יש מצווה להתגייס לצה"ל?ניק כמעט בלי ראש
ליישב את ארץ ישראל זה הכרחי ומצווה.מי האיש? הח"ח!
ועד גבול מסויים דוחה פיקוח נפש (ויש שיטענו שלמעשה עד אותו גבול אין זה בכלל פיקוח נפש).
הגבול עובר במקום שבו מסתיימת תחולתו של כוח שלטוני, המסתייע בצבא מדינתי, שמגן על חיי היהודים.
איזור עזה נסגר בידי חיילים ישראליים בגדרות ובמחסומים שהעובר אותם מתחייב בנפשו, ולכן אין שום גיבור גדול שיש לו הזכות או החוצפה לטעון שהוא יילך לשם להתיישבות מטעם עצמו. ולייחס לכך את התורה או ההלכה הרי זה חילול השם מהמדרגה החצופה ביותר. אני ממש לא חושב שרק גדולי הדור החרדים חושבים כך, אבל בוא תתאמץ קצת, שלח איזה מכתב בעניין לרב שלמה אבינר או הרב דוב ליאור, שתף איתנו את תשובתם.
פריקת דתsomeone
היינו שיושב לי ד"ת על הלב ואין לי אצל מי לפרוק אותו, אז אני פורק כאן.
כל הערה, הארה, ראיה, דחיה, סתירה וכו' יתקבלו בברכה.
נתחיל בגמרא (תלמוד בבלי מסכת סוכה כח. ובבא בתרא קלד.)
"תנו רבנן: שמונים תלמידים היו לו להלל הזקן, שלשים מהם ראוים שתשרה עליהם שכינה כמשה רבינו, ושלשים מהן ראוים שתעמוד להם חמה כיהושע בן נון, עשרים בינונים.
גדול שבכולן - יונתן בן עוזיאל, קטן שבכולן - רבן יוחנן בן זכאי.
אמרו עליו על רבן יוחנן בן זכאי שלא הניח מקרא ומשנה, תלמוד, הלכות ואגדות, דקדוקי תורה ודקדוקי סופרים, קלים וחמורים וגזרות שוות, תקופות וגימטריאות, שיחת מלאכי השרת ושיחת שדים ושיחת דקלים, משלות כובסין, משלות שועלים, דבר גדול ודבר קטן. דבר גדול - מעשה מרכבה, דבר קטן - הויות דאביי ורבא. לקיים מה שנאמר להנחיל אהבי יש ואצרתיהם אמלא. וכי מאחר שקטן שבכולן כך, גדול שבכולן - על אחת כמה וכמה. אמרו עליו על יונתן בן עוזיאל, בשעה שיושב ועוסק בתורה - כל עוף שפורח עליו מיד נשרף."
וקשה לי, איך אפשר לומר שרבן יוחנן בן זכאי שהיה הנשיא וראש הישיבה, ותיקן כמה תקנות, היה קטן שבכולם? ולמה לא היה הגדול או אחד מן הגדולים נשיא?
וגם קצת קשה שהוי קצת זילותא לריב"ז שהיה קטן שבכולם עם כל מה שאמרו עליו, ולמה להזכיר זה?
עוד קשה קצת שמהרש"א בבתרא שם הפנה לספר שבט יהודה שמבאר שכל עוף שפורח מיד נשרף היינו לרמוז שכל דעה משובשת הפורחת בשכל היתה נשרפת כשהיה החכם ההוא עוסק בתורה. ומאי רבותא קמ"ל? דיותר נראה שמה שאמרו על רבי יוחנן הוא רבותא יותר ממה שאמרו על יונתן בן עוזיאל? (נכון שזה לא כ"כ קושיא כי אפשר להגיד כפשוטו, אבל הראשונות קושיות.)
ונראה לי לומר שהמימרא דיברה על שני התלמידים היותר מעולים של הלל, ו"גדול שבכולן" היינו המעולה בדבר גדול- מעשה מרכבה, ו"קטן שבכולן" היינו המעולה בדבר קטן- הויות דאביי ורבא. ולפי זה כשהגמרא מסבירה מהו דבר גדול ומהו קטן, זה לא רק למה שאמרו על ריב"ז, אלא להסביר מהו "גדול שבכולן" ומהו "קטן שבכולן".
והמשך הגמרא כך יש לפרשו: ושמא תאמר שלרוב עיונו של ריב"ז בהלכות, לא היה בקיא כ"כ בדבר גדול? "אמרו עליו כו'".
"וכי מאחר שקטן שבכולם כך" - היה בקי בדבר גדול, שכיון שעיקר אצלו היה ה"דבר קטן" אז לא היה מתעסק הרבה בדבר גדול, אז אם הוא כך היה בקיא בדבר גדול "גדול שבכולן על אחת כמה וכמה" שהיה בקיא בדבר גדול.
ואם נפרש "כל עוף שפורח עליו מיד נשרף" כפשוטו, אז הביאו המימרא הזאת להראות עוצם גדולתו של יוב"ע שמרוב גודל הדברים היו נשרפים העופות. ואם נפרש כמו ה"שבט יהודה" שכל עוף שפורח מיד נשרף היינו לרמוז שכל דעה משובשת הפורחת בשכל היתה נשרפת כשהיה החכם ההוא עוסק בתורה. אפשר לפרש כוונת הגמרא על דרך מה שהביאה המימרא על ריב"ז:
ושמא תאמר שלרוב עיונו של יוב"ע בדבר גדול, לא היה "חזק" בדבר קטן, זה אינו, שכל סברא משובשת בהלכה שהיתה עולה, מיד היה נשרף- היינו שהיה פורך אותה.
(אפשר גם לפרש "גדול שבכולן עאכ"ו"- שהיה בקיא בדבר קטן, שהוא הבסיס. ומימרא ד"אמרו עליו על יוב"ע..." הוא חיזוק לק"ו ויובן כמו ה"שבט יהודה" הנ"ל.)
כל הערה, מכול סוג שהיא תתקבל בברכה.
קודם כלשום וחניכה
שים ר"ת בכותרת, כי זה נראה כמו פריקת עול.
לגבי הקושיות הראשונות - הנה יש להסתפק בכוונת הגמרא באומרה 'גדול שבכולם' ו'קטן שבכולם' האם אדסמיך ליה קאי, והיינו שהיו גדול וקטן שבבינונים, או שהכוונה כפשוטו - שהיו הגדול והקטן שבכל השמונים תלמידים. ולצד הראשון, קצת מיושבת קושיתך. אמנם עי' בירושלמי (נדרים פ"ו ה"ה) שם מפורש כהצד השני.
אך מדברי הכוזרי (מאמר ג אות סה) מבואר שהיו לו להלל אלפי תלמידים, ושמונים תלמידים שנקטה הגמרא הם המובחרים שבכולם. וגם בזה מיושבת קצת תמיהתך.
לא הבנתיsomeone
איך אפילו צד אחד מיישב את השאלה, מדוע ריב"ז היה הנשיא ורה"י כשיש עוד לפחות 49 מעליו, ובכלל שהוא ממעתיקי השמועה וכל חכמי הדור הבא הם תלמידיו....
זה מצמצם באופן ניכרשום וחניכה
את האפשרויות, וכן אינו ממקם אותו בתחתית הרשימה, וממילא מצמצם גם את התמיהה.
וכשהבחירה היא בינו לבין מיעוט השאר שמעליו, אפשר לתרץ בפשיטות שהקריטריון לנשיא הסנהדרין הוא גם גדלות בתורה, אך לא רק, שנצרכות עוד כמה תכונות למנהיגות ראויה, כגון: ענווה, יראת שמים (עי' בברכות כח: ), פרגמטיות (עי' גיטין נו: ), יודע להלך עם הבריות (עי' סנהדרין מא.) ומקובל עליהם (כמו שאמרו עליו שמעולם לא הקדים וכו', עי' ברכות יז.) ובכלל - גינוני מנהיגות (עי' מנחות סה.). ובשקלול, ריב"ז עלה על כל יתר חביריו.
עדיין היית מצפהsomeone
50 זה לא מיעוט ואני לא מקבל את זה שמקטני התלמידים יהיה נשיא בגלל "גינוני מנהיגות"
ולא נראה לי שליוב"ע היה מחסור בירא"ש...
מזמן הלל עד תקנות ריב"ז עברו שנים רבות..אדם כל שהוא
["הלל ושמעון גמליאל ושמעון נהגו נשיאותן בפני הבית מאה שנה"]
ומסתבר שבימי הלל ריב"ז היה צעיר, ובהמשך ריב"ז גדל בתורה, ומן הסתם רוב התלמידים האחרים נפטרו.
מודה שלא חשבתי על זה, אבלsomeone
אין לי תשובה מוחלטת, אבל..אדם כל שהוא
א. יש עוד תנאים בין דור רבותיו של ריב"ז לדור תלמידיו [כגון רבן גמליאל הזקן], ויש תנאים שלמדו גם מהם, ראה כאן -- https://tablet.otzar.org/book/book.php?book=143499&width=-17&scroll=0&udid=0&pagenum=69
ב. הרבה מאוד פעמים מוזכרים בית הלל ובית שמאי, שהם באיזור הדור הזה בערך, והם מרכזיים מאוד בהעברת התורה, גם בלי שנדע את שמות החברים בהם.
המפה הזאת מוכיחה בדיוק את הקושיהsomeone
בס"ה אין לי עניין יותר מדי להתווכח על הקושיות שלי,
הם בס"ה תוספת נחמדה לחידוש...(למרות שלדעתי זה קשה) וכבר הבאתי כס"מ שכותב מפורש שריב"ז היה גדול מהם בתורה...
רבן גמליאל דיבנה לא נמנה בין תלמידי ריב"ז, ולא ברור..אדם כל שהוא
שהוא היה תלמידו.
ההבנה הפשוטה בביטויים "גדול שבכולן" "קטן שבכולם" היא אחרת, ולכן הפירוש שהצעת שמפרש אותם בכיוון שונה לגמרי קשה בעיני. אבל הקושיא קשה, ולכן, אני מנסה אולי אפשר לתרץ בכיוון אחר את הקושיא. [אף שגם התירוץ הזה לא חלק].
טוב, אם אתה אוהב בנאליות...someone
זה נכנס הכי חלק.
זה לא שאני בדווקא אוהב בנאליות, אבל אני מנסה לחשוב..אדם כל שהואאחרונה
למה חז"ל התכוונו.
וההבנה הפשוטה היא כלי משמעותי מאוד לצורך מטרה זו.
ועוד מצאתי:someone
כסף משנה הלכות ממרים פרק ב הלכה ב
וא"ת מדאמרינן בפרק יש נוחלין (דף קל"ד) וכן בסוכה (דף כ"ח) פ' תלמידים היו לו להלל גדול שבכלן יונתן בן עוזיאל קטן שבכלן ריב"ז דילמא קטן שבכלם לא בחכמת התורה קאמר אלא בשאר חכמות הוא שהיו גדולים ממנו תדע דהא קאמר התם שלא הניח ממשלות כובסים משלות שועלים שיחת שדים ושיחת מלאכי השרת ומעשה מרכבה ובאותן חכמות אפשר שהיו גדולים ממנו אבל לא בחכמת התורה וראיה לדבר שנתמנה נשיא וראש ישיבה במקום הלל ואם היה קטן שבתלמידים היאך היו ממנים אותו ולא היו ממנים לאחד מהגדולים אלא ודאי בחכמת התורה גדול כמותם ואפשר גדול מהם
אז מצאתי סימוכין גם לזה שזה קושיא, ואפילו לעצם דברי שריב"ז היה גדול מהם בהלכות וקטן בשאר, ומשמעות דורשין איכא הכא.
שמעתי פעםאוי טאטע!
שבאמת מצד הגדלות וידיעת התורה, אין כ"כ מה להיות יותר מרבי יוחנן בן זכאי
אז , מה הגדולה של יונתן בן עוזיאל?
הדבקות והקדושה, שבגלל זה לימוד התורה שלו היה בעוצמה כזאת שכל עוף מעליו היה נשרף
ואולי בחצי בדיחותא אפשר לומר שדווקא בגלל זה לא נתמנה לנשיא
כי האדמו"ר לא יכול להיות גם הראש ישיבה
או לחילופין כמו שר' חיים קנייבסקי הוא לא ראש הישיבה
ומעניין לשים לב שיונתן בן עוזיאל מכונה בשמו בלי תואר רב, לעומת ר' יוחנן בן זכאי, אולי יש לזה משמעות כלשהי לפה...
לגבי מכונה סתם בלי רבsomeone
אגב, איך מה שהבאת בשם הרב מסביר את ההמשך:
" מאחר שקטן שבכולן כך, גדול שבכולן - על אחת כמה וכמה."?
הרי מביאים על ריב"ז שבחים על ידיעה נטו, לא על דביקות וקדושה?
נכוןאוי טאטע!
לא בטוח שהבנתי את הקושיה שלך
אם קטן שבכולן כך אז גדול שבכולן במה יש לו יותר להתעלות אם לא בקדושה
מה זתומרת?someone
אפילו החכם באדם אמר "אמרתי אחכמה והיא רחוקה ממני"
ברור שם שמדובר על ידיעה ולא על קדושה, אחרת מה הק"ו? ומה שייך מה שידע ריב"ז לדביקות וקדושה?
איך זה ק"ו "אם ריב"ז ידע כ"כ הרבה, ק"ו שליוב"ע היה דביקות עצומה"?
זה כמו להגיד "לאיציק יש יותר מלפפונים מיהודה ואם ליהודה יש הרבה מלפפונים ק"ו שלאיציק יהיו הרבה תפוחים"...
לגבי השאלה עם השם, זו אכן שאלה יפה גם לרב שלך וגם לי, לי צריך לתרץ שדבר גדול יותר נחשב מדבר קטן לכן יוב"ע קיבל מעלה גבוהה יותר. לרב שלך לכאורה זה יותר קשה, כי לדעתו הידיעה היא אותה ידיעה ואולי של ריב"ז הייתה יותר גדולה אז מדוע הוא קיבל "רק" רבן?
ואפשר שהמעלה לפיה זוכים בכינוי היא הדביקות ולא כמות הידע...
סיכום הלכות עירוביןנחשון מהרחברון
ב"ה זכינו להוציא חוברת סיכום על הלכות עירובין מהגמרות ועד אחרוני דורינו ע"פ מתכונת הלימודים של הרבנות הראשית
מצרף דוגמא (שני הסימנים הראשונים) ממי שרוצה לקנות את החוברת יכול לפנות בפרטי.
....נופת צוף
קיבלת תשובה?ילדה של אבא
(עניין אותי גם)
לא, סתם מחקתי
נופת צוףאחרונה
כי. גם לא קבלתי תשובה וגם זה היה חצי פריקה
להקריב את החיים למשהו- באמתהולכת לאיבוד
אני לא יודעת אם זו סתם שאלה מגוחכת שלא שווה התייחסות.. אני באמת חושבת על זה הרבה לאחרונה, אשמח לדעתכם.
חשבתי על זה שיש אנשים שרוצים להתאבד, ואסור כמובן. ומצד שני, יש אנשים חולים נוטים למות, שהשתלה של איבר חיוני הייתה מצילה את החיים שלהם.. רק שאף אחד לא חושב לתרום לב חי או מוח או משהו כזה (יכול להיות שזה איברים שאפשר להשתיל גם מאדם מת שתרם איברים, אבל אני בטוחה [מקווה] שיש חלקים שאין מה לעשות, חייבים להגיע מגוף חי)
עכשיו מעניין אותי אם מותר לאדם להחליט להקריב את החיים שלו, ולהעניק אותם למישהו אחר שמעוניין לחיות.
אמנם חייך וחיי חברך- חייך קודמים, אבל לא ראיתי שיש בעיה הלכתית לקפוץ למים כדי להציל מישהו מטביעה, או לרוץ לכביש או לאש כדי להציל מישהו אחר, גם כשברור שזו סכנת חיים של ממש.
זהו, מעניין אותי אם יש התייחסות לזה בהלכה- שאדם מעוניין לסיים את החיים, אבל בעצם עושה את זה דרך הצלת מישהו אחר- האם זה מותר.
ואולי יש עוד אופציות חוץ מהשתלת איברים תציעו רעיונות אחרים..🙃
--הולכת לאיבוד
מקפיצה
באופן פשוט אסורשחר אורן
הדוגמאות שהבאת מדברות רק על סכנת חיים, לא על מוות וודאי.
אז ברור שאסור?הולכת לאיבוד
יש מקום לבדוק תנאים מסוימים וכו?
אבל יש גם דוגמאות אחרות- ברור למשל שמותר לקפוץ על רימון כדי להציל אחר, גם אם זה רק אחד ולא רבים.
למה כ"כ ברור לך?שחר אורן
זה לא נכון?הולכת לאיבוד
כנראה שלא (ע"פ דברינו עד עכשיו).שחר אורן
במלחמה זה אחרת...טיפות של אור
עד כמה שידוע לי רוב הפוסקים סוברים כי מותר לאדם להכניס עצמואוא"ר
לכו"ע אסור להרוג עצמו כדי להציל חבירו.
..הולכת לאיבוד
מה זה לכו"ע?
לכולי-עלמא, כלומר לשיטת כולם.חמדת66
בהחלט יש בעיה להכניס את עצמך לספק סכנה עבור חברך, אבל יש בזה מח' די גדולה (וגם די מעניינת)
אין התייחסות למה שאמרת - מאחר וזה לא קביל. לאדם אין בעלות על החיים שלו.
>>>שום וחניכהאחרונה
ישנה מחלוקת עתיקת יומין האם אדם רשאי (או מחוייב) להכניס את עצמו לספק סכנה כדי להציל את חבירו מודאי סכנה.
אך להכניס את עצמו לודאי סכנה כדי להציל את חבירו, זו לא שמענו. ואדרבה הלכה היא שחייך קודמים לחיי חבירך (אמנם יש לדייק מדעת בם פטורא בב"מ סב. שרשאי לעשות כן מקל וחומר מהמקרה המובא שם).
ולגבי הצלת אדם מטביעה:
אמנם זוהי הדוגמא שנקטה הגמ' במסכת סנהדרין (עג.) לחיוב של לא תעמוד על דם רעך, שלא יראה את חבירו טובע בנהר ולא יצילו. אך בפשטות מדובר שם כשאין סכנה ודאית למציל, אלא הוא לכל היותר בספק. ואכן חלק מהאחרונים המצדדים שרשאי להכניס את עצמו לספק סכנה כדי להציל את חבירו מודאי סכנה, הביאו, בין היתר מגמרא זו. לדברי החולקים הגמרא תתפרש באופן שאין שום סכנה למציל, אף לא ספק, וכגון שחבירו טובע מחמת שלא יודע לשחות וכיוצ"ב.
ומה שחיפשת אופציות נוספות מלבד תרומת איברים, היו מקרים דומים בעבר, וכגון שגזרו השלטונות דין מוות לאחד, ובא חבירו ורוצה להציע את עצמו ועל ידי כך לפדות את חבירו. ועי' בתענית (יח: ) במעשה של לוליינוס ופפוס שהציעו את עצמם להריגה ועל ידי כך הצילו את כלל ישראל מהריגה, וכונו על ידי חז"ל הרוגי מלכות שאין כל ברייה יכולה לעמוד במחיצתם. ולכאורה מכאן היה אפשר להוכיח שמותר הדבר. אך בשו"ת אג"מ (ח"ב חיו"ד ס"ס קעד) חילק, שדווקא להצלת כלל ישראל הותר, ולא להצלת אדם יחידי. ויש שחילקו באופן אחר - ששם אף הם היו בגלל הגזירה, ואם לא היו מציעים את עצמם להריגה ממילא היו נהרגים הם בכלל הכלל.
מה למעיישה לגבי הרב שרקי, הוא נוהג כאשכנזים או כספרדים?פאטה מורגנה
הוא ספרדי למיטב ידיעתי 😅טיפות של אור
כן אבל נשמע שנוהג עפי אשכנזיםפאטה מורגנה
הבנתי שהוא לא מאוד אוהב את החלוקות האלה גם ככה
מזתומרת לא אוהבsomeone
כשהייתי בשיעור שלו בזמנו, מישהו שאל אותו אם צריך לעשות נוסח אחיד
הרב ענה לו: "אין לי בעיה. אבל שיהיה הנוסח שלי..."
הוא ספרדי לכל דבר ועניין שקשור להלכה...
זהו דיון פנים אשכנזי מרתק
בתוך בני ישראל
מעניין תודה!פאטה מורגנה
הוא ספרדי במנהגים הרבה יותרsomeone
ואני מתפלל הרבה בקהילה שלו.
הוא לא חשוד בטיפת אשכנזיות...
חח מעולה תודהפאטה מורגנה
המניין שלו בימים נוראים (לפחות), הוא בהגדרה 'טוניסאי'.ק"ש
ספרדי! מה השאלה בכלל.מישהו כל שהואאחרונה
ומכיר מנהגים ספרדים רבים מצפון אפריקה.שורשיהם מקורות וכו'
אז בחלק מהמקרים זה מנהג שונה מהרב עובדיה למשל.
איך אחרי הבטחה מפי הגבורה ״לזרעך אתן״...אוהב אי והעם 2
לא הבנתי...אוא"ר
לוט נחשב לזרעו? או אולי...אוהב א"י והעם 1
ברוח הקודש הוא ידע שהמשיח יגיע מלוט.
ההבטחה היא לעתיד, לעמ"י. כרגע עמ"י עוד לא נוצר אז אין בעיהאוא"ר
^^^ ומוסיףsomeoneאחרונה
לך לך .. ואעשך לגוי גדולרוצה להשתחרר
ולמה אחר כך הוא אמר לו להעלות אותו לעולה?ultracrepidam
זה חלק מהנסיון.
והאמין בה' ויחשבה לו צדקה
מפרט את השאלהרוצה להשתחרראחרונה
ויותר מזה, מאחרי השלב הזה, השם מתייחס כל הזמן לאברהם כאילו יש לו זרע. (בכח גם אם לא בפועל)ולמרות זאת לקח עוד זמן, וקרה עוד משהו בשביל שההבטחה תצא לפועל - שינוי שמו ושם שרה. כפי שמזכירים חז"ל באותה גמרא (ר"ה טז
.אם כן, מה עניין שני השלבים הללו?
(ולעניין עקדת יצחק, זה לא בהכרח סותר את ההבטחה. כי יכול ללדת אחר כך עוד בן. לעומת זאת, כל עוד שרה עקרה, ההבטחה לא התקיימה לכאורה.)
ממה נובעת ביישנות/בושה ואיך היא בצורה הטובה והנכונה שלה?בורדו
ביישנות בעולם נתפסת לעתים כתכונה לא טובה ואני רוצה לדייק לעצמי איך זה לפי היהדות. תודה

אני מקוה שאני מדייק.אוא"ר
הבושה נובעת מכך שאדם נפגש ומודע לחסרון אצלו ביחס למציאות שלמה יותר.
הבושה בצורה הנכונה היא כאשר האדם מודע לכך שהוא 'אדם בשר ודם אשר ימיו כצל עובר' לעומת 'מלך חי וקיים' ש'מלא כל הארץ כבודו'. האדם מרגיש את הרצון לדבוק בו, וכיון שהוא מתגלה באינסופיות האדם כל הזמן רוצה שלימות אינסופית ומתעלה עוד ועוד. וככל שהוא מתעלה הוא מודע יותר ויותר לכך שהוא פשוט 'כלום' ביחס לאלוקות, הוא מתבטל לאלוקות.
כתוב מצד אחד ששלושה סימנים יש באומה זו 'ביישנים, רחמנים וגומלי חסדים' ו'בושת פנים לגן עדן' אך מצד שני כתוב 'אין הביישן למד'. כמו"כ כתוב מצד אחד 'עז פנים לגיהנם' ומצד שני 'הוי עז כנמר'?
מסביר המהר"ל על המשנה(אבות, פ"ב, מ"ה) שהכוונה 'לא הביישן למד' היא לא שהוא לא מבין כי הוא לא שואל שהרי זו בעיה מקרית שניתן לפתור אותה עם פתרונות טכניים, אלא שכתוב בגמרא "תניא משמיה דרבי מאיר מפני מה נתנה תורה לישראל מפני שהם עזים שנאמר מימינו אש דת למו ותניא דבי רבי ישמעאל אומר אש דת למו ראויים הללו לתת למו דת אש עד כאן, ופירוש ראויים כלומר כמו שהם עזים בעצמם כך ראויים להתחבר עמהם התורה שהיא אש, כי כל ענין שכלי כמו התורה מיוחס אליו הכח והעזות כמו האש שהוא עז, ולפיכך התורה היא ראויה לישראל שגם הם עזים, מה שאמר כאן ולא הביישן למד, פירוש כי הביישן שהוא הפך העז, אי אפשר לו לקבל התורה, כי התורה נתנה לישראל בשביל שהם עזים והתורה מתיחסת לישראל בשביל זה, ומפני שהוא ביישן אין מקבל התורה כי צריך שיהיה מתיחס המקבל אל מה שהוא מקבל, ובשביל שהתורה היא מתייחסת אל אש, אם האדם אינו מתייחס לזה אין מקבל התורה..."
מה שנאמר כי עמ"י הוא ביישן, מסביר המהר"ל(נתיבות עולם, נתיב הבושה): "יש לך לדעת מה שאלו ג' סימנים הם באומה הישראלית כי ירשו אלו ג' סימנים מן האבות, כי בא להם מדת הרחמים, מן יעקב שמדתו מדת הרחמים שכך כתיב אצלו (בראשית מ"ג) ואל שדי יתן לכם רחמים, וכן ירשו מדת הבושה מן יצחק שהרי מדת הבושה הוא מדת היראה וכדכתיב למען תהיה יראת ה' על פניכם, וזהו מדת יצחק כי מדתו מדת היראה כדכתיב (שם ל"א) ופחד יצחק היה לי, (שם) וישבע יעקב בפחד אביו יצחק, גמילות חסדים מן אברהם דכתיב אצלו (שם י"ח) למען אשר יצוה את בניו ואת ביתו אחריו ושמרו דרך ה' לעשות צדקה וגו', הרי לך כי מדת אברהם מדת החסד כאשר ידוע, ולפיכך מי שיש בו ג' סימנים הללו ראוי להדבק באומה זו והא דקאמר הכא דישראל הם ביישנים ואלו בפרק אין צדין (ביצה כ"ה, ב') קאמר תניא משמיה דר"א מפני מה נתנה תורה לישראל מפני שהם עזים שנאמר מימינו אש דת למו, ותניא ר' ישמעאל אומר ראוי הללו לתת להם דת אש איכא דאמרי דתיהם של אלו אש שאלמלא לא נתנה תורה לישראל אין בריה יכולה לעמוד בפניהם. אין זה קשיא דהא והא איתא שהם עזים היינו שאין להם גסות ועבות החומר כמו שיש לביישן שהוא בעל חומר, לכך מה שישראל הם עזים מורה שהם בעלי נפש ואין הנפש שלהם מוטבע בחומר, ומ"מ הם ביישנים שהם מקבלים התפעלות מזולתם, כאשר ראוי לקבל התפעלות מן הש"י או ממי שהוא גדול ממנו אז הם בעלי בושה ביותר. ודבר זה מדה אחרת לגמרי כאשר הוא מוכן לקבל התפעלות מאחר אבל בעצמם עזים הם, ואף שיאמר על ישראל שהם אינם עזי פנים והם מקבלי התפעלות מאחר אבל עזים הם בעצמם, וזה כי אינם בעלי חומר והם כמו אש שהוא פועל ביותר מפני שהוא פועל בכח גדול, וכמו שהוא פועל בחוזק כך הוא ממהר לקבל התפעלות כי מי הוא שהוא יותר תקיף מן האש ועם כל זה הוא ממהר לקבל התפעלות מן המים שהם מבטלים כחו, וכך הם ישראל שהם חזקים ותקיפים מאוד בעצמם אבל ממהרים לקבל התפעלות מאחר הוא הבושה, ודבר זה מבואר מאוד"
כלומר בקיצור, מצד אחד צריך לעמול בכל הכח כדי לפעול בעולם ולתקן את החסרונות הקיימים בו, וזו מידת העזות. אך מצד שני צריך את המודעות וההרגשה לכך שאנחנו חסרים לעומת השלימות האלוקית וזו מידת הבושה. העזות היא פעולה כלפי חוץ והבושה היא פעולה כלפי פנים, על עצמנו. הבעיה היא כאשר הבושה מונעת את ההתקדמות.
אז מול השלמות האלוקית נראה לי מובןבורדו
הבושה מגיעה מול כל חסרון לעומת שלימות. כל שלימות נובעתאוא"ר
הבושה צריכה לגרום לאדם לרצות ולשאוף ולהתקדם תמיד לשלימות גבוה יותר.
לפעמים היא מגיעה כאשר אדם עושה מעשה רע והוא מתבייש בו כיון שהוא מרגיש שצריך לנהוג בצורה טובה.
לפעמים היא מגיעה כאשר אדם נוהג טוב אבל יודע שצריך להיות יותר טוב.
ויש בושה שהיא כאשר האדם הוא מושלם, אבל אל מול הגודל האלוקי הוא חש שהוא אפס מאופס 'תולעת ולא איש, חרפת אדם ובזוי עם' והוא רוצה להתעלות ולהתעלות. לא רק טכנית במעשים מסוימים, ללמוד 8 שעות ביום ולא 6, אלא מהותית, לדבוק כמה שיותר באינסוף ב"ה.
יפה, חידשת לי.מדברה כעדן
זה מראה על משהו טוב כשאנחנו מתביישים?
תלוי אם זה מקדם או לא.אוא"ר
מדייק...אוא"ר
כל הנ"ל זה מדרגות במידת הבושה, יש מעולה יותר ויש פחות.
@מדברה כעדן
כתוב בחסידותשמינייייייסט
שכשאדם מתבייש או מפחד מבן אדם זהו סימן הזעקה של הנשמה שלו שהגיע הזמן להתבייש מה' ולירא ממנו..
אם כן- זה חיובי! הצלחת להרגיש את זעקת הנשמה!
רק שאת צריכה לדעת מה את צריכה לעשות על פי זה ולא להסתפק בלשמוע את הזעקה...
בכל דבר, גם רע, יש נק' חיובית, אלוקית.אוא"ר
גם הבושה היא טובה אלא אם משתמשים בה כדבר מונע שאז זה רע עם שורש טוב.
תוכל להגיד את המקור?מדברה כעדן
אחפש..שמינייייייסט
שמעתי את זהשמינייייייסט
בשיעור של הרב גד וינקרט... השיעור היה בספר "דרך המלך" של האדמו"ר מפיאסצנא ונראה לי זה כתוב בפרשת לך לך או וירא..
תודה רבה.מדברה כעדן
תודה.בורדו
לא (: - השתדלתי להסביר באורך, מקוה שמובן ולא ארוך מדי.אוא"ר
האדם קיבל כוחות חיים מה' ית', את אותם כוחות הוא יכול להשתמש לייעוד שלהם, לטובה, או להשתמש בצורה רעה.
כמשל, הקב"ה נותן כסף לאדם מסויים והופך אותו לעשיר. האדם יכול להשתמש בכסף הזה לטובת עצמו בלבד, בקמצנות. הוא יכול לבזבז את הכסף הזה, פזרנות. והוא יכול להשתמש בו בכל דבר במידה הנכונה, מצד אחד לתת צדקה ברוחב יד ומצד שני לפרנס את ביתו ומשפחתו, לשלוח את ילדיו למוסדות לימוד טובים וכו'.
כך בכל מידה ומידה שקיימת באדם, ניתן להשתמש בה לאחד מהצדדים בקיצוניות, שזה רע, וניתן להשתמש בה במידה הנכונה, שזה טוב(זה אחת הסיבות ששמן נקרא 'מידות').
על זה כותב הרמב"ם בשמונה פרקים(פ"ד): "הַמַּעֲשִׂים הַטּוֹבִים - הֵם הַמַּעֲשִׂים הַשָּׁוִים, הַמְמֻצָּעִים בֵּין שְׁתֵּי קְצָווֹת שֶׁשְׁתֵּיהֶן רָע: הָאַחַת מֵהֶן - תּוֹסֶפֶת, וְהַשֵּׁנִית - חֶסְרוֹן. וְהַמַּעֲלוֹת - הֵן תְּכוּנוֹת נַפְשִׁיּוֹת וְקִנְיָנִים מְמֻצָּעִים בֵּין שְׁתֵּי תְכוּנוֹת רָעוֹת: הָאַחַת מֵהֶן - יְתֵרָה, וְהָאַחֶרֶת - חֲסֵרָה. מִן הַתְּכוּנוֹת הָאֵלֶּה יִתְחַיְּבוּ הַפְּעֻלּוֹת הָהֵן. וְהַמָּשָׁל בּוֹ: הַזְּהִירוּת, שֶׁהִיא מִדָּה מְמֻצַּעַת בֵּין רֹב הַתַּאֲוָה וּבֵין הֶעְדֵּר הֶרְגֵּשׁ הַהֲנָאָה. הַזְּהִירוּת הִיא מִפְּעֻלּוֹת הַטּוֹבוֹת; וּתְכוּנַת הַנֶּפֶשׁ, אֲשֶׁר תִּתְחַיֵּב מִמֶּנָּה הַזְּהִירוּת - הִיא מַעֲלַת הַמִּדּוֹת. אֲבָל רֹב הַתַּאֲוָה - הוּא הַקָּצֶה הָרִאשׁוֹן; וְהֶעְדֵּר הֶרְגֵּשׁ הַהֲנָאָה לְגַמְרֵי - הוּא הַקָּצֶה הָאַחֲרוֹן, וּשְׁנֵיהֶם רַע גָּמוּר. וּשְׁתֵּי תְכוּנוֹת הַנֶּפֶשׁ, אֲשֶׁר מֵהֶן יִתְחַיֵּב רֹב הַתַּאֲוָה, וְהִיא: הַתְּכוּנָהּ הַיְתֵרָה; וְהֶעְדֵּר הַהַרְגָשָׁה, וְהִיא: הַתְּכוּנָה הַחֲסֵרָה - שְׁתֵּיהֶן יַחַד פְּחִיתֻיּוֹת מִפְּחִיתֻיּוֹת הַמִּדּוֹת. וְכֵן הַנְּדִיבוּת - מְמֻצַּעַת בֵּין הַכִּילוּת וְהַפִּזּוּר... וּבֹשֶׁת פָּנִים - מְמֻצָּע בֵּין הָעַזּוּת וְהַבַּיְשָׁנוּת..."
לכן כותב בעל חובת התלמידים בהקדמתו לספר: "אין מדה וטבע רע בהחלט בילד ישראל – הורונו קדושי ישראל הבעל שם טוב ותלמידיו אחריו זצ"ל, רק שצריכים לדעת איך לשמש בהם ולגדלם. למשל אם יש לפניו תלמיד במדת עקשנות שהיא רעה, וסובל המלמד ממנו הרבה, יתבונן והיה כאשר יתגדל ויקבל על תורה ועבודת ד', כמה תהיה כל עבודתו בעקשנות ובמסירות נפש, לא קל ולא הפכפך יהיה, איש ישראל כמו שדורש המדרש יהיה, (בר"ר לט, ג) ׳אם מעמיד דברים כחומה׳, עין שם. בכל דברי עבודה יהיה חזק כחומה בצורה. ואם יראה תלמיד במדת הכעס, הן אמת שבאפן זה שהנער משמש עתה במדת כעסו רעה היא עד מאד, אבל האם בשביל זה יכולים להחליט עליו לאמר שרש פרה ראש ולענה בו נמוך וגרוע הוא בטבעו. האם לא נשחק אנו על שוטה ששמע את תהלת האתרוג וחטף לאכל זרע גרעין או בסר ממנו, ויצעק ויעולל עליו לאמר, פרי מר וארסי הוא האתרוג.
והאם יכולים לשער מראש את גדל התועלת אשר יכול המנהל והמחנך להוציא מן רעת כעס הכעסן, כאשר יחדר אל קרבו ויקרבהו וילהיב את לבו ונפשו שיהיו מסורים לד'. לאש של מעלה יתהפך כעסו, כל מעשה עבודה אשר יעשה כגחלי אש יתלהבו, וכל דבוריו אשר ידבר לד' בתורה ובתפלה בקול חוצב להבות אש ירעם. ועין בפרוש הרב ז"ל על כגונא בסדורו, וזה לשונו: ׳החמימות שבכעס שמסתעף מן החמימות שבלב, וכל אדם הרתחן בטבעו עלול טבע לבבו להתלהב ברשפי אש התשוקה׳ עיין שם..."
אז כמו שהכעס של האדם נובע ממידת ה'התלהבות' שה' ית' ברא בו, אלא שהאדם משתמש במידה זו בצורה לא נכונה, כך מידת הביישנות נובעת ממידת 'בושת הפנים', אלא שהאדם משתמש בה בצורה לא נכונה. במקום להתבייש מה' ית', הוא מתבייש מבני אדם.
צריך לדייק, שגם אם המידה לא מתגלית בשלימות, אין זה אומר שהשימוש בה בהתאם למדריגת האדם הוא לא נכון.
לדוג',אם אדם משתמש במידת הבושה כדי לא לעבור חטאים, אזי השימוש הוא נכון בהתאם למדרגתו, אלא שהוא צריך לדעת שעליו להתעלות למדרגה גבוה יותר בה הבושה תהיה מה' ית' ולא מבשר ודם.
אם עדיין לא הסברתי את עצמי כמו שצריך, אל תתביישי לשאול ולהקשות

תודה רבה על ההסבר!בורדו

מהי הכוונה שכתוב באגרת הרמב"ן: "וכאשר תתנהג במידת הענווה להתבושש מכל אדם ולהתפחד ממנו ומן החטא..."?
וואו.. כתבת את זה פה או שזה היה מוכן לך?אני הנני כאינני
הרוב זה ציטוט של המהר"ל עצמו,אוא"ר
יפה, ייש"כ.אני הנני כאינני
וואי אני ממש מזדהה עם השאלה.מדברה כעדן
שאלה יפהרויטל.
כמובן יש שני סוגי בושה האחת חיובית ורצויה, והשנית ממש הפוך,
הרצויה זה בושה מההורים, בושה ממשהו יותר גדול ממך, בושה
לעשות עבירה, בושה לעשות משהו לא צנוע וכ,,
ויש כמובן בושה חיובית, הסימן הראשון בשולחן לא יבוש מהמלעיגים ,
למשל את הולכת בצניעות עם חצאית מתחת לברך עם בגד צנוע עם
גרביים, מסבביך ממש הפוך פה לא צריך להתבייש, הייתי מציעה לך
לקרוא בספר אורחות צדיקים ופלא יועץ ערך בושה.
תודה על ההצעה!
בורדו
תראי מה שכתבתי בזמנושום וחניכה
תודה!!בורדו
אם זה מונע אותך ממשהו טוב אז סימן שמשהו פה לא נכון...
וחידשת לי בעניין הבושה לעתיד לבוא
ביישנות היא תכונה לא טובהפאטה מורגנה
למשל גומלי חסדים- את יכולה לגמול עם מישהו שבא לבקש עזרה "תביאי לי כסף לקנות רובה" וברובה הזה הוא יעשה דברים רעים- זה גמ"ח שלך אבל היא למעשה לא טובה!
ולגבי הביישנות-
מאת הרב שרקי:
המשך דבריו של הלל - "ולא הביישן למד" הם דברים עמוקים מאד. לכאורה הביישנות היא מידה טובה. אנחנו אומרים "עז פנים לגהינָם, בוש פנים לגן עדן" (אבות ה, כ), אם כן למה נאמר לא הביישן למד!? אלא שיש להבחין בין מידת בושת הפנים, למידת הביישנות. 'בושת הפנים' היא הזהירות שיש לאדם לא לחדור אל תחומו של חברו. זאת היא מידה טובה, לעומת עזות הפנים. מה שאין כן הביישנות - היא מידה חמורה מאד, עניינה כשהאדם מעלה ספק בלגיטימיות של הזהות של עצמו. זאת מידה מסוכנת המצויה באומה הישראלית. אמרו חכמים: שלש סימניות יש באומה זו: ביישנים רחמנים גומלי חסדים (יבמות עט, א). לא נאמר לנו אם מידות אלו הן טובות או רעות. הביישנות המצויה בעם ישראל היא ביישנות שעולה לפעמים ביוקר, משום שהיא מעלה בספק את הלגיטימיות של הזהות היהודית עצמה. ועל זה נאמר לא הביישן למד.
הוא גם אומר: "ענווה שתוצאתה חוסר עשייה היא בעצם גאווה"פאטה מורגנה
וואו.. חשוב!בורדואחרונה
מדינת הלכה?עזרה חשובה
לצורך עבודה מסויימת אני צריך עזרה במציאת מקורות בספרות ההלכה שדיברו על ההיתכנות של מדינה על פי תורה והצורך בה.
אשמח מאוד אם מישהו יוכל לעזור לי בציטוטים, עדויות, וכדומה,
החל מהשלב שהתחילו לדבר על מדינה - תחילת הרעיון הציוני (ואולי אפילו לפני - מחובבי ציון וכאלה) ועד ימינו אנו
ממש ממש ממש חשוב לי, וזה די דחוף (אני צריך לסיים בהקדם ממש)
אם מישהו יוכל לעזור לי, לכוון, להפנות, לציין, להביא, לצטט, וכו' וכו' - שיבורך בכל הברכות
ספר 'הלכות מדינה' של הרב ולדנברגחידוש
^^^^ בנוסף:ק"ש
ספר 'הרבנות והמדינה' (עריכה חדשה מתורתו בעניין).
מאמרים של הרב יעקב אריאל, נמצאים תחת הכותרת 'הלכות מדינה' בכמה מכרכי השו"ת 'באהלה של תורה'.
קבצי 'התורה והמדינה' משנות המדינה הראשונות.
קבצי 'תחומין' של מכון צומת. (בכרך ל"ב כמדומני, יש מפתח של כל הכרכים עד אז).
בנוסף -אדם כל שהוא
הרב הרצוג (שהתחיל לעסוק בנושא עוד לפני קום המדינה)- תחוקה לישראל ע"פ התורה
משטר ומדינה בישראל על פי התורה, הרב נפתלי בר אילן, הספר נמצא באתר ארץ חמדה.
נכון מאודק"ש
תורת המדינה של הרב שלמה גורןארץ השוקולד
ואולי יש התייחסות בספרים קדומים יותר של הרב קלישר "דרישת ציון" ובכתבי הרב יהודה אלקלעי.
ייש"כ לעונים.עזרה חשובה
את הלכות מדינה כמובן בדקתי.
ותודה על שאר ההפניות.
אם יש למישהו גם מקורות מדוייקים - בכלל יועיל לי....
אתה יכול לראות בספר של הרב נפתלי בר אילן שהזכרתי..אדם כל שהוא
בדבריו של הרב שאר ישוב כהן שבתחילת הספר, ובמבוא לספר -- http://eretzhemdah.org/data/Uploadedfiles/ftpuserfiles/books/government_and_country/1.pdf
מדינה כהלכהרוצה להשתחרראחרונה
גידול זקןאנמונימי
ומה המקור לכך?
ועוד שאלה פחות הלכתית,
האם נפוץ שבחורים שמתגלחים יגדלו זקן אחרי החתונה?
תודה רבה!
קפיץ.. אשמח ממש! תודהאנמונימי
..___
א. נ"ל שיש לכך מקור בקבלה.
ב. כן.
מקור בקבלה לדווקא אחרי חתונה?פלונפון מירוסלב
כן.___
מה הטעם בצינורות שפע עליונים למי שעדיין לא יכול לקבל שפע עליון?
אם אדם לא היה מקבל שפעפלונפון מירוסלב
הוא לא היה חי...
השפע שאדם מקבל___
צריך להתאים לכלים שלו.
ויש בחורים עם שפע גדול מכמה וכמה נשואיםפלונפון מירוסלב
אז להם כן צריך להיות זקן? זה לא עניין של כמות. ולאדם לא הייתה חתימת זקן לפני חתונה, אם זה היה המצב.
מה?חופשיה לנפשי
לא רוצה לכתוב את מה שאני חושבת
תודה רבה!אנמונימי
מקור, איני יודע. נפוץ בוודאי.ק"ש
אבל יותר נפוץ - בוודאי. בכל הישיבות הליטאיות בחורים מתגלחים ואחרי החתונה האברכים מגדלים זקן. כך מקובל היום גם בישיבות הספרדיות שהעתיקו את כללי הנראות מהישיבות הליטאיות.
בציבור הדתי לאומי יש פחות כללים, אבל בגדול נראה לי שגם יותר נפוץ אצל נשואים.
השבוע שמעתי שכן, יש הבדלultracrepidam
אבל לא שמעתי מה המקור הכתוב לכך.
יודעת שיש עניין לא לגעת בזקן בכלליחופשיה לנפשי
תודה לכל המגיבים!!אנמונימיאחרונה
האם לגבר ואישה מותר להתפלל יחד? (שהם נשואים)בורדו
אז מי שאומר שאסור טוען: גם יצחק ורבקה כתוב "ויעתר יצחק לה' לנוכח אשתו" שכל אחד התפלל בנפרד.
מה אומרים?
מה? למה שיהיה אסור?נופת צוף
לכא'מבשר שלום
אגב, יש בגמ' בתענית כג: שאבא חלקיה התפלל עם אשתו על גשמים, וכתוב בגמ' שהוא היה בזוית אחת והיא בזוית אחרת.
בגמ' ביבמות סד. לומדים מהפס' לנוכח אשתו- ששניהם היו עקרים, ולא שמוכח שהתפללואחד ליד השני- לפחות לא מהגמ' שם, והמלבי"ם על הפס' אומר שעל ידי שהייתה רבקה לידו- הוכנה יותר לקבל השפעה- כן נראה שרבקה הייתה ליד יצחק.
זה מה שאני מכיר בסוגיא, אם יש עוד- אשמח לשמוע.
תודה רבה!בורדו
מותרארץ השוקולד
וראיתי שהרב ריסקין ציין שהתפלל עם אשתו בזמן הסגר הראשון במקור ראשון, אז בטוח שיש על מי לסמוך.
תודה!בורדו
בכיף!ארץ השוקולד
יכול להיות שזה מורכב יותרultracrepidam
כי הרי אסור להתפלל בתערובת של נשים וגברים גם באופן שאם לא היו מתפללים לא היה בזה איסור (שאלתי את הרב שלי לגבי סיטואציה של מניין בכיתה שהיתה מישהי שהיתה נכנסת כדי להתפלל איתנו, והוא אמר שאם אין מתחמים נפרדים לגמרי, אסור)
ואז השאלה היא כמה זה נחשב "תערובת" - כשיש מנין? חמישה אנשים? שלשה? אולי גם איש ואשתו או בתו או אמו?
אין לי תשובה, אבל לדעתי זה לא כל כך פשוט.
ראוי לציין שדברי הרב על התערובת הן לא פשוטיםארץ השוקולד
ולגבי הרחבת דברי הרב, לא יודע מהיכן הביא את האיסור כדי לדעת עד כמה הוא הרחיב.
מעניין פעם שאלנו רב ואמר עדיף שלארויטל.
כי כשמתפללים יחד זה מסיח את הדעת,
ובתפילה צריך להימנע מכל דבר שמסיח את הדעת,
מענייןארץ השוקולדאחרונה
מה עדיף?turighsu
דבר ראשון אומר שזו שאלה קונקרטית לא תאורטית.
אצלנו ביישוב יש כל שבת מנין קרליבך לקבלת שבת עד ללפני כמה שבתות היו לנו מחיצות ניידות מתישהו במהלך הסגר הן נעלמו עכשיו יש לנו אופציה למחיצה בגובה לא מלא השאלה היא האם עדיף שיראו קצת (אזור ה30 -40) מהלמטה או קצת (כאן רק 10 אבל יש שיפוע ותלוי במיקום האנשים) מהלמעלה?
לענ"ד זו בדיוק מסוג השאלות שצריך להפנות לפוסק.חמדת66
באופן כללי חמדת צודקdavid7031
אבל כיוון יש לי לתת לך: מבחינה הלכתית, למחציה יש שתי מטרות. 1. להפריד בן גברים לנשים. 2. שהגברים לא יראו את הנשים. באופן כללי, המטרה הראשונה יותר חשובה. ולכן, עדיפה מחיצה שקרובה יותר לקרקע, כדי שתהווה מחיצה מבחינה הלכתית, מאשר שתהיה מעט יותר גבוהה אבל לא תחשב למחיצה.
ע'פלונפון מירוסלב
תשורת ש"י ח"א סי' קכ"ה
כן?מישהו כל שהוא
נראה לי שמחיצה שעשויה לצניעות יש לה גדר אחר ממחיצה לדיני עירוב וסוכה.
לא בטוחdavid7031
כיוון שלא ברור לי עד כמה דיני לבוד שייכים בכל המחיצות (לבוד זו הלכלה מלשה מסיני, שייתכן שתקיפה רק לגבי סוכה) אבל באופן בסיסי, התשובה היא כן.
האגר"מ באו"ח א ל"טחמדת66
הוכיח בהוכחות די ברורות שהאיסור הוא משום קלות ראש (אבל לא משום הסתכלות) וא"כ אין כ"כ משמעות לדינים הללו. (מאחר וכאשר אין קיבוץ, אין דין שהאישה תצטרך להיות מאחורי מחיצה).
אני מניח שהתכוונת להגיב לפותחת השרשורdavid7031
אבל מה שכתבתי מסתמך על האג"מ. (גם מי שמחמיר שלא כאג"מ, יסבור שצריך גם מחיצה אטומה. אבל הוא לא יתיר במחציה בגובה הראש/ שגבוהה משמעותית מהקרקע).
למען האמת הגבתי לךחמדת66
ראשית, אני רוצה לציין שלבוד רלוונטי גם בדיני עירובין.
שנית, מהאגר"מ מתברר שאין שום שייכות להבדלת רשות, ומה שכן חשוב שתהיה הפרדה מבחינה עניינית כלומר שיחה, ולכן ההפרדה צריכה להיות עד גובה הכתפיים לכל הפחות אבל לענין זה פחות משנה הגובה מהרצפה. (או שזה מה שהתכוונת? אפשר לפרש את ההודעה לשני הכיוונים). יש דעה יחידאית בפוסקים שאני זוכר, שבאמת הקביל את דיני מחיצה לענין רשות גבי מחיצה בבית הכנסת, ורוב העולם לא נהג לפיו ככל הידוע לי...
צודק.david7031אחרונה
קודם לא ראיתי את האג"מ בפנים, והסתמכתי על ציטוט שלו שראיתי במקום אחר, וכנראה שלא הבנתי נכון.
אני חוזר בי מדבריי בשרשור זה.
סיום ש"ס לזכר המהר"ם מלובלין!ילד1
בשבוע הבא יחול יום השנה, לפטירתו של מייסד הדף היומי, הגאון הגדול רבי מאיר שפירא מלובלין זצוק"ל.
לרגל יום זה הוקם מיזם מיוחד לזכרו של המהר"ם זצ"ל, בו יסיימו אלפים את כל הש"ס ביחד.
אתם מוזמנים להצטרף, ולזכות ביחד לסיים את הש"ס.
סיום מרגש ייערך בציונו של המהר"ם זיע"א, ביום ההילולא הקרוב, ז' בחשוון.
סיום הש"ס לזכר מהר"ם שפירא מלובלין זצוק"ל - לרגל יומא דהילולא ז' מרחשוון תשפ"א
שאלה שעלתה לי לגבי ציציתמבקש אמונה
יש קטע כזה שאנשים מסדרים את הציציות כך ששתיים צמודות בכל צד. ויש לי על זה שאלה...
(אני לא בא להמעיט מערך המצווה שלהם אלא רק לשאול לבירור האמת)
הרי שולחן ערוך כותב (סימן ח' סעיף ד')
"מחזיר שתי ציציות לפניו ושתיים לאחריו, כדי שיהא מסובב במצוות"
האם הסידור הזה של הציציות בסדר לכתחילה וגם לזה התכוון השולחן ערוך? או שעדיף לשנות את זה?
זה לא כזה פשוט...גאלאטס
נ"ל שהם חוששים למה שכתב המ"ב בס' טז: "ומנהג אנשי מעשה לדקדק שיהיה בו אמה מלפניו ואמה מלאחריו ונקב בית הצואר אין עולה למנין ובט"ק כזה יצא מן הספיקות ויכול לברך עליו ועכ"פ לא יפחות מג' ריבעי אמה באורך לכל צד דאל"ה יש בו חשש ברכה לבטלה כי כתבו האחרונים שמדדו ונמצא ששיעור ראשו ורובו של קטן הוא אמה וחצי ועיין בבה"ל."
(מישהו אמר לי שזה לא רק בעיקר הבגד אלא אם הוא מתקפל זה גם בעייתי)
ולכן הם עושים את זה.
לגבי מה שכתבת אולי הם מסבירים שהכוונה שעיקר ההחזרה תהיה מקדימה ומאחורה ולא בהכרח שיהיה ממש מקדימה...
(גם כמה זה קדימה מראה על זה שזה עיקר הציציות)
מה שהשו"ע בא לומר שלא יהיה לך עיקר 3 כנפות מאחורה וכו...
כ"ז לימוד זכות או הסבר, תירוץ או איך שלא תקרא לזה.
עדיף שתשאל את מי שראית שעושה ככה...
לא ממש הבנתי את תחילת התגובה..מבקש אמונה
מה הקשר בין אורך הבגד לבין אם שמים את הציציות בצד.. כששמים בצד הוא לא מתקפל וקדימה כן?
אשמח שתסביר.
לגבי ההמשך, אולי באמת הם מסבירים ככה אני לא יודע, לכן אני שואל
אבל אני לעצמי הבנתי אחרת כי שולחן ערוך כתב "ציציות" (ולא כנפות) ושיהיה מוקף במצוות והרי המצווה היא הציצית
פעם שאלתי בחור ישיבה בעניין הזה,
הוא אמר לי שהוא שאל את הראש ישיבה ולהלן התשובה שהוא קיבל (תשובה מאד מוזרה לדעתי)
"גם ככה לפי האר"י ז"ל צריך להכניס את הציציות פנימה, וכשהן מתחת לבגדים מי שם לב איפה הן נמצאות
אז גם אם החלטת להוציא כבר לא משנה איפה שמים אותם"
העניין הוא שאם אתה שם מקדימהגאלאטס
אז הציצית זזה ומתקפלת לפעמים וזה נהיה פחות מאמה...
את זה אמרו לי לא בדיוק באותו מקרה אבל עם אותה נפק"מ
סליחה שלא הייתי מובן
עכשיו הבנתי אותך
מבקש אמונה
מעניין אם באמת הם חוששים לזה...
חייב להגיד שזה די תמוה שקיפול בבגד יפחית את אורך הבגד להלכה. לא שאני תלמיד חכם אבל בכל זאת
לאיזה עניין אמרו לך את זה? מאד מעניין.
גודל הציציתגאלאטס
מישו חשש לזה שהציצית שלו תתקפל, אז הוא קנה ציצית יותר גדולה...
אין דבר כזהאני הנני כאינני
קיפול ציצית לא מוריד מהאורך שלה עיין או"ח סי' י' סע' ג'.
הוא לא אמר שזה מעיקר הדין/ בשו"עגאלאטס
אלא זה דעה שהוא חושש לה...
ומסכים איתך לגבי התשובה של הבחור ההואגאלאטס
יש עדות שעושות את זה לכתחילה בטלית גדולפלונפון מירוסלב
היה דבר נפוץ בעדות המזרח בעבר, וכך היה דרך העיטוף בזמנים עברו.
אתה יכול לעיין בדברי הפוסקים של חלק מאותן עדות. כמדומני שהיום רק התימנים עדיין נוהגים בזה, עיין שם.
באמת? איך היו מתעטפים ככה?מבקש אמונה
אשמח להסבר
אשתף כמה דוגמאותפלונפון מירוסלבאחרונה
אלה תמונות מאשכנז, תימן, ג'רבה...
זאת תמונה של יהודי ממומבאי

פה יש תמונה מטוניס, לפי העיטורים זה נראה שהם לובשים טליתות מקומיות (מפוארות)
שושלת הכוהנים בתוניסיה - תוניסיה מורשת
אבל אני לא סגור על זה
שאלה לגבי שמירת נגיעה:turighsu
אם חובת שמירת נגיעה באה מהחובה "לא תקרבו לגלות ערווה" אז היה אמור להיות איסור לגעת רק בערוות שהן" אימו, אחותו, בתו, אשת אביו, אשת אחיו, וכו. אז למה ברוב אלו לא מקפידים על שמירת נגיעה ואילו בכאלה שאינם נכללים באיסור לא מקפידים?
באלו שאין משיכה טבעית יש הקלות קלות מאודסוג'וק
ומאידך, באחרות יש איסור נידהחידוש
בלי לעיין מחדש בסוגיהפלונפון מירוסלב
אמו אחותו ובתו הן אלה שליבו אינו נוקפן. באחותו מחלוקת, גם המתירים לא אומרים שזה דבר אידאלי.
לגבי אשת איש, זה עניין אחר.
"לא תרבה שיחה עם האישה, וכל שכן באשת חברך"- פרקי אבותטוב להודות לה"אחרונה
על סגולת השפה העבריתבן מערבא
בהמשך לשרשור הישן הבא
״קושטא קאי שיקרא לא קאי״ - בית המדרש
הרהרתי היום בקרבה הרבה בין המילים קנאה ו- שנאה כמילים. שלוש האותיות האחרונות זהות ובין האותיות הראשונות מפרידה רק אות אחת (׳ר׳). כביכול בסדר מסויים המילה שנאה עוקבת למילה קנאה. הנקודה שעוררה את תשומת ליבי היתה שיש כאן שיקוף של המציאות. גם במציאות אלה רגשות מאוד קרובים, רגש הקנאה גורר אחריו לעיתים קרובות את רגש השנאה. למשל בדרשת הגמרא בבבלי שבת פט ע״א ״דרב חסדא ורבה ברי' דרב הונא דאמרי תרווייהו מאי הר סיני הר שירדה שנאה לעכו"ם עליו״, ששורש השנאה של אומות העולם כלפי עם ישראל הוא בקנאה שלהם בקבלת התורה במעמד הר סיני. (אע״פ שניתן לפרש את הגמרא גם אחרת).
למען האמת אני לא אוהב דרשות / פלפולים / וורטים כאלה שלא ניתן להוכיח ולא ניתן להפריך, אז מבחינתי היחס לזה הוא כמו לסקרים, להריח מותר לשתות אסור. אבל אעפ״כ לא הצלחתי להתאפק.
מישהו מכיר ספרים / מאמרים בנושא ?
אני לא יודע בקשר למה שאמרת ספציפיתגאלאטס
אבל אני יודע שהרש"ר הירש התייחס לנושא הזה הרבה פעמים ומשלב בדרשות שלו הרבה פעמים כל מיני שורשים, מילים קרובות וכו' (לפעמים בקטע רחוק מאוד גם, אבל עדיין)
רק במוצ"ש ראיתי משו בנושא הזה על בראשית והוא נכנס שם לשורשים וכו'...
אז נראה לי שהיחס לזה הוא די טוב (לא יודע איך לומר את זה)
מעניין. תודהבן מערבא
באיזה ספר ?
זוכר ככה בשלוף דוגמא שהוא מביא ?
רש"ר הירש על התורהגאלאטס
אני לא בטוח אם זה חורב.
הוא אומר על המילה בראשית - ראש ואז נותן מילים דומות: רעש רחש וממשיך שם בדרשה שלו.
אם אתה יודע גרמנית אז יש את זה פה ואם לא רק תראה שהוא מביא את המילים האלה (הדוגמאות עצמן בעברית אבל השפה של הדרשה בגרמנית):
Rav Hirsch on Torah, Genesis 1:1
בעיקרון אני חושב שזה דבר די ידוע בדרשות שלו. אתה יכול לחפש עוד, בטוח תמצא די מהר.
סבבה, תודהבן מערבאאחרונה
עוד כמה שאלות במסכת בבא קמאחברונער
2 אם למישהו יש הסבר בשיטת רבינו מנחם בדף ב עב שלגבי חזרה חזר מאדם הוי חזרה וחזרה דבהמה לא הוי חזרה ואילו בתחילה להיהפך למועד אפשר גם בהמה בלי אדם
3 דף ג עא ברשי דלא מחמת הבור מת דדבר תמוה מאד הוא לומר שכשנפל שור לבור ומת נגיד שלא מת בגלל הבור
4 תוס גבי שור רעהו אומר שלומדים את זה ששן ורגל פטורים בהקדש מצד השוה מאדם קרן ובור ושואל מה להצד השוה שכן אין הנאה להיזקן ואחן דרכו לילך ולהזיק ומתרץ שיותר חמור אדם המזיק בידים מדבר המזיק עי ממונו ובהסבר הדבר צל שכל היוצרות המובאות בגמ הם לגבי היחס של האדם למזיק שמחויב בשמירה ברמה יותר גבוהה אבל באדם החיוב שלו הוא לא כי הוא צריך לשמור ואדם שמירת גופו עליו הוא אלא פשוט כי הוא הזיק ולכן צריך לשלם אלא דאכ צריך לשאול מתוס דף ה עב לגבי כולהו יליף מבור וחד מהנך שלאורך כל התוס מוזכר שלומדים גם אדם משאר דברים ולא אמרינן שהאדם יש יותר חיוב (שם זה הרי לחיוב ולא לפטור כמו פה) וצע מאיפה תוס יליף פטור שן ורגל בהקדש
תשובה על שאלה 1-נ.ד.ב
התוספות מתרץ "דכיון שהוא מתרה בדבר שאין דומה סבר שמלעיג בו ופטור אבל אם התרו בו ואמר אל תשמר חייב"
כלומר שהתרוץ של התוספות הוא שהם חולקים שם על מה מתרים כדי שהאדם לא יחשוב שצוחקים עליו, אבל באמת אין נפק"מ לעניין התראה בין אב לתולדה. (ולפי מה שהבנתי ממך זה לא מה שאתה הבנת)
תשובה לשאלה 3-נ.ד.ב
אאם הוא לא מת מחמת הבור אז בעל הבור לא צריך לשלם (וזה מה שאנחנו מדברים עליו שם)
מעניין אותי לשאולאני הנני כאינני
אתה לומד לבד ואח"כ מציג פה את ההשאלות שעלו לך במהלך הלימוד?
אההחברונער
הוא התכוון: כןחמדת66אחרונה
אולי כדאי פעם הבאה לענות : "אהא"
מקומות בקה"ת בהם דגש חזק משנה משמעותאריאל יוסף
בס"ד
במהלך סבב הקריאות הקודם, אספתי בעז"ה מקומות
בהם נלענ"ד שההבדל בין אות דגושה (בדגש חזק) לרפויה,
עשוי לשנות את משמעות המילים.
מצ"ב הרשימה. מי שמכיר מקומות נוספים מוזמן להוסיף.
בראשית - א, י; א, כב. צ"ל דגש באות מ' במילה "ימים" [שלא ישמע "יום" ברבים אלא "ים"]
(לתשומת לב: שלוש פעמים נוספות בפרשה א"צ להדגיש).
ב, כה - צ"ל דגש באות מ' במילה "ערומים" [שלא ישמע שהיו חכמים...].
לך לך - יג, יג. צ"ל דגש באות ט' במילה "חטאים".
הפטרת חיי שרה (מלכים א, א, כא) - צ"ל דגש באות ט' במילה "חטאים".
תרומה - כו, כד. צ"ל דגש באות מ' במילה "תמים".
הפטרת זכור (שמואל א, טו, יח) - צ"ל דגש באות ט' במילה "חטאים".
כי תשא - לב, יח. צ"ל דגש באות נ' במילה "ענות" השלישית.
ויקהל - לו, כט. צ"ל דגש באות מ' במילה "תמים".
שמיני - יא, ט; יא, י. צ"ל דגש באות מ' במילה "ימים".
הפטרת קדושים (עמוס ט, י) - צ"ל דגש באות ט' במילה "חטאי".
קרח - יז, ג. צ"ל דגש באות ט' במילה "חטאים".
חקת - כא, ל. צ"ל דגש באותיות נ' ו-ש' במילה "ונשים".
מטות - לב, יד. צ"ל דגש באות ט' במילה "חטאים".
וזאת הברכה - לג, יט. צ"ל דגש באות מ' במילה "ימים".
אשמח לתגובות
חודש טוב.אריאל יוסף
ייש"כאני הנני כאינני
אם תדייק יותר תשים לב שבחלק מהמקומות זה מעכב בגלל טעות אחרת.___
לדוגמה: במילה "ימים"- "ים" ברבים זה בפתח, לעומת "יום" ברבים שהוא בקמץ. רק אם אתה לא מבדיל בין קמץ לפתח הדגש מעכב.
ברור.אריאל יוסף
והמשימה הבאה-חידוש
כל המקומות (מאות!) שישנו שינוי משמעות כשהקורא מפסיק אחרי התביר ולא אחרי הטפחא שאחריו.
כגון: "וביום השביעי - שבת לא יהיו בו".
"כל העושה מלאכה - ביום השבת מות יומת".
מהפרשה אחרונהצ'יאל
ביום עשות ה' אלוקים ארץ ושמים - טועה יוצא מחרף ומגדף
^^ נפוץ כל כך...___
שאין טעם לעשות רשימה.
"אשר אנכי מצוך היום על לבבך"...
מוזמן...אריאל יוסףאחרונה
והיום שמתי לב שגם בפרשתנו יש פעמיים ימים -
ויחי - מט, יג. צ"ל דגש באות מ' במילה "ימים" [שלא ישמע "יום" ברבים אלא "ים"]
(לתשומת לב: מט, א א"צ להדגיש).
כעת ראיתי שגם במגילת אסתר יש מקומות בהם דגש חזק משנה משמעות:
הפנו את תשומת ליבי לכך שיש דגש חזק משנה משמעות
גם בהפטרת מנחה של יוה"כ (יונה ב, ד) - צ"ל דגש באות מ' במילה "ימים"
(לתשומת לב: פעמיים נוספות בהפטרה א"צ להדגיש).
היום שמתי לב שבמילה יֻקָּם שמופיעה פעמיים בפרשה (בראשית ד, טו; כד) ישנו דגש חזק המשנה משמעות:
האם יקימו אותו או יקמו את דמו.
סידור תפילהאוהב אי והעם 2
ילדי בן 14.5 מתפלל בבית כנסת של חבד. עד עכשיו בהשפעתי כמובן הוא התעקש להתפלל עם סידור תימני כמו אביו. בזמן האחרון גיליתי שהוא משנה את מנהגו ומתפלל בסידור תהילת השם. האם עלי לנסות להשפיע עליו לשנות את מנהגו?
הרב קאפח אמר על זהימ''ל
שתפילה במניין זה דרבנן, אבל 'לא תתגודדו' זה דאורייתא. אז שיתפלל בנוסח של בית הכנסת.
(לא בטוח שאני מסכים שיש בזה לא תתגודדו, על כל פנים - כך הוא סבר)