שרשור חדש
משהו שיושב לי קצת על הלבpmka

האם נראה לכם הגיוני שיש עמותה מאוד מכובדת ומוערכת בישראל בכלל ובציבור הדתי לאומי בכלל שאוספת כסף כדי לממן לילדים נכים נופשונים בבתי מלון, שבתות אירוח וקיטנות לילדים נכים בזמן שהתורמים הרבה פעמים לא ממנים דברים כאלה לעצמם, אז נכון שיש מערך חניכים, חונך וחניך וכו' אבל למה אתם מבקשים הוראת קבע של סכום דו ספרתי מאנשים שכלל לא זוכרים איך נראה מלון מבפנים (או כלל לא יודעים)? אי אפשר למצוא דרכים אחרות ובזבזניות פחות לשמח נכים? ואחר כך יש חסימות כבישים ולחץ על הממשלה להגדיל את תקציב הרווחה,,, מתי מישהו אמר בפעם האחרונה "וואלה, מספיק טוב תקציב משרד הרווחה, אפשר להקצות קצת למשרד התיירות" כאילו, קשה לי להביע את העניין במיוחד לאור הערכתי לארגון שגם דואג בשבתות האירוח ובקיטנות ובנופשונים לדאוג לדתיים לאומיים שלא כל כך מעורבים בנים בנות לשידוכים, כאילו כידוע בנופשונים האלה האמצעים מקדשים את המטרה, כי המטרה היא קידושין והילדים באמצע בין החונך והחונכת מקדשים... אה כאילו כן, אסור לדבר על זה אבל זה דבר ידוע רק שלא מברים על העניין הזה, אבל יש מלא דרכים היום להכיר בין בן ובת בציונות הדתית ולא חייבים לממן מכספי תרומות נופשונים במלון כי זה מאוד יקר ומכספי תרומות ובכלל החבר'ה האלה חושבים שעושים מצווה כי הם מבזבזים כסף ומשמחים גם נכים וגם את עצמם ויש לי כאילו באמת באמת באמת הרבה הערכה לארגון הזה אבל אני כאילו מאוד מתקשה להסביר את העניין שמפריע כאילו בסדר הבנתם.

נופשון היא מבקשת! נופשון!!!pmkaאחרונה
למה לא?! אני אתן לך הוראת קבע לממן לך נופשון כדי שתוכלי לצאת לאיזה חמשו"ש ולהכיר חתן צדיק ואידאליסט שעוזר לנכים ועל הדרך גם מחפש כלה אידאליסטית בזמן שאני אתלבט ביני לבין עצמי אם כדאי לי לקנות עכשיו מגבת או לחכות לימים יפים יותר! קורונה יו נואו?! ואיזה דרישות יש לאידאליסטיות היום! נופשונים! האמת שגם לאידאליסטיות בזמני היו נופשונים אבל הם לא ביקשו שנממן את הנופשונים בזמן מגפה ומשבר כלכלי! למה לא? אולי פשוט תגידי לי מה עלות הרכב של מנכ"ל הארגון כדי שאממן לך את זה בהוראת קבע, זה יהיה טיפה פחות חצוף!
מי ער?חסדי הים
פרשת שלח זה הפרשה של הציונים.
ערה...⁦️⁩קשה זה טוב :-)
הסבר?
כי זה הפרשה שמדבר על מעלת ארץ ישראל ומענישה את מי שמוציאיםחסדי הים
דיבתה.
כל התורה כולה של הציוניםצהרים
"אמר רבי יצחק לא היה צריך להתחיל את התורה וכו'
..האטורי האנזו

הרבה יודעים שרשי רצה לכבד את אביו, ר' יצחק, לכן התחיל עם דבר משמו..

אבל לא הרבה יודעים שהמאמר הזה של 'אמר ר' יצחק' מובא בזוהר הרבה לפני אביו של רשי.

 

ועדיין, עצם זה שהשתמש בשמו- ר' יצחק- אולי זה כבודו בכל זאת.

מעניין.

ספר הזוהר התגלה הרבה אחרי רש"יצהרים
איך זה יכול להיות?חיים של
הזוהר הוא מרשבי
ורשי הוא די מהאחרונים.
לא?
הזוהר אכן מיוחס לרשביצהרים
אך התפרסם רק בתקופת הראשונים.

רש"י הוא מהראשונים
לא בטוח בכלל...hartkebhdxcrd


מה לא בטוח בכלל?צהרים
ומתי נכתב?האטורי האנזו


אתה רוצה להגיד שרש"י ראה את הזוהר?צהרים
רש"י לא ראה את הזוהרמישהו כל שהוא
הזוהר התגלה לראשונה ע"י ר' משה די ליאון במאה ה13 לספירה
אין שום עדות/ציטוט / אזכור של הזוהר לפני כן....
לדעת הרב מוצפי, היו לו העתקים מסוימיםהאטורי האנזו

מעתיק:

 

שאל את הרב - תשובות מפי הרב הגאון בן ציון מוצפי שליט"א

שאלה - 33665

לכבוד הרב שלום רב
האם רש"י ראה את הזוהר ? כי בפרוש בישעיה רש"י מזכיר את הזוהר.

תשובה

היו לו העתקים לא מהמתכונת הנוכחית אלא קונטרסים בכתב יד.

וואו מענייןמישהו כל שהוא
אשמח למקום בישעיה בו מוזכר הזוהר
א. מעתיק תשובה נוספתטיפות של אור

שאלה - 77669

לכבוד הרב מוצפי שליט"א: חיפשנו את המקור בספר ישעיהו, שבו מצטט רש"י את ספר הזוהר. -תודה רבה ותזכו למצוות

תשובה

רש״י אינו מזכיר את ספר הזוהר בפירוש . לפעמים הוא או הרמב״ם מזכירים מאמרים שנזכרו בזוהר מבלי לציין אותו בפירוש .

ב. ברשי ישעיהו יא אטיפות של אוראחרונה

יש הוספה מהמעתיק, ששואל שאלה ומתרץ על פי הזוהר.

ההוספה נראית לא קשורה לפסוק;

 

בדקתי את זה פעם, ומתברר שבחלק המהדורות של מקראות גדולות הוסיפו המון ליקוטים ופרפראות. במהדורות הבאות הסירו אותם, אבל נשארו שרידים.

 

כך בפסוק הזה ההוספה קשורה לליקוט נוסף שכבר נשמט,

וברש"י על מיכה (ו,ט) יש הוספה מקיצור השל"ה...

חידוש גדול מאוד.הָיוֹ הָיָה

לא שמענו על אישוש לזה ממקום אחר.

תראה את סעיף ב'האטורי האנזו

למרות שאין סוף לעניינים הללו. 

ואישית לא קראתי את המאמר ולא את סעיף ב' חוץ מהכותרת.

 

 

http://www.daat.ac.il/daat/kitveyet/sinay/hazohar-2.htm

איפה באמת זה מוזכר בזוהר?צהרים
כך שמעתי בשיעור שלהאטורי האנזו

הרב מאיר אליהו. 

אני לא יודע אם רשי ראה או לא ראה.  

שמעתי חידוש והבאתי. 

 

אחפש את המקור.

חושב שמצאתי לך.האטורי האנזו

זוהר בראשית דף לט

 

ובסרטון, מתחיל מהקטע:

 

מה אומרים שם?חיים של
הוא אומר שזה מובא בזוהר שהיה הרבה לפני רש"יהאטורי האנזו


מעניין. תודהצהרים
עדיין לא הצלחתי למצוא בתוך הספר
גם בגוגל לא מופיע שום אזכורהאטורי האנזו

אולי בהמשך מישהו ימצא את זה. 

 

נראה לי שרש"י הסתמך על המדרש תנחומא בראשית יא:חסדי הים
"אמר ר' יצחק: לא היה צריך לכתוב את התורה אלא מהחודש הזה לכם. ולמה כתב מבראשית? להודיע כח גבורתו, שנאמר: "כח מעשיו הגיד לעמו לתת להם נחלת גוים" (תהלים קיא ו)."

אתה יודע אם יש אמירה כזאת גם בזוהר?צהרים
לא נראה לי. יש את ההשוואה בין " 'כח' מעשיו" לבין 28חסדי הים
אותיות הפסוק 'בראשית ברא וכו'.
זה מופיע בכמה מקומות בתיקוני זוהר (הקדמה, נ"ה, ע)
ולא בשם ר' יצחק.

אולי אני טועה.
ערה וערנית{ר}צינית

עושה עבודה סמינריונית ארורה

 

ערהחיים של
בשלטון הכופרים 🙈😡🤣😳
נגמרה החתונה?האטורי האנזו

החיים חזרו למסלולם?

 

כל שנותר הוא לאחל לזוג הקסום אושר, בריאות והרבה הרבה אדוויל.

חחחחיים של
כן אפילו לא שמתי לב לזה שהיא נגמרה...
פשוט העמוד מתח גבוה מול הבית התחיל לזמזם אז הייתי עסוקה בזה.

ערהָיוֹ הָיָה

כמו כל פרשה בתורה. כמו כל התורה כולה. כמו הנביאים, כמו הכתובים. כמו כל פיפס בתורה שקיבלנו מסיני.

(לאפוקי...)

ביקשתם-קיבלתם, אחרי הדיון הארוך של הר המור-מרכז, תראו>פלונטר 1
הוא כתב יפהארץ השוקולד
ותגובה מרתקת.

וכואב לראות שהרב מדן לא טרח לפנות אליו כנראה לפני שפנה לכתוב כתבה.

תמיד מעציב אותי שרבים טורחים לכתוב לעיתון לפני שהם פונים לבעלי הדבר.
מנין לך שלא פנה אליומישהו כל שהוא
גם אחרי 'ההתנצלות' או הבהרה או איך שלא תקראו לזה
בפועל הוא עשה אישה פרובוקציה כדי להוכיח את הר המור (בצדק או שלא כבר היה על זה שרשור ארוך מספיק)
והרב מדן חושב שלא ככה ראוי להוכיח...
לפי התגובה נראה שהוא לא פנהארץ השוקולד
ופרובוקציה זה לרוב משהו לשם עשיית רעש, ולא נראה שראש ישיבת חולון ניסה לעשות רעש מזה.

ולגבי הרב מדן, נראה לי שהדרך הנכונה ליצור אחדות היא לא בלצעוק על האחרים למה הם מחרימים, אלא בעשיית פאנל משותף אינטרנטי בו הוא, ראש ישיבת חולון ואחד הרבנים שטרנברג ילמדו סוגיה יפה ממסכתא ישיבתית.
לצורך העניין, כל אחד מהם ילמד שיעור קצר משלו על "שניים אוחזין", משהו מפרק החובל, משהו מפרק ראשון בקידושין או משהו אחר. (לא במטרה להתווכח, אלא שילמדו תורה מזוויות שונות ומיניה ומיניה יתקלס עילאה)
הרבה יותר אפקטיבי ויראה שלכולנו יש מה ללמוד תורה מכולם.
לי נראההָיוֹ הָיָה

שלבקר את הרב מדן זה הדבר האחרון שאפשר כאן...

הרב מדן סובל שנים מהחרמה שהחרימו בהר המור אותו ואת חביריו...

ואעפ"כ, באצילות נפש, כשראה שיש צד להחרמה חוזרת אליהם - אץ למחות בה.

אז יכול להיות שהוא נפל בפח שיצרו בעלי אינטרסים, שנורא רצו ליצור סקנדל ציבורי ולבכות החרימו אותנו, בעוד שכל מי שקרא היטב ראה מראש את כל מה שפרסם כעת הרב אביב זגלמן...

בסך הכל, הוא לא היה צריך לחקור הרבה ,מאוד יכול להסתדר בסברא שמישהו יחזיר להם במטבע שטבעו הם... אז הוא נפל בפח זה, והתעלה מעל שיקולים אישיים ומיהר לפסול זאת..

הוא האחרון כאן שלא בסדר.

יש משהו בדבריךארץ השוקולד
ובכל זאת, נראה לי שהדרך הטובה יותר ליצור אחדות היא לא בצעקות על החרמה זו או אחרת אלא ביצירת משהו משותף
הבעיה היאהָיוֹ הָיָה

שהר המור לא מוכנים כבר שנים אפילו לשוחח עם הרב מדן, אני אישית יודע על כמה וכמה נסיונות שלו להידבר עמם. שנענו בתוגובות "אין מדברים עם אפיקורסים"!! כך ממש!!!

ואעפ"כ הוא יוצא נגד מה שהיה נדמה לו כהחרמתם.

אני מצדיע לו.

לא הפוך.

אתה צודקארץ השוקולד
אני פשוט מציע דרך אחרת של נסיון לפיתרון, אבל אולי באמת אין
זה היה ברור כל כך...הָיוֹ הָיָה

למי שקרא היטב מראש במה מדובר.

סתם נסיון ליצור סקנדל..

הרב מדן בסך הכל נפל בפח...

 

אז זה בזכותנו?ארץ השוקולד
או בגללנו?

(גונב קרדיט)
ברור 'בזכותנו!נפש חיה.
הם שמעו על השרשור
למי גנבת? לי?הָיוֹ הָיָה


לך ולaddvfpארץ השוקולד
אני מניח שבית שמאי ובית הלל כל אחד לא היו מקבלים את השניחסדי הים
לבית מדרש שלהם, אלא אם כן אדם היה משתנה ומזדהה עם צורת הלימוד בכל בית מדרש.
או שהרמב"ם לא היה מקבל לומדי קבלה לבית מדרשו וכן הפוך.

זה בסדר שיש אופי לכל בית מדרש וזה בסדר שרוצים לשמור על זה
נראה לי שאתה צודקארץ השוקולד
אבל זה לא בסדר אם היסוד לא בסדר ואכמ"לנפש חיה.
ישיבת שיח וישיבת הכותלאריק מהדרום

מה ההבדל בהשקפה ביניהם?

יאללה למי אכפת מהר המור ומרכז? קצת הרב שג"ר מה יש?

למה לאאריק מהדרום

אפשר גם לדון בהבדל בין ישיבת תקוע וירוחם ונתיבות בשרשור נוסף.

מי זה הספיק 'לנו' ? או שהפכת לרבים (חושבת)אנונימי (2)
או שאתה חש .
הכי חשובשום וחניכה

שתעדכנו אותי בסוף מי ניצח.

רק רגע, מי הטובים? עם מי אנחנו, עם advfb או עם נשמה כללית? לאיזה צד אנחנו תוקפים?

כאילו בנים לא לריב כזה?שום וחניכה


תראה (להם) מזה...שום וחניכה


2048 נועה לנכדות לפני השינה: פעם התחלתי שרשור..האטורי האנזו


...כשרק התחילה הקורונהשום וחניכה

שהותירה רק אותי, ואתכן, ואותם.

גווע? החבר'ה שם רק מתחממים..האטורי האנזו

 

עוד ילמדו את השרשור הזה בעולם הישיבות

היי חבר'ה, טנק'ס לכולם על המחמאות........הָיוֹ הָיָה

זה ממש נחמד לנו...

הסיבה שעצרתי שם היא באמת בגלל שאני רואה כמה אתם מתעצבנים....הָיוֹ הָיָה

כי יש לי מה לכתוב שם עוד...

אני לא חושב שבאמת למישהו אכפת (:האטורי האנזו

הכל נאמר בהומור ובאוירה טובה.

זה דווקא נחמד שיש פורום חי ודיונים מפרים. אל תעצור.

בנוסף, אנשים לא חייבים לעקוב כבר אחרי השרשורארץ השוקולד
ומה שכן, אם יגגלו את הדיון יהיה את כולו, ככה שאם יש עוד תוכן זה יכול לתת לאחרים.

@נשמה כללית
אבל כבר לא נעים לי להקפיץ....הָיוֹ הָיָה


אני?!חחחחחחנועה גבריאל
אני בעד פוניבז'אריק מהדרום


הנה מתחיל שרשורפלצת נוסףמישהו כל שהוא
מחבלים או שונאים?שום וחניכה


הוא בטח התכוון:הָיוֹ הָיָה

בעד פוניבז' כנושא למריבה...

דהיינו לדון בשאלה זו גופא... 

 

הישיבות שהבאת דומות מדי בהשקפה פשוטארץ השוקולד
ולכן אין פה מה לפתוח שרשורפלצת
לא נראלי...חמדת66


וואו, זה היה ציניארץ השוקולד
השרשור הזה נפתח כתגובה לשרשור שהתארך ביחס בין מרכז להר המור.
מישהו יכול לעזור? מקרה די דחוף מזמור לאל ידי
בוקר טוב!

נפלנו לדירה ואנחנו נקלענו למצב לא נעים שלא ניתן לפרט פה.

אנחנו מחפשים משפחה או בית ריק.(עדיף)
או
משפחה ירושלמית שרוצה לארח אותנו בכייף ובשמחה! ויש לה מקום בשבילנו
אנחנו אמהות חד הוריות עם 7 ילדים יחד.
לשבת!!!!!

אך הילדים שלנו קמים ב6 אז נשמח להתארח אצל משפחה שלא אכפת לה מזה ולא מפריע לה מהרעש

ההזמנות יתקבלו בברכה!!!!

*מכיר אותה אישית, משפחה מקסימה עם ילדים מדהימים*
מאיפה ולמה לעזעאל אתה מביא את הסיפורים הזויים האלה?אריך וייס
מה אתה עו"ס?

ובנימה אישית קרא את סיפורו הנפלא של אתגר קרת "כוונות טובות" ואולי תרגיש מזוהה ומסכן יותר.
עזרה ל(א)נשים שאני מכיר.מזמור לאל ידי
לא מבין מה אתה רוצה מחיי,
אז אודה לך אם לא תטריד את שירשורי.
אויה, אתה כזה מסכן בוודאי... ליבי ליביאריך וייס
לא אוריד את אותך ואת שירושרך המסכנים.
פוינג עדיין רלוונטי!מזמור לאל ידי
נשמח לדירה בכל האיזורים
אבל ההעדפה לאיזור פתח תקווה/ירושלים.
לא הבנתי מה הסיפורפה לקצת
ככה בגדול:מזמור לאל ידי

הם תיכננו להיות ביחד שישי-שבת אצל מישהו

(יכול להיות שהם אצלו כבר מאתמול) ומאיוזשהי סיבה שלא אפרט כאן

הן לא יכולות להישאר שם יותר.

 

אז הן מחפשות בית ריק או משהו בסגנון להיות בו בשבת הקרובה.

ופשוט זה די דחוף.

 

מכיר אותן אישית כמו שאמרתי.

הייתי נזהר ממסירת מספר/מייל לדמות באינטרנטארץ השוקולד
תודה על האזהרה,מזמור לאל ידי

לא ממש מועיל, אבל תודה...

לא באתי להועיל למשפחה כאןארץ השוקולד
באתי להועיל לתושבי ותושבות הפורום.

וכן, אני חושב שזה יועיל להם להיזהר
להיזהר תמיד יועילמזמור לאל ידי

במקרה הנוכחי- אני דמות מאוד מוכרת בפורומים,

ולרבים פה יש בכל מקרה את המספר שלי.

 

שמי, תמונתי וגילי מופיעים בפרופיל- ככה שקצת תמוהה מה שכתבת/רמזת- בלשון המעטה.

 

אני מכיר את האמא אישית, ובכל מקרה אני יכול לתת קישור ישיר לפוסט

לחוששים.

 

בכל מקרה- הבנתי שהן כבר הסתדרו.

זאת תזכורת חשובה גם כשהדמות מאוד מוכרת בפורוםפה לקצת
אני בטוח שגם במקרה הנוכחי חשוב להיזהרארץ השוקולדאחרונה
וכי ברגע שיש פרטים מי האדם זה מספיק?

לא, כדאי לודא עם דמויות נוספות מי האדם ושניתן לסמוך עליו.

אז הכי חכם לתת קישור ישיר לפוסט להבא.

מעולה, כל הכבוד על הדאגה.
ובכל זאת, אישית הייתי מתעדף להיזהר
קיצר אם יש למישהו/רעיון- זה ממש ממש יעזור!!מזמור לאל ידי


הן כבר הסתדרו תודה לכל מי שניסה לעזור.מזמור לאל ידי


התמונה הזאת הולכת לשנות לכם את החייםרמקול)מזמור לאל ידי




ישש!!
יאללה כולם לטליסמן😍
רואים שיש לך פייסבוקקשה זה טוב :-)
א. כן, זה לא ממש סוד...מזמור לאל ידי
ב. יש אפילו קישור לעמוד שלי בחתימה...
חח כן עכשיו אני מקשרתקשה זה טוב :-)
מממ... את מודעת לכך שהשם שלי, הגיל שלי, והתמונה שלי-מזמור לאל ידי
מופיעים כולם בכרטיס אישי?🤔
האמת שלא .קשה זה טוב :-)
חחח... אז עכשיו את כןמזמור לאל ידי
ככה או ככה אף פעם לא שיחקתי קטאןחופשיה לנפשי
יש לזה יתרונות
בהחלט!מזמור לאל ידי
תוכלי להתחיל ישק מטליסמן
נעעחופשיה לנפשי
אני לא אוהבת לחשוב ולא אוהבת להפסיד
מה??אמממ
משחק בסיסי
גזרה שאין הציבור יכול לעמוד בה?מזמור לאל ידי
שש בש זה בסיסיחופשיה לנפשי
כל מה שהומצא אחרי השש בש זה לפריווילגים
אני בספקאמממ

חוץ מזה אם את לא יודעת לשחק שחמט אין לך מה לדבר איתי

פחחחחחחופשיה לנפשי
שחמט זה לחכמים בלבד
נעע - צעירים מעל עשרים
לא משחק את המשחק הזה אף פעם.. לא מתאים לרוח השבתבסדר גמור


זה השיא של השבתאמממאחרונה


ד"ת לפרשת שלח - דמותו של כלבחידוש

@איכה@בסדר גמור @חדש וחד פעמי

 

דמותו של כלב

 

בפרשתנו, בתוך הפרשייה העגומה של חטא המרגלים, ישנה קרן אור של טוב ואמונה – יהושע וכלב. מבין השניים, כלב היה הדומיננטי יותר, וכפי שהטעים זאת רש"ר הירש: "העם הכיר את יחסו הקרוב של יהושע למשה, ולפיכך לא היה מייחס משקל רב להבטחותיו של יהושע". משכך, כלב נכנס בעובי הקורה ועמד בפרץ שפרצו המרגלים בחומת האמונה והביטחון של ישראל. למגינת הלב, לא הצליח כלב להשפיע על רוח העם ולמנוע את השפעת דברי המרגלים, אך דמותו, דרכי פעילותו, ודברי האמונה שנשא – עומדים לעינינו לדורות עולם, ומהם ניתן ללמוד רבות ולהיות מוארים מרוחו ואמונתו.


א.יפה שתיקה לחכמים – כלב יודע שהוא בדעת מיעוט, ונוקט באמצעים מתוחכמים כדי לנסות להשפיע על העם בצורה האפקטיבית ביותר. ראשית, במשך כל זמן הילוכו עם המרגלים הוא מסתיר את דעתו האמיתית ואינו חושף את הקלפים; הוא מראה למרגלים כלפי חוץ כאילו הוא שותף עמהם בדעתם, ובכך מונע אפשרות שהם ימנעו ממנו מראש כל אפשרות לדיבור בפני העם וכדומה, או אף אפשרות קיצונית של פגיעה בו על ידם. על כך אמר כלב ליהושע, לימים: "בֶּן אַרְבָּעִים שָׁנָה אָנֹכִי בִּשְׁלֹחַ מֹשֶׁה עֶבֶד ה' אֹתִי מִקָּדֵשׁ בַּרְנֵעַ לְרַגֵּל אֶת הָאָרֶץ, וָאָשֵׁב אֹתוֹ דָּבָר כַּאֲשֶׁר עִם לְבָבִי" (יהושע יד ז), וכפי שפירש שם רד"ק: ""נראה כי כאשר היה עמהם עד שבאו אל המחנה היה מסכים עמהם בדברים... וכאשר בא אל המחנה השיב דבר אמת כאשר עם לבבו, וזהו שאמר 'כאשר עם לבבי' ולא כאשר עם פי", כלומר את הדברים שאמר כלב בעת חזרתו למחנה ישראל – שמר בליבו עד אז ולא חשפם כלפי חוץ.
והמסר הנלמד מכך: חכמה, שתיקה, וסבלנות – הן מפתח להצלחה. גם במחלוקת קשה ועקרונית כזו – יש לשמור על קור רוח והתנהגות חכמה. הדיבור חושף, השתיקה שומרת.

ב.עצה ותושיה – התחכמות טקטית נוספת של כלב היתה בתוך האנדרלמוסיה שנוצרה בעקבות דברי המרגלים: בליל עצום של קולות, בכיות, צעקות ותלונות, היסטריה ופאניקה, אפף את מחנה ישראל לאחר הנאום של המרגלים. כיצד בתוך כל זאת יצליח כלב 'להשחיל' כמה משפטים לאומה, ובפרט שדבריו מנוגדים לכל השיח השולט כעת בלהט הרוחות? רש"י (ע"פ מדרש רבה) מתאר זאת כך: "'ויהס כלב' - השתיק את כולם, 'אל משה' - לשמוע מה שידבר במשה, צווח ואמר: וכי זו בלבד עשה לנו בן עמרם?! השומע היה סבור שבא לספר בגנותו, ומתוך שהיה בליבם על משה בשביל דברי המרגלים - שתקו כולם לשמוע גנותו. אמר: והלא קרע לנו את הים, והוריד לנו את המן, והגיז לנו את השליו..." וכך המשיך לדבר בשבח הארץ וביכולתם לכבשה.
המחשבה והפעולה 'מחוץ לקופסה' – הפתיח הנראה כשותפות למקהלת היללות נגד משה, שהוא בעצם שימוש בכלי הנשק של מתנגדיו, נגדם – הן מה שנתנו לכלב את היכולת להשמיע קול אחר ולהעביר לאומה את מסר האמונה.

ג.אמונה בהירה – גם כלב ראה כל מה שראו המרגלים: גיבורי הארץ, ענקים עצומי ממדים, וכן הלאה. עם כל זאת, שום דבר לא יוכל להשיב ריקם את האמונה בדבר ה' שיוריש לעם ישראל את הארץ. לא ייתכן אחרת, ארץ זו קשורה במהותה בנימי נשמתה של כנסת ישראל. היתכנות כיבושה אינה נמדדת בעיניו במבט אנושי-ריאלי, אלא מתוך מבט אמוני של ראיית הקשר העמוק בין עם ישראל לארצו, ושל הכרה ברורה בנאמנות הבטחת ה' שלא ייפול מדבריו ארצה – הוא חדור הכרה בהירה בכך ש"עלה נעלה וירשנו אותה, כי יכול נוכל לה".

ד.אומץ – כלב אינו עומד רק כנגד סתם עשרה אנשים, אלא "כולם אנשים, ראשי בני ישראל המה"; ולא זו בלבד, אלא אף כנגד העם כולו, שקיבל את דבריהם. כלב חושף אומץ לב יוצא דופן ויכולת עמידה על דעתו שאינם מובנים מאליהם כלל; גם אדם המאמין בכל ליבו בדבר ה', לא בהכרח היה אוזר אומץ ותושיה לקום ולהביע את דעתו השונה, בקול צלול וחד, ללא מגננה, הסתייגות או התחשבות בדעת הקהל הזועם.
תכונה זו של כלב רלוונטית מאין כמוה לימיה אנו, בה הקול השולט בשיח הציבורי – הן בענייני ארץ ישראל כמו כאן, הן בעניינים אחרים הנוגעים אל קדושתו של עם ישראל ואמונתו בדבר ה' – הינו מעוותו ומסולף, והאמת נעדרת. נתבע ונדרש מאיתנו ככלל וכפרטים, לדבוק באמונתו ועוז רוחו של כלב, ולהשמיע את קול התורה והאמונה ללא חת.

 

שבת שלום

יפה מאודארץ השוקולד
אם כי מעניין מדוע כלב לא התאים להנהיג לעומת יהושע?
האם זה קשור להתנהלות השונה שלהם בחטא המרגלים?

אשמח בבקשה גם לתיוג אצל דברי התורה שלך, אני לומד מהם והם גם מעניינים
יהושע היה התלמיד המובהק של משהחידוש


וזה הסיבה שהוא נבחר?ארץ השוקולד
הרי משה מבקש:
(שניה מצטט)
איש אשר רוח בוחידוש

וזה היה לפני חטא המרגלים, הרי לך שזה לא קשור לזה

אז ההתנהלות בחטא המרגלים מלמדת על התנהלות ראויהארץ השוקולד
אבל לא מתייחסת בכלל להנהגה, אם הבנתי נכון?
...חידוש

אין קשר ישיר בין שאלת ההנהגה לחטא המרגלים, שבו כל אחד התנהל בהתאם למה שיכל

תודה על ההבהרהארץ השוקולד
השאלה האם מה שהם יכלו מלמדת על יכולות הנהגה?
אתה רואה שזה הפוךחידוש

דווקא כלב דיבר יותר ויהושע הוא זה שנבחר

הציטוטארץ השוקולד
"טו וַיְדַבֵּ֣ר מֹשֶׁ֔ה אֶל־יְהֹוָ֖ה לֵאמֹֽר׃ טזיִפְקֹ֣ד יְהֹוָ֔ה אֱלֹהֵ֥י הָרוּחֹ֖ת לְכׇל־בָּשָׂ֑ר אִ֖ישׁ עַל־הָעֵדָֽה׃ יזאֲשֶׁר־יֵצֵ֣א לִפְנֵיהֶ֗ם וַאֲשֶׁ֤ר יָבֹא֙ לִפְנֵיהֶ֔ם וַאֲשֶׁ֥ר יוֹצִיאֵ֖ם וַאֲשֶׁ֣ר יְבִיאֵ֑ם וְלֹ֤א תִהְיֶה֙ עֲדַ֣ת יְהֹוָ֔ה כַּצֹּ֕אן אֲשֶׁ֥ר אֵין־לָהֶ֖ם רֹעֶֽה׃ יחוַיֹּ֨אמֶר יְהֹוָ֜ה אֶל־מֹשֶׁ֗ה קַח־לְךָ֙ אֶת־יְהוֹשֻׁ֣עַ בִּן־נ֔וּן אִ֖ישׁ אֲשֶׁר־ר֣וּחַ בּ֑וֹ וְסָמַכְתָּ֥ אֶת־יָדְךָ֖ עָלָֽיו׃ יטוְהַֽעֲמַדְתָּ֣ אֹת֗וֹ לִפְנֵי֙ אֶלְעָזָ֣ר הַכֹּהֵ֔ן וְלִפְנֵ֖י כׇּל־הָעֵדָ֑ה וְצִוִּיתָ֥ה אֹת֖וֹ לְעֵינֵיהֶֽם׃ כוְנָתַתָּ֥ה מֵהֽוֹדְךָ֖ עָלָ֑יו לְמַ֣עַן יִשְׁמְע֔וּ כׇּל־עֲדַ֖ת בְּנֵ֥י יִשְׂרָאֵֽל׃ כאוְלִפְנֵ֨י אֶלְעָזָ֤ר הַכֹּהֵן֙ יַעֲמֹ֔ד וְשָׁ֥אַל ל֛וֹ בְּמִשְׁפַּ֥ט הָאוּרִ֖ים לִפְנֵ֣י יְהֹוָ֑ה עַל־פִּ֨יו יֵצְא֜וּ וְעַל־פִּ֣יו יָבֹ֗אוּ ה֛וּא וְכׇל־בְּנֵי־יִשְׂרָאֵ֥ל אִתּ֖וֹ וְכׇל־הָעֵדָֽה׃ כבוַיַּ֣עַשׂ מֹשֶׁ֔ה כַּאֲשֶׁ֛ר צִוָּ֥ה יְהֹוָ֖ה אֹת֑וֹ וַיִּקַּ֣ח אֶת־יְהוֹשֻׁ֗עַ וַיַּֽעֲמִדֵ֙הוּ֙ לִפְנֵי֙ אֶלְעָזָ֣ר הַכֹּהֵ֔ן וְלִפְנֵ֖י כׇּל־הָעֵדָֽה׃ כגוַיִּסְמֹ֧ךְ אֶת־יָדָ֛יו עָלָ֖יו וַיְצַוֵּ֑הוּ כַּאֲשֶׁ֛ר דִּבֶּ֥ר יְהֹוָ֖ה בְּיַד־מֹשֶֽׁה׃" (במדבר פרק כז פסוקים טו-כג)
מרתק, תודה חדש וחד פעמי

נהניתי ממש לקרוא

תייג אותי גם בהמשך (: 

 

איכה
מקסים, תודה.

שבת שלום!
'כלב' הוא ביטוי לעזות-"והכלבים עזי נפש" ואפילו חוצפה- כמוחסדי הים
שמופיע בחז"ל.
כדי להשמיע את קולו הוא היה צריך עזות דקדושה וחוצפה דקדושה.
יפה מוסיפההפי
לדעתי מה שחזק בפרשה זה הכוח של הדיבור המידה כנגד מידה שכתוב את זה בפירוש בפסוקים אני חושבת גם בפרק יד אתם אמרתם שטפכם יהיו לבז.. בסוף הם יכנסו לארץ ואתם לא! אתם אמרתם לו מתנו במדבר בסוף הם ימותו במדבר...וכו..

עוד אפשר ללמוד זה הכוח של התפילת משה מתפלל על העם למרות שהעם לא רוצה אותו... רוצה לקחת שליט אחר ולחזור למצרים אבל משה מתפלל על העם אותו עם שכרגע מרד בו..
איזה אכפתיות איזה אהבה זה משהו לא הגיוני...
מדהים.

דבר אחרון זה הכוח של הבחירה והמילים להיזהר לא לבכות בכי לחינם.. כי בסוף זה יפגע בנו...אני חושבת שחזל אמרו ויבכו העם בלילה ההוא אותו לילה ליל תשעה באב היה..
יש השפעה על המעשים שלנו ואפילו כמה דורות אחרכ..

עכשיו שאלה לי למה בדברים לא מוזכר שהמרגלים ראשי שבטים אפילו משתמע שזה סתם אנשים מהעם ואילו בבמדבר כן כתוב שהם נשיאים?..
זה כאילו סותר אם מישהו יודע מעניין ..
מענייןארץ השוקולד
מציע שאולי זה קשור לכך שבדברים משה מוכיח את העם כעם וממילא המרגלים נבחרו כמייצגי העם ופחות חשוב מי הם.
כאן יש התייחסות מלאה לדמויות עצמם
אמהפי
אז לא למה הם מתו במגפה דברי המוצאי דיבת הארץ? כנראה זה כן חשוב
שאלה טובהארץ השוקולדאחרונה
אחפש בלי נדר בשבת, אולי אמצא משהו.

----------חידוש


תודה רבה!(אהבת עולם)
ממש יפה.
תודה לכל הקןראים והמגיביםחידוש


בכיף, תודה לך על הכתיבהארץ השוקולד
זה רק אצלי, או שגם לכם פתאום הפורום מקפיץ שרשורים ישנים?!יעל מהדרום
גמלי לאחיים של
אצלי בעמוד הראשון מופיע שרשור מה' בסיווןיעל מהדרום
מי ער? 🥳 - צעירים מעל עשרים

וההודעה האחרונה בו מהיום בבוקר....

ועוד שרשור של "חג שבועות שמח".
אני תוהה לעצמי איך המגיב האחרון הגיע לשרשור הזהיעל מהדרום
לק"י

אם גם אצלו זה קפץ פתאום
טוב, נראה שמישהו פה החליט להשתעשע ולהקפיץ שרשורים ישניםיעל מהדרום
כנראה שגם וגם....יעל מהדרום
אני בטוח שאפחד לא היה עושה דבר כזה...ארצ'יבלד


שמע, אתה מופיע כמגיב אחרון בכל השרשורים האלהיעל מהדרום
איך עלית עלי?!ארצ'יבלד
אגב, זה לא היה בקטע של הקפצה... חודשים מאזארצ'יבלד

שנכנסתי לצמע, ועכשיו שנכנסתי עשיתי השלומס'

יעל מהדרום
לק"י

האמת שבהתחלה באמת חשבתי שיש פה תקלה, כי לא הבנתי מאיפה צצו השרשורים האלה.
זה ארצ'י מקפיץ שירשורים ישנים. באג ידוע..אורה2x


חן,
@ארצ'יבלד
כמות ההתראות ממך היום 🙄
ידוע שאני מעלה דיונים מהאוב(שטן)ארץ השוקולדאחרונה
כן גם לי קפץ, מוזר... אולי זה באגארצ'יבלד


חחחח...מוזריעל מהדרום
יש כאן אנשים שמשתמשים בטלגרם?להגדיל תורה
יש כאן בנים שמשתמשים בטלגרם ומעוניינים להצטרףלהגדיל תורה
לקבוצת חיזוק שמירת העיניים ואות ברית קודש?
תפתח אחת כזאת ואז נדברלהגדיל תורה
באמת?מזמור לאל ידי
איך?
מכירמזמור לאל ידי
אבל הבנתי שזה חד פעמי.
ירדת מהרעיון? ולדעתי יש כבר פורום לזהלהגדיל תורה
"שלא עשני אישה"
איך פותחים כאן?להגדיל תורה
תפתח אני אשמח להצטרף
נשמע שכיף איתכם במסיבותמאיר.


אפשר שנבלה יחד במסיבותמאיר.


אולי אפשר להעביר את זה לפורום שלא עשנילהגדיל תורה
יש שם חיים?מזמור לאל ידי
יכולים להיות להגדיל תורה
אשמח להצטרףארצ'יבלד

@פלונפון מירוסלב האם זה יהיה בסדר לגנוב ידיעות ממאמרך?

נ.ב. עד סופש הבא אני אסיים את זה. זכור זאת 

בגלל שזאת קבוצה לגבריםפלונפון מירוסלבאחרונה

אז המאמר פחות רלוונטי, אבל בטח שאפשר. אדרבה! המטרה היא שהמידע הזה יופץ הלאה

רק את המאמר עצמו לא, כי הוא לא גמור עדיין חח. את מה תסיים? את הקריאה של המאמר? אשמח לשמוע הערות

אני, המון.מזמור לאל ידי
ואתה מעוניין?להגדיל תורה
ראה תגובה שנייה
לא, אבל בהצלחהמזמור לאל ידי
תודה גם לךלהגדיל תורה
אנשנושים שיח סוד
מי פה יודע/ת אנגלית?
אני צריכה למסור הרצאה קטנה באנגלית, אם יש פה מישו שמתנדב/ת לעשות מצוה, שאני אשלח את הקטע שאני אומרת בעברית ויתרגם לי לאנגלית מדוברת?
מקפיץארצ'יבלד

מוזמנת בחום!! מנהלת ילדודס

 

חח ארצ'י ארצ'י... תודהשיח סוד
היאמיץ(ה)
אני יכולה לנסות .
השאלה גם למתי את צריכה את זה..
אממ לשלישי בערב כזהשיח סוד
אם אין מישהו אחר אז אני יכול לעשות את זהחסדי היםאחרונה
עזרה ועצות יתקבלו בברכהעשב לימון

עייפות.

פשוט עייפות כזו שנצברת ככל שמתקדם השבוע

כזו שקצת נחלשת אם ישנים שעה אחה"צ

כזו שגורמת לי מיום שלישי לרצות לישון עד 11

ומיום רביעי או חמישי לקום עם כאב ראש קל ומתחזק

 

ואני ישנה 7-8 שעות בלילה בד"כ, ברצף.

 

עצות? מישהו חווה?

ככה זה כולם?

מה אפשר לעשות?

עשית בדיקת דם?תופסת אומץ
תראי שהכל תקין בB12, בברזל ושאר הערכים..
אם את עובדת המון שעות, לוקחת איזושהי תרופה, או לא אוכלת מאוזן - כל הדברים האלו גם יכולים להשפיע.

לפעמים מדובר על עייפות נפשית שמתבטאת ברמה הפיזית. כשמדחיקים ובורחים מתחושות מסוימות זה מורגש גם בעומס על הגוף ורצון להרפות ולישון.

וחוץ מזה סביר לגמרי להוסיף עוד שעת שינה אם זה מה שהגוף שלך מבקש. תרגישי טוב
תודהעשב לימוןאחרונה


מי ער? 🥳חן,
ואם כבר ערים
מה אתם מכינים טעים? 🥳
אנימשבצת

ובד"כ התפקיד שלי בבית הוא לאכול.

אני עושה את זה נהדר!! וכמעט תמיד זה גם טעים.

😅חן,
אם תכיני זה תמיד יהיה טעים לא כמעט 🥳
אכלי והצליחי!אורה2x

אחד התפקידים היותר חשובים ומשמעותיים. ללא ספק.

 

אניאורה2x

נראה לי אני אכין עוגת שמרים

 

אגב, מה המטרה של השירשור הזה?

 

וואי את נוכלת (אולי גם תעלי תמונה? 🙄)חן,
המטרה היתה לבדוק מה נשאר לי להכין מחר 😌
הלם הלםםםםם חן,
גניבת זכויות יוצרים

דיווחתי.
יא.להאורה2x

הקנאה תעביר אותך על דעתך חןפסיק...

היית רוצה שיצאו לך כאלה עוגות יפות וחתיכיות! ליקוק

 

ערהחיים של
את כל הדברים הטעימים הכנתי אתמול
היום זה הסלט ביצים וכל שאר הרגילים האלה...

ואפרופו שמרים😁

..חן,
יפות כמעט כמו של אורה 😌
יפות יפותאורה2x
כל כך יפות שבא לבכות כי את יכולה להכין לעצמך מתי שבא לך!
בניגוד לאנשים שמסתפקים בתמונה גנובה...
האמת תיכננתי להכין עוגות שמרים. בסוף יצא לי כזה:שמן פשתן

חן,
יואוו שמפי
אין מילים
אורה2x
היי זה המתכון שלי!
לוידעת של מי השמרים באמתחיים של
כי גם @אורה2x וגם @@שמן פשתן העלו את אותה תמונה..

אבל..
איך עושים תצורה היפה הזו?
בואי אני אלמד אותךשמן פשתן
( לא שחסר לשלך משהו. כן? הן יפות כמעט כמו של אורה)
אבל בשביל צורה מנצחת ככה:
את קולעת את הרצועות ואז ח-ו-ת-כ-ת אותן עם סכין.
סכין חדה! זה הסוד הגדול.

בטעימות ובשמנמנות
נות.


( כל זה נכתב בצחוק ובהומור.
'הומור חסר פואנטה' כמו שנהגה חברתינו להגדיר.
ואני מסבירה את זה רק כי אולי יום אחד אני ארצה להיות חברה שלך ושתכבדי אותי בשמרים היאמיים שלך. ואני לא אקח סיכון שתיטרי לי טינה. @חיים של)


שלי!!!חן,
הנה ההוכחה 🥳



סופלהארצ'יבלדאחרונה

יש מישהי שדפקה לי את כל בלוטות הטעם.

 

מחכים לך היום!!!

וההשלמות לכל השבוע, תכיני את הבטריה

חג שבועות שמח adar
חג שמייח 🥳חן,
..ברורה כשמש! :)

חג שמח וטעיםםםליקוק!

חג העצרת, חג הביכורים, חג הקציר, זמן מתן תורתינו שמח!חסדי הים
חג שמח !משה

ומזל טוב @כתר הרימון שחוגגת יום הולדת בחג.

תודה רבהכתר הרימון
חג השבועות שמח!!ארצ'יבלדאחרונה

למפרע

כמעט צהריים טוביםיהודי פשוט2

שאלה קטנה לחברי הפורום: אני בעל בית מתחיל מה שנקרא, לומד דף יומי באדיקות, עם גמרא כמקובל, אבל אני יגיד לכם תכל'ס,  עברו כמה שנים מאז שעזבתי את הישיבה, ואני מעדיף סיוע קל, רכשתי לפני מספר חודשים מהדורת 'גמרא סדורה' על המסכתות של הדף, עם פיסוקים רווח וניקודים (נוח ליהודי שכמוני), אבל עדיין נוקף בי המצפון, תכל'ס אני לא לומד כמו צורת הדף בישיבה, האם זה נחשב אותו לימוד תורה? מי אמר שאני לא צריך להתאמץ ולשבור את הראש וללמוד כמו שלמדו אבותי? שכוייח

אולי כם לחזור לרכב על חמור, להיות רועה צאן, ולהסתפק ברפואהקרן-הפוך
של ימי הרמב״ם?


״החונן לאדם דעת״ - יקבל כל לימוד תורה... גם מהגמרא של שוטנשטיין....
הכל טובultracrepidam

מבחינת לימוד תורה הכל טוב. מצוין! כל הכבוד לך

 

למה אנשים אוהבים את צורת הדף? כי יותר קל למצוא אחר כך כשמחפשים, כי זה אחיד וכולם יודעים, אתה יכול לזהות דף גמרא בלי לראות את האותיות, זה להרגיש בבית. אבל אין לזה ערך ישיר מבחינת לימוד תורה. הערך הוא רק עקיף בגלל האחידות ובגלל שככה אתה בעצם לומד עם כל ההסחות דעת (רש"י ותוספות וכו') שיש לכולם. ובגלל שזה מרגיש יותר חי ויותר ש"למדת דף גמרא". אבל מבחינת לימוד תורה נטו אין הבדל

יש בהחלט עניין בצורת הדף, אבל אפשר שוטנשטיין, מתיבתא, ועודהָיוֹ הָיָה


עזוב אותך שטויותכי בשמחה תצאו.
אתה לומד, משקיע, מתמסר? אשריך ממש!

אישית אני לא מסוגל לקרוא בגמרות האלה,
אבל עיקר המאמץ צריך להיות בהבנה ולא בחיצוניות.

עלה והצלח!
הכל בסדר. הלימוד שווה ערך !!נפש חיה.
ממש אבל ממש שלא יטריד את מנוחתךגד גדוד
לדעתי זה דווקא לכתחילה.
מחכה ליום שבו עם ישראל יתנקה מרגשי הנחיתות המוזרים בלימוד נוח. מאמין שאז התורה תצליח להגיע להרבה אנשים שהיא היתה מאוד שמחה לפגוש.
יש מי שאומרhartkebhdxcrd

שיש איזה קדושה בצורת הדף.

האמת מסכים עם זה, בייחוד לאור העובדה שאת אותה צורת הדף קבע דניאל בומבריגי הנוצרי.

[מקווה שעקבת אחרי הציניות...]

יש באמת משהו שזה עוזר לזיכרון - זה בעמוד א בשליש התחתון הרחב בעמוד, אבל אם אין מטרה לזכור ש"ס בע"פ  או ללמוד תוס' אלא בעיקר ללמוד ולהבין, ברור שאין חשיבות לצורת הדף. אכן עדיף באמת לא להשתש בפירוש לכתחילה, אבל גמרא סדורה זה בלי, וממה שראיתי זה מפעל ממש יפה וחשוב.

חזק וברוך.

בכל מקרה לא חושב שיש עניין לכתחילה ללמוד לא מתוך צורת הדף...

צורת הדף החלה לפני 500 שנה;)ארצ'יבלדאחרונה

יש הטוענים שיש עניין בלימוד מתוך עמל ויגיעה ולא שהדברים כתובים וערוכים לפניך.

אני לא יודע אם זה נכון, אך ודאי שהבסיס זה החובה ללמוד תורה ללא קשר לאמצעי עזר, ושלב ב' יהיה ללמוד בלי עזרה...

בהצלחה

מסכת ברכות מחכה לך! בואו להשתתף בסיום הש"ס!להגדיל תורה

סיום הש"ס קבוצתי ב-3 חודשים. יש גם קבוצת ווצאפ!

(כמובן אפשר גם מסכתות אחרות).


אשמח למסור פרטים נוספים!
אשריכם! מסכת ברכות נתפסה! אבל עוד נשאר מבחר מכובדלהגדיל תורה
חיילכם לאורייתא.
אחד המסכתות האהובותתתארצ'יבלדאחרונה

הגרי"ד אהב את זה כי הן מהלכות היום יום. ממש העיר את העיניים, והלב, תשומת לב זו.

מחפש המלצות לשיעור שמסביר את עניין 'ניצחתי ואנצח' של רבי נחמשובאל
מישהו מכיר שיעור כזה, מצולם או כתוב?
תשלח לי את הסימןארצ'יבלדאחרונה

יש לי בבית הסבר על כל ליקוטי מוהרן, אחפש ואכתוב לך.

אחד הפוסטים הכי חשובים שקראתי בחיי, אולי אי פעם:מזמור לאל ידי
א. "חטאנו בזה שלא אנחנו הקמנו את ארגון 'בצלם'", כתב סבא שלי לפני כחצי יובל.
"...גם בתוך עם אחד, בין השלטון לבין האזרח, יש הרבה מקרים של אטימות, רשעות ושחיתות. אבל האזרח היהודי בארץ מוגן ברבדים רבים של הגנה. יש חוק ויש בג"ץ ויש עיתונות ויש גם קשרים אישיים כמעט לכל אדם, עם בן-דוד או שכן או חבר של מישהו בעל השפעה. האיש הערבי בלתי מוגן לחלוטין מול השלטון הישראלי.
אנחנו היינו צריכים להיות הכתובת שלו. אנחנו היינו אמורים, ויכולנו, לעמוד לימינו ולהגן עליו בתום לב, שנים לפני שהשמאל הישראלי לקח את זה על עצמו שלא בתום לב".
(אורי אליצור / נקודה, ערב ראש השנה תשנ"ה. קישור למאמר המלא בתגובה השנייה)

ב. אני חושב שאם יש נושא שדומה לכך בימינו, הוא הפגיעות המיניות.
בסדר הדברים המתבקש, החברה הדתית הייתה מובילה את המאבק בתופעה הזו. מדובר בעניין כל-כך נורא, הן מבחינת מוסר אנושי טבעי והן מהבחינה הדתית. התורה עצמה משווה אותו לרצח. ברור שחברה שמנסה לתקן עולם, להיטיב, להביא אור, תשים את המאבק בפוגעים במקום חשוב בראש סולם הערכים שלה.
בכאב גדול אני אומר שזה לא המצב.
אשתי סיפרה לי שבאוניברסיטה שבה היא לומדת יש צוות מיוחד לטיפול בפגיעות ובפוגעים. קרתה פעם אחת שמרצה התנהג בצורה בלתי הולמת, והתגובה הייתה חדה וברורה. לצערי, כל ימי גדלתי במוסדות נהדרים של הציונות הדתית, ואם בתור נער מישהו חלילה היה פוגע בי, לא הייתי יודע לאן לפנות. לא היה גורם חינוכי שהיה לי קשר מספיק איתו, או שסמכתי עליו.
יתירה מזאת – אני לא בטוח שאם הייתי פונה, הנושא היה מטופל כראוי. שמעתי יותר מדי סיפורים על רבנים שהשתיקו, טשטשו, לפעמים "חששו לפגוע בשידוכים" של הפוגע, לפעמים לא האמינו לנפגע.

ג. למעשה, אם יש נושא שקולו של הציבור השמרני (שרוב הדוברים במגזר הדתי-לאומי משתייכים אליו) נשמע בו באופן בולט בהקשר הזה, הוא דווקא תלונות השווא. קראתי עשרות מאמרים שמדברים על התופעה הזו, מסבירים שהיא נפוצה, מדגישים כמה אסור להאמין לנתונים שמתפרסמים. כמה פעמים ראיתי את הטענות על כך ש"ארגוני הנשים" מונעים מאג'נדה, הם מנסים לערער את התא המשפחתי, להציג את כל הגברים כפושעים.
ואתם יודעים מה, ייתכן שזה נכון. אולי מעורב בשיח הפגיעות הרבה אג'נדה. אבל כמו שכתב סבא שלי, אנחנו היינו צריכים להניף את הדגל הזה בתום לב, הרבה לפני שמישהו אחר לקח אותו שלא בתום לב.
אני מסכים כמובן שתלונות השווא הן נושא חמור. ובכל זאת, לתחושתי אנחנו רחוקים מאיזון. הנושא כמעט לא מדובר במערכת החינוך, אנשים לא מודעים מספיק לסכנה ולא יודעים איך למנוע אותה, נפגעים לא תמיד זוכים לאמון ולא תמיד יודעים לאן לפנות, עבריינים לא באים על עונשם וממשיכים לפגוע.

ד. יש מושג חשוב שטבעה יונינה פלנברג, שעוסקת בתחום הטיפול בפגיעות המיניות (למדתי אותו מOri Sherman-Knohl, ואני מצטט אותו): "'שערי פגיעה', כלומר המאפיינים החברתיים שמאפשרים לפוגעים לפגוע.
שערי פגיעה קיימים בכל חברה, לא משנה אם היא חברה דתית, חילונית, יהודית או סקנדינבית. ללא קשר לשמרנות או ליברליות, ישנם שערים שמאפשרים לפוגעים לפגוע למשל, בחברה ליברלית הם יכולים להיות התפיסה של יחס טבעי ומשוחרר לגוף, דרישה לחירות אומנותית והאדרה של העזה וחשיפה עצמית.
בחברה שלנו יש לא מעט שערי פגיעה אחרים, ביניהם שיח הצניעות שמשאיר את הילדים תמימים ללא יכולת הבנה של גוף ומיניות; איסור לשון הרע, שהוא איסור חשוב אך בשימוש לרעה יכול לאפשר פגיעות; ריבוי הילדים – שגורם לפחות השגחה של המבוגרים, לכך שלעתים קרובות ילדים שומרים על ילדים ונדרשים להתנהג כמבוגרים בגיל צעיר, וגם לכך שילדים כמהים לתשומת לב של מבוגרים. נכון שכל אלה יכולים להתקיים גם במשפחה שבה יש ילד אחד, אבל הסבירות גבוהה יותר בחברה שלנו.
אין זה אומר שריבוי ילדים או להבדיל יחס חופשי לגוף הם ערכים רעים או שצריך לשנות אותם. שערי הפגיעה לרוב יהיו דברים בעלי משמעויות חיוביות בנוסף להיותם גורמי סיכון. הבנה של שערי הפגיעה מאפשרת לנו להסתכל למציאות בעיניים, ולראות כיצד אנו מציבים שומר בשער, כדי להרוויח את יתרונות השער ולהימנע מהסכנות שכרוכות בקיומו".
עד כאן דבריו. אני חושב שכל הורה צריך להכיר את המושג הזה, להיות מודע, להבין איך לשמור ואיך להיזהר.

ה. אני מתרשם שבכל זאת יש שינוי בתחום. הוא אמנם איטי, ואמנם לא מספיק נשמעים בהקשר הזה קולות של מנהיגי ציבור, ובכל זאת הוא מתרחש.
הלוואי שהפוסט הזה יהיה עוד צעד קטן בדרך אל התיקון.

להצעת אורי, מצרף בתגובה הראשונה דרכי יצירת קשר, למקרים שהלוואי ולא נזדקק להם. מצווה לשמור.

@אברהם אליצור

בנימה אישית:
אני חושב שצריך לפתוח פורום "מיניות בריאה"
זה משהו כל כך חשוב ומתבקש בימים האלה
ובפרט בחברה הדתית, ויש קבוצת נפלאות בפייסבוק
שמנהלות זאת בצורה מדהימה, רגישה וצנועה.

אני חושב שזה ממש יהיה לתועלת כולם/ן
בפרט מורים, הורים ומדריכים
אבל ממש לא רק.
מגיבה גם פהבוז
לבנות יש פורומים כאלו,
ולבנים גם.

הבמה הזאת קיימת כבר. בנפרד.
ממליץ לכם לראות את הדיון שניהלתי בפר"ו (ומשום מה ננעל לצערי)מזמור לאל ידי
אני ממש לא ממליצה לפתוח פורום מעורב כזהתפוחית 1
פתח להרבה בעיות צניעות והטרדות.
אני יותר צעירה ממך ויכולה להעיד שבמערכת החינוך הדתית יש הרבה יותר פתיחות לנושא בשנים האחרונות (לפחות בקרב בנות) אנשים מוסמכים מטפלים בזה.
עם כל הרצון הטוב שיש לך (כותבת בכנות) אם אין לך הכשרה מקצועית=תעודות, עדיף לך לא להיות גורם מוסמך בעניין, כי אף אחד לא רוצה לקחת על עצמו אחריות למשהו שאולי הוא לא מבין בו

עריכה: מסייגת שגם אני מסכימה שסופר חשוב לדבר על זה ולהעלות למודעות אבל לא בפלטפורמות אינטרנטיות אנונימיות אלא לדחוף אנשי חינוך באולפנות וישיבות תיכוניות לעסוק בזה.
כל מיני "גורמי עלומי שם" אבל בעלי אג'נדות למכבירמזמור לאל ידי
קברו עד תום את הרעיון הנ"ל-
כך שלא רואה סיבה להמשיך לעסוק בו.

מה גם שאינו אלא הערת שוליים משנית
ביחס לפוסט המקורי (שאותו לא אני כתבתי.)

אשמח להתייחסות מעתה ואילך
לעצם הפוסט עצמו.
למה אתה מתעסק בנושא הזה ככ הרבה?סמטאות
כי זה נושא סופר חשוב בעיני.מזמור לאל ידי
שלא זוכה לצערי למספיק יחס וחשיפה
בחברה הדתית.

הטריגר הנוכחי הוא גם דיון שהיה לי עם החניכים
שלי שבכיתה ט', גם הצטרפות לקבוצת הפייסבוק
"מדברים מיניות בריאה", ומעל הכל הפוסט המדהים
של אברהם אליצור.

בני נוער מוציאים עצמם שוב ושוב
אבודים במלחמה הזאת
שאין אף אחד שיתן להם פקודות
או לפחות יסביר ויסיע בידם לצלוח
את שדה הקרב.

כך נוצר פתח הן להבנה שגויה וזועתית
של כל מושג המיניות, וחיים זוגיים בקדושה
ויתרה מכך כך נוצר הפתח לניצול מיני
בכל שכבות הגיל והרמות (שלא נדע...)

טמינת הראש בחול לא ימנע ח"ו את המקרה הבא,
חובה על כולנו לעסוק בכך בצורה ענינית
ובוגרת שלהבא נוכל להגיד בלב שלם
"ידינו לא שפכו את הדם הזה" כמנהג מנהיגי העדה
בפרשת עגלה ערופה.

סיפורים כמו ברלנד, מוטי אלון, שאול עורקבי,
לייפר שם רשעים ארורים ירקב ביחד עם שאר
השרצים כדוגמתם- משגשגים בחברה הדתית והחרדית
דווקא עקב העדר השיח והפחד מנגיעה בנושאים
ה*כה חשובים* הללו.
כן,אבל לדחוף אותו כל הזמן לא עושה טוב ולפעמים ההפךסמטאות
זה מעורר דברים שלא חושבת שצריכים להתעורר
לכן לא פתחתי זאת בלנ"ו, נסיו"פ או נוג"ה.מזמור לאל ידי
פתחתי זאת בפורום שמיועד לאנשים בוגרים בלבד
בתקווה לדיון עניני, רציני ובוגר
בתקווה שהפעם לא יחסם ללא הסבר או סיבה ברורה.
לא משנה הפלטפורמה אלא הנושאסמטאות
כפי שאמרתימזמור לאל ידי
בעיני זה נושא סופר חושב שנוגע לכל רובדי החיים
ובפרט בחברה הדתית.

עניתי והגבתי לך חזור והגב
מה הסיבה המדוייקת לכתיבתי
את הפוסט ואת הדברים הללו
אך את מוסיפה לשאול ולהקשות ללא טעם.

אזי במחילה מכבודך
כמדומני שנעצור כאן.

שבת שלום ומבורך!
אגב כמעט באותה רמה אני מדבר על כל נושא הרגשותמזמור לאל ידי
ודיברר המחשבות למילים, אצל גברים...
כמעט. זה המפתחסמטאות
השדים שלו, השדים שלו...בוז
סתם.בוז
כל אחד מתעניין במה שמעניין אותו, במה שרודף אותו בלילה.

אותי למשל רודף זה שאני רוצה לביבות 🤷

אם הוא באמת היה מוכן לעשות משהו בנידון הוא היה עושה. לדבר זה קל.
לביבות זה טעים,תשלחי גם לי?סמטאות
כן, השאלה למה זה מעניין אותו
ולמה הוא מרגיש צורך לדחוף אתזה לכולם.
את בטוח מכינה יותר טעים ממני בוז
ואם היית גרה קרוב הייתי מביאה לך סלסלה!

אני גרה קרוב למפוחית ולפינאט וזה שווהסמטאות
בוז
תכלס נכון!

יום יבוא ואצא, כמו סבתא שמחה, למסע לפגוש את כל חברותיי הצפוניות
בהצלחה! תתאזרי בהמון סבלנותסמטאות
כן אה? אפילו סבתא שמחה הגיעה לזה רק בגיל הזהבבוז
היי סמטאותמזמור לאל ידי
תוכלי בבקשה של לנצל"ש את השירשור שלי?

בטח בשירשור שאני מגדיר בריש גלי
כאחד החשובים שכתבתי בחיי.

תודה.
גם לי, אשמח^ארצ'יבלדאחרונה


אני תמיד מתרגשתינשוף קטן

לראות אנשים שנאבקים על יראת השמיים והצניעות שלהם.

זה באמת משהו פשוט מיוחד ונדיר בעיניי.

אין דבר יותר קשה מזה, בתוך התרבות שלנו, בתך הציבור שלנו שמבולבל לגמרי

וחי כמעט לגמרי כמו גויים, מבחינת תרבות, מבחינת השיח,

מבחינת התכנים שהוא צורך,

זה מדהים לראות בחורים ובחורות שמתעקשים בגבורה לשמור על עצמם,

על הנשמה שלהם שתישאר טהורה.

 

כל הכבוד. תמשיכו, תמשיכו, ושה' תמיד ישלח לכם כוח לבחור בטוב.

(אני מתפללת גם בשביל עצמי.)

 

 

 

בנות לא לריב,

כתבתי בגלל הדיון האחרון שניהלת פה באחד השרשורים.

תודה לך.

"חי כמעט לגמרי כמו גויים"עוד סתם אחד
איבדת אותי במשפט הזה, ולא משנה כמה תסייגי את זה אחר כך ("מבחינת תרבות").
אתה מקפיד על שלוש תפילות ביום, לא אוכל במסעדות בחו"ל וגם בארץ קצת מוגבל, דואג שחרקים בלתי נראים לא יהיו על החסה שלך, מתנתק מהעולם אחת לשבעה ימים למשך 25 שעות, נמנע מהרבה דברים שבינו-לבינה (גם אחרי הנישואין, אגב, וגם אם אתה 'לייטי' יותר), ועוד כהנה וכהנה -
אבל אתה שומע מוזיקה לועזית? ועוד שירת נשים?! אוי ואבוי. חי כמעט לגמרי כמו גויים.

אמירה מטופשת ומביישת.
..ינשוף קטן

אני לא חוזרת בי.

נכון שאנחנו מקפידים על המון המון הלכות, וסעיפים ותתי סעיפים..

 

אבל בסוף זה מה שממלא את הנפש, 

ואפשר לראות אפילו רק לפי הדמויות כאן בפורומים,

מה מעסיק את הבחורים והבחורות פה,

ממה הנפש שלהם מלאה באמת.

שטויותקמנו ונתעודד

שטויות שטויות שטויות.

 

איך אפשר להגיד דברים מזעזעים כאלה? איך היד לא רועדת כשבאים לכתוב כאלה הבלים?

 

מחילה, אני נזכר בגר"א שהקב"ה שונא את מי שמקטרג על בניו. בטח כשזה כל-כך סתם!

 

אני פשוט לא מצליח להבין, ולא מצליח להרגע.

מסכימה ממש.:(


אתם אנשים מוזרים...הָיוֹ הָיָה

הגברת כל כך פירגנה.

נתפסתם למשפט אחד...

 

בעיני לפחות, זה מראה שהמשפט הזה הזיז לכם משהו, נגע בכם, ואתם נאבקים בנגיעה הזו, ונעזרים בלתקוף אותה חזרה...

האמת אמת, גם כשהיא כואבת, יש אנשים שמקפידים על ועל ועל... אבל יש להם תרבות גויית. גם אם קשה להם לקבל את המשפט הזה.

והיא אמת, גם כשהיא יפהפיה ומרגשת, כמה נכונים דבריה, כמה נפלא לראות מי שמתעקש, שמרומם את עצמו, שמתעלה. אני מצטרף להצדעה.

 

ומי שחושב שזו טעות, ואי אפשר לומר ככה, אז שירגע, ברוך ה' לא אליו הדברים מכוונים, גם אם הוא "לייט", ושלא ייעלב בכח. יש מי שיש לו תרבות של גויים, א"א להכחיש, ומי שלא - ברוך ה', אשרי חלקו.

  

כתבה ה"ציבור" ואני לא מסכימה עם זהחופשיה לנפשי
תראה, מה זה חי כמעט לגמרי כמו גויים?
מוזיקה? סרטים? לטייל? איך כמעט כמו גויים?
וקראתי עד הסוף, הביטוי הזה הרגיז אותי.

נ.ב. סיכוי לא נמוך שזו הייתה השעה, במצב רגיל רוב הסיכויים שהייתי מתעלמת פשוט.
אתה יכול לפרט יותר מה הכוונה:(

ב"תרבות גויית"?

סמארטפונים? לבוש?

למי אין "תרבות גויית"? חרדים לדוג'?

סתם, בא לי לבחון את עצמי. 

מסכימה ממש!נועה גבריאל
זה לא נכון ולא הוגןקמנו ונתעודד

המניפולציה של "אל תדאג לא אתה, אבל האחרים כן". כמו "אם כל הדתיים היו כמוך היינו מסתדרים".

 

זה שאני לא חי כמו גוי זה ודאי ואף אחד לא יחלוק על זה (סליחה וזה, אבל גרם של מודעות עצמית). אבל הציבור הרחב גם לא. ודאי לא דתיים (גם אלה שאנחנו לפעמים אוהבים להתעצבן על היבטים בחיים\השקפה\אנאעארף שלהם), ואני חושב שגם רוב החילונים.

 

תראה רק מה קרה בשבועות האחרונים באמריקה.

אתה חושב שיהודים פה היו יכולים לגלוש ממחאה על אלימות משטרתית להתנהלות כזו רק ברגע שהדליקו להם את הפתיל ושחררו את החיה שבפנים?

 

אני באמת חושב שאנשים שגדלו על הסיפורים של התורה והתנ"ך, כל שכן על מעשי חז"ל, וכן, זה מוטמע במידה רבה בחברה הכללית, אנשים שחיים את לוח השנה היהודי (גם אם לצערנו לא ברמת החודש, אבל ברמת החגים כן, וכך גם שבת. גם מי שלא שומר, יודע מה זה), הוא פשוט משהו אחר לגמרי מגוי, עוד לפני שנדבר על סגולת ישראל.

 

באיזשהו מקום אני חושב שחלק מהגויים היום חיים קצת כמו יהודים (תראו איזה ניצחון מוחץ לדת המושפלת, שכל האנושות סופרת שבוע של שבעה ימים כי ה' ברא את העולם), למרות שעדיין רחוק מאוד ממה שקורה אפילו אצל ריקנים שבנו, ולכן אנשים מפספסים. זה נקרא פינוק.

....הָיוֹ הָיָה

אני עונה לכולם יחד, כי אין לי כח לפרט לכ"א בנפרד.

אבל ככה, נכון, לא היו משתוללים כמו כושים, אוקיי, אבל ישנם גם כמה גוים מנומסים, הלא כן?

יש אנשים, שהתרבות שלהם (-בלשונה, "תרבות, שיח ערכים",) הם *מאוד דומים* לשל הגוים.

לא רואה צורך לפרט כמו שביקש "", זה מגוחך וקטנוני לומר "כן, סמארטפונים" או "כן, לבוש", או לומר שזה בציבור מסויים יותר ובציבור מסויים פחות, עזוב את הרזולוציות האלה, תכל'ס -אתה לא רואה אנשים שיש להם שיח גויי? תרבות גויית? 

אוקיי, נכון, אני יודע, שיש לוח שנה, ויש מעשי חז"ל, וכמובן כמובן, - סגולת ישראל,

בסדר, לא אמרנו שהם גוים, אלא שיש תרבות גוית, ושיח גויי, שמתבטא בהרבה דברים.

האמת, שאני מסכים עם המגיבים שהניסוח היה לא נכון, כי יותר היה צריך לומר אולי שיש "מוטיבים גוים", וכו'.

אני באמת חושב עכשיו שהרב זצ"ל, לדוגמא, לא היה שותק על התבטאות כזו.

אז צדקתם.

הניסוח אינו נכון ואינו ראוי.

אבל עדיין, גם אם ראוי למחות בהקצנת הדברים ודרך ניסוחם והצגתם.

כדאי לא להתעלם מעיקרם.

נתפסו פה לנקודה צדדית, והתעלמו מהעיקר,

אם היה יחס לדברים, וגם מחאה וביקורת על הניסוח הקובעני, החרשתי, כך היה ראוי.

אבל היה נראה שנפטרו מהצורך ביחס לעצם הדברים - ע"י תקיפת ה"דימוי המגונה" של יהודים לגוים, וחסל סדר...

 

 

האמת, שאני שם לב שנגררתי גם אני לעסוק בנקודה הזו... במקום בעיקר דבריה, שבאו לשבח ולרומם, ובכך גם אני עושה לה עוול, בהצגת הדברים כאילו היה כאן פוסט על חסרונות, ובואו, מישישמע... היא באה לשבח, לפרגן, אוקיי, פלטה מקלדתה כמה מילים קיצוניות, מכלילות מדי (לא מכלילות אנשים שונים, מכלילות חלקים שונים באישיות של כ"א) אבל לא זה הנושא!

מבקש שוב להודות לה על דבריה היפים והנאים, להצטרף להערצה, להתפעלות, וכמובן -לאיחולים!

שנזכה כולנו!!

 

 

כותב אחרי לוידע כמה שעות עירנות (משבת...) ובלי מחשבה יותר מדי, פשוט שופך את המחשבות למשפטים, אחד אחרי השני, מקווה שזה מובן.

גם אם יש מהתרבות הגויית(ויש בוודאי שיש, אצל רובינו)חופשיה לנפשי
לומר "חי כמעט לגמרי כמו גויים" זה לא נכון
מקסים מה שרשמת. וזה מדהים אינדיד.האטורי האנזו

מניח שבאמת הניצוץ היהודי בסופו של דבר כובש הכל, אין הסבר אחר.

כל מילה! מחזק את דברייך.הָיוֹ הָיָה

הן את המחמאות, ליופי הנפלא הזה.

והן את השורות הכואבות יותר...

אמתארצ'יבלדאחרונה

מסכים גם לגבי התרבות הדתית, אל אף שזה לא דת.

אבל הכשר מצווה יכולה להיות גם דרך תרבות..

זוכרים את לב טהור??רחפת..
עבר עריכה על ידי נפשי תערוג בתאריך י"ד בסיון תש"פ 22:03
אז הערב, יום שבת, אור לי''ד סיוון יש לה יום הולדת!!!

@לב טהור

ב אה

אז כינויים יקרים,
חדשים ודנדשים
ותיקים ועתיקים,
עורו מתרדמתכם!!

נאחלה ממיטב שפע ברכת ה'
אושר ועושר
בריאות וכושר
שלל שמחה
וים של הצלחה!!




מזל טוב!!ארצ'יבלד


למה לנשים יש יותר הבעות פנים מגברים?חסדי הים
יש?קמנו ונתעודד

 

נשים גם מבחינות ביותר צבעים?
 

מחקרים הוכיחו שלא, אלא שאם יש לך פחות שמות לצבעים, גם אם בשעת מעשה תבחין בגוונים השונים, אתה תזכור אותם בתור אותו שם מקובץ, ולא תבדיל למפרע.

 

 

במקרה הזה אני לא יודע, אבל אולי זה אותו דבר?

אז למה הם מביעות יותר הבעות פנים מגברים?חסדי הים
יהיה ממש מעניין לראות את המבחן הזהפסידונית

כי מחקר אחר (די מדהים) שאני מכירה מדבר על כך שאם אתה מכיר פחות מילים לצבעים, אתה גם תבחין בהם פחות. 

ככה זכור לי שקראתי בספר של שנרבקמנו ונתעודד

(קרן זוית). יכול להיות שאפשר למצוא גם באתר שלו.

יש יותר עיוורי צבעים גברים מאשר נשים בפעראמממ


מה זה קשור?שוביה!


לקמנו ונתעודדאמממ


זה לא קשורקמנו ונתעודד

מי שעיוור צבעים, עיוור צבעים. אבל מי שלא - רואה בדיוק אותו דבר.

זה בגלל סיבה גנטית בכללשוביה!


כי אנחנו יותר מביעות ואתם יותר צועקיםהאחת ויחידה


נדיר מאוד שאצעק. אפילו ל-ה'.חסדי הים
כי אין להן זקןultracrepidam

פעם הסבירו לי שלנשים יש יותר קמטים כי גברים שמתגלחים מחדשים את העור

כי נשים חושבות עם העיינים.מזמור לאל ידי
גברים פשוט לא חושבים...🤷‍♂️
לא שמתי לב לדבר כזה... ויש לי חמש אחיותמבקש אמונה


וברצינות- נשים לרוב מביעות יותר רגשות,מזמור לאל ידי
ביחס לגברים.

אז גם הגוף מתאזן לשם כך-
בכדי להשלים את הבעות הפנים.
לא יודעתבוז
מה שבטוח זה שאני מדברת עם המון המון הבעות וככה אנשים יותר מרוכזים בי כשאני מדברת
זה נורא חמוד לראות אנשים בוהים
במיוחד ילדיםיהיה בסדר....
הם מחקים את ההבעות.
ידוע שהטיקים בטורט עושים הבעות. רק אומר.האטורי האנזו


חהחהחהאמממ


בציניות כן?אמממ


חוסר שוויוןארצ'יבלדאחרונה

הכשלתי אנשים בעבירה, איך אני מכפרת על זה?משתמש זמני
היי,
אני משתדלת להתחזק באמונה, ושמתי לב שיש משהו שדיי מפריע לי בדרך -
בעבר , בתקופה מסויימת, אני זוכרת שהכשלתי לצערי כמה וכמה אנשים בענייני צניעות (וכמובן גם נכשלתי בעצמי).
איך אני יכולה לתקן את זה?
איך אני יכולה לזכות את הרבים?

תודה...
יש ספר 'שערי תשובה' לרבינו יונה (אחד מרבותינו הראשונים).ארצ'יבלד

דבריו אינם בגדר תאורית התשובה, אלא כפושטם, הדרך לחזרה בתשובה.

המיוחד בספר שלו, שהוא מעגן את דבריו ישירות לפסוקים. עד כדי כך, שהגאון ר' עקיבא איגר, פסק את הספר להלכה.

כתוב נורא בהיר וברור, בהצלחה!!