מישהו יודע איפה אפשר לקנות פופקורן ממש ממש טוב?
שאלה חשובה באמת:ספק
בהחלט, לגבי הנסיון הנואש של ליברמן לגייס את שקדהסטורי
אכן... לא היה נשאר לי למי להצביע.ספק
אני מחכה להוצאה החדשה והעדכנית של הספר המצליח -מרדכי
איילת מטיילת.
התכוונת לכרך ב'...אריאל יוסף
החלק הראשון נקראאניוהוא
בגלל שמישהו הציע לה משהו?עוד סתם אחד
בגלל שהיא לא החלטית ומתלבטת בלי סוףאריאל יוסף
היא לא מכריעה אם להצטרף לליכוד, ללכת עם בנט או עם הציונות הדתית.
כל זה היה עוד לפני ההצעה מליברמן.
זה היה גם בסיבוב הקודם, עד כמעט הרגע האחרון היא טיילההסטורי
(כאן צונזרה בדיחה שובניסטית)
אז כידוע שקד החליטה שהיא נשארת עם בנטמרדכי
אבל פרשן פוליטי שמקורב לשקד אמר כעת שאם ליברמן היה פחות מתרחק מהימין ופחות מתרחק מהדת, אז בהחלט הייתה אפשרות שהיא תחבור אליו.
חסדי ד' כי לא תמנוהסטורי
(עדיין יש סכנה שבסוף יתאחדו, אבל גם אם זה יהיה - זה יהיה רק טכני. גם עושה רושם שהיא מבינה שעבדו עליה כשנתנו לה להופיע על הפתק בתור ראש הרשימה - כשבפועל היא היתה רק פלקאט - היו שלושה ראשים אחרים)
מהר סולחה עם הרב פרץ ובן גבירסודית
שלא נמצא את בנט מספר 2 ואותה מספר 3 אצלנו.. כבלוק טכני, אלא מה.
קדימה, לאייש דחוף את המקומות הראשונים, ולבוא אל בנט מעמדת 5 מנדטים בטוחים.
כעת אפשר לצרף גם את נועם יען כי רשימתנו כוללת רק גברים..
"רשימתנו" אמרה מצביעת הליכוד...אריאל יוסף
א. סולחה של מי בדיוק עם הרב פרץ ובן גביר?
ב. אם את לא רוצה לראות אותה ברשימה,
תלחצי על איתמר לחתום מוקדם ככל האפשר ולא למרוח זמן בספינים מטופשים.
ג. נעם לא שווה אפילו רבע מנדט.
אף אחד לא מעלה בדעתו אפילו לתת להם מקום אחד (אולי מספר 9).
ד. אזכיר שאורית סטרוק ועידית סילמן ממתינות בהמשך הרשימה.
אני לא שואלת אותך למי להצביעסודית
ידוע. לא חידשת. העובדה היא שהצבעת ליכוד.אריאל יוסף
אריאל יוסף, איתמר הקשיב לך וסגרחיובי
הוא אימץ אותה.
עכשיו נותר לקוות שגם סמוטריץ יצטרף..
לא סביר שיקרה. יותר סביר שיחבור לליכוד או לימין החדש.אריאל יוסף
הוא יכול לקבל מהם הסכם טוב יותר מההסכם הזה.
שאלה לי על ההסכם:
מה יקרה במצב בו האיחוד הלאומי לא יצטרף?
התרחיש הזה לא מופיע בכלל...

שניהם לא ירצו אותוחיובי
הכי חכם מבחינתו זה להצטרף להסכם ולזכות ל2 מקומות בטוחים.
אין לו שניים בטוחים. את החמישי קיבלו בסבב א' בקושי רב.אריאל יוסף
עד עכשיו בצלאל היה במבוי סתום.
אחרי שהרב רפי פירק את ההסכם, יש לו אפשרויות רבות.
קח בחשבון שיש לבצלאל יחסים קרובים עם שקד,
והיא חתמה עם בנט שהיא יכולה להכניס חצי רשימה.
תציע לבצלאל 3 ו-5.
יותר ראלי מאשר 2 ו-5 עם הבית היהודי ועוצמה.
במתכונת כזו, בצלאל והימין החדש בטוח בפנים.
הבית היהודי ועוצמה בטוח בחוץ.
אפילו אם יציעו לבצלאל מקום אחד,
הוא יקח, ישלח את הרב רפי ועוצמה להימחק מתחת לאחוז החסימה,
ובבחירות הבאות הוא המפלגה היחידה של הציונות הדתית.
[כמובן, בהנחה שמרכז הבית היהודי יאשר את ההסכם ולא ידיח את הרב רפי.
המניות שלו היו גם בלאו הכי ברצפה השבוע.
ההסכם הזה הוא תעודת הפטירה הפוליטית שלו].
בנט לא ירצה אותו. הוא עצמאי מידי בשבילו.אניוהוא
פוליטיקה זו לא אהבה...אריאל יוסף
בנט יודע שבסבב א' לא עבר את אחוז החסימה ואף אחד לא הבטיח לו שהפעם זה ייגמר אחרת.
הוא יודע שבצלאל הוא נכס אלקטורלי שיחד איתו יוכל לעבור בבטחה את אחוז החסימה.
כל הצעה שיתן לו תהיה טובה יותר מזו שמציעים לו הבית היהודי ועוצמה.
הם יכולים גם לרוץ כבלוק טכני.
ראה עוד כאן:
שקד תשריין אותו כי גם היא יודעת איך גמר הימין החדש בסבב א' - אקטואליה וחדשות
לא ירצה אותו, אבל ירצה לעבור את אחוז החסימה...אריאל יוסף
למה ששקד תשריין אותו?ברגוע
מה היא תרויח כאן?
הרי רוב המצביעים של האיחוד הלאומי יצביעו לבית היהודי/עוצמה או אפילו ג', כי הם לא רוצים להצביע לבנט.
הוא בעיקר יבריח להם מצביעים.
לבנט ושקד לא אפכת מהבעיות שיש בין הבית היהודי לאיחוד, הם לא פרשו בשביל לפתור להם בעיות..
שקד תשריין אותו כי גם היא יודעת איך גמר הימין החדש בסבב א'אריאל יוסף
אחרי שבנט חתם איתה על הסכם של סמכויות שוות וחלוקה שווה של הרשימה,
היא בהחלט יכולה לדרוש שני מקומות ראליים לתקומה.
ראה עוד כאן:
פוליטיקה זו לא אהבה... - אקטואליה וחדשות
תעשה חשבון פשוט:
איחוד הימין עבר את אחוז החסימה בכעשרים אלף קולות.
הימין החדש לא עבר אותו בכאלף וחמש מאות קולות.
אם תהיינה שתי רשימות:
האחת: הרב רפי, מוטי יוגב, איתמר בן גביר ויצחק ווסרלאוף (או אדווה ביטון)
השניה: בנט, שקד, סמוטריץ', אורית סטרוק (סביר מאוד שמרכז המפלגה יאשר "הצרחה" שלה עם אופיר סופר לטובת האיחוד).
כמה מנדטים תקבל כל רשימה?
אם אתה צריך עזרה בחשבון הזה,
אולי כאן תקבל אותה:
אם היא חוששת שהימין החדש לא יעבורברגוע
היא לא הייתה מחליטה שבוע שעבר ללכת עם בנט.
היתה לה אופציה טובה יותר?אריאל יוסף
כןברגוע
או שהיו מתקיימים פרימריז והיא הייתה נבחרת במקום גבוה, או שהיו נותנים לה מקום שני או שלישי (בשביל שלא תלך עם בנט) במפלגה שבטוח תעבור.
גם מבחינה טכנית אני לא חושב שהיא יכולה לצרף את סמוטריץ' בלי שבנט מסכים.
היא יכולה לשריין אנשים פרטיים, לא להתאחד עם מפלגות.
וברור שסמוטריץ' יבוא בתור מפלגה ולא יצטרף סתם לימין החדש.
פריימריז הרב רפי לא איפשר. ומה יועיל לה מקום שני או שלישי?אריאל יוסף
מה יועיל? מקום בטוח בכנסתברגוע
אתה טוען שהיא הצטרפה לימין החדש (מקום שני), עם סיכויים פחות גבוהים לעבור, בתקווה שאולי איכשהו יהיה איחוד עם סמוטריץ' או הבית היהודי? היא לא ידעה שהרב רפי יחתום עם עוצמה..
ד"א
נראה שחלק מזהות הולכים לרוץ בבחירות הקרובות בלי פייגלין,
יש סיכוי טוב שהם יתאחדו עם הימין החדש..
אין לה אופק שם.אריאל יוסף
לא את כולם מעניין "מקום בטוח בכנסת".
היא כבר היתה בכנסת. גם בממשלה ואפילו בקבינט.
היא הלכה עם בנט מאותה סיבה שהם פרשו מהבית היהודי בסבב א':
בנט מבין - וגם היא מבינה - שחוץ מ"מקום בכנסת" לא יצא להם כלום.
היא רוצה לחזור למשרד המשפטים.
הוא רוצה להישאר במשרד הביטחון ומשם לזנק לראשות הממשלה.
שניהם מבינים ש"מקום בכנסת" במפלגת הציונות הדתית לא מוביל לראשות הממשלה.
לכן עדיף להם לקחת הימור, וליצור פלטפורמה חדשה.
לא משתלם להם להמשיך בפלטפורמה הקודמת, כדי להישאר באותו מקום.
העליתי כאן בעבר את האפשרות שאלפר ושות' יחברו לבנט.
במצב כזה, מצביעי הציונות הדתית שהלכו איתו בפעם הקודמת,
עלולים לברוח כאשר המפלגה מקבלת צביון חילוני מדי.
האיחוד הלאומי פותר לו את הבעיה הזו ויוצר את האיזון הדרוש.
הרשה לי לגחך בנוגע ל'יותר ממקום בכנסת'סודית
גחכי כמה שאתה רוצה...אריאל יוסף
חשבתי שאת לא שואלת אותי...
מה הבעיה שלך?סודית
אז הכל טוב
לי אין שום בעיה.אריאל יוסף
אבל ביקשת שארשה לך לגחך.
עניתי שחשבתי שאת לא שואלת אותי...
וכאן היא רומזת לכך>>>אריאל יוסף
"בשבוע הקרוב נעשה הרבה מהליכים כדי לצרף כוחות חדשים":
סמוטריץ' הוא לא כח חדשברגוע
היא מתכוונת לאנשים חדשים שלא היו בפוליטיקה.
וכמו שבטח ראית היא אמרה באותו ראיון גם: "אנחנו חושבים כעת שריצה בשני ראשים, האחת שמייצגת את הימין הליבראלי והשנייה את הצד התורני בציונות הדתית - זה מהלך שיכול להביא לממשלת ימין עם 61 מנדטים."
סמוטריץ' לא בדיוק מייצג את הימין הליבראלי..
בסוף הם צריכים לעבור אחוז חסימה לאחר שלא עברו אותו בסבב א'.אריאל יוסף
אבל עזוב. ההסכם הזה כבר בלאו הכי מתפורר ע"י חברי המפד"ל.
מישהו כאן שאל איפה יש פופקורן ממש ממש טוב?
שקד לא יכולה - כי בנט מתנגדסודית
הסברתי כבר: גם בנט יודע שפעם קודמת הוא לא עבר.אריאל יוסף
הוא צריך לעשות קצת יותר כדי לעבור הפעם בבטחה.
אם שני מקומות לבצלאל זה מה שיעביר אותו - הוא יעשה זאת.
עניתי כבר, יש 5 מנדטים גם בלי תקומהסודית
2 בן גביר
1 נעם
אולי עדיף באמת שבצלאל יציל את בנט ושקד
כתבתי לפנייך כבר ביום שישיאריאל יוסף
בסיטואציה כזאת, אני אהיה בבעיה קשה למי להצביעהסטורי
אתה לא. תהיה לך אפשרות לזרוק את קולך לפח או להצביע לבצלאל...אריאל יוסף
להצביע לבנט זו בעיה קשההסטורי
מה הצבעת בבחירות האחרונות?אריאל יוסף
כתבתי שיכול להיות שלא תהיה ברירההסטורי
חיובי, בצלאל הקשיב לך וזכה ל-2 מקומות בטוחים.אריאל יוסף
והימין החדש אפילו רצה אותו.
למה שלא יצטרף לאיחוד?צדק משמים נשקף
למה שיחתום? מה הוא יקבל שם?אריאל יוסף
את המקום השניצדק משמים נשקף
בשביל מה הוא צריך את המקום השני?אריאל יוסף
גם בסבב ב' היתה להם רביעייה פותחת.
הרצון לעבור את אחוז החסימה חזק יותר.
מי אמר שבנט עובר את אחוז החסימה?צדק משמים נשקף
עם בצלאל הוא עובר. חסרו לו כ- 1,500 בסבב א'.אריאל יוסף
הוא מבין שהוא צריך את בצלאל כדי לעבור.
יתן לו שניים בחמישייה.
מאידך, "איחוד הימין" עבר בקושי את אחוז החסימה בסבב א'.
בלי האיחוד הלאומי הם לא יעברו.
ממתי אתה דואג לבית היהודי ולעוצמה?צדק משמים נשקף
ששניים בחמישייה של בנט ושקד יותר ראלייםאריאל יוסף
משניים בחמישייה של הרב רפי ובן גביר...
אז עכשיו אני מבין שאין שום תרחיש אחר.אריאל יוסף
כולו היה מבוסס על ההנחה הזו, ומשהתבררה כשגויה - אין לו תוקף והוא מקח טעות.
כך בדיוק צפיתי ולכן טענתי שהוא כתוב על קרח.
בצלאל לא חתם וההסכם התנדף כלא היה.
עכשיו אני גם מבין למה @מרדכי לא ענה לשאלה שבקישור...
לא סביר שיקרה. יותר סביר שיחבור לליכוד או לימין החדש. - אקטואליה וחדשות
בואו נראה שמרכז הבית היהודי יאשר את ההצעההסטורי
בכלל לא ברור, שכשהרב דרוקמן מודיע שלא שאלו אותו וגם כשהודיעו לו הוא לא בירך על המהלך ובכירים במפלגה יוצאים נגד - המרכז יאשר את ההסכם.
(במיוחד שיהיה צריך לשכנע אותם שקיבלו מההסכם הזה משהו. דרישת עוצמה התקבלה במלואה ודרישות הבית היהודי, כלל לא.)
יש סיכוי לא קטן שזה יאושרמרדכי
ואסביר גם למה -
אם בכל השבועות האחרונים הייתה מתיחות בין הרב פרץ לבין אורבך ובין הרב פרץ ליוגב, ההחלטה ביום שישי על איחוד עם עוצמה יהודית גררה הסכמה של שלושתם. כל אחד מסיבות שלו.
שלושת האנשים האלו הם הכי חזקים במרכז הבית היהודי. לא סתם יוגב הגיע למקום הראשון, הרב פרץ כבר הספיק להכניס את אנשיו בבחירות הקודמות, ואורבך תמיד היה הדמות החזקה והדומיננטית של מרכז המפלגה.
לכן אני מעריך שאם שלושתם תומכים, אז הם יגררו אחריהם גם את הנאמנים שלהם במרכז המפלגה.
אגב, האינטרס של יוגב הוא פשוט. כרגע הוא מקום רביעי מה שאומר שאם המפלגה נכנסת הוא בפנים, אם כולם לא נכנסים אז גם הוא לא. אם יחליט מסיבה כלשהי לחזור בו, הרב פרץ עדייו יכול לשריין משהו למקום השני, דבר שידחוק את יוגב למקום 7 ויכול מאוד להיות שגם למחוץ לכנסת.
הנה זה מתחילהסטורי
אבל ברור למה יוגב יסכים -אריאל יוסף
אם תקומה תקבל שניים ברביעייה, הוא בחוץ.
לאשר את ההסכם בבית היהודי לא אמור להיות קשה;
החוקה הדרקונית של בנט מאפשרת אישור הצעה כזו ב"רוב" של 40%...
תקומה לא תקבל שניים ברביעיה ראשונהאיתן גיל
הרב פרץ שבינתיים למד משהו בפוליטיקה הפנים שבלי בן גביר גם הוא נשאר בחוץ.
זה מה שכתבתי.אריאל יוסף
יוגב רוצה את ההסכם הקיים כי החלופה משאירה אותו בחוץ.
בצלאל לא ירוץ לבד. אל דאגה.
עַל דַּאֲטֵפְתְּ, אַטְפוּךְ. וְסוֹף מְטַיְּפַיִךְ יְטוּפוּןצדק משמים נשקף
באמת יפה מצידוהסטורי
הרב פרץ, שגם במפלגתו שלו גוברים הקולות לפריימריז, כמתחייב מחוקת המפלגה, מיהר לחתום הסכם שמקבע אותו בראש הרשימה וראשון לבחור תפקיד ו'הואיל בטובו' להשאיר מקום פנוי...
הוא יו"ר הבית היהודיצדק משמים נשקף
קראו לסמוטריץ להתאחד, והוא ניסה להדיח את הרב פרץ. ולא הצליח.
קשקוש. הוא לא ניסה להדיח את הרב פרץ.אריאל יוסף
הרב פרץ ניסה לחסל אותו פוליטית.
ההסכם עם עוצמה הוא חלק מהניסיון הזה.
מקום 2 הוא מבחן האגוצדק משמים נשקף
חכה. עוצמה עוד מנסה למלא גם את המקום השני.אריאל יוסף
נציג של נעם.
בצלאל לא מחפש מקום בכנסת, בניגוד לאחרים.
אם הוא יקח מקום 2, הוא ימצא ח"כ בודד עם סיעה לעומתית (מפד"ל 2 תקומה 1).
אין לו מה לחפש שם.
הוא יו"ר הבית היהודי לבחירות לכנסת ה21הסטורי
מי שרוצה אחדות, פועל לאחדות ולא לכפות מיקומים על האחרים.
הבחירות יצאו לדרךצדק משמים נשקף
מערכת בחירות הזויהקורונפלקס
לא שמעתי שום התבכיינות של בצלאל.אריאל יוסף
בינתיים אלו שבוכים הם אנשי המפד"ל שלא מבינים מה קרה למפלגה שלהם...
בצלאל השאיר את המקום השני פנוי לרב רפי ועבר למקום הרביעי...אריאל יוסף
אז הנה, פינו לרב פרץ את המקום שהוא הואיל בטובו 'להשאיר'הסטורי
יוגב כל השבוע שעבר התראיין וקרא לאותה האחדותמרדכי
עכשיו הוא מבהיר שלא על דעתוהסטורי
אז הנה מוטי יוגב טוען שהוא לא הסכים לכך -אריאל יוסף
הפעם היה מוטב לו לחכות עוד קצת...אריאל יוסף
מדהים איך הוא מבצע בכל פעם את המהלך הלא-נכון.
נראה כמעט כאילו יש איזו "קללה" על המפלגה הזו, שתמיד איכשהו המהלכים שלה ייכשלו...
המלצתי לו שלא ללכת על ספינים מטופשים,
ואז הוא הלך על מה שכמדומה עוד יתברר כאבי-אבות הספינים המטופשים...
וואו. אשכרת כתבת "המלצתי לו"אונטרמנטש
מצב גאווה: כמעט סמוטריץ. ומנת יתר של גאווה גורמת להזיות.
נקווה, נייחל ונתפלל למען בריאתכם, סמוטריצאים יקרים, שתשארו מחוץ לכנסת לכמה שנים טובות, תכנסו למכון גמילה טוב, ותחזרו בכוחות נפש מחודשים ומעט יותר שפויים. אכי"ר.
שים לב מה כתב מי שהגבתי לו...אריאל יוסף
הסולחה נעשתה
מרדכי
יש מי שמדבר על אחדות, ויש מי שפועל לאחדות.
בעז"ה נקווה שגם בצלאל יצטרף בקרוב.
כל הכבוד לבית היהודי שהיה הראשון להושיט ידסודית
כדאי לאסוף גם את 40,000 המצביעים של נעם. זה מנדט. והם רצו עם עוצמה בעבר והרב פרץ תלמיד שלהם, מקווה מאד שיצליחו..
גם אם נעם ירוצו (הרב טאו עוד לא החליט) זה לא יהיה עד הסוףמרדכי
נכון, אבל המצביעים ירגישו שאפשר לחזור הביתהסודית
אתה רומז שיתנו להם מספר שתיים במקום לבצלאל?אריאל יוסף
אין סיכוי.אניוהוא
עברתי 10 פעמים על מה שכתבתי בשביל להבין איפה רמזתי משהומרדכי
רק כתבתי שנעם.לא ירוצו גם הפעם עד הסוף, אלא כל המטרה שלהם היא שוב להעלות את הנושאים שחשובים להם על סדר היום (השבת התברר לי שהרב טאו אכן הגיע להכרעה והם יוצאים לדרך, והפעם כנראה עם קו קמפיין שונה לחלוטין)
אם הם אכן יפיצו את ערכי המשפחה היהודיתהסטורי
רק חבל שהיו צריכים לחטוף כל כך הרבה ריקושטים, כדי להיזכר באידיאולוגיה (לכאורה) שלהם עצמם...
להבנתי הפעם זה יעסוק בנושא מזווית אחרת לחלוטיןמרדכי
הבנתי בין השורות.אריאל יוסף
ובכל מקרה, כבר מתקיימת הערב ישיבה של אנשי עוצמה עם אנשי נעם.
הם מקווים שנעם תיקח את המקום השני ובצלאל יישאר בחוץ...
או בקיצורסי שארפ
יחד מודל 2020
ככה הם חושבים לעבור את אחוז החסימה?
במקום אלי ישי הם לוקחים את הבית היהודי.אריאל יוסף
ולא, אין להם סיכוי לעבור. תנוח דעתך.
נראה עד כמה חברי המרכז של הבית היהודי מוכנים להתאבד יחד עם עוצמה.
הבית היהודי היוםסי שארפ
זה בערך יוני שטבון והפלג שלו דאז, ובסיטואציה כזו גם אלי ישי יכול לחזור מתהום הנשיה.
אלי יש לא שווה כלום. עזוב.אריאל יוסף
הוא מביא את הרב מאזוזסי שארפ
וזה בערך כ-20,000 קולות נוספים.
אגב, אני יותר מאשמח שתקומה תרוץ ביחד עם הימין החדש במסגרת ימינה.
זה יהיה שילוב מעולה של שלושת הפוליטיקאים הכריזמטיים והביצועיים בימין ללא כל מיני עסקנים שנבחרו בועדות שרוכבים על הפופולריות שלהם.
לתקומה יש עבר עשיר של ריצה עם מפלגות לא דתיות(חרות, מולדת וישראל ביתנו) אין שום סיבה שזה לא יקרה גם הפעם.
אני נוטה להסכים איתך, למרבה ההפתעה...אריאל יוסף
אבל יותר סביר שהמפד"ל תתעשת לפני כן.
הרב מאזוז הוא לא עשרים אלף,
והוא לא ימהר לאשר לאלי ישי מהלך כזה.
זכור מה קרה בסבב א':
יש סיבהה-מיוחד
1. בגלל שזה קרה לפני דור
2. היום המגזר החרדי לאומי נחשב "משיחי"
3. אין מפלגות ימין בסגנון של חרות ומולדת
אתה לא מזהה נכון גם כאן...אריאל יוסף
אתה לא מבין ששקד פופולרית בציונות הדתית הרבה יותר מאשר גנדי, בשעתו.
ק"ו ליברמן, בני בגין או אריה אלדד.
והתואר "משיחיים" היה כבר אז.
@ה-מיוחד, ראה, למשל, כאן:
מאמר מערכת של מוטי קרפל בעלון תנועת "מנהיגות יהודית"
כבר בשנת תשנ"ט(!) כאשר תקומה היתה בשנתה הראשונה.
כבר אז הואשם המגזר ה"חרד"לי" (לא בטוח שהיה מושג כזה) ב"משיחיות".
מוטי קרפל ראה בכך אות של כבוד.
מול יחד היו בית יהודי ואיחוד לאומיאונטרמנטש
מול בית יהודי-עוצמה-נעם לא יהיה כלום, כי ברור שאף אחד לא יצביע לתקומה בלבד, מפלגה שמעולם לא התמודדה לבד לכנסת וגם כל מצביעיה קיבלו מנה ענקית של תעמולת "אסור להצביע למפלגות שלא עוברות" רק לפני חדשים ספורים.
ברור שלאיחוד יצביעו 90% ממצביעי תקומה, גם אם תקומה תתמודד בבחירות לבד.
הסברתי כבר שבצלאל יכול לרוץ עם הימין החדש.אריאל יוסף
זה לא יקרה, בנט לא מתאבד הריאונטרמנטש
כל המטרה של בנט בפרישה מהאיחוד היא להתנתק מהדוסים ולהקים מפלגה ליברלית, לקחת קולות מליברמן והליכוד וקהלים חדשים אחרים.
עכשיו הוא יצרף את סמוטריץ "המשיחי" ויהרוס את כל הבסיס עליו בנה את מפלגתו? לא יקרה. תשכח מזה.
אבל אולי יהדות התורה יתנו לסמוטריץ סגן שר תמורת הקולות של תקומה. או מנכ"ל רשות. או משהו. 
זה הפוך. עכשיו הרב רפי נחשב "קיצוני" שחתם עם עוצמה...אריאל יוסף
בצלאל יוצא פתאום "מתון".
בנט רוצה לעבור אחוז חסימה.
הוא זוכר מה קרה לו בסבב א'.
סמוטריץ תמיד יהיה "קיצוני". לבד, עם פרץ או עם בן גבירה-מיוחד
אתה לא מזהה נכון מה מתרחש עכשיו.אריאל יוסף
אבל נחכה ונראה...
מה לא? סמוטריץ לא "קיצוני משיחי"ה-מיוחד
אן שאתה אומר שהוא מכין לנו הפתעה בסגנון יובל דיין?
שוב -אריאל יוסף
כרגע הרב רפי (שככלות הכל הוא תלמיד של רבני הר המור בעצמו),
נתפס כ"קיצוני" שחתם הסכם עם הכהניסטים.
אם אתה משווה את הרשימה שהוא יצר עם רשימת "האיחוד הלאומי" -
הרשימה שלו קיצונית יותר.
ק"ו אם אכן נעם תחבור אליה.
וסמוטריץ קיצוני בדיוק כמוהםה-מיוחד
ממש לא. אתה לא מבין איך נתפסים הכהניסטים...אריאל יוסף
מעולה. תמשיך כךאונטרמנטש
אני מקוה שכל אנשי סמוטריץ חושבים, פועלים ומאמינים בדיוק כמוך. אל תשתנה. אל תתפכח. לפחות בחודשיים הקרובים.
אני לא מאנשי סמוטריץ' ואין לי מושג מה הם חושבים.אריאל יוסף
כרגע נראה שבבית היהודי עושים לבצלאל את העבודה.
בא נראה איפה נהיה כשיסגרו הרשימות...
יחד לא רצו עם הבית היהודיצדק משמים נשקף
למה לא? אנשי נעם ראויים מאדצדק משמים נשקף
מצויין.
המנדטים מתחלקים 5 ו 5, זה טוב לעם ישראל. 10 מנדטים לציונות הדתית. ואם אנשי פייגלין יצרפו לבנט, אז 6 לימין החדש ו5 לאיחוד. רעיון מבורך. אף קול לא הולך לאיבוד
אריאל יוסף
הם לא יעברו אחוז חסימה.
בנט שקד וסמוטריץ' יקבלו 5-6.
נעם-כהנא-מפד"ל לא יעברו.
יעברו בעז"הצדק משמים נשקף
כמו עוצמה בסבב ב', הימין החדש וזהות בסבב א'...אריאל יוסף
אחרי חשיבה נוספת בימים האחרונים - מפלגת נעם לא תרוץ הפעםמרדכי
מעולה!הסטורי
יש להם נציג נאמן...סודית
זה לא בדיוק הושיט ידאניוהוא
^^^^^^^^אריאל יוסף
אכן. אני מקווה שהיחסים ביניהם טובים יותר עכשיו.אריאל יוסף
יש מי שמדבר על אחדות (ואיכשהו תמיד נשאר לבד), ויש מי שפועל לאחדות (ותמיד מצליח לייצר את החיבורים הנכונים)...
איזה אחדות ואיזה נעלים?איתן גיל
נוכל פוליטי ברמת סמוטריץ' לא קם לציונות הדתית מאז רחמים כלנתר.
כואב, אבל מי שהשאיר אדמה חרוכה ויצא נוכל פוליטי הוא הרב רפי.אריאל יוסף
שניהם לא מל''ו הצדיקיםאיתן גילאחרונה
לא יפה לומרסי שארפ
"החילונית הבוגדת"
מנהלים לתשומת לבכם
זו האמת. אם לתומכי הימין החדש קשה לשמוע - שיתמודדו.אריאל יוסף
היא בגדה בציבור שהמליך אותההסטורי
וכן, היא חילונית, לתשומת לב כל אותם שרוצים אותה כמנהיגת הציבור הדתי.
האמת טובה אם גם מרה (פתגם ערבי)סודית
אור של חנוכה שלי...סיעתא דשמייא1
להרבה קשה לעכל את זה אבל לא במקרה השם שלח לשם שינוי איסלמי ערבי לעצור את היורה מלהתקרב למקום הארוע.
חשוב להנהגה לאמר בכל רם במיוחד ליהודים יקרים כאלה שלא צריך להתלהם ולהכליל ולאבד תקווה.
אותי הוא הציל אישית.
אני מעניק לכם תקציב בלתי מוגבל לקמפיין פוליטיזיויק
כסף אף פעם לא מהווה בעיה מעכבת בפוליטיקהפ.א.
מה פתאוםזיויק
אז לא מבין את הלוגיקה שלך בהקשר הפוליטיפ.א.אחרונה
באקדמיה, בתעשיית ההייטק, בתחומי מו"פ (מחקר ופיתוח) - כאן אכן תקציבים גדולים וכסף רב מהווים פוטנציאל ליותר חוקרים מבריקים, ליותר סטארטאפים ופיתוח המצאות בתחומים שונים שיתורגמו בהמשך לחברות מצליחות - את הפירות נראה בעוד שנים.
בפוליטיקה, אני צריך את ההצלחה עכשיו. לא בעוד 5-10-15 שנים. איך הכסף הגדול יביא לי לבחירות הקרובות את המועמדים המתאימים להובלת המגזר הדתי לאומי על זרמיו וגווניו, מועמדים שיהיו מוכרים ועם ניסיון ועשייה ציבורית מוכחת כדי שהציבור הדתי לאומי יזכה לנבחרת מנצחת בבחירות שיתבטא בכוח פוליטי בכנסת?
מי הם המועמדים הכריזמטיים שלנו, הכוכבים הפוליטיים המקבילים לבנימין נתניהו, אריה דרעי, בני גנץ, יאיר לפיד, יאיר גולן, בציבורים האחרים? מי מהם הגיע לאן שהגיע בגלל כסף גדול ולא בזכות כישוריו האישיים שהביאו אותו לעמדת הנהגה?
אני לצערי לא מכיר.
חבל שלא דנים בפורום הזה…סיעתא דשמייא1
אין מקריות בעולם . …סיעתא דשמייא1
… מי שמאמין במקריות כופר בהשגחה האלוהית!!!
ראוי שיצויין בכל דרשה השבת את האור הגדול של הארוע המטורף שהיה ביום ראשון . אור ששמו אחמד אל אחמד.
להרבה קשה לעכל את זה אבל לא במקרה השם שלח לשם שינוי איסלמי ערבי לעצור את היורה מלהתקרב למקום הארוע.
חשוב להנהגה לאמר בכל רם במיוחד ליהודים יקרים כאלה שלא צריך להתלהם ולהכליל ולאבד תקווה.
אותי הוא הציל אישית.
אני מקציב לכם עד 5 מילים לענות על השאלה:זיויק
יש בהם נקודת אמתקעלעברימבאר
עוד הוכחה לאפסיות של ביבירועישםטוב
פשוט לא נתפס

ביבירועישםטוב
ביבי מתנהל *בדיוק* לפי התפיסה השמאלנית שאומרת -
יש בעזה מיליון-2 חפים מפשע, אנשים ממש טובים.
למרבה הצער קבוצה טרוריסטית איכשהו השתלטה עליהם.
בגלל 7.10 ישראל נאלצה בלית ברירה לצאת למלחמה וחבל על כל הרוג ופצוע "לא מעורב".
עכשיו שחמאס כמעט נעקר אז ישראל כמובן תעזור לעזתים, האנשים הטובים והאיכותיים, להשתקם חזרה.
אתה קורא את מה שאתה מעלה כאן?!הסטורי
אתה קורא את מה ששלחת?ארץ השוקולדאחרונה
כי נראה שלא.
מדובר פה על דרישה אמריקאית, לא על מה שישראל עושה או מבצעת, אז אין פה הוכחה לכלום על נתניהו.
אפשר לנסות ללחוץ שלא יקרה אם באמת אכפת לך.
עכשיו אפשר להיות בטוחבינייש פתוח
חוק הגיוס לא יעבור בשום מתכונת. אלא אם כן יחליפו ממשלה (לא חייב בחירות, אבל זה תלוי במרכז הפוליטי שיפסיק להחרים את נתניהו) ויביאו לחוק שבאמת יגייס חרדים.
אני מקווה שכולם הבינו מזמן שלעולם לא נשיג שינוי בהידברות, שיתוף פעולה ובאופן הדרגתי.
במיוחד שהחוסר בחיילים די גדול וקריטי, אבל הוא קטן מאוד ביחס למיצוי המקסימלי של החרדים הבריאים בגיל גיוס.
אף אחד לא רוצה ולא צרייך לגייס את כל פונוביץ וכל מיר וכל ישיבת חברון ואת כל חסידות סאטמר ותולדות אהרון.
הסברתי את דבריך לנקדימון, לא כתבתי מה דעתיהסטורי
לגופם של דברים:
א.אני לא מדבר על 'שוויון בנטל' והמושג שוויון כשלעצמו לא מעניין אותי.
אין שוויון ולא היה שוויון. אי אפשר שיהיה שוויון - לא בין לוחמים ביחידות קרביות לג'ובניקים, לא בין אנשים עם מסוגלויות שונות ותפקידים שונים. הכי מביך זה לשמוע עיתונאים בוגרי גלי צה"ל, שהשירות הצבאי שלהם היה חסר כל סיכון, חסר כל מאמץ אמיתי והתרומה של השירות שלהם לבטחון ישראל היתה 0 עגול במקרה הטוב ובעיקר מקפצה לג'ובים הבאים בתקשורת, כזאת שאין לבוגרי שירות צבאי אמיתי - מדברים על הנטל והשוויון בו.
ב. צה"ל צריך להבנות מחדש, ליישר את המטרות, לחזור להיות צבא שמשימתו הראשית היא בטחון ישראל, שהקוד האתי שלו הוא כזה שעמינו וחיילנו קודמים לאוייב וקודמים לכל מיני ניסויים חברתיים של שוויון מדומה וקדמה עקומה. כחלק מזה, הצבא גם יתעדף את הצרכים של הלוחמים בקדושת המחנה, על פני דחיפת נשים לכל מיני מקומות, תוך הורדת הרף והעמדת שרפרף בבוחן מסלול.
ג. חלק מהבניין מחדש הזה, הוא צורך בהרבה יותר חיילים אמיתיים. הצורך הזה מצדיק גם גיוס חובה. צריך לוחמים בשדה הקרב, צריך בשביל שהם יוכלו להלחם תומכי לחימה בהתאם וצריך אנשי 'חזית שבעורף' כמו אנשי מודיעין וכד'.
ד. שאר משימות שאינן צורך ביטחוני ממשי, בין אם עושים אותן על מדים (גלי צהל, מורים חיילים, בדיקות קורונה, סיוד מעונית של מסתננים וכד') ובין אם לא (מה שמוגדר היום שירות לאומי/אזרחי לסוגיו) - אינן אמורות להיות באחריות הצבא (למעט אולי מצבי חירום ממשיים) ואין שום סיבה להתייחס אליהן כשירות צבאי משום בחינה.
ה. זה נכון גם הלכתית - למחלמת מצווה הכל יוצאין, למשימות אחרות גם אם הן חשובות - מי שנדבו ליבו.
ו. ממילא איני רואה שום מקום להשוואה בין אחי החרדים, לאויבים הערבים.
את הערבים (למעט יחידים מהם שחפצים להיות בצד שלנו על מלא לשמוח בשמחתינו ולהצטער בצרתינו) צריך לגרש מהארץ. גם אם לא בשלו התנאים לכך - חובה להרחיק אותם מכל הקשר ביטחוני לא לאמן אותם בנשק, לא לתת להם להתקרב לנשק, לא לשפץ בסיסים של צה"ל (השתגענו לגמרי?!).
שירות לאומי למי שנשאר כאן? לא יודע, אולי זה יכול להיות סוג מודרני של ה'יהיו לך למס ועבדוך' של התורה. אין לזה קשר לחובה ההלכתית והלאומית של יציאה למלחמת מצווה.
שאלות שכל אדם חושב צריך לשאול את עצמו על כיפת ברזלסביר11
💡שאלות שכל אדם סביר צריך לשאול את עצמו לגבי כיפת ברזל וטיל החץ:
1. האם ראיתם אי פעם בעיניים שלכם- כשנאלצתם להיות בחוץ בזמן אזעקה -יירוט אמיתי של רקטה או טיל שעף בצורה אופיינית, וכיפת ברזל שמזנקת אליו ואכן פוגעת בו באמת? לא ראיתם.
ואם ראיתם סרטון כזה- כל איש מולטימדיה שעוסק בעיבוד סרטים ובפוטושופ יכול להראות שהסרט הוא מפוברק, אולי ברמה מקצועית יותר מהסרט המפוברק של שדה תימן, אך נוצר במסך המחשב ולא במציאות.
( יש ברשת כמה סרטים מפוברקים של פגיעה ,עם הסברים משכנעים של איש מקצוע שמראים שהם מפוברקים והפגיעה לא קרתה)
2. טילי תמוז ,גיל ,וכל טיל מכובד, מראה צלב שהטיל מצלם בעצמו כיצד הוא מתקרב למטרה,
שהולכת וגדלה, עד שהמסך שחור כשהוא מפוצץ אותה.
האם ראיתם אי פעם סרטון כזה מכיפת ברזל?
אני בטוח שלא ראיתם.
ואם כן, איש מקצוע כנ"ל -יוכל להראות לכם שזה סרט מפוברק.
וכן לגבי יירוט של טיל על ידי טיל חץ.
האם לדעתכם קיימים סרטים של יירוט, אלא שמסתירים אותם מהציבור?
לא הגיוני לחשוב כך, כי סרטים כאלה יכולים רק להועיל ולהגביר את אמון הציבור במערכות.
3. 📢מדוע ,כשמתפרסם שהגיע טיל=רקטה לאיזור מסוים, ושהוא יורט בהצלחה, נשמעים באזור כמה פיצוצים .למה יותר מפיצוץ אחד,
כמה פעמים יכולה רקטה של האויב להתפוצץ?
הרי לאחר הפיצוץ הראשון הרקטה כבר לא קיימת יותר. אולי זה חתול בעל תשע נשמות?
4. ידוע שארהב השתתפה ומשתתפת בפיתוח כיפת ברזל והחץ . האם אין לה אינטרס להגן על עצמה? הרי היא נמצאת בסכנת ירי טילים מכל ספינה רוסית שמתקרבת לחופי ארה"ב גם ממרחק גדול, כגון אלף/ אלפיים קילומטר.
אם כן ,למה ארה"ב לא רוכשת טילי כיפת ברזל או חץ מישראל?
ולהיפך, היא ביטלה עסקאות רכישה של הכיפה מישראל. למשל חפשו בגוגל : "ארה"ב לא תרכוש את מערכת כיפת".
מה שאומר שאין לארה"ב אמון 🤏 בטילים שהיא מייצרת על ידי ישראל.
🐣אבל לקידום מכירות- למה לא? כלומר ארה"ב, שמושקעת בכיפת ברזל וב- חץ, יש לה אינטרס שמדינות שונות ירכשו מישראל את המערכות הללו, והיא תגזור קופון ברווח , מה שיכול להסביר מדוע גרמניה רכשה לאחרונה חץ3,
ומי יכול לשלול את הטענה שזהו תרגיל של איש העסקים טראמפ , שנתן לגרמניה את הכסף לרכישה?
אגב, גם סינגפור, שסיכמה שתרכוש מערכת כיפת ברזל מישראל- חזרה בה ולא ולא רכשה. חפשו בגוגל "סינגפור לא תרכוש כיפת".
כן ראיתי. פיזית.נקדימון
ראיתי מלאזוזיק העכבראחרונה
גם אתה היית רואה אם היית גר באיזורים מסויימים בארץ.
ראיתי כיפת ברזל רודף אחרי טיל ופוגע בו לפחות שלושים פעמים. ראיתי שיגורים של כיפת ברזל יוצאים מהקנים. ראיתי והחזקתי בידיים המון רסיסים - גם של מיירטים.
אולי מישהו השתיל לי שבב עם דמיונות לתוך הראש, כשנכנסים לעולם הקונספירציות אפשר להיות מאד פוריים ואין גבול לאפשרויות.
שימו לב: התרמות לישיבת פוניבז'שלג דאשתקד
חברים, אני מבקש לתאר כאן תופעה שנרמזה בכל מיני כתבות מוזרות שגוגל מעלה לי, אך על מימדיה לא פיללתי. אלמלא ראיתיה בבית כנסת אצלינו - לא האמנתי:
כידוע, לפני תקופה קצרה התקבלה הכרעה סופית - לכאורה - בנוגע למריבת רבת השנים בישיבת פוניבז'. המריבה הייתה, כזכור, בין הרבנים הוותיקים והיורשים הישירים של הישיבה, ובין הרב שמואל מרקוביץ' שראה בעצמו יורש אולטימטיבי לחלק גדול מהסמכויות בישיבה. הפסק של השופט חעשין, הדהד סברות של הרבה אנשים, ודרש מהרב מרקוביץ לסגת מכל הנכסים והסמכויות שהוחזקו על ידו, ולהסתלק עם תלמידיו מהישיבה לקראת סוף שנה"ל הנוכחית.
בפניבז', כצפוי, מריבה לא מסתיימת מהר כל כך. כבר יש דיבורים על ערעור (בפעם המי יודע כמה), וכן על דינר להקמת ישיבה חדשה, ועוד. ההפתעה שחיכתה לי מחוץ לבית הכנסת השכונתי, הייתה שני תלמידי ישיבה חינניים, שסיפרו שהם מישיבת פוניבז' ו"כידוע" רוצים לזרוק את הישיבה שלהם לרחוב, ולכן הם מבקשים את עזרת הציבור. כמובן שהם לא סיפרו מי זה פוניבז', ואת מי רוצים לזרוק ולאן (הרי אם נער רוצה ללמוד תורה, לא תחסרנה ישיבות שתכלנה אותו ולא יחסרו רבנים שילמדו אותו בבחינת "ספי ליה כתורא"). ובכלל, ממתי בחורים צריכים לאסוף כסף לישיבה שלהם, הרי כל מטרת הישיבה היא כדי שיוכלו ללמוד תורה ללא טרדות (למעט זריקת סטנדרים/ לבנים/ ג'ורה, כתיבת גרפיטי, גניבת פראק או למצער, חסימות כבישים ברחבי הארץ).
כך או כך, ובאמת לא מתוך נקודת מבט של צד מסוים. דומני שרוב הציבור לא רואה בעין יפה את ההיאחזות של הרב מרקוביץ בקרנות המזבח, ודווקא הוא שבכל כך הרבה הזדמנויות היה יכול לסגת ולכבד את עצמו ואת התורה, ותמורת זאת הותיר את המריבה המסריחה הזו באוויר. כך, שגם אם הוא צודק ובאמת מגיע לו הכבוד המפוקפק הזה של "יורש ראשות ישיבת פוניבז' על פי פסק בית משפט", הרי שמרב ומרביץ תורה הציפייה היא אחרת.
לכן, אני מבקש ליידע את הציבור, שהתרומות הללו אינן לישיבת פוניבז' (אם מישהו כ"כ משתוקק לתרום לה), אלא לרב מרקוביץ, שעדיין מנסה לשוות אווירה של מלחמה, וגם אם יילך - רבים היו מצפים ממנו לעמוד בכוחות עצמו, כמו כל ראש ישיבה אחר (ואולי זו הבעיה התמידית, שבמקום לקבל דברים בזכות, מנסים לקבל דברים בכוח הירושה), ולא לשלוח את תלמידיו לקבץ נדבות.
מפליא אותי שאתה בכלל מביא את הסיפור/ידיעה הזו כאןזמירות
ביטלתי את הוראת הקבע לצדקה למוסד חרדיסודית
הבאתי את הידיעהשלג דאשתקד
כי פגשתי אותם בבית כנסת באזור שלי, שהוא כללי, לאו דווקא חרדי.
הם אוספים כסף במקומות שאנשים תורמים, וזה לא בהכרח מקומות של חרדים. אז מחר אתה יכול לפגוש אותם מתחת לבית שלך.
הם הסכימו לקבל את הבורר הזהנקדימון
ועכשיו כשפסק נגדם, פתאום זה לא מתאים.
הם עושים חילול השם של הרמה השפלה ביותר.
בפעם הבאהברגוע
ד"א זה לא כ"כ חריג שבחורי ישיבה מתרימים לישיבה שלהם
אולישלג דאשתקד
באמת לא מעניין אותי מי צודק ולמי מותר לקרוא לעצמו פוניבז'. בעיקרון מהמעט שאני מבין, רק מתחילת שנהל תשפ"ז יחול עליהם האיסור הזה, אבל זה באמת לא משנה.
ממה שאני מכיר בעולם החרדי, בחורים שאוספים כסף לישיבה, זה או לת"ת (תומכי תורה - עזרה של הישיבה לתלמידים וחתנים מעוטי יכולת) או אסיפת כספים נקודתית לבניית ספרייה וכדו' (כשהייתי בישיבה קטנה חרדית, היו אוספים לפני פורים לספרייה של הישיבה. אבל היה סתם בכמה רחובות ליד הישיבה, בעיקר כדי להעסיק את הילדים). וגם זה, בדרך כלל באזור מסוים או לפי כתובות של בוגרים. ככלל, תלמידים לא עומדים כמו בבית כנסת קבצנים ומתרימים בשביל האחזקה השוטפת של הישיבה שלהם.
לא הבנתיאוהב כל יהודי
נראה שאתה מזדהה כנראה עם צד אחד, ומעמיד פני תם כאילו אין לך דעה בעניין,
אני יושב בבית כנסת שאליו מגיעים המון בחורים לא פעם ולא פעמיים, לא בהכרח אוהב את זה,
אבל לא רואה בזה דבר כזה הזוי,
מה שאתה כותב זו דמגוגיה זולה במיטבה,
כמובן שיש הרבה ישיבות, אבל יש משפחות רבות שמבחינתם זו הישיבה שמייצגת את תפיסת עולמם, כמובן שזכותך המלאה כפי שנראה עשית לא לתרום, אבל כזו צרות עין, שאכפת לך שחלילה מישהו יתרום להם כמה פרוטות,
עוד לא ראיתי
אסביר לךשלג דאשתקד
אבל אני חייב לפתוח בזה שאתה משתמש בהרבה מילים שיפוטיות (מעמיד פני תם, דמגוגיה זולה במיטבה, כזו צרות עין). זה לא תמיד נעים לקרוא את זה. אבל זו הערת אגב.
לגופו של עניין:
אין לי דעה לגבי מי צודק בדיון עצמו. אין לי מושג על סמך מה הרב מרקוביץ חושב שמגיע לו והרב פלוני חןשב שלא מגיע לו. באמת אין לי מושג.
ברמה האישית, מבחינתי יש אנשים טובים בכל צד ובימים שהייתי בחרדי היו לי חברים משני הפלגים והערכתי מאוד את הנחמדעם והחכמים שביניהם, ללא הבדל. מבחינת קשר לצד מסוים בפוניבז' - צר לי ידידי, אין לי חיבה לישיבה הזו ולא למגזר שהיא מייצגת, משום כיוון.
מבחינת התנהלות, כתבתי בצורה ברורה בהודעה הראשונה, שלטעמי הרב מרקוביץ לא נהג בהגיון ובאחריות בכך שהוא לא עזב את פוניבז' מזמן והקים לו ישיבה משלו. הוא אדם אחד ועד כמה שהוא ראוי, הוא יוכל לבסס טת מעמדו בעצמו. בצד השני יושבים הרבה אנשים שנמצאים שם הרבה שנים וחלקם אינטגרליים בישיבה (כמו המנהל ואוספי הכספים וכו'), אז טבעי שהציפייה תהיה ממנו, לקום וללכת, לא מתוך צדק אלא דווקא מתוך אחריות לכבוד התורה (אתה לא תאמין, אבל ממש לאחרונה אמר לי את זה בדיוק, אדם שמאוד מחובר ושותף בהגיונות הפלג הירושלמי וכו).
עד כאן דברים שלא מאוד רלוונטיים לפתיחת השרשור, אבל הוצהרו בפירוש בפתיחת הדברים.
אני מדבר על תופעה שרב מבוגר רוצה לפתוח ישיבה, אז שיילך ויפתח ישיבה. למה הוא שולח בחורים לקבץ נדבות בבתי כנסת? קורה שישיבה עושה אירוע התרמה גדול והיא פונה לציבור, אבל זו תמיד ישיבה קיימת שפונה בדרכים יחסית מכובדות, לבוגרים, שכנים ומקסימום בפרסומות באינטרנט, ובוודאי לא שולחת תלמידים לשוטט ולקבץ נדבות. מה גם, שתמיד סרטון הישיבה וההיסטוריה שלה חשוף לציבור כפרסומת.
כאן מדובר בפנייה לציבור שמבזה את התלמידים, במצג שווא לציבור התורמים ובכלל בהקמת מוסד שלא ברור למה הוא מוקם. הרי אם מדובר בישיבה שנפתחת, למה שלא יסדרו את ההיבט הכלכלי בדיוק כמו כל ישיבה שמוקמת. הרי לא מדובר באנשים טיפשים או חסרי ניסיון.
זה מה שאני מבהיר, וכמובן מי שבא לו - שיתרום לאן שבא לו.
עוד מילה, אם זה חשוב ככשלג דאשתקד
אני לא בא להצדיק שום צד מבעלי המחלוקת. למעשה, כמעט מאז שהתחיחו המחלוקות היו אנשים טובים שניסו לשבת על הגדר או אפילו לפשר. המציאות היא ששני הצדדים דחו והפריעו לכל גורם כזה, וזה ממש לא כבוד גדול לאף אחד.
כן אציין שהתופעה הזו חוזרת על עצמה הרבה. גם במחלוקת היעב"ץ והרב אייבשיץ, היו רבנים שניסו לפשר וכמדומני הרב חיים רפפורט כתב אז בכאב שחבל שאף צד לא מוכן להקשיב ולהגיע להבנות.
ההסבר יותר פשוטארץ השוקולד
כשלא עובדים, כסף הופך לאישיו ובסוף פועלים באופן לא ראוי להשיג כסף.
כך כבר פירשו רבותינו על המשנה במסכת אבות:
"רַבָּן גַּמְלִיאֵל בְּנוֹ שֶׁל רַבִּי יְהוּדָה הַנָּשִׂיא אוֹמֵר:
יָפֶה תַּלְמוּד תּוֹרָה עִם דֶּרֶךְ אֶרֶץ,
שֶׁיְּגִיעַת שְׁנֵיהֶם מְשַׁכַּחַת עָוֹן.
וְכָל תּוֹרָה שֶׁאֵין עִמָּהּ מְלָאכָה,
סוֹפָהּ בְּטֵלָה וְגוֹרֶרֶת עָוֹן.
וְכָל הָעֲמֵלִים עִם הַצִּבּוּר,
יִהְיוּ עֲמֵלִים עִמָּהֶם לְשֵׁם שָׁמַיִם;
שֶׁזְּכוּת אֲבוֹתָם מְסַיַּעְתָּן,
וְצִדְקָתָם עוֹמֶדֶת לָעַד.
וְאַתֶּם,
מַעֲלֶה אֲנִי עֲלֵיכֶם שָׂכָר הַרְבֵּה כְּאִלּוּ עֲשִׂיתֶם:" (מסכת אבות פרק ב משנה ב)
רש"י שם:
"שיגיעת שניהם משכחת עון. שמתוך שהוא לומד ועוסק בתורה ובסחורה להתפרנס אינו חומד וגוזל ממון אחרים:"
הרמב"ם שם:
"רוצה לומר בדרך ארץ הנה - העוסק בפרנסה.
ואמרו וגוררת עון - כמו שבארנו במקום אחר, אמרו "סופו, שהוא מלסטם את הבריות"."
הרב עובדיה מברטנורא שם:
"דרך ארץ - מלאכה או סחורה:
שיגיעת שניהם משכחת עון - שהתורה מתשת כחו של אדם, והמלאכה מפרכת ומשברת את הגוף, ומתוך כך יצר הרע בטל ממנו:
וכל תורה שאין עמה מלאכה - ואם תאמר יהא עמל בתורה תמיד ויגיעתה תהא משכחת עון, ומה צורך למלאכה, לכך הוזקק לומר וכל תורה שאין עמה מלאכה סופה בטלה, לפי שאי אפשר לו בלא מזונות, ומלסטם את הבריות ומשכח תלמודו:"
הטור:
"ואחר כך ילך לעסקיו, דכל תורה שאין עמה מלאכה סופה בטלה וגוררת עון, שאם אין לו מה יאכל העוני יעבירנו על דעת קונו.
ומ"מ לא יעשה מלאכתו עיקר אלא עראי ותורתו קבע, כמו שמצינו בחסידים הראשונים שהיו עושין מלאכתן עראי ותורתן קבע וזה וזה נתקיים בידן, כי אין מעצור לה' להושיע ברב או במעט.
וישא ויתן באמונה, ויזהר מלהזכיר שם שמים לבטלה, שבכל מקום שהזכרת השם מצויה מיתה מצויה.
ומאד מאד יזהר אדם בענין השבועה, שהרבה הפליגו רבותינו בענין שבועת שקר, ואפילו לישבע באמת, כמו שאמרו אלף עיירות היו לו לינאי המלך וכולם נחרבו מחמת שבועת אמת.
ויזהר מלהשתתף עם העו"ג, דשמא יתחייב לו שבועה וישבע בשם יראתו ועובר משום לא ישמע על פיך. מיהו אם נשתתף ונתחייב לו שבועה, יכול לקבלה. ומיהו אין כל אדם יכול לעמוד בזו, וגם רש"י התירם שאין עכשיו עו"ג." (טור אורח חיים סימן קנו)
הבית יוסף:
"ואח"כ ילך לעסקיו וכו' כלומר ולא תימא למה אתה אומר ילך לעסקיו יותר טוב היה לו שילמוד לעולם בתורה לכך אמר מדה טובה הוא שילך לעסקיו כדתנן (פ"ב דאבות) כל תורה שאין עמה מלאכה סופה בטלה כלומר שיכלה ממונו ואח"כ יצטרך לחזור אחר פרנסתו ולא יוכל אפי' לקבוע עתים לתורה וגם יגרום לו עון כי העוני יעבירנו על דעת קונו." (על הטור באורח חיים סימן קנו וכך הוא פסק בשולחן ערוך)
"ואחר כך ילך לעסקיו דכל תורה שאין עמה מלאכה מה שהביא רבינו הסיפא ולא הביא הרישא יפה ת"ת עם ד"א וכו' הוא לפי דנראה דהתנא מדבר בשתי כתות מישראל הא' הם התגרים דפורשין בספינות הים והולכים בסחורות בדרך רחוקה וארז"ל ולא מעבר לים היא לא תמצא תורה בתגרין ועליהם אמר יפה תורה עם ד"א דאצל כת זו ד"א עיקר והתורה טפלה ולכן אמר יפה הוא דיהיה יודע מה שכתוב בתורה שיגיעת שניהם משכחת עון וכת אחרת הם לומדי תורה ויושבים בביתם שהתורה אצלם הוא עיקר אמר עליהם וכל תורה שאין עמה מלאכה סופה בטילה וגוררת עון דבכת זו צריך שיתפרנס במלאכה והוא יושב בביתו ועוסק בתורה כי בזה יש לתורה קיום אצל כת זו. ורבינו מדבר כאן בכת זו שיושבי' בביתם ומתפרנסים במלאכה או בשאר עסקים כגון רבית וכיוצא כדי שיוכל לישב בביתו וללמוד תורה על כן הביא על זה הסיפא נ"ל אמת וצדק:" (על הטור באורח חיים סימן קנו)
רבותינו היו חכמים, מי שמשנה ופועל נגדם בסוף משלם מחיר.
מי אמר שהוא לא עובד? ראשות ישיבה זה עבודהקעלעברימבאר
בפני עצמה, ניהול חינוכי של המוסד.
אחרת גם הטענה שלך צריכה להיות מופנת לראשי ישיבה/רבני עיר/ר"מים בציונות הדתית שמקבלים על זה משכורת.
חוץ מזה שכל ישיבה זקוקה לתקציב, כמו שתיאטרון הבימה זקוק לתקציב או כל מוסד
מי אמר שדיברתי עליו?ארץ השוקולד
לגבי ראשות ישיבה והיתר להתפרנס מלימוד תורה - זה אכן נושא השרוי במחלוקת בין הפוסקים.
(בכלל, זה קצת עצוב שכל כך הרבה לומדים תורה בישיבות ובודדים מהם למדו הלכות תלמוד תורה מהתחלה ועד סוף ברמב"ם או בטור או בשולחן ערוך...
זה כמו שאנשים לא ילמדו הלכות חגים לקראת החגים.)
זה שהטענה נכונה על רבים בציונות הדתית זה לא סותר את נכונותה.
לא הבנתי איך הטענה שלך בסוף רלוונטית להלכה או לדברי רבותינו.
(ואגב, אפשר לוותר על התקציבים לשניהם)
לא מצדיק רק מסבירדרור אל
אבל ממה שאני מבין, זה הרבה יותר מסכסוך פרטי בין גיסים. זה הפך לוויכוח מגזרי בין פלגים אידיאולוגים ליטאים.
הנקודה היא לא למצוא מקום ללמוד. באמת שיש הרבה מקומות. הויכוח הוא מיהו הפלג האידיאולוגי שממשיך את המותג "פוניבז', אם הישיבות". לכן זה לא סתם לפרוש ולהקים במקום אחר.
כמובן שמבחינתי זו בדיוק הסיבה לא לתרום, רק מסביר למה זה לגיטימי מבחינתם.
זה בערךדרור אל
ברור שלא הינו בקלות מוותרים.
אני נתקלתי גם, אבל בעיקר בעולם החרדימשה
שאני קצת עובד בו.
אני לא חושב שאתה מציג את הרב מרקוביץ בצורה נאמנה.ימח שם עראפת
צר לישלג דאשתקד
אין לי שום דעה אישית עליו. כעיקרון למדתי בבני ברק בשנים קשות וחוויתי את האלימות שהייתה בעת הפילוג עצמו (לפני כ21 שנה, לאחר פטירת הרב ברמן זצ"ל). היו לי חברים משני הצדדים, כולל בנו של הרב מקרוביץ עצמו.
עדיין אני חושב, שאם אדם אחד חושב שמגיע לו משהו ובכדי להשיג את זה הוא יצטרך לבלגן סדרי בראשית, הייתי מאוד מעריך אם הוא היה מוותר - וכל עוד מדובר בתלמיד חכם ובבלגן כל כך עוצמתי, בפירוש הייתי מצפה שהוא יעשה את הצעד הזה - זה לא אומר שהוא טועה או שהוא לא בסדר, הבהרתי את זה קודם ואני חוזר ומבהיר את זה שוב.
אני לא בטוח שאת האלימות הפעיל צד פלוני או אלמוני, המריבות הראשוניות בפוניבז' התחילו עוד לפני הרב מרקוביץ (כמדומני שגם אז צד "המחבלים" היה אלים ומחלל שם שמים גדול בהרבה מ"השונאים", ואכן השונאים הבינו את משמעות המחלוקת ולקחו צעד אחורה כפי שראוי לנהוג). לכן כלל לא הזכרתי את האלימות בדבריי (רק לגלגתי שיש לזה לגיטימציה בישיבת פוניבז', אבל לא התכוונתי בהכרח לצד מסוים).
כדי להבין איך כן אמורים להתנהג במצב כזה, אני מציע לך להסתכל על מריבות דומות שאירעו בישיבות שונות: במרכז הרב, הרצי"ה לא הסתדר עם הרב אריאלי, אז הרב אריאלי עזב והמשיך את הרבצת התורה שלו באופן שכולם היו מרוצים; הרב שפירא לא הסתדר עם הרב טאו, אז הרב טאו עזב והקים לעצמו ישיבה משלו, היה קצת מריבות הם לא הפכו את הישיבה לזירת קרב ואת התלמידים ללוחמים/קבצנים; בישיבת חברון היו לא מעט מריבות - עם הרב חיים סרנא (ובכלל זה עם הרב פרבשטיין), הרב אזרחי, הרב זקס ועוד ועוד - איכשהו הישיבה הצליחה להישאר שפויה, ומקסימום הלך תלמיד חכם ומימן בעצמו ישיבה למי שאוהב אותו ורוצה לשתות את דבריו בצמא (ולא תמיד זה קל, תבדוק כמה היה קשה לתחזק כלכלית את ישיבת עטרת ישראל, וכמה כסף וזמן ודיני תורה היו עד שישיבת כנסת הגדולה עמדה על הרגליים). גם אם היו מריבות קטנות, הן הסתיימו מהר, ובוודאי שלא ציפו שהתלמידים יסתובבו ברחובות כדי לגייס כסף. בישיבת גרודנא, איך שהתחילו מריבות, הרבנים המבוזים הודיעו שכל התלמידים הולכים הביתה עד להודעה חדשה, ואכן קבוצת התומכים שלהם פתרה את הבעיה תוך שבוע-שבועיים.
נתתי לך רשימה די ארוכה של אנשים לא פחות יפים, חכמים וצודקים מהרב מרקוביץ, ואתה רואה ארסנל של פרקטיקות שמשאירות את המריבות במקום מכובד ופותרת את הבעיה בלי להפוך את התלמידים ל"מוציאים לפועל" של הרב שלהם. על זה אני מדבר, ופירוש לא על צדק ויושר ולמי מגיע.

