פה אפשר לכתוב עצות איך להעביר את הצום בקלות.
גם עצות ללפני הצום, וגם לצום עצמו...=]
פה אפשר לכתוב עצות איך להעביר את הצום בקלות.
גם עצות ללפני הצום, וגם לצום עצמו...=]
ללמוד. להתפלל. לא לצאת לחוום. לראות סרטים על הגוש/חורבן.
שעה או שעתיים לפני הצום..
לפני הצום -
לשתות הרבה מיים.
לאכול אוכל שהוא לא מ-מש מתובל, או מלוח, כדי לא לגרום לצמא.
כדי לאכול הרבה, אבל לא יותר מידי, כי הגוף יצטרך הרבה אנרגיה כדי לעכל הכל..
ואחרי הצום-
כדאי לשתות מים, ולשתות שתיה מתוקה, או מאכלים מסוכרים-כדי להעלות את רמת הסוכר בגוף..
בצום עצמו, כדאי אם יש לכם שיעורים- אז ללכת לשמוע, או לראות באינטרנט, לקרוא ספרים על החורבן, ללמוד עליו.. קיצור-להתחבר ליום הזה..
שיהיה לכולנו בהצלחה, ובעז"ה שלא נצטרך בכלל לצום אותו 
אז ככה...
קמים לוותיקין, חוזרים לישון (ללא הפרעות) עד 13:00....
קמים ואכלים ארוחת צהריים (לא טיפ מי יודע מה...)
ואח"כ רואים סרטים עד הערב...
ולנסות לתפוס את גודל החורבן.
בפועל:למרוח את היום ולחכות שיגמר
עצוב שזה מצבנו..
אממממ, הלו, זה עצות למי שצם. לא למי שלא צם.
ללמוד על ירושלים, על החורבן ובלבלבלה בסיור (עם מדרך) להתפלל ותיקין בכותל, ולנסוע הביתה לשינה עד כמה שיותר מאוחר
20110807192554.doc - קצת לימוד לט' באב
עם עזרה כזאת יבנה המקדש!!!!
בד''כ אנחנו קצת קוראים כזה בלילה ומתאבלים וכ''ו... ולמחרת קמים ב- 4:00 ונוסעים לכותל
קיצר....
נוסעים לכותל ולהר הזיתים וכלמני כאלה .....
ואז עד שמגיעים הביתה כבר צהרים והולכים להשלים ת'שעות שינה ועד שקמים זה כבר דיי השעות האחרונות....
לפי דעתי אנחנו ממש חכמים=)......
כי זה גם לא ללמוד כל היום(מה שלא מצליחים ליישם בד''כ....)
וגם לא לישון כל היום ולמרוח......
לךא מומלץ לאכול ולשתות הרבה בבת אחת, אלא לפזר כמה וכמה ארוחות קטנות במהלך היום שלפני הצום.
כמו כן, בגלל החום הכבד חשוב לשתות הרבה לפני הצום - כמות של 8-10 כוסות לפחות ביום שלפני, וכל המרבה הרי זה משובח.
בצום עצמו - פשוט לנוחף, לא להתאמץ, לישון, לא לחשוב על אוכל, וללמוד...
לפני הצום מומלץ על 10-12 כוסות~
אז קבלו תיקון - 10-12 כוסות, וכל המרבה מעבר הרי זה משובח... אבל לא בבת אחת...
כשאתה שותה בעיקר רק מים, ולא קולה, קפאין וכו', אתה מגלה שיום חם מצמיא מאוד, ואתה שותה הרבה מים... (אבל רק קרים, כן? מים פושרים מגעילים אותי לרוב...)
לעטוף ספרים, למיין קלסרים ומחברות....
לקרוא ספרים מתאימים לתקופה
לראות סרטים (גמכן מתאימים!)
לישון....
ולישון....
כדאי לי לעשות השנה בייביסיטר בט' באב?
מ8וחצי עד 12וחצי, וזה יעביר לי ת'בוקר
מאז שנפצעתי כל הצומות קשים אפילו המיטה.. |מרחם על עצמו|
זה ממש מעביר ת'זמן וזה גם מועיל!
יאללה צומקל לכולם!!
בעיקרון אסור ללכת לכותל {שאלנו רב!! את הרב מוצפי...}
ואסור להתכונן לשנה הבאה {לעטוף ספרים וכו'} כי זה מלאכה... ומותר לעשות מחצות היום מלאכה רק לצורך הצום!!
***הרב מוצפי גם אמר שאסור לראות סרטים על הגוש... כי זה מסיח את הדעת מהצום...
טוב סורי על החפירות....![]()
בעיקרון נראה לי שרוב היום אני ילך לישון...![]()
![]()
אז....צומקל![]()
וסרטים על הגוש מעורר את ההרגשה של החורבן...
של הרב ישראל אריאל בנושא המקדש שיעען בו במהלך תשעה באב!!
האינציקלופדיה הזו הכרחית בכל בית בישראל!!!
סתם...
קמים מתי שקמים (ועדיף מוקדם כדי לקרוא קריאת שמע בזמן...)
קוראים איכה ואיוב,
נבואות החורבן מירמיהו,
ספר על השואה,
הולכים לישון,
קמים מתי שקמים (ועדיף מוקדם כדי להספיק להתפלל מנחה... סתם..)
מכינים משהו נחמד לסוף הצום,
רואים סרטים על החורבן של גוש קטיף,
יושבים על הספה ובוהים בתקרה,
עד שסוף סוף כתוב בשעון 7:59,
(לפי לוח השנה שלנו..)
רצים למטבח,
והסוף ידוע...
נוסעים לכותל
שמה מרגישים את החורבן הכי טוב
ומתפללים שיבנה
ולא נצטרך להתאבל יותר
חוזרים מקריאת המגילה,
פותחים ספר התודעה בכל מיני אסונות שקרו לעם ישראל,
(גירוש ספרד וכאלה)
הולכים להשאיל ממישו שיש לו את הספר שחר כתום,
יושבים ובוכים,
ואז הולכים לישון,
קמים מתי שקמים וגו'
בס"ד למלכה אין בית למלך אין כתר
שדרות רוטשילד, עיר האהלים,
צוק התקווה, ערב תשעה באב
היה היה מלך אחד, מלך אהוב, טוב ומיטיב, שהנהיג את ממלכתו ביושר ובאהבה,
בני הממלכה אהבוהו מאד, והוא אהב אותם, ומרוב גדולתו וטובו אפילו, העמים שסביבו העריכו והוקירו אותו.
הוא היה גם גיבור וכשמשהו היה מסכן את בני עמו היה יוצא לעזרתם. אך שאיפתו הגדולה הייתה לשלום אהבה והרמוניה שישררו בין כל יושבי הממלכה.
הוא היה שופטם בצדק וביושר. אך הדבר החשוב לו ביותר היה שכל בני הממלכה יהיו מאוחדים, ויאהבו זה את זה.
למרות רצונו הטוב , החלו סדקים בתוך העם והתחילו יריבויות ומלחמות מעמדות, ואט אט הפכה כל הממלכה למקום מפעפע מלא שנאה הדדית.
גם היושר והצדק , פחות היו בממלכה.
בשלבים אחרים רבתה בממלכה , ובעם שחיתות, שפיכות דמים גילוי עריות ועבודת אלילים.
המלך שלא יכל לסבול עוד את השנאה בין חלקי עמו . אך לא רצה גם להענישם. החליט פשוט לעזוב את ארמונו ולצאת לגלות.כשכולו מתיפח.
כיון שראו האויבים שכך הדבר עלו על ארמון המלך , שרפוהו הרסוהו בזזהו, והחריבו אותו עד היסוד.
לאחר מכן לקחו את בני הממלכה בשבי. והגלום לכל העולם.
לאחר סבל רב , וצרות , כשבני הממלכה סבלו כל כך בגלותם הם נשבעו ללמוד את המסר ולהיות חברים ואוהבים זה לזה. המלך חזר וקיבצם לארצו, והחל לשכון בתוכם, יצא בצבאותם , הנחיל להם ניצחונות מזהירים, נטע אותם באדמתם, ובנה להם בתים יפים למען יוכלו לפרות לרבות ולהשתקם מגלותם.
המלך אמר לעצמו , אחרי שלכל בני יהיה היכן לשכון, אתפנה לבנות את ביתי, ולשקם את הארמון מהריסותיו.
הוא היה בטוח כי העם ישים לב כי ארמון המלך עדין חרב, ויסיעו כולם בשיקומו.
בינתים היה המלך , ישן על ספסל ברחוב, לעיתים מחוץ לארמון הנטוש. ולעיתים היה מצטרף לקבצנים הישנים ברחובות הערים.
ובכל יום היה נודד לקבוצה אחרת מצטרף אליהם ומשמח אותם.
המלך היה בטוח כי העם לא ישכח את ארמונו , האריך אפו והמתין להם.
אך לאט לאט הבחין המלך כי כל בני הממלכה מתבססים בחייהם , בונים בתי פאר, מטיילים נהנים ומתענגים בתענוגות , אך לא עולה בדעתם לחשוב על מלכם , ההומלס, הישן ברחוב, בין הקבצנים.
(באותו התקופה , העבדים של המלך בנו לעצמם זולה בארמון החרב, השפחה התמקמה בחדר השינה, וכשהמלכה ובניה רצו לבוא ולראות את ביתם שנחרב , גרשו אותם בבושת פנים....)
חשב המלך מה לעשות?...
כדי להזכיר לכל בני עמו כי הם בנו את ביתם אך שכחו את ארמון המלך...
העלה מעט את מחירי הבתים, וכולם החלו להתלונן שאין להם אפשרות לקנות או אפילו לשכור בית.
לאט לאט החלו קבוצת אנשים לצאת מבתיהם ולגור ברחוב באהלים עם המלך , ראה זאת המלך והצטרף למאהל שלהם, והיה משמח אותם מאד. ואמר לעצמו בליבו אולי עכשיו הם קצת ירגישו כיצד אני מרגיש תקופה כה ארוכה , ואין איש שם על לב.
עכשיו אולי יחד עם המחאה שלהם, על רצונם בבית , אולי יזכרו שגם למלכם אין בית, וארמונו, חרב...
ואין מניחים בני השפחה למלכה ולבניה לשוב לביתם....
" היה דבר ה' ביד חגי הנביא לאמור: העם הזה אמרו לא עת בו עת בית ה' להבנות.
ויהי דבר ה' .. העת לכם אתם לשבת בבתיכם ספונים והבית הזה חרב... עלו ההר והביאו עץ ובנו הבית וארצה בו ואכבדה אמר ה'.. שימו לבבכם על דרככם..זרעתם הרבה והבא מעט...והמשתכר משתכר אל צרור נקוב,. יען מה נאום ה' יען ביתי אשר הוא חרב , ואתם רצים איש לביתו..." אשרכם יושבי האהלים המשתתפים ומזדהים עם המלך ההומלס בצערו..וכמהו שוכנים ברחוב...ומרגישים מעט מהרגשתו! קומו נעלה ציון אל בית ה' אלוקינו. ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם!!! היכל למלך שהשלום שלו! tikunklali@gmail.com
אבל סיימתי לקרוא, התרגשתי, הבנתי, אמרתי לעצמי: "וואיי...זה כ"כ נכון!" ואז שאלתי את עצמי:
"אבל מה עכשיו אני אמורה לעשות בעצם?"
ככה כתוב במפורש הלכות מלכים לרמב"ם אם אני לא טועה פרק יד הלכה א'.
כל האנשים בפורום הזה לא לדבר איתי יותר בש"א!!
אני מבקשת! מחקתי את כל האנשים שיש לי ובכל זאת ממשיכים לדבר איתי ואני לא יודעת איך לחסום..!
ב"ה
הממשלה מחזירה את חבל ימית וגוש קטיף. עזבו רגע פוליטקה, גלעד שליט וכו'..
מישהו יעיז לחזור ולהקים את היישובים מחדש? אולי בחבל ימית כן.. אבל מה עם גוש קטיף? אנשים יינטשו את מה שהם בנו ב-6 שנים?!.. ומה עם ניצן, בני דרום, אבנ"י אית"ן וכל היישובים האחרים.. (לא עולה לי עוד שמות..
)
ולאן ישיבת נווה דקלים תחזור? לימית? (-שם הקימו אותה..) לנווה לדקלים? או שישארו באשדוד?!..
אשמח לתגובות..
לא נשכח ולא נסלח
זאת לא הבעיה...הבעיה היא שיחזירו!!
חלק יחזרו לסיני וגוש קטיף וחלק ישארו במקומות החדשים
בעז"ה יהיו שלוש ישיבות אחת באשדוד אחת בנווה דקלים ואחת בימית
אם לא המתישבים הראשונים יחזרו,יחזרו אחרים.
אל תידאגו
רק שיחזירו!!
אף פעם אי אפשר לדעת מה יקרה!
ובקשר לשאלה, קודם שיחזירו מהר בעז"ה ואחר נחשוב
כל הנוער ישר ירוץ לשם ואחריו כולם!!!
באו עלינו הרבה מגורשים לאולפנה
וממה שהבנתי מהם ומהאהבה שהם הקרינו
ברור לי שלפחות הם יחזרו...

אבל רואים חצי תמונה, ואני גם לא מצליחה לראות את הכל בבת אחת...
שכוייח! ממש יפה!!!

וואיי... איזה קטנונית אני...
הבן אדם רק ישאר בתוך הבועה שלו!
יש לך בעיה עם סגנון הכתיבה/ הדעות של הכותבים? א) אל תיכנס לאתר.
ב) תתעלם!
עוד מעט אנחנו מגיעים לימי החורבן (יהי רצון שיהפכו לימי ששון ושמחה עוד השתא בעגלא ובזמן קריב)
זוהי קינה שכתבתי ביום השני (או השלישי) לחורבן.
מופיעים בה בעיקר השמות של ישובי סיני. מפני שחלק מישובי גוש קטיף וצפון השומרון עדיין עמדו על תילם, והתפללתי שתיעצר המגפה.......
בס"ד אור לי'ג אב תשסה
קינה למוצאי תשעה באב
חרב עלי עולמם.
שוב.
ושוב ארצות קסומות
הופכות למחוזות נעלמים
הצוללים לתהומות הנשיה
של הזכרון.
עצמונה,ימית,חצר אדר,
תלמי יוסף,נאות סיני
אופירה,דקל אבשלום......
"הפתחה שלנו ארץ רחוקה
הפתחה שלנו ארץ ירוקה.."
וישיבת ימית שנדדה לנווה דקלים
נחרבת ביחד עם קיר הזכרון
והגולים שהקימו את ביתם וחלמו
לשוב אלי-סיני,
גולים שוב....
וכמו אז כן עתה
"לא תהיה נסיגה"
(זוכרים?!)
והנֵס לא קרה
וזועק יוסף מקברו:
אל תמכרו אותי שוב
בעמק דותן!
אך אזני האחים אטומות לבכיו
וליבם מתנתק,
הם נותנים לישמעאלים
חינם- אותו ואת כותנתו...
ושמשון הגיבור
עיניו נקורות
וגם שערי עזה סגורים בעדו
כי תש כוחו מלשאתם על גבו.
אז תקום ממקומה אמנו שרה
בחלקת השדה שאברהם לה קנה,
ועיניה בוכות אך ידה איתנה
היא תאמר : 'ילדָי,
דרככם נבוכה-
עשיתם,בניתם קריה יפהפיה
ואיש אל אחיו גם פניתם פניה,
והנה חרב הבנין,תאניה ואניה,
וחוגגת עליו הגר המצריה...
שמעו לאמכם,אל תהססו שניה!
גרשו האמה הזאת ואת בנה!!!'
(מקור : /Mosaic/Read/585#2296)
שמעון רחמיםי"ט אב התשס"ה 24/08/2005 09:03
נכתב ביום ט"ז מנחם-אב תשס"ה, יום חמישי לחורבן גוש קטיף בידי בני עוולה, זדים ארורים.
שמעון רחמים כוכב השחר, ארץ ישראל הבוכייה.
שאי נהי וקינה
בת ציון בכי חרשׁ, בת ציון שאי קינה
בת ציון צעקי, מעמקי נשמה
בת ציון זעקי מקירות לב רותח
בת ציון שאי נהי הזילי דמעה
הביטי בעיני ילד קט מתייפח
הביטי בפניו של תינוק אחוז אימה
ראי פניה של נערה בוכייה
הקשיבי לזעקות סבתא נִשְבָּרָה
בת ציון בכי חרש, בת ציון שאי קינה
בת ציון צעקי, מעמקי נשמה
בת ציון זעקי מקירות לב רותח
בת ציון שאי נהי הזילי דמעה
קלגסים בשירות ממשלת עמורה
עטים על בתים לגרש בלי חמלה,
להרוס לשבר ולנתוץ הדירה
לקרוע חבל ארץ מאימא אדמה.
בת ציון בכי חרש, בת ציון שאי קינה
בת ציון צעקי, מעמקי נשמה
בת ציון זעקי מקירות לב רותח
בת ציון שאי נהי הזילי דמעה,
למסור אדמת מולדת
לאויבים-צוררים
כדי להציל מהדין
בנים מושחתים
בת ציון בכי חרש, בת ציון שאי קינה
בת ציון צעקי, מעמקי נשמה
בת ציון זעקי מקירות לב רותח
בת ציון שאי נהי הזילי דמעה
יושבי חבל קטיף, עילית האומה
מושפלים עד עפר בידי צורר נטול נשמה
בתי כנסת, היכלי תורה, ישיבות ותלמודי תורה
מנותצים, נחרבים עד יסוד ברשעה
בת ציון בכי חרש, בת ציון שאי קינה
בת ציון צעקי, מעמקי נשמה
בת ציון זעקי מקירות לב רותח
בת ציון שאי נהי הזילי דמעה
קדושי עליון, הרוגי מלכות
נעקרים מקברם בידי בני בליעל
תוך שיתוף פעולה בזוי ונקלה
של רבנות מטעם העושה רצון הרישעה
בת ציון בכי חרש, בת ציון שאי קינה
בת ציון צעקי, מעמקי נשמה
בת ציון זעקי מקירות לב רותח
בת ציון שאי נהי הזילי דמעה
אנשי סדום, עם הכשר כהן בעל בגצ"י
פועלים ללא לאות לגדוע תורה ותפילה
לשבר, לחלל לגדף ולנאץ
כגרועים שבגויים כחיות טרף בלי חמלה
בת ציון בכי חרש, בת ציון שאי קינה
בת ציון צעקי, מעמקי נשמה
בת ציון זעקי מקירות לב רותח
בת ציון שאי נהי הזילי דמעה
אנשי עמל וצדקה שבנו ישובים לתפארת
נטעו כרם וגן הפריחו השממה
נזרקים לרחוב כאביונים חסרי כל
מופקרים בלי בושה בידי זדים ארורים
בת ציון בכי חרש, בת ציון שאי קינה
בת ציון צעקי, מעמקי נשמה
בת ציון זעקי מקירות לב רותח
בת ציון שאי נהי הזילי דמעה
צדיקים ורבנים שבנו בתי מדרש
הרביצו תורה, קידשו שם שמים
מסולקים מביתם ובתי תפילתם
המיועדים לנתיצה תוך חילול שם שמים
בת ציון בכי חרש, בת ציון שאי קינה
בת ציון צעקי, מעמקי נשמה
בת ציון זעקי מקירות לב רותח
בת ציון שאי נהי הזילי דמעה
בוני מעונות, גנים וחממות
תלמידי ישיבות ובנות אולפנות
נעקרים, נזרקים נדחפים כבעלי חיים
במבצע נפשע המכונה..."יד לאחים"
בת ציון בכי חרש, בת ציון שאי קינה
בת ציון צעקי, מעמקי נשמה
בת ציון זעקי מקירות לב רותח
בת ציון שאי נהי הזילי דמעה
כהמשך לימים אפלים בהיסטוריה
של עם עולם הזוכר עיתותיו ושנותיו
שייחד ימים לזיכרון חורבנותיו
בחודש (העתיד להיות מנחם-) אב
בת ציון בכי חרש, בת ציון שאי קינה
בת ציון צעקי, מעמקי נשמה
בת ציון זעקי מקירות לב רותח
בת ציון שאי נהי הזילי דמעה
מיד למחרת תשעה באב
יום חורבן מקדש ראשון ושני
זדים מבית ממשיכים במלאכת חורבן נוסף
כרצון נבוכדנאצר, וכרצון המן ודומיו
בת ציון בכי חרש, בת ציון שאי קינה
בת ציון צעקי, מעמקי נשמה
בת ציון זעקי מקירות לב רותח
בת ציון שאי נהי הזילי דמעה
העולם מתפקע מצחוק, ועולז משמחה
עת רואה הוא כיצד "עם עולם"
הורס אדמתו, מגרש בני עמו
על מנת למוסרם למרצחיו ומעניו
בת ציון בכי חרש, בת ציון שאי קינה
בת ציון צעקי, מעמקי נשמה
בת ציון זעקי מקירות לב רותח
בת ציון שאי נהי הזילי דמעה
ועולם ממשיך במלאכתו, כאילו
לא מחולל כבוד שמו של בורא העולם
הבליין בנתניה, הסייד בחולון
ממשיכים במלאכתם כמו כלום לא קרה.
בת ציון בכי חרש, בת ציון שאי קינה
בת ציון צעקי, מעמקי נשמה
בת ציון זעקי מקירות לב רותח
בת ציון שאי נהי הזילי דמעה
עת נקרע ילד מביתו האהוב
עת נערה טהורה, מתייפחת ללא הפוגה
עת זקן ניצול שואה, ונער יפה צורה
חשים ומרגישים כי חזרה האימה.
בת ציון בכי חרש, בת ציון שאי קינה
בת ציון צעקי, מעמקי נשמה
בת ציון זעקי מקירות לב רותח
בת ציון שאי נהי הזילי דמעה
עת אימא אוהבת נאחזת בעוז
באימא אדמה, ארץ ישראל האהובה
ונקרעת ממנה בידי חיילת רובוטית
בשירות דיקטטורה שפלה
בת ציון בכי חרש, בת ציון שאי קינה
בת ציון צעקי, מעמקי נשמה
בת ציון זעקי מקירות לב רותח
בת ציון שאי נהי הזילי דמעה
ממשיך עולם של תורה
מחוץ לגוש הקרוע
לשתוק, לגמגם ולתת מס שפתיים
במקום לזעוק זעקה גדולה ומרה
בת ציון בכי חרש, בת ציון שאי קינה
בת ציון צעקי, מעמקי נשמה
בת ציון זעקי מקירות לב רותח
בת ציון שאי נהי הזילי דמעה
ובשפלה, אין איש אומר אל אחיו,
אבל אשמים אנחנו על אחינו אשר
ראינו צרת נפשו בהתחננו אלינו
ולא שמענו...
בת ציון בכי חרש, בת ציון שאי קינה
בת ציון צעקי, מעמקי נשמה
בת ציון זעקי מקירות לב רותח
בת ציון שאי נהי הזילי דמעה
כאילו לא דיה מכירת יוסף
לישמעאלים מני קדם,
תמורת נעליים, כאילו אין
דין וחשבון לפני שוכן מעונה
בת ציון בכי חרש, בת ציון שאי קינה
בת ציון צעקי, מעמקי נשמה
בת ציון זעקי מקירות לב רותח
בת ציון שאי נהי הזילי דמעה
לעולם לא נשכח, לעולם לא נסלח
לצורר יהודי שנתן צו גירוש
שציווה להרוס, לעקור ולגדוע
עולם של תורה הזועק ומשווע
בת ציון בכי חרש, בת ציון שאי קינה
בת ציון צעקי, מעמקי נשמה
בת ציון זעקי מקירות לב רותח
בת ציון שאי נהי הזילי דמעה
נזכור לעד את הנוער הנפלא
שנאחז בכל כוחו בבתי התפילה
בין ספסל לכסא בבית המדרש האהוב
עטור תפילין לראשו, ונקרע בידי
קלגס בשליחות בני עוולה
בת ציון בכי חרש, בת ציון שאי קינה
בת ציון צעקי, מעמקי נשמה
בת ציון זעקי מקירות לב רותח
בת ציון שאי נהי הזילי דמעה
נזכור אותך נערה תמימה ונהדרת
כולך טוהר ויושר עם המון נשמה
הבוכה וכואבת נאחזת במרץ
ונתלשת באכזריות וללא כל חמלה.
בת ציון בכי חרש, בת ציון שאי קינה
בת ציון צעקי, מעמקי נשמה
בת ציון זעקי מקירות לב רותח
בת ציון שאי נהי הזילי דמעה
עוד נחזור אלייך אדמת המולדת
עוד נקטוף הפירות בחבלי גוש קטיף
עוד שלם נשלם לך קין
עוד יבוא יום נקם ושילם.
קשה לי להתחבר לצום וכל זה.
מישהו יכול/ה להביא לי קטעים שמדברים על החורבן או משהו כזה?
אבל לא משהו רחוק מידי, משהו שאני באמת אצליח להבין.
אבל אולי תנס/י ללמוד ולהבין מה היה, את הניסים, את הקדושה, את האווירה שהיו בבית המקדש ולהבין כמה שזה חסר לנו...
|
ממש בקרוב יגיע תשעה באב – יום אבל לעם ישראל בו נחרב בית המקדש. מצד שני, לא מעט אנשים השייכים לעם ישראל לא מבינים אפילו בשביל מה צריך לצום ולהתאבל. אנחנו נוטים להשוות את בית המקדש לדברים הגשמיים שאנו מכירים וכך לא מבינים מה יש לבכות כל כך הרבה שנים על עצים ואבנים. אבל חורבן בית המקדש הוא הרבה יותר מסתם בית שנחרב. הוא למעשה החוסר הגדול ביותר בחיינו, שנותן קיום לכל החוסרים שכל אדם מרגיש בחייו. הבעיה הגדולה ביותר היא שאנחנו בכלל לא מבינים את זה.
לכל אדם יש חוסרים בחייו. כל דבר שלא הולך לנו בדיוק כמו שרצינו, כל דבר לא טוב, ייסורים, עצבות ושאר כל הדברים שהופכים אותנו ללא מושלמים הם בעצם חוסרים שיש לנו. לכל החוסרים ישנה סיבה אחת ויחידה – הריחוק ממקור השלמות שהוא כמובן הקדוש ברוך הוא. במלה אחת ניתן לכנות את המצב הזה בשם "גלות". הרי אנו יודעים שהקדוש ברוך הוא מושלם, ומתוך השלמות שלו אנו מקבלים את הקיום שלנו ושל העולם. לכן מובן שככל שנהיה קרובים למקור השלמות, כך נזכה להיות שלמים יותר. ככל שנתרחק ממנו לעומת זאת, נהיה חסרים יותר. המצב של עם ישראל ב2000 השנים האחרונות הוא מצב של גלות וריחוק מהקדוש ברוך הוא. כאשר אנו מתאבלים על חורבן בית המקדש, אנו למעשה מתאבלים על הריחוק שלנו ממקור השלמות ועל כל העוונות והחטאים שלנו שהרחיקו אותנו מהקדוש ברוך הוא, וגרמו לנו על ידי כך להרבה צרות וייסורים שנובעים מהחוסר שנוצר. כל דבר קטן שמטריד אותנו, כל צער שנגרם לנו, הכל תוצאה ישירה של ריחוק מהקדוש ברוך הוא. לו היינו קרובים אליו יותר, היינו קרובים יותר לשלמות. אושר עילאי ללא הפסקה, עונג ושמחה, הכל טוב ללא שום קיום לרע. תחשבו על העולם בו אנו חיים היום, כמה ריחוק, כמה צרות, כמה חוסר… האם יש מישהו שסובר שלא צריך להתאבל על כל הצרות והייסורים שיש לו בחיים? בית המקדש זהו הבית של הקדוש ברוך הוא פה איתנו בעולם הגשמי. כך אנו יכולים לזכות להיות קרובים אליו וליהנות מזיו שכינתו. בוודאי שעל החוסר העצום הזה שמביא לכל החוסרים בחיינו ראוי לכל אדם להתאבל. בתשעה באב אנו מתאבלים על חורבן הבית, ומראים לקדוש ברוך הוא שאנו רוצים בקרבתו. מבקשים ממנו שיסלח לנו על העוונות, צמים כדי לחזור בתשובה, ומתאבלים בעיקר כדי שאנו בעצמנו נבין את החוסר העצום שיש לנו. זה מביא אותנו להשתדל לעשות כל מאמץ כדי להשלים אותו, ולא להמשיך את חיינו כרגיל מבלי להבין מה זה בכלל תשעה באב ורק לחשוב שיש כמה "חרדים פאנטיים" שצמים ובוכים על איזה מבנה ישן שחרב. מתוך האבל הזה שאנו נכנסים אליו, ניתן להגיע לשלמות האמתית. הרי רק מי שיודע שקיימת בעיה כלשהי, יוכל לטפל בה. ברגע שאנו מבינים את הסיבה לכל החוסרים שלנו, אנו יכולים לבכות ולהתאבל ולזכות על ידי כך לבניין בית המקדש. אדם שלא מבין למה יש לו חוסרים בחייו מנסה להשלים אותם יום אחר יום מבלי להבין שהוא לעולם לא יצליח. האבלות לא נועדה כדי להכניס אותנו לעצבות ודיכאון חס ושלום. היא נועדה כדי שנוכל להתעלות דרכה, להבין מה חסר לנו ולהשלים את אותו חוסר. לכן כל המתאבל על ירושלים, זוכה ורואה בבניינה. (מתוך אתר "יהדות")
|
זעקה קורעת לב/קרן גוטליב
בכל שנה, כשהיה מגיע תשעה באב, הייתי קצת בבעיה. מדובר היה ביום שבו אנחנו אמורים להתאבל על חורבן בית המקדש. יום שבו אנו לא אוכלים, לא שותים, לא נועלים נעלי עור, ונוהגים מנהגי אבל שונים ומיוחדים. בכל שנה הייתי מגיעה לבית הכנסת לשמוע את מגילת-איכה, שמקוננת על חורבנה של ירושלים, אך בכל פעם מחדש הייתי מוצאת את עצמי מרחפת במחשבותי לאיזורים אחרים לגמרי. בעוד החזן היה קורא על בית המקדש, אני הייתי מתנתקת לחלוטין, מתכננת את חופשת הקיץ שלי, שמחה על שנגמרה תקופת המבחנים, או סתם מקווה שהצום יעבור בקלות גם השנה. בואו נודה בזה, קצת קשה להתאבל באמת על דבר שקרה לפני אלפיים שנה, שמעולם לא ראינו, ושלא כל כך חסר לנו בחיי היומיום.
נקודת המפנה - ''מבצע שלמה'' בתחילת שנות העשרים של חיי, עבדתי בתור מורה ומדריכה באתר-הקארוונים 'בת-חצור', שהיה ממוקם ליד גדרה. אתר שבו היו 700 קארוונים, שאיכלסו אלפי עולים חדשים מאתיופיה. בבקרים עבדתי כמורה בבית-הספר 'יד-שבתאי' שבאשדוד (שם למדו העולים), ובשעות אחר הצהריים והערב עבדתי כמדריכה באתר עצמו. היה זה זמן קצר לאחר ''מבצע שלמה'', מבצע שבו הובאו לארץ בערך 14,500 יהודים מאתיופיה, ברכבת אוירית. היה זה מבצע מרגש ומיוחד, וכל הציבור בארץ הופתע לראות שפתאום מסתובבים פה יהודים שלמעשה 'נתלשו' מהעם שלנו לפני שנות דור.
הם לא הכירו את יום העצמאות, לא את יום ירושלים, ואפילו לא את פורים או את חנוכה - ניכר היה שהם יהודים. הם שמרו שבת, הכירו את רוב החגים, שמרו על מסורת יהודית באופן אדוק ושמרני, אך ברור היה שלא הכל היה ידוע להם. כנראה הנתק שעברו במשך כל השנים הללו, השפיע על עולם המסורת שלהם. הם לא הכירו את יום העצמאות, לא את יום ירושלים, ואפילו לא את פורים או את חנוכה. כנראה שהאירועים ההסטוריים הללו התרחשו לאחר הניתוק בינינו לבינם, ולכן הם לא שמעו על הארועים או על ההלכות שנגזרו כתוצאה מכך לאורך הדורות. כמורה ומדריכה, התפקיד שלי היה מורכב מכמה משימות. בראש ובראשונה, הוטל עלי כמובן ללמד אותם את השפה העברית. כעולים חדשים, התנאי הבסיסי ביותר לקליטה מהירה, הוא השיחה היומיומית עם נהג האוטובוס או עם בעל המכולת. במהרה הסתבר לי שזו היתה המשימה הפשוטה והמשעממת ביותר מבין שאר המטלות שלי. במהלך הזמן, גיליתי כל כך הרבה חסכים בידע ההסטורי והמסורתי שלהם, וחשבתי לעצמי שאם לא אשים דגש על השלמת הפערים הללו, הקליטה שלהם בארץ לעולם לא תהיה שלימה. הרי כיצד יוכל נער להשתלב בתנועת הנוער השכונתית, אם הוא לא ידע מהו סביבון, או דגל ישראל, או המנון 'התקוה'? כיצד תשתלב אישה בשיחת חולין עם שכנותיה, אם היא לא מכירה את השכלולים המודרניים של ההלכה, כמו שעון-שבת, פלטה, וכו'? החלטתי שאקדיש זמן ניכר בכל יום בכדי ללמד על היהדות של ימינו. יהדות שבעבר נראתה בדיוק כפי ששמרו עליה יהודי אתיופיה גם היום.
אביב הגיע פסח בא... הגיע ראש חודש ניסן, והחלטתי להתחיל ללמד בכיתה על חג הפסח. היו לי בכיתה 20 תלמידים בכיתות ג'-ו' (הם שובצו על פי רמת הקריאה שלהם, ולא לפי גילם הכרונולוגי). התכנון שלי היה, ראשית, לקשור את חג הפסח לחגים האחרים, בכך שאזכיר להם את נושא שלושת הרגלים, את שלושת המועדים בשנה שעם ישראל נהג לעלות לירושלים. התכוונתי לקצר בהקדמה הזו, רק תזכורת קטנה, ומייד לפתוח בנושא חג הפסח. ''היום ראש חודש ניסן, וזהו חודש שבו אנו חוגגים את חג הפסח'', פתחתי את השיעור. ''פסח הוא אחד משלושת הרגלים. בפסח נהגו כל היהודים לעלות לירושלים, לבית המקדש''. אך בשלב זה, קפץ אחד התלמידים וקטע את דברי: ''המורה, את היית פעם בבית המקדש?'' חייכתי אליו, מתוך הבנה שהוא קצת מבולבל. ''לא, מה פתאום, זה היה ממש מזמן!'' התלמיד התעקש, ואליו נוספו כמה זוגות עיניים: ''כן, בסדר, מזמן, אבל את היית שם? היית בבית המקדש פעם מזמן?''
אני לא הייתי שם, אבא שלי לא היה שם, סבא שלי גם לא! כבר אלפיים שנה אין בית המקדש! שוב חייכתי, הפעם קצת מבולבלת. חשבתי לעצמי, מה הוא לא מבין? אולי העברית שלי קשה לו? החלטתי להסביר בבהירות: ''לא, מה פתאום, זה היה ממש ממש לפני הרבה מאד שנים. לפני הרבה הרבה זמן!'', קיוויתי שהפעם הבהרתי את עצמי כראוי. אך כעת שאר התלמידים הצטרפו אליו, ושאלו בהמולה ביחד: ''אף פעם לא היית שם?'', ''המורה, איך זה להיות בבית המקדש?'', ''איך נראה בית המקדש?'' ''שקט!'', ניסיתי להרגיע את הרוחות, ''תקשיבו, אין בית המקדש! היה מקדש לפני הרבה מאד שנים, אבל היום אין! הוא חרב! הוא נשרף! אני לא הייתי שם, אבא שלי לא היה שם, סבא שלי גם לא! כבר אלפיים שנה אין בית המקדש!''. אמרתי את המילים שוב ושוב. מה הסיפור? זו מציאות שנולדנו כולנו לתוכה, למה הם כל כך מוטרדים מזה? ההמולה בכיתה רק התגברה יותר ויותר, כשכעת הם התחילו לדבר ביניהם באמהרית, מתווכחים, מתרגמים, מסבירים, צועקים, ואני כבר לא מצליחה להשתלט על הסדר בכיתה. כשצלצל פעמון בית הספר, הם אספו את חפציהם ורצו הביתה. אני יצאתי מבית הספר מותשת ומבולבלת לגמרי.
למחרת... בבוקר שלמחרת, עמדתי באוטובוס שהביא אותי אל בית הספר, כשאירועי יום האתמול כמעט ולא הטרידו אותי. למעשה, כמעט שכחתי לגמרי מכל הסיפור. תכננתי היום ללמד רק מקצועות כמו חשבון והנדסה, כך שלא חשבתי על נושאים אחרים. כשהגיע האוטובוס לתחנה שלי, ירדתי ממנו והתחלתי לצעוד בשלווה לכיוון שער בית הספר. השומר שעמד בשער קיבל את פני במבט קצת מבוהל. ''תגידי'', הוא פנה אלי, ''מה קורה פה היום? יש לך מושג?'' ניסיתי להיזכר אם יש איזו פעילות מיוחדת, או טקס מסוים ששכחתי ממנו, אך לא הצלחתי להיזכר במשהו חריג. ''למה?'', שאלתי אותו, ''מה קרה?'' הוא לא ענה לי, ורק הצביע לכיוון פתח בית הספר. הרמתי את מבטי, וראיתי שם התקהלות לא קטנה של עולי אתיופיה מבוגרים, כנראה הוריהם של התלמידים שלי. מה הם עושים פה? ועל מה כל הצעקות שלהם? ניגשתי אליהם, מנסה להבין מתוך מעט האמהרית שהבנתי, על מה כל הרעש. כשהתקרבתי אליהם, פתאום השתרר לו שקט גמור. אחד המבוגרים שידע עברית ברמה טובה יותר, שאל אותי: ''את המורה של הילדים שלנו?'' ''כן'', עניתי, ''מה קורה פה, אדוני?'' ''הילדים חזרו אתמול הביתה, ואמרו לנו שהמורה שמלמדת אותם, סיפרה להם שאין בית-המקדש בירושלים. מי יכול להגיד להם דבר כזה?'', הוא הביט עלי במבט כועס. ''אני אמרתי להם. דיברנו על בית המקדש, הרגשתי שהם קצת מבולבלים, אז הבהרתי שבית המקדש נשרף לפני אלפי שנה, ושהיום אין לנו שום בית-מקדש. זה הכל. על מה כל המהומה?'' הוא הביט עלי במבט לא מאמין. ''מה? על מה את מדברת?'' עכשיו הייתי עוד יותר מבולבלת. ''אני לא מבינה. על מה כל הכעס? פשוט הזכרתי להם שבית המקדש הוחרב, שאינו קיים היום''. האיש פנה לשאר חבריו, ותרגם עבורם בגמגום ובקול רועד את דברי. פתאום ההמולה התחדשה, אך אפילו בטונים גבוהים יותר מאשר קודם. הנציג שלהם השתיק את רעיו, ושוב פנה אלי. ''את בטוחה?'' לא הבנתי על מה הוא מדבר. ''מה בטוחה? אם בית המקדש חרב? ברור שאני בטוחה!'', לא הצלחתי להסתיר את החיוך מעל פני. איזו סיטואציה מוזרה, חשבתי לעצמי.
קבוצה של שלושה גברים התחילו לדבר ביניהם בשקט, מילים מהירות, מבולבלות ומתקשות להאמין - האיש שוב פנה לחבריו, ובטון דרמטי תרגם את דברי. נראה היה שבשלב הזה סוף סוף הובן המסר, אך כעת התחיל מחזה שונה; אישה אחת נפלה על האדמה, השניה פרצה בבכי קורע לב, גבר שעמד לידם הביט בי כלא מאמין. קבוצה של שלושה גברים התחילו לדבר ביניהם בשקט, מילים מהירות, מבולבלות ומתקשות להאמין; הילדים עמדו בצד, הביטו במתרחש במבוכה ניכרת; עוד אישה פרצה לפתע בבכי נרגש; בעלה ניגש וחיבק אותה. עמדתי מולם, והייתי המומה. הרגשתי כאילו הבאתי אליהם בשורת איוב שהיתה קשה מנשוא. כאילו בישרתי להם על מותו של אדם אהוב. עמדתי מול קבוצת יהודים שממש התאבלו על חורבן בית המקדש שבירושלים!
תשעה באב - לאחר כמה חודשים, שוב הגיע תשעה באב. עמדתי בפיתחם של הלימודים באוניברסיטה, והתקופה בה הייתי מורה ומדריכה נראתה לי אי שם רחוקה בתוך ההסטוריה. הגעתי כמו בכל שנה לבית הכנסת, כולם כבר ישבו על הרצפה (כפי שנוהגים בבית האבלים), וחיכיתי לשמוע את מגילת איכה. כבר ציפיתי שכמו בכל שנה, זה יהיה זמן שבו 'ארחף' למחשבות רחוקות, ואקווה לא להיות רעבה מדי בצום הזה. קריאת המגילה החלה, ופתאום קראתי את הפסוקים הראשונים: ''איכה ישבה בדד... היתה כאלמנה... בכו תבכה בלילה, ודמעתה על לחיה, אין לה מנחם מכל אוהביה, כל רעיה בגדו בה, היו לה לאויבים''. לא יכולתי שלא להיזכר באותו ראש חודש ניסן. במבטים של הילדים הכועסים. בצעקות של ההורים. בבכי של האימהות. בשקט האומלל של הגברים. בהלם שהשתרר לשמע בשורה כל כך קשה. כאילו בישרתי להם שכרגע מת אדם שהיה יקר ללבם. הם לימדו אותי שיעור משמעותי ביותר על יהדות עמוקה, יהדות שנמצאת מעל מושגי הזמן והמקום. יהדות אמיתית באותו הרגע הבנתי. הבנתי שכך, בדיוק כך, אנחנו אמורים להתאבל על המקדש בתשעה באב. אנו אמורים לבכות על אובדן האחדות והשלום בעולם כולו. להצטער על היעלמות השכינה והקדושה מחיינו בארץ ישראל. לכאוב את חורבנו של המרכז הרוחני והתרבותי, שאיחד את כל העם סביבו. מאז, בכל שנה כשמגיע תשעה באב, אני חווה מחדש את המקרה ההוא, את אותם האנשים שמצד אחד אני לימדתי אותם על היהדות שבארץ ישראל של היום, אך מצד שני, הם לימדו אותי שיעור משמעותי ביותר על יהדות עמוקה, יהדות שנמצאת מעל מושגי הזמן והמקום. יהדות אמיתית.
שנקרא עיר מלוכה
והוא מביא את חורבן בית שני בסיפור ממש יפה (ועצוב)
שווה לנסות
היום בו כבתה השמש
בשביל העם האמריקאי ה-11 בספטמבר איננו 'סתם עוד יום' בלוח השנה. זהו הרגע בו שום דבר איננו עוד כפי שהיה. בסך הכול שני בניינים שנמחקו מעל פני האדמה וציירו מחדש את קו האופק של ניו-יורק, אבל המשמעות של הטרגדיה חורגת בהרבה מהאירוע המקומי שלה. לא מדובר אפילו במותם של שלושת אלפי האנשים שהתאדו בין רגע בכדור אש בוער ולא הותירו לבני משפחתם אפילו קבר מסודר לבוא ולבכות עליו.
ה-11 בספטמבר הוא הרגע בו השטן בכבודו ובעצמו יצא לפתע ממסתורו החבוי, חשף את פניו האפלות, ובשנייה אחת הנחית את להב גרזנו על צווארה של העיר השלווה, מותיר אחריו שובל שחור של הרס וחורבן. עם קריסת הבניינים שחיברו בין הארץ לשמים, קרסה גם האופטימיות, השמחה השוטפת, והתמימות הנאיבית של אמריקה כולה. הקרקע הבטוחה והיציבה שתחת רגליה של מלכת האומות רעדה ונזרעה סדקים גדולים.
הסיוט שלא נגמר
גם לנו, היהודים, יש יום אחד כזה. אך עוצמת האסון שארע בו גדולה פי כמה וכמה.
תשעה באב.
יום של פורענות, בו השטן ומלאך המוות חברו יחד, והצליחו לשגר את חיצי הרעל שלהם היישר לתוך ליבו של עם. אלא שאנחנו מגדירים את הטרגדיה באופן שגוי כשאנו מתארים אותה כ'חורבן הבית', כאילו מדובר באובדן של... בניין. זו כמעט משימה בלתי אפשרית להסביר במילים את החיסרון של דבר שמעולם לא זכינו לחוש ולחוות את עוצמת קיומו, אבל צריך להבין שעולם ללא בית-המקדש, אינו עולם שחסר בו בניין נפלא אחד. עולם ללא בית-המקדש הוא עולם שונה לחלוטין. כי המקדש היה הצינור שחיבר בין העולמות הרוחניים, הגבוהים ביותר, לבין העולם החומרי, הארצי, שלנו. עבודת הכוהנים במקדש הייתה הליך רוחני מורכב שבזכותו היה צינור זה פתוח ופעיל. הנוכחות האלוקית שרתה בבניין ובכל אשר בו. כשבית-המקדש חרב, נעלמה אותה נוכחות אלוקית מן העולם כולו. היה זה אובדן אמיתי וצורב, ממש כמו מוות. כמה שונה העולם שבו אנו חיים כיום! כשבית-המקדש חרב, נצמדה אלינו בעיקשות האשליה של העדר אלוקים מעולמנו, ונתלתה מעלינו כמו ערפל נצחי. בעולם זה, שבו אלוקים נסתר מאיתנו ולא מתגלה לנו, אנו נאחזים בהוכחות לקיומו של אלוקים, כמו דגים שמתווכחים על קיומם של המים. אנו מחונכים 'להאמין' במה שבעבר 'ידענו'. אנו מתאמצים לחוות, באמצעות מדיטציות ותפילות, רגעים קצרצרים של נוכחות אלוקית, שבעבר השתזפנו לאורה. אנו שנולדנו לתוך עולם ללא נוכחות אלוקית מוחשית, מעולם לא חווינו את הזוהר הרוחני שקרן מאותו צינור, בית-המקדש. אנו חיים בעולם אפל וצר, שבו המציאות הגשמית נראית לנו כאמת המוחלטת, ואילו המציאות הרוחנית נשמעת לנו דמיונית ומוטלת בספק.
אלא שכאן זה עדיין לא נגמר.
בתשעה באב ובימים הסמוכים לו, כעבור עוד כמה מאות שנים, פוגרומים ושחיטות של מסעי הצלב שטפו את אירופה ואלפי יהודים עונו, נשחטו ונרצחו, ביניהם נשים ותינוקות בני יומם, רק מפני שהם...יהודים.
שוב, באותו יום ממש, תשעה באב של שנת 1492, גירש פרדיננד מלך ספרד, מאות אלפי יהודים מארצו כשהם נאלצים להיתלש ממולדתם ומבתיהם, להותיר אחריהם את כל רכושם, ולהפוך לפליטים, רק מפני שהם...יהודים.
לא במקרה כל הדברים הללו התרחשו באותו יום. "יום שנכפלו בו צרות", קראו לו חז"ל. השאלה הגדולה היא - האם זה ייפסק יום אחר?
להשיג את הבלתי אפשרי
לחוות מוות של אדם קרוב זה דבר קשה. העובדה שהאובדן הוא סופי ושום דבר לא יחזיר את הגלגל לאחור וישיב לנו את אהובינו, רק מכבידה על ההתמודדות. אלא שתשעה באב שונה באופן מהותי אחד ממוות: האסון הוא הפיך. כפי שהצהיר הרב הראשי הראשון לארץ ישראל, הרב קוק: "בית המקדש נחרב בגלל שנאת חינם [בין יהודים]; הוא יכול להיבנות מחדש רק בזכות אהבת חינם". החורבן שחווינו בתשעה באב הוא שיקוף של חורבן פנימי, שהמפתח לתיקונו נמצא בידיים שלנו.
אין בינינו אחד שלא מזדהה עם השאיפה הנעלה הזו. הבעיה היא שההגשמה שלה נראית לנו לפעמים כמעט כמו מדע בדיוני. כשאתה חושב על עתיד שבו כל היהודים יאהבו זה את זה, אתה שומע את הקול הריאליסטי בראש שלך, שאומר: "נו באמת, איפה אתה חי?! זה בלתי אפשרי".
אלא שכאן כל אחד צריך לשאול את עצמו בכנות: מה אני מוכן לעשות כדי לשים קץ לכל האסונות והכאב שקיימים בעולם שאלוקים אינו מתגלה בו? עד כמה חשוב לי להחזיר את הנוכחות האלוקית לעולם ולפזר את הערפל המתמיד שאופף את חיינו? מה אני יכול לעשות כדי להוסיף עוד אחווה, סבלנות, הקשבה ונתינת מקום לשני גם אם הוא לא חושב בדיוק כמוני? במה אני יכול לתת יותר מקום לאמונה,לאהבה ולעין הטובה בתוך החיים הרגילים שלי?
אין לי ספק שהמשימה העצומה הזו איננה בלתי אפשרית אם רק נזכור ונשנן לעצמנו שהדרך לכל הדברים הגדולים עוברת דרך הדברים הקטנים והחיים הפרטיים של כל אחד ואחת מאיתנו. איך נבנה את חיינו, במה נאמין וּלְמַה נחנך. אם רק נרצה באמת, אין דבר שלא נוכל לעשות כדי להפוך את האסון הנורא של תשעה באב על פניו.
שלכם,
הרב יוני לביא
איך אפשר לחיות ככה?
אני חושבת שהתבלבלת.
זה מכניסת הצום עד חצות היום למחרת.
אם אני קמה מאוחר ומתפללת אחרי סוף זמן קר"ש, זה נחשב כאילו קראתי בתורה.. נכון?
אזז.. מה עושים אם זה קורה בזמן שאסור ללמוד תורה?
אני חושב שהכי בטוח לשאול רב...
אבל אתה בטוח שעד חצות י'?
בזה אני כמעט בטוחה שעד חצות ט'.
מסכת גיטין מנה עמוד ב' ומעלה
אגדות החורבן
שנזכה לגאולה שלמה במהרה
טוב או שאני ממש לא יודעת...
השבוע הייתי חמישה ימים במדרשת הרובע בירושלים..
התכנית היא לבוגרות שביעית בלבד!
אני ממש ממש ממש ממליצה בחום ללכת לשםשנה הבאה! זה פשוט חוויה מטורפת!
החוויה הכי משומעותית שהייתה לי בחיים..
והכנה מעולה לתשעה באב..!
בקיצור, לכו לזה שנה הבאה! אין לכן מושג איך תצאו משם..
בציפייה לבניין אריאל במהרה.
אני הייתי מוסיפה להרשם מהר!פצפוניתאחרונהכיון שאם תירצו יותר מאוחר לא יהיו לכן מקומות! (אין חכם כבעל הניסיון! )
עמותת חננו מדווחת כי חוקרי השב"כ הודיעו לעו"ד קידר מעמותת חננו כי בכוונתם לבקש מבית המשפט להאריך את מעצרם של שני הבחורים מיצהר שנעצרו אתמול. עד השעה 13:00 צריכים השניים להגיע לבית משפט השלום בפתח תקווה.
עו"ד עדי קידר מעמותת חננו ייצג את העצורים .
חבריהם של השניים הודיעו כי בכוונתם להפגין בזמן הדיון מחוץ לבית המשפט, זאת במחאה על תנאי המעצר הקשים בהם מוחזקים העצורים. אתמול דיווח עו"ד קידר שנפגש עם העצורים, כי חוקרי השב"כ לקחו מהם את בגדיהם והם מוחזקים בתא קטן ללא שירותים וללא מיטה.
עד עתה לא נמסרה סיבת מעצרם של השניים, למעט תגובת השב"כ לכלי התקשורת כי חשודים בפגיעה ברכוש של ערבים.
a.iקיבלתי על עצמי לא לשמוע שירים בתשעת הימים..(עד עכשיו הייתי שומעת חופשי גם בספירת העומר וכו)
עכשיו, אני ילדה שמכורה למוזיקה..אין מצב יום בלי מוזיקה !! ואני עוד שנייה בדיכאון בגלל שאי אפשר 
למישו יש במקרה רעיון לתחליף למוזיקה ? :O
שבו את לא שומעת שירים!!! תחשבי איזה זכות זאתתת!!!!!!!!!11
בהצלחה=)![]()
בזכותך הפסקתי עכשיו לשמוע שירים כי נזכרתי שגם התחייבתי...
תחשבי על זה שבזכותך עוד מישי עשתה מצווה...אממ...|מנסה לחרטט עוד "רעיונות"|
חחח
מיריצ'י =)ואם ב'מת באלך למצוא תעסוקה אחרת במקום לשמוע שירים אז אני מסתדרת מויין:
תיראי סרטים במחשב
תהיי בפורום 
תשוטטי במיילים
תקפצי לטלוויזיה
תורידי תעזרי קצת בבית!! 
ו....ככה מעבירים יומשלם בלי מוזיקה 
אני עוד רגע מתחרפנת, בכל מקום אני תוקעת מוזיקה:
- שאני שוטפת רצפה\ כלים
- בנסיעות
- לפני שאני הולכת לישון
ועוד מלא פעמים....


~n אני~את זה לא קיבלת על עצמך.
וזה לא נחשב בקטגוריית שמיעת שירים.
אז אני מקווה שזה יכול לעזור לך.
בהצלחה!![]()
הבעייה זה החיסרון במוזיקה עצמה !! לא בזה שהיא מעבירה לי תזמן..זה כמו שיקחו ממני אוכל מבינים ?
בשבירת שיאאאאאאאאאאם מתחילת 9 הימים אני לא שומעת מוסיקה!!!!!!!!!!!
וכע, אני לפעמים שרה לעצמי, אבל כשחברות שלי לידי אני חייבת להפסיק, ככה שאינלי בדיוק מתי לשיר..
אני פשוט משתגעתת!!
אותך להניס לשיא גינס?אני לא שומעת מי"ז בתמוז..
ואם אני הצלחתי, ק"ו שאתם יכולים.
תקראי תהילים במקום.
כל פעם יוצאים עליי בפורום הזה...
מה נסגר?!1?!!1!?!!
זה לא מעניין אותי בכלל.
אני גם מרחף, ואני בכלל לא שם לב שמישהו הפעיל לידי שיר...
בוקר אחד בפנימיה, שמו לנו מוזיקה במסדרון, כדי להעיר אותנו, וזה היה גבוה מאוד! ואחרי עשר דק' שמתי לב שיש קול נורא גבוה שצועק

וגם מלא פעמים קורה לי, שמישהו מפעיל לידי מוזיקה, ואני לא שם לב, ופתאום אני שם לב שמזדמזמת לי בראש איזו מנגינה, ואין לי מושג מאיפה היא צנחה לי לראש...(לפעמים זה גם אחרי שהוא כבר הפסיק...)
והכי מוזר-לפני פורים-חבר שלי היה כל הזמן שר לי"מסיכות רעשנים..."וכו וכו....ולא התייחסתי אליו...
אחרי זה-שבת שלימה המנגינה הזאת חפרה לי בראש,ולפעמים אפילו שרתי אותה בקול(רק את המנגינה, בלי מילים) למרות שהוא כבר הפסיק איתה...
פעם זה היה החיים שלי. לא יכולתי לעשות כלום בלי שיר טווב שאני אוהבת.
היום? חע.
אני רק צריכה שלא יהיה שקט. מצידי תביאו לי לשמוע רדיו בפורטוגזית...
אבל די הפסקתי לשמוע שירים, סתם. כי אני עושה מלא דברים, ואני שוכחת להפעיל ת'מוזיקה, אז אני עושה בלי מוזיקה. כשאני גומרת אני נזכרת שלא שמתי שירים >>
תחשבי על החורבן הנורא, המצור, הגלות. אומרים שעמ"י בלי ביהמ"ק הוא כמו גוף בלי נשמה. תחשבי שהנשמה שלנו בגלות!!!! איזה עצב!!!
שנזכה ללהתאבל באמת ולראות את הגאולה.
שבי ותחשבי.
ותחשבי על מלכות ה' שסרה מהעולם.
ותחשבי על בניינו של מלך העולם מלכו של עם ישראל, המנהיג האדיר שלנו, שבגדנו בו, ולכן הוא החריב את ביתנו, ועמנו נטבח בהמוניו, נשדד, נהרס.
ותחשבי על מה עוד אפשר לחשוב.
ותצטערי על הבית הגדול והקדוש שחרב, ועל התרבויות הזרות ששולטות על העולם בהעדר הקדושה.
ותצטערי על כל אותם אנשים שנרצחו, ונטבחו, ונתלו, ונשחטו, ונשרפו במהלך כל הדורות בגולה.
ותתאבלי עליהם.
ואפילו לא תעלי על דעתך לשמוע מוזיקה!!
זה לא תופס...פשוט תהיי עסוקה!!זה מה שיעזור!!
ודרך אגב- הלוואי שגם אותי היה מדכא לא לשמוע שירים..
אני פשווט שונאאאאאאאאאאאאאאאאאת שירים!!!!!!!!!
וככה אני פחות מתאבלת על ביהמ"ק..
שיבנה במהרה בימינו אמן!!!!!!
על למה הוא נחרב, ועל כול העצב והחורבן..אני מבינה שצריך להתאבל כי אין לנו יותר את הדבר הגדול הזה ביהמ"ק
אבל האבל הזה הוא כבר גדול עלי..כאילו לא לאכול בשר, לא להסתפר וזה זה סבבה אבל עם השירים זה פשוט בילתי נסבל (בימיוחד שאני היחידה בבית שמקפידה על זה ) כאילו איך אפר לעזאזל לחיות בלי מוזיקה ?! אני עוד שנייה בדיכאון בגלל זה !!
תודה באמת לכול מי שעזר
..איתיאל - תודה על הקישור 
מלבד סעודות מצווה חתונה ברית מילה ועוד אירועי מצווה
כנסו ותראו את פסק ההלכה של דולי ישראל:fridmanbooks.co.il/ProductsImages/ProductFiles/P286919.jpg
טוב.. אז לפי מה שאני ראיתי את מעוותת את ההלכה בצורה נוראית. ברור שהרבנים לא התכוונו לכך. נתחיל בכך שכל עצם האיסור לשמוע מוזיקה בזמן הזה שמובא מהגמרא בגיטין (ז.) הוא דוקא על יין (כדפרש"י שם, והתוס' מודה לדבריו), ויש אומרים שמדובר דוקא בכלי נגינה חיים אבל שמיעת שירים מטייפ וכיוצא בו מותר (ש"ות "חלקת יעקב" המובא ב'אגרות משה') .וה'טור' בכלל מסייג דוקא בשירים שנוהגים לקום בהם כמו המלכים, וכן מביא הרמ"א להלכה. "וכבר נהגו כל ישראל לומר דברי תשבחות או שיר של הודאות וזכרון חסדי הקדוש ברוך הוא (אפילו) על היין" (שו"ע). וה"יחוה דעת" התיר אפילו שאינן שירות ותשבחות עם כלי נגינה ברדיו כל עוד זה לא על יין. וכבר כתב ה'פסקי תשובות' שאפשר ללמד זכות כיון שיש חולשת הדורות וזה עוזר לחיזוק הנפש.
ולפי זה נראה שמה שהרבנים אמרו היה רק לענין הופעות מעורבות או הופעות של זמרים שמופיעים במעורב, על מנת להחרימם ולהפסיק עם הבעיה הזו.
[אני לא אגיד כאן את דעתי האישית, שנראה שהרבנים עצמם לא ממש ששים לבקשה אבל חותמים רק כי הרב אמנון יצחק ביקש. אבל זה כבר לא הענין]
בקשר לשלושת השבועות- בפניני ההלכה כתוב שבשבוע האחרון אפשר להקל במוזיקה עצובה - על החורבן.
יותר מזה לא ממש ראיתי.
הגאון הרב זלמן ברוך מלמד שליט"א אמר שלא רק שמותר לשמוע שירים עצובים על החורבן ועל הנחמה בתשעת הימים, אלא שזה אפילו הכרחי!
אם תסיימי את הישר עם כמה דמעות - מה טוב.
ואני מכירה עוד כמה כמוני שהם שורדים ב"ה את כל שלושת השבועות.
אני רק יכולה להמליץ לך על שירים ווקאליים, שאמנם הם לא תמיד ערבים לאוזן, אבל יש מהם כמה יפים.
תאמרי איזה סגנון שירים את אוהבת, ואני כבר אמליץ לך על שירים/ להקות.
חבר',ה תעשו טובה - אני מצרף פה קישור לאתר סקרים, שאפשר להרוויח ממנו - זה הולך ככה - אתה נכנס לאתר, נרשם אליו, ומתחיל כל כמה זמן לקבל סקרים בנושאים שונים לאימייל שלך. אתה נכנס לסקר, ממלא אותו, עונה על כל השאלות, עד שהסקר נגמר. כל סקר שווה סכום מסויים של נקודות שמפורטות בתחילת הסקר (לפי האורך של הסקר) - הנקודות נכנסות לחשבון שלך באתר. על כל 500 נקודות שיש לך, אתה יכול להזמין דרך האתר תו שי של 50 ש"ח של רב תו לעשרות חנויות שונות בארץ. כלומר, אם צברת אלף נקודות ורק אז אתה רוצה להזמין את התו, אתה יכול להזמין 2 תווים ויהיה לך 100 שקל לביזבוזים... נחמד, וממש לא דורש הרבה זמן (כל סקר לוקח כמה דקות למלא, רק שצריך להכנס אליו בזמן כי אחרי כמה שעות - כמה ימים הסקר נסגר) דרך נוספת להרוויח נקודות היא "חבר מביא חבר" (שזה מה שאני עושה עכשיו) - אתה נותן לחברים שלך קישור שאתה מקבל באתר, ומי שנכנס דרך הקישור לאתר, נרשם אליו ועונה על סקר היכרות (כלומר, סקר שבודק נתונים אישיים לגביך, לוודא אילו סקרים כדאי לאתר לשלוח לך...) - מזכה אותך בנקודות מתנה (15 נקודות). חשוב לציין שחובה בסקר ההיכרות לתת פרטים נכונים ואמיתיים, אחרת לא תוכלו לקבל את תו השי (הרי את התו שולחים לכם הבייתה, ולכן צריך שם וכתובת אמיתיים...).
אז בבקשה, חבר'ה - אני רוצה להרוויח עוד נקודות מהחבר מביא חבר, אז אני מצרף פה את הקישור ומי שמוכן, שיכנס, ירשם ויענה על הסקר הראשון - גם אתם יכולים להרוויח מזה בסבבה...
הקישור:
http://www.ipanel.co.il/index.
תודה!!!
אבל בכ"ז אני מקפיצה...
לשיקולכם..
כי אני רמה 3 (מוגן בריבוע), והוא לא עושה לי שום בעייה עם רימון. בכל מקרה אני יכול להבטיח לך שלא אמורה להיות שום בעיתיות באתר, לכן, אם יש בעיות תשלח הודעה לרימון והם יטפלו זאת במהירות האפשרית...
ווסביבות כמה סקרים צריך לענות בשביל קופון של 50 שח??תודה
מין הסתם פעם ראית את התו הזה, הוא מפורסם... זה לעשרות חנויות בכל תחום - מאוכל, דרך ביגוד, ספרים וחשמל. ממש המון חנויות (אבל יש חנויות שהוא שווה בהן פחות מהערך שלו, נגיד, רק 45 ש"ח...). את יכולה לכתוב רב תו בגוגל ולראות לאילו חנויות, או לחילופין לראות ישירות באתר שלהם, מראים שם צילום של הקופון עם פירוט כל החנויות...
בנוגע לסקרים - זה משתנה, כי יש סקרים ברמת נקודות משתנה. לי אישית היו סקרים של 5 נקודות, אבל גם סקרים של 60-70 נקודות, ככה ש... זה לא מוחלט...מבינה? אם תעשי 10 סקרים של 50 נקודות, או תעשי 100 סקרים של 5 נקודות, יצא לך אותו ניקוד, אבל לא את מחליטה מה הניקוד על כל סקר, אלא הם...
אז זה אמין. אל תדאגו. 
ותודה לכל מי שנרשם ועל הדרך עזר גם לי בזה!!!
תודה לכל מי שכבר נרשם! אתם גדולים! וכמובן, שזה עוזר גם לכם וגם אתם תרוויחו מזה...
וגם יש אנשים שכבר קיבלו את התו, ככה שזה מראה על אמינות...
זה ממש מוזר, כשלוחצים על התיבה של ישוב הוא קופץ פתאום....
מנסיון, זה יכול לקחת חצי שנה לפעמים...
http://www.panel4all.co.il?inviterID=589f8edd47af4d1883febae09cfe596b
http://www.midgam.com?ref=86232
http://www.sekernet.co.il/Index.aspx וכשאתם ממלאים פרטים-תכתבו קוד חבר מפנה-44298
אותו ענין של מילוי סקרים וקבלת תווי קניה.. (ואם אתם נרשמים לשם-תעשו את זה דרך הקישורים שהבאתי לכם, כי זה מוסיף לי גם ..
)
בזכותכם ובזכות הנקודות שהוספתם לי כשנרשמתם, יכולתי לבקש שישלחו לי תו, כי היו לי מספיק נקודות (אני חייב לציין שמרוב שכל כך הרבה נרשמו בזמן כה קצר בצוות של האתר קצת חשדו ושלחו אלי מייל שאבהיר איך נרשמו כל כך הרבה בזמן כזה קצר, אז הסברתי להם שפירסמתי בפורומים... הם הבינו, וסוף שבוע שעבר אכן קיבלתי את התו!)
אז זה עוד הוכחה לכך שהתמורה אמיתית...יש לי ביד תו של רב תו אמיתי, ועכשיו יש לי רק התלבטות מה לקנות איתו (בגדים בטוח לא, ואין לי איזה ספר חשוב שאני רוצה לקנות...אולי אם ההורים שלי יערכו קניות אניא ביא להם אותו ואקבל כסף בתמורה, או שאחליט להתפרע במגהולקנות דברים שבא לי...אבל נראה כבר.)
בכל מקרה, אשמח ממש עם עוד אנשים ירשמו לפאנל דרך הקישור הזה:
http://www.ipanel.co.il/index.
" שנועדו להכיר את ההעדפות של המשתמש כדי לשלוח לו סקרים שמתאימים לו...
בעיקרון אנחנו נוהגים לא להתקלח אלא רק אם מסריחים ורק במים קרים או פושרים, אבל אני אישית לא יכול לסבול את זה אז אני מתקלח כל יום במים מאוד חמים! פעם אחת אמרתי לעצמי "נוווו... תשעת הימים וזה..." ועד שלוש בלילה לא הצלחתי להירדם ואז נכנעתי וקמתי להתקלח.... איך אתם נוהגים בעניין מקלחת התשעת הימים?
יפה
http://www.yadkatif.com/h-pics-before.htm
http://www.yadkatif.com/h-pics-syn1.htm
ואם זה לא מספיק אתה יכול לחפש כאן:
ליל ט' באב במוזיאון גוש קטיף בירושלים עד 2 לפנות בוקר
איכה ישבה בדד - 6 שנים לחורבן גוש קטיף
"ברחובה של עיר"
"איכה ברחבה של מוזיאון גוש קטיף בירושלים"
בליל ט′ באב (יום ב′) בשעה 20.30
לאור נרות הזכרון לחורבן גוש קטיף
קינות ומגילת איכה יקראו ע"י ציון טובי מגני טל
בשעה 21.00 שיחתו של הרב יוחנן פריד - רבה של בית מאיר
בנושא : "מחורבן לחזון ותקווה"
המוזיאון יהיה פתוח בערב זה עד 02.00 בבוקר
באולם הסרטים של המוזיאון : מרטון סרטי גוש קטיף
הציבור מוזמן
כניסה 15 ש"ח
תרומות לאחזקה שוטפת למוזיאון ולפעילות הרווחה תתקבלנה בתודה.
אלבום ההתנחלויות יימכר עדיין ב - 125 ש"ח.
בברכת כל ישראל חברים וערבים זה לזה.
לפרטים: שלמה וסרטיל 0545/684066
אח שלי גיבור! רציתי לשתף אותך בניסיוני.
אני זוכר שכנער היו לי המון ניסיונות בעניין שמירת הברית, גם בנושא של להתגבר ולא לראות סרטים אסורים, וגם להינצל מהרהורים, וגם חלילה מלפגום בברית, ואם הייתי נופל הייתי מרגיש עצבות גדולה מאוד וכמעט ייאוש. ולא היה מי שידריך אותי – אז אני זוכר שהבטחתי לעצמי שאם אמצא פתרונות, אז אשתדל להדריך את הנוער שיבוא אחרי- שלא יעברו את הסיוטים שהיו לי.
ברוך ה' דווקא הירידה והרגשת העצבות הקיומית עד שכמעט היה בא לי למות מרוב כאב ועצבות –הם שנתנו לי את הכוח להשתחרר , כי סוף סוף הבנתי שיש לי נשמה קדושה,
ויש לה חוקיות אלוקית, והיא שמחה כשהיא טהורה, ואם אני רואה דברים אסורים וכדו' אז היא ממש סובלת ומתעצבת, ודווקא הירידה והזעקה של הנשמה, וההרגשה שאם אני יורד עוד קצת אני נהיה בהמה- נתנה לי כח בבת אחת להשתחרר ולצאת ממצרים ממ"ט שערי טומאה בחיפזון למ"ט שערי קדושה , כי התעוררה בקרבי היחידה שבנפש- שקלטתי שאני ממש לא נהנה מהיצר אלא רק סובל ממנו- והוא לא מביא לי שום שמחה , אלא רק עצבות עצבות ויאויש, ומכבה לי את הנשמה, ובמקום להרוות את צמאוני במים אני שותה חומץ או מי ים ורק נהיה יותר עצוב ומבואס.
עד שקיבלתי כח להשתחרר ולהתנתק ולא להסתכל יותר טלויזיה בכלל (כמעט) ובחוויה פנימית הבנתי שאני רק סובל מזה, ואם אני מתחיל להסתכל אז אח"כ קשה לי להפסיק,
אז פשוט היה בא לי לפוצץ את הטלוויזיה. יום אחד קבלתי אומץ וחתכתי את החוט חשמל שלה ובשבילי זה היה נקמה פנימית והשתחררות מהמשעבד הזה- המרד הגדול בטלוויזיה החל!!!
( היום אולי האינטרנט הוא האויב אז כדאי להשתחרר , או לפחות לשים רשת מוגבלת לקדושה- ואם כבר אתה משתמש אז לפחות תראה דברים בקדושה {-המלצה: אם אתה בין כך משתמש באינטרנט אז צפה בשעורים המדהימים . באתר::שורשים תל אביב (בארכיון)] ד"א שמעתי על רב גדול שזרק את המחשב שלו מקומה שנייה –נקמה באינטרנט)
ברוך ה'' מצאתי גם גם כמה עצות שממש עזרו לי לחזור לעצמי ולשמחה . ליפול פחות ולקום מהר והייתי רוצה לשתף אתכם בהם:
טז לב מא מב נט עז צ קה קלז קנ לפגם הברית ומי שזוכה לאומרם באותו היום אין צריך לפחוד כי בודאי ניתקן על ידי זה ואמר רבינו ז"ל דאס אשטע איז מקוה- הדבר הראשון הוא טבילת מקוה, אך אפילו אם הוא אנוס שאי אפשר לטבול במקוה אף על פי כן יאמרם כי הם תיקון גדול ונורא מאוד
העצה הזאת הצילה לי את החיים , כי כל הזמן היתי סוחב את העצבות עקב הנפילות והמח שלי נאטם לא היה לי חשק ללמוד ולא להניח תפילין כי הייתי נגעל מעצמי, והייתי מרגיש שהלב שלי מסובב בקליפה כזאת שחונקת אותו מבפנים.
וברוך ה' בזכות העצה הזאת של רבי נחמן למדתי שאם נופלים במקום להתייאש ישר לרוץ למקווה לטבול להיטהר – להתחדש להתרענן, לשחרר את עצמי מהג'יפה שיושבת על הנשמה, להרגיש כמו תינוק שנולד מחדש( מתחת למי המקווה אפשר להרגיש כמו תינוק ברחם אמו , כשנר דולק על ראשו וצופה מסוף העולם ועד סופו ומלמדים אותו את כל התורה כולה ...ולהיזכר ולהתחבר לתפקיד האלוקי לשמו הוצנחה נשמתי לעולם...)
וכיוצאים מהמקווה זו הרגשה כל כך טובה הלב נקי שמח ומשוחרר בקיצור חבל"ז מומלץ לכולם. ואח"כ אומרים את התיקון הכללי שוברים את הקליפות שנוצר עקב הנפילה ומחזירים את הניצוצות של הקדושה שהתפזרו חזרה לנשמתנו, ואפשר לסמוך על ההבטחה של רבי נחמן שזה מועיל מאוד ושוב לא צריך לדאוג כלל- מומלץ לכולם ללכת על זה.
כמו שהבטיח רבי נתן שמי שיטבול כל יום יעבור את העולם הזה בשלום...
" טבילת מקוה מושיע מכל הצרות ומטהרת מכל הטומאות ומכל החטאים , כי מקוה ממשכת דעת וחסד עליון מאוד וזוכה לפרנסה בנקל ולרפואה ולחיים ואריכות ימים ולעורר בני אדם לה' יתברך, ונתבטל המחלוקת וכעס וזוכה לשלום ולרחמים ולדעת גדול"
ויהי רצון שבזכות שמירת הברית נזכה לירושת ארץ ישראל "שעיקר קיומה על ידי שמירת הברית כמו שכתוב "ועמך כולם צדיקים לעולם ירשו ארץ" וצדיק הוא מאן דנטיר ( שומר) ברית והם דיקא יורשים ארץ ישראל הקדושה" (רבי נתן בליקוטי הלכות)
אשמח להיות לעזר וכן לסמינריונים בנושא 0506733859 ה' הוא המלך!
יש לך גם את המכתב ההוא לבנות? הזה על הצלת השכינה בא"י או משו' כזה..
20110808040815.doc תפילה לבת ישראל על ארץ ישראל
א. ה' יברך אותך שכואב לך. זה סימן שאת צדיקה.
ב. אני לא הקב"ה , לדעת בדיוק מה התיקון, אבל אוכל לומר מה נראה לי:
1. אפשר בהחלט לומר גם את התיקון הכללי, זה טוב גם לבנות. ולכוון על זה.
2. בדרך כלל כל פגם ועבירה, מעבירה ניצוצות קדושה וחיים, לס"א. ולכן צריך לנסות לפדות את הניצוצות שנפלו, והעיקר על ידי קיבוץ נדחים וקירוב רחוקים/ או קרובים, ז"א לעזור לנשות שנפלו, לצאת מהבוץ. לכן טוב לזכות את הרבים. או בצורה סמויה על ידי שמתפללים עליהם, (גם בסתר) וע"י שמתבוננים בנקודה הטובה שלהם, ודנים אותם לכף זכות.
או ע"י הפצה, ובמקרה הזה, הפצת צניעות, הפצת תיקון הכללי, הפצת המכתב לעוד חברים.התפילה לבנות ישראל וכדו'
להפוך את כאב בנפילה למנוף ללהרתם לעורר רחמים על כל הנוער והדור ולעזור לו.
בהצלחה
המלצה: להכנס לפורום השאלות (וגם לשערים)באתר אומץ של הרב בזאנסון, יש שמה תשובות מרגשות שלו בנושאים אלו ואחרים
אבל אני חושב שהעצה הכי טובה היא פשוט לשים רימון, לא?...