הידעת ?על התפר
יש התאמה סימטרית,
באחוזים מאוד גבוהים,
בין רמת הדתיות של אדם,
לבין רמת הפחד שלו מהמוות.


#המרגיעהתורןאיכה?
ככל שאדם דתי יותר הוא מפחד יותר או פחות?רצה לאש
מפחד יותרעל התפר
מדובר על דת
לא על אלוהים.
על דת ואמונה דתית עם אלוהים דתי.
והכוונה בדת זה לדתות המונותאיסטיות בעיקר.
מעניין. למה אתה חושב ככה?רצה לאש
אני חושבת שאם כבר זה להיפך
למה ההפך?על התפר
להיפך? יותר מפחיד להאמין שיש שם רק טובחולת שוקולד
מאשר גם טוב- גן עדן- שכר, וגם רע- גיהנום- עונש?
אוי... איזה שטויות... לא לעצבן בבקשה. כולם פוחדים מהמוותלב אוהב
עבר עריכה על ידי לב אוהב בתאריך כ"ו בכסלו תשפ"א 23:23
עבר עריכה על ידי לב אוהב בתאריך כ"ו בכסלו תשפ"א 23:20

אני חייבת להגיד שהאמירה הזאת ממש קוממה אותי

היא כאילו מתיימרת להגיד שאנשים ללא אלוקים הם יותר שלווים ורגועים 

וזה כל כך שטויות.

כי כולם פשוט כולם רועדים מהמוות. 

פשוט לא כולם הורידו את המנגנוני הגנה שיושבים על הפחדים שם, כי ברגע שמורידים אותם, אפשר לחטוף התקף חרדה.

כולם פוחדים מהלא נודע, בין אם אתה חושב שאתה יודע מה יש, לבין אם אתה לא יודע מה יהיה שם.

כולם פוחדים מלא להיות, כולם פוחדים מחוסר שליטה, כולם פוחדים ממציאות לא ידועה.

בקיצור- לא לחרטט בבטחון בבקשה ולא לדבר בשם כולם, ולא לחשוב שאתה יודע יותר מכולם כי זה מעצבן.

 

וכן אגיד, שככל שאדם נעשה קרוב יותר לקב"ה, וקרוב יותר לתכלית שלו הוא פחות פוחד מהמוות...

ובכללי אפשר להגיע למצב רוחני של חיי עולם הבא בעולם הזה....

 

ועדיין, לא משנה כמה רוחניק תהיה, שורה תחתונה, ברגע שיירדו המחסומים שיושבים על חווית מוות אמיתית, אתה תמות מפחד. נקודה סוף פסוק. פשוט תודה לאל שיש מנגנוני הגנה... 

 

ואני יכולה להגיד מחוויה שלי, שככל שאני מתקרבת יותר לקב"ה ומרגישה שאני מקיימת את התכלית שלי, המוות לא מאיים עליי, כלומר ברור שלהיות על סף מוות זה מפחיד, שה' יעזור לעבור את זה בטוב.. אבל כל עוד אני ממלא את הייעוד שלי, אני ברגיעה ובטוב... 

אנשים חכמים כתבו פעם על קלף את המשפט הבאעל התפר
"מי שלא מתעסק עם המוות המוות לא מתעסק איתו"

מה הפירוש של המשפט הזה?
שאדם שמוכן למות, שלא חושב, מפחד, וחושש מהמוות, מהמוות לא מתעסק ומפחיד אותו.

זה נשמע משפט מוזר ומאוד מובן מאליו אבל יש בו מלא עומק. מה שקורה זה שבדתות מלמדים על גיהנם ואלוהים ששופט אותך על המעשים שלך, בדתות מתיימרים לדעת מה קורה לאחר המוות ומפחידים אנשים, וזה מגיל קטן, בסיפורים שלילדים אין יכולת לומר - "לא זה לא נכון, זה טעות, זה סתם הפחדה".

ולא, אין, ולא יהיה מצב, של אדם שמבין ויודע מה קורה איתו ומה המשמעות של החיים, ומה הקטע בכל הדבר הזה, והוא ישאר פוחד מהמוות.
כי באמת החיים והעולם הם רק איזה מגרש אימונים, מגרש משחקים.
אין מה לפחד כשמשחקים נכון? זה בסך הכל משחק להשתפרות והשתלמות של הנשמה.


רק דת יכולה לשכנע אנשים לקחת את החיים ברצינות שהורגת כל שביב של אמת ויופי וטוהר וילדותיות וחן ואהבה.
סורי שזה נשמע קצת מכעיס אבל זו המציאות.
דת גורמת לאנשים לפחד, לקחת את החיים ברצינות, ולפחד מהמוות בהתאם. כי אלוהים שם למעלה יעניש. בקיצור רע לי לכתוב על זה אפילו אבל זה מה שזה. זה כואב לקרוא/לכתוב על זה אבל זה לא משנה את מה שזה בעייני.
לא אומר שדת זה דבר גרוע פשוט צריך לקחת את המבט על החיים/מוות בחשבון.




כל זה בהנחה שהדת לא אומרת את האמת...צ'יאל


כל זה בהנחה שמדובר על היהדות ובנותיהעל התפר
ממה נפשךצ'יאל

אם היהדות/נצרות/דת אחרת לא נכונה, למה אתה צריך לחפש בה חסרונות נוספים? ואם היא נכונה, כל מה שבנית עליו לא נכון.

העניין לא מה נכון, אלא מה החיים וכמה אתה מנותק מהםעל התפר
וחזרנו לפסיכולוגיה בגרושצ'יאל


אתה מחפש את האמת בחוץ במקום בפנים.על התפר
כן כן, שמעתיצ'יאל


שמעת ראית הלכתעל התפר
כי אנשים אחרים כן מאמינים שהיא נכונהחולת שוקולד
ואם היא לא אז חבל עליהם
לא הבנתי מה הכוונהצ'יאל


אתה שואל למה אם אנחנו לא מאמיניםחולת שוקולד
בכ"ז אכפת לנו שיש דתות בעולם
אז זאת התשובה

(והאנשים האלה יכולים להיות גם הילדים שלנו, לי למשל יהיה קשה לראות את הילדים שלי דתיים והם כנראה יהיו כאלה או שהם יהיו מבולבלים, שזה גם גרוע)
לא מה ששאלתיצ'יאל

שאלתי למה חשוב לעל התפר להציג כל הזמן 'תופעות לוואי' שליליות של הדת. הרי אם הדת לא נכונה, זה כבר "מספיק" רע בה. לא צריך ללכת להשפעות פסיכולוגיות מסופקות (מלשון ספק).

 

(למה יהיה לך קשה? אם זה בסדר שאני שואל)

נו אז זאת התשובה (שלי, אפילו שלא שאלת אותי😝)חולת שוקולד
מה שרע בדת זה שאנשים סובלים בגללה
זה שהדת לא נכונה זה לא מה שרע, באמת מה אכפת לנו שהיא רעה אם אנחנו לא מאמינים, מה שרע בה זה שיש מי שכן מאמין בה, ובשביל מי שלא מאמין קשה לראות את זה כי הוא מאמין שהם *סתם* סובלים

ויהיה לי קשה כי אני לא רוצה שהילדים שלי יסבלו לחינם (גם בתור מאמינה היה לי קשה עם זה אבל אז זה לא לחינם)
אז מה עניין השרשור?צ'יאל

להגיד לדתיים: "אתם כל כך מסכנים, ואתם לא יודעים את זה"

 

למען האמת, דווקא בסקרים יוצא שדתיים בדר"כ מאושרים יותר ובריאים יותר.

 

לסבול לחינם זה רע, אבל לחיות לחינם לא?

דתיים ביחס לאתאיסטים.על התפר
ויש לזה סיבה, כי אם אתה מאמין שאתה רק העור שלך וזהו, ושאתה פוקס תבוני שצריך לשרוד, אתה תחיה עם חרדה פנימית מהמוות, ריקנות מסויימת, והתנגדות לטבע.

אבל אנשים רוחניים ביחס לדתיים הרבה הרבה יותר מאושרים ופתוחים בחיים שלהם.
כי דת סוגרת.
את המוח. את הלב. ואת כל מה שבינהם.


וזה לא העניין של השרשור. לומר לאנשים שהם מסכנים.
העניין שלו זה להציג אלטרנטיבה לחיים שיש בהם פחד מהמוות- בשם הדת ואלוהיה.
לרקוד את החיים בחופשיות.

אם אלוהים היה מישהו, כלומר מישהו שאתה צריך להאניש אותו…
מהו היה?
מלך? אבא? חבר? שופט? בן זוג? שותף? אחר?

הקף בעיגול את התשובה הנכונה @צ'יאל
מה זה משנה?צ'יאל

אם הדת נכונה, כל החרדות ופחדים כביכול האלה, לא מעלים ולא מורידים.

 

האנשים ה"רוחניים" האלה מעולם לא השיגו נבואה, שזה בעיני לפחות המדד לרוחניות. אנשים דתיים, לעומת זאת, כן השיגו.

 

אתה מבין שאם מישהו מאמין באמיתות הדת, העובדה שיש בה חסרונות, אפילו אם הם אמיתיים, לא תשכנע אותו להחליף דרך?

 

מחוקק.

ברור שהוא לא יחליף דרךחולת שוקולד
העניין הוא שהוא היה מת להחליף דרך ולא להאמין אבל הוא לא יכול

אנחנו לא מדברים על חסרונות מתוך הדת- למי שמאמין, אלא עצם זה שמאמינים- זה החיסרון
ומה העניין בזה?צ'יאל


שבגלל זה אכפת לנו שיש דתות בעולםחולת שוקולד
דתות זה אסון לאנושות
אגב, זה גם גורם לשנאה ולמלחמות, אנחנו בתור ישראלים חווים את על בשרינו
כי הן גורמות לאנשים שמאמינים בהןצ'יאל

לפחד? זה מה שאכפת לך?

 

התנועות הרצחניות ביותר באנושות היו הנאציזם והקומוניזם. שתיהן חילוניות מאידיאולוגיה. וזה קרה במאה ה20, כשהאנושות כבר "מתקדמת".

כןחולת שוקולד
הן גורמות לפחד וגם כמובן לקיים כל מיני דברים שמקשים על החיים

ובסדר, ברור שלא כל המלחמות הן מלחמות דת אבל כל רצח הוא רצח אחד יותר מדי, זה שיש עוד סיבות למלחמות לא משנה את העובדה ש*גם* דתות גורמות לזה
ואוו זה ארוווךחולת שוקולד
קראתי חלקית

ברור שגם דתות הן גורם למלחמות, המוסלמים מאמינים שכל עוד יש בעולם כופרים בדת שלהם לא תבוא הגאולה אז ברור מה המניע שלהם
בדיוקחולת שוקולד
אם מאמינים שהיא אומרת את האמת אז אילו ההשלכות וגם מי שלא אוהב את הרעיון נאלץ לסבול מהן כי מה לעשות.. הוא מאמין למרות שהיה מעדיף שלא
דיי עם סיסמאות, דיי....לב אוהב

"כי באמת החיים הם רק איזה מגרש אימונים, מגרש משחקים"

אני לא מאמינה לסיסמאות, מצטערת.

אין בעיה, למדת שהנשמה "בסה"כ" עוברת כאן איזה מסע מסוים שנועד להשלים אותה ולתקן אותה, סבבה. הכל טוב. שורה  תחתונה- להיות ברגעים של לפני המוות, זה פחד. וכולנו נפחד שנהיה שם. סליחה על הפסימיות. וזהו...

 

ואין לי סבלנות להיכנס לזה. זה מעלה לי את העצבים.

אין לי מה לדון עם אדם שחושב שהחיים זה דובוני אכפת לי מרחפים על ענן, זה לא החיים מצטערת.

 

ואני מדברת בשם אחת שחייה חיי דת כל כך מפחדים ומאיימים, נטולת אהבה וילדותיות כדבריך כן?

מגוחך.

 

לילה טוב... 

 

זכותך לפחד. זה חלק מהמקום הדתי.על התפר
החיים בעולם זה מגרש אימונים להשתלמות הנשמה. והחיים ראויים מצד עצמם. כשהמשמעות היא לחיות ולהיות בביטוי.
מוות זה רק היפרדות שלה מהגוף.
ואין משפט ודין על עברות.

לא את,
את יכולה לחיות חיי דת מלאי רגש ואהבה לאלוהים, מצויין, אבל הדת, המקום הדתי, זה מקום כזה. גם אם לא בטוח שאת מזדהה עם המקום הקר הזה של הדת, הוא קיים בבסיס של כל המעשים הריטואלים של כל דתי, כמקום שיגרום לאושר/סבל לאחר המוות.

לילה טוב
אתה בהכחשה עמוקה. עמוקה. תתעורר מהחלום....לב אוהב

ואתה יודע לשנן יופי חומרים שלמדת.

אתה פשוט לוקח את החוויה שלך מהדת ומשליך אותה על כל הדתיים, וזה ממש חוצפה. תדבר בשם עצמך!

אתה חווית חוסר אהבה וחוסר רגש, בעיה שלך. נטו שלך.

אנחנו חווים משהו אחר לגמרי.

חווים טוהר וחן וילדותיות ואהבה וגעגועים ורגשות נשגבים וממלאים שאני מאחלת לך יום אחד להרגיש.

ודי להגיד דת. יהדות זה לא דת.

ולפחד ממוות זה טבעי ונכון ובסדר גמור, לא צריך לברוח מהפחד הזה... 

ובלי קשר לעבירות ומשפט, לכל העולם יש פחד מהלא נודע גם אם הם לא מאמינים בדין ומשפט.

כולם מפחדים ממציאות של להיות בלי גוף, ממציאות של לבד, לעזוב את האוהבים שלך, ממציאות של לא נודע, בקיצור, כתבתי על זה כבר קודם 

אתה פוחד. ונשאיר את זה ככה. לילטלב אוהב


את מסכימה איתי שהיהדות ברובד הלא חסידי רגשי שלהעל התפר
ברובן הראשוני שלה, שעליו נבנית הקומה של החסידות -
יש המון פחד והפחדה מודעת ולא מודעת מהחיים/אלוהים/מוות?
לא....לב אוהב

אדם שחי חיבור לקב"ה חיבור רגשי עמוק גם בלי קשר לחסידות, הוא מלא ברגש ואהבה וחסר פחד.

לא רק חסידים מחוברים לקב"ה!...

אתה מדבר מנקודת מבט חיצונית, כי לא חווית את היהדות הרגשית

חווית יהדות שכלתנית מנותקת, לכן גם היה לך קל לבנות תיאוריות שלימות שסותרות אותה

 

 

זה מה שיפה ביהדות

היא לא מפחדת לדבר על המוות בצורה הכי ישירה ו"מפחידה" שלה כביכול

אבל היא גם מתמודדת עם המציאות כמציאות ונותנת כלים איך באמת לעבור את העולם הזה

בלי פחד!

כן כן

בלי פחד!

 

א. אז את מסכימה שיהדות, לפני שמחחמים אותה בתנור של החסידותעל התפר
היא מפחידה אנשים.


ב. גם בחסידות, ברמה הלא מודעת את חושבת שכל האנשים שיש להם רגש דתי עמוק הם לא פוחדים מהמוות? מהמשפט האלוהי? מעברות?
אמרתי כבר שלא- למה אתה שואל שוב?לב אוהב

אמרתי בצורה מאוד ברורה

שבלי קשר לתנור החסידות היהדות לא מפחידה! יש הבדל בין להגיד מה המציאות ולך תתמודד עם זה... לבין להפחיד

 

ב. אמרתי כבר- אין שום בעיה לפחד מהמוות, זה נכון, זה טבעי, זה בריא, זה לגיטימי. אל תנסה לברוח מזה, ואל תחשוב שתמצא פיתרון לבעיית הפחד מהמוות. כי לא מצאת. אולי מצאת מנגון הגנה משובח יותר, זה הכל....

 

אין שום בעיה להיות מלא ברגשות מעורבים שיש בהם גם פחד מיום הדין, וגם רגשות של אהבה וכיסופים ודבקות עמוקים ומתוקים וממלאים ונשגבים ועוצמתיים.

אז את מבינה שאת לוקחת את הפחד מהמוות את מודה שהוא קיים בךעל התפר
ואת אומרת שזה לגיטימי. ושאין דרך אחרת.

אז זה כל הקטע שאני אומר לך שיש דרך אחרת. את לא חייבת להקשיב לי, אבל זו המציאות
...לב אוהב

אני לא סובלת מפחד ממוות, אני שלימה ומחבקת אותו. באמת אני אומרת.

אני כמעט כל יום חושבת על המוות שלי. בקטע טוב. לא רק חושבת, גם מדמיינת ומרגישה...

ונותנת לעצמי לפחד אם צריך.... 

זה לא מאיים עליי אבל, לא משתיק אותי או מגביל אותי. אני אפילו נהנית מזה במקום מסוים.

 

לעומת זאת,

אתה חושב שהעלמת את הפחד מהמוות

אז אני אומרת לך-

שלא העלמת אותו.

הסתרת אותו היטב.

והוא כנראה יצוף בעתיד מתישהו.

הכל בסדר אבל.

 

 

אבל תפרידי בין לרצון למות לבין להיות מוכן למותעל התפר
אני מדבר על להיות מוכן למות.
לרצות למות אף אחד לא רוצה.
להיות מוכן למות זה להבין באמת באמת לעומק מה החיים.

ויש מקומות בדת שגם את מסכימה שמלבים את הפחד מהמוות בגלל מבט מוטעה ושגוי על החיים, ופחד מאלוהים.

ברור שהכל בסדר
רצון למות? מאיפה הבאת את זה...לב אוהב

דיברתי על הכנה למוות... 

למה שארצה למות ה' ישמור....

 

אתה מדבר במושגים של פחד ממוות. אני לא מסכימה עם זה.

אני לא חווה את זה ככה מהיהדות.

אני יותר רואה את זה ממקום של זה המציאות- תבחר נכון ותתמלא ברגשות חיוביים.... 

 

ואם לא תבחרי נכון?על התפר
מה קובע בחירה נכונה?
אז? ספר לי מה יקרה...לב אוהב


את תרצי ללמוד/תלמדי שיעורים שילמדו אותךעל התפר
דברים שהיית רוצה ללמוד ולא הצלחת.

ומה שלא הצלחת לוקחים את זה בהבנה. אין משפט.

וגם לאנשים שהזיקו לאחרים, אותו דבר. לא כתיקון לנשמה, אלא כלימוד והשתלמות שלה.
אז אני כבר שם אבל תודה...לב אוהב


אז את לא מאמינה במושגיםחולת שוקולד
כמו גיהנום/ עונש?
מאמינה אבל זה לא משבית אותי או מאיים עליילב אוהב


....לב אוהב

כמו ילד

שנפגע

אבל בפנים יש לו אהבה שרק מחכה לצאת

אהבה ליהדות שהוא  חושב שהוא מנותק ממנה

 

לילה טוב 

אהבה לאהבה שאין בה.על התפר
לילה טוב....
גם זה צריך להתגלות לילטלב אוהב

תלמד זוהר. מאמינה שזה יתגלה כבר לבד 

 

 

 

אני חושבת שגם מי שלא מאמיןחולת שוקולד
לרוב כן פוחד
אבל פחד מהלא נודע שונה מאוד מפחד מעונש (+לא נודע)
אל תשכחי אבללב אוהב

שאדם ללא דת הוא פוחד ממשהו לא נודע במובן מסוים הרבה יותר גדול מאשר אדם שב"דת" שלו יש מלא מידע על העולם הבא בין דברים שמפחידים לבין דברים שמרגיעים ומעודדים ומשמחים.... 

 

אין הבדלחולת שוקולד
לומר שהמציאות היא שאם אתה חוטא אתה נענש זה להפחיד, זה היינו הך
אבל גם מי שמחובר ומלא רגשחולת שוקולד
מאמין בשכר *ועונש*

א י ן מ צ ב שזה לא מפחיד


ואיזה כלים היהדות נותנת? לקיים מצוות? הרי אין צדיק בארץ אשר יעשה טוב ולא יחטא, אין כלים שמאפשרים להימלט לחלוטין מעןנש ומפחד

מעבר לזה שגם אם נניח שנצליח לא לחטוא בכלל בכלל אז בפרקטיקה זה קשה

דת זה "אוי לי מיצרי ואוי לי מיוצרי" =לא עולם הזה ולא עולם הבא

אה, וגם הכלים שעוזרים לעבור את העולם בלי פחד הם בעצם מונעים מפחד
כלומר, מקיימים מצוות וככה לא פוחדים=הבסיס הוא פחד וצריך כלים םהתמודד, אם אין דת אין פחד שצריך כלים להתמודד איתו
כתבתי לעל התפר-לב אוהב

וגם לך-

אין שום בעיה בפחד, או יראה, או חשש, זה לא מילים גסות. 

והיהדות מבוססת על בחירה, על כח הבחירה! זה כוח מטורף ונשגב.

אני לא רואה בזה משהו מאיים או מפחיד

אלא פשוט מציאות. 

החיים היהודיים- לחיות עם נשמה שפועמת בגוף ומלאה ברגשות של קודש והוד זה משהו שיש איתו הרבה אחריות! אבל הבסיס הוא לא הפחד/עונש. הבסיס הוא התכלית של דבקות וקרבת אלוקים שזה הדבר הכי נשגב שאפשר לחוות.

השאלה רק אם הנשמה מתעוררת וזוכה להרגיש פה בעולם רגשות כאלו של תשוקה לקודש

אם היא לא תחווה את זה ותחווה רק פחד פחד, עונש עונש, טכני/שכל אז כן אני יכולה להבין אותך מאוד

 

ואני לא באה לשכנע אותך או את על התפר, כי לא מאמינה בשכנועים, מאמינה בלחוות אמת.

אבל כן היה חשוב לי להדגיש שהעולם שלי ממש לא שחור ומפחיד חסר רגש ואהבה כמו שעל התפר מנסה לצייר.

וכן גם בכללי את הדתיים. זאת הכללה או השלכה מאיך שאולי הוא חווה את זה, ולא שייך לדעתי להשליך על אחרים.

 

יוווחולת שוקולד
אני לא אשכח את השיר שלמדנו בבי"ס היסודי (!!)

זה הולך ככה- "בלילה בלילה שעה שהילד שוכב במיטה לישון עולה הנשמה למרום לרקיע למסור את הדין וחשבון, ויד גדולה שם כותבה בגחלת בספר של אש לבנה כל מה שסיפרה נשמתו של הילד או של הילדה הקטנה"

הזוי מי שממציא כאלה שירים ומלמד אותם ילדים

אני חושבת שגם אנשים שלא מאמינים בדת פוחדים מהמוות כי בסוף הוא לא נודע, אבל פחות, הרבה פחות
לפחות באידיאל, זה אמור להיות הפוךצ'יאל

אָמַר הֶחָבֵר: וְאִם יִמָּצֵא אָדָם שֶׁיָּבא בָאֵשׁ וְלא יֻזַּק בּו, וְיַעֲמד מִבְּלִי מַאֲכָל וְלא יִרְעַב, וְיִהְיֶה לְפָנָיו זהַר שֶׁאֵין הָעַיִן יְכולָה לְהִסְתַּכֵּל בּו, וְלא יֶחֱלֶה וְלא יֶחֱלַשׁ, וְכַאֲשֶׁר יַגִּיעַ אֶל תַּכְלִית יָמָיו, יָמוּת לִרְצונו, כְּמִי שֶׁיַּעֲלֶה עַל מִטָּתו לִישׁון, וְיִישַׁן בְּעֵת יָדוּעַ וּבְשָׁעָה יְדוּעָה, עִם יְדִיעַת הֶעָבַר וְהֶעָתִיד, מַה שֶּׁהָיָה וּמַה שֶּׁיִּהְיֶה, הֲלא הַמַּעֲלָה הַזּאת נִפְרֶדֶת בְּעַצְמָהּ מִמַּעֲלַת בְּנֵי אָדָם.

נתת ניסוח ריהליסטי לסיפור המקראי על משה. איך זה קשור?על התפר
נתת את היהודי האידיאליצ'יאל

לפי הכוזרי, כניגוד למה שאמרת. המוות לא אמור להיות מפחיד ליהודי האידיאלי.

על סמך מה הגעת למסקנה שכן?

היהודי האידיאלי הזה נשאר מאז ומעולם בעולם האידיאלי על התפר
מנותק ממה שקורה ליהודי הראלי
זה מה שאתה חושב...צ'יאל

אבל לא נראה לי. יהודים הם העם שהתנדב למות יותר מכל עם אחר.

 

ולא ענית, על סמך מה התובנה הזאת?

גם יהודים הם העם שאנסו את נשותיו לעיניו הכי הרבה פעמיםעל התפר
בלי לעשות כלום. זה לא אומר שזה כזו גדולה.

איזו תובנה?
מה הקשר?צ'יאל

עם שבוחר למות מרצון, לא מפחד מהמוות כנראה.

בלי קשר לזה שברוב הזמן שהיהדות קיימת, בכלל לא ברור שהאמינו בהישארות הנפש כמו שמבינים היום.

 

ובאמת סליחה שמערכת הערכים שלנו לא מתאימה להירואיות המערבית/קנאה חייתית לכבוד שאתה מעריך.

 

הובנה זו:

יש התאמה סימטרית,
באחוזים מאוד גבוהים,
בין רמת הדתיות של אדם,
לבין רמת הפחד שלו מהמוות.

לאעל התפר
זה עם שמנגנון הפחד מהמוות ומאלוהים גובר על החיים.
בצורה אקטיבית זה בדיוק כמו מלחמות הדת של האיסלם או המלחמות של הצלבניים.

אלוהים אומר משהו
אני מפחד ממנו וממה שהוא יעשה לי
וזה גובר על החיים
כל כך לא. תגיד מאיפה העזות לדבר בשם כולם באמת אני שואלתלב אוהב

 

 

זה מעולם לא היה פחדצ'יאל

זו הייתה אהבה. קידוש השם נעשה מאהבה בדר"כ ולא מיראה, ממליץ לך לקרוא קצת תיאורים.

 

אבל אם לא, בסדר. אל תתן לעובדות לשנות את התיאוריות שלך.

 

אה, אז התובנה הזאת היא מסברא. טוב, כבר ראיתי לאן הסברות האלו הובילו.

אהבה לעולם לא מזיקה.על התפר
לא לעצמה ולא לאחרים.

לא. זה ממחקר.
אתה רציני?צ'יאל

אתה נשמע כמו סרט דיסני לילדים.

 

עובדה היא שאנשים מוכנים למסור את הנפש עבור מישהו שהם אוהבים.

 

שים כה.

הם מזיקים לעצמם ולמשפחה שלהם כי הם מתים. זה לא אהבהעל התפר
ואני הכי מכיר את המקרים של מיתות על קידוש ה'.
הנחת המבוקשצ'יאל

אם היהדות נכונה, הם לא מזיקים.

וגם אם זה היה נכון, זה עדיין לא סותר את זה שזה מאהבה.

 

איפה המחקר?

שוב, השאלה מהי אהבה והאם למות זו אהבה - התשובה היא לאעל התפר
המחקר נמצא בספר שקראתי שאין סיכוי שאני מעלה לכאן.
מניח הנחות ומקשה קושיותצ'יאל

תגדיר לעצמך אהבה, ואז תמצא עוד חסרון בדת. מזל טוב. אני מקווה שהאישור הזה גורם לך להרגיש טוב עם הדת החדשה שלך.

אהבה זה מי שאתה כשאתה לא חושב על אהבה, ובכלל.על התפר
סתם כי בא לי לתת לך פילוסופיה בגרוש. למרות שהיא הרבה מעבר לפילוסופיה והרבה פחות מגרוש


אהבה זה הבסיס של כל דבר
עייפתי מזהצ'יאל

תחשוב/תחווה מה שבא לך. אני פה כדי לעסוק בעובדות אובייקטיביות (וכן, אני יודע שאתה חושב שאין דבר כזה..).

יש דבר כזה עובדות אובייקטיביות,תלוי בנקודת המבט הסובייקטיביתעל התפר
שלך
טובצ'יאל

למאי נפקא מינה?

לזה שאתה חי את החיים מנקודת מבט סובייקטיבית שלך שאומרתעל התפר
שכל מה שיש זה עובדות אובייקטיביות שאתה קולט במוח - הפנומנה.

טובצ'יאל

כשיש לך טענה נקודתית עובדתית, אז יש על מה לדון מבחינתי (אבל נראה לי שמבחינתך לא). אם מדובר בניתוחים פסיכולוגיים שלי/ של הדת/ של הדתיים בכלל, אין לי מה לומר לך.

הכל תלוי באפיסטימולוגיה בסוף.על התפר
מה אמת ולא אמת, מהי המציאות, ואיך מסתכלים על דברים.
הכל קשור בדיון הזה.

מיכי טוען באמת ולא יציב שלהשיג חוק מדעי צריך עירוב של הרגש עם המחשבה ולכן יש סבירות.

אני אומר שמה שהוא טוען זה אחלה אבל זה לא המציאות זה מיצגים שלנו וקטגוריות פרגמטים שלנו. של הפנומנה. ושיש משהו שהוא מעבר שהוא המציאות וזה נעשה בחוויה שמעבר למחשבה ולרגש.
די, זה כבר נשמע כמו אובססיהצ'יאל

תפסיק כבר עם הבן אדם הזה. כמעט ואין שרשור שלא הזכרת את השם שלו. אתה תוקף פה דעות שרוב האנשים פה לא מזדהים איתם, ואני מניח שרובם לא קראו אותו בלבד. אני, לדוגמא, קראתי רק את הספר על בחירה חופשית וחצי מאלוהים משחק בקוביות.

 

אתה עובד על עצמך. החוויה מושפעת בדיוק כמו רגשות ומחשבות.

טוב זה לא הדיון. הדיון לא יוביל אותך להבין מה זו חוויהעל התפר
בדיוק כמו שאלף ספרים על אושר לא יגרמו לך להיות מאושר.
נכוןצ'יאל

אמרתי, אני פה בשביל לדון בעובדות.

יש לך אתר שלם בלדעת להאמין ילמדו אותך המון עובדותעל התפר
שתרצה לדעת.
הם גם יסבירו לך לעומק למה זה עובדות ולא הנחות משוללות כל יסוד.
מה יש לי לחפש שם?צ'יאל

ב'חופש' וב'דעת אמת' הרבה יותר מעניין.

הם דווקט כןחולת שוקולד
אומרים שזה הנחות וא"א להוכיח במאה אחוז

יש להם מאמר מצויין על מעמד הר סיני, מאמר כ"כ מצויין שלא נראה לי שאפשר להגיע ליותר מזה ואם אפילו בו היו כ"כ הרבה כשלים והוא מעורר כ"כ הרבה שאלות וספיקות על מה שכתוב בו אז...
מה כן אפשר להוכיח במאה אחוז?צ'יאל

כלום. את בוחרת תרופות על סמך וודאות נמוכה הרבה יותר.

 

אשמח לדעת, איזה כשלים מצאת במאמר?

נכוןחולת שוקולד
אני אכתוב את הכשלים מאוחר יותר כי זה ארוך, ובהודעה למטה שמשורשרת לראש השרשור כי הגעתי לקצה הפלא'🤪
אז אני שוברת סטטיסטיקה.קרובה
ואווווו, איך פספסתי את ההודעה הזאתחולת שוקולד
עבר עריכה על ידי חולת שוקולד בתאריך כ"ח בכסלו תשפ"א 12:59
כ"כ כ"כ נכון, מניסיון
רק מדייקת שזה לא רמת דתיות בפועל אלא רמת אמונה בדת

דת=פחד

יכולה להעיד על עצמי שהיום המוות הרבה פחות מפחיד אותי



אפשר לדרג את רמת הפחד בסדר יורד כזה-
*אנשים שמאמינים שיכןל להיות מצב של גיהנום לנצח (תפיסה נוצרית)
*אנשים שלא מאמינים שיש המשך לאחר המוות
*אנשים שמאמינים בדת
*אנשים שמאמינים שיש המשך והוא טוב, או לפחות לא יותר גרוע מכאן
על התפר
איזה כייף לקרוא את זה
שימחת ממש
מי יישמע מה הוא כתב שאת מתלהבת ככה..לב אוהב
עבר עריכה על ידי לב אוהב בתאריך כ"ח בכסלו תשפ"א 19:03
עבר עריכה על ידי לב אוהב בתאריך כ"ח בכסלו תשפ"א 19:02

זה ידוע שאנשים שלא מחוברים לנשמה שלהם ולא מרגישים רגשות של קודש ודבקות

אז הם אולי יחוו הרבה פחד...

 

(וגם זה לא פחד גלוי או פחד שמניע, גם אם יש תודעה של עונש מול שכר, עבירה מול מצווה, זה נמצא בתודעה אבל זה לא שאנשים עכשיו חיים בפחד וחרדות ולא מצליחים לתפקד. (אולי רק שיש מצב לא מאוזן, וזה נדיר...)

כמו שרוב האנשים לא לא יצליחו לתפקד בגלל שהם פוחדים מהמוות. למרות שכולם יודעים שהם ימותו וכולם פוחדים מהמוות בין חסרי דת לבין דתיים כי אנחנו לא נותנים לזה להגביל אותנו. אלא אם כן שוב משהו שם לא מאוזן/יציב....)

 

ובואי אני אגלה לך-

כל העולם רועד ממוות.

ואנשים שהורידו מעליהם את האמונה של שכר ועונש אולי אין להם מצפון של עבירות אבל יש להם פחד מטורף מלא להיות, מלהיות בלי גוף, מלא להיות בקרבת האוהבים שלך, ממציאות שהגוף שלך באדמה ועוד ועוד... 

 

 

מה הקשר מתלהבת?חולת שוקולד
זה בסה"כ נושא שמאוד מדבר אלי והוא תיאר בדיוק את התחושות שלי שהשתנו לאחרונה, ובגלל זה זה נוגע בי במיוחד עכשיו
את לא מתלהבת מאמירות שמוצאות חן בעינייך?

ממתי פחד נובע מחוסר רגש? פחד נובע מדברים מפחידים, גם מי שמרגיש קדושה מפחד מהעונש

וברור שזה לא מגיע לרמה של חרדות וחוסר תיפקןד, אף אחד לא אמר דבר כזה, כולה אמרנו שיותר מפחיד למות כשמאמינים שאח"כ יש גם עונש מאשר כשמאמינים שיש שם רק טוב

כן, כולם מפחדים אבל יש מי שיותר ויש מי שפחות, הלא נודע ולהיות באדמה הרבה פחות מפחיד כשלא מתווסף אליו עונש

אגב, זאת היתה הגישה שלי גם כשהאמנתי בדת,לא ראיתי בדת משהו חיובי אלא משהו של בלית ברירה, הייתי מעדיפה שהוא פשוט לא יתן תורה, וכן, היה פחד, אבל לא היתה אפשרות להימלט ממנו כי אם זה נכון אז זה נכון ולי כבן אדם אין מה לעשות מול אלהים אז אני חייבת לשמוע בקולו גם אם אני כועסת עליו שנתן תורה ושיתן עונש
...לב אוהב

תיאר בדיוק את התחושות שלך?.. לא היה כאן תחושות בסה"כ אמר טענה בצורה עובדתית, למרות שזאת עובדה לא נכונה בכלל.... ואת אולי מזדהה עם הטענה, זה בסדר גמור. כי את במקום הזה, לגיטימי בסה"כ.

 

אני אדייק- שאתה ריק מרגשות של דבקות ורגשות של חוויה רוחנית בהקשר ליהדות, אז המקומות הכביכול שליליים יותר, עלולים לתפוס אצלך יותר מקום ולהיות יותר נוכחים, ואז אתה לא תרצה בזה, או שתנסה לברוח מזה וכו'...

 

ואת אמרת שיותר מפחיד שיש גם עונש, אני לא אמרתי את זה, ואני גם לא מסכימה עם זה. ובכללי אני לא מאמינה שפחד מודדים לפי פרטים שיש בו/כמות. אפשר למדוד עוצמות של פחד אבל לא לפי כמות.

כלומר יכול להיות שלי כביכול יש יותר ממה לפחד בהקשר למוות בגלל העניין של העונש, אבל למעשה זה נמדד לפי העוצמות, ואולי אצלי יש את המקום של העונש אבל יש גם עוד מלא מידע אחר בתודעה היהודית (לדוג' אין הקב"ה בא בטרוניה עם בריותיו, והקב"ה חפץ חסד הוא, וגם הידיעה שאני הולכת בדרך ה' ואין לי ממה לפחד שהכל נעשה כמו שצריך, ועוד ועוד) שמאפשר לפחד להיות בעוצמה אולי הרבה פחות משלך. לא מדדתי את זה אבל ככה אני מאמינה... 

 

 

 

 

זה נכוןחולת שוקולד
בעלי אומר שיש לי תפיסה מעוותת ביחס לעונש ולדת והוא צודק, אני באמת יותר נתפסת לקושי ולפחד בדת ול"מה הקטע שלו לתת לנו מצוות? סתם להתעלל בנו?"
וכן, ברור שכשמתחברים יותר לצד של החיבור והקדןשה והמחילה שלו על העוונות אז פחות מפחדים

בכל מקרה נראה לי שמי שלא מאמין פוחד פחות גם ממי שכן תופס את הדת אחרת ממני, אבל טוב זה באמת אישי וכל מקרה לגופו
מבינה... ושמחה שאת מסכימה..לב אוהב

ולגבי השורה האחרונה אכן זה באמת משהו אישי וכל מקרה לגופו... 

 

טוב, אז מפרטת לגבי המאמר על הר סיניחולת שוקולד
@צ'יאל

הם טוענים שם שמסורת נחשבת לדבר אמין וברירת המחדל הרציונאלית היא להאמין לה, אוקיי, זה נכון, א ב ל לא מחייב שכל מה שנכלל בה הוא אמין, ברור לי שהיתה שואה אבל הרבה פחות ברור לי שכל הפרטים שמספרים עליה נכונים

*המעמד היה המוני וא"א לשכנע אנשים שאבותיהם היו במעמד והם לא סיפרו להם על זה- עברו מאז הרבה מאוד מים בירדן ומאז ועד היום זה לא באמת עבר במסורת אלא נכתב ונחתם בתורה לא הרבה אח"כ, התורה היא לא מסורת, היא ספר
וגם אם הסיפור בכללו אמיתי לא קשה להוסיף לו פרטים כשכותבים אותו

אח"כ יש עוד כמה טענות שעוד יותר רחוקות מלהוכיח- פירוט תאריכים בתורה וכאלה

אני תיכף חוזרת לכתוב
את צודקת שפרטים קטניםצ'יאל

פחות אמינים מהתמונה הכוללת.

אבל מה תמונה הכוללת של מעמד הר סיני? התגלות אלוקית לכל העם שניתנו בה ציוויים אלוקיים. אז לא משנה כרגע אם היו ברקים, תקיעת שופר או נחלים ומים, אבל הגרעין הוא אמין ביותר.

 

זה עבר במסורת - בעזרת התורה. התורה היא אמנם ספר, אבל העובדה שאנחנו מתייחסים אליו כאלהי ואמין, היא במסורת. נמצאו הרבה ספרים בהיסטוריה שמתיימרים להיות נבואיים. האם מישהו מתייחס אליהם?

לגבי הפרטים כבר כתבתי.

ספר שנפוץ בעם, קשה עד בלתי אפשרי להוסיף או לשנות אותו. ואם תאמרי שהוא באמת לא היה מופץ וידוע לעם, ממילא חזרנו לטיעון המסורת. כי אם הספר לא היה נפוץ, כל הידע בעם על מעמד הר סיני היה במסורת בעל פה.

(במאמר מוסגר - אני חושב שאפשר להוכיח שספר התורה כספר היה נפוץ ומוכר בעם)

רגע עוד לא גמרתי, אח"כ נתווכחחולת שוקולד
אני פשוט מסתכלת במאמר תוך כדי ואני לא מצליחה להשאיר את ההודעה פתוחה אז כותבת בהמשכים

המשך-
*אפשר להטיל ספק בכל אחת מהטענות בפני עצמה אבל כשכולן מצטרפות ביחד כבר קשה להפריך אותן- זהו שזה בדיוק הפוך! דווקא בגלל שיש כ"כ הרבה ספיקות שצריך להוכיח וכ"כ הרבה טענות נגד בשביל להאמין צריך להפריך כל אחת ואחת מהן, זה לא ספק אחד שאם נקבל עליו תשובה מספקת תנוח דעתינו
ממשיכה, אח"כ הם מנסים להפריך את הביקורות על המסורתחולת שוקולד
* סיפורי התגלויות המוניות אצל עמים אחרים- את חלקם באמת הפריכו אבל לא את כולם, למשל על ההתגלות של מרים בזייתון הם אומרים שזה יכול להיות שילוב של תופעת טבע ופסיכולוגיה, וואלה- אז למה מעמד הר סיני לא יכול להיות בדיוק אותו שילוב?

* כשיש ספק ברירת המחדל היא להאמין למה שאומרים לך כמו שלא הגיוני לחיות בספק שאולי ההורים שלי הם לא ההורים שלי- השאלה מה הסיכוי שההורים שלי הם לא ההורים שלי מול הסיכוי שהאל התגלה ונתן תורה בסיני, ברור לכולם מה יותר הגיוני

* תיאורית המיתוס המתגלגל, שגרעין הסיפור הוא אמת ונוספו לו פרטים, הם "מפריכים" את זה בטענה שגם אם זה נכון הגרעין חייב לכלול את יציאת מצריים ומעמד הר סיני- בהיגיון שלי הוא לא
המשךחולת שוקולד
* יש חורים ברצף המסורת, ספר התורה נשכח ונמצא מחדש, הם מסבירים שגם אם הספר עצמו נשכח המסורת לגביו נשארה ועם זה אני דווקא מסכימה, רק שכששיחזרו אותו היתה הזדמנות להוסיף פרטים

עוד לא גמרתי עם המאמר רק מוסיפה כמה נקודות- הרבה מהטענות שם דווקא לא רעות בכלל, רק מה? הן יכולות להתאים לכל דת ומסורת ולכן זה שכל המסורות נכונות או שאף אחת לא, במילים אחרות- עצם זה שיש הרבה דתות מחזק את חוסר האמונה

שם האתר "לדעת להאמין" לא ממש עוזר להאמין, הוא מעיד על זה שזה לא טבעי להאמין, זה משהו שצריך לחקור ולדעת לעשות ומשום מה למי שגדל על היהדות יותר קל "לדעת" אותב ולמי שגדל על הנצרות יותר קל "לדעת אותה" זה אומר דרשני


המאמר הזה עוד רציני, קראתי במקומות אחרים טענות ברמה של ילדים בגן, כמו שאפילו בתורה רומזים שהיא נכונה או משהו כזה לא להאמין שאנשים בוגרים מביאים טענה לטובת התורה מ... התורה עצמה
או כמו שאם בא אלי שליח מהמלך אני צריך להאמין שהוא באמת שליח מהמלך- וואלה, שיביא חתימה מהמלך ואז אני אאמין
וכמו שאם התורה לא נכונה אז זאת "בעיה" של ה' שהוא נתן לשליח לשקר, אנחנו לא מחפשים אשמים, אנחנו מחפשים אמת, מה עוזר לי אם האשמה היא בו ולא בי אם בתכלס' אני זאת שאוכלת אותה בגלל זה
המשך וסיום (אתם יכולים לנשום לרווחה)חולת שוקולד
* משה עשה תחבולות וכשפים- הם טוענים שהוא לא היה חזק מחרטומי מצרים כי הוא היה בסה"כ רועה צאן- משה גדל בבית של פרעה- גדול המכשפים, וגם- אולי הניסים אכן קרו אבל נתינת התורה, וגם- כמו שהתגלות המונית לא מהווה הוכחה ככה גם ניסים המוניים לא מהווים הוכחה

* באותה תקופה האנשים היו טפשים ולכן האמינו, הם טוענים שאין סיבה לחשוב שהם היו טפשים ואני מסכימה עם זה, אבל הם לא היו חייבים להיות טפשים בשביל להאמין

* טיעון העד היחיד- האירוע היה המוני אבל משה לבד הוא זה שהעביר את דבר ה' לעם, התשובה שלהם-
התבלבלתיחולת שוקולד
טיעון העד היחיד טוען שהסיפור נכתב בספר ולא באמת עבר במסורת, התשובה שלהם- התורה נשענת על המסורת ולא הפוך וגם בלי התורה המסורת היתה עוברת מדור לדור- או שכן או שלא, מאין לנו לדעת, אותנו בדור שלנו לימדו שזה מה שכתוב בתורה, לא שזה מה שסבא אמר לי שסבא שלו אמר לו

אני חייבת לך תודה @צ'י@צ'יאל כי כבר זמן מה שרציתי להעלות את זה על הכתב ועכשיו זה קרה סוף סוף
ומי אמר לך שהתורה אלוקית?צ'יאל

אבא שלך. ומי אמר לו? אבא שלו וכו' וכו'. התורה חסרת משמעות בלי המסורת על אלוקיותה.

 

גרעין הסיפור, זה שחוזר כמרכיב עיקרי בכל הפעמים שהסיפור מסופר - הוא זהה. יציאת מצרים ניסית, התגלות אלוקית והתינת תורה או מצוות.

 

מרים בזייתון - לא מכיר את הסיפור שם. אבל אם מדובר באמת בהתגלות המונית, נראה לי סביר שהיא אכן קרתה.

 

לא מבין מה זה אומר "הסיכוי למעמד הר סיני". לפי מה את מחשבת אותו?

 

את אומרת שיכול להיות שכשהספר נשכח הוסיפו פרטים - אני מסכים. מי אמר שהספר נשכח?

 

הטיעונים מתאימים לכל דת - אין עוד דת שסיפור ההתגלות שלה היה המוני. למה לא? כי אי אפשר לשקר למישהו שאבא שלו היה במעמד הר סיני ולא סיפר לו.

 

לא הבנתי מה את רוצה מהשם של האתר. זה טבעי לדעת משהו? תינוק לא יודע כלום עד שמלמדים אותו. למה שבנושאים אמוניים זה יהיה שונה?

מרים בזייתון הכוונה למריה- אמא של ההואחולת שוקולד
שאין אומרים את שמו, אתה באמת חושב שהיא התגלתה? (כמה וכמה פעמים ברצף)

לפי ההיגיון

במסכת סוכה כתוב "נשתכחה תורה מישראל, עלה עזרא מבבל ויסדה וכו'"

חלק מהטיעונים מתאימים לכל דת וחלק מתאימים לכל מסורת

לדעת זה לא טבעי, להאמין זה כן, אם משהו מספיק אמין אז באופן טבעי מאמינים לו ולא צריך לנסות לשכנע אף אחד
לא יודע את הפרטיםצ'יאל

אם יש הרבה אנשים שמספרים שהיתה התגלות המונית - כן, אני חושב שזה קרה.

 

אני לא מבין מה הכוונה "לפי ההיגיון". יש לך ניסיון בהתגלויות אלוקיות? על סמך מה את קובעת פה סיכוי בכלל?

 

דבר ראשון, המימרא הזאת נאמרה בערך חמש מאות שנה אחרי עזרא, למה את חושבת שהיא אמינה (את הרי לא מאמינה לכל מה שכתוב בגמרא)?.

חוץ מזה, ברור מההקשר שאין הכוונה לשיכחה מוחלטת של כל התורה, אלא להיחלשות של מצב לימוד התורה, כמו שמתואר בספר עזרא. המצב ההיסטורי שעולה מספרי התנ"ך של אותה תקופה (עזרא-נחמיה, חגי, זכריה, מלאכי) וממצאים ארכיאולוגיים (מכתבי יב, כמה עשרות שנים לאחר מכן) מראים שהעם ידע בברור שיש תורה, ידע הלכות רבות שכתובות בה, ושהרבה מהספרים בתורה היו אצלו. בית המקדש היה בנוי ופעל לפני עזרא, ובשביל זה צריך ידע תורני רחב, לפחות אצל הכהנים והלווים. בקריאת התורה שמתוארת בספר עזרא, הלווים מסבירים ומתרגמים לעם את הכתוב. אם הם שמעו אותה בפעם הראשונה, הם לא היו יכולים להסביר לאחרים. בספר חגי, שנכתב בשנת שתיים לדריוש המלך, לכל הדעות לפני שעזרא עלה, חגי מצטווה לשאול את הכהנים שאלות הלכתיות בדיני טומאה.

 

איזה עוד דת ומסורת את מכירה שמספרת על התגלות המונית?

 

יש אתרים שמשכנעים לאכול בריא, לשמור על כדור הארץ וכו'. זה אומר שהדברים האלה לא נכונים?

 

חוזרת בי מההודעה הסאתחולת שוקולד
אמנם יש הרבה שאלות וספקות וזה מקשה על האמונה אבל זה לא קשור להוכחות של הדת

ככל שיש יותר הוכחות ככה זה יותר אמין, זה נכון (אבל אף אחת מההוכחות לא מספיק משכנעת)
ככהחולת שוקולד
לא מחייב שמעמד הר סיני הוא חלק מהתמונה הכוללת למרות שאני מסכימה עם זה שזה באמת יותר הגיוני

אז בהתחלה אמרו שהתורה היא אלהית ואמינה ומאז והלאה כבר לא קשה להעביר את זה ככה

לגבי ההמשך- זאת באמת טענה טובה
הסיפור חוזר על עצמו בכל התנ"ךצ'יאל

בכל מיני גרסאות וצורות - שירים, סיפורים, תפילות וכו', מה שמראה שהסיפורים לא מבוססים על הכתוב, אלא על מסורת. זה תמיד הגרעין - יצאת מצרים בנסים, התגלות אלוקית ומתן תורה.

 

ולמה שמישהו יקבל את זה? התגלו הרבה ספרים בהיסטוריה (מגילות קומראן למשל). שכתובות בהם נבואות ומצוות, וטוענות להיות אלוקיות. מישהו מאמין בהם? או אפילו מתייחס אליהם? למה לחשוב שעם התורה זה היה ככה?

 

אז אם אוכיח לך שהספר היה נפוץ ומוכר בעמ"י, תסכימי שאי אפשר היה לשנות אותו?

גם קרישנה חוזר הרבה פעמים בבהווגאד גיטהעל התפר
כמי שמכיר את הדת טוב אני יכול לומר לך מההתרשמות שלי - תכף נשוב

אז ככה - תכף נשוב

ככה - תכף נשוב

נכון לגמרי. והתשובה היא פשוטה מאוד - צעירים מעל עשרים


בכל אלה אם תרצה יש תשובות טובות.
לפחות יותר טובות ממה שאתה טוען.
למרות שבכל מצב אין שום משמעות לטענות, אם הייתה להם משמעות, זה היה הרבה יותר טוב מהטענות שלך.
קראתי והגבתי בזמנוצ'יאל

אופייני, אתה מביא תיאוריה חילופית ובורח מהויכוח כי "אין משמעות לטענות". עם הגישה הזאת, אין טעם להגיב לך.

@חולת שוקולד, אם את חושבת שמשהו ממה שהוא כתב עונה על משהו ששאלתי, תגידי.

 

ולכותרת - לא דיברתי על ריבוי אזכורים. דיברתי על ריבוי מסורות.

כתבתי שגם למי שיש משמעות לטענות שלי יותר טובותעל התפר
תמיד תהיתיצ'יאל

מילא מחזירים בתשובה, להם יש "שקרים קדושים". אבל למה מחזירים בשאלה?

שקר קדוש הופך לשקר רק כשאתה יודע מה האמתעל התפר
במקרה שלנו אתה מהנדס אותה כמעט בכל תגובה שניה, ובמיוחד שמדברים על ביקורת המקרא וארכיאולוגיה של א"י
לא מהנדסצ'יאל

לפעמים משנה דעה, כי בניגוד אליך אני עם ראש פתוח.

 

וכרגיל, אתה משנה נושא ולא מתייחס למה שנאמר.

הלוואיעל התפר
כלל ראשון לראש פתוח זה למצוא את התירוצים שלך בפשט המקרא ולא להמציא הסברים מצוצים מהאצבע רק כי נוח לטעון שאין סתירה ביהושוע.

כלל שני לראש פתוח זה לא לטעון משהו שאין לך בו מושג רק כי אתה משוכנע שאתה צודק. עיין ערך ארכיאולוגיה של ארץ ישראל עבודה זרה בתקופת השופטים.
אתה מחפש סתירות בכחצ'יאל

תוך שיבוש של מילים ומושגים (מבורות, הייתי רוצה לקוות).

זה קרה עם "ויורש משם" ועם "מגוררות במגרה" ועם "מוכת עץ". איכשהוא קשה להאמין שכל הטעויות האלו נובעות נטו מבורות... אז תמשיך לעשות פסיכולוגיזציה לכולם, ולא לראות את הדבשת של עצמך.

 

לא אמרתי שום דבר על ארכיאולוגיה של תקופת השופטים. לא יודע מה אתה רוצה.

הלוואי שזה היה לחפש סתירות בכוחעל התפר
לא הייתי כותב לך מהניק הזה אם הייתי מחפש אותן בכוח,
תאמין לי שלהשאר דתי זה הכי איזור הנוחות. זה הכי מוכר זה הכי ישיר וזה הכי מתואם.
להתפשט מכל מה שהכרת ותכיר זה הכי לא איזור נוחות חביבי.


ויורש????
זה בכלל לא לב הדברים, התבלבלתי בין ויורש לבין הפסוקים ביהושע כא שמדברים על נחלה כי כתבתי מהר ולא היה לי כל כך כוח להמשיך את הדיון. הסתירה עומדת. כמו שאמרתי יהושוע א-יא מנותק מיהושע יב-כד ומשופטים א.

מגוררות במגירה - זה קטע של דקדוק שאני לא חזק בו. אבל על פי כל הפרשנים הקלאסיים של המקרא גירה זה לגרור. וזה גם דקדוקית. תמציא לך פירושים עד מחר.

מוכת עץ???
אתה מכיר את ההלכה?
אתה יודע שלא התכוונתי למקרים כאלו, כי כמו שהסברתי לעומק ההסברים הללו בתושבע מוצאים את העוקץ של הטעות המקראית.
ועם התושבע כל קושיה שיש לך אני מסדר.

כשאתה רוצה אתה שם לב לפרטים הקטנים (טעות דקדוקית שלי, או טעות ובלבול בפרשנות של פסוק שולי) וכשאתה לא רוצה אתה מתעלם ומהנדס אותם, גם אם הם גדולים באלף מידות על הדברים הקטנים שלי.

יש הרבה חוקרים שכן זיהו כיבוש מהיר - תכף נשוב






אני לא ארד לרמה שלךצ'יאל

לא מעניינות אותי הסיבות הפסיכולוגיות למה התדתלשת. פסיכולוג יסביר לך את זה אם בא לך.

 

אתה טוב מאוד בלהתעקש על "טעויות קטנות" גם שמסבירים לך שאתה טועה. פה למשל: אין דעות נוספות זה השורש. - תכף נשוב ופה: המם לא תחילית היא נגזרת משם העצם מגירה - תכף נשוב.

ובעניין אחר פה: הפסוק של ויתנו בשופטים הוא העתקה של הפסוק ביהושע כא - תכף נשוב.

וגם במוכת עץ עשית את זה.

 

לא הסברת לעומק שום דבר. להפך, אמרת שגם לפי התושבע יש טעות. והתווכחת עם @נשמה כללית ארבע הודעות על תושבע. על מי אתה עובד?

חוץ מזה שגם לפי פשט הפסוק זה לא ככה.

 

לא מתעלם ולא מהנדס - משנה דעה. אני מבין שהמושג חדש לך. מאז שעזבת את הדת שכחת כנראה מה זה חשיבה ביקורתית. נשארה רק "חוויה".

 

כן, מה עם ההודעה הזאת?

כי זה ממש הזוי הפירוש שלךעל התפר
זה שדקדוקית טעיתי לא אומר שהפירוש שלך לא הזוי.
זה כל כך היה הזוי לי עד כדי שהסכמתי לעצמי לכתוב בצורה כזו.

כבר כתבתי שטעיתי כי אין פסוק ויתנו בשופטים. כתבתי מהר. תתעדכן.

ברור. תלמד את ההלכות ותבין למה התווכחתי איתו הוא טעה שם. לדוגמא כל מי שמכיר טיפה את ההלכה מבין שביאה דרך איברים היא לא דאורייתא בכלל והוא בכל זאת מציג את זה כתירוץ.

בלי קשר שיצאתי מהדיון בגלל שאם אני רוצה, עם תושבע אני יוכל לענות לעצמי תירוץ מספיק מפולפל.

לפחות אני לא שבוי בכלא של הדעות שלי עם כל מי שאני מכיר ושלא יזיזו לי את הפשטים המאוד מדוייקים שלי כי זה יגרום לי להנדס אותם.

מישהו אמר שהוא מבין ארכיאולוגיה ושהיה כיבוש מהיר, ושעבדו ע"ז. תקרא שם את השרשור.

למה הזוי? כי הוא לא מסתדר עם התזה?צ'יאל

הוא מסתדר שורשית, ומתאים לתרגומים. הסכמת לעצמך לכתוב בצורה כזאת כי סמכת כל זה שאם אתה כותב מספיק נחרץ אף אחד לא בודק. כמו שעשית עם התיאוריה הקינית. ועם הצלופח הנ"ל.

 

שוב טעות. יש פסוק ויתנו בשופטים:

וַיִּתְּנוּ לְכָלֵב אֶת חֶבְרוֹן כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר מֹשֶׁה וַיּוֹרֶשׁ מִשָּׁם אֶת שְׁלֹשָׁה בְּנֵי הָעֲנָק. - שופטים א כ

התעדכנתי אחרי שהתעקשת על הטעות פעמיים.

 

אני מניח שהוא התכוון לביאה שלא כדרכה. והויכוח שם לא היה על הבנה של מושג הלכתי, על תעבוד על אף אחד. חוץ ממה שכתבת פה בנ.ב: אני מראש לא כל כך הבנתי את הקטע של השרשור - תכף נשוב

 

יש תירוץ פשוט מאוד. אתה סתם הולך ראש בקיר.

 

אתה שבוי בכלא של החוויה שלך. ואתה אפילו לא טורח לשנות את הפשטים שלך, ושתקפוץ לך המציאות.

חוץ מאשר שאתה רוצה לנצח בויכוח (או סתם לא לצאת בור), ואז אתה יודע להנדס טוב מאוד: לא. ויקרא העתיק. - תכף נשוב לא. - תכף נשוב

 

כן. ומישהו אחר אמר שלא. מדהים. בלי ראיות או מקורות. כבר דיברנו על הנחרצות. ואין קשר בין אי מציאת צלמיות לע"ז, כמו שכבר כתבתי. בשופטים מתואר עץ אשרה ומזבח לבעל. ומחיפוש פשוט בגוגל מצאתי את זה: אתר הזבו – ויקיפדיה

וואו אתה טועה בגישה שלך כלפי הדיוןעל התפר
ובפרשנות שלך שאני נחרץ כי אני סומך שמישהו אחר לא יבדוק.

מבחינתי לטעות.
מבחינתי שאף אחד לא חישוב כמוני ושכולם יחשבו מתוך המקום האישי שלהם.

מה הקשר?
אתה לא מבין שהתבלבלתי עם יהושע כא???

לא. ואם כן אז הוא טעה בניסוח, ואני אומר לך שוב, בפעם השלישית, אין משמעות לדיון על הבתולין כשאתה מגייס את התושבע. סיימנו??
אני כן בכל אופן.

הרבה יותר סביר שטקסטים שונים העתיקו ממקור קדום. זה לא אומר דבר עליהם בהקשר של זמנים, זה קרה גם בעשרת הדברות אגב..

תראה את הסרטון הזה דקה 2:14 - תכף נשוב

צלמיות אדם!
אתה לא יודע, אבל שור זה היה הכביכול "כיסא הכבוד" של האלוהות. הם לא עבדו את השור. וכמו שכתבתי בדג ממליץ לך לעיין יותר מויקיפדיה.



כרגיל, אתה אפילו לא טורח להסבירצ'יאל

רק "אתה טועה".

 

אם מבחינתך לטעות למה אתה נדחק לפירושים הזויים כמו התיאוריה הקינית (על שלל "נימוקיה" כמו ששם ה' נזכר בלידת קין בן אדם...)?

 

על מה מדבר יהושע כא? על חלוקת נחלות בכלל, לא על כיבוש.

 

אז למה התווכחת ארבע הודעות שם ואמרת במפורש שהתורה טעתה גם לפי חז"ל?

 

טוב, את התירוץ המטופש הזה כבר הנדסת פעם שעברה. אתה מתכוון שאין לך הסבר לזה גם בעשרת הדברות...

 

כבר הודית שטעית, למה אתה ממחזר טענות?

 

אז נניח ולא היו צלמיות אדם, מספיק צלמיות בע"ח בשביל להיות עובד ע"ז. קראתי יותר מויקיפדיה, גם בדג. אלים כנעניים היו מיוצגים באמצעות פר הרבה פעמים.

וגם אם היית צודק, הצלמית מוכיחה שעבדו, מה אכפת לי אם עבדו אותה ממש, או את הבעל ש"רכב" עליה?

ממליץ לך לעיין יותר מסרטונים של מחזירים בשאלה. אם היית מעיין אפילו בויקיפדיה על הצלופח לא היית עושה טעות כזאת.

ביחס אליך התאוריה הקינית פי 100 יותר סבירה.על התפר
נכון. בגלל זה טעיתי. בגלל זה קוראים לזה להתבלבל. זה משהו שאני מנסה להסביר לך פה כבר כמה תגובות רצוף ללא הצלחה.

כי לא לקחתי בחשבון את ההגדרה ההלכתית של בתולה על פי חז"ל. רק אחרי שהלכתי לעיין יותר, הבנתי שלא משנה מה אני אטען, אני אוכל למצוא תירוץ לטענות שלי מהתושבע. אז פרשתי מהנסיון להוציא את חזל טועים (מראש ידעתי שחזל "ישארו צודקים", פשוט ניסיתי בתגובות הראשונות בהצלחה יתירה לדחות את הטענות של נשמה כללית).
מלכתחילה המהות של הדיון, כמו שזיהית אתה, היה לתקוף את הפשט.

יש סיבות יפות לומר את הטענות שלי, וסיבות שבורות מקומטות ומעלות עובש לומר את הטענות שלך.

נתת קישור שבו אני נחרץ לגבי הקשקשים, אם היית צופה בסרטון הזה היית מבין שיש דברים בגו בנחרצות שלי.

אמרתי שאני חוזר בי מהדיון כי אין לו משמעות בעייני. כי גם אם נסבור כמו אלף הפירושים שנוצרו אחרי חזל כמו שמובא בסרטון, חזל הכירו את זה מהימאים של פעם. לא מאלוהים ח"ו.

אתה טועה בענק. צלמיות שור בלבד לא עבדו איתם או אליהם. אני לא ליד ספרים אבל בהמשך אני אשלח.

אני לא רואה טענות בתגובה שלךצ'יאל
עבר עריכה על ידי צ'יאל בתאריך ה' בטבת תשפ"א 17:23

לא אמרת פה כלום חוץ מאשר "אני צודק, אתה טועה".

 

אם תביא טיעונים אמיתיים אני אתייחס.

בחירה שלךעל התפר
דווקא שלךצ'יאל

אני התייחסתי לכל מה שכתבת, כל עוד נשארת בתחום הטענות ולא הכנסת פסיכולוגיה. הקשבתי להסברים שלך בסבלנות, ואתה ברחת מהדיון.

ומשהו שמצאתי עכשיוצ'יאל

רצוי לא לצאת בהצהרות נחרצות מדי

 דקה 51:30

@על התפר

הוא מדבר על תחילת תקופת המלוכהעל התפר
אני חוזר ואומר לך,
הטעות של מחבר ספר שופטים לא תמחק מהספר.
והיא תשאר שם כדי להוכיח לכל מי שיש לו פתיחות ושכל ישר, שהמקרא זה לא ספר היסטוריה מהימן. הוא יכול לתת גרעין, להסתמך עליו זה פשוט טעות פטאלית.
המאה ה11 לפנה"סצ'יאל

היא סוף תקופת השופטים ברובה. אתה מתעקש שהממצא הוא מאוחר רק כדי לחפש סתירות בכוח. והוא אומר שם בהרצאה גם שצלמיות פר הן סימן לפולחן כנעני.

לא כל כך התעמקתי. זה לא סותר. תראה את הקישור ששלחתיעל התפר
אה...
ואני לא מתעקש על כלום
תחשוב מה שבא לך
לא כל כך התעמקתצ'יאל

וכבר יצאת בהצהרות על "הטעות של מחבר ספר שופטים". כרגיל, אתה יוצא בהצהרות נחרצות שאין להן על מה שיסמוכו.

לא כל כך התעמקתי כי אין בטענות שלך כלוםעל התפר
כשתבין את זה יום אחד אתה תתחיל לחשוב לפני שאתה יורה פה קישורים ותגובות כאילו ניצחת מישהו.


ברורצ'יאל

הכי קל לברוח מטענות ולהתחבא מאחורי אמירות נחרצות ולא מנומקות. אתה אפילו לא יורה קישורים, רק פסיכולוגיה זולה וסמיילים. וכמו שכבר כתב לך @@ישרי, אתה לא באמת אומר כלום.

זה לא ברור לך כשדיברתי על צלמיות אדםעל התפר
ושצלמיות שור זה לא עבודה זרה?
אם לא,
אז הנה אני אומר זאת שוב.

עכשיו כל מה שנשאר לך ולכל מי שמעוניין לחשוב שספר שופטים צודק במשהו לגבי זה, זה להראות צלמיות אדם שהיו נפוצות בימי המלוכה, בתקוםת השופטים, באיזור ההתנחלות, חוץ משתים אחת בדן ואחת בבאר שבע נראלי.
אתה מגדיר עבודה זרהצ'יאל

איך שבא לך, ואז מוצא "סתירות".

אז אמרת. אני אמרתי שלא. ההבדל הוא שאני הבאתי מקורות, ואתה לא. כי מבחינתך כל מה שיוצא מפיך (או מקלדתך), הוא תורה מסיני, שהרי אתה אלהים, לדעתך: אתה יודע - תכף נשוב

 

מבחינת התורה, נטיעת עצי אשרה, ופולחן צלמיות הן עבודה זרה. זה חוזר בכל התורה.

חוץ מזה שהבאתי לך עכשיו מקור לפסל כנעני ממש, אז התירוץ נפל בכל מקרה.

 

איפה בספר שופטים כתוב שעבדו לצלמיות אדם?

זה לא פולחן. ולא הבאת שום מקור שזה פולחן.על התפר
הבטחתי שאני אסביר אז אני אסביר.
עד אז תהנה להיות צודק
בוא נראה למה התורה קוראת עבודה זרהצ'יאל

דברים ד:

פן תשחתון ועשיתם לכם פסל תמונת כל סמל תבנית זכר או נקבה. תבנית כל בהמה אשר בארץ תבנית כל צפור כנף אשר תעוף בשמים. תבנית כל רמש באדמה תבנית כל דגה אשר במים מתחת לארץ.

כתוב פה צלמיות אדם? לא.

מה אתה לא מבין???????????????על התפר
לא השתחוו לשום פסל תבנית כל בהמה אשר בארץ

וְנִדַּחְתָּ וְהִשְׁתַּחֲוִיתָ לָהֶם, וַעֲבַדְתָּם זה גם כתוב שם.
גם בעשרת הדברות לא תשתחווה להם ולא תעבדם.

בפעם האלף הם לא עבדו את זה.

בפעם המיליון, תשאר צודק עד שאני אגיב שוב.
ונדחת והשתחויתצ'יאל

נאמר על צבא השמים. בפסל נאסרה גם עשיה לבד - ארור האיש אשר יעשה פסל ומסכה...ושם בסתר.

 

יש לך איזו הוכחה שהם לא עבדו לזה? פרופ' בן תור אמר שזה מעיד על פולחן כנעני.

זה כמו פסל לנוי בהלכה.. מבין?על התפר
מקווה שזו פעם אחרונה שאני אכתוב על זה כרגע.

כל חוקרי ארץ ישראל בתקופת ההתנחלות אומרים כמו שכתבתי, אני אשלח לך הסבר מפורט יותר בהמשך.
מבין שזה מה שאתה אומרצ'יאל

אבל פרופ' בן תור אומר שזה מעיד על פולחן כנעני.

והנה גם צלמיות אדם:

פירוט ממצא

http://www.antiquities.org.il/t/item.aspx?CurrentPageKey=51&indicator=11&shalemid=687

 

 

חוץ מזה, גם ע"פ ספר שופטים, רוב הזמן עבדו את ה'. אז גם אם תביא חוקר אחר שיטען שצלמיות פר זה לא לפולחן, אתה לא סותר את התנ"ך.

ברור. הוא מדבר על השפעה מהפולחן הכנעני לא מה עשו עם הפרעל התפראחרונה
אני אסביר לך הכל בהמשך
אגבצ'יאל

אתה לא חושב שזה קצת צבוע מצידך להאשים פה אנשים בפורום בסגירות מחשבתית, ובעצמך להצהיר שאין דבר שיגרום לך לשנות את דעתך?

תראה את ההרצאה הזועל התפר
זו הרצאה ארוכהצ'יאל

תמקד אותי.

כבר שמעתי הרצאות שלו בעבר, הוא בונה תיאוריות ועולמות על סמך ממצא אחד וחצי פסוק.

אני אמקד. הוא נראה לי מתייחס ספציפית לצלמיות צריך לבדוקעל התפר
איפה
הבעיה היאחוזר

שאני יודע שהוא קיים

כאילו אני לא אצליח באמת למחוק את קיומו מהראש והרגשות שלי

ואז

יש את תורתו ומצוותיו

ואם לא

אז שאלות פילוסופיות

שבסופן 

הרבנים תמיד צדקו וכל מה שהם השתילו לי

ואז הבחירה לצאת

לשחרר מהכל

תמיד תהיה מלווה באשמה. 

ואז זה כבר לא שווה את זה

ואז אני נשאר באותו מצב

לופ.

מה דעתכם על הסיפור של הנובה והדתל"שים שם?זיויק
מה היה?נעמי28
היו שם הרבה דתל"שיםזיויק
חלק על הרצף
נו ו?נעמי28
באסון מירון היו רק חרדים ובשואה נספו קהילות שלימות של יהודים מאמינים כולל אדמורים.


השאלה אם לדעתך זה האיר זווית בלתי מוכרת לציבורזיויק
ואם יש לך תובנות מזה
לא ראיתי התייחסות מיוחדתנעמי28

למגזר שממנו הגיעו.

אני לא חושבת שנכון לקשר בין רמה אמונית ודתית לבין אסונות.

לא היה הקשר כזהזיויקאחרונה
שימי לב שזו פרשנות לשאלה שלי ולא גוף השאלה
שאיבדתי ואיבדנו אנשים נהדריםruthi
והקהילה שלנו חסרה היום את האנשים האלה. 
ברורזיויק
הי"ד
איבעיא להוימח שם עראפת
מה גרם לכם לדתל"ש? וכשהחלטתם לדתל"ש, מה עשיתם? מה הייתה 'שבירת הקערה' שלכם?
איך אתם מסתדרים עם אלולהגיבן מנוטרדהם

תשובה סליחות וכו' ועם כל המחשבות והרגשות בלב?

כבר אין לי אותםנעמי28

השנה לא (או עדיין לא) התמודדתי עם הרגשות האלה.

כנראה הזמן עושה את שלו, ויותר ויותר ברור לי שהסליחות הן לא כלפי ה' או ביחס למצוות.

אני גם לא מאמינה במצוות או שמישהו בודק אותן, וכל הצ'ק ליסט הזה לא בשבילי ומרגיש לי קטנוני .


אם כבר אווירת סליחה אז יותר ביני לבין עצמי והסובבים אותי, לא כלפי אלוקים.

למה בעצם?אדם 12
מצחיק ממשמאן דאמר
השבוע בדיוק לא היה לחברה מניין אז הם ביקשו ממני להשלים ולא היה אף אחד שיודע לעלות חזן אז עליתי חזן סליחות ומנחה 
חזק!הגיבן מנוטרדהםאחרונה
נראה פורום פעיל יחסיתמקפיצים נטושים

לכזה שלא מופיע בתפריט הראשי.
בעז"ה תכף תשובו , טוב לראות שלא כותבים פה הרבה...

טוב לי יום בחצרךהגיבן מנוטרדהםאחרונה
..דתיה?
עבר עריכה על ידי דתיה? בתאריך כ"ג בתמוז תשפ"ה 17:09

.

 

 

כנראה שלא🤭פשוט אני..
התייאשה מהרהגיבן מנוטרדהםאחרונה
או שטעתה בנו
כל כך עייפה מלהחזיק את הכללביטה

בא לי כבר לשחרר.

לתת להכל לקרוס.

להישיר מבט אל המציאות ולהפסיק להתחבא. 

מבין את הקושימתנחל חייכן
הרצון להשתחרר...
נשמע קשה ❤️נעמי28אחרונה
מה מונע ממך לשחרר? מה יקרה אם הכל יקרוס?
איזה חג מוגזםנעמי28

סיימנו עכשיו סדר שני.

מעדיפה פעמיים כיפור מאשר פעמיים ליל הסדר😶

יו'ט שני של גלויות?משה
אוי ואבוי
ממש קשוחמתנחל חייכן
הבן שלי כשהיה באוסטרליה באמת סיפר שהלילה השני יותר ארוך
זהו כמעט נגמרנעמי28
הצעת חוק -  אם החג מתחבר עם שבת, אפשר לוותר על החג השני.


תודה לאל שיש את מי לארח.

אי אפשרהגיבן מנוטרדהם

לעשות רק יום טוב אחד?

אתם ישראלים לא?

לא, בעלי לא.נעמי28
וזה לא מעבר לזמן קצר.
ואיי איזה באסההגיבן מנוטרדהם
שככה חווית את זה


תאמת אני ניסיתי לקחת בכיף את ליל הסדר והכנתי להם קסמים על עשר המכות אז היה ממש כייף ומצחיק


אפשר גם להגיד לבעלך להריץ קצת להבא שיעבור יותר מהר ובשמחה

נשמע כיף!נעמי28אחרונה
כן, יש לנו שנה לחשוב על דרכים יותר טובות לעבור את זה.

אולי יעניין אותך