אביב כוכבי
אביב כוכביצילום: דובר צה"ל

הרמטכ"ל רב אלוף אביב כוכבי הגיע הבוקר (שני) לבית החולים רמב"ם בחיפה כדי לבקר את שני הלוחמים שנפצעו קשה במבצע נגד מחבלי חמאס בשומרון.

כוכבי שוחח עם הצוות הרפואי ועם בני משפחות הפצועים, והבטיח שצה''ל יעמוד לצידם לכל אורך הדרך.

"נעשה הכול כדי לעזור להם, שתי משפחות נהדרות וחזקות", אמר הרמטכ''ל בצאתו מבית החולים רמב''ם.

אביו של הקצין מסיירת דובדבן שנפצע באורח סיפר על התמודדות המשפחה עם הבשורה הקשה.

"היינו אצלו בבית בסופ"ש ובשישי בבוקר הקפיצו אותו ליחידה. הוא אמר לנו לא לחזור הביתה ושנתראה בקרוב – עד שבבוקר שבת הוא לא הגיע ואז סימסתי לו: 'עבדת עלינו'. בראשון ב-06:45 כבר הגיע אלינו הביתה קצין העיר לבשר את הבשורה האיומה", סיפר האב לחדשות 12.

הוא הוסיף, "אנחנו בחלום בלהות, פשוט סיוט ישבתי היום מולו בשש בבוקר לפני שהוא נכנס לניתוח, החזקתי לו את היד ופשוט לא האמנתי שזה הוא. כששמעתי ממפקד היחידה בתחקיר הראשוני שהוא חתר למגע עם המחבל - זה לא הפתיע אותנו".

במהלך הלילה האחרון חל שיפור במצבו של אחד משני הלוחמים מסיירת דובדבן שנפצעו באורח קשה במהלך מבצע המעצרים לאיתור המחבלים אתמול בבורקין. מצבם מוסיף להיות קשה בשל אופי וסוג הפציעות.

הפצוע הראשון התעורר והחל לתקשר עם משפחתו וצפוי להיגמל מהנשמה בהמשך היום.הפצוע השני עתיד לעבור הבוקר ניתוח ממושך להמשך הטיפול בחלק מהפציעות מהן הוא סובל. בסיום הניתוח הוא יחזור למחלקת טיפול נמרץ להמשך טיפול.

ד"ר ירון הר לוי, מנהל היחידה לטיפול נמרץ ברמב"ם: "חל שיפור במצבם של שני הפצועים והם עברו לילה שקט. אחד מהם ער ומתקשר עם משפחתו ואנחנו צפויים לגמול אותו מהנשמה בשעות הקרובות. פצוע שני צפוי לעבור ניתוח להשלמת תיקון חלק מהפציעות, שבסופו הוא יחזור לטיפול נמרץ".

הרמטכ"ל, רב אלוף אביב כוכבי, התייחס אתמול לפעילות המעצרים שערכו כוחות הביטחון ברחבי יו"ש ואמר כי היא הביאה לסיכול פיגועים בשטח ישראל. "יש כאן הישג משמעותי. לילה עם סדרת סיכולים חשובה ביותר שמנעה להבנתנו פיגועים משמעותיים. אלו פיגועים שיכלו לצאת לירושלים, לנתניה, לתל אביב, לעפולה ולכל מקום אחר. זה הישג מודיעיני מבצעי וזה שיתוף פעולה יוצא מן הכלל של צה"ל, שב"כ, ימ"מ - יישר כוח לכולם".

"צריך לזכור ולהזכיר לכולנו שהסיכולים האלה מתבצעים עשרות פעמים מדי שבוע. זה מה שמייצר למדינת ישראל הגנה אבטחה וביטחון באזור יהודה ושומרון וזה לא רק באזור הזה", הוסיף כוכבי.

הוא התייחס לפציעת קצין ולוחם דובדבן במהלך מבצע המעצרים ואמר, "יש פה מה לתחקר ומה ללמוד כמו כל פעילות מבצעית אבל דבר אחד ברור - יש פה חתירה למגע ויש פה תוצאה מבצעית של פגיעה שסיכלה בצורה מאוד רצינית את הרשת הזו שפעלה בכל מרחב מנשה ובנימין. הלוחמים באירוע פעלו במקצועיות ובאומץ רב. מכאן אני שולח איחולי החלמה ללוחמים הפצועים מההיתקלות הלילה, נמשיך לפעול כל העת בכל זירה וגזרה, על מנת להבטיח הגנה לאזרחי מדינת ישראל".

כוכבי ביקר בחטיבה המרחבית "מנשה" וקיים הערכת מצב, בה נדונו ההתפתחויות האחרונות בגזרה ומוכנות הכוחות לתרחישים השונים, בהשתתפות מפקד פיקוד המרכז, אלוף יהודה פוקס, מפקד אוגדת יהודה ושומרון, תת-אלוף יניב אלאלוף, מפקד החטיבה המרחבית "מנשה", אלוף-משנה אריק מויאל, מפקד הימ״מ, ניצב-משנה ח׳ ומפקדים נוספים.

כזכור, כחלק מפעילות מודיעינית ומבצעית מתמשכת של פיקוד המרכז, אגף המודיעין, שב״כ, ימ״מ וימ"ס איו"ש, ברצף מבצעים בשבועות האחרונים כנגד תשתית צבאית חמושה של ארגון הטרור חמאס, פעלו אתמול הכוחות למעצר מבוקשים בחמישה מבצעים שונים במרחב יהודה ושומרון. במהלך הפשיטות על מוקדי הטרור נהרגו לפחות חמישה מחבלים ונפצעו נוספים, נלכדו מספר מחבלים ונתפסו נשקים ואמצעי לחימה.

המבצע נוהל מתוך החפ"ק המשותף לצה"ל, שב"כ והימ"מ.

בפעילות סמוך לכפר בידו שבמרחב החטיבה המרחבית "בנימין", במהלך חילופי אש בין כוחות ימ"מ למספר פעילי חמאס, נהרגו שלושה מחבלים. כמו כן, נעצרו באזור ג'נין שבמרחב החטיבה המרחבית "מנשה" חמישה מחבלים נוספים החשודים כחברים באותה התשתית שתכננה לבצע פעילות טרור.

במהלך מעצר מבוקש על ידי כוח מיחידת דובדבן בכפר בורקין, התפתח קרב יריות מטווח קצר בחצר הבית, במהלכו נפצעו קצין ולוחם צה"ל, סרן ד' ורס"ל י', באורח קשה כאשר הסתערו לעבר המחבל. נבדקת גם האפשרות כי נפגעו מאש כוחותינו במהלך הלחימה.

המחבל נעצר, ונתפסו בזירה מספר אמצעי לחימה ששימשו את המבוקשים. כוחות רפואה העניקו לפצועים בשטח טיפול מציל חיים ולאחר מכן פינו אותם במסוק לקבלת טיפול רפואי בבית החולים רמב"ם.

זמן קצר לאחר מכן, בוצע ירי לעבר כוח של יחידת המסתערבים של משמר הגבול שפעל בבורקין. הכוח הגיב בירי וניטרל את המחבלים שירו מטווח קצר לעבר הכוחות. הנשק מסוג קרלו שממנו בוצע הירי, הועבר לטיפול כוחות הביטחון. בנוסף, עצר הכוח מחבל נוסף שביצע ירי מרכב חולף לעבר הכוחות.

מחבלים נוספים שהיו חלק מתשתית הטרור נמצאים בעיצומה של חקירת שב״כ.