פורום הר הבית
בהנהלת:
מכתב פתיחה
אם המשיח מגיע עכשיו, נוכל להקריב קורבן פסח בשישי?בימאית דמיונות
נוכל להקריב גם בלעדיו.הנשמה יורדת
צריך רק שיהודי יגיע להר הבית בשישי
עדיין לא הבנתי איך זה אפשריבימאית דמיונות
גם איך בדיוק נקריב קרבן פסח אם אין איך לבנות מזבח?בימאית דמיונות
יש מזבח. יושב ומחכה במכון המקדשהנשמה יורדת
יש בעיות אחרות...אריאל יוסף
ופותחת השרשור כבר הופנתה לדברים בנושא. למה למחזר?
השנה נקריב קרבן פסח!!!! לא עוד כנף צלויה!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! | ערוץ 7
ועוד -
מגניבבבבבבימח שם עראפת
תייגת שרשור פרובוקטיבי שליייייייייייי
בפשטותדעתן מתחיל
הרוב לא ממתין ותלוי לביאת המשיח. בית המקדש, סנהדרין, טומאה וטהרה, קרבן פסח ועוד אינם תלוים בו. למען הדיוק צריך בירור מה כן.
לכאורה, ואני כותב בזהירות כי גדולים חלוקים עלי, ראוי להקריב קרבן כבר בפסח הזה.
מבחינה לוגיסטית אף אחד לא מאורגן לזהחושבת בקופסא
אין מספיק בהמות כשרות לכל משפחה בישראל, אין מספיק כוהנים שיודעים את המלאכה, אין איזו שיטת ארגון של הכנסת אנשים בזמן. זה לא יכול לעבוד בהתראה כזאת קצרה.
ועוד שאלו עניינים הלכתיים ברורים שנידונים אצל פוסקים גדולים, ולא משהו שאפשר לקבוע בפורומים בערוץ 7.
אף אחד?דעתן מתחיל
קביעתי היחידה על קרבן פסח היתה שהוא לא תלוי בביאת המשיח ואני עומד מאחורה. האמת היא שגם כאן, כבכול מקום בחסדי ה', ניתן לדון ברצון ה' ובהלכה. אך לא באתי לשם כך.
על המציאות אני נאלץ לחלוק. תחילה מכיוון שאין בינה לבין ביטול עשה דבר. לא מבטלים מצווה (חיוב) על היחיד רק כי לא כולם יספיקו. בנוסף אפשר ליבא ובכל מקרה החיוב הוא עלי ולא על כל עמ"י. אבל סתם בשביל החישוב הטוב:
לפי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה היינו בשנה שעברה כ6,870,000 יהודים בארץ ישראל (נפלא ב"ה). נפחית ילדים וכו' ונעגל כלפי מעלה - נניח אנחנו ב6M חייבים בקרבן, הגיוני? נניח שבכל כבש ממוצע יש כ30-50 כזיתות. מהנתונים השונים שאני רואה כעת נראה שיש בארץ כמה מאות אלפי כבשים, כאשר כבשים לשחיטה לרוב נשחטים עד גיל שנה. אז נניח שיש 150K ראש (בין חצי לרבע מהנתונים הלא ברורים שאני רואה מגלובוס וויקיפדיה) שראוים לקרבן פסח (ללא מום עד שנה). נחלק 6M ב40 (ממוצע מנויים לכבש) = 150K. בדיוק מספר הכבשים.
זה כמובן בהנחה שיהודי מדינת ישראל כולם עובדי ה', שומרי מצוות, לא צמחוניים ויבואו להקריב, כן?
אוכל להאריך כך גם לשאר קביעותייך אך הדף קצר. מספיק כהנים עוסקים היום בכך (היכרות אישית) וכלל לא צריך רבים. שיטות ארגון גם כן יש (ממש כמו לכותל, יש העוסקים במלאכה), וגם הן כמובן לא מונעות. ומזכיר שדיברתי על החיוב היהודי עלי ולא ביקשתי שכל עמ"י יבוא איתי היום.
ולעניין ההלכתי, אינני פוסק אלא לומד. ובפשטות לומד מרבותי שאין כלל מניעה הלכתית, השקפתית, מעשית ומדינית לכך. אוכל לשלוח למקורות אך אסתפק במאמר של הרב שמואל אליהו.
https://www.yeshiva.org.il/midrash/15755
ראוי לחשוש לכרת ליהודי ירושלים שלא מקריבים יותר מחשש כרת עולי ההר.
וכבר כתבתי שיש החולקים ואני באתי לכתוב להבנתי בלבד.
עלתה לי עכשיו עוד נקודה.בימאית דמיונות
שאנחנו בעצם לא יודעים את המיקום המדוייק של המזבח
נכוןדעתן מתחיל
וזה החלק עליו החולקים יסמכו בעיקר, אך גם הוא לא ראוי למנוע לענ"ד ולא מורכב לפתרון.
המיקום המשוער ידוע והוא לא קטן כלל. הפתרון הפשוט הוא לבנות מזבח קטן ולהציבו במיקום המרכזי שבוודאי תואם הכל.
לא מועיל.אריאל יוסף
כמש"כ מרן הרב זצ"ל משום "אינו ראוי לבילה" וכו'.
הרב מדברדעתן מתחיל
על הסברה שהמקום למצוה ואינו מחייב. אני דיברתי לצד החיוב ובמקום החיוב, בתוך שישים האמות המדוברות.
כנראה לא קראת את שתי התשובות (צא-צב).אריאל יוסף
ברור שלאדעתן מתחיל
כי טענתך הובאה מ-צא וכך גם הקישור.
בהזדמנות אשתדל להשלים את צב, אבל בפשטות הרב עצמו כותב בסוף צא שאין בעיה הלכתית בהצעה שהבאתי וסובר אחרת שמשום חסרון החכמה שלנו לא ראוי.
והדבר דומה לעליה להר ושאר מחלוקות השקפתיות שאינני יודע מה הרב היה אומר כעת אך רבותי שחלקם מתלמידיו סוברים אחרת.
בהזדמנות אשתדל להשלים את צב, אבל בפשטות הרב עצמו כותב בסוף צא שאין בעיה הלכתית בהצעה שהבאתי וסובר אחרת שמשום חסרון החכמה שלנו לא ראוי.
והדבר דומה לעליה להר ושאר מחלוקות השקפתיות שאינני יודע מה הרב היה אומר כעת אך רבותי שחלקם מתלמידיו סוברים אחרת.
טענתי הובאה משתיהןאריאל יוסף
והקישור הוביל למקום בו הן מתחילות.
אגב - ראה בדבר חברון מועדים עמ' קסג שגם הרב דוב ליאור שליט"א סובר כך.
נ.ב. לא ידעתי שישנם מתלמידי מרן הרב זצ"ל שעוד עמנו בעוה"ז. אשמח מאוד ללמוד מהם...
לא היתה בתגובה טענהדעתן מתחיל
אז אשאיר כך.
ולנ.ב. אפילו מתלמידיו של אהרן יש, מוזמן תמיד.
ולנ.ב. אפילו מתלמידיו של אהרן יש, מוזמן תמיד.
היה "אינו ראוי לבילה" וכו'.אריאל יוסף
מוזמן לאן?
נכוןדעתן מתחיל
עליו כתבתי אשתדל בהמשך מפאת חוסר פנאי. כוונתי שבתגובה האחרונה לא היה צורך בהוספות מצידי. אך עברתי בקצרה על צב ואיני יכול לחלוק על הרב אלא רק לסמוך על כל שאר הפוסקים שלא חידשו כך.
כי לא מובן לי מדוע מחייב שקדושת שישים בטלה והיכן שכתב 'אכמ"ל' נראה שדווקא צריך הייתי הרחבה. כי הרמב"ם בבית הבחירה ו ע"פ הגמרא בזבחים פוסק שקדושה ראשונה לביהמ"ק לא בטלה.
גם קשה לדברי הרב על נביא כמו שהזכירו לפני ועוד יותר על רוה"ק שזה חידוש עצום. הרב נתלה על ספק בשביל כך ובדידי אין ספק.
מהקצת שהספקתי נראה היה לי שהרב פוסק מתוך קושיות ולא מוכרח כדבריו, ובהמשך להשקפה שלא ראויים. ובמילים אחרות, דווקא נשמע שהרב דעת יחיד (גדולה וחשובה) בעניין ולא קשה לי לסמוך על ראשונים ואחרונים שלא חלקו כך.
ובעיניין ההשקפה בדרך הרב שאיננו ראויים שנכונה, לפחות אז, גם להר, אם אני כאן כנראה שאני הולך בעניין בדרך אחרת.
אשתדל למצוא זמן ראוי יותר לעיין בתשובה.
כי לא מובן לי מדוע מחייב שקדושת שישים בטלה והיכן שכתב 'אכמ"ל' נראה שדווקא צריך הייתי הרחבה. כי הרמב"ם בבית הבחירה ו ע"פ הגמרא בזבחים פוסק שקדושה ראשונה לביהמ"ק לא בטלה.
גם קשה לדברי הרב על נביא כמו שהזכירו לפני ועוד יותר על רוה"ק שזה חידוש עצום. הרב נתלה על ספק בשביל כך ובדידי אין ספק.
מהקצת שהספקתי נראה היה לי שהרב פוסק מתוך קושיות ולא מוכרח כדבריו, ובהמשך להשקפה שלא ראויים. ובמילים אחרות, דווקא נשמע שהרב דעת יחיד (גדולה וחשובה) בעניין ולא קשה לי לסמוך על ראשונים ואחרונים שלא חלקו כך.
ובעיניין ההשקפה בדרך הרב שאיננו ראויים שנכונה, לפחות אז, גם להר, אם אני כאן כנראה שאני הולך בעניין בדרך אחרת.
אשתדל למצוא זמן ראוי יותר לעיין בתשובה.
"אם אני כאן כנראה שאני הולך בעניין בדרך אחרת"?אריאל יוסף
עבר עריכה על ידי אריאל יוסף בתאריך י"א בניסן תשפ"ב 17:40
לא הבנתי.
ובכל מקרה אתה לא מתרץ את קושיותיו ומ"מ הכרעתו ברורה וכאמור כך גם סובר הגר"ד ליאור שליט"א.
איני יודע מי מגדולי פוסקי דורנו עסק בנושא והכריע אחרת. הגר"ש גורן היה חריף בהרבה מהרב זצ"ל בנושא, והאחרים, ברובם, טוענים שאין שום דרך לדעת מה מקום המזבח או אפילו לאן מותר לעלות... עסקו כאן בכך כבר בעבר:
אישית, אני חושב שזה רעיון מדהים ויהיה מרגש ומשמח אם יקרה | ערוץ 7
לא ענית לאן אני מוזמן.
אגב - לאחרונה הזכיר נכדו של הגר"ש גורן את עמדתו בנושא בריאיון לארנון סגל במקו"ר (גיליון 1286, כ"ט אדר ב' תשפ"ב):

כוונתידעתן מתחיל
שאם אני מגיב בפורום הר הבית כנראה שדרכי בהשקפה שונה מהסוברים שעמ"י לא ראוי להתקדמות בגאולה או שזקוקה הוראה שמימית-נבואית-משיחית בשביל להתקדם בה.
אינני צריך לענות עליהן אלא מספיק להיתלות בכל הפוסקים לאורך הדורות שענו עליהן אחרת מהרב. ואם תרצה שאענה עליהן בעצמי, אשתדל בשמחה למצוא את הזמן הראוי שעוד לא מצאתי לעיין בתשובה. מכיוון שתשובות הרב אינן מחייבות הן לא מקשות על דברי וזו היתה תגובתי.
ואולי כאן המקום להוסיף על המשפט האחרון; לא באתי לדון דרגות בצדיקים ולא מספור כמויות חלילה. זה אינו השיח שלי. באתי לברר את רצון ה' בעולם. פסיקה שונה מענ"ד לא תגרום לי לעשות הפך מרצון ה' להבנתי, אלא אם אין לי במי להיתלות, אם רבי ומורי סובר אחרת, אם הסברות והטענות החלוקות עלי צודקות ועוד.
לבינתיים אני רואה שדווקא לצדיקי האחרונים יש פחות על מה להיתלות מרבותי וממני, שאני נתלה בגדולים כהרמב"ם ואינני מבטל מצווה מדאורייתא וכו', והם סוברים שעמ"י איננו ראוי למשל. הדבר מזכיר לי מחלוקות דומות כמו עליה לארץ ומדינת ישראל. כמובן שאין כלום להשוואה חלילה ביני לבין הצדיקים המוזכרים אלא רק בבירור ההלכה ורצון ה' להבנת רבותי.
[הערה לדעתי כי כבר העלת וכולי תקווה שלא יפתח דיון על הנושא:
עד כמה שאני מכיר הרב גורן התחרט במשך שנים על כך שויתר על ההר ואמר שאם היה נלחם על ההר כמו שנלחם על המערה היה ההר בידינו. אישית, זו הביקורת הגדולה ביותר שיש לי הקטן על הרב גורן זצ"ל - שויתר על הר הבית עבור הכותל. אם יש כאן טענה היא לטובתי.]
מוזמן להיות מתלמידי אהרן.
אני מבין ש"לשיטתך" בפורום הזה יש מקום רק לעולים...אריאל יוסף
אז צר לי לאכזב אותך. אחד הנושאים שנידונו בפורום הזה הוא עצם ההיתר לעלות. אתה כנראה חדש כאן ואינך יודע.
ולשיטתך, בעצם, גם לתלמידי הגר"ד ליאור שליט"א - העולים להר - אין מקום בפורום זה כיוון שהם מצריכים הוראה שמימית-נבואית-משיחית כמו שקראת לה.
אם כך, נראה שאתה עלול להישאר כאן לבד.
איני יודע מי הוא מורך ורבך, אך דומני שרוב העולים להר כיום נשענים על הגר"ש גורן ולהבדחל"ח הגר"ד ליאור שהם גדולי העולים, ולא על רבנים משורה שניה, שלישית או שביעית, גם אם הם רבותיך, ואם אכן אף אחד מגדולי ישראל לא סובר כרבותיך, כנראה שהטעות אצלך.
[ולגבי הסוגריים - אין קשר בין עמדת הרב גורן בעניין העליה להר לעמדתו בעניין הקרבת קרבנות בימינו ואכמ"ל].
אחרי שתסיים את תשובות הרב, יש לך כאן עוד קצת חומר בנושא: ציץ אליעזר - יב - ולדינברג, אליעזר יהודה, 1917-2006 (page 1 of 242)
מ"מ, העולה מדבריך נראה בעיני רחוק מאוד מדרכו של אהרן הכהן ששמח כשראה את מרע"ה אף שידע שיקבל הנהגת כלל ישראל במקומו ולמרות שהיה צעיר ממנו. אתה מדמה שכל גדולי ישראל טועים ורק רבותיך צודקים ולהם משפט הבכורה. אין זו דרכו של אהרן. כל טוב.
נראה שאיבדת אותי בדרךדעתן מתחיל
אם הרגשת זלזול בדברי - קבל את התנצלותי. לא היה לרגע.
שתהיה הרבה הצלחה בדרכך.
שתהיה הרבה הצלחה בדרכך.
היה בשפע תוך "התנצלות" מעושה שאין זו הכוונה...אריאל יוסף
מצטער שכך הובן מדברידעתן מתחיל
(מילים לא מדויקות לפני העריכה).
מצטער שככה אתה מתייחס לכל גדולי ישראל.אריאל יוסף
לא נכון.ימח שם עראפת
ממ...זה קצת יותר מסובך ממה שחשבתיבימאית דמיונות
תודה!אריאל יוסף
ראוי? חובה שביטולה כרת, טומאה נדחית בציבור!ימח שם עראפת
האמת שיש בעיהרץ-הולך
המקום האמיתי של המזבח הוא איפה שכיפת הזהב אז נצטרך להרוס אותה בשביל להקים מזבח.
זו השערת הגר"ש גורן זצ"ל ולהבחל"ח הגר"ד ליאוראריאל יוסף
ע"פ מחקרו של בנו הרב אלקנה שליט"א בעניין גודל האמה.
https://www.yeshiva.org.il/midrash/45437
אבל יש חולקים וסוברים שהכיפה היא מקום אבן השתיה ולא המזבח.
על העולים להר להחמיר כשתי הדעות, אבל להקריב קרבן אי אפשר.
אכן יצא לי לדבר קצת עם הרב אלקנהרץ-הולך
לרב גורן הייתה מפה שאינה מדוייקת נקודה.ימח שם עראפת
הוא גם טען שמכותל מזרח למערב זה חלק מהת"ק על ת"ק ולא הרחבה במערב, והמפה שחיל ההנדסה שירטט לו הייתה חובבנית למדי. לכאורה המדידות שלו לא נכונות, ומתחת לכיפת הסלע יש לנו מסורת שזו אבן השתייה.
מניח שאפילו לא טרחת להציץ במחקר של הרב אלקנה.אריאל יוסף
הנחת נכון.ימח שם עראפת
מ.ש.ל.אריאל יוסףאחרונה
העניין עם הקורבן זה שצריך מזבחekselion
והמזבח צריך להיות במקום מאוד ספציפי
שידוע לנו (בערך איפה) אבל לא במדויק, ולכן אנחנו לא יכולים להקריב כפי שפסק הרב.
כמו שבשיבת ציון היה נביא שאמר להם מה המיקום המדויק של המזבח, כך גם המצב בימנו זהה.
כנראה שנצתרך לחכות עד שאליהו הנביא יחזור, או שהנבואה תחזור אלינו.
אין דרך אחרת
^^^^^^אריאל יוסף
עלון בית המקדש - עלון בפורמט דיגיטלינ א
עלון בית המקדש הוא עלון דיגיטלי המפרסם בחינם דברים הקשורים לבית המקדש ולהר הבית
לפרטים נוספים, שלחו מייל: alonbethamikdash@gmail.com
כל העלונים שיצאו עד עתה:
עלון בית המקדש 1 20251211044335.pdf
עלון בית המקדש 2 20251211044552.pdf
עלון בית המקדש 3 20251211044644.pdf
עלון בית המקדש 4 20251211044720.pdf
עלון בית המקדש 5 20251211044831.pdf
עלון בית המקדש 6 20251211044903.pdf
עלון בית המקדש 7 20251211044941.pdf
עלון בית המקדש 8 20251211045147.pdf
עלון בית המקדש 9 20251211045236.pdf
עלון בית המקדש 10 20251211045324.pdf
מי שמעוניין/ת לקבל את העלונים במייל, נא לשלוח מיילנ אאחרונה
לכתובת: alonbethamikdash@gmail.com
מיזם נעים למקדש - AI. מה דעתכם על זה?נ א
תמונה 1נ א

תמונה 2נ א

תמונה 3נ א

כמעט תאונהזיויק
מיזם נעים למקדש הוא מיזם להקמת מערכת תחבורה אל הרנ א
עבר עריכה על ידי נ א בתאריך י"ח בכסלו תשפ"ו 22:59
אל הר הבית בשלושת הרגלים 🚍🚆
תכתבו מה דעתכם על התמונות... אהבתם?נ א
תמונה 4נ א

תמונה 5נ א

תמונה 6נ א

התמונות לא עובדות לי בכלל.צחקן
אוכל לשלוח לך את התמונות במיילנ א
כתוב לזה פסוק:קעלעברימבאר
"כי נעים נאווה תהילה"
יפה! 👍נ א
מי שמעוניין/ת לקבל את התמונות במייל, נא לשלוח מיילנ אאחרונה
לכתובת: naimlamikdash@gmail.com
למה אין בימנו משמר המקדש?ירחמיאל
זו הלכה מפורשת שנוהגת גם כשאין בית המקדש בנוי.
למה לא עושים?
זה לא כל כך קשה, צריך שיהיה מספיק אנשים שבעניין להקדיש בישביל הקב"ה כמה שעות בשבוע בשביל זה ולעשות משמרות
האם היה אפשר לנסך מים בבמות בשעת היתר במות?קעלעברימבאר
איך דוד ניסך מים?
מה המקור שלך שגוד ניסך מים?שלג דאשתקד
הגשש החיוור שם שם🎶קעלעברימבאר
סתם, כתוב במפורש בפסוק שדוד התאווה למים מבור בית לחם, והביאו לו הגיבורים מים והוא ניסך אותם לה'. כמובן אפשר לתרץ שזה היה בסוכות והוא הביא את זה למשכן בגבעון שהכהנים ינסכו, אבל זה דחוק
שתהיה לי בריאשלג דאשתקד
אין הכוונה שם למצוות ניסוך המים, גם לפי הפשט של הפסוק (מי *ישקני* מים מבור בית לחם) והן לפי האגדה המסובכת בבא קמא דף ס
הנה הפסוק:קעלעברימבאר
ויבקעו שלשת הגיבורים במחנה פלשתים וישאבו מים מבאר בית לחם אשר בשער וישאו ויבאו אל דוד ולא אבה לשתותם ויסך אתם לה'
לפי הפשט דוד אמר לעצמו בקול רם שמתחשק לו לשתות מהמים מהבור אבל לא התכוון שמישהו יביא לו. הגיבורים שמעו זאת ולקחו ברצינות את זה והביאו לו. הוא לא אבה לשתותם כי הוא לא ישתה מים שנלקחו תוך כדי סיכון חיים , ולכן הוא ניסך אותם לה'
נכון נשמהשלג דאשתקד
אבל אין סיבה לחשוב שהכוונה למצוות ניסוך המים בחג הסוכות.
הוא הקריב את התשוקות שלו לה', אתה יכול למצוא לזה הרבה הדים, גם ביהדות ואפילו בתקופות שהפולחן היה מאוד מוגדר!
לא בסוכות. אבל משמע שבהיתר במותקעלעברימבאר
אפשר לנסך מים בנדבה בכל ימות השנה בבמות. או שזו הוראת שעה של נביא
עיינתי וראיתי שיש עוד פסוקקעלעברימבאר
על ניסוך מים בבמות:
ויקבצו המצפתה וישאבו מים וישפכו לפני ה' ויצומו ביום ההוא ויאמרו שם חטאנו לה' וישפט שמואל את בני ישראל במצפה.
למרות ששם אפשר לפרש כמנהג שפיכת מים כסמל לתפילה וצום, ולא לניסוך על מזבח. בניגוד לדוד ששם כתוב ויסך
אם אתה מדבר על תופעהשלג דאשתקד
של ניסוך מים לה', אז כל המקורות שלך אחלה מקורות וזה לא קשור להיתר במות. זה קשור חזה שבא לי לפתוח את הברז בבית לכבוד ה' יתברך.
אם כוונתך למצוות ניסוך המים, אז אצל שמואח זה במצפה, בעוד אין שום מקור או סיבה לחשוב שמזבח ה' היה אי פעם במצפה...
אם כוונתך למצוות ניסוך המים, אז אצל שמואח זה במצפה, בעוד אין שום מקור או סיבה לחשוב שמזבח ה' היה אי פעם במצפה...
לנסך מים לה' נשמע כמו ניסוך על המזבח. לפחותקעלעברימבאר
אצל דוד.
בימי שמואל היו במות מותרות, והיה במה בכל עיר, בספר שמואל מוזכר שמקריבים בגלגל, בית לחם, במזבח שאול במחנה הצבא בפלשת, ברמה, ובעוד הרבה מקומות
נסכים מוזכרים רק בקרבנות.
אתה לא יכול לשחוט פרה לשם קרבן סתם כך, ואםילו בכפרות לוקחחם תרנגולים שלא כשרים למזבח שלא יראה כמקדיש קדשים.
צריך לבדוק מה דין המנסך נסכים מחוץ למקדש.
בימי שמואל היו במות מותרות, והיה במה בכל עיר, בספר שמואל מוזכר שמקריבים בגלגל, בית לחם, במזבח שאול במחנה הצבא בפלשת, ברמה, ובעוד הרבה מקומות
יישר כח!שלג דאשתקד
רק לא הבנתי את הסיומת של המאמר.
הרי מפשט הפסוקים, ברור שלא זו הייתה המטרה. דוד מתאווה שישקו אותו מים, ואחר כך לא אווה לשתותם. וכי כולם היו אדיוטים או לא ידעו שצריך מים לניסוך המים? ודברי הרלב"ג שצוטטו, מוכיחים את טענתי דלעיל, שאין מדובר במצוה שגרתית שהייתה נהוגה לפני כן והתקיימה גם אז, אלא להיפך: מכך שדוד (ושמואל) ניסכו מים, הבינו שזו פעולה ראויה.
ועוד תמיהה על הרב שנדורפי היקר, שהוא השמיט את מסקנת הגמ' בתענית שאין מקור לניסוך המים, ואם כן עוד יותר תמוה למה לא הביאו אפילו מקור מהנביאים, ויאמרו שזו הלכה ודוד יישם אותה אותה (כמו שאומרים לגבי הרבה דברים אחרים, ראה כאן: פורטל הדף היומי: יחזקאל הנביא קבע הלכה? (זבחים יח ע"ב) ).
כך שלעניות דעתי, הרבה יותר פדוט לומר שדברי בר קפרא כמשמעם הם אגדה שיוצאת מפשוטו של מקרא, שלא מוכיחים כלום להלכה וגם לא הובאו בבבלי, ואין סיבה לראות בהם פרשנות לתנ"ך.
הרלב"ג לא אומר שלמדו מדוד..אדם כל שהוא
שניסוך המים הוא פעולה ראויה.
אלא שדוד ניסך כי כפי שהיה ידוע לו מחג הסוכות ששייך סוג כזה של קרבן. ייתכן שהיו עוד הרבה לפניו ואחריו שעשו כך.
עבורנו, זו הוכחה מהכתובים שקיים מושג כזה של ניסוך מים. עבור בני דורו ייתכן שזה היה דבר פשוט.
בין אם נפרש כבר קפרא, ובין אם נפרש כרלבג, אין לנו מקור לגבי השאלה מתי ניסוך המים נוהג. ובמילא, דברי בר קפרא לא ישמשו מקור לדיעה שניסוך המים כל שבעה, שאת מקורם מנסה הגמרא בתענית לברר, ובמילא אין ללמוד מכך שהגמרא בתענית לא הביאה אותם.
צודק ולא צודקשלג דאשתקד
לגבי החלק הראשון של דבריך, אכן מבואר ברלבג שהסיפור עם דוד מוכיח שעוד לפני כן ניסכו (וזה לא רלוונטי לדיון שלנו ולשאלתי, כי גם כשמוכיחים מיחזקטל וכדו, זה אומר שזה היה תמיד ויחזקאל רק ניסח/יישם את זה).
החלק השני לא כ"כ נכון, כי הגמ' מחפשת מקור שניסוך המים הוא שבעה ימים של סוכות בדיוק, לא לפני ולא אחרי, והרלבג מסביר בטוטו"ד שאם יש דבר כזה ניסוך המים, הכי מתאים שהוא יהיה בסוכות. כך שזו עדיין ראיה טובה יחסית.
אולי דוד ניסך מים בהוראת שעה של עצמו כנביא, כשםקעלעברימבאר
שאליהו הקריב בהר כרמל בשעת איסור במות. אחרי שהביאו לו את המים נחה עליו רוח הקודש ובנבואה נאמר לו לנסך מים עכשיו.
יש היגיון מסוים שזה היה אגב בסוכות, מה פתאום דוד נזכר בטעמם של המים בבור בית לחם אשר בשער דווקא עכשיו?
לא הבנתישלג דאשתקד
הדרך היחידה שמעוררת קושיא על דוד, זה אם מדובר במצוות ניסוך המים. אם סתם היה בא לו לנסך מים לכבוד ה', זה לכאורה גם אתה יכול בברז בבית שלך בכל עת ושעה. כך שלענ"ד אין כאן שאלה (אם לא מקבלים את דברי הירושלמי כפשטם, וככה"נ גם הרלב"ג לא קיבל אותם כפשוטם).
למה לא נראה לי (ולרלב"ג) שדוד מראש רצה לנסך את המים משום מצווה? כי כתוב שהוא התאווה לשתות, והוא ניסך כי הוא לא אווה לשתותם. אם הסיפור היה לניסוך המים, הוא היה מתאווה לנסך והוא היה מנסך בדיוק כי לזה הוא התאווה.
לא בטוח שמותר לנסך מים בברז שלי. האם מותרקעלעברימבאר
לי להקריב צבי לה' על מזבח בחצר הבית שלי?
לכן דחוק שזה קרה בסוכות. אני מסכים שהואקעלעברימבאר
התאווה לשתות ואז ניסך. אז אולי היה אפשר לנסך בנדבה ביחיד בבמה כל השנה, או שהיתה זו הוראת שעה על פי נבואת דוד עצמו
הגמרא אומרת שזה הלכה למשה מסיני כיקעלעברימבאר
דברי נביאים הם רק אסמכתא והרי לא לומדים מדברי נביאים לעולם מה גם זה לא כתוב שם במפורש והאוקימתא של בר קפרא דחוקה שזה קרה דווקא בסוכות.
אבל בפשט בפירוש מוזכר ויסך אותם לה' כלומר ניסך את המים כקרבן. נסך לה' זה תמיד לשון קרבן, כמו הקטרה לה'
ניתן להציע שדוד שמר את המים האלו (מים חשובים כי 3 אנשים סיכנו את עצמם עליהם) עד חג הסוכות והקדיש אותם לה' והכהנים ניסכו על המזבח, אבל זה גם קצת דחוק בפשט.
אבל בפשט בפירוש מוזכר ויסך אותם לה' כלומר ניסך את המים כקרבן. נסך לה' זה תמיד לשון קרבן, כמו הקטרה לה'
לגבי הטענה שבכוונה נמנעים מדברי נביאיםשלג דאשתקד
ראיתי במקרה לשון יפה של ה"בן יהוידע", ברכות מח,ב: "אף על גב דילפותא מפסוקי תורה עדיפה, עם כל זה כיון דילפותא הנזכרת אינם מתיישבים בפשט המקראות, לכך אמר אינו צריך למילף בדרשה דחוקה, כי הדבר מפורש להדיה בפסוק של נביאים".
עדיין מה שיש לו מקורקעלעברימבאר
רק בנביאים זה עדיין נקקרא הלכה למשה מסיני
נכון מאודשלג דאשתקד
לצערי לא זכרתי איפה בדיון כאן היה צריך להכניס את הקטע הזה, הרעיון הוא שהגמ' בתענית מחפשת מקור ואין לה מקור טוב, אז היא כותבת בפשטות שזו הלכה למשה מסיני. אם המקור מדוד היה נראה לה טוב, סביר להניח שהיא הייתה מביאה אותו (ועדיין זה היה בגדר הלמ"מ
).
בכל מקרה כיף להקדיש זמן בליל הושענה רבה, לדיונים תורניים, וקצת להניח להתבכיינויות המוצדקות על עסקת החטופים...
).בכל מקרה כיף להקדיש זמן בליל הושענה רבה, לדיונים תורניים, וקצת להניח להתבכיינויות המוצדקות על עסקת החטופים...
אני חושב שלא שייךקעלעברימבאר
לדבר על הצער בעסקה כל חול המועד מפני שמחת החג. אבל גם אני נכשלתי בזה הרבה מפני שעמום
הוא אשר דיברתישלג דאשתקד
שזה היה צריך להתחיל הפוך. מטרת המועדים הם ללמוד תורה, ואז לא משעמם ואז לא מדברים על העסקה 
וכמובן אתה (ואני) לא החוטא היחיד, וכבר רבי אבא כאב על כך, בירושלמי מסכת חגיגה...
מטרת המועדים זה לשמוח מצווה דאוריתאקעלעברימבאר
בבשר ויין כשיש מקדש. דבאי רבי אבא הם דרשה בלבד, עובדה שהוא לא התיר מלאכה בסוף. וגם הוא דיבר על פוחזין כלומר חוטאים . לבזבז את הזמן זה לא פוחזים אלא סתם בזבוז
אני לא בטוחשלג דאשתקד
ששמחת הרגל חוץ מבשר קרבנות, אינה דאורייתא. נדמה לי שיש דיון לגבי "במה משמחן", אם השמחה בבגדי צבעונים וכו מתקיימת בה מצוה דאורייתא.
מה שכן, לא ברור בכלל אם איסור מלאכה בחול המועד הוא מדאורייתא או מדרבנן.
ולגבי למה רבי אבא לא באמת ביטל, זו שאלה מאוד גדולה שנידונה בלא מעט ספרים... הלוואי שזה היה כזה פשוט.
כי יש עניין עצמי לשמחה ברגל ללא קשרקעלעברימבאראחרונה
ללימוד תורה. כמו שבשבת יש עניין עצמי
ניקים משועממים בגיזרת ההר והבית-ימח שם עראפת
ברגעים אלה אני מוכר דגלי בית המקדש ביציאה מהר הבית, מוזמנים לבוא לקנות ולפטפט
אפשר להגיע/לקנות מעוד סיבותשלג דאשתקד
לא רק בגלל שמשועממים.
אמת ויציב, ברוך אומר ועושהימח שם עראפתאחרונה
אבל כוונתי למשועממים הייתה למטרת פיטפוט
מה אומרים על הקמת מערכת תחבורה להר הביתנ א
מה אתם חושבים על הקמת מערכת תחבורה מסודרת להר הבית בשלושת הרגלים?
יש לכם רעיונות כיצד כדאי שזה יפעל? אשמח שתעלו כאןנ א
מערכת תחבורה להווה או לעתיד?קעלעברימבאר
לעתיד, כשייבנה בית המקדש בעזרת ה'נ א
בטח יהיו טכנולוגיות מתקדמות יותר מימינו,קעלעברימבאר
אז זה לא יהיה ברכבת או אוטו
וואי, אתה נוגע שאלה שמאוד הטרידה אותישלג דאשתקד
כבר בתור ילד...
כל התיאורים המרגשים בסוף מסכת ביכורים, שהשור הולך לפניהם וקרניו מצופות זהב ועטרה של זית בראשו. האם כל זה יהיה גם כשנוכל לעלות בשיירת לימוזינות?
כילד חשבתי שלעתיד לבוא נעלה עם לימוזינות מקושטות. היום אני חושב שדווקא היופי הנקי והטבעי יותר מרגש, גם היום.
מי יודע מה תהיה הטכנולוגיה שביתקעלעברימבאר
המקדש יבנה? אולי ההנדסה הגנטית תיצור סוסים מעופפים שנטוס עליהם ויהיו חסכוניים יותר ממכונית?
לא זה מה שהטריד את מנוחתישלג דאשתקדאחרונה
יותר הסתפקתי מה יהיה יותר מגניב/מרשים
צריך לקחת בחשבון ענייני טומאה וטהרההסטורי
אולי איזה גלאי טמאים, שלא יתן להם להכנס לקרונות שמיועדים לטהורים🙄😏🫣
או ספסלים פשוטים מעץ, בלי שום בית קיבול.הסטורי
אני חושב שצריך יהיה מתחם של טבולי יוםים התכלת
לפני שייכנסו יטבלו, אחר־כך יעריב שמשם ולמחרת בבוקר ייכנסו
כתבתי על זה ספר שלםrrinaa
בית חדש ישן - רינה אזולאי - נוריתה ביקורות והמלצות על ספרים
איך מגיעים לאזור ירושלים עם סוג של "פס אלקטרוני". (או עם רחפנים).
הנה ציטוט של קטע מתוך הספר: (לא גרסה אחרונה אולי, אבל נותן טעימה).
"פנחס חיפש את שער היציאה. שם, ליד השער, היה שלט גדול ועליו הכיתוב: לישראל, פנה ימינה.
שתי דרכים יש לך להגיע לירושלים, הסבירה לו רובוטית אדיבה. אחת קצרה שהיא ארוכה, והשנייה ארוכה שהיא קצרה.
את מתכוונת, דרך הפס או דרך הרחפן? שאל פנחס.
כן, בדיוק. אמרה הרובוטית.
אני אמור לחזור עם הרחפן, אמר פנחס, מחכים לי בירושלים.
הפס האלקטרוני מגיע אל מתחם שמואל הנביא, הסבירה הרובוטית, משם תוכל לקבל הדרכה איך להיטהר ולהגיע לירושלים.
פנחס הוציא את פנקסו והראה לה שהוא בקיא בהלכות טהרה. הרובוטית הנהנה בראשה ותוך חמש דקות הופיע במקום רחפן שייקח אותו אל ביתו.
תהליך הטהרה הוא מורכב, לכן מוגדר מסלול מיוחד המקל על העולים לישראל לבצע את התהליך כולו, תוך כדי נסיעה בצורה בטוחה, מרווחת, בלי פקקים. הנסיעה היא דרך פס מיוחד, שאליו נכנסים עם יחידות הדיור שלהם, בואכה מרכז הטהרה במתחם שמואל הנביא ומרכזי טהרה נוספים. שם, במרכז הטהרה, מקבלים העולים הדרכה מפורטת, ושם הם עוברים את תהליך ההיטהרות. אבל אנשי ירושלים עצמם, הבקיאים בהלכות הטהרה, יכולים לחזור ישירות לבתיהם ולהקפיד על כללי ההיטהרות שהם בקיאים בהם ומנוסים ביישומם לאורך השנים."
איך מערכת התחבורה תראה?נ א
האוטובוסים, הרכבות ועוד...
מה לגבי התחבורה מכל רחבי הארץ - הלוך וחזור? איך זה צריך להראות?
בהנחה שיהיו אוטובוסים ולאקעלעברימבאר
מכוניות מעופפות מבוססות ai
רכבותshindov
לדעתכם, יהיה צריך מערך הסעות כמו למירון בל"ג בעומרנ א
או אפילו יותר מזה?
איפה צריך שייבנו את החניונים? מסביב לירושלים?
צריך שאטלים (אוטובוסים הלוך-חזור) שייסעו לעיר העתיקה?
האם הכהן שהניף את 2 הלחם סמוךקעלעברימבאר
למקום המזבח המשוער, חייב כרת, או שטומאה הותרה כשכל הציבור טמאים גם לשתי הלחם?
האם הוא חייב מיתה בידי שמיים על עשיית עבודה ללא בגדים תקינים, כאשר אינינו יודעים בוודאות מהי תולעת השני שבאבנט?
אני רואה שהשרשור די ישןניב שטרן
אבל רק עכשיו ראיתי אותו...
בלי להכנס לדיון שהיה כאן לגבי ההכשר של העבודה, כרת הוא ודאי לא חייב כי הוא אומר מותר שזה שוגג.
גם קרבן הוא לא חייב כי הוא טועה בדבר מצווה.

