שרשור חדש
מה דעתכם על משניות ארטסקרול?דנון
על סדר זרעים?
שמעתי שזה כמו קהתי רק שזה לאברכים..
ממה שראיתיturighsu

זה יותר כמו שוטנשטיין

נו והיית מציע להשקיע במשניות אלו או בקהתי?דנון
תלויturighsuאחרונה

אם אתה רוצה להספיק ללמוד הרבה בלא הרבה זמן כן אבל אם אתה רוצה יותר ללמוד בנחת ולהבין הכול עד הסוף ובעצמך הייתי הולך על קהתי

 

סיכום על סימנים בהלכות שבת.אנונימי 14
שלום.
אני מנסה לסכם את הלימוד שלי של סימני הלכות שבת.
אני כרגע פחות מרוצה מהסיכומים שלי
אם משהו למד שבת ויכול לשלוח לי דוגמא לסימן בודד שהוא סיכם ואולי כך אשתפר אשמח.
נ"ב עצות בכלל איך לסכם אשמח לשמוע.
(למשל את מה לא מסכמים? מתי מסכמים תוך כדי או בסוף? וכו'..)
אתה יכול להעזר בספריםחידושאחרונה

כמו היכל שלמה, שירת הים, בינת שבת

שיעור תורה קצר לחריפים - אשמח לתגובותArnonzait
משניות קהתידנון

אמש ראיתי באחד הספרים על הרב הנורא איש טהור הבבא סאלי זצק"ל שהיה לומד כל יום ח"י פרקי משנה מתוך משניות קהתי, וכאשר בא אדם לפניו וראהו עוסק באלו המשניות תמה ונדהם! הביט בו הבבא סאלי ושאל אותו "האם המחבר היה דתי"? השיב לו "כן" אמר לו "אם כך מה הבעיה? קבל האמת ממי שאמרה"

 

 

אציין גם כן מה שהיה לפני כן, 

ידועה המעלה העצומה והנוראה של לימוד ח"י פרקי משנה בכל יום

עד שהעידו גדולי המקובלים הבטחה שלא ראיתי אותו על שום דבר מעולם, שאדם הבקיא במשניות לא רואה פני גהינום!

ועוד תיאורים מופלאים על אדם אשר רק בקיא במשניות, ועל ח"י פרקים נאמר שזה ממש תיקון נפש עצום!

 

עכ"פ, הרב הבבא סאלי עד זמן החיבור היה לומד משנה עם פירוש (לכאורה ברטנורא או יכין) ומשיצא לאור התחיל קבוע ללמוד בקהתי.

 

 

ראוי לציין שהבבא סאלי ז"ל היה אדם נורא בפשט התורה והיה חברותא של מרן רבנו עזרא עטיא שאמר עליו הרב החזון איש ז"ל שסברתו כסברת הראשונים!!

סיפורי אבימלך - מה זה מענין אותי בעצםאליעזר11

שלום

מזמין אתכם לקרוא פוסט שכתבתי אודות אבימלך מלך גרר. וענייניו הבלתי פתורים עם אברהם ויצחק.

כִּמְעַט. ואוּפְּס. שָׁכַב. – תורה ואני

 

מפרש קל כתוספת לרש"ידנון

וזה אחד הסיבות שאני אוהב להסתכל בשוטינשטיין אחר לימוד הגמרא טוב על אף שהבנתי אותה על בוריה (כביכול)

שאחרי הלימוד כשאני פונה לביאור אני רואה כל כך הרבה דברים של פשט גמרא ממש שלא מובאים לא ברש"י ולא בתוספות, 

אלא בר"ן, בריטב"א, ברשב"א, וכו שבלעדי הסברים דקים אלו הסוגיא היתה נראת אחרת לגמרי,

[ובוודאי שאיני מדבר על דבר שאפשר להבין אותו בהבנה פשוטה אלא בפשט שבלעדי המפרשים לא היית יודע אותו, ושמא זה מה שהתכוונו גדולי הדור שלימוד גמרא לא בעיון האדם לא יוכל להבין טוב ב100% את הגמרא. ודו"ק]

 

 

עכ"פ, רציתי לפנות אליכם ולהתייעץ איזה מפרש צדדי כדאי להוסיף לתוספת נופך בפשט הסוגיא ממש,

אני יודע שר"ן יכול להיות תוספת טובה, מאירי, דיבורים מסויימים בריטב"א, מה עוד?

רבינו חננאל.בן מערבא


תלוי מסכתsomeone
נשים נזיקיןדנון
מסכת ביקשתיsomeone
בכללי ריטב"א הוא מצוין. (אני משוחד לרמב"ן שרואים ממנו לפעמים נפלאות בפירוש הגמרא, אבל לרוב הוא יותר תוספותי ) יש מוהריק"ש (על בבא קמא הוא חובה.)
בכללי עיון קצר בבית המדרש הרמב"ני (קרי: רמבן רשבא ריטבא) כמעט תמיד יוציא משהו יפה...
אם תביא לי מסכת ספציפית יותר אוכל לעזור נראה לי...
בבא קמאדנוןאחרונה
וכן, מהריקש זה מדהים
גם אני מאד אוהב את הפירוש של המאיריCherry

הנמו"י גם מכניס לפעמים הערות שממש מבהירות פשט סוגיא

מאירי או רא"שחמדת66


ברכת 'שהכל'בחורה עם ניסיון

מתחילה בגוף שני (אתה) ומסיימת בגוף שלישי (בדברו)

יש עוד כמה ברכות כאלה

 

יש לזה רעיון/ וורט/ הסבר?

רוב הברכות כךימ''ל
הסיבה היא שמשמעות הסיומת בגוף שלישי היא תיאור של ה' 'ברוך אתה ה' שהוא מלך העולם ושהכל נהיה בדברו' ולא הודאה 'ברוך אתה ה' על שהכל נהיה בדברך' כי זה באמת היה צריך להמשיך בגוף שני.
הבנתי תודה, הסבר מעניין.בחורה עם ניסיון


תשובת הרשב''אחידוש

עוד שאלת למה נתקן נוסח הברכה מחצה נמצא ומחצה נסתר /כלומר בגוף שני ובגוף שלישי/. 


תשובה. דע דיש לבעלי החכמה סוד נשגב ואין לנו כאן עסק בנסתרות. ואמנם יש טעם נגלה גדול התועלת במה שתקנו נוסח הברכות כן ר"ל בנגלה ובנסתר /כלומר בגוף שני ובגוף שלישי/. לפי שכבר ידעת דשני יסודות יש שעליהם נבנה הכל. האחד לדעת שהוא ית' מחויב המציאות ושאין ספק בזה כלל כמו שנתבאר ונתפרסם המופת עליו ביאור רב. והב' שאין אמתתו ית' מושגב /מושגת/ כי אם לעצמו ית' לבד והוא במציאותו נגלה לכל ובאמתת מהותו נסתר ונעלם מהכל. וכדי לקבוע שתי הפנות האלה בנפשותינו קבעו הנוסח בנגלה ונסתר. ברוך אתה כמדבר עם מי שהוא נמצא מפורסם עם שהוא מדבר עמו פנים אל פנים. וכדי שלא תשבש המחשבה שהוא ית' נמצא כמציאות שאר הנמצאים (ושחס) [ושיש יחס] בין מציאותו למציאותם קבעו אשר קדשנו, לקבוע בנפשותינו שאע"פ שהוא מפורסם מהות מציאותו נעלם ונסתר שאי אפשר לדבר בו רק בנסתר ברוך הוא. 

תודה על המקורבחורה עם ניסיון

הבנתי ש

הפניה בלשון נוכח היא כי אנחנו פונים לקב"ה, אך היא מגשימה אותו

ולכן המשיכו את הברכה בנסתר כדי שלא נחשוב שהקב"ה באמת נוכח כמו בני אדם.

 

הבנתי נכון?

משו כזהחידושאחרונה

הפנייה בלשון נוכח, כי הידיעה על עצם נוכחותו וקיומו של ה' היא ודאית; ההמשך בלשון נסתר כי המהות האלוקית היא נסתרת ואין בה ידיעה.

בורא נפשות על מים - רשות או חובה?מבראשית
חובהסוג'וק


ככה פשוט?חידוש

בגמרא משמע שזה רשות

בפשטות רשות ויש שכתבו שקיבלנו עלינו כחובה.חסדי הים
יכול לציין מקורות?מבראשית


רשות זה הדעה של רש"י בפרדס והרוקח והגר"א על הירושלמי וכפיחסדי הים
שהעיר ה'יביע אומר' חלק א' או"ח סוף סימן יב' בהערות וכן הסיק בנו ב'ילקוט יוסף' באו"ח חלק ג' תחילת ההערות בס' ר"ז.
כמובן זה פשטות המשנה שלא מביאה ברכה אחרונה של 'בורא נפשות' ובגמרא (ברכות מד כתוב שרב אשי רק מתי שנזכר בירכו את הברכה.

אמנם הרב קוק זצ"ל חידש ב'מצות ראייה' שהיום קיבלנו עלינו כחובה.
היום קבלו כחובה אז ממילא זה נעשה חובהסמיילי...אחרונה

כמו תפילת ערבית

כיצד אוכל להשיג תוספות באותיות גדולות?דנון
ומהו סט ש"ס הכי גדול שיש?
אתה צריך דווקא מודפס?david7031

כי אולי כדאי לך להשתמש במחשב.

באופן כללי, שטיינזלץ (הישן, לא קורן) הוא יחסית גדול (טקסט הגמרא) והטקסט של התוספות בו, גם אם לא גדול באופן שונה, הוא באותיות מרובעות ולא רש"י.

נראה לי שעוז והדר זה הכי נוח (היינו גם יחסית גדול וגם דפוס איכותי) שיש בשוק, לא מכיר גמרא שגדולה מהם בצורה משמעותית.

יש לטלמן מהדורת ענקק"ש
פעם אחת הייתי במקום שזה מה שהיה - די לא נח ללמוד בזה...
מדהיםדנון
תודה רבה!! הבעיה שזה חתנים ולא ניתן להזמין הבודדים ):::
זכוכית מגדלת שמתלבשת על שלחןהעני ממעשאחרונה
הערה בעניין ״כלו הפך לבן טהור הוא״בן מערבא

 

וְרָאָה הַכֹּהֵן וְהִנֵּה כִסְּתָה הַצָּרַעַת אֶת כָּל בְּשָׂרוֹ וְטִהַר אֶת הַנָּגַע כֻּלּוֹ הָפַךְ לָבָן טָהוֹר הוּא (ויקרא י״ג י״ג)

 

ידועה השאלה הכיצד זה כאשר רק מקצת הנגע הוא לבן אזי האדם טמא ואילו כאשר כולו לבן אזי הוא טהור. 

 

עלה בי הרהור מסויים שיכול אולי לפתוח פתח להבנת העניין.

 

למילה ״טהור״ ישנם שתי משמעויות. האחת היא לא טמא והשנייה היא נקי מתערובת, למשל בביטויים ״זהב טהור״ או ״דבש טהור״. 

 

מכאן שכאשר הנגע הופך להיות לבן כולו, הוא בעצם נהיה טהור במשמעות השנייה, ואז התורה אומרת שהוא הופך להיות טהור גם במשמעות הראשונה. אז מה הלאה ? לא יודע. כמו שאמרתי זה רק פתח. לא הגעתי לכלל מהלך שלם לפתח את הנקודה הזאת. 

 

חיזוק נוסף לקשר הזה ניתן למצוא בגירסת הירושלמי לברייתא המפורסמת של רבי פנחס בן יאיר שם נאמר: ״נקיות מביאה לידי טהרה״

(בניגוד לנוסח הבבלי שם בין נקיות לטהרה ישנה פרישות).  

מחפש ישיבה קטנהAvi1232
מחפש כבר זמן רב ישיבה קטנה. כמובן שחור לבן+ כובעים וחליפות.
כל מה שיש בכל מקום (עדיפות מרכז/ירושלים)
תודה. מראש...
שפתון צריך כשרות?הרמוניה
זה מהסוג הזה שיש לו ריח (ואולי גם טעם) נגיד של תות או אוכמניות...
אויששהרמוניה
די בטוח שלאבן מכיר

נראה לי שהרב ליאור פסק בהקשר של פסח שלא צריך כשרות, ולאורה זה אותו דין

ממש לא. חמץ זה עניין שונה בדברים כאלו שלא ראויים למאכלסוג'וק
הדבר היחיד ששונה החמץ זה שאם ערבבת בפסח אז לא בטל אפילו בשישבן מכיר
התכוונתי שלא צריך כשרות לפסח אך צריך כשרות כללית...סוג'וק
כפי שניתן לראותבן מכיר

במקור שהביאו, אני אכן צודק (לשיטת הרב ליאור, שעליה נסמכתי) ואין הבדל בנושא זה בין כשרות כללית לכשרות לפסח

מוזר מאוד לטעון כךק"ש
איני מכיר את המציאות בכלל ובגדול אני אוחז ששאלות הלכתיות למעשה, שואלים רב ולא פורום. אבל ברמה העקרונית, מוזר מאוד לחשוב שמשהו צריך הכשר ליום יום ולא לפסח - בגדול החששות וההקפדות בפסח, הרבה יותר חמורות.
ההחמרות בפסח הרבה יותרבן מכיר

גדולות מהרגיל לכן חמץ בטל רק בשישים (לדעת כולם מלבד התימנים) ולא ברוב רגיל כמו שאר האיסורים הרגילים (בשר וחלב זה גם איסור מיוחד). כפי שאמרתי קודם, גם בשאר ימות השנה הרב ליאור לא מצריך כשרות לשפתון

בעקרון - זה מה שכתבתי, אבל לא דייקתק"ש
חמץ בפסח עצמו - לא בטל אפילו באלף. (אם כי לפני פסח, כן בטל בשישים).
רוב האיסורים בתערובת - בטלים בשישים.
ביטול ברוב רגיל - זה רק בכמה חתיכות של יבש
גם אני חושב כך. וחושב שצריך כשרות לפסח ולסוג'וק
אך יש מצב שבמוצרים שאינם לאכילה , כשפתון, לא חוששים לחמץ אלא רק שהטעם יהיה ממקורות כשרים
אם כבר אז הפוךק"ש
שוב, אני לא מתייחס ספציפית לשפתון, שאיני מכיר את המציאות בו.

בגדול - 'נבלה שאינה ראויה לגר אינה נבילה'. גם חומר שניתן בתערובת, אם טעמו נפגם - אינו אוסר אותה. בגדול, זה נכון גם באיסורי הנאה כמו חמץ (בשר בחלב, יין נסך). אלא שבחמץ, יש מחמירים להגיד 'אחשביה' - כלומר שאפילו אם יש כאן מרכיב חמץ שלא ראוי לאכילה - בכל זאת בגלל חומרת חמץ, נחשיב אותו כאיסור. חומרא זאת וודאי שלא אומרים ב'טרף רגיל'
טוב, אז אחרי שקראתי מכושרותק"שאחרונה
החשש המציאותי בשפתון (שמחלוקת הפוסקים האם צריך לחשוש לו) הוא לגבי מקור השעווה. ממילא אם מישהו פסק שצריך כשרות ליום יום, אבל לא מיוחדת לפסח - זה כי המציאות היא שלא עלול להיות חמץ
תודה רבה!הרמוניה
איך אפשר להבין את עניין הברכה ליעקב?advfb

למרות שיצחק לא מודע כלל שעומד מולו יצחק אלא חושב שזה יעקב ובכלל זאת יעקב מתברך על חשבון עשו.

ממתי מצינו ברכה שמעבירים בלי להיות מודע למי?

ממתי מצינו ששהות פיזית חשובה בעת הברכה?

 

הברכות נראות כנותנות ייעוד. יש עוד משהו דומה כזה שאפשר ללמוד ממנו על עניינו?

 

אשמח לתשובות רבותי

 

ראשיתימ''ל

אתה כותב כאילו מצינו בכלל עניין ברכות.

כל העניין כאן מחודש, וממילא אין כאן עניין להקשות 'היכן מצינו' אלא רק מההיגיון (ובמישור הזה אכן השאלות טובות).

 

שנית: כמו שענית, נראה שמדובר בייעוד ואילו הברכה היא רק ה'היכי תמצי' הנלווה לייעוד. ועיקר הייעוד הוא הירושה של הרכוש, הארץ המובטחת ושמם של אברהם ויצחק (בדומה לברכה שנתן יעקב לאפרים ומנשה שהפך אותם למעמד של בניו). ואכן היה צורך באישרור של 'גם ברוך יהיה' אחרי ההבנה, כי העניין הוא לא המציאות הפיזית.

אחרי הפרשייה הזאת מצינו ברכותadvfb

וגם לפני מצינו ברכת ה' לאברהם וליצחק מהקב"ה בכבודו ובעצמו!

וגם אחרי - ברכת יעקב לשבטים.

 

בעצם כל הברכות הללו הם ברכות של ייעוד, אבל רק בברכה הזאת היתה מלחמה והלחמה הזאת מכניסה את כל העניין למורכבות שדורשת נוכחות פיזית ולא מחייבת ידיעה של המברך וזה עניין קשה כשלעצמו כמו שאתה אומר.

 

מה זה ברכה?

למה ליצחק היה את האופציה לתת את ממשיך דרכו מה שלאברהם לא היה?

וגם מצינו אצל אברהם שהיתה מחלוקת בינו לבין שרה על היחס לישמעאל והקב"ה הכריע כשרה.

באמת הנצי"ב אומר שהיחס בין רבקה ליצחק היה יחס של יראה מצידה של רבקה לעומת יחס שוויוני של אברהם ושרה ולכן הוא מסביר שלא היה בניהם דו שיח על זה.

יש עוד אופציה?

 

עוד רעיון למשמעות ברכה בהשוואה למקור אחר?

גם לפניימ''ל

ברכות/ציווי נוח לבניו.

 

נכון שבפשט נראה שיש מאבק טכני כאילו יצחק צריך אוכל טעים ביום מאוד ספציפי, והשאלה היא מי יביא לו אותו ראשון (ברמייה או לא). וכמובן שיש כאן הרבה מרחב לעניינים מיסטיים, כמו בשיכול הידיים של יעקב או כל דבר שבפשטו הוא לא מובן - ובעניינים האלה לא צריך להסביר כלום ולא צריך היגיון (להפך, עצם זה שהעניין חסר היגיון מוכיח שזה משהו 'רוחני'...) - זה פשוט כך.

אבל אפשר לנסות להעמיק ולהבין מה ההסבר ההגיוני מאחורי זה, או שהדברים לא באמת כמו שהם נראים בקריאה ראשונה.

 

אז אני שוב אומר שהעניין בברכות הוא לא הברכה במשמעות שלה היום אלא הצוואה, בזמנם היה ראש משפחה שזה השם והמעמד בנוסף לרכוש (זה בא לידי ביטוי גם בחוקי/מצוות ייבום וירושת קרקעות) - ואותו ראש משפחה היה מעביר את התפקיד לאחד מבניו והשאר היו 'טפלים' מבחינת המעמד. המאבק לא היה על שפע רוחני אלא על מי יקרא שם השושלת (כמו שיעקב אומר "ויקרא בהם שמי, אברהם ויצחק"). 

העניין עם הגניבה זה לא הערמה טכנית כדי 'לזכות' בברכה אלא מניפולציה, יעקב גרם ליצחק להבין שהמתאים להמשיך את השושלת זה הוא.

תגובהadvfb

כתבת המון פרטים שמצריכים אותי להגיב 

 

הגיון רחוני איננו חוסר הגיון אלא הגיון אחר.

המטרה היא להבין את אותו הגיון עד כמה שניתן.

 

מעניין מה שאתה אומר על ברכה בתור 'צוואה'.

נשמע שעצם הברכה הוא על העתיד.

מי יזכה שממנו יהיה הרבה זרע (ברובד הכי פשוט של המילים) שגם יש לזרע הזה יעוד (ונברכו בזערך כל משפחות האדמה, ושמרו את דרך ה' וכולי).

ז"א - עצם ה'פרגון' פה לאחד הצדדים הוא טמון בעתיד ולא בהווה. העניין פה לקבל את המפתחות על העתיד. ובאמת בהתחלה זה ממש לא עניין את עשיו "אנכי מת למה לי בכורה".

ז"א עצם המשמעות עצמה של ברכה היא משהו עתידי ואין צורך להשוות אותו לצוואה.

 

הייתי נזהר מהמילה מניפולציה, זה מרגיש לי מרדד את הסיפור.

זאת היתה גניבה ממש ממש.. גם יצחק נחרד מזה חרדה גדולה. זה עניין דרמתי.

יצחק במופרש אומר שהברכה עבדה אז ממש לפני שהוא בכלל ידע מי הוא ברך.

 

...ימ''ל

לא יודע מה זה 'היגיון רוחני', השאלה היא אם יש הסבר או שמדובר באקסיומה. ואם אקסיומה אז מניין היא נובעת.

 

כמובן שמדובר על העתיד - לא מדובר על קריאת שם, צוואה וייעוד לדור אחד אלא לדורי דורות.

וכן, יש כאן גם ברכה שהיא 'היכי תמצי' לאותה צוואה. ומן הסתם לברכה/תפילה של צדיק ובפרט על זרעו יש משמעות.

("אנכי מת וכו'" לא שייך כי זה היה נכון לאותו רגע, באותה מידה היה גם ''אנכי מת ולמה זה לי ברכה")

 

מניפולציה במובן שהוא שינה את דעתו בערמה, לא יודע אם זה מרדד (כנראה שתלוי איך תופסים את הסיפור) אבל זה מה שקרה.

יצחק נחרד כי הוא הבין את מה שקרה ושינה את דעתו, וזה אכן היה דרמטי. והוא לא אומר שהברכה 'עבדה' אלא אישרר אותה. עשיו ביקש ממנו לבטל או לחלק את הברכה, ויצחק סירב (אבל כן סייג קצת "והיה כאשר תריד...").

אסבירadvfb
עבר עריכה על ידי advfb בתאריך ב' בכסלו תשפ"א 11:12

הגיון רוחני - כמו שמדברים על משמעותה של התפילה אע"פ שמובן שזה משהו מעל הטבע. עדיין רואים חוקיות מסויימת ומבינים את זהו זה יוצא מגדר ה'טכני' או 'אקסיומה' (הנחת יסוד ללא הסבר כלל, ברור שבכל תפיסה שיכלית מובנתיש אקסיומות, אבל זה לא נגמר שם)

 

מניפולציה עולה לי בהקשר מאוד שלילי ולכן אני נמנע להזכיר את המילה הזאת בהקשר כזה.

 

מההבנה הפשוטה יותר מהמילים בפרשה נשמע לי שזה לא כמו איך שאתה מפרש.

ילא נשמע מהמילים שיצחק אישרר אלא התייחס למה שקרה כעובדה קיימת וגמורה.

הוא לא אמר לעשו "אני לא מסכים לבטל" אלא "אני לא יכול".

וגם נשמע זה גרם לו זעזוע מעצם הברכה למישהו אחר.

 

אולי יש לך צורך מבחינת הסברה לפרש אחרת אבל מבחינת המילים זה מרגיש לי דחוק

יש בספר העיקרים או בדרשות הרן מהלך יפהפה על זהנחשון מהרחברון
אמת,חמדת66

בתחילת דרשות הר"ן ב' או ג' לענ"ד. גם ממליץ להעיף מבט במלבי"ם...

בדרשות הר"ן דרשה ב' ובעיקרים ח"ד יטאדם כל שהוא


התלבטתי בין שניהם עכשיו אני מביןנחשון מהרחברון
שזה אכן בשניהם
למה לא להסתכל על זה הפוך?..נוגע, לא נוגע
ללמוד מכאן שבאמת זה יכול לעבוד גם באופנים האלה. זה לא מסתדר עם ההגיון שלנו אבל יתכן שכך הקב"ה טבע בבריאה שיעבוד העניין של ברכה
המטרה זה לקלוט כמה שיותר בהגיון, לא?advfb


ועצם העניין של ברכה זה דבר הגיוני?נוגע, לא נוגע
זה פשוט כח שהקב"ה נתן לבני אדם. אז אפשר לומר שזה עובד גם באופנים ששאלת עליהם.
זה ממש לא פשוטadvfb

המטרה שלי לנסות כמה שיותר להבין את זה.

למה הקב"ה נתן לנו את זה?

האם אפשר לערוך השוואות ברכות שונות כדי להבין את משמעות הברכה.

האם זה עניין טכני?

עניין של כוונה?

עניין של מודעות?

מצויין. גם אני בעד לחפש תשובות לכל השאלות האלהנוגע, לא נוגע
התכוונתי שאנחנו עומדים מהצד ומנסים להבין איך זה עובד (ע"י השוואות ושאלות כמו שכתבת).
מה שלא הסכמתי איתו זה להקשות קושיות על סמך הנחות היסוד ותפיסות העולם שלנו בכלל ואת העניין של ברכה בפרט, לפני שניסינו ללמוד את העניין בצורה "נקיה".

קראתי עכשיו עוד תגובות שלך ואני רואה שזו בדיוק גם כוונתך. פשוט מההודעה הפותחת היה מובן לי אחרת.
יפהadvfb

נראה לי שהשאלות ששאלתי בהודעת הפתיחה הם מתוך השוואה למקומות אחרים. תקן אותי אם אני טועה.

נכון. כנראה מה ש"הפריע" לי זה עצם חיפוש המקבילהנוגע, לא נוגע
ממתי מצינו? כאן מצינו.. כאילו למה להניח מראש ששהות פיזית לא חשובה ככה שצריך מקור נוסף?
ולמה שמקור נוסף שאומר דבר דומה יעזור, הרי השאלה היא מצד ההיגיון, לא? או שאתה בעצם מחפש מקור נוסף רק כדי לראות שההבנה הפשוטה (שצריך שהות פיזית כי ככה זה עובד) נכונה?

ולכאורה מקור נוסף מסוטה לח מדיני ברכת כהנים שצריך שהות פיזית (כה תברכו-פנים מול פנים) אם לא במקרה אונס (העם שבשדות).

ולגבי ברכה שמעבירים בלי להיות מודע למי.
למה קשה לומר שמספיקה כוונה לברך את העומד מולך, גם אם אתה חושב שזה מישהו אחר? אתה הרי כן מכוון לברך את העומד מולך?
הרי אם נדמה את זה לנתינת מתנה גשמית באותו אופן- במקרה כזה המתנה לא חלה מבחינה משפטית אבל החפץ כן אצל המקבל ומבחינה מעשית (לא הלכתית) הוא יכול להשתמש בו. אם כן גם כאן אפשר להגיד אותו דבר. ובסוף כשיצחק הבין שיעקב הוא הנבחר אז גם מבחינה "משפטית" המתנה חלה כי נוספה גם כוונה (כמובן שזה רק דימיון מופשט).

יפה מאוד!advfb

באמת צריך לעשות על זה עבודה. 

או למצוא מי שעשה עבודה על זה ;)

חחנוגע, לא נוגע
כי עבודת הקודש עליהם בכתף ישאו
הרן בדרשות הרן בדרש השני מדבר על זה.אדם כל שהוא


כיוון שמדובר על ברכה ברוח הקודש - היא חלה על המתברךק"ש
יש להוסיף שברור מהפשט שליצחק לא ברור את מי הוא מברך וממילא הוא מברך את מי שזה יהיה. גם כשמתבררת לו האמת, הוא חוזר ואומר 'גם ברוך יהיה'.
אם לא היה ברור ליצחק את מי הוא מברך, למה הוא חרד חרדה גדולה?נוגע, לא נוגע
וגם מהפסוקים לפני נראה די בבירור שהוא חשד אבל לבסוף סמך על התשובה שקיבל (ולמה הוא סמך? אולי כי היה לו מוזר שיעקב ישקר ויותר מזה איך יעקב בכלל יודע על העניין ולכן לא היה לו סביר שהחשד נכון למרות הרמזים)
המדרש עונה על זה, שחרד בגלל מצבו הרוחני של עשיוק"ש
כמו שמביא רש"י "שראה גהינום פתוחה מתחתיו", בניגוד ליעקב שנכנס עם ריח גן עדן.אני מסכים שאין זה הפשט של החרדה.

אפשר להגיד בפשט, שהחרדה היא מהשדר הלחוץ של עשיו, שמבין שגנבו לו (וממילא המדרש מסביר את השורש הרוחני של האירוע הראלי).

ברור לפני כן, שהוא יודע שהקול - קול יעקב.
שומע, אבל הדברים אינם מתיישבים על ליבי..נוגע, לא נוגע
ובגלל שהוא שם לב שהקול קול יעקב הוא חזר ושאל אותו האם הוא עשו. ורק אז ברכו.

אני חושב שיותר מסתבר לומר שהוא לא ידע בוודאות שזה עשו (ולא היה לו עוד מבחן לעשות כדי לבדוק) אבל סמך על המשיב שאינו משקר (אולי מהסיבות שבסוגריים בהודעה הקודמת, שיעקב ישר ותמים מכדי לשקר או שבכלל לא מסתבר שהוא ידע). ולא שבגלל שלא היה וודאי לו הוא אמר מי שזה לא יהיה שיבורך.
פשוט מאודסוג'וק

הברכה הרוחנית (לא הברכה הגנובה, אלא בסוף הפרשה) ניתנה ליעקב לכתחילה

הברכה החומרית כמעט ניתנה לעשיו בתור הבן \ האח שעסק בחומר והיה צריך להיות גביר ליעקב הרוחני, לפי יצחק (כעין יששכר וזבולון)

 

רבקה הבינה את הענין וסברה אחרת מיצחק, שהכל צריך להיות אצל יעקב, לימדה את יעקב קורס מזורז בעולם החומר על מנת שהוא יהיה הראוי ! (לא הגונב!) לברכה החומרית לכתחילה. הכין אוכל וכו, מריח ומרגיש כעשיו - אז הוא ראוי לברכה החומרית, כי כעת הוא אותו אחד שיצחק רצה לקדם בעולם החומר. הוא, יעקב, קנה את הבכורה וכעת נהיה ה"עשיו" שיצחק חשב לברך.  ואכן הוא נהיה חומרי יותר מאז, כמו שרואים בפרשת ויצא אחכ , כך שזו לא גניבה

והברכה עדיין לא הייתה במודע לדבריך.advfb

וזה לא קשה לך?

לא. ליצחק היתה השקפה איך צריך להיותסוג'וק
המציאות וההשגחה הסכימה עם השקפת רבקה
הברכה נועדה למיבינייש פתוח
שקולו כיעקב וידיו כידי עשיו ולא בקטע הפרסונלי
רעיון יפה!advfb


מצאתי משהוadvfb

@ימ''ל

@נחשון מהצפון

@נוגע, לא נוגע

@פשוטת עם

@אדם כל שהוא

@ק"ש

@בינייש פתוח

 

מאיפה נובעת הברכה - מהנפש של יצחק... "תברכך נפשי".

לכן הוא גם מבקש ממנו שיביא לו מהציד ויביא לו יין בשביל הברכה.

זה פתר את הקושי הנקודתי של הידיעה בברכה.

אגב, רש"י הכיר בקושי הזה בד"ה "גם ברוך יהיה"

יישר כחנוגע, לא נוגעאחרונה
אפשר רגע את הלכות כיבוד הורים? תודה.בחורה עם ניסיון


מה זאת אומרת "הלכות כיבוד הורים?"ניב שטרן

יש מלא הלכות...

את רוצה תת נושא ספציפי או פוסק ספציפי?

..בחורה עם ניסיון

הלכות שקשורות למתי צריך להקשיב להורים

עד כמה החובה לעשות כדברם

זה מסכם הכל בערך:ניב שטרן
אבל ממש בערךניב שטרן


אפשר שאלה על זה?בחורה עם ניסיון

כתוב שם ש "כאשר ההורים מבקשים מהבן שיקיים מצווה, הרי שהוא חייב לקיים את המצווה גם מצד מצוות כיבוד הורים, וכאשר הבן נמצא ברשות הוריו, גם אם יבקשו ממנו לקיים מנהג שאינו חובה, עליו להתאמץ לשמוע בקולם."

 

ובסוף כתוב ש"אין הבן מחויב לשמוע בקול הוריו בדברים הנוגעים לחייו."

 

אז אם ההורים מבקשים מהבן שיקיים מנהג- חומרה שנוגע לחייו (לא מצווה בסיסית) ונוגע רק לחייו, 

חובה עליו לשמוע?

כןsomeone
בכל מקרה הוא חייב לא רק מדין כיבוד הורים, אם זה מנהג שעובר במשפחה. אם התכוונת להנהגות חומרה, לא נראה לי שבכלל שייך לדרוש דבר כזה.
מה שהרב כותב שם שלא חייב זה דברים כמו באיזה עבודה יעבוד, או עם מי יתחתן. לא קשור למנהגים.
תודה רבהבחורה עם ניסיוןאחרונה


יש למישו רשימה של ספרימישו טישו

יש למישו רשימה של ספרים מומלצים של לימוד אמונה\ מוסר\ הלכה\ פ"ש\ חסידות\ תורה?

פעם ראיתי טבלה של כל קטגוריה עם מלא ספרים. יש למישו?

 

אין לי רשימה בנויה, אבל אני יכול להציעארץ השוקולד
תורה - התנ"ך עצמו. (ובנביא, פירוש המצודת דוד ורד"ק הם מומלצים. מצודת דוד הוא פחות דקדוקי, כאשר במצודת ציון הוא מתייחס לענייני דקדוק.) מדרש רבה.
פ"ש - פירושי הראשונים, העמק דבר, מלבי"ם ורש"ר הירש. (עיינתי בקצת מכל אחד, אבל לא למדתי אף אחד מהפירושים כולו)
משנה - ש"ס משנה. (ואם מעניין אותך להמשיך הלאה, תוספתא זה נפלא לדעתי, לצערי עדיין באמצע)
הלכה - טור, שלחן ערוך, מקור חיים השלם, פניני הלכה, ואכלת ושבעת, שערי דעת, שערי חכמה.
מוסר - תומר דבורה, (אהבתי את ההסתכלות החיובית שלו הרבה יותר מהמסילת ישרים) ארחות צדיקים.
(מוסר מלחמה - משיב מלחמה חלק א בהתחלה.)
תודה רבה!מישו טישו


רק הערה על שני ספרים שציינתיארץ השוקולדאחרונה
הרב שכתב את שערי דעת ושערי חכמה לא מוכן שיסמכו עליו להלכה למעשה, אבל הספרים נותנים סקירה מדהימה של דעות הפוסקים.
צריכה מדרש שקשור ליופיחיות צבעונית
מי יכול לעזור לי?
יש מלא, נסי לכוון להקשר יותר ספציפיימ''ל


אממ משהו שמדבר על יופי?חיות צבעונית
יופי נראה
כן, השאלה באיזה הקשרימ''ל

יופי של מישהי מסוימת (שרה אמנו, רחל וכו'), של בנות ישראל בכלל, על עצם היופי, בעד היופי, נגד היופי, על מהות היופי...

וואו זה מענייןחיות צבעונית
בא לי הכל😅
אולי על עצם היופי, על מהות היופי
ולמה את קוראת מדרשים?ימ''ל

יש מימרות כמו "אישה נאה... מרחיבים דעתו של אדם" או "חן אשה על בעלה".

ויש אגדתות כמו על אסתר ש"ירקרוקת היתה וחוט של חסד משוך עליה".

ממ דווקא לא בהקשרחיות צבעונית
של אישה ובעל.
יופי, כיופי במהות.
וצריכה מדרש בשביל איזשהי משימה
טובימ''ל

לא הצליח לי למקד. אז אם הייתי צריך לבחור, הייתי בוחר את המעשה על הנזיר. 😌

חח אוףחיות צבעונית
לא נורא, תודה
אוליsomeone
אין אשה אלא ליופי?
ויש גםsomeone
את הביאור הזה של הגר"א על שקר החן והבל היופי אבל אני לא ממש זוכר איך הוא הולך @ימ''ל אולי זוכר?
אשה יראת ה' היא תתהלל- בחן וביופינוגע, לא נוגע
תפתחי מדרש רבה על שיר השירים פסוקי יופיסוג'וק
רחל הייתה יפה מאוד,גם שרה תראה במדרשמתוקה קטנה


גם לאה וגם רבקה. ולא צריך מדרש יש פסוקיםsomeone

היא מתכוונת לקצת יותר מדברים כאלה

היא כנראה מתכוונת שהמדרש מתאר עד כמהנוגע, לא נוגע
ולאה זה לא פשט פסוקים, לא?
וגם לפי אונקלוס, עיניים זה רק פרט אחד
התכוונתי שלא צריך מדרש למה שהיא כתבה...someone


כן, הבנתינוגע, לא נוגע
לא הבנתי מה את מתכוונת..מתניה אשר קצב


הייתי צריכה איזה מדרשחיות צבעונית
שמתעסק ביופי, לא משנה כבר
מעשה דבתו של הקיסר עם ר' יהושערק הי"ת.אחרונה
בתענית ח.
מה הכוונה "כל השביעין חביבין"?מדברה כעדן

בויקרא רבה כט יא

שכל דבר שביעי חביב. שבת כיום שביעי, שמיטה כשנה שביעית וכוסוג'וק


כן, אבל מה זה אומר שזה חביב?מדברה כעדן
יש לזה מעלה גבוהה יותר או משהו?
כאילו הרבה מצוות יכולות להיות חביבות. אז מה זה אומר החביבוּת הזאת?
כן. נבחר. פנימי. מהותי. קדוש. יחודיסוג'וק
יש שש קצוות - 4 צדדים ומעלה ומטה
והשביעי היא הנקודה הפנימית
יש מהר''ל על זה בתפארת ישראלוהוא ישמיענו
באיזור פרק ל', לא זוכר במדויק
לגבי ז' בסיון
תודה רבהמדברה כעדןאחרונה


האם מי שנפטר/ה רווק/ה מעם ישראל יהיה בעולם הבא בזוג?מבקש אמונה

שלא תחשבו שאני שואל על עצמי חס וחלילה, זו סתם התעניינות..

 

תשובות עם מקורות בבקשה.  תודה 

כןאריאלל
כן, כי לכל אדם יש זווג, רק בעולם הזה הוא לא מצא אותו מסיבות שונות, (לפעמים באשמתו כי היה בררן מדי, או מרצונו כי לא רצה להתחתן, או כי היו לו מחלות ובעולם הזה לא רצו להתחתן איתו, אבל בעולם הבא אין מחלות) אבל לעתיד לבוא ימצא אותו.
תודה. אשמח לצירוף מקורות זה מאד מענייןמבקש אמונה


אנו אין לנו עסק בנסתרות.מי האיש? הח"ח!

מקור: ספר דברים, פרק כ"ח, פסוק כ"ט.
וחייבים בהשתדלות ובהשתדלות ובהשתדלות ואין ייאוש בעולם כלל.

כמה שידוע לי כתוב על העניינים האלה בספרים הקדושיםמבקש אמונה


קודם כל- לאיזה עוה"ב אתה מתכוון?___

עולם הנשמות או תחיית המתים?

 

באופן כללי נ"ל שנשמה חצויה זה מצב זמני, ולכן הוא שייך רק בעולם הזמני.

 

מקור ברור אין לי, אבל נ"ל שאפשר לצרף בקלות כמה מקורות ולבנות את זה. אתה מוזמן לחפש...

מה שיהיה לנצח. (תחיית המתים כמדומני)מבקש אמונה

אשמח שתביא את המקורות שיש לך...

 

אני אנסה לחפש אבל שאלתי אולי מישהו למד את העניין

..___אחרונה

לכך שהזיווג מורכב שני חלקי נשמה הבאים משורש אחד, זה דבר ידוע ונפוץ, שאין לי מושג מה מקורו המדוייק.

 

לגבי ההמשך, ראה מהר"ל בספר נצח ישראל פרק א, שם הוא מסביר עקרונות דומים לגבי הגלות והגאולה: "וכמו כן הפיזור אינו דבר טבעי, וכמו שחוזר כל דבר ודבר אל מקומו, כך חוזרים החלקים המפוזרים והנפרדים להיותם כלל אחד. ודבר זה מבואר לכל אדם אשר הוא בן דעת, כי כל החלקים ענין אחד להם. ואם כן למה יהיה חילוק ביניהם, ולא יתאחדו, מאחר שהם דבר אחד? ולכך כל פיזור עומד להתכנס יחד...

ואי אפשר לומר שדבר זה הוא בשביל חטא ועון, סוף סוף דבר זה הוא בלתי טבעי, דהיינו הפיזור לישראל, ויהיה הבלתי טבעי נעשה טבעי, אם היה זה לעולם."

 

כל חיי האדם בעולם הזה הם זמניים, ולכן יתכן שהחלקים המפורדים לא יתאחדו בתוך מסגרת זמנית זו. אך הנשמה כשלעצמה היא "חלק אלוק ממעל". לעתיד לבוא, בתחיית המתים, הנשמה תתגלה בעולם בגילויה הנצחי. אם כן, לא יתכן שגילוי זה יהיה בפירוד שני חלקיה.

 

לילה טוב!

סבב חדש של לימוד ההלכה היומית מתחיל ביום חמישי כה במרחשוון>>אריאל יוסף
היום! מצ"ב לוח הלימוד היומי לשנה הקרובהאריאל יוסףאחרונה

וכן העלון היו"ל ע"י המארגנים:

20201112124332.pdf

20201112124346.pdf

במסכת יומא דף י"א מובאת הברייתא הבאהשחר אורן

"והתניא בשעריך אחד שערי בתים ואחד שערי חצירות ואחד שערי מדינות ואחד שערי עיירות ורפת ולולין ומתבן ואוצרות יין ואוצרות שמן חייבין במזוזה יכול שאני מרבה אף בית שער אכסדרה ומרפסת ת"ל בית מה בית מיוחד לדירה יצאו אלו שאין מיוחדין לדירה"

 

אם אני ממעט מקומות שאינם מיועדים לדירה אני אמור למעט גם רפת ולולין.

נכוןימ''לאחרונה
בהמשך הגמרא מוסבר שבמקומות אלו חייבים רק כאשר יש בהם גם שימוש אדם, כגון שנשים מתקשטות בהן.
משהו שקורה לי ואני לא מצליחה למצוא את האיזון.בורדו
כשאני משתדלת להיות יראת שמיים ולדקדק כמו שאני מבינה מהאחריות הרוחנית שיש לכל אדם, אני מרגישה שזה גורם לי להתרחק מאנשים, זה גורם לי להיסגר קצת בפני הסביבה, כאילו הם לא יבינו אותי, ובנוסף באמת שהרבה פעמים אני לא מרגישה שהשיח מספיק "מעניין" אותי... אני כאילו חביבה והכל, אבל לא שותפה מלאה... וזה לא מהתנשאות אני מקווה... זה כי הדברים האלה באמת לא מעניינים אותי. אולי אני צריכה להיות יותר "חומרית"?
איך שני הדברים לא יבואו אחד על חשבון השני?
מסילת ישרים כותב בסוף שחברתיות יתר מרחיקה מרוחניות...סוג'וק
את צריכה למצוא בעל כזה כמוך ויחד יהיה איזון מול העולם
תודה!בורדו
המ רגע הוא לא אמור להשלים אותי?
כיוון על ידי העמקהרוצה להשתחרר
התורה היא לא רק האדם מול הקב"ה.
התורה רואה את האדם בתוך החברה ומכוונת אותו שם.
יש המון מצוות חשובות שתלויות ביחסים בין אישיים.
דוגמאות: ואהבת לרעך כמוך. פשט המצוה היא פשוט לאהוב את רעינו. נסי להתבונן ביהודים שאת מכירה, ולאהוב אותם יותר. להתבונן באהבה הזאת - מה גורם לה, מה מחזק אותה, וכדומה.
יהי כבוד חברך חביב עליך כשלך. הכבוד של כל אדם שסביבנו, לא רק לא לזלזל, אלא לכבד. לראות בו דברים חשובים שראויים להערכה.
וכן הלאה. ההתבוננות בחלקים האלה של התורה מביאים את היחס הנכון יותר לחברה שסביבנו. מאפשרים לעבוד את השם גם בחברתיות שלנו. בחיוך ותמיכה במי שסביבנו, גם אם הוא לא במשבר. בהערכה ואהבה לאנשים. בעין טובה על העולם.
אחר כך, גם החלק של בין אדם למקום נהיה פחות רחוק מזה, ואפשר גם לשתף בו מי שמתאים לכך.

תזכי להוסיף יראת שמיים ואהבת הבריות, ושתהיה רוח הבריות ורוח המקום נוחה ממך
אמן על הברכה!!!בורדו
העמקה זה נכון... ממש חשוב. אבל העניין הוא גם שאני יכולה לכבד אותם, אבל עדיין להרגיש ריחוק וחוסר שיתוף... אז שאלתי את עצמי אולי דווקא סוג של עממיות חסר לי?
זה עניין של תקופותמישהו כל שהוא
כאשר אדם מעצב את זהותו טוב לו להיות בחברה הומוגנית ולכן טבעי שמרגיש מרוחב ממי שלא כמוהו
אח''כ אדם מגלה שנשאר לו עוד הרבה מכנה משותף עם כל אדם
וואו תודה... מקווה לבסס את הזהות והאישיות שלי מהרבורדואחרונה