כשמנסים להבין טקסטים רעיוניים- ובמיוחד דברי רוח, צריך להכיר את השפה והצורה שבה מתייחסים לדברים.
בלי ההבנה של המשמעויות- אנחנו נשארים חסרי הבנה אל מול טקסטים- ואף על פי שאולי חשבנו שהבנו נכון,
הבנו בצורה לא מדוייקת.
אחת הטעויות שלנו כאנשים שחיים בעולם הישראלי המודרני הוא המחשבה שאנחנו מבינים מה כתוב בתורה
בצורה שטחית. למעשה השפה והמשמעויות הסימבוליות שמאחוריה נשארת חתומה בפני מי שאינו משקיע מרץ
וזמן ללמוד אותה.
ועכשיו ניגש לנושא שעליו שאלת- המחזיר גרושתו.
כדי להבין את היחס לנושא כזה צריך להבין את המשמעות של גרושה, וכדי לעשות את זה צריך להבין את היחס
לנישואים.
הנישואים הם אחד מיסודות הקדושה המרכזיים של עם ישראל לאורך כל שנות קיומו. בגלל זה אנחנו מברכים
בחופה "מקדש עמו ישראל ע"י חופה וקידושין"- המציאות הזו, של מבנה משפחתי מסודר, חיבור בין איש לאישה
בצורה גבוהה ולא יצרית ותאוותנית, מערכת שעוסקת בנתינה לצד השני. המערכת הזאת מבוססת על הבנה רוחנית
שהאיש והאישה, ברגע שהם מתחתנים או מקיימים יחסים יוצרים חיבור רוחני עמוק בין זה לזו, איש ואישה
נשואים נחשבים לאדם אחד, או כמאמר שייקספיר- "אדם בעל ארבע זרועות, ארבע רגליים ושני ראשים".
במערכת הזו- על פי הבסיס של ההבנה הרוחנית בהבדל בין איש לאישה- גבר יכול להיות מחובר ליותר מאישה
אחת בכל פעם בעוד אישה לא.
כאשר מנתקים את החיבור הזה, נשאר ממנו משהו, נשאר זיכרון של היותם אחד, ולכן יש הגבלות רבות על זוגות
גרושים. יש המעדיפים אפילו מבחינה הלכתית שלא יגורו באותה שכונה או עיר.
החיבור המיוחד הזה, שמשהו נשאר ממנו גם אחרי הגירושין, גורם מצב שברגע שהאישה מתחברת לגבר אחר,
החיבור הזה הופך לחיבור מת. מכאן לשאלה הראשונה שלך-
החיבור שהיה חי בין אותה אישה לאיש שגרש אותה - מת, ע"י הקשר עם האיש החדש. ולכן זה נחשב שהיא
"הוטמאה" לאותו איש מגרש, כי טומאה היא פוטנציאל חיים שאבד.
במילים פשוטות- הקשר עם האיש החדש, מחק את הקשר עם הבעל המגרש, ובכך פוטנציאל החיים שהיה בין
האישה לבעלה שגרש אותה אבד, בתורה זה נקרא הוטמאה.
השאלה השנייה שלך קיבלה תשובה כבר בהבנה הקודמת- היא הוטמאה רק לבעל המגרש, כי רק ביניהם היה
פוטנציאל חיים שאבד, אבל עם כל גבר אחר לא היה לה חיבור כזה, ולכן לא היה פוטנציאל חיים שיאבד, ולהם
היא לא הוטמאה.
השאלה השלישית עוסקת בהבדל בחיבור בין אנשים ונשים, איש יכול להתחבר לכמה נשים בלי לפגוע בחיבור
שלו לאף אחת מהן, אצל אישה החיבור הוא בודד, אם הוא מוחלף, הוא מוחלף לגמרי. למה? ככה אנחנו בנויים,
זה משהו בטבע שלנו.(אם אתה מעוניין בשיעור ביולוגיה, אני יכול להוסיף פה על הטבע הנקבי מול הזכרי),
עד תקופת רבנו גרשום מאור הגולה, לא היה שום איסור ביהדות על גבר לשאת שתי נשים(שמותרות לו),
לכן גם אין בעיה שאחרי שיתגרש יתחתן עם אישה אחרת ויחזור, כי במעשה הזה הוא אינו מאבד את פוטנציאל
החיים בינו לבין גרושתו.
השאלה הרביעית עוסקת בטעם של הרמב"ן- טעמי מצוות ניתנו להידרש, אבל הם לא הכול. הבאתי לך טעם
נוסף שקיים בדבר. אחת הסיבות שהתורה אומרת שאישה שתתחתן עם גבר אחר, לא חוזרת לבעלה היא כדי
למנוע מצב של נוול ברשות התורה, כלומר למצוא פתרון הלכתי למצב מקולקל.
הקושיות שהעלית הן פשוטות וקלות- מי ששכבה עם גבר אחר, לא התחתנה איתו. היא לא איבדה את פוטנציאל
החיים שהיה לה עם הבעל המגרש, ולכן היא לא הוטמאה לו, כי היא לא התקדשה לאחר, אלא זינתה.
אם אישה חיה עם גבר חיים של זוגיות כמו נשואים, הציבור מחייב אותם להינשא מתוך חשש שהם באמת נישאו
אלא שאנחנו לא יודעים על זה, לכן מחייבים אותם לערוך נישואים שיהיו מוכרים לכל כזוג נשוי. אם האישה
היא גרושה, זה אומר שלא תוכל לחזור לבעלה הראשון, אבל זו אחריותה, כשבחרה לחיות חיים עם גבר אחר.
ולשאלה החמישית- ממזרים הם ילדים של אישה מחוץ לנישואים, ולכן בכל מקרה שהיא לא נשואה ילדיה אינם
ממזרים. זה לא אומר שמותר לה לשכב עם אחרים ללא חופה וקידושין, זה אסור בכל מקרה, אלא שזה לא אוסר
עליה לחזור לבעלה. כמו שהסברתי למעלה- מעשה המשכב איננו התחייבות לגבר שאיתו היא שוכבת ועל כן
הוא איננו דומה למעשה קידושין שמחליף את הקשר הקודם, מסיבה זו גם אינה מטמאה. הנישואים מחליפים
את הקשר הקודם ומאבדים אותו לגמרי.