נפתלי בנט
נפתלי בנטצילום: חיים צח / לע"מ

ראש הממשלה נפתלי בנט מתקשה להתחייב שלא לפנות לגמרי את היישוב חומש, פחות משבועיים לאחר רצח תלמיד הישיבה יהודה דימנטמן הי"ד בפיגוע ירי.

"קודם כל אני משתתף בצערה של משפחת דימנטמן. לגבי הישיבה - הישיבה פונתה מספר פעמים במשך השנים, נדמה לי בפעם האחרונה בממשלת נתניהו-סמוטריץ' כשהייתי באופוזיציה. אני לא זוכר שסמוטריץ' עשה מזה עניין, אבל הישיבה עכשיו לא פונתה", אמר בנט בראיון לכאן ב'. נציין כי מעולם בנט לא היה באופוזיציה כאשר סמוטריץ' ישב בממשלה. גורמים בציונות הדתית הגיבו "האיש כבר לא יודע להבחין בין אמת לשקר. עצוב".

בנט הוסיף בראיון, "אני נמצא בדיאלוג גם עם שר הביטחון, שאני חושב שהוא עושה עבודה חשובה מאוד בהרגעת השטח, ואני מכאן קורא לכולם לקרר ולהרגיע. אנחנו פועלים בהרבה ממדים בדבר הזה ושר הביטחון ואני מסתכלים באמת על מכלול הדברים כדי להרגיע. בראש ובראשונה יש את האינטרס של מדינת ישראל ונרצח ישראלי, ורק בגלל שהוא יהודי. בסוף האחריות הכוללת היא עלי. אני ראש הממשלה ובסופו של דבר אני נושא באחריות הכוללת לביטחון, לשגשוג, של המדינה הזאת. גם בהקשר הזה אנחנו נעשה את הדברים".

על דרישתו החוזרת ונשנית לפינוי חאן אל-אחמר שלא קויימה על ידו אמר, "אנחנו כרגע גם בתחום הזה פועלים בצורה שקטה מנסים לגבש איזשהו מהלך. יש מי שתמיד רוצה לתקוע מקלות בגלגלים, שלא מחפשים את טובת העניין, אלא את הפוליטיקה. אני אופטימי, אני מאוד אופטימי. אני מסתכל על מדינת ישראל, אני חושב שאנחנו מציינים את החצי שנה הראשונה של הממשלה, אני חושב שהכיוון הוא טוב. הוצאנו את ישראל מהבוץ".

בנט התייחס למצב הקורונה בישראל ואמר כי ישראל צריכה להתכונן להדבקה בזן האומיקרון בהיקף שלא היה מוכר בעבר.

"אנחנו רגע לפני סערת הדבקה - בהיקף שלא ראינו בישראל. יש נטייה כרגע להרגיש 'אווירת סוף קורס', אבל זה לא מצב. עדיין מסוכן", אמר ראש הממשלה.

"כרגע בלונדון, ניו יורק ובמקומות אחרים בעולם יש עלייה משמעותית באשפוזים ובאשפוזי ילדים. לכן אני באמת מבקש ומצפה מהורים שכמו שהם הגנו על עצמם שיגנו על הילדים. החיסונים הם בטוחים - כבר מיליוני ילדים אמריקאים התחסנו בחיסון שני, זה בטוח וזה עובד. ההחלטה שקיבלתי של לסגור את שמי ישראל לכניסת זרים, הביאה לנו יתרון של ארבעה שבועות על שאר העולם, אפילו חמישה", הוסיף בנט.

לשאלה בנוגע לכישלון מבצע החיסונים האחרון ענה, "כל עוד הכל טוב בחוץ אז הוא לוקח את הזמן. ההחלטה שקיבלתי, של לסגור את שמי ישראל לכניסת זרים, הביאה לנו ארבעה שבועות של יתרון על שאר העולם, אפילו חמישה שבועות. בעוד שאירופה עכשיו בשיא הגל וסגרים, והולנד בסגר כללי, גם באוסטריה, אנחנו עדיין רגע לפני הגל - וזה נתן לנו יתרון ברכש תרופות. זה היה מהלך לא פשוט בכלל, בלשון המעטה".

בנט התייחס להגבלות אפשריות על בלתי מחוסנים ואמר, מציגים לי קו שאומר שמי שמחוסן, גם אם הוא ייחשף למגע כזה או אחר - יוכל להמשיך לתפקד. מי שלא מחוסן - אנחנו לא נרצה שייחשף, כי הוא מסכן את עצמו. לכן, אני ממליץ לכל מי שרוצה המשך פעילות שגרתית בעסק, בעבודה, בלימודים, פשוט לגשת להתחסן".

האם סגר נוסף על הפרק? בנט לא שולל. " המטרה שלי מתחילת המגפה זה להימנע ככל האפשר מסגרים. חטפתי לא מעט ביקורת בגל הדלתא. אמרו לי שהעובדה שאני לא מטיל מגבלות רוחביות זו שגיאה ועמדתי בלחץ הזה. אני לא פוחד לעשות את מה שנכון. פה אני לא יודע מה יילד יום. אנחנו בכל מקרה נהיה במצב מאוד מאתגר מבחינת יכולת הספיקה של בתי החולים, אבל אנחנו יכולים לצלוח את זה. אם נשמור על המבוגרים, גם אם הם מחוסנים, עדיף שבמשך שבועיים שלושה, בשיא הגל, יימנעו מלהגיע למקומות הומי אדם, גם אם מותר להם. אם כל אחד ייגש למלוא החיסונים שהוא יכול - אני אופטימי. אבל באמת יש פה איזשהו שיתוף פעולה בין הממשלה לבין האזרחים".

ראש הממשלה הגיב לביקורת על נסיעת רעייתו וילדיו לחו"ל, למרות קריאתו של לטוס. "עושים פה איזשהו עוול לגילת. גילת בנט ומשפחת בנט פעלו בדיוק על פי אותם כללים שחלים על משפחת לוי בראשון לציון, ועל משפחת כהן במודיעין מכבים-רעות, אנחנו כפופים לאותם חוקים".

הוא שב ותקף את האופוזיציה על שהכריחה אותו להגיע אתמול למליאת הכנסת. "אנחנו חייבים לקיים מדינה. אי אפשר כל פעם שיש גל קורונה לסגור את המדינה. אני יכול להגיד לך מה הייתי מצפה. מה שהייתי מצפה זה להתנהגות ממלכתית. כשנתניהו היה ראש הממשלה, הוא ביקש מהאופוזיציה להימנע מהכינוס המיותר של נאומי ארבעים חתימות, שהוא סמלי בעיקרון - והאופוזיציה נענתה".

"לצערי נתניהו לא מגלה את אותה ממלכתיות שגילה בזמנו לפיד - והידבקויות יהיו באחריותו. באמת הפצרנו בו - למה לעשות את זה, למה, אתה עלול לגרום להדבקה. אתה כופה עלי לבוא. בכלל, אני חושב שהאופוזיציה הזאת איבדה כל זכר של ממלכתיות. דוגמה אחרונה היא שנתניהו רץ עם סרטונים באנגלית בתקשורת הבין-לאומית ותוקף את הממשלה, את המדינה שלנו".

"אני מצפה שלא יסתובב בתקשורת זרה או בסרטונים באנגלית, שפונים לעולם, ויתחיל לכנות את ישראל איראן, צפון קוריאה. אבל שהוא יעשה את מה שהוא עושה, אני יכול להגיד מה שאנחנו עושים. לקחנו מדינה שהייתה בסחרור בין בחירות רביעיות, לחמישיות, לשישיות, לשביעיות, בשיתוק מוחלט, בלי תקציב, והעלינו את ישראל על פסים מאוד טובים", הוסיף.

בעניין האיראני נשאל בנט אם ישראל תפעל באופן עצמאי נגד איראן, אם יושג הסכם רע בין איראן והמעצמות בוינה. "אנחנו לא נבקש אף פעם רשות להגן על עצמנו. אגב, כפי שאנחנו גם לא מבקשים ולא ביקשנו מארצות הברית אי פעם להגן עלינו. אנחנו לא נבקש מארצות הברית לשלוח חיילים להגן עלינו. התפקיד של המדינה היהודית וצה"ל הוא להגן על עצמנו", ענה ראש הממשלה.

לגבי השאיפה האמריקנית לחדש את הקונסוליה לפלסטינים בירושלים אמר, "אני הבהרתי בצורה מאוד חדה אבל לא בצורה עימותית שלישראל יש בירה, קוראים לה ירושלים, היא רק הבירה של מדינת ישראל. היא לא הבירה של עוד מדינה. לכן אין מקום לקונסוליה פלסטינית בירושלים. יש שתי גישות - יש גישה של קודמינו, של הליכודניקים, ובזמן האחרון זה לא הליכוד שהיה פעם, הגישה שעקצנית, שמחפשת לריב. הגישה שלי היא גישה שקטה יותר, שמחפשת להביא תוצאה ואני מעדיף את התוצאה ולכן הדברים נאמרים".

בנט התייחס לשאלות סביב חוק החשמל, שלא הופיע כלל בהסכמים הקואליציוניים. "מנסור עבאס עושה פה מהלך חסר תקדים, אמיץ מאוד וקשה מאוד - הוא מכיר במדינת ישראל כמדינה יהודית. אני רוצה להסביר משהו. ביבי סלל את הדרך לשיתוף הפעולה עם רע"ם. הרי הוא נפגש אין ספור פעמים עם מנסור עבאס. מנסור עבאס בעצם מציג ומציב את הסוגיות האזרחיות, חינוך, תחבורה, איכות חיים, בראש סדר העדיפויות ולא את הקו הלאומני שהיה קיים. אני חושב שיש לכל אזרח ישראלי אינטרס שהקו הזה יצליח. כמובן יש מי שרוצה מכל הצדדים לפרק את זה. אני חושב שהאינטרס של כולנו הוא להעלות את מערכת היחסים עם אזרחי ישראל הערבים לפסים אזרחיים ולא לפסים לאומניים".

הוא ציין עם זאת כי "הפגישה של גנאים עם ראאד סאלח - זה חמור מאוד", אבל סייג ואמר, "הדבר שאני אומר - השאלה במה אנחנו מתמקדים. האם אנחנו מתמקדים באמת לטפל ביוקר הדירות בישראל, שנובע מזה שעשור לא בנו פה מספיק, או שאנחנו רוצים לריב. האם אנחנו בוחרים להתמקד בקידום התחבורה הציבורית שהוזנחה, ובטיפול בפשיעה הערבית שהוזנחה והתפוצצה לנו ב"שומר החומות". או לעשות או לריב. אני מעדיף שאנחנו נעשה, אני חושב שאזרחי ישראל מאוד רוצים את הקו הרגוע הנורמלי הזה שלא היה פה שנים".