשר שלום
אם אני אומרת את זה אז זה אומר שקרה ...מיכלייי

ואם אני לא כותבת מה קרה זה אומר שאני לא רוצה לכתוב מה קרה .

אני יכול לעזור במשהו?מבשר שלום
אם לא אמרתי שאני צריכה עזרה אז כנראה שאני לא רוצה לקבל עזרהמיכלייי

רק לשתף .. ופלוני עוזר לעוד אנשים.. קטונתי מהם (1)לא ...המבין יבין.. אם לא אמרתי שאני צריכה עזרה אז צריכים להבין שאני לא רוצה לקבל עזרה אלא רק לשתףעצור ! ואם היה לכם תחושה כזאת.. .. או הרגשתם ככה אי פעם .......

תודה בכל מקרהכן

אוקיימבשר שלום
אם אני אוכל לעזור לך-אשמח.
לא נראה לימיכלייי

תודה .. 

בטעותמיכלייי


..............מיכליייאחרונה


ברור היו מלא פעמים כאלהמתופפת
בסוף בעזרת ה' הכל מתהפך לטובה!!מילי דשטותא

שחושבים שהכל לטובה לא אמורים להרגיש מסכנים..

המציאות שלך היא חלק מתהליך למשו טוב..
 

נגיד שזה משהו שאי אפשר להפוך אותה לטוב (לפחות לי)...מיכלייי


תרגעי ותתפללי שתראי את הטובמשיח!!!

הקב''ה תמיד עושה לטובתנו רק שאנחנו צריכים לראות אותה...תפקחי ענייך ותסתכלי סביבך בראיה חיובית
חיבוק ע נ קחיבוק
בהצלחה נשמונת

רק מעירה שלא תמיד אנחנו יכולים למצוא איך זה טובמילי דשטותא


אינדיבידואליזם.נחמיה17

סה"כ-

העצמי הוא החווה.

קשה להאשים אותנו בכך...

התמסכנות מינורית זה דבר טבעינחמיה17

העיקר הוא להבין שהעיקר הוא המעשה.

כאשר רואים את העולם כדבר ייעודי, שבו החויה היא לא רעיון כללי ויחידי

ממילא ההסתכלות העיקרית היא כלפי האני כפועל והאני כטוב.

אז החויה היא מרוממת יותר כי היא מרגישה נחוצה במישורים גבוהים יותר וגם במישורים הנמוכים, באם נחוצה- נחוצה ברמה מבוקרת וחסרת תלות, זניחה ובודאי לא עיקרית.

 

אבל.

בגישה של חויה ונפעלות אז ההסתכלות גורמת להתמרמרות גדולה. עד כדי דיכאון (קליני) חו"ח.

 

ברור שזה לא קיצוני (בד"כ) לכאן או לכאן.

אבל הצידוד הוא בודאי לגישה הראשונה גישה של פעולה וטוב אמת.

 

"אל תהיה מתֻסכל- היה מסתכל!" (אני שם שם)

אתה כתבת ? או שהעתקת ממקום?מיכלייי


אנינחמיה17

אבל אני מקווה שזה לא משנה יותר מדי.

משנה מה? לא הבנתי כלום אתה יכול לרדת לעם ולהסביר בצורה פשוטהמיכלייי

אתה כותב ממש חכם אבל לא הבנתי 

 

חוגגים יום העצמאות?ארץ אהובה

למה כן ולמה לא..

 

אני ישמח שזה יהיה דיון טיפה בוגר.. בלי ללכת ראש בקיר אלא להבין אחד את השני

 

יאללע אז אני מתחילההליקוק

במה ועל מה את לא מסכימה?ארץ אהובה


תקשיבו אני צריכה עזרה!!שוליים עלייכםם

אני צריכה שתיתנו לי סיבות למה אסור לדבר בשיחה של רב... אני צריכה לעשות איזה עבודה....תעזרו לי!

כדי לכבד אותו?אדם חביב סך הכל
נראה לי די פשוט..
לכבד תלמיד חכם
לכבד את אדם מבוגר בלי קשר שמדבר
לא משנה. תודה הסתדרתי..שוליים עלייכםם


נעההה מה עשית הפעם???אוהבתותך אחותי
החתימה שלךחידוש


חח נועהלה תהנייייייארץ אהובה


חיבוק באוירררארץ אהובה

חיבוק

חחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחצוחקצוחק

והמבין יבינהההצוחק

זה כמו שעזרתי לארץ אהובה לכתוב דף עם סיבות ללמה תלמידאוהבתותך אחותי

צריך ללמוד!!!

כן כן.. זה מפתיע אבל בסוף היא הגיעה לזה בעצמהליקוקחושף שיניים

חחחחארץ אהובהאחרונה

זה היה מבדרררצוחקצוחק

בסוף כתבתי כזה כל מיני חרטוטים

ואז כתבתי מה אני חושבת עלזה .. שאני משתדלת וזהקורץ

זה היה מרשיםם!!צוחק תודייי חח

למב שיהיה מותר????? אני פשוט לא מבינה איך בנות לא מתביישותהאלן

לשבת מול הרב בשיחה ולדבר...

לכבד בן אדםדולפין סגול
בנות- יש חוץ מקול דממה עוד מנהלת לפורום בת מלך?מילי דשטותא

פשוט היא לא בדיוק עונה לימטורלל

גם לי היא לא עונה😢חתולה פרסית
היא ענתה לי אתמול סופסוף אבל..מילי דשטותא

הפורום רק מגיל 14 מטורלל

אההה חחח כתבת אתזהאוהבתותך אחותי


נראה לי את צריכה לפנות לנגרינסקי
את פנית אליה? היא ענתה לך?מילי דשטותא


אני לא פניתי...נגרינסקי
אם הייתי פונה, בכל מקרה היא לא היתה מכניסה אותי...
אני גבר...
אהה אופס ושוב תודה!!מילי דשטותא


מהמתחכמיםםא"י לעמ'י
זה שויון?!?!עברי אנכי

מה זה?!!?! אפליה לגברים!!!!!

 

אנחנו גם רוצים!!!!

הדרת גבריםנגרינסקי


דורשים שויון!!עברי אנכי


תעתור לבגץ @adminאחיתופל
תנסי אולי את נחלגלידת לימון
היא לא כ"כ פעילה בזמן האחרון. היא נכנסת פעם בכמה זמן.עמירם

תחכי היא בטח תענה לך מתישהו.

מישהו יכול להסביר על הפורום בת מלך?חיוךך

מה זה? למי מיועד? על מה מדברים? ואיך נכנסים?

תודה

גמאני ישמח לדעתמילי דשטותא


בעיקרון הפורום בת מלך מיועד לבנות מעל 14.אוהבתותך אחותי


כמו שכתבתי מיועד לבנות מעל גיל 14 ומכאן אתן יכולות להביןאוהבתותך אחותי

(או שלאכאילו מוציא לשון) על מה מדברים....

 

איך נכנסים לפורום?חיוךךאחרונה

@קול דממה ?

מישו יודע?

ובכן- אני מרגיש לא מוכן נפשית ליום העצמאות- איך מתכוננים?נחמיה17

אני מרגיש לא מוכן נפשית ורוחנית ליום העצמאות.

אני הרגשתי גם לא מוכן לפורים ולפסח.

ולמרות שפסח עבר טוב, אני חושב שפורים עבר לא איי איי איי. ופסח, טוב. קשה שלא יעבור טוב, כמו שכתבתי פה לפני כן.

בכל אופן- 

תיכף נגמר בין הזמנים וזה בהחלט חבל.

ותיכף  ממש יום העצמאות. שנה שעברה הרגשתי ממש עצוב. כמו קבצן בחתונות, כולם שמחים ורק הוא שקוע בצריכו הפרטיים שלו.

מה גם שאני עלול מאוד להמצא בחברת אנשים שלא זכו לראות את אור הגאולה וקדושת יום העצמאות.

אז האוירה עלולה להיות מדוכדכת מאוד, איך אני מוצא את עצמי שמח ביום זה? בתפילות וכו' בריקודים?

איך אני יכול להרים את האוירה גם לאלו שחוגגים איתי את יום העצמאות (אני אהיה בסביבה כנראה מעורבת בכאלו החוגגים וכאלו שלצערי לא)? איך אוכל להתעלות לשמחה?

מה עוד שאני כולי שקוע בכל מיני טרדות ובטח בתחילת זמן שצריך להכנס ללימוד?

 

יש למישהו רעיון?

(אני בעקרון חושב שצריך להרגע וללמוד על היום והעניין וכולי, אבל קודם כל אין לי זמן, כאמור כי תיכף זמן קיץ מתחיל אז צריך להשקיע יותר בלימוד המסכת וגם אז- אני מרגיש לפעמים  מאוד מנסה להרגע ולצאת מהטרדות ולהתחיל ללמוד, אבל משהו עדיין חסום בי)

 

רעיון?

הצילו!

..נחמיה17

@צבעוני

@ארץ השוקולד (כי באלי לתייג.)

רק עכשיו שמתי לב להערה בתיוגארץ השוקולד
שכוייח
חופשי
אה. וגוט שאבעס שיהיה!נחמיה17


אוי א ברוך!!!!נפש חיה.
טוב. תהיה איתי בקשר בבקשה.

מעבירה לך משהו.
כמה רעיונותחולות
ללמוד על מעלת ארץ ישראל.
אם הבנים שמחה, ללמוד שיחות ליום העצמאות.
לחגוג את זה כחג לגמרי.
לשמוח.
אה לשמוחנחמיה17

איך לא חשבתי על זה!

 

טוב, תודה על העצות לספרים, ועדיין- איך אני מתנתק מכל הטרדות והקטנות של להתוכח עם אנשים למה המדינה היא תהליך גאולי מובהק- איך יוצאים מזה ופשוט מתחילים להפנים את הטובות העצומות של ה' וגאולתו אותנו?

מביטים סביב. על העצים. הפרחים. השפע שיש במכולות והסביבה.נפש חיה.
הופכים דף לשבוע קודם- יום הזכרון לשואה כז ניסן
ומקשיב להלל הבוקע מן בתי הכנסיות





@נחמיה17
תודיע כשהגיע לך הקובץ ששלחתי.
למה את לא מפרסמת אותו פה?נחמיה17

(וגם לא  הזכרת את היסוד שביסוד....  )

אתה רוצה?!? ואני מתביישת..... האמת.נפש חיה.
נכון.
רשמתי מן הראש אל הדף
ללא עריכה ראשונית , רק בוסרית.
ולא מוגה.
אני אשמח גם לקבל את הקובץ..ה' רצה
או שתשלחי לי מסר חוזר- או שתבקשי מ "ארץ אהובה".נפש חיה.

יש לי קצת בעיה עם הערוץ כרגע...

אחשלי נולד ביסוד שביסודארץ אהובה

יום פטירת יוסף הצדיק

באמת לחשוב- מה עברנו בשבעים וחמש שנים האחרונות0 מהשואה ועדהאלן

עכשיו!!!!!!!! 

 

 

בת כמה המדינה 70 או שבעים וחמשטליושקה
הכוונה מתחילת השואה- ועד עכשיו...האלן


אההטליושקהאחרונה
הממ...נגרינסקי
אין לי רעיון יותר טוב מלבד ללמוד על משמעות היום ויציאה לכל מיני אירועים שונים המיוחדים לאותו היום...
ואם אין זמן ללמוד, אז מייצרים זמן...

חוץ מזה, שאתה לא מציג את הבעיה באופן ברור (כל מיני טרדות, משהו חסום בי)... אולי אם תפרט יותר מה קשה לך, נוכל יותר לעזור...
ישר כח על החשיבה והרצוןארץ השוקולד
יש כמה מישורים:
1. המישור הרוחני של לימוד על היום, שכפי שציינת זה דורש זמן רב. אבל עדיין ניתן למצוא משהו כיף וקצר עם רעיונות יפים. (אנסה לחשוב על משהו מוגדר בלי נדר מחר או מחרתיים כשאספיק)
2. המישור הרוחני של הכרת הטוב, תסכל על ההתקדמות שלנו ב70 שנה האחרונות ותחפש מצב גשמי בויקיפדיה בקום המדינה לעומת עכשיו לדוגמא. (יש סטטיסטיקות שמתפרסמות ואנחנו נוהגים לקרוא מהם בסעודת החג ביום)
3. המישור הגשמי שנותן לנו סיבה לשמוח, תדאג שיהיה לך משהו שישמח אותך באותו יום. זה יכול להיות אוכל ויכול להיות מפגש חברתי או טיול.

הערה נוספת: כתבת יפה על הרצון ועל הזמן, זה אכן חשוב להשקיע הרבה במסכת הנלמדת אבל מקובלנו ש"משה תיקן להם לישראל שילמדו הלכות חג בחג... " (אם אני זוכר נכון זה מופיע בטור אורח חיים סימן תכט)
לפעמים צריך לדעת להקדיש חשיבה ומקום לאירועים, למרות שהשגרה דורשת המון. ואגב, האמירה ההלכתית היא שם היא איזה לימוד קודם, ולכן הלכות חג קודמות ללימוד אחר.

תודה על התיוג, כיף לשמוע ממך ובאמת אני סמוך ובטוח שאם זו ההתלבטות והקושי שלך, אז אתה בכיוון טוב. עלה והצלח

חודש ושבוע טוב ומבורך לכולם
אולי ללמוד היסטוריה? זה יכול לגרום לשמחה רוחנית ועמוקה*בננית*
בניסים שגמל איתנו הקב"ה
רשימת קריאהקמנו ונתעודד
עבר עריכה על ידי קמנו ונתעודד בתאריך ל' בניסן תשע"ח 14:41

בס"ד

 

  • אורות המלחמה בעיקר ארבע הפסקאות האחרונות.
  • אורות התחיה קשה לצמצם לפסקאות ספציפיות... נגיד בעיקר כד והלאה כמה שאפשר.
  • אורות ישראל פרק א, פרק ד.
  • אגדות החורבן.
  • קינות.
  • ספרי שואה.
  • גירוש ספרד, פרעות תח-תט.
  • מור"קים ממלחמת העצמאות.
  • נחמות ישעיה.

 

תשתדל להספיק משהו מכל קטגוריה, כי ברור שעכשיו אי אפשר הכל.

עצה שליחתולה פרסית
תלמד על יום הזיכרון יום השואה , תלמד איפה ההינו כעם, ומשם תלמד על יום העצמאות.
אולי אענה דברים שכבר נאמרו כי לא קראתי את התגובות....גאיוש

אז ככה:

אם אתה רוצה אשלח לך משו מקסים על השימחה...תתפלל.. תספר לאבא שאתה רוצה לשמוח, וקצת דואג.. תלמד מעט על השמחה, על העליות הראשונות והאחרונות, תפתח פתח כחודו של מחט ויפתחו לך כפתחו שלאולם...

ובקשר להרגעת הטרדות:גאיוש

יש עצה ש רבי נמן להשליך צמו על הקדוש ברוך הוא...ויש עצה מילי דבדיחוטא יש עצה מילי דשתוטאחושף שיניים

על שמחה.אם יהיה לך כוח לקרוא הכל... זה ארוך... תדפיס לךותעייגאיוש

אמר רבי נחמן מברסלב: "עדיף להיות כאילו שמח מאשר עצוב באמת". כך צריך לנהוג אדם הרוצה לזכות במידת השמחה – בתחילה יעשה עצמו שמח וידחק את העצבות לצד, ודומה הדבר למצב של משתה..

לפני שהחל רבי נחמן מברסלב לספר לתלמידיו את סיפור המעשה "משבעה קבצנים" (מתוך הספר "סיפורי מעשיות") פנה אל תלמידיו ושאל אותם: "האם אתם יודעים כיצד לשמוח מתוך מצב של עצבות ומרה-שחורה? כעת אספר לכם איך פעם היו שמחים!"

 

והחל מספר:

 

פעם אחת היה מלך והיה לו בן יחיד. רצה המלך למסור את המלוכה לבנו בחייו, לכן עשה משתה גדול. וכשהמלך עושה משתה גדול זאת שמחה גדולה מאוד, בפרט עכשיו, כשמסר את המלוכה לבנו בחייו, בודאי היתה שמחה גדולה מאוד.

 

והיו במשתה כל שרי המלוכה וכל הדוכסים והשרים והיו שמחים מאוד. גם המדינה כולה נהנתה מזה שהמלך מוסר את המלוכה לבנו בחייו, כי הוא כבוד גדול למלך. והיתה שם שמחה גדולה מאוד, והיו שם כל מיני שמחה ומקהלות זמר, משחקי הצגות וכיוצא בזה כל מיני שמחה, הכל היה שם בזמן המשתה.

 

וכשנעשו שמחים מאוד, עמד המלך ואמר לבנו: היות שאני חוזה בכוכבים, ואני רואה שאתה עתיד לרדת מן המלוכה, על כן תראה שלא תהיה לך עצבות כשתרד מן המלוכה, רק תהיה בשמחה. וכשתהיה בשמחה, גם אני אהיה בשמחה. וגם כשתהיה לך עצבות, אף על פי כן אני אהיה בשמחה על שאין אתה מלך, כי אינך ראוי למלוכה, מאחר שאינך יכול להחזיק את עצמך בשמחה כשאתה יורד מן המלוכה, אבל כשתהיה בשמחה, אזי אהיה בשמחה יתירה מאוד.

 

(עד כאן לשון רבנו ז"ל).

 

***

 

המלך ו"הבן היחיד"

 

המלך מרמז על מלכו של עולם, הקב"ה, וקורא לו רבי נחמן בלשון עבר "היה מלך" מכיון שלפני חטא אדם הראשון היתה מלכות הבורא לעין כל וכולם ידוע שהקב"ה הוא המלך, וכל מה שנעשה – נעשה ברצונו, הן בדברים "הטובים" והן "הרעים" – שניהם מאת הקב"ה, וכל הנעשה בבריאה נעשה בהשגחה עליונה ובודאי שהכל לטובה.

 

ה"בן היחיד" מרמז על האדם הראשון שהיה בבחינת "בן יחיד" לקב"ה, ואף מרמז על כל יהודי שאף הוא נחשב "בן יחיד" לאבינו שבשמים, כמו שאמרו חז"ל: "חייב אדם לומר בשבילי נברא העולם" (סנהדרין לז).

 

המלך רצה למסור את המלוכה לבנו בחייו, כלומר כוונת תכלית בריאת העולם היתה שימשלו הצדיקים בתפילתם והקב"ה יעשה כל חפצם, כמו שדרשו חז"ל על הפסוק "צדיק מושל יראת אלקים" – שכך אומר ומכריז הקב"ה: מי מושל בי? הצדיק! שאני גוזר גזירה והצדיק מבטלה בתפילתו, הצדיק גוזר גזירה ואני מקיים גזירתו!

 

כוחו של משתה

 

המשתה הגדול שעשה המלך מרמז על תחילת חינוך האדם בקניין מידת השמחה, משום שבעת משתה כגון חתונה, בר מצווה או כל אירוע אחר, אזי כולם שמחים מאוד ומראים פנים צוחקות. המשפחה, בעלי השמחה, האורחים וכל שאר המוזמנים – כולם מאירים פנים ושמחים, ואף שכמעט לכולם ישנן דאגות וצרות לרוב, הם דוחקים את מחשבות הדאגה הצידה ומשתדלים להראות פנים שמחות, ואם אחד המוזמנים יספר את כל אשר בליבו, צרותיו ודאגותיו בעת השמחה, הרי הוא יעכיר את האוירה.

 

כך צריך לנהוג אדם הרוצה לזכות במידת השמחה – הוא צריך בתחילת דרכו לעשות עצמו שמח ולדחוק את העצבות לצד, כעין מצב של משתה. ואמר רבי נחמן מברסלב: "עדיף להיות כאילו שמח מאשר עצוב באמת". והחכם באדם, שלמה המלך, אמר: וטוב לב משתה תמיד" (משלי טו), ופירש רש"י: מי שליבו טוב בעושרו, כל שנותיו דומות לו לימי משתה, ללמדך שיהא האדם שמח בחלקו".

 

רבי נחמן חוזר ומדגיש בסיפור קצר זה שהיתה שם שמחה גדולה מאוד וכולם היו שמחים מאוד, והיו שם כל מיני שמחה ומקהלות זמר, משחקים והצגות, וזאת ללמדנו שהאדם צריך להתאמץ בכל יכולתו בכל מיני דרכים ואופנים להיות בשמחה תמיד.

 

ובעניין זה כותב רבי נחמן (ליקו"מ ח"ב, כד): "מצווה גדולה להיות בשמחה תמיד, ולהתגבר להרחיק העצבות והמרה שחורה בכל כוחו...והכלל שצריך להתגבר מאוד בכל הכוחות להיות אך שמח תמיד, כי טבע האדם למשוך את עצמו למרה שחורה ועצבות מחמת פגעי ומקרי הזמן, וכל אדם מלא יסורים, על כן צריך להכריח את עצמו בכוח גדול להיות בשמחה תמיד ולשמח את עצמו בכל אשר יוכל, ואפילו במילי דשטותא (דברי צחוק)".

 

אם כן, כדי לזכות לשמחה המיוחלת צריך האדם להשתמש בכל "הכלים" האפשריים, כגון: שירים וניגונים, מילי דשטותא (שעליהם מרמזים המקהלות זמר, ומשחק ההצגות, וזאת משום שהיצר-הרע אף הוא משתמש בכל "הכלים" האפשריים כדי להפיל את האדם ברוחו ולהביאו למצב של חידלון, עצבות ומרה שחורה "בעזרת" פגעי הזמן – שהם היסורים, הקשיים, הנסיונות והמכשולים העוברים על כל אחד מאיתנו בגוף ובנפש. לכן העצה להינצל מ"רשתו" של היצר היא - להתגבר בכל הכוחות כדי להיות בשמחה תמיד, ואפילו להיות בשמחה מדומה, שהיא כעין מצב של משתה.

 

להגיע לפסגה

 

"וכשנעשו שמחים מאוד" – כאן אומר לנו רבי נחמן שהגיעו המלך ובנו וכל משתתפי המשתה הגדול ל"פיסגת" השמחה. אומנם עכשיו אומר המלך לבנו "רואה אני שאתה עתיד לרדת מהמלוכה", וזאת משום שאחרי שמעפילים ועולים לפסגת ההר בכדי להמשיך ולהתקדם, חייבים דווקא לרדת מההר ואז שוב לעלות ושוב לרדת. עניין זה דומה להליכה של האדם בעולם הזה, מעין הליכה הררית בה פעמים עולים ופעמים יורדים, וישנם זמנים לטובה וזמנים לרעה.

 

צריך להיות "חוזה בכוכבים"

 

ממשיך המלך בדבריו ואומר: "היות שאני חוזה בכוכבים ואני רואה שאתה עתיד לרדת מן המלוכה" – כאן רמז המלך לבנו מה עליו לעשות וכיצד ינהג ויתחזק ולא יפול בדעתו כאשר ירד מן המלוכה, ועצתו היא – להיות "חוזה בכוכבים" – שמסתכל וצופה בכוכבים הנראים כנקודות אור מפוזרות ברקיע השמים השחור והאפל - כך צריך לעשות האדם בשעת 'הירידה' ממדרגתו ובעת הסתלקות הדעת "והחושך" הרוחני – להביט ולהסתכל על "הכוכבים" שלו, שהם אותן הנקודות הטובות שבו, שהם המעשים הטובים שזכה לעשות במשך חייו וכן לראות את  הרצונות הטובים שבו, ועל ידי זה יתעודד ולא יפול בדעתו ויוכל לאזור כוח לעליה הבאה.

 

"כמו כן תראה שלא תהיה לך עצבות כשתרד מן המלוכה, רק תהיה בשמחה" – כאשר האדם 'בעליה' רוחנית ומצליח לעבוד את בוראו כרצונו, או כשהוא מצליח במשהו מסויים - הוא כמובן מלא שמחה וחדווה, אולם עדיין אין ערבות שהוא באמת שמח מעצם עבודת ה', כי יכול מאוד להיות שהוא שמח מה"אגו" שלו שתפח וגדל. דבר זה "נבחן" בעת 'הירידה' הרוחנית, כאשר "לא הולך לו" כרצונו והוא במצב של "ירידה מן המלוכה", אז מזהיר אותו אביו המלך: אף כשתרד מהמלוכה אסור לך לרדת מן השמחה, וכשתהיה בשמחה גם אני אהיה בשמחה...

 

זה לא משנה באיזה מצב אתה – העיקר שתישאר בשמחה!

 

הקב"ה אומר ל"בנו יחידו", שהוא כל יהודי ויהודי: אם כוונתך בעבודת ה' היא באמת להסב לי עונג ונחת-רוח, אזי עליך לדעת שלא משנה לי באיזה מצב אתה נמצא – 'עליה' או 'ירידה' – כי חשוב לי מאוד שתשמח בי בכל מצב שתהיה, וכמו שאמר דוד המלך ע"ה: "אנוכי אשמח בה'" (תהילים קד). הוא לא אמר 'אנוכי אשמח בהצלחות' המדומות שלך. לכן דווקא בזמן 'הירידה' נמדדת האמת הזו, ועיקר הנחת-רוח שתסב לי בשעת 'הירידה' היא ההתחזקות במידת השמחה, דווקא במקום 'הנמוך' בו אתה נמצא.

 

"כי גם כשתהיה לך עצבות, אף על פי כן אני אהיה בשמחה על שאין אתה מלך, כי אינך ראוי למלוכה, מאחר שאינך יכול להחזיק עצמך בשמחה כשאתה יורד מן המלוכה" – זהו עיקר המבחן והנסיון העומד לך, אומר המלך לבנו, ואם תעמוד בנסיון זה יתברר שאתה ראוי למלוכה, ואם לאו – יתברר שאינך ראוי למלוכה.

 

המלך רוצה למסור את המלוכה לבנו בחייו, כלומר, הקב"ה רוצה שהצדיקים ימשלו בתפילתם והוא יקיים את רצונם, ובודאי לפני שנותנים לאדם רשיון נהיגה לרכב בוחנים אותו קודם אם הוא יודע לנהוג ברכב כראוי, ואם אינו יודע, הרי הוא מסכן את עצמו ואת הסובבים אותו, על אחת כמה וכמה כאשר הקב"ה רוצה להעניק לאדם "רשיון" להנהיג את כל העולם – הוא מוכרח קודם להעבירו "טסט". וזהו ה"טסט" שעובר בן המלך לפני שיזכה לתואר "צדיק מושל יראת אלוקים".

 

רבי נתן כותב בעניין זה (ליקוטי הלכות, חושן המשפט, הלכות העושה שליח לגבות חוב, ה"ב, סעיף כג):

 

"ושמחת עולם על ראשם, שזהו נאמר על הכתרים של נעשה ונשמע שאמרו בשעת קבלת התורה, ועל ידי השמחה זכו לבחינת צדיק מושל, בחינת ישראל ממשלותיו, כי על ידי גודל השמחה זוכים לבחינת צדיק מושל, בחינת ישראל ממשלותיו, שישראל מושלים בו יתברך, כביכול, כי הוא גוזר גזירה והם מבטלים, כמו שאמרו חז"ל, והכל על ידי השמחה של המצווה כנ"ל..."

 

אם אדם שמח בזמנים של 'עליות', אולם עצוב בזמנים של 'ירידות', ניכר כי השגחת הבורא והנהגתו אצלו כשני דברים מופרדים, לכן אינו זוכה לראות את האחדות והשלימות באחדות בהנהגת הקב"ה את הבריאה, וכבר אמרו חז"ל (ברכות ס): "יהא אדם רגיל לומר: כל מה שעושה הקב"ה – לטובה הוא עושה", וגם צריך לדעת שכל ניגון בנוי מצלילים עולים ויורדים, ואם יבחר האדם לנגן ולהאזין לניגון בעל צלילים עולים בלבד, הרי ניגון כזה הוא חד-גוני וצורם באוזניים, ואדרבא – ניגון כזה הוא רק רעש בלתי נסבל.

 

לכן עלינו לדעת, שהעליות והירידות בחיינו הם כמו תווים וצלילים העולים ויורדים, ואם "נאזין" להם ונצרפם יחד, על ידי שנקבל את שניהם בשמחה, נוכל "לשמוע" ניגון נפלא מאוד, וכל אחד מאיתנו יודע שהוא מעין "כלי נגינה" עליו מנגן הקב"ה את ניגונו האישי, שהיא מסכת חייו עלי-אדמות. כשנבין זאת, נדע שהקשיים והירידות הם טובות וחסדים נפלאים מאת הקב"ה.

 

"אבל כשתהיה בשמחה, אזי אהיה בשמחה יתירה מאוד" – הקב"ה שמח בכל מצב, ולפניו ישנה רק שמחה ואין עצבות כלל, כמו שאמרו חז"ל (חגיגה ה): "אמר רב פפא: אין עצבות לפני הקב"ה, שנאמר: הוד והדר לפניו עוז וחדווה במקומו", ואם כן, גם אם בן המלך לא יעמוד בנסיון, גם אז יהיה הקב"ה בשמחה. אולם אם יזכה בן המלך לעמוד בנסיון, אזי הקב"ה יהיה בשמחה יתירה מאוד, משום שאז תגיע הבריאה לתיקונה השלם, וכמו שהקב"ה היה מלך לפני הבריאה ולא היתה שום הפרדה באחדותו, כך תתוקן הבריאה וכולם יראו אחדות ה' ומעשיו, ושכל מה שהוא עושה – לטובה הוא עושה.

 

כשסיפר רבי נחמן 'איך פעם היו בשמחה', הוא לימד אותנו כיצד אנו יכולים להיות בשמחה כאשר הצלילים יורדים, ואלה הם הזמנים והמצבים בהם אנו נוחלים לא פעם אכזבות, קשיים וכשלונות, כדי להתחזק ולעלות ביחד עם הצלילים.

 

כך סיפר רבי נחמן לתלמידיו "איך היו פעם שמחים!" גם במצבים של עצבות...

 

אחד המשפטים המצוטטים ביותר מפי ר' נחמן מברסלב הוא "מצווה גדולה להיות בשמחה תמיד". מה פשר ההנחייה של ר' נחמן להיות בשמחה? האם כוונתו לתפיסה אופטימית של המציאות, לאמונה תמימה בטוב שבעולם? וכיצד יכול האדם להגיע לאותה שמחה? עיון בדברי ר' נחמן אודות השמחה מעלה תפיסה מורכבת שלה וחושף את מערכת הקשרים הסבוכה בין שמחה, עצבות, ולב נשבר.

 

עיון בהקשר בו נאמרה ההוראה "להיות בשמחה תמיד" מעלה באופן ראשוני את מורכבותה של השמחה אצל ר' נחמן:

"מִצְוָה גְּדוֹלָה לִהְיוֹת בְּשִׂמְחָה תָּמִיד, וּלְהִתְגַּבֵּר לְהַרְחִיק הָעַצְבוּת וְהַמָּרָה שְׁחרָה בְּכָל כּחוֹ... וְהַכְּלָל, שֶׁצָּרִיךְ לְהַתְגַּבֵּר מְאד בְּכָל הַכּחוֹת לִהְיוֹת אַךְ שָׂמֵחַ תָּמִיד. כִּי טֶבַע הָאָדָם-לִמְשׁךְ עַצְמוֹ לְמָרָה שְׁחרָה וְעַצְבוּת מֵחֲמַת פִּגְעֵי וּמִקְרֵי הַזְּמַן, וְכָל אָדָם מָלֵא יִסּוּרִים, עַל- כֵּן צָרִיךְ לְהַכְרִיחַ אֶת עַצְמוֹ בְּכחַ גָּדוֹל לִהְיוֹת בְּשִׂמְחָה תָּמִיד".

(ליקוטי מוהר"ן תניינא, תורה כד)

 

 

בדברים אלו מבהיר ר' נחמן שהשמחה אינה תגובה טבעית של האדם לטוב השופע עליו, וגם לא התמקדות באלמנטים הטובים והמשמחים הקיימים בחייו; השמחה היא דווקא תנועה נפשית של התגברות על טבע האדם וטבע העולם. שכן האדם נמשך באופן מובן דווקא ל"מרה שחורה" ולעצבות; דאגות וצרות מלוות את כל בני האדם מאז ומעולם ובשל כך המצב האנושי הטבעי הוא דיכאון ועצבות. השמחה לפיכך היא תנועה נפשית של "אף על פי כן" שעל האדם להכריח את עצמו ללכת בה; היא אינה מתת אלוהים המגיע בטבעיות לאדם אלא אתגר המוטל לפתחו הדורש ממנו להפעיל את כל כוחותיו. במילים אחרות, מצב רוחו של האדם איננו פרי נסיבות חייו אלא פריהכרעותיו ומאמציו להגיע אל השמחה.

 

לאור זאת מובן מדוע בכתביו של ר' נחמן נמצאות עצות פרקטיות רבות שמטרתן לעזור לאדם להגיע לשמחה. אחת העצות המעניינות והמפתיעות אותה מזכיר ר' נחמן בהקשר זה היא הקדשת זמן מוגדר ביום לשברון לב ובכי לפני הקב"ה:

"אַף שֶׁגַּם לֵב נִשְׁבָּר הוּא טוֹב מְאד, עִם כָּל זֶה הוּא רַק בְּאֵיזוֹ שָׁעָה, וְרָאוּי לִקְבּעַ לוֹ אֵיזֶה שָׁעָה בַּיּוֹם לְשַׁבֵּר לִבּוֹ וּלְפָרֵשׁ שִׂיחָתוֹ לְפָנָיו יִתְבָּרַךְ, כַּמּוּבָא אֶצְלֵנוּ, אֲבָל כָּל הַיּוֹם כֻּלּוֹ צָרִיךְ לִהְיוֹת בְּשִׂמְחָה... עַל-כֵּן צָרִיךְ שֶׁיִּהְיֶה בְּשִׂמְחָה תָּמִיד, רַק בְּשָׁעָה מְיֻחֶדֶת יִהְיֶה לוֹ לֵב נִשְׁבָּר"

(ליקוטי מוהר"ן תניינא, תורה כד)

 



 

במקומות רבים ממליץ ר' נחמן לאדם לצאת להתבודדות בחצות ליל בשדות, ובמשך שעה לקיים שיחה של בכי וצעקה לקב"ה על צרותיו ועל שגיאותיו (ר' נחמן מציין כי אם האדם לא יכול לצאת לשדה, הוא יכול להתבודד גם בחדר שקט, ואם גם זה בלתי אפשרי - אפשר להתבודד גם מתחת לטלית או מתחת לשמיכה בלילה). אך ר' נחמן מדייק ומבהיר כי שעת הבכי והצעקה אף היא אינה זמן של עצבות ודיכאון, אלא של "לב נשבר". מה ההבדל בין השניים? "עצבות הוא כמו מי שהוא בכעס וברוגז, כמו שמתרעם ומתלונן עליו יתברך, חס ושלום, על שאינו עושה לו רצונו. אבל לב נשבר הוא כבן המתחטא לפני אביו כתינוק שקובל ובוכה לפני אביו על שנתרחק ממנו" (שיחות הר"ן, מ"ב). העצבות והדיכאון מדלדלים את חיוניותו של האדם; הוא נוטה להסתגר, לישון, להתחמק מן החיים; שברון הלב מעורר דווקא לעשייה, לפעילות ולקרבה לקב"ה. לפיכך, שעה קבועה של בכי ושברון לב תביא את האדם לשמחה: "אחר לב נשבר בא שמחה, וזה סימן אם היה לו לב נשבר כשבא אחר כך לשמחה" (שיחות מוהר"ן, מה).

 

אך מה ניתן לעשות בנוגע לעצבות עצמה, המכונה אצל ר' נחמן "מרה שחורה"? בשאלה זו עוסק משל מעניין של ר' נחמן באמצעות תיאור היחסים שבין השמחה לבין המרה השחורה:

"בְּעִנְיַן הַשִּׂמְחָה, עַל-פִּי מָשָׁל, שֶׁלִּפְעָמִים כְּשֶׁבְּנֵי-אָדָם שְׂמֵחִים וּמְרַקְּדִים, אֲזַי חוֹטְפִים אִישׁ אֶחָד מִבַּחוּץ, שֶׁהוּא בְּעַצְבוּת וּמָרָה שְׁחרָה, וּמַכְנִיסִים אוֹתוֹ בְּעַל-כָּרְחוֹ לְתוֹךְ מְחוֹל הַמְרַקְּדִים, וּמַכְרִיחִים אוֹתוֹ בְּעַל-כָּרְחוֹ שֶׁיִּהְיֶה שָׂמֵחַ עִמָּהֶם גַם-כֵּן.

כֵּן יֵשׁ בְּעִנְיַן הַשִּׂמְחָה כִּי כְּשֶׁאָדָם שָׂמֵחַ, אֲזַי הַמָּרָה שְׁחרָה וְיִסּוּרִים נִסְתַּלְּקִים מִן הַצַּד, אֲבָל מַעְלָה יְתֵרָה-לְהִתְאַמֵּץ לִרְדּף אַחַר הַמָּרָה שְׁחרָה דַּוְקָא, לְהַכְנִיס אוֹתָהּ גַם-כֵּן בְּתוֹךְ הַשִּׂמְחָה, בְּאפֶן שֶׁהַמָּרָה שְׁחוֹרָה בְּעַצְמָהּ תִּתְהַפֵּךְ לְשִׂמְחָה, שֶׁיְּהַפֵּךְ הַמָּרָה שְׁחרָה וְכָל הַיִּסּוּרִין לְשִׂמְחָה, כְּדֶרֶךְ הַבָּא לְתוֹךְ הַשִּׂמְחָה".

(ליקוטי מוהר"ן תניינא, תורה כג)

 

השמחה האמיתית אינה מגיעה אפוא מתוך דחייה של העצבות או המלטות מן הצרות; להיפך, זו שמחה מודעת וכואבת, הצומחת מתוך הייסורים האנושיים. העצבות והמרה השחורה הם חומרי הגלם שמתוכם נוצרת השמחה.

 

עצה אחרת של ר' נחמן חושפת תכונה נוספת של השמחה אליה הוא מכוון. ר' נחמן טוען כי הדרך היחידה להגיע לשמחה היא על-ידי "עִנְיְנֵי צְחוֹק וּשְׁטוּת", כשהאדם מתבדח ועושה עצמו שוטה (שיחות מוהר"ן, כ). הנכונות של האדם להשתטות ולהסיר את מסכת המכובדות והרצינות מעל פניו היא תנאי הכרחי לשמחה. הרצינות והכבוד מכבידים על האדם; הם גורמים לאדם לשפוט את מעשיו דרך עיני הסובבים אותו. האדם עסוק בשאלה כיצד הוא נתפס בעיני האחרים, האם התנהגותו מכובדת או מביישת, וכתוצאה מכך הוא נוהג באיפוק מתמיד ובשיקול דעת. אך כל אלו הפוכים לשמחה, שהיא ביטוי של חיים, של תנועה משוחררת, לא מאופקת ולעתים שלוחת רסן. בעקבות ספר הזוהר מכנה ר' נחמן את השמחה "עולם החירות", מצב נפשי שבו אדם עושה מה שלבו מורה לו ללא חשבונות מרובים. לכן כדי להגיע לשמחה על האדם למרוד בשלטון העריץ של המחשבה והמודעות העצמית העמוסה לעייפה, "להשליך את השכל", לעשות עצמו כשוטה ולהתנהג באופן שובב ומצחיק; רק כך יתעוררו כוחות החיים שעליהם נישאת השמחה, במקום השיתוק המדכא של העצבות האנושית.

 

 

כדי להבין מהי הנקודה הפנימית והאמיתית, שהיא שורש השמחה, צריכים אנו להביא את דברי רבי נחמן מברסלב, וכך הוא כותב: "עיקר השמחה, שהיא החיות של ישראל, הוא ע"י נקודת האמת, שבלב איש הישראלי, שנפשו יודעת מאוד קדושת אמונת ישראל, שזה כל שמחתנו, בחינת 'אנוכי אשמח בהשם'. וכל אדם כפי מה שהוא, אם יזכור את עצמו, שאף על פי כן הוא מזרע ישראל והבדילנו מן התועים בכמה בחינות, יכול לשמח את עצמו בכל מקום שהוא".   הנקודה הפנימית והקדושה, שיש בכל יהודי, היא מקור ושורש השמחה שבו. כאשר האדם יגלה אותה, יתמקד בה ויפיח בה רוח חיים, הרי שאז תתעורר השמחה בלבו. האפרוריות המכסה על לב איש הישראלי, המתבטאת בעצבות, נובעת בעיקר מחוסר האמונה ומחוסר הכרה של האדם בערכו הגדול, בקשר שלו עם הבורא יתברך ובחשיבות ותכלית חייו ומעשיו, ועל כן הוא נופל בעבירות ומרבה בחטאים, אשר מוסיפים עצבות וחולי על נפשו.   חוסר השמחה של האדם מתבטא אמנם בדברים חיצוניים, לכאורה, של אי הצלחה, חסרון או אי הגשמת רצון כלשהו, אך למעשה העניין הוא פנימי יותר, הנפש עצמה אינה מוארת מבפנים והלב מכוסה במסכים ובאפרוריות ואין ביכולתו לגלות את האור. האדם מייחס את חוסר שמחתו לדברים חיצוניים, במקום להתחבר ולהתקשר אל הנקודה הפנימית שבו, למרק ולתקן אותה, עד שתזהר באור יקרות ותשפיע שמחה עליו ועל כל הסובב אותו.   אנו רואים הרבה אנשים המסתובבים בעולם, כאשר חיוך גדול נסוך על פניהם. אנו מכירים אנשי תקשורת, שחקנים ואנשי ממון, שתמיד נראים לבושים יפה ושמחים, אך ברוב המקרים הכל משחק והכל חיצוני. בתוך תוכם מתחולל מאבק פנימי וכאשר הם רחוקים מעין הבריות, הרי הם שקועים רוב הזמן בעצבות ובריקנות. רובם מעבירים את זמנם בעבודה או בבהייה במסכים, העיקר שלא יצטרכו להתמודד עם עצמם ועם הריקנות הפנימית שיש בהם.   כי זה כל אדם יכול להבין, שבעולם הזה אין שום שמחה כלל- "כי מה יתרון לו לאדם וימינו כצל עובר ואחרית שמחה תוגה" ועל כן המחקרים והכופרים, אין להם שום שמחה אמיתית כלל וכל ימיהם הם מלאים עצבות יגון ואנחה, מאחר שכופרים בתורתו הקדושה ובעשיית מצוותיו יתברך ואם כן, מהיכן יקבלו חיות ושמחה.   ורק מי שיש לו אמונה שלמה בהשם יתברך, מכיר בהשגחתו ויודע, שהוא טוב ומיטיב, ומנהיג את האדם בדרך הטובה ביותר בשבילו- רק הוא ראוי לו לשמוח באמת. וזה הדבר אי אפשר לבאר בכתב, כי הוא "לכל חד כפום מה דמשער בלביה", בבחינת "פיקודי השם ישרים משמחי לב", כי בודאי אין שום שמחה בעולם כשמחה זו. הקשר האמיתי עם הבורא יתברך והאמונה השלמה בקיומו, היא אשר מביאה את האדם לשמחה תמידית, כי השם יתברך הוא מקור השמחה, כמו שכתוב - "עוז וחדווה במקומו".     אך זאת אנו יודעים, שעבודה זאת של שמחה אמיתית, אינה קלה כלל ועיקר, ועל כן אומר רבי נחמן מברסלב: "מצווה גדולה להיות בשמחה תמיד". ונשאלת השאלה, מדוע המצווה כל כך גדולה? הרי אנו רואים אפילו גויים ורשעים שמחים. אך בודאי אין מדובר כאן בשמחה של הוללות וגם לא בשמחה של אדם, שהולך לו הכל כסדר וכרצונו והוא מצליח בתחום הגשמי ואפילו הרוחני.   אלא שהאדם צריך להיות בשמחה גם כאשר הדברים אינם מסתדרים לו כפי רצונו, גם כאשר עוברים עליו קשיים והתמודדויות וגם כשנופלת עליו עצבות, עליו להילחם בכך, לעבוד על כך, ולחזק עצמו לבוא לידי שמחה בשיטות שונות, שאותם נלמד בהמשך, ואז דוקא השמחה נעשית – למצווה גדולה!  
יועיל ללמוד ספרים בענינא דיומא -עף על עצמו

באמונה - הספר "קימעא קימעא" למרן הצדיק הרב חיים דרוקמן שליט"א,

והספר החדש של הגאון הצדיק הרב ראובן ששון על יום העצמאות ויום ירושליים, המשלב ההעמקה שיכלית במהות ועניין הימים הקדושים הללו, יחד עם התלהבות ריגשית והתעלות נשמתית באור העליון שמופיע ביתר שאת בימים הקדושים האלה.

 

בהלכה - "פניני הלכה" ועוד רבים

אבל אני תמיד נשאר אניייי תמיד נדטליושקהאחרונה
מתוקים. בואו נקרא תהילים לישועה!! כאן-נפש חיה.
קריאת תהילים משותפת

*להצלת הנעדרים בנחל צפית ולרפואת החולים*
מתוקים. בואו נקרא תהילים לישועה!! כאן-נפש חיה.
קריאת תהילים משותפת

*להצלת הנעדרים בנחל צפית ולרפואת החולים*
גיוס בנות לצהל- מה אתה חושב ?א"י לעמ'י
אני יודעת שהנושא הזה טחון מים .. אבל בואו דברו דוגרי.
חושב שזה טוב? רע? מזיק?
אם זה בעד. למה?
חחח איזה תירוץ א"י לעמ'י
מתי יש הופעות של הרב רונן חזיזה??משיח!!!

אני חיבת יש לו הופעות מושלמות רק אני לא יודעת מתי...מטורלל
מישהו??

חכי אני יאמר לך באישיארץ אהובה

חבל על האאוטינגליקוק

למרות שנראלי כולם פה כבר יודעים מי אנחנו.. ומאיפה באנוצוחק

חחחמחר כבר ניפש בעז"ה מצחיקולההה אחתתתתמשיח!!!


חחחחחארץ אהובה

צוחקאת באה ב12??

ראית תהודעה של טובי?ארץ אהובה


אופססס אמרתי תשםםם עזביייייארץ אהובה


חחח יא מצחיקולהההה אני לא יודעתמשיח!!!

נראלי שאני אבוא יותר סמוך לשבת...באלי להיות בביתלהתארגן בבית לשבת ולהגיע בחמש ורבע נראהאת באה ב12?

לא נראליייארץ אהובה

שאני באה ב12

כןןן קחי את הזמןןןןמשיח!!!


אפילו אני יודעת..מילי דשטותא


באסה אני חיבתמשיח!!!


חח שינית תחתימהארץ אהובה

צוחקצוחק

מה היה לפני?מילי דשטותא


בלי ה"לא מדברת עם בנים באישי.."ארץ אהובה

@משיח!!! לעשות לך פאדיחות ולתייג אותו???

 

 

ננה-בננה

לאאאאאאאאאאא אל תהיא רעהמשיח!!!

מעכשיו כל בן שרואה את זה אז אני לא מתכתבת עם בנים באישי!!

חחחחחחחחח נחשובב עליךךךארץ אהובה


את בדרל כלל לא רעה אז אל תהפכי את הרושם שלךמשיח!!!


טוב יאלה נשמות אני צריכה לישון היוםמשיח!!!

אני צריכה כח למחר בעזרתו יתברך לשבת אולפה
אז יאלה ארץ אהובה ושמחה260 לילה טוב נשמות צדיקותחיבוקננה-בננהאוהבתותכן
נדבר מחר...קורץשמחה260 בפאלאפון וארץ אהובה ניפגש (איזה כיף!!! )

חחחארץ אהובה

יאלללוושש

בייינשיקה

|מתכתב באישי|נחמיה17


הורגת שמת לבמשיח!!!


ארץ אהובה הבנת למה שיניתי?משיח!!!


כעעעעעעארץ אהובה

ננה-בננה

חחחח הורגת חכי אני חוזרת לאישי רק הייתי צכה להגיב פה על כמהארץ אהובה

ענייניםםליקוק

בואייייימשיח!!!


רגעעעעעע באמת מהשהו מתי יש הופעות של הרב רונן חזיזה???משיח!!!


אני יגיד לך בעזהי"ת מחררארץ אהובה


יש לו הופעות בספירת העומר? (עד לג בעומר?)נחמיה17


לא יודעת אבל אפילו אחרי אני מחפשת כבר מלאאא זמןןןןןןןמשיח!!!


יש בצפת כל יום שלישילב סדוק


יש אולי יותר באזור המרכז??משיח!!!


חכי אמרתי לך!!ארץ אהובה


אחלה אז ניפגש עוד כמה שעות בעז"ה משיח!!!


יש בשבוע הקרוב ביום שלישי ובשבוע שלאחריו. בצפת (כרגיל)נחמיה17

יש ביום ירושלים באלעד ולמחרת בירושלים.

ישש תודה רבהההמשיח!!!אחרונה


אני צריכה לדבר עם רב. יש לכם המלצה על רב מסוים?מתנחלת גאה!
ומספר?
איזה סוג דיבור?מתיישב בנשמה

הלכתי- הרב אבינר.

התייעצות- הר יוני לביא אולי...

אין לי מספרים...

 

התייעצותמתנחלת גאה!
ומספר של הרב יוני לביאמתיישב בנשמה

0546702313

מחיפוש בפורומים. לא יודע אם עדכני.

הרב שמואל אליהו.לב סדוק

המספר של הסמסים- 0523742112

זה כאילו המספר של השו"ת סמס, אני מניחה שהוא לא עונה שם לשיחות. 

 

אולי תנסי בלשכה שלו.

הרב יוני לביא.א"י לעמ'י
משיח!!!

@ארץ אהובה מה הקשר???לא הבנתי..

משיח!!!

 אההה חחחיא הורגת

 

וואיי, אני ספץ בזהנחמיה17אחרונה

באישי, אם את רוצה.

יש לי המון מספרים של המון רבנים.

נפנה אותך לרב בהתאם למה שאת מחפשת.

אם עדיין רלונטי.