פעיל הר הבית מרכזי מכריז: נטלתי לולב בשבתאחד האורחים

https://twitter.com/arnonsegal1/status/1312507044226715648?s=19

 

@אוא"ר @המקום הקדוש, נטל אפילו מחוץ להר הבית. סתם כי נראה לו שזה מה שנכון. מדובר על מישהו שלא מייצג את העולים? מה התירוץ הפעם? מי התיר את זה? הרב ישראל אריאל? הרב גורן? מי? אפילו ר' עקיבא יוסף שלזינגר לא חלק בנושא הזה. העולים להר הבית עושים מה שבא להם. לא שואלים אף אחד. בטוחים שהם סופרים את הרב ליאור? תחשבו שוב.

הרב ליאור: שופר בר"ה שחל בשבת? גם בהר הבית אסור - הר הבית

מה הקשר בין מה שאדם פרטי עושה בביתו להר הבית?אוא"ר

כל מי שעולה להר חייב לפסוק כמו הרב ליאור בכל חייו? אסור ללכת בביתו ע"פ הרב אריאל?

אתה שואל אם יש מזרוחניקים שעולים להר?

כן, יש.

אתה שואל מה הדרך לתקן שיעלו בצורה נכונה?

בהחלט לא להשאיר את ההנהגה בידיים שלהם, קח אחריות ותתחיל להוביל.

לצערינו היום הנהגת המדינה היא חילונית בגלל שהציבור הדתי ברובו נשאר בחו"ל בזמן הקמת המדינה ולא לקחו כמעט הובלה, יש על זה אגרת של הרב זצ"ל(צריך למצוא מדוייק).

ראינו את הרבנים שעולים להר וכמה הם מובילים....אחד האורחים

חובת ההוכחה עליהם. הרב זצ"ל גם מחה בכל תוקף נגד בעיות הלכתיות, מה שמעטים מהרבנים העולים עושים ואדרבה, חלק מהם גם מקדם את הבעיות הללו או לפחות מעלים עין. מזכיר לך שניהלנו כבר את הדיון הזה: הרב יהושע כ"ץ: באיזו זכות אתם מתפללים בהר הבית? - הר הבית

לא הבנתי מה אתה רוצה להגיד בזההמקום הקדוש

ברור שלא כל העולים פוסקים ע"פ הגר"ד ליאור... הוא פוסק כמו הרב ישראל אריאל ולכן הוא עשה את זה.

הרב ישראל אריאל נוטל לולב בשבת? לא.אחד האורחים

הוא השתתף במניין שהיתה בו תקיעת שופר בשבת שזה דיון אחר לחלוטין.

לא יודע.. ולמה אתה לא רושם הרב?המקום הקדוש


רשם הרב. התגובה נשלחה באמצע הכתיבה. בדוק שוב (מוכח מהתוכן).אריאל יוסף


אז הוא פוסק כמו הרב יואל אליצורהמקום הקדוש


למה, הוא נוטל בשבת?אחד האורחים


לא יודע ואם לא אז מה? ממנו אתה רוצה להוכיח שאנחנו לא מקשיביםהמקום הקדוש

לרבנים?

 

 

 

אתם מתירים מה שבא לכם ולא שואלים אותם.אחד האורחים

גם אם היו אוסרים לעלות הייתם עולים כמו שלמרות שאף אחד לא מתיר ליטול לולב בשבת אתם נוטלים.

אני מכיר הרבה שעולים וזה ממש לא נכון.. אתה חושב שמשעמם לנוהמקום הקדוש

בחיים ואנחנו קמים בבוקר ואמרים טוב אין לי מה לעשות היום, אז אני יעלה להר הבית?!

מה הקשר למה שכתבתי?אחד האורחים


שטויות, הרבה עולים בעקבות פסיקת רבותיהם.אוא"ר

הרבה עולים בעקבות כך שיש מחלוקת ואחרי בירור מעמיק נראה להם לסמוך על המתירים(כפי שכבר הובא כאן בעבר, יש לשיטה הזאת אסמכתות מהמון מקומות).

 

זה שלכם זה לא נראה טוב בעין, שלא כולם פוסקים ע"פ האוסרים, אין הופך את כולם למתירי איסורים מהכרס.

והרבה נוהגים נגד פסיקות כל הרבנים ועושים מה שאף רב לא מתיר.אחד האורחים


זה שיש בין עולי ההר הרבה מחקרים(במלעל) לא הופך את כל העוליםגוזמבה

למחקרים. 

לא שיש בעיה מחקרים

אתה רוצה לדון בנושא של ד' מינים בשבת אין בעיה, הקשר היחידגוזמבה

בין עליה להר לנטילת לולב בשבת זה דבר אחד הפנמת המצב והבנת המציאות שאיננו בגלות כבר. זהו

@אחד האורחים

ועוד קשר -אחד האורחים

האם הולכים לפי גדולי הפוסקים או שכל אחד עושה מה שהוא רוצה (ע"ע עליית נשים נגד גדולי הרבנים העולים וכיו"ב).

למה נטילת לולב קשורה לגלות?הָיוֹ הָיָה

ומי הסמיך פרופסורים ועיתונאים לחלוק על הש"ס בגלל שאנחנו בגאולה?

 

או שאולי מיסטר סגל הפנים את הגאולה יותר טוב מהרצי"ה, מר' אברום, מהרב ליאור?

יש פחד בציבור הכללי לחדש את המצוות שהתבטלו בגלל בגלותגוזמבה

והפסיקו ליטול לולב בשבת בארץ ישראל רק כי בבל לא נטלו

לא הבנתי.חז"ל גזרו, למה שנחלוק עליהם בגלל הגאולה?הָיוֹ הָיָה

והרבנים שהזכרתי הם חלק מה"פחד בציבור הכללי" ולא מפנימים את הגאולה?

 

רק ארנון סגל ויואל אליצור עלו על סוד הגאולה?  לא נאיבי מידי?

לא רק הם, עוד אנשים, איני יודע אם אתם מכירים אותם ואם איןגוזמבה

להם בעיה שאפרסם את שמם ברבים אז לא אכתוב

אנשים ש"שוים משהו" מבחינה תורנית?הָיוֹ הָיָה

אנשים שאתה טוען שהבינו את עניין הגאולה יותר מר' אברום והרב ישראלי, יותר מהרב אליהו והרב קאפח, יותר מהרצי"ה והרב הנזיר, יותר מהרב חרל"פ ו....?

מאוד מאוד מאוד קשה להאמין...הָיוֹ הָיָה

לשיטתך שניתן לחלוק על השו"ע - ברור..

 

אבל יהודים ירא"ש קלאסיים, שמקבלים את ההיררכיה התורנית, לא יאמינו לקביעה הנ"ל, מה לעשות.

טעות שלי, הם לא מבינים יותר, יש להם יותר אומץ הלכתיגוזמבה


גם לרב קוק היה אומץ לחדש חידושים (לדוגמא: היתר מכירה)גוזמבה


זה היה נגד ההלכה? לא ידוע לי דבר כזה.הָיוֹ הָיָה


הפער בגישה עצום..אדם כל שהוא

הגישה ההלכתית שלו הרבה יותר זהירה ומתחשבת בקודמיו, מאשר בעלי 'האומץ ההלכתי'. אם חשוב לך שאתן דוגמאות, אשתדל לחפש.

וזו על אף גדלותו העצומה בתורה.

מצטער. זה ממש לא היה חידוש שלו.אחד האורחים

היה קיים עוד לפניו ונתקן ע"י ת"ח שבהחלט היו ברי הכי לכך. שוב אתה כותב דברים פשוט לא נכונים.

הוא לא חידש, רק ביססק"ש
היתר שנהג לפניו. (ברצף מתרמ"ט ומבוסס על היתרים קודמים מדורות רבים)
אז הם אוממלים ומגיסים ליבם בהוראה.הָיוֹ הָיָה


רבי עקיבא לא חשב כמוךגוזמבה

חמשה דברים צוה ר"ע את רבי שמעון בן יוחי כשהיה חבוש בבית האסורין....

אמר לו אם בקשת ליחנק היתלה באילן גדול.

(פסחים קיב א)

 

מה הקשר?הָיוֹ הָיָה


תראה שם את ההקשר, רשבי רוצה ללמוד ממנו תורה וזו אחת התשובותגוזמבה

של רבי עקיבא

ולמה אתה חושב שבכך הוא מדריך אותו להחריב את ההיררכיה?הָיוֹ הָיָה

אני מכיר את זה. לא צריך "לראות את ההקשר"

"אומץ הלכתי" זה מושג מכובס להתרת איסורים.אחד האורחים


זה ממש לא קשור לגלותק"ש
עבר עריכה על ידי ק"ש בתאריך כ"ג בתשרי תשפ"א 20:17
בפשטות הטעם ששייך בשופר, שייך גם בלולב ועליו מפורש במשנה שגזרו גם בארץ ישראל. אמנם בגמ' משמע שאחרי חורבן נטלו (באר"י) בבית הכנסת - אבל אפשר שזה דווקא בית הכנסת שבפיקוח הסנהדרין.

ובכל מקרה, הגמ' לא נעלמה מגדולי ארץ ישראל בכל הדורות, שלא עשו יו"ט שני של גלויות, אבל גם לא נטלו לולב.



אגב, לפחות לגבי שופר, בירושלמי משמע שמדאוריתא לא תוקעים בשבת, בשונה מהבבלי שכותב שזו גזירה משום טלטול. (וי"ל שדרכו של הירושלמי להסמיך דרבנן על הכתוב בלי שישמע מלשונו שזה אסמכתא גם כשזה אסמכתא ואכמ"ל.)
כנראה שכןdavid7031

את הסברא שארנון סגל הביא במאמר שלו בשם הרב יואל אליצור שמעתי גם מרב יותר שמרן (הוא לא פסק זאת הלכה למעשה, כך שלא אתלה בשמו, אבל הסברא אינה יחידנית).

אז בגלל שאתה רואה אותו אתה אומר שככההמקום הקדוש

זה כל מי שעולה?

כמדומה שהוא בהחלט נחשב מייצג בולט של פעילי ההר.אחד האורחים


אז שיפסיק לפרסם במדור שלו שהוא נסמך על רבניםאחד האורחים

שהוא לא נסמך עליהם. שיודה שהוא נסמך רק על הרב יואל אליצור. גם כן אילן גבוה להיתלות בו...

הָיוֹ הָיָה

אתה רציני?

אני זוכר, וכבר כתבתי למה עזבתי את הדיון שם.אוא"ר

אין לי שום עניין לפתוח איתך את הנושא מחדש, אא"כ תסכים לשמוע ולקבל שיש צד מסויים(גם אם הוא טועה) לומר קצת אחרת ממך.

 

אם תסכים אז בקצרה: הרבנים היום אינם מובילים אלא בעיקר נותנים אסמכתא לעולים. אין הנהגה רבנית שמובילה את העליה(חוץ מכמה בודדים). כל הרבנים שהצטרפו להיתר לעלות להר, רק נתנו פסק מתיר בלי להוביל בעצמם או ע"י נציג שלהם. לכן היום במנהיגי העליה ישנם אנשים שלצערינו רק משתמשים בהיתר בלי לכפוף את עצמם לרבנים.

 

בדומה לכך ניתן לראות את ההבדל בין הרבנים שרק התירו עליה לארץ ישראל ובין הרבנים שהנהיגו עליה לארץ(שלצערינו היו מעט כאלה שהנהיגו בפועל ולא רק התירו) ולכן ישנו רק ציבור יחסית קטן במדינה שפועל על 'מדינה יהודית' שקיים בעיקר בעקבות הרב זצ"ל ותלמידיו, הגרי"ד סולובייצ'יק ותלמידיו.

תחשוב מה הייתה המציאות היום אם כל הרבנים שהתירו עליה גם היו מנהיגים אותה, היינו ציבור ענק שמנהל את המדינה ולא רק שותף שולי בקואליציה(או במקרה של היום, באופוזיציה).

אז אתה מצפה מהרבנים שמתנגדיםאחד האורחים

להתחיל לתמוך כדי להתנגד לבעיות ואז פתאום גם הרבנים התומכים יזרמו איתם. הזוי.

קראת את ההתחלה?אוא"ר

" אין לי שום עניין לפתוח איתך את הנושא מחדש, אא"כ תסכים לשמוע ולקבל שיש צד מסויים(גם אם הוא טועה) לומר קצת אחרת ממך."

 

אם תרצה, אז לרוב בדיון נהוג לכתוב כך: "אתה מצפה מהרבנים המתנגדים להתחיל לתמוך כדי להתנגד לבעיות וגם מצפה שהרבנים התומכים יזרמו איתם?" ולא לסיים כך: "הזוי."

 

זה מה שנקרא דיון מתוך הקשבה שיש בסה"כ קצת שכל גם לצד השני שכדאי לשמוע אותו, אולי לא כמוך, אבל לפחות קצת.

למה, לך יש הקשבה לרבנים שמתנגדים? קשוט עצמך.אחד האורחים


מאיפה אתה יודע שלא?אוא"ר

אני בהחלט משתדל ללמוד ולהקשיב לכל דעה בנושא.

סיפור אישי: הפסקתי לעלות לתקופה של חצי שנה בעקבות החוברת של הרב אב"י סלבצקי, עד שפגשתי אותו ודיברתי איתו על הנושאים בחוברת(שיחה של שעות).

אז אתה עולה על פי הבנתך ולא שואל אף אחד.אחד האורחים

זה בדיוק מה שאני טוען: כשנראה לך שמותר - אתה עולה. כשנראה לך שאסור - אתה לא עולה. הכל לפי הבנתך ולא לפי הוראת רבותיך. אם תשתכנע שצריך לתקוע בשופר בשבת - תעשה גם את זה. אז אל תגיד שאתה סומך על רבנים. תגיד שאתה סומך על עצמך.

לא, אני נסמך על פסיקת הרב ליאור שמתיר.אוא"ר

אם לא היה אף אחד שמתיר, לא הייתי מעז על לחשוב לעלות. אבל אחרי שראיתי שיש מתירים ויש שאוסרים ולמדתי את הסוגיא לעומק ודנתי על זה עם רבנים שמתירים ורבנים שאוסרים החלטתי להיסמך על דעות המתירים.

כמו שמובא בהרבה מן הפוסקים שניתן לפסוק כך, וכבר הבאנו לזה בעבר מקורות רבים.

בא לא ניתמם. לא כל העולים הולכים לפי הרב ליאור.אחד האורחים

הרב ליאור אוסר על נשים לעלות. הן עולות או לא? הרב ליאור אוסר להתקרב לרמה. העולים מתקרבים או לא? ואז הם אומרים שיש רבנים אחרים שמתירים... האם הם שואלים את הרבנים ועושים מה שהם אומרים, או שאם "יש מתירים ויש אוסרים, הם מחליטים להיסמך על דעת המתירים"?... אז שלא ידברו בשם הרבנים. שידברו בשם עצמם.

מכיון שכבר דנו בזה, אני נאלץ לחזור ולהזכיר:אוא"ר

" אין לי שום עניין לפתוח איתך את הנושא מחדש, אא"כ תסכים לשמוע ולקבל שיש צד מסויים(גם אם הוא טועה) לומר קצת אחרת ממך."

זה לא משנה את העובדות. ככל שיותר רבנים מתירים לעלות -אחד האורחים

יש יותר מכשולים. העולים רק מרשים לעצמם יותר ויותר. הסיפור של ארנון סגל מוכיח בצורה הטובה ביותר (כמו גם העליה לרמה עצמה של חלק ממנהיגי העולים לפני זמן מה). אתה יכול להמשיך להיתמם ולטעון שאם עוד כמה רבנים יתמכו המצב יהיה טוב יותר. בינתיים המצב הפוך. חובת ההוכחה על הרבנים התומכים.

אם אתה רוצה לפתוח דיון בצורה נעימה, שכוללת שמיעת הטענותאוא"ר

של הצד השני, אתה מוזמן בשמחה.

אם אתה רוצה להשמיע את מה שיש לך לומר, אני מבקש שפשוט תפתח לעצמך שרשור חדש ותגיב שם לעצמך. אין לי עניין להגיב מתוך ידיעה שאני אקבל בעיקר השמצות, כינויים ואמירות על כמה אני מנותק מהמציאות, הזוי וכו'.

אתה מצחיק. את השרשור הזה אני פתחתי. אתה לא חייב להגיב.אחד האורחים


אין בעיה, אז אתה מוזמן להגיב לעצמך בשרשור הזה, אל תפתח חדש.אוא"ר


אין טעם לפתוח שרשור חדש. כבר שני שרשוריםאחד האורחים

אתה מתעלם מהבעיות שמייצרת העליה להר, וטוען שאם רק הרבנים המתנגדים והרה"ר יתמכו בעליה - הכל יסתדר (והממשלה גם תייצר משבר מול ירדן כדי להעיף את הווקאף ולתת לרבנות לקבוע גדרות)... ספר את זה לרבנים שכבר תומכים (או שאולי הם בכלל מרוצים מהמצב)... אולי לשיטתך גם כדאי להצטרף לתומכים בפירוק הסטטוס קוו בעניין השבת, נישואין אזרחים וכו', למשל. ככה נוכל אולי להציל מהם קצת...

כמו שכתבתי כבר כמה פעמים כאן, וקודם.אוא"ר

עזבתי את הדיונים מסיבה אחת פשוטה, אי אפשר לדון כאשר צד אחד רוצה רק להשמיע את דעותיו בלי לשמוע את דעות החולקים. ועוד שהוא נוהג להדביק להם כל מיני כינויים.

 

(הייתה כמובן עוד סיבה, שר"ה התקרב, אבל זה היה שולי יחסית).

 

ומשום מה עד עכשיו עוד לא ראיתי אותך אומר, 'יודע מה, אני מסכים להקשיב ולקבל שיש מישהו שחושב 'טיפה' אחרת ממני'. לא חייבתי אותך להסכים איתי, לקבל אותי, לפסוק כדעותיי. אבל אם אתה רוצה לדון אתה צריך לפחות לקבל את זה שאני חושב אחרת ממך וכנראה שיש לי 'טיפה' שכל ששווה לשמוע, אע"פ שהוא טועה.

 

ואני מודיע מראש, שכרגע מהסיבות הנ"ל, אין חשק אפילו לפתוח איתך דיון(מה שעד עכשיו עוד הייתי מוכן).

הפורום הזה, לפחות בשבילי, נועד לדיונים והרחבת דעות. לא כדי להשתלח אחד בשני או למצוא תירוצים כמה הצד השני הוא 'דביל'.

לא זכור לי שהדבקתי לך כינויים.אחד האורחים

גם לא זכור לי שכתבתי שאני לא מוכן לדון. פורום מטבעו נועד לדיונים. אני טענתי את טענותיי. אתה השבת בעיקר שאם הרבנות תתמוך בעליה היא תקבל שליטה על הנעשה בהר. אלו דמיונות שלך שאין להם שום אחיזה במציאות. אם היתה אחיזה, הרב גורן כבר היה דוחף לשם. הוא לא ניסה לעשות זאת ואנחנו גם יודעים למה (לא, לא בגלל שרבנים אחרים לא תמכו).

העלייה לרמה הייתה ממזמן וחזרו בהם וגם שם הלכו צמוד לקירגוזמבה


ממש לא חזרו בהם. אפילו פרסמו שיעשו זאת בעתיד שוב.אחד האורחים


מניין לך? אני שאלתי את אחת מהאישיות ההלכתית שהייתה שם והואגוזמבה

אמר שהוא חושב שזאת טעות

הם פשוט פרסמו שהם מתכננים לעשות זאת...אחד האורחים

אולי לא כולם אבל חלקם בהחלט כן. גם ממש לא היו צמודים לקיר. אתה כותב דברים פשוט לא נכונים.

אז הנה מצאתי לך כולל תמונה.אחד האורחים
עבר עריכה על ידי אחד האורחים בתאריך כ' בתשרי תשפ"א 14:37

אתה יכול לראות בתמונה שהם ממש *לא* נצמדו לקיר, אתה יכול לראות בפוסט שהוא חושב שזו *לא* היתה טעות (הפוסט נכתב כמה חודשים אח"כ) ובתגובה אתה יכול לראות (בתשובה לשאלה שנשאל) שהוא מתכנן לעלות *גם בעתיד*. https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=2006678686014900&id=100000183658777&comment_id=2006681892681246&reply_comment_id=2006684922680943 בקיצור, אתה כותב דברים לא נכונים.

@גוזמבה

זה סתם אחד מהעולים, אין לו שום סמכות הלכתיתגוזמבה


כתבת "חזרו בהם". לא חזרו בהם.אחד האורחיםאחרונה

כתבת "הלכו צמוד לקיר" - לא הלכו צמוד לקיר. זה גם לא סתם "אחד מהעולים" אלא הדובר של מטה ארגוני המקדש. בקיצור, אתה *שוב* כותב דברים לא נכונים.

בגלל שהרב ליאור אוסר על נשים לעלות אסור להן לעלות?גוזמבה

אישה שלא פוסקת לפי הרב דב ליאור לא מחוייבת לדעתו בנוגע לעליה להר

אז למה מותר לה לעלות בכלל?אחד האורחים


הרב אריאל מתיר עליית נשים ויש עודגוזמבה


גם הוא לא בר הכי. מצטער. לא ברמה של חידוש הלכות שלא הוכרעו.אחד האורחים

בטח לא ברמה של להתיר מה שאסרו הגר"ש גורן והגר"ד ליאור להבחל"ח.

אז למה לרבנים האוסרים מותר לאסור? הם ברי הכי לאסור דבריםגוזמבה

שהתירו חז"ל והרמב"ם?

 

כי חז"ל והרמב"ם לא דיברו על הסוגיה הנתונה.הָיוֹ הָיָה


הם דיברו על עלייה בזמן החורבןגוזמבה


ולמה אתה חושב שזו הסוגיה שעליה הרבנים האוסרים מדברים?הָיוֹ הָיָה


מה הסברא לאסור בזמן הבית?גוזמבה


אמרתי דבר כזה?הָיוֹ הָיָה


אז למה אוסרים?גוזמבה


מחמישים ושלוש סיבות וחצי.הָיוֹ הָיָה

זה נראה שאתה ממש ממש ממש ממש לא בסוגיה.

הרב שפירא, הרצי"ה וכו' ברי הכי.אחד האורחים

ובין עשרות ומאות הרבנים שאסרו מיד אחרי מלחמת ששת הימים היו עוד כמה ברי הכי.

אף אחד לא אוסר את מה שהתירו חז"ל והרמב"םק"ש
כל הסיבות לאסור הם ע"פ חז"ל והרמב"ם.
עפרא לפומיה.הָיוֹ הָיָה


וזו התשתית ההלכתית שלו>>>אחד האורחים
לא כ"כ נכנסתי לסוגיא עצמה, אבל יש נקודה מאוד מטעה..אדם כל שהוא

בסדר הצגת הדברים שם, שקשור לנקודה עקרונית מאוד לגבי מה שהוא כתב.

כבר בימי חתימת הבבלי, החגים היו ע"פ לוח קבוע, ולא היה ספק אמיתי מתי יו"ט ראשון של סוכות.

לא למדתי את כל הש"סdavid7031

אבל לא זכור לי שראיתי איפשהוא שהגמרא מניחה שיש לוח קבוע.

ביצה דף ד' ע"ב.אחד האורחים


יש מקום לדון בזה (ראה למשל רש"י שם) אבל לכאורה אתה צודקdavid7031

אבל בכל מקרה @אדם כל שהוא הטענה הבסיסית שלהם היא שחו"ל מתנהגים כאילו יש ספיקא דיומא (בין אם באמת היה להם כזה, ובין אם לא), ובארץ ישראל נמשכים אחרי מנהג חו"ל. 
לדעתם, בזמן הזה צריך להפסיק את ההימשכות אחרי מנהג חו"ל.

אז אם כבר רוצים לחזור למנהג א"י -אחד האורחים

אולי גם יחזרו לסבב הקריאה בתורה של שלוש וחצי שנים? (במצב כזה הם אולי יטלו לולב שבעה ימים, אבל לא תהיה להם שמח"ת...). אני חושב שהתשובה ברורה גם לך. איסור נטילת לולב בשבת הוא גזירה שפשטה ב*כל* ישראל וא"א לבטל אותה. גם אם פרופ' יואל אליצור חושב אחרת (אגב - הוא גם חושב שבחלק ניכר מערי א"י צריך לחגוג פורים בט"ו).

מה זה קשור?david7031

יש מנהגים שונים, ויש סיבות שונות לביטול שלהם.
זה לא עניין של גזירה שפשטה בכל ישראל. יש מחלוקת מה בדיוק משמעות המשפט "כיון דלדידן לא דחי, לדידהו נמי לא דחי", והבעיה מתחילה כיוון שכולם מסכימים שבזמן שהבית היה קיים לבני ישראל דחה לבני חו"ל לא דחה, והשאלה האם זה שהמקדש קיים משמעותו ספציפית המקדש, או שהמשמעות היא שהמרכז הרוחני של עם ישראל נמצא בארץ ישראל.
(יש גם מקום להסתפק בנושא בדברי הרמב"ם, שמדבר על "מקדש להיתלות בו", מה משמעות התלייה במקדש, ובהתאמה, האם זה דווקא במקדש או ביישוב יהודי בארץ ישראל.)

 

הדיון על פורים לא כ"כ קשור פה, אבל אם הזכרת אותו: עד כמה שידוע לי אין חולק על כך שמעיקר הדין צריך לנהוג בט"ו בכל מקום שידוע שהוא עיר מוקפת חומה. השאלה כמה הרבנים בימינו מוכנים לסמוך על המחקר ההיסטורי ועל אמינותו קשורה הרבה פחות למקורות ההלכתיים, והרבה יותר לגישה של הרבנים לעולם באופן כללי.

השאלה היא אחרת -אחד האורחים

השאלה היא האם הסמכות לשנות מהמקובל בידינו מסורה בידי כל אחד או בידי גדולי הפוסקים. פרופ' יואל אליצור בשום אופן אינו נמנה עליהם ובכל זאת הוא חושב שבכוחו לשנות ולהכריע אם לנהוג כפי המקובל או לשנות. כך הוא מבקש לשנות מהנהוג בכל העולם (מלבד ירושלים) בעניין פורים וכך הוא מבקש לשנות מנהוג בכל העולם בעניין נטילת לולב בשבת. לאו כל כמיניה. הוא היה רוצה גם לנסות לחזור לקדש ע"פ הראיה, אבל הוא מבין שאף אחד לא שואל אותו. כאן הוא חושב שהוא יכול להכריע לעצמו ע"פ דעתו נגד כל עמ"י וגדוליו בלי יוצא מן הכלל רק כי ככה נראה לו. זה לחלוטין נגד ההלכה, וכבר כתב הראי"ה בעניין חידוש הסנהדרין ודברים העתידים אולי להשתנות על ידה מפני שהם "דינים וחומרות שאנו נוהגים... מפני רפיון הכוחות שנתדלדלו בהמשך זמן הגלות הארוך" והבהיר שעד שיקום בי"ד הגדול, "כל העומד להרוס ולעקור נטוע, לבטל מנהגים ותקנות ודינים שאנו נוהגין ע"פ רבותינו הפוסקים, הוא רשע וקוצץ נטיעות של קדשי עמנו ועתיד לתן הדין".

זה מאוד ברור בגמרא שזמן שהמקדש קיים, הוא המקדש עצמו..אדם כל שהוא

זו מסקנת הסוגיא-

"והא יום טוב הראשון דלדידן לא דחי ולדידהו דחי אמרי אלדידהו נמי לא דחי ואלא קשיא הני תרתי דתנא חדא כל העם מוליכין את לולביהן להר הבית ותני' אידך לבית הכנסת ומתרצינן כאן בזמן שבית המקדש קיים כאן בזמן שאין בית המקדש קיים לא אידי ואידי בזמן שבית המקדש קיים ולא קשיא כאן במקדש כאן בגבולין."

 

כלומר, הגמרא דוחה את התירוץ שהמשנה על בית הכנסת היא אחרי החורבן, כיוון שאז כבר לא נוטלים לולב. כלומר, גם בתקופת התנאים, שבוודאי המרכז התורני היה בארץ, כבר לא היה צריך ליטול לולב בשבת.

מתי כן? כשבית המקדש היה קיים, ובמקדש כל העם הביאו את לולביהם מערב שבת להר הבית, אז בגבולין הביאו לבית הכנסת.

נניח לצורך העניין..אדם כל שהוא

[כאמור, לא כ"כ עיינתי בזה], שהם צודקים שהסיבה היא שבחו"ל מתנהגים כמו ספקא דיומא, ובא"י מתנהגים ע"פ מנהג חו"ל.

 

פירושו של דבר, שבתקופה שהייתה עדיין קהילה חשובה ומשמעותית בא"י ששימרה את המנהגים הקדומים, קבעו חכמי ישראל שעדיף שהקהילה הזו תיגרר אחרי מנהגי הקהילה הגדולה יותר והדומיננטית יותר בחו"ל ולא תיטול לולב, כדי שיהיה מנהג אחיד בכל עם ישראל בנקודה הזו.

 

ואם הם קבעו כשהאחידות בנקודה הזו כ"כ חשובה ודוחה את נטילת הלולב, עכשיו, כשיש מנהג אחיד, ועדיין למעלה ממחצית העם בחו"ל, ורוב מוחלט מיושבי ארץ ישראל וחכמיה, לא נוטלים לולב בשבת כל שכן שהאחידות היא סיבה שקבוצת מיעוט קטנה לא תשנה מההכרעה שרוב מוחלט של עם ישראל נוהג על פיה.

 

שאלתך טובהdavid7031

והיא עוזרת לי לענות לעצמי על השאלה "למה אני נטלתי לולב בשבת"

אבל לפחות מצד הסברא, אני מקווה שהסברתי את הסברא שלהם (אגב, יש חשיבות להבעת הדעה הזו, גם אם אתה מצהיר שאתה לא נוהג לפיה הלכה למעשה, כיוון שראוי להתחיל להניע דיון שבסופו רוב עם ישראל יסכים ליטול לולב בשבת.

מי אמר לך שזה ראוי? מי החליט שצריך לשנות?אחד האורחים

אתה נשיא הסנהדרין? אולי ראוי גם להניע דיון שבסופו כל עם ישראל יאכל קטניות בפסח או ישא שתי נשים?

ודאי שכל אחד צריך לשאול את עצמוdavid7031

מדוע הוא לא נוטל לולב בשבת, אף על פי שזו מצווה מדאורייתא.
מי שעונה לעצמו "זו גזירת חכמים", וליבו שקט עם התשבוה הזו, מצוין.
כיוון שהנושא הזה לא פשוט כל כך, והרבה מהסיבה היא "אנחנו לא משנים", אז התשובה צריכה להיות מעט מורכבת יותר.

במובן זה דומה הדבר, אולי, לשאלה: אם יהיו לי רק אורז וסילקא, האם אניח שני תבשילים על קערת הסדר (לא יודע מה אענה לעצמי באותו מצב, אבל להגיד שבוודאות לא אניח אני לא יכול). או לשאלה: נניח שהיו נוהגים היום לייבם [ונניח בצד את השאלה למה לא, כי זה טיפונת יותר קל כיוון שמסלול החליצה גם הוא דאורייתא] והיה מקרה של גבר נשוי שאחיו מת, האם הייתי פוסק שלא ייבם רק בגלל חרם דרבנו גרשום.

עניתי לך כבר -אחד האורחים

אתה חושב: "הרבה מהסיבה היא "אנחנו לא משנים", אז התשובה צריכה להיות מעט מורכבת יותר",

כשהסיבה הפוכה לחלוטין - השאלה היא אחרת - - הר הבית

טוב. אז אני פחות מקבל את התשובה הזו.david7031

דיקטטורה הלכתית זה משהוא שמעולם לא היה בעם ישראל. 

לא דיקטטורה. היררכיה. וזה תמיד היה.אחד האורחים

מעולם לא כל אחד יכל לפסוק בכל דבר. זו המצאה של הדור האחרון. עקבתא דמשיחא.

כןdavid7031

אבל היררכיה שבה אדם מכפיף את עצמו. לא שמכפיפים אדם למישהוא אחר.
אם אני חש שכתפי לא מספיק רחבות, וודאי שאפנה לרב גדול ממני. אם אני חש שכתפיי מספיק רחבות בשביל שאלה זו או אחרת, ייתכן שאני חצוף, אבל אין עלי איסור לפסוק בשאלה זו.

אתה טועה בזה ומוביל לאנרכיה.אחד האורחים


כלומר? אם רב בית כנסת מחליט לחלוק על השו"ע, לא מכפיפים אותו?הָיוֹ הָיָה

אוהו, יצילנו ה'..

למה רב בית כנסת? אפילו אחד המתפללים...אחד האורחים


איזה תואר צריך בשביל לחלוק על השולחן ערוך?david7031


תענה אתה.הָיוֹ הָיָה


בעל אוזן כאפרכסת ולב מבין.david7031


אני כזה.הָיוֹ הָיָה

אז אני יכול לחלוק על השו"ע?

כן.david7031

(השאלה אם אתה רוצה, ואם יש לך סיבה טובה לעשות זאת. לא טענתי שרצוי לקום כל בוקר ולהחליט על כל עולם ההלכה. אבל אם יש סוגיא שלמדת כמו שצריך, והגעת למסקנא שהדעת נוטה אחרת מהשו"ע, אתה יכול לפסוק על פי הבנתך בסוגיא).

ב"ה שאני לא חושב ככה.הָיוֹ הָיָה

אם אתה חושב ככה, אין לי מה לעשות.

חוץ מלישא כפי השמימה ולהתפלל שיחנון ה' את עמו בחכמה בינה ודעת, ולא ירבו בעלי דעות משובשות שכאלו.

אם למדת את הסוגיא על כל חלקיה והגעת למסקנה אחרת, בוודאיגוזמבה


מה אתה צוחק? כל הראשונים למדו ככה ופסקו ככה, וכשהם עשו זאתגוזמבה

זה היה לפני היותם גדויילים

הפוך. למדו הרבה שנים, היו גדולים מאוד בתורה ואז כתבו ספרים.אחד האורחים

ולמה אני צוחק?

אם מה שכתוב בכ.א. שלך נכון - מוטב שתסיים בגרויות לפני שתביע עמדה מי יכול לספוק במה. רצוי שגם תסיים כמה מסכתות לפחות...

גם אם מה שכתוב בכרטיס אישי שלי נכון זה לא אומר שכל מה שאניגוזמבה

כותב הינו ברמה הזאת.

וגם אם כן זאת דרך רבותי

מי הם בדיוק "רבותיך" שמתירים ליטול לולב בשבת?אחד האורחים


אז תגיד לי אתהdavid7031

, כמה שנים צריך ללמוד אדם כדי שתהיה מוכן לסמוך עליו כשהוא חולק על השולחן ערוך?

מי שנמצא בשורה הראשונה של גדולי הדור.אחד האורחים


האם ראש ישיבה בן 44 שפירסם ספר אחד בחייוdavid7031

יכול להימנות על הרשימה הזו?

זו לא בהכרח שאלה של גיל. גם לא של מספר ספרים.אחד האורחים

יש מספיק גדולי-גדולים שלא כתבו ספרים או שכתבו רק לעת זקנתם ויש גם כאלה שחיבוריהם יצאו רק לאחר פטירתם.

אז איך נכנסים לשורה הזו?david7031


כתבתי: גדלות בתורה.אחד האורחים


יש לך גדולומטר?david7031

או שאתה הולך לחומרא?

אני חושב שאין לו.הָיוֹ הָיָה

ולכן באמת הוא חושב שאי אפשר להוכיח שפרופסור אליצור וארנון סגל הם פחות מאביי ורבא.

בעיה באמת

 

לא, אני באמת לא רואה שום הבדל בין ילד בת"ת,אחד האורחים

נער בישיבה תיכונית, בחור ישיבה, אברך כולל, רב צעיר שהרגע קיבל סמיכה, או גדול הדור... כולם אותו דבר...

לא טענתי את זהdavid7031

אבל אני שואל עליך ספציפית, איך אתה קובע אחרי איזה רב שחולק על השו"ע אתה מוכן ללכת.

זה מה שטענת. ניסית להציג כאילו כל אנפין שווים.אחד האורחים

עניתי לך שלא. אבל באמת גם אתה מבין שיש פערים, אלא שאתה לא מבין שיש יותר מדרגות מאלו שמניתי. אז תתפלא, יש יותר מדרגות מאלו שאתה חושב או מבין שיש. יש רמות של גדלות ומי שקצת יודע תורה, מבין מי נמצא בשורה הראשונה ומי לא. לצורך העניין, אתה יכול לבדוק עם מי רבנים מתייעצים כשמגיעים אליהם שאלות חמורות או אילו רבנים עוסקים בסוגיות דוגמת התרת עגונות.

1. מניין לך שהם עשו את זה לפני שהם היו גדולים?אדם כל שהוא

2. הנושא של המשקל שנותנים הראשונים להבנתם בסוגיא מול הכרעת הקודמים להם, ומול המנהג הוא גדול ורחב. 

וזו אחת הסיבות, שלא מספיק להכיר את הסוגיא הנקודתית, כדי לדעת לפסוק.

דוגמא לראשון שמורה למעשה נגד הבנתו בסוגיא, זה הרמב"ם בשמיטה ויובל פרק י. והרמב"ם נחשב דווקא לפוסק עצמאי מאוד.

 

או בקיצור – לא.david7031

ייתכן שיחלקו עליו, וימליצו לציבור הרחב לא לפסוק כמוהו. אבל לטעון שהוא לא בסדר זה לא נכון.

אתה טועה בגדול.אריאל יוסף

ראה כאן: רבנים צעירים – דעו מקומכם

 

מעתיק כאן שוב דברים שפרסמתי בעבר בהקשר אחר,

שכתב הגר"א שפירא זצ"ל:

 

"בתקופה האחרונה ראינו הופעות פומביות

של המלבישים עצמם איצטלא דרבנן

ופוסקים בעניינים חמורי עולם

וגורמים בכך תקלות חמורות.

 

ועל עניין זה דיברתי כמה פעמים בכינוסי דיינים

והגדרתי אנשים אלו כנמושות ונמוכי דעת

שאינם מסוגלים לשיקול דעת אמיתי של תורה

ומכשילים את הרבים בהוראות מסוכנות,

ולפעמים עד פיקוח נפש.

 

כשהיה העולם כתיקונו ידע כל ת"ח ורב את מגבלותיו

שפלוני מסוגל לפסוק בענינים של חלק א' מיו"ד,

ועל ס"ת ומקוה למשל יהסס ולא יפסוק

ללא התיעצות עם גדולי תורה,

וכ"ש בכשרות גיטין וקידושין

שדורשים דרגה גבוהה יותר של כושר הוראה.

 

ובשאלה של עגונה אפילו רב חשוב נמנע מלפסוק

מבלי לשאול את רבותיו גדולי הדור המוסמכים.

ובענינים של כלל ישראל רב רגיל, או ראש ישיבה

שלא מפורסם ששולט בכל חדרי תורה

ומוסמך לפסוק הוראת בכל מקצועות התורה

לא היה עולה על דעתו לגלות ברבים

את חוות דעתו להלכה ולמעשה.

 

הערבוביה הזאת של הדיוטות

המכתירים את עצמם בכתר של תורה

הם פרצה נוראה במעמדה של תורה.

ומכ"ש חוצפא של ת"ח קטן

שלמד כמה שנים בישיבה

מעיז בנפשו להתווכח ולחוות דעה בענינים אלו".

עכ"ל הגר"א שפירא זצ"ל השייך לענייננו.

 

בספרו 'מורשה' הובאו בהקשר זה דברי ה'נודע ביהודה'

שהבאתי בתגובה הקודמת - אעתיק כאן את המשך דברי הנוב"י:

"ובראותי הדברים הזרים הללו הוספתי חרון אף יותר ויותר.

וראה כמה גבר אצלך הילדות והשחרות

וכוספך לקפוץ להורות לההבילך בהבל הבלים כאלו

ואין הדברים כדאי להשיב עליהם כלל

וראוי אתה לגעור בך בגערה עבור זה...".

 

כמו כן, הובאו שם דברי ה'פתחי תשובה'

(אה"ע סי' י"ז ס"ק ק"מ, ויו"ד סי' צ"ט סק"ה
בשם שו"ת צמח צדק (הקדמון) סי' מ'):
"דחכם מורה הוראה בעינן כרב נחמן ורב שילא בדורם,

שכדאי המה לסמוך על הוראתם וכו',

אבל זה לא שאל אלא ללמדן היודע ספר

אבל לא נהירין ליה שבילי דהוראה

אע"פ שהוא מוסמך מה זו סמיכה

הכל יודעין שאין דינים כאלו מסורין לכל

כשאר דיני איסור והיתר בשר בחלב ונטל"פ".

 

עוד כתב הרב שפירא:

"ברור, שמי שלא יכול לפסוק בשאלות חמורות

בכל ד' חלקי השולחן ערוך, ופסקיו מקובלים בישראל,

אינו יכול לפסוק פסקים בענינים של כלל ישראל,

שהם קשים ומורכבים הרבה יותר"

[והפנה ל'דרשות המהר"ל", דרוש על התורה, עמ' מ'].

 

כידוע, היה שגור על לשונו של הגר"א שפירא הכינוי "רעבעלך",

לרבנים העוסקים בסוגיות שאינם ראויים לעסוק בהן.

 

ועוד כתב:

"רק גדולי תלמידי החכמים שבדור

שבכוחם לפסוק בשאלות חמורות בכל חלקי התורה,

ופסקיהם מקובלים בישראל,

ראויים לפסוק בשאלות אלה הנוגעים לכלל ישראל.

כל מי שלא הגיע למדרגה זו עליו להמנע מלפסוק בעניינים אלו,

ואם בכל זאת מורה הלכה - כבר קרא עליו הרמב"ם (פ"ה מת"ת ה"ד) -

"רשע שוטה וגס הרוח, ועליו נאמר: כי רבים חללים הפילה וכו'

ועליו נאמר: 'ועצומים כל הרוגיה'

אלו התלמידים הקטנים שלא הרבו תורה כראוי

והם מבקשים להתגדל בפני עמי הארץ ובין אנשי עירם

וקופצין ויושבין בראש לדין ולהורות בישראל

הם המרבים המחלוקת והם המחריבים את העולם

והמכבין נרה של תורה והמחבלים כרם ה' צבאות,

עליהם אמר שלמה בחכמתו אחזו לנו שועלים קטנים מחבלים כרמים"".

 

הרב אביהו שוורץ שליט"א סיפר בדומה לכל הנ"ל,

שהרב שפירא אמר לו פעם בהקשר זה:

"איך הוא מסוגל - רב פלוני - לכתוב פסק הלכה לכל הציבור הרחב,

הרי הוא רב מדרגה חמישית, לא למעלה מזה!

הוא יכול לומר דעתו לשכנים שלו, אבל לא מעבר לזה".

 

מה? ברור שכן, כל ת"ח שכתב ספרי הלכה לא היה מוכר בזמנו כגדולגוזמבה

הדור

ברור שלא. כל אחד ידע במה מותר לו לעסוק.אחד האורחים

ולא כל בר בי רב כתב ספר.

וואלה? אתה בטוח שאתה מכיר את ההיסטוריה?הָיוֹ הָיָה


אהמ אהמהָיוֹ הָיָה

ענן בן דוד – ויקיפדיה

 

אני בטוח שתשמח לקרוא..

נכון. אני אדייק את עצמיdavid7031

מוסכם (לפחות עלי) שעם ישראל קיבל את התלמוד הבבלי כספר הלכתי מחייב, ועד כמה שידוע לי מוסכם על כולם שעם ישראל קיבל את ספרות התנאים כמקורות מחייבים.

אחרי התלמוד, מותר לכל רב לפסוק על פי הבנתו, כל עוד הוא מוכיח את דעתו בצורה טובה.

(ואם תשאלו על אנרכיה, אז הפתרון שאני נותן הוא שבפני כל יחיד עומדות שתי אפשרויות: 1. לסמוך על רוב הרבנים. 2. ללמוד את הסוגיא בעצמו כמו שצריך, ולהחליט שהוא מבין כמו הרב החולק.) (ואם הרב החולק מספיק גדול, יש מקום לדון האם יכול להסתמך עליו גם ללא לימוד הסוגיא אם מסתמך עליו בכל דבריו).

 

מה הרווחנו? קראת את הקישור?הָיוֹ הָיָה

הבחור'ציק היה ראש ישיבה חשובה בבבל, הרבה אחרי חתימת התלמוד, אבל חשב שהוא חכם גדול, וזה התוצאות. אז אל תגיד שלא היה.

 

אגב, אני מעלה כאן השערה, השערה פרועה, שמי שהיה אב"ד בבל וספק-ריש גלותא, מן הסתם היה קצת יותר בר סמכא מכ"ק הגר"י אליצור שליט"א.

הבעיה עם ענן בן דוד לא הייתה חוסר הסמכות שלוdavid7031

אלא בעיית המוטיבציה שלו (לפי המקורות הרבניים) או הבעיה של המתודה האנטי תורה שבעל פה שלו (על פי המקורות הקראיים).
 

איזה מוטיבציה?הָיוֹ הָיָה

הבחור חלק על דברי החכמים המוסמכים, הגדולים ממנו, וכלל ישראל הוקיע אותו. נקודה.

קראת את הערך אליו קישרת?david7031

לפי המקורות הרבניים, נבע הפילוג שבין הקראים לרבניים מעלבונו של ענן לאחר שלא מונה לנשיא.

זו המוטיבציה.

ברור.\הָיוֹ הָיָה

כמובן, הבחור נעלב, ולכן החליט לייצר דרך משלו, ובגללה הוקע. 

לא הקיעו אדם בגלל שהוא נעלב, אלא בגלל מה שהוא עשה אחרי שהוא נעלב.

 

אגב, הוא לא היה הראשון, היה לפני אחד שנעלב גם הוא ולכן ייצר דרך, קראו אותו ג'ושוע.

אפשר לראות, במשנה ובתלמוד..אדם כל שהוא

את הגישה לפסיקה.

למשל, שהתנאים חושבים שדעתם של התנאים בדור שלפניהם, לגבי שינה תחת המיטה, היא ראיה, והם לא חושבים שהעיקר מה שהם עצמם חושבים.

אפשר לראות גם ראיות ודחיות אצל האמוראים, מדברי הדורות שקדמו להם.

ואפשר גם לראות, את דברי חז"ל החריפים על תלמיד שלא הגיע להוראה ומורה.

היום גם ככה אין אחידות בהרבה דברים, למה לשמר את זהגוזמבה


אז אתה מודה שאתה לא מכיר אפילו גמרא מפורשתאריאל יוסף

אבל חושב שאתה יכול להורות בכל סוגיה שתלמד. הבנתי.

קודם כל, זה כמעט מן הנמנעות; "דברי תורה עשירים במקום אחר".

כל תוספות כמעט מבוסס על קושיות מסוגיות מקבילות.

כדי להכריע צריך להיות בקיאים בכולן ולעמוד על סברותיהן.

 

בנוסף, אתה רואה שהגמרא - וכל הפוסקים מאז ועד היום -

הכריעו שאע"פ שתושבי חו"ל בקיאים,

עליהם לשמור על המנהג המקובל בידם.

 

אלו אותם חז"ל שהתפלפלו על מועד השאת משואות

"משום ביטול מלאכה לעם שני ימים" פעם בשנה (בר"ה, עי' ר"ה דף כג),

ופתאום לא חוששים לכך 5 פעמים בשנה,

כשאין שום סיבה אמתית להימנע ממלאכה

[או לומר הלל כ"מחרף ומגדף" שלושה ימים נוספים

(אחרון של פסח וסוכות ושני של שבועות)

ואני כבר לא מדבר על ברכות לבטלה...].

 

הגמרא הזו מוכיחה שהקונספציה שלך שגויה:

הסברה "לא לשנות" היא סברה חזקה בפסיקת הלכה יותר ממה שאתה חושב.

תראה בעצמך כמה חשיבות הגמרא מייחסת לה.

 

האם לו אתה היית אז בחו"ל ומקבל תשובה כזו,

היית עונה כמו שענית כאן

("מי שעונה לעצמו "זו גזירת חכמים", וליבו שקט עם התשובה הזו, מצוין.
כיוון שהנושא הזה לא פשוט כל כך, והרבה מהסיבה היא "אנחנו לא משנים",

אז התשובה צריכה להיות מעט מורכבת יותר")

ומתיר לעצמך מלאכה ביו"ט שני של גלויות?

היית אוכל חמץ ביום שמיני של פסח?

באופן פשוטשחר אורן

מסקנת הגמ' (בדף מ"ד) היא שבכל א"י נטלו גם בשבת לפני חורבן ביהמ"ק- "אידי ואידי בזמן שבית המקדש קיים ולא קשיא כאן במקדש כאן בגבולין".

עלון בית המקדש - עלון בפורמט דיגיטלינ א

עלון בית המקדש הוא עלון דיגיטלי המפרסם בחינם דברים הקשורים לבית המקדש ולהר הבית

לפרטים נוספים, שלחו מייל: alonbethamikdash@gmail.com

 

כל העלונים שיצאו עד עתה:

עלון בית המקדש 1 20251211044335.pdf

עלון בית המקדש 2 20251211044552.pdf

עלון בית המקדש 3 20251211044644.pdf

עלון בית המקדש 4 20251211044720.pdf

עלון בית המקדש 5 20251211044831.pdf

עלון בית המקדש 6 20251211044903.pdf

עלון בית המקדש 7 20251211044941.pdf

עלון בית המקדש 8 20251211045147.pdf

עלון בית המקדש 9 20251211045236.pdf

עלון בית המקדש 10 20251211045324.pdf

מי שמעוניין/ת לקבל את העלונים במייל, נא לשלוח מיילנ אאחרונה

לכתובת: alonbethamikdash@gmail.com

מיזם נעים למקדש - AI. מה דעתכם על זה?נ א
תמונה 1נ א
תמונה 2נ א
תמונה 3נ א
כמעט תאונהזיויק
מיזם נעים למקדש הוא מיזם להקמת מערכת תחבורה אל הרנ א
עבר עריכה על ידי נ א בתאריך י"ח בכסלו תשפ"ו 22:59

אל הר הבית בשלושת הרגלים 🚍🚆

לא יודעת אם הוא עוד מסתובב כאןקפיץ

אבל 

@צחקן 
לא רצית פעם תמונה בדיוק כזאת?

תכתבו מה דעתכם על התמונות... אהבתם?נ א
תמונה 4נ א

תמונה 5נ א

תמונה 6נ א

התמונות לא עובדות לי בכלל.צחקן
אוכל לשלוח לך את התמונות במיילנ א
כתוב לזה פסוק:קעלעברימבאר
"כי נעים נאווה תהילה"
יפה! 👍נ א
מי שמעוניין/ת לקבל את התמונות במייל, נא לשלוח מיילנ אאחרונה

לכתובת: naimlamikdash@gmail.com

למה אין בימנו משמר המקדש?ירחמיאל

זו הלכה מפורשת שנוהגת גם כשאין בית המקדש בנוי.

 

למה לא עושים?

 

זה לא כל כך קשה, צריך שיהיה מספיק אנשים שבעניין להקדיש בישביל הקב"ה כמה שעות בשבוע בשביל זה ולעשות משמרות

האם היה אפשר לנסך מים בבמות בשעת היתר במות?קעלעברימבאר

איך דוד ניסך מים?

מה המקור שלך שגוד ניסך מים?שלג דאשתקד
הגשש החיוור שם שם🎶קעלעברימבאר
סתם, כתוב במפורש בפסוק שדוד התאווה למים מבור בית לחם, והביאו לו הגיבורים מים והוא ניסך אותם לה'. כמובן אפשר לתרץ שזה היה בסוכות והוא הביא את זה למשכן בגבעון שהכהנים ינסכו, אבל זה דחוק
שתהיה לי בריאשלג דאשתקד
אין הכוונה שם למצוות ניסוך המים, גם לפי הפשט של הפסוק (מי *ישקני* מים מבור בית לחם) והן לפי האגדה המסובכת בבא קמא דף ס
הנה הפסוק:קעלעברימבאר
ויבקעו שלשת הגיבורים במחנה פלשתים וישאבו מים מבאר בית לחם אשר בשער וישאו ויבאו אל דוד ולא אבה לשתותם ויסך אתם לה'


לפי הפשט דוד אמר לעצמו בקול רם שמתחשק לו לשתות מהמים מהבור אבל לא התכוון שמישהו יביא לו. הגיבורים שמעו זאת ולקחו ברצינות את זה והביאו לו. הוא לא אבה לשתותם כי הוא לא ישתה מים שנלקחו תוך כדי סיכון חיים , ולכן הוא ניסך אותם לה'


נכון נשמהשלג דאשתקד

אבל אין סיבה לחשוב שהכוונה למצוות ניסוך המים בחג הסוכות.

הוא הקריב את התשוקות שלו לה', אתה יכול למצוא לזה הרבה הדים, גם ביהדות ואפילו בתקופות שהפולחן היה מאוד מוגדר!

לא בסוכות. אבל משמע שבהיתר במותקעלעברימבאר

אפשר לנסך מים בנדבה בכל ימות השנה בבמות. או שזו הוראת שעה של נביא

עיינתי וראיתי שיש עוד פסוקקעלעברימבאר

על ניסוך מים בבמות:

 

ויקבצו המצפתה וישאבו מים וישפכו לפני ה' ויצומו ביום ההוא ויאמרו שם חטאנו לה' וישפט שמואל את בני ישראל במצפה.

 

למרות ששם אפשר לפרש כמנהג שפיכת מים כסמל לתפילה וצום, ולא לניסוך על מזבח. בניגוד לדוד ששם כתוב ויסך

אם אתה מדבר על תופעהשלג דאשתקד
של ניסוך מים לה', אז כל המקורות שלך אחלה מקורות וזה לא קשור להיתר במות. זה קשור חזה שבא לי לפתוח את הברז בבית לכבוד ה' יתברך.


אם כוונתך למצוות ניסוך המים, אז אצל שמואח זה במצפה, בעוד אין שום מקור או סיבה לחשוב שמזבח ה' היה אי פעם במצפה...

לנסך מים לה' נשמע כמו ניסוך על המזבח. לפחותקעלעברימבאר
אצל דוד.


נסכים מוזכרים רק בקרבנות.


אתה לא יכול לשחוט פרה לשם קרבן סתם כך, ואםילו בכפרות לוקחחם תרנגולים שלא כשרים למזבח שלא יראה כמקדיש קדשים.


צריך לבדוק מה דין המנסך נסכים מחוץ למקדש.


בימי שמואל היו במות מותרות, והיה במה בכל עיר, בספר שמואל מוזכר שמקריבים בגלגל, בית לחם, במזבח שאול במחנה הצבא בפלשת, ברמה, ובעוד הרבה מקומות

יישר כח!שלג דאשתקד

רק לא הבנתי את הסיומת של המאמר.

הרי מפשט הפסוקים, ברור שלא זו הייתה המטרה. דוד מתאווה שישקו אותו מים, ואחר כך לא אווה לשתותם. וכי כולם היו אדיוטים או לא ידעו שצריך מים לניסוך המים? ודברי הרלב"ג שצוטטו, מוכיחים את טענתי דלעיל, שאין מדובר במצוה שגרתית שהייתה נהוגה לפני כן והתקיימה גם אז, אלא להיפך: מכך שדוד (ושמואל) ניסכו מים, הבינו שזו פעולה ראויה.

ועוד תמיהה על הרב שנדורפי היקר, שהוא השמיט את מסקנת הגמ' בתענית שאין מקור לניסוך המים, ואם כן עוד יותר תמוה למה לא הביאו אפילו מקור מהנביאים, ויאמרו שזו הלכה ודוד יישם אותה אותה (כמו שאומרים לגבי הרבה דברים אחרים, ראה כאן: פורטל הדף היומי: יחזקאל הנביא קבע הלכה? (זבחים יח ע"ב) ).

כך שלעניות דעתי, הרבה יותר פדוט לומר שדברי בר קפרא כמשמעם הם אגדה שיוצאת מפשוטו של מקרא, שלא מוכיחים כלום להלכה וגם לא הובאו בבבלי, ואין סיבה לראות בהם פרשנות לתנ"ך.

הרלב"ג לא אומר שלמדו מדוד..אדם כל שהוא

שניסוך המים הוא פעולה ראויה.

אלא שדוד ניסך כי  כפי שהיה ידוע לו מחג הסוכות ששייך סוג כזה של קרבן. ייתכן שהיו עוד הרבה לפניו ואחריו שעשו כך.

עבורנו, זו הוכחה מהכתובים שקיים מושג כזה של ניסוך מים. עבור בני דורו ייתכן שזה היה דבר פשוט.

 

בין אם נפרש כבר קפרא, ובין אם נפרש כרלבג, אין לנו מקור לגבי השאלה מתי ניסוך המים נוהג. ובמילא, דברי בר קפרא לא ישמשו מקור לדיעה שניסוך המים כל שבעה, שאת מקורם מנסה הגמרא בתענית לברר, ובמילא אין ללמוד מכך שהגמרא בתענית לא הביאה אותם.

צודק ולא צודקשלג דאשתקד

לגבי החלק הראשון של דבריך, אכן מבואר ברלבג שהסיפור עם דוד מוכיח שעוד לפני כן ניסכו (וזה לא רלוונטי לדיון שלנו ולשאלתי, כי גם כשמוכיחים מיחזקטל וכדו, זה אומר שזה היה תמיד ויחזקאל רק ניסח/יישם את זה).

החלק השני לא כ"כ נכון, כי הגמ' מחפשת מקור שניסוך המים הוא שבעה ימים של סוכות בדיוק, לא לפני ולא אחרי, והרלבג מסביר בטוטו"ד שאם יש דבר כזה ניסוך המים, הכי מתאים שהוא יהיה בסוכות. כך שזו עדיין ראיה טובה יחסית.

אולי דוד ניסך מים בהוראת שעה של עצמו כנביא, כשםקעלעברימבאר

שאליהו הקריב בהר כרמל בשעת איסור במות. אחרי שהביאו לו את המים נחה עליו רוח הקודש ובנבואה נאמר לו לנסך מים עכשיו.

 

יש היגיון מסוים שזה היה אגב בסוכות, מה פתאום דוד נזכר בטעמם של המים בבור בית לחם אשר בשער דווקא עכשיו?

לא הבנתישלג דאשתקד

הדרך היחידה שמעוררת קושיא על דוד, זה אם מדובר במצוות ניסוך המים. אם סתם היה בא לו לנסך מים לכבוד ה', זה לכאורה גם אתה יכול בברז בבית שלך בכל עת ושעה. כך שלענ"ד אין כאן שאלה (אם לא מקבלים את דברי הירושלמי כפשטם, וככה"נ גם הרלב"ג לא קיבל אותם כפשוטם).

למה לא נראה לי (ולרלב"ג) שדוד מראש רצה לנסך את המים משום מצווה? כי כתוב שהוא התאווה לשתות, והוא ניסך כי הוא לא אווה לשתותם. אם הסיפור היה לניסוך המים, הוא היה מתאווה לנסך והוא היה מנסך בדיוק כי לזה הוא התאווה.

לא בטוח שמותר לנסך מים בברז שלי. האם מותרקעלעברימבאר
לי להקריב צבי לה' על מזבח בחצר הבית שלי?
לכן דחוק שזה קרה בסוכות. אני מסכים שהואקעלעברימבאר
התאווה לשתות ואז ניסך. אז אולי היה אפשר לנסך בנדבה ביחיד בבמה כל השנה, או שהיתה זו הוראת שעה על פי נבואת דוד עצמו
הגמרא אומרת שזה הלכה למשה מסיני כיקעלעברימבאר
דברי נביאים הם רק אסמכתא והרי לא לומדים מדברי נביאים לעולם מה גם זה לא כתוב שם במפורש והאוקימתא של בר קפרא דחוקה שזה קרה דווקא בסוכות.


ניתן להציע שדוד שמר את המים האלו (מים חשובים כי 3 אנשים סיכנו את עצמם עליהם) עד חג הסוכות והקדיש אותם לה' והכהנים ניסכו על המזבח, אבל זה גם קצת דחוק בפשט.


אבל בפשט בפירוש מוזכר ויסך אותם לה' כלומר ניסך את המים כקרבן. נסך לה' זה תמיד לשון קרבן, כמו הקטרה לה'

לגבי הטענה שבכוונה נמנעים מדברי נביאיםשלג דאשתקד
ראיתי במקרה לשון יפה של ה"בן יהוידע", ברכות מח,ב: "אף על גב דילפותא מפסוקי תורה עדיפה, עם כל זה כיון דילפותא הנזכרת אינם מתיישבים בפשט המקראות, לכך אמר אינו צריך למילף בדרשה דחוקה, כי הדבר מפורש להדיה בפסוק של נביאים".
עדיין מה שיש לו מקורקעלעברימבאר
רק בנביאים זה עדיין נקקרא הלכה למשה מסיני
נכון מאודשלג דאשתקד
לצערי לא זכרתי איפה בדיון כאן היה צריך להכניס את הקטע הזה, הרעיון הוא שהגמ' בתענית מחפשת מקור ואין לה מקור טוב, אז היא כותבת בפשטות שזו הלכה למשה מסיני. אם המקור מדוד היה נראה לה טוב, סביר להניח שהיא הייתה מביאה אותו (ועדיין זה היה בגדר הלמ"מ ).


בכל מקרה כיף להקדיש זמן בליל הושענה רבה, לדיונים תורניים, וקצת להניח להתבכיינויות המוצדקות על עסקת החטופים...

אני חושב שלא שייךקעלעברימבאר
לדבר על הצער בעסקה כל חול המועד מפני שמחת החג. אבל גם אני נכשלתי בזה הרבה מפני שעמום
הוא אשר דיברתישלג דאשתקד

שזה היה צריך להתחיל הפוך. מטרת המועדים הם ללמוד תורה, ואז לא משעמם ואז לא מדברים על העסקה

וכמובן אתה (ואני) לא החוטא היחיד, וכבר רבי אבא כאב על כך, בירושלמי מסכת חגיגה...

מטרת המועדים זה לשמוח מצווה דאוריתאקעלעברימבאר
בבשר ויין כשיש מקדש. דבאי רבי אבא הם דרשה בלבד, עובדה שהוא לא התיר מלאכה בסוף. וגם הוא דיבר על פוחזין כלומר חוטאים  . לבזבז את הזמן זה לא פוחזים אלא סתם בזבוז
אני לא בטוחשלג דאשתקד

ששמחת הרגל חוץ מבשר קרבנות, אינה דאורייתא. נדמה לי שיש דיון לגבי "במה משמחן", אם השמחה בבגדי צבעונים וכו מתקיימת בה מצוה דאורייתא.

מה שכן, לא ברור בכלל אם איסור מלאכה בחול המועד הוא מדאורייתא או מדרבנן.

 

ולגבי למה רבי אבא לא באמת ביטל, זו שאלה מאוד גדולה שנידונה בלא מעט ספרים... הלוואי שזה היה כזה פשוט.

כי יש עניין עצמי לשמחה ברגל ללא קשרקעלעברימבאראחרונה
ללימוד תורה. כמו שבשבת יש עניין עצמי
ניקים משועממים בגיזרת ההר והבית-ימח שם עראפת
ברגעים אלה אני מוכר דגלי בית המקדש ביציאה מהר הבית, מוזמנים לבוא לקנות ולפטפט
אפשר להגיע/לקנות מעוד סיבותשלג דאשתקד
לא רק בגלל שמשועממים.
אמת ויציב, ברוך אומר ועושהימח שם עראפתאחרונה
אבל כוונתי למשועממים הייתה למטרת פיטפוט
מה אומרים על הקמת מערכת תחבורה להר הביתנ א

מה אתם חושבים על הקמת מערכת תחבורה מסודרת להר הבית בשלושת הרגלים?

יש לכם רעיונות כיצד כדאי שזה יפעל? אשמח שתעלו כאןנ א
מערכת תחבורה להווה או לעתיד?קעלעברימבאר
לעתיד, כשייבנה בית המקדש בעזרת ה'נ א
בטח יהיו טכנולוגיות מתקדמות יותר מימינו,קעלעברימבאר

אז זה לא יהיה ברכבת או אוטו

וואי, אתה נוגע שאלה שמאוד הטרידה אותישלג דאשתקד

כבר בתור ילד...

כל התיאורים המרגשים בסוף מסכת ביכורים, שהשור הולך לפניהם וקרניו מצופות זהב ועטרה של זית בראשו. האם כל זה יהיה גם כשנוכל לעלות בשיירת לימוזינות?

כילד חשבתי שלעתיד לבוא נעלה עם לימוזינות מקושטות. היום אני חושב שדווקא היופי הנקי והטבעי יותר מרגש, גם היום.

מי יודע מה תהיה הטכנולוגיה שביתקעלעברימבאר
המקדש יבנה? אולי ההנדסה הגנטית תיצור סוסים מעופפים שנטוס עליהם ויהיו חסכוניים יותר ממכונית?
לא זה מה שהטריד את מנוחתישלג דאשתקדאחרונה
יותר הסתפקתי מה יהיה יותר מגניב/מרשים
צריך לקחת בחשבון ענייני טומאה וטהרההסטורי
אולי איזה גלאי טמאים, שלא יתן להם להכנס לקרונות שמיועדים לטהורים🙄😏🫣
או ספסלים פשוטים מעץ, בלי שום בית קיבול.הסטורי
אני חושב שצריך יהיה מתחם של טבולי יוםים התכלת

לפני שייכנסו יטבלו, אחר־כך יעריב שמשם ולמחרת בבוקר ייכנסו

כתבתי על זה ספר שלםrrinaa

בית חדש ישן - רינה אזולאי - נוריתה ביקורות והמלצות על ספרים 

איך מגיעים לאזור ירושלים עם סוג של "פס אלקטרוני". (או עם רחפנים). 

 

הנה ציטוט של קטע מתוך הספר: (לא גרסה אחרונה אולי, אבל נותן טעימה). 

 

"פנחס חיפש את שער היציאה. שם, ליד השער, היה שלט גדול ועליו הכיתוב: לישראל, פנה ימינה.

שתי דרכים יש לך להגיע לירושלים, הסבירה לו רובוטית אדיבה. אחת קצרה שהיא ארוכה, והשנייה ארוכה שהיא קצרה. 

את מתכוונת, דרך הפס או דרך הרחפן? שאל פנחס.

כן, בדיוק. אמרה הרובוטית. 

אני אמור לחזור עם הרחפן, אמר פנחס, מחכים לי בירושלים.

הפס האלקטרוני מגיע אל מתחם שמואל הנביא, הסבירה הרובוטית, משם תוכל לקבל הדרכה איך להיטהר ולהגיע לירושלים.

פנחס הוציא את פנקסו והראה לה שהוא בקיא בהלכות טהרה. הרובוטית הנהנה בראשה ותוך חמש דקות הופיע במקום רחפן שייקח אותו אל ביתו. 

 

תהליך הטהרה הוא מורכב, לכן מוגדר מסלול מיוחד המקל על העולים לישראל לבצע את התהליך כולו, תוך כדי נסיעה בצורה בטוחה, מרווחת, בלי פקקים. הנסיעה היא דרך פס מיוחד, שאליו נכנסים עם יחידות הדיור שלהם, בואכה מרכז הטהרה במתחם שמואל הנביא ומרכזי טהרה נוספים. שם, במרכז הטהרה, מקבלים העולים הדרכה מפורטת, ושם הם עוברים את תהליך ההיטהרות. אבל אנשי ירושלים עצמם, הבקיאים בהלכות הטהרה, יכולים לחזור ישירות לבתיהם ולהקפיד על כללי ההיטהרות שהם בקיאים בהם ומנוסים ביישומם לאורך השנים."

 

 

 

 

איך מערכת התחבורה תראה?נ א

האוטובוסים, הרכבות ועוד...

מה לגבי התחבורה מכל רחבי הארץ - הלוך וחזור? איך זה צריך להראות?

בהנחה שיהיו אוטובוסים ולאקעלעברימבאר
מכוניות מעופפות מבוססות ai
רכבותshindov
לדעתכם, יהיה צריך מערך הסעות כמו למירון בל"ג בעומרנ א

או אפילו יותר מזה?

 

איפה צריך שייבנו את החניונים? מסביב לירושלים?

צריך שאטלים (אוטובוסים הלוך-חזור) שייסעו לעיר העתיקה?

האם הכהן שהניף את 2 הלחם סמוךקעלעברימבאר
למקום המזבח המשוער, חייב כרת, או שטומאה הותרה כשכל הציבור טמאים גם לשתי הלחם?


האם הוא חייב מיתה בידי שמיים על עשיית עבודה ללא בגדים תקינים, כאשר אינינו יודעים בוודאות מהי תולעת השני שבאבנט? 

אני רואה שהשרשור די ישןניב שטרן

אבל רק עכשיו ראיתי אותו...

בלי להכנס לדיון שהיה כאן לגבי ההכשר של העבודה, כרת הוא ודאי לא חייב כי הוא אומר מותר שזה שוגג.

גם קרבן הוא לא חייב כי הוא טועה בדבר מצווה.

שיר וקליפ לירושלים והר הביתElad Mukades

אולי יעניין אותך