שרשור חדש
לכבוד אוד והדראמיר הסופר

לגבי שאלתך בשם הנל שאלתי את החכמים ואמרו לי שיש לזה דין מותר דיו שמותר לתקן ולהפריד אך שים לב!!!!!!!! להשאיר מעט לפני (גודל הקולמוס) כדי שלא תגיע לקווי האות ואין בזה כל בעיה בבקשה בשבילך

תודה רבהאות והדר

כך גם אמר לי גם הרב גרוס בשם הרב אלישיב זצ"ל

 

לגרד את המריחה עד קווי האות.. בזהירות..!אריק אלחרראחרונה
עדיין צורת אות עליהם ..! אילן.
מה הדין?אמיר הסופר
ש"ת נראה ליאות והדראחרונה

שתי הו"וים של הוציאנו, וכן ן"ו של ובבהמה

 

יש כאן משהו ישן מהפרום מה דין צ'אמיר הסופר
עבר עריכה על ידי אמיר הסופר בתאריך כ"ו חשון תשע"ג 00:18
עבר עריכה על ידי אמיר הסופר בתאריך כ"ו חשון תשע"ג 00:18
עבר עריכה על ידי אמיר הסופר בתאריך כ"ה חשון תשע"ג 22:34

מי שיצליח להבחין מבעד לסינוור שיביע דיעה זה ספר ישן עם סינוור של מצלמה לא אני צילמתי

מה דין ה צ

כשר .. צורתה עליה למרות העקב .. אילן.אריק אלחרר
כנ"ל נראה לי גםאות והדראחרונה
הבאתי לכם עוד משהו מה הדין האות ו'אמיר הסופר
זה מסוג השאלותאות והדר

שלא כדאי לענות עליו דרך תמונה כי הבדלי צבע לא ברורים.

לפי מה שנראה לי דרך המסך זה נראה ש"ת

 

לאא אות והדר פסול צדיק אזלינן בתר הקולמוס של הראש.אמיר הסופר
לאמיר הסופר הצדיק.שלום 22

או שלא קראת או שלא הבנת מה שכתב אות והדר.

 

 

הבנתי הוא רצה לומר ש"ת וזה לא נכון מחילה מכת"ראמיר הסופר
לא שלא הבנת, פשוט לא קראת מה שכתב...שלום 22

הוא כתב שצריך לראות את גוון הדיו והשחרורית..

 

 

לא מבין מה השאלהאריק אלחרר
זה נראה לפי הצילום שהאותיות כולם נשארו בצורתם והאפרוריות הנ״ל בכלל לא משנה את צורת האותיות ואם זה עפרון יכול למחוק את זה ... וגם הו׳ כשרה .. זו דעתי לפי הצילום הנ״ל.
אילן.
הלואי למחוקאמיר הסופר

זה לא יורד ככה אמר לי שכן שלי שהוא הוריד את הספר הזה באמצע קריאה כי בהמשך השורה יש שינוי גמור וחיבור גמור בין האותיות

טוב אמיר את זה לא ידענו ...אילן.אריק אלחרר
כך תשובתו של הרב גרוס לתמונה המצורפתאות והדראחרונה

א] "ובכל" - ראש הוי"ו נתעבה מחמת הגיפלאסי"ן ועי"ז נתקצרה ירכה לעובי קולמוס (של ראש הוי"ו). ואף שנעשה ע"י גיפלאסי"ן ולא דיו, קי"ל כהנו"ב שגיפלאסין משנה צורה, והסכימו לדבריו הפוסקים. לכן הוי שינוי צורה.

תראו ספר תורה עתיק מאד ללא ווי העמודים ....אמיר הסופר
הנה עוד אחדאות והדר

אולי מישהוא יודע מה המקור של ו"וי עמודים?

מקור היחיד שראיתי אומר "שלא לעשות ו"וי עמודים.

הנה המקור לא היה לי כח לכתוב אז צילמתי..אמיר הסופר
עבר עריכה על ידי אמיר הסופר בתאריך כ"ה חשון תשע"ג 23:40

שלחתי בפרטי

מקורותאריק אלחרר
ומהאלף ושבע מאות וחמשה ושבעים שקל, עשה משה ווים לעמודים. ומצאתי לזה רמז נפלא בס"ד, שכבר כתבתי בכמה מקומות (ראה הקדמה לכר"ש ח"ב וברכת אליהו פר' וישב מאמר ב), בשם הרמ"א ז"ל ביו"ד סימן רע"ג סעיף ו', דכל עמודי הס"ת צריכים להתחיל באות וא'ו, ונקרא ווי העמודים, חוץ מחמשה עמודים שסימנם, "ביה שמו". כמו העמוד הראשון שהתיבה הראשונה בראשית, והיינו בית של ביה שמו הנ"ל.
אילן.
תשובה יפה שמצאתי בעניין הנ״לאריק אלחרר
ישר כחאות והדר
בבקשה אות והדר...אריק אלחרראחרונה
אני שמח שמצאתי כאן עם מי לדבר ולהחכים ..ואין בית מדרש ללא חידוש אילן.
סופר ספרדי ששכח לקדש ?אריק אלחרר
עבר עריכה על ידי אריק אלחרר בתאריך כ"ד חשון תשע"ג 12:50
שאלה בעניין סופר ספרדי ששכח לקדש בודאות שם הויה בס״ת ולאחר שכתב רק י-ה נזכר שלא קידש.. יש לציין שבתחילת הכתיבה אמר וכל האזכרות לשם קדושת...מה הדין האם חייב לקלף או שיקדש עכשיו ויסיים את שם הויה ברוך הוא ???
ותודה לכל העונים מראש..
אילן.
באמת שאלה חמורה.שלום 22

מצד אחד אפי' קוצו של י' צריך שיכתב לשמה, וגם אם נאמר שמקצת האות אינה צריכה כוונה לשמה, מ"מ פה הרי כתב ב' אותיות.

מצד שני אמר בתחילת הכתיבה וכל אזכרות שבו וכו'.

 

אולם, עד כמה שזכור לי איננו סומכים למעשה על אמירת וכל אזכרות שבו (בתחילת הכתיבה) אלא לצרף זה לס"ס במקרה והסופר מסתפק שמא שכח לקדש השם.

 

ולכן לעד"ן שצריך לכתבו מחדש.

 

ובוודאי שאינני רוצה שיסמכו על זה למעשה, אלא ישאלו רב פוסק מובהק.

 

נ.ב כמו שכתבתי כאן בעבר, מנסיוני אין מצב שסופר יכתוב שם הוי"ה בחילוק וישכח מלקדש (ואם שכח, יתפוס עצמו באות י...).  וזו תועלת נוספת בכתיבה בחילוק חוץ מההכרח שבזה לדעת הרב מצ"ש והקו"י וכו'.

 

אוסיף עוד נושא מסתעף מזה לדיון:שלום 22

יכול להיות שאם הסופר אשכנזי, ושכח לקדש השם, ייתכן והוא רשאי לסמוך על מה שאמר בתחילה וכל אזכרות וכו'.

מה קורה אם הוא כותב בשביל ספרדי?

 

תגובה לשלום 22אריק אלחרר
עבר עריכה על ידי אריק אלחרר בתאריך כ"ה חשון תשע"ג 20:53
יש לנו דין שאם הסופר אמר בתחילת הכתיבה וכל האזכרות לשם קדושת ה׳ אז מצרפים את זה לספק ספיקה כמו שכתב בביאור הלכה וכו... אבל כאן אין לנו ספק הסופר בוודאות אומר שיודע שלא קידש כלל.. אולם לדעת הקסת סופר ועוד .. קידושו וגימורו באם כאחד.. וכל זמן שלא סיים את השם בשלמותו יכול עדיין לקדש אפילו באות האחרונה של ה׳.. וזה בתנאי שידע שכותב שם..!! אם כך יש לשאול את הסופר האם ידע שכותב שם ורק שכח לקדש.. אפשר לסמוך על הקסת סופר וסייעתו שקידושו וגימורו באים כאחד..וכן לדעת הט״ז שאם ידע שזה שם ולא קידש כלל כשר..יקדש עתה וימשיך לכותבו.. אולם אם גם לא ידע שכותב שם כלל וחשב למשל שכותב יהודה וכו..וגם לא קדש בפיו.. נראה בוודאי שיש לקלוף שם י-ה זה ולכתוב מחדש לשם קדושתו..
נ״ב : והדגשתי שזה סופר ספרדי מפני שלדעת הקול יעקב אפילו אות אחת שנכתבה לא בקדושה חייב למחוק ולכתבה מחדש..
ולכן שאלתי יותר בבירור האם יכול הסופר הספרדי לסמוך על הקסת סופר וסייעתו שקידושו וגימורו באים כאחד ויוכל לקדש מעתה ולהמשיך .. או שלא !! כדעת הקול יעקב וכו ..
ותודה על ההתייחסות ועל התגובות ...
אילן.
לענ"דאות והדר

לפי קול יעקב רע"ו ס"ק ב' וד' אם לא חשב לקה"ש, לא יועיל ההכרזה של "כל האזכרות" ולא תעזור כאן הידיעה. וכן כך נוהגים הספרדים ועל פיו ישק דבר.

אבל דעה מקלה באופן קיצוני היא דעתו של הרב עובדיה יוסף הי"ו שמקל ע"י ההכרזה גם אם יודע בבירור שלא קידש, ולדעתו ברור שיהיה מועיל קידוש לפני הסיום בזמן שזוכר. לא הכרתי אף רב אחד שמקל כך. אישית לא ראיתי את התשובה בפנים אלא ראיתי שפוסק אחד ציטט אותה במאמר הלכתי 

מה שאמר אלחרר נכון בהחלטאמיר הסופר
אז לא הבנתי,שלום 22

אם נראה לי כקו"י ולך כקס"ה, אז סופר ספרדי צריך לנהוג כקס"ה?

 

ולאות והדר: היכן דיבר בזה הרב עבדיה שליט"א? תודה!

 

תגובה לאמיר ולשלום 22אריק אלחרר
קודם כל אמיר ..תודה. וזה אני אילן שים לב תמיד מי חותם בהודעה. כשההודעה חתומה בשם אילן אז זה לא אריק חברי וידידי המגיהה וכשאין חתימה של אילן בסוף אז זו דעתו של אריק אלחרר..
ולך שלום 22 באמת גם אני הייתי מעוניין לדעת קצת יותר על החידוש של הרב עובדיה.. מה שידוע לי זה כמו שכתב אות והדר שצריך להחמיר בזה ולנהוג כמו הקול יעקב לספרדים אולם אם ירחיב כבודו על החידוש בשם הרב עובדיה עם קצת יותר מקורות נשמח מאוד לשמוע ולהחכים..בכל מקרה הוריתי לסופר להקל ולקדש כיון שידע שכותב שם הויה ורק לא קידש בפיו ...
אילן.
אשתדל לחפש את המאמראות והדר

ולהביא את המקור בלי"נ.

אות והדר ... חזק... אילן.אריק אלחרראחרונה
מה הדין המרחקאמיר הסופר
כיון שזה לא בתפילין יש לתקן. בתפילין מותר לגרורשלום 22

מכאן ומכאן.

לא עושים ץ סופית באמצע מילהאריק אלחרר
נכון .. זה פסול וצריך להוציא ספר אחר אם זה נמצא באמצע קריאת התורה.. וחייב לתקן !! לדעתי ימחוק את כל המילה וגם השניה ויצמצם.. ולא כמו מי שרצה לומר שאין עושים סופיות באמצע מילה ולכן זה כשר .. אין הדין כך אלא כמו שכתבנו ..
אילן.
יפה מאדאמיר הסופר
מדוע למחוק הכל? יכול לגרור בקלות.שלום 22

ונראה לי שאם יוציאו ס"ת במחלוקת הפוס' שנויה.

במקרה זהאמיר הסופר

אפשר להסתמך על הבני יונה באמצע הקירה לא להוציא ספר תורה אחר אבל לכתחילא לא להוציא כזה ספר

אי אפשראריק אלחרר
שלום 22 אם תנסה לגרוד מהץ׳ לא ישאר לך ראש וגם מהע׳ אין מקום לגרוד בקושי ולכן יעצתי למחוק את שני המילים ולצמצם יפה ..!
ולגבי הוצאת ס״ת אחר עדיין אני נשאר בדעתי ששני המילים הנ״ל נקראים מילה אחת ופסול וכן להוציא ס״ת אחר... וכמו שכתבנו כנל״ד..
אילן.
לענ"ד ייתכןשלום 22

ואפשר יהיה לגרד מלמעלה. אולם התמונה לא הכי ברורה.

אלחרראמיר הסופר

הבני יונה אומר כיוון שהיא אות סופית מבחינים ישר שזה שתי מילים אך ללא הפרדה לכך לא צריך להוריד את הספר אך לכתחילא לא להוציאו זה לא אני זה ראשון     אני מדבר על בדיעבד לא לכתחילא כמובן

יישר כח.. אילן.אריק אלחרראחרונה
מכירים את זה הנה הקלף מבפנים בפנים...אמיר הסופר
יאלה חברה עוד משהו מה הדין של הע'אמיר הסופר
לדעתי כשר כי:שלום 22
סליחה, נסגר לי בטעות:שלום 22

א: היא דומה לע.

ב: מהתמונה (הלא ברורה) נראה דיש לה מושב כל שהוא, וגם אם המושב באלכסון כשר.

גם אני מסכיםאריק אלחרר
עבר עריכה על ידי אריק אלחרר בתאריך כ"ד חשון תשע"ג 12:51
גם אני מסכים לדעתך שלום 22
עדיין יש לה צורת ע׳ בגלל השבירה שמאלה בפנימיות ה-ע׳
בכל מקרה לא נראה שתינוק יקרא את האות ץ
אילן.
לדעת המגיהה אריק ידידי אין בכלל שאלה וזה כשר!
נכון זה כשראמיר הסופראחרונה
העלתי לכם את הוידאו של ו וז שנדבקואמיר הסופר

קיבלתי אותו לפני כמה ימים מתלמיד של הרב יעעקב כחלון 2 חלקים החלק הראשון היה כבד אז צימצמתי אותו אני מקוה שתראו טוב החלק השני לא צימצמתי

 

 

חלק א להורדה:

http://www.f2h.co.il/uznyli9g2f6w

חלק ב להורדה

http://f2h.nana10.co.il/sc6ou4nekmfo

נו יש הענות ראיתם את השיעור?????אמיר הסופראחרונה

או שאני לא אטרח יותר...

ע מה הדיןאמיר הסופר
לא טובאות והדר
לא טוב ומה?אמיר הסופר
מתלבטאות והדר

פעם היה לי מקרה מאוד דומה ורב אחד אמר לי פסול ורב אחר ש"ת (נראה לי הרב גרוס).

כנראה שאלת תינוק...

 

נכון שאלת תינוקאמיר הסופראחרונה
מה הדין המרחקאמיר הסופר
נכון אבל צריך לסדר לא יפהאמיר הסופראחרונה
כ מה הדיןאמיר הסופר
יפהאמיר הסופראחרונה
מישהו יודע כמה משלמים היום למתייג (ס"ת)- רפידוגרף.שלום 22
בערך 20 ש"ח לעמודהאות והדר

יכול להיות שקל יותר שקל פחות

תודה, מישהו אמר לי 25 וחשבתי שזה יותר מדי...שלום 22
אני יכולאות והדראחרונה

להפנות אותך אל מתייג שעושה ב-20 ש"ח. לדעתי ב-25 ש"ח אפשר למצוא תיוג בדיו.

עוד שאלה בשם הויהאות והדר
קטונתי, לל"תhaim770
הסתבכתי הא!?אות והדר
הדין שצריך לקלוףאמיר הסופר
אני לא בטוחאות והדר

א. יכול להיות שהשם כשר למרות המצב הנראה חמור (מאוד)

    ואם השם כשר לא בטוח שמותר לקלוף בשביל תוספת נוי-הידור

ב. אל תשכח שאנו לא פוסקים כאן דינים בבח' אסור מותר, כשר פסול. הכל בדרך האפשר ולא בהחלטיות.

וכן כדאי לתת נימוקים לסברות ככל האפשר.

אני יגיד לך מהאמיר הסופר

הה השניה נוגעת בגגה ותסתכל בבית יוסף ברע"ו מביא את הר"י אכסנדרני שכותב על זה מה יעזור שתגרוד את הרגל ותכתיבנה מחדש הא עברת על מחיקה ה' ולגרות את הפירוד אסור משום חק תוכות ולומר שזה ח' זה לא ח' עיין ריטבא רשבא רן בשבת קג לא יעשה ההין חתין שככה צורת ה' שהיא נוגעת בקו דק לגגה לפי"ז אם תמחקנה עברת על מחיקה ה' לא נותר לך לצאת מהבעיה אלא לכתוב

ואת הנראה לעניות דעתי כתבתי

הירך לא נוגעתאות והדר

 

נראה לענ"ד שאם היו"ד של הה"א לא נוגעת בגגה כשרא"י הכהן

ואם זכרוני אינו מטעה אותי, ניתן לגרד את המריחה עד כמעט גוף האות.

מ"מ ודאי שזה דורש שאלת חכם, וגם נראה שירד בדרגת ההידור.

אם הירך לא נוגעת אפילו בדקותאמיר הסופראחרונה

אז הא"י הכהן צודק יש לזה דין של מותר דיו שיהיה מותר במחיקה אך מעניין לשאול חכם בזה יישר כח

לפעמים הקשיים הם לתועלתhaim770

ב"ה

בעצם תמיד הם לתועלת, רק שלפעמים אנחנו לא קולטים בצורה מיידית את התועלת.

הרגע ניצלתי בנס בזכות קושי מתמיד:

כשאני כותב את השורה" אתם לאות על ידכם וגו'" אני מגיה למילה "ולמדתם ואני עושה מאמצים מרובים להכניס אותה בצורה יפה.

אני בא לכותבה ואני רואה שיש לי ים של מקום, אומנם צמצמתי את תחילת השורה אבל בכל זאת.

ואכן במקום לכתוב בין עיניכם, רשמתי בין עיניך.

ובזמן שזה מתיבש אני מנצל את הזמן כדי לחלוק את הנ"ל איתכם.

כלל גדול אם בצורה צפופה יש מקום סימן שחזר משהוא !!!!

אשריךאות והדראחרונה

כמה זה נכון...

שמעתם את השו"ת של הרב מוצאפי במורשת ביום ו האחרון?שלום 22

בסביבות הדקה הארבעים, מישהו שאל אותו על ספרי התורה של הבבלים.

הרב אמר שם דברים מדהימים, שאם לא הייתי שומע זאת ממנו הייתי אומר שלא ייתכנו כאלה דברים. אפשר להיכנס לאתר של מורשת ולשמוע.

אני שמעתי בחלקואות והדראחרונה

היינו בנסיעה והיו הרבה הפרעות, לא שמעתי את השאלה אבל שמעתי חלק מן התשובה.

כנראה הרב נשאל שם בקשר לס"ת שאותיות בי"ת וכ"ף דומים אחת לשניה מאוד.

הרב סיפר שם על סופר זריז מאוד בעירק שכתב ס"ת בשבועיים או חודש וכו'.

אכן הסיפור הזה ידוע לי גם מרב אחר שסיפר לי שהסופר היה כותב ספר בסביבות חודש ימים ס"ת, והיה יושב על הרצפה כותב על חתיכת עץ שעל גבי הברכיו וכן ראיתי כמה תמונות מהספרים האלה שנדמה לי שנאמר לי שאחד נמצא בביה"כ זהרי חמה במחנה יהודה (תקנו אותו).

פעם שאלתי את עצמי האם אפשר לכתוב ס"ת בחודש? אכן יש בידינו מגילה (כתבו מפורסם בסוף יר"ש חלק ב') שנכתב ביום אחד ביום פורים עצמו. כלומר יש סופרים שיכולים לכתוב 10 עמודים ביום! מכאן ראיה שאפשר לגמור ס"ת תוך 25 ימי עבודה. כנראה כך עשה גם סופר הנ"ל. רק לצערי בספרים האלה ישנם המון בעיות (במיוחד בין בי"ת לכ"ף וכן בין רי"ש לדל"ת)

שאלה קטנההרש

כששני אותיות נדבקו - אז הדין הוא שאם יש צורת אות לכל אחת מותר להפריד, ואם לא אז להוציא מצורת אות.

 

עד כאן מצויין.

הבעיה היא  - יש איזו הגדרה לזה, או שאתם סתם מסתכלים ומחליטים עפ"י מה שנראה לכם באותו רגע?

אם אתה בטוח שלא השתנה צורות האותיותאות והדר

אזי מותר להפריד, אם לא בטוחים צריך לשאול חכם.

כלומר- הכל לפי מה שאני רואה ומחליט. אין כללים.הרש
אני מודהאות והדר

שהשאלה קצת מוזרה לי, לכן התשובה קצת כללית.

אין כללים גורפים, כל אות יש לו את הכללים שלה איך שהיא צריכה להראות כפי שאתה יודע.

למשל תראה בתמונה, רי"ש או דל"ת?

20121008191844.jpg

כזה הייתי מפריד.הרש
הדין הואאמיר הסופר
עבר עריכה על ידי אמיר הסופר בתאריך ט"ז חשון תשע"ג 22:04

שהיא ר ולא ד כיון שיש לה התעגלות ובעניין ההפרדה אפשר להפריד ודאי שלא נעשה לאות אחרת ולא שינתה צורה

יפה מאוד! צדקתאות והדראחרונה
בעיה לא קלהשיזף

השאלה  האם  מדובר  בנגיעה  שכמעט  ואיננה  ניכרת  או  בנגיעה  ניכרת  להדיא.

האם  מדובר  בנגיעה  של  עוקצין  או  בנגיעה  של  גוף  האות

 

ישבתי על  בעיה  עקרונית  שכזאת  בהרחבה  עם  הגר"מ  הלברשטם  זצ"ל , ומסתבר  שרבים  לא  מודעים  לחומרת הבעיה  ההלכתית,  כאשר  מסתמכים  על  פסיקה  בנו"כ  של  השו"ע  וכיו"ב  שאיננה  מועילה  באופן  גורף  בכל  הפעמים  של  נגיעה  בין  אותיות.

 

רק  השבוע  הובאה  אלי  שאלה  לא  פשוטה  שכזאת  בפרשיות  תפילין

יריעות של 49 בספר של 50- משמעותי?שלום 22
עבר עריכה על ידי אות והדר בתאריך ה' חשון תשע"ג 23:30

בשעטו"מ התחלתי ספר חדש של 50.

בחרתי יריעות טובות, ואחרי שכתבתי יריעה אחת, ראיתי שהיא כ49 ס"מ.

ושאר היריעות לא מדוייקות על המילימטר, אבל רכות וטובות.

 

מה דעתכם? משמעותי או לא?

לא נראה לי כ"כ משמעותיאות והדר

יוצא שזה יהיה יותר נמוך בחצי ס"מ למטה וכן למעלה.

אבל לי יש אלרגיה לדברים כאלה, אני הייתי מחזיר את הכל.

 

 

השבוע ראיתי מקרה הפוךרחמים-

בספר של 48 הושתלה יריעה של 50 

אמנם זה פחות בולט מאצלך כי אפשר לחתוך מלמעלה ומלמטה אבל השורות לא סימטריות וזה יכול להציק לעיין ביקורתית.

 

שאלה נוספת 

לדעתכם  במקרה הנ"ל  שהיריעות לא שוות יש הבדל בין ספר שהולך לארגז לבין ספר שהולך לעצי חיים?

בעצי חייםאות והדר

בעצי חיים וגם בארגז המוט שגוללים עליו את הקלף בד"כ כ-5 ס"מ יותר גבוה מהקלף. לכן זה לא מפריע בשניהם.

זה גם לא כ"כ בולט, נכון?שלום 22
היה לי מקרה כזהא"י הכהן

הבעל הבית התעצבן

לא כדאי להסתבך בשטויות כאלה.

בסוף הסופר שלי נאלץ להחליף את היריעות והיה לכולם עוגמת נפש גדולה

שומר נפשו ירחק

שמור את היריעה לספר אחר והתחל מההתחלה

גם בספר ספרדי? הרי אח"כ כשגולליםשלום 22

אף פעם לא יראה שוה לגמרי...

סתם סברהhaim770

ב"ה

האם אין חשש של מנומר בגודל כתב משתנה.

ב-48 הכתב יותר קטן.

זה היה בספר ספרדיא"י הכהן

ובתפירה זה היה ניכר מספיק כדי שהבעל הבית יתרגז.

לכן שוב אני ממליץ - שומר נפשו ירחק

ממש לא מנומר!אות והדר

 

אנא הבהר את השאלהשיזף

האם  מדובר  ביריעה  של  49 ס"מ  במקום  50 ס"מ  או ביריעה  של  49 שורות  במקום  50 שורות  שהשרטוט  מעט גדול  יותר  בכל  שורה  בכדי  להגיע  לשוויון  בשורה  עליונה  ותחתונה  בעמוד/יריעה  ביחס  לעמודים/יריעות  שבסמוך.

 

באם  מדובר  ביריעה  של  49 ס"מ  והשרטוט  מקביל  ליריעות/עמודים  שבסמוך,  יש  פתרון   מעשיי קל  ביותר  .

 

 

ס"מ, מה הפתרון? לחתוך את שאר היריעות?שלום 22
לא חותכים את כל היריעותשיזף

יוצרים  קו  אלכסוני  בין  קצה  היריעה  הקצרה  לרוחב  היריעה  הסמוכה  וחותכים  קו  אלכסוני  שיוצר  ויזואלית  קו  תחתון  שווה.

 

כנ"ל  גם  באם  הפכו  יריעה שנכתבה  והשוליים  הגדולים  למעלה  והקטנים  למטה.

 

כמובן  שיש  לגנוז  את  פס  הקלף  שהוסר  מהיריעות  הסמוכות 

בדיוק^אלעד

לא צריך להתרגש.

 

מטרתו של ספר התורה היא לקרוא ממנו, ולכן מה שחשוב הוא שהכתב יהיה נאה וקריא.

אם התנאים הללו מתקיימים לדעתי אין עניין להתפס לקטנות

חיתוך שולי היריעותשיזף

הספר  כשר  לכתחילה  ללא  חשש  גם  עם גובה  היריעות  שונה  בכלשהו.  אך  יש  ענין  של  זה  קלי  ואנוהו  שעקב  כך  מומלץ  להשוות  את גובה  היריעות.

זה כלי ואנוהואות והדר

כל הפתרונות האלה טובות לזה שכתב את היריעה.

אם לא כתבת, לא להיכנס לכל מיני חיתוכים וכדו'.

לא הייתי עושה את זה (זו דעתי)

פעם היצרן שאני קונה ממנו קלף ידע שאני מחזיר לו חצי מהיריעות בגלל כל מיני פיגומים קטנים , בהתחלה הוא כעס עלי, התלונן בסוף הבין שאני לא עושה את זה בשבילי אלא לכבוד התורה, היום הוא בעצמו בוחר לי מהמפעל את ההכי מעולה.

הערה לאו"ה, לא קשור לנושא השרשור..שלום 22

זה כלי ואנוהו?

מנין יצא לכתוב ולומר כך? האם מותר?

 

שבת שלום!

וכיאות והדר
עבר עריכה על ידי אות והדר בתאריך י"א חשון תשע"ג 20:37

וכי בסדר לכתוב קלי? שהוא קיצור וכינוי של מילה קליפה בכל כתבי פנימיות התורה.

זה היה סוג של מחאה נסתרת כלפי החומרא שבא לידי קולא.

שמעתי בשם הרב הלל שבשום פנים לא לכתוב כן אלא ע"י הפרדת האותיות וכדו'

 

אה"נ, אתה צודק, והוא לשון קלות. כוונתי לכתוב:שלום 22

"זה אלי ואונוהו".

ברור שזה ככהאמיר הסופראחרונה

אף אחד לא עושה מדויק על המילימטר ימצחיק מה שאתה חיייייב לדעת שבעת התפירות של הספר אתה מאפס למטה!!! שיהיה שווה לא אכפת לך מלמעלה כיוון שלמטה יש את הלגרים והם צריכים להסתובב טוב בהצלחה

יריעות דקות ועבות- הלכתית..שלום 22

אני כותב עכשיו ס"ת גובה 50.

 

בחרתי יריעות קטנות- של שלשה עמודות ביריעה (לא של ארבע). יריעות דקות, רכות וכהות מאחורה...

זה סוג היריעות שהכי נוח לי לכתוב עליהן.

כפי הבנתי, אלו היריעות שמסתבר יותר שהן של שליל ולא של בהמה זקנה...

 

מישהו שמבין הסביר לי היום שיריעות אלו מהודרות יותר הלכתית, מבחי' קלף ודוכסוסטוס וכו'.

לא היה לי כ"כ זמן, אז לא הבנתי בדיוק כל מה שאמר (הוא התייחס לעובדה שהם דקות וכהות).

 

מישהו כאן יוכל להסביר לי את כוונת הדברים? תודה!!! 

נראה ליאות והדר

על פניו קשה להגיד שזה יותר מהודר אלא אפשר להגיד שזה יותר בטוח.

פירוש, אם הקלף כהה (ג'ינג'י או אפור בד"כ) וזה ניכר מאחורה, זה סימן שלא הורידו הרבה בצד השער.

ומה היכפת לי שיורידו הרבה?

נדמה לי שיש חיי אדם שהתקבל מאוד בישראל ומובא בביה"ל, שאומר שאם מורידים הרבה בצד השער (את הקליפה) הקלף כבר יוצא מגדר קלף אבל לפי חת"ס כל עוד שהוריד את השכבה הדקה בצד הבשר אע"פ שמוריד הרבה בצד השער מקרי קלף. אם אני זוכר נכון גם מהמאירי משמע כחיי אדם לכן מחמחירם בזה ומאוד חשוב לקנות קלף עם הכשר. (זה דבר יחיד שהם בודקים!)

 אבל זה לא אומר שכל קלף שהוא לבן מאחורה זה קלף מגורד יתר על המידה מכיון שיש הרבה פרות לבנות והשערות לא ניכרות כ"כ לעין.

עד כמה שידוע לי כל הקלף המצוי בחנויות קלף מוכרות הם משליל, לפחות כך נאמר לי ע"י מוכרים.   

ועוד שאלה קשורהשלום 22

יש בעיה עם זה שבחרתי יריעות של 3 עמודות?

הם הרבה יותר משובחות ונוחות לכתיבה, אבל השאלה אם ריבוי התפירות מפריע ללקוחות (ספר ספרדי)?

לכאורהאות והדראחרונה

אולי זה קצת מעבה את הספר בגלל הקיפול בתפירות במקום 62 יריעות יהיה לך בערך 80 יריעות, אבל בס"ת שנכנס לאגז אין שום בעיה בזה. כשיבואו לקנות את הארגז כדאי למדוד את העובי ורק אח"כ לקנות.  תפירות ממש לא אמורות להפריע לבעל קורא או משהו.

והנה תשובה שראיתי לפני כמה דקות באתר כסא רחמים (גם קשור לנושא)

 

האם יש הידור ביריעות עצמן

 

שאלה: אני כותב ספר תורה.סוחר יריעות הציע לי יריעות בנות 3 עמודות כל אחת באומרו שאין כאן גריעותא מהיריעות הרגילות בנות 4 עמודות.בין עמודה לעמודה יש 4 סנטימטרים כנדרש לכתחילה.היתרונות הם שניים:

א.לטענתו העמודה הראשונה נוחה יותר לכתיבה ופחות מחוספסת וכו' להבדיל מהיריעות הרגילות.אציין שדבר זה לא נבדק עדיין על ידי.

ב. מחיר יריעה הוא 135 ש"ח.(באופן יחסי המחיר ליריעה בנות 4 עמודות הוא 180 ש"ח)

שאלתי היא,קודם כל מצד ההידור יש כאן נחיתות ואפילו הקלה שבקלות?
כמו כן האם ספרי תורה מיריעות כאלה פחות פופולריים בשוק וקשה יותר למוכרם?
בכל מקרה אשמח מאוד לנהוג כדרי הרב תהיה תשובתו אשר תהיה.

שאלה נוספת:בעניין בדיקת מזוזות ידוע לי על אופן כזה של השארת מזוזה אחת עד לאחר בדיקת השאר.איזו מזוזה עדיף להשאיר,בכניסה הראשית או בחדר שינה של ההורים?אגב,שאלתי רב אחד אשכנזי מהזרם הציוני והוא אמר לבדוק אחת אחת:להוריד אחת ולשים במקומה אחרת,לשלוח אותה לבדיקה להחזירה וכן הלאה בכולן.אציין שבעלי הבית אשכנזים למקרה שיש הבדל בין העדות. תודה רבה רבה וסליחה על אריכות הדברים.
 

השואל:
אורן
תשובה: א. כתב מרן בשו"ע (יו"ד סי' ער"ב ס"ג) אין עושים יריעה פחות מג' עמודים. א"כ ג' עמודים הוי לכתחילה הסופרים בד"כ כותבים על ד' עמ'. ואת הג' עמודים לוקחים רק להשלמה. אבל איני רואה בזה שום גריעותא אפ' כל הס"ת כתוב על ג'
ב. בכניסה הראשית.


 

הרב המשיב:
הרב הגאון, רבי שלמה מועלם שליט"א, ראש מכון הסת"ם "יד רפאל" שע"י הישיבה ומח"ס יריעות שלמה

 

שאלהhaim770

ב"ה

מראש אבקש את סליחתכם, אין לי כח וזמן לסרוק, אז אנסה לתת תיאור מדוייק:

כשבאתי לכתוב את המילים "עשב בשדך וגו'", יותר נכון את האות "ע" נשפך דיו על תחתית האות.

אולי עשיתי טעות וספגתי את ה"גולה" אם נייר סופר, מה שהגדיל אותה והחדיר את הדיו לקלף.

מחקתי, ונשאר רושם (נקודות קטנטנות), אבל הקלף היה במקום דקיק ביותר אבל עדיין ללא חור הניכר.

שמתי גיר גרפי, וכשמחקתי אם מחק רגיל הוא נקרע אם חור של כשני מ"מ.

עד כאן המעשה ועכשיו השאלה:

את השורה "עשב" ב"ה אוכל לכתוב בזכות העיקום של האות "ע", אבל בשורה שמתחתיו:

  1. אין אפשרות לשרטט שוב.
  2. את האות "פ" של "פן יפתה לבבכם"אצטרך לכתוב מתחת לאות "ש".

האם מותר? אני יודע מראש שלא תהיה לזה קונה, אבל מצד שני אין להביא שמות סתם לגניזה, כך שאם מותר אז חייבים להמשיך עד סוף המזוזה.

מה אתם אומרים? ולהבא , אם יש גולה של דיו האם לא עדיף לתת לה להתייבש בצורה טבעית ובכך למנוע אחדרת הדיו לקלף?

לא הבנתיאות והדר

את מה שכתבת "את האות "פ" של "פן יפתה לבבכם"אצטרך לכתוב מתחת לאות "ש"

אז מה בעיה בזה?

זה קרע או חור?

אין לך אפשרות לעשות טלאי ולנסות לעקוף אותו?

לגבי שרטוט אולי אפשר להקל אם יש שם רושם של המחיקה (במקום שרטוט)

הבעיה, השורות לא צריכות לכתחילה להתחיל ולהסתיים...haim770

ב"ה

... בשווה.

חור 2 מ"מ בערך וקלף חלש מאוד מסביבו.

לא ידוע לי שעושים תלאי במזוזה, חידוש בשבילי.

אין רושם של מחיקה יש חור.

נראה ליאות והדר

שאם יש  לך כזה חור ענק וגם אתה בטוח שלא יקנו, לא מומלץ להמשיך

לפי מה שאתה מתאר, בסוף תגנז ויהיו עליה יותר שמות.  

 

אם זה כשר למה לגנוז?haim770

ב"ה

אם זה פסול אין שאלה עדיף לגנוז מעכשיו, אבל אם זה כשר למה לא לתרום את זה לנזקק?

וזו בעצם השאלה:

האם ניתן הלכתית להתחיל שורה אם כניסת אות או לא?

שבוע טוב.

לא כ"כ טובאות והדר

אני חושב שלא טוב להתחיל שורה בפנים, יש סוברים שזה יהיה כמו פרשיה.

בלי"נ אחפש את המקור בע"ה נראה לי שמובא במ"ב.

אם אין שיעור פרשה בריווחרחמים-

אז לא נראה שיש מניעה. אצלך אין אפילו 3 יודים לפי מה שהבנתי.

לגבי המשך מזוזה כמדומני שמשנ"ס אומר שאין חיוב לסיים כאשר המזוזה דיעבד, אם יהיה צורך אמצא מקור בל"נ

נזקקים זה שיקול שלך אבל אל תאשים את ההלכהקורץ

 

 

עיין סעיף ל"ו ס"ק קס"ב בסופוא"י הכהן

"על כן, אם רואה שהתחיל הפרשה אפילו אות אחת לפנים שלא במקום ששירטט מתחילה, יראה לעשות גם שאר השורות באופן זה"

בלי קשר חיפשתי בגוגל כי התצלתי ללכת לארון הספריםhaim770

ב"ה

שולחן ערוך סעיף ל"ו ס"ק ס"ב. (אולי, לו סקס ב, מפריע להם???)

וקיבלתי מרימון בדרגה הכי נמוכה:

 

קוד עמוד:15


לקוח יקר,
על פי בקשתך, תוצאות החיפוש נחסמו לצפייה מכיוון שהן מכילות תכנים לא ראויים.
בברכה
צוות בקרת תוכן
אינטרנט רימון
 
נכון ש"גדולי התורה" משתוללים בזמן האחרון, אבל יש גבול !!!
בלית ברירה אני הולך לארון הספרים, נודניקים (לא אתם, רימון).
התעצלתי, סליחהhaim770
מח-שברחמים-

יש לי משנה ברורה במאגר  

 

 
 (קסב) מתחילין בראש וכו' - דזה עושה אותה לפתוחה לכו"ע כשהשאיר חלק כדי ט' אותיות בסוף שיטה התחתונה בעמוד הקודם ואם לא התחיל בראש השיטה אלא הניח מעט ריוח (קסא) אפילו פחות מט' אותיות הרי פרשה זו נקראת סתומה להרמב"ם ופסולה אפילו דיעבד ובפמ"ג [אות כ"ו] כתב דאפי' אם לא המשיך לפנים בראש קדש או והיה כ"י או שמע רק אות אחת או שתים ג"כ י"ל דפסול וצ"ע בזה ובספר מאמר מרדכי משמע דאין להחמיר בזה בדיעבד ועכ"פ לכתחלה יש ליזהר בזה מאוד [ואם השאיר כשיעור תיבת אשר נ"ל דיש להחמיר אפילו בדיעבד דהרי בשיעור זה בוודאי יש כששה אותיות קטנות ויותר וכמו שכתב המחה"ש והרי לדעת הט"ז מצטרף מדינא לכו"ע להקרא סתומה אפילו לא היה הריוח שלמעלה ולמטה רק כשיעור ט' אותיות קטנות ע"י צירוף וכמו שכתב הפמ"ג הרי דמה שכתב הרמב"ם ויניח מעט ריוח וכו' הוא שיעור קטן מאוד] ע"כ אם רואה שהתחיל הפרשה אפילו אות אחת לפנים שלא במקום ששירטט מתחילה יראה לעשות גם שאר השורות באופן זה:
תודה רחמים, גם אני התחמקתי מרימון ...haim770

במקום לכתוב את כל המראה מקום כתבתי שולחן ערוך סימן ל"ו והתחלתי לדפדף בויקיטקסט.


לא"י כהן. שם מדובר על רווח של ט' אותיות קטנות...haim770
עבר עריכה על ידי haim770 בתאריך ז' חשון תשע"ג 01:23
עבר עריכה על ידי haim770 בתאריך ז' חשון תשע"ג 01:22

ב"ה

במקרא שלי מדובר ברווח של אות "פ" מקסימום, 3 אותיות קטנות.

לשונו הקדוש של המשנ"בא"י הכהן

"אפילו אות אחת" עיין שם גם בהקשר שמביא שמה שכתב ברמב"ם "מעט רווח" הוא שיעור קטן מאוד ועל זה הוא ממשיך במה שהבאתי קודם

אני מסכים עם א"י הכהןאות והדר

זה מה שמשתמע מדבריו אפילו אות אחת, לא טוב...

אז למעשה לפי דעתכם - לגניזה?haim770
שאלה עקרונית בנושאשיזף

א.  גיר  גרפי  או  ליתר דיוק  פחם  סינטטי, איננו  כשר  לסתימת  חורים  לצורך  מוקף  גויל.

ב.  השאלה  היא  האם  נשאר  מצב  של  מוקף  גויל  לצורך  כתיבה (  באם החור נוצר  לאחר תום  הכתיבה  יש  מקום

     להכשיר,  מה  שאין  כן  באם  החור  נוצר  לפני הכתיבה ). 

 

למעשה,  חייבים  להראות  את  המזוזה  לבר סמכא  בעל  ידע  ונסיון  בתחום  סת"מ  בכדי  שיחליט  מה  לעשות  במצב  שכזה.

 

לעיתים  קרובות  עדיף  להתחיל  לכתוב  מזוזה  חדשה  (בהזדמנות  להראות  את  זה  למורה הוראה בר סמכא  ונסיון   בתחום  סת"מ )  הואיך  ובזמן  שמתעסקים  עם  זה  לפעמים  אפשר  לסיים  כתיבת  מזוזה  חדשה.

 

כמעט  כל  סופר  סת"מ  מנוסה,  צובר  שאלות  ומביא  אותן  במרוכז  לפסיקה.

 

יתרה  על  כל  האמור  לעיל,  אינטרנט  עדיין  איננו  מהווה  שו"ת .  לכל  היותר  ניתן  להעלות  שאלות  טכניות  או  שאלות  שאינן  מצריכות  עיון  מראה  עיניים.

הדבר אינו צורך מראה עיניים !haim770

ב"ה

השאלה הובהרה דיו.

אני מכיר אישית את מנהל הפורום והוא לא יענה סתם.

בכל זאת אחזור על הפרטים אם הם לא הובנו כראוי.

כתבתי את האות "ע" מהמילה עשב בשדך.

בגלל תנועת יד לא נכונה גוש של דיו נשפך מהקולמוס על האות ועל הקלף.

במחיקה של גוש הדיו נוצר חור בדיוק במקום שצריך לכתוב את האות "פ" של השורה הבאה "פן יפתה לבבכם".

לא ניתן לכתוב את האות "פ" בתחילת שורה בגלל החור והשאלה היא למדי פשוטה האם ניתן להתחיל שורה ע"י כניסה פנימית של אות אחת?

התשובה כנראה לא פשוטה כ"כ. אבל אין כאן מה להראות:

  1. אין כאן שינוי צורה או חשש לשינוי צורה שמצריך מראה עיניים.
  2. ובעיקר, כי שום דבר עוד לא כתוב מהשורה "עשב בשדך וכו'".
נראה לי למעשהאות והדר
עבר עריכה על ידי אות והדר בתאריך ט' חשון תשע"ג 17:46

 

במקרה שלך שיש חור בתחילת שורה, כלומר שהמקום אינו ראוי לכתיבה אין חשש לשיעור פרשה גם אם היו בו רווח של 9 יוד"ין לכן לא נראה לי שיש בעיה להתחיל מבפנים. רק תוודא שבאמת שהמקום לא ראוי לכתיבה ואם החור לא מספיק גדול, תדאג לעשות חורים אחרים גדולים.   

תודה לכולם, בנתיים זה ישאר ב"מוזיאון"...haim770

ב"ה

...עד שיהיה לי זמן לזה ולאחרות שמזוזה זו הולכת להצטרף אליהם.

נראה שאתה צודקא"י הכהן
תחילת שורה באופן הניכר להדיא כלפי פניםשיזף

למעט  מקומות  בהם  יש  הפסק  פרשה,  כל  כתיבה  במזוזה  (ולהרבה  דעות  גם  בתפילין/ס"ת  וכיו"ב )  באופן  שניכר  רווח  כלפי  פנים  או  בסוף  שורה  שניכר  רווח  כלפי  תוך  השורה  עלול  להיות  מצב  של  לא יעשנה  כקובה

לקובה וזנב צריך שלש שורותאות והדראחרונה