וואו!
אז מה יש לנו מוצאי שבת?
פ-ו-ר-י-ם!
אז בואו נדבר טיפה על מה שמכניס את האוירה ונותן את ההשראה של חג פורים.
מגילת אסתר.
מה בעצם מיוחד במגילה הזו?
למה היא כ"כ משפיעה לנו על הפורים?
האם עצם זה שה' עשה לנו נס והציל אותנו?
מעניין...ה' לא מוזכר ולו פעם אחת בכל המגילה.
אז ה' הוא נסתר או נגלה במגילה?
מייד נראה...
מגילת אסתר, מגילה מופלאה הנקראת על שם אשה. אסתר.
סיפור דרמה על עם ישראל שנמצא בשיא חשכת הגלות, כאשר גזירה איומה מרחפת על עמ"י - השמדת כל עם ישראל ביום אחד רח"ל!
צורך מיידי לעורר את עם ישראל ממשתה אחשוורוש ולהזכיר לו שהוא אינו כשאר מאה עשרים ושבע מדינות. אלא הוא עם יחיד ומיוחד.
סיימנו את הפרק הראשון במגילה. פרק ארוך מאוד. כ"ב פסוקים. אבל מאוד מוזר...אין שם אף איזכור לא על מרדכי ולא על אסתר.. רגע! תגידו לי, למה לי לקרוא את הפרק הראשון? מה לי ולטורי רכילות על הרומן בין המלך הפרסי למלכה ועל הסיכסוך ביניהם? אם כבר שהיו שמים את כל תולדותיו של אחשוורוש. אבל מכ'פת לי מכל מה שהלך שם?
בעצם, אולי זה בורא עולם שרוקם את העלילה ומכשיר את השטח עבור הצלת עם ישראל?
אולי ישנה סיבה יותר תהליכית עבור סירובה של ושתי לבוא? (צרעת וזנב..אז זוכרים, כן?)(דיוקן של ושתי למי ששכח
).
אולי דווקא כאחשוורוש חושב שהצליח במזימתו ולהטמיע את עמ"י בתוך האוכל היין והנשים, ה' גורם לשני הרשעים להסתכסך וזה מציל את עמ"י?
הלאה.
סיימנו פרק ב'. עוד פרק ארוך במיוחד. אבל קרה עד עכשיו עוד משו מיוחד. עד עכשיו אף אחד עוד לא הרעיש במילה "המן". הילדים כבר במושבים...ואת התחושה הזו מתומצתת היטב במילותיו האחרונות של פרק ב': "ויכתב בספר דברי הימים לפני המלך". משום מה ספר דברי הימים הזה מזכיר טיפה את ספר ההיסטוריה המשעמם.
אין המן. אין להשמיד להרוג ולאבד. אין ונהפוך הוא. הכל ספר היסטוריה.
אבל אולי אין הדברים כך?
בואו נשים לב מה קרה בפרקים האלה. המן אמנם לא ניזכר פה. אולם שני אנשים אחרים הועלו על נס.
מרדכי ואסתר בת דדו.
כשהיינו ילדים זה היה נראה לנו שההתחלה של המגילה משעממת, בהמשך עם ישראל נכנס וצרות, ורק בסוף ה' מגיע ומטפל בכל הרשעים. סגנון שאולי טיפה מזכיר את ימי השופטים.
אבל פה זה לא כך. זה לא שה' אומר "טוב נו, אם אין ברירה אז נלך להציל את עמ"י". ה' מושך בחוטים מהפסוק הראשון במגילה. את מרדכי ואסתר הוא קודם כל מרים ושם אותם בתפקידים שלהם במשחק. את אסתר בתור המלכה, ואת מרדכי בתור מציל המלך. רק אז, אחרי שה' מקדים את הרפואה הוא יכול לגשת לשלב הבא. המכה. סכנת קיומו של עמ"י רח"ל.
לאדם צר אופקים זה נראה שזהו. קרה מה שקרה וקיימת גזירה על עמ"י.
לא כן מרדכי ואסתר. חכמינו אומרים בפרקי אבות שמנין לכך שכל האומר דבר בשם אומרו מביא גאולה לעולם? מהפסוק "ותאמר אסתר למלך בשם מרדכי". היא אמרה לו שבגתן ותרש רוצים לפגוע בו. אסתר היתה נורמאלית? היא שבויה בידי מלך גוי מטורף לגמרי שכל כולו שטוף זימה ותענוגות ומשתאות שבעבר הוציא את אשתו להורג במחי יד (אמור להפריע לאסתר בתור אשתו, לא?) והיא הולכת ו...מצילה את אחשוורוש???
אסתר לא היתה טיפשה. אסתר היתה רחבת אופקים בדיוק כמו מרדכי. "ואת מאמר מרדכי אסתר עושה" (ב',כ'). לא לחינם היה ליד בגתן ותרש מרדכי שידע את השפה הטרסית. הוא ידע שבעים לשון בתור אדם מאנשי כנסת הגדולה, מיושבי לשכת הגזית וראש הסנהדרין. הוא אף היה אחד מארבעים ושמונה נביאים שעמדו לישראל (ובהמשך גם רב פורים נוג"ה תשע"א). הוא מוזכר לראשונה בתואר המילה "איש". תואר שהמקרא לא נותן אותו לכל אחד. "אין איש אלא לשון חשיבות" אומר רש"י בתחילת פרשת שלח.
אמונה כ"כ גדולה היתה הן לאסתר והן למרדכי. ידיעה ברורה כשמש שהגאולה בא תבוא.
רואים זאת באופן מובהק כ"כ בדברים שמרדכי שולח לומר לאסתר "כי אם החרש תחרישי בעת הזאת-רווח והצלה יעמוד ליהודים ממקום אחר ואת ובית אביך תאבדו" ידיעה ברורה ללא מצרים.
תקשו: מה אסתר אינה מאמינה ולכן היא פוחדת? וחוץ מזה מה זה "את ובית אביך תאבדו"? הרי אמרנו בפרק א' שאין לאסתר אב ואם ולכן מרדכי לקח אותה לבת?!
אלא, אסתר כאמור היא בת דדו של מרדכי. ומרדכי היה נכד של שמעי בן קיש. ואסתר שהיתה בת דדו היתה מזרע שאול בן קיש. שאול לא הרג את אגג מלך עמלק כפי שנקרא השבת בהפטרה. אסתר יכולה לתקן זאת ע"י שהיא תלך לאחשוורוש ותגרום לכך שיימחה עמלק. "ואת (אסתר) ובית אביך (שאול) תאבדו".
שניהם, גם מרדכי וגם אסתר יודעים שהגאולה תגיע בסופו של דבר.
כתוב בהמשך המגילה "כי האיש מרדכי הולך וגדול" (ט,ד). "הולך וגדול" זהו הסוד של מגילת אסתר. מגילה שמראה לנו כי הגאולה היא קמעה קמעה עם המון קשיים בדרך.
גם אסתר נקראה בספר תהילים איילת השחר: "למנצח על איילת השחר.." (תהילים כ"ב) כך היא גאולתם של ישראל. קמעה קמעה.
מרדכי בניגוד לכל שאר העולם יודע שאין צורך לכרע ולהשתחוות להמן הרשע. הוא יודע שהמן הוא עוד חלק מהתהליך שבסופו עמ"י יגאל. ולולא מרדכי שעמד להם לישראל באותה שעה מי יודע מה היה...
יש את הכתב במגילת אסתר שאותו אנו יודעים כבר מהגן. הכתב שכל גוי גם יכול להבין אותו ככל חומר היסטורי. אולם בכל היסטוריה ישנו גם הסתר-יה. לעם ישראל יש גם את הקלף הכשר שבין הכתב. אותו הקלף של ההיסטוריה הסמויה של עם ישראל שאף אחד לא יבין מלבד עמ"י. היסטוריה של עם קטן ששרד אלפי שנות גלות בחושך ובמכאוב. עם סגולה. שדרכו של העם היא נופל וקם ושוב נופל ושוב קם.
את הגאולה של השנים האחרונות של עמ"י שקם שוב לאחר שאומות העולם ניסו בפעם ה"מי יודע כמה" להשמיד להרוג ולאבד קשה שלא לראות.
עמלק שונא אותנו. ולכן ויודע שאנו שואבים את כוחותינו מהמועדים. המן שרצה להתלונן על ע"מי אמר לאחשוורוש שהיהודים תמיד מתחמקים בתואנה של שה"י פה"י - שבת היום פסח היום. ואת זה עמלק שונא! הוא לא מסוגל לראות אותנו חוגגים את חגינו כבכל שנה ושנה. את האקציות בשואה, הגרמנים ימ"ש השתדלו לעשות דווקא בחגים. למה? כי הם ידעו שעמ"י שואב את כוחותיו דווקא מהמועדים.
לפני שבוע נכנס עמלקי אחד לבית יהודי קדוש והעלה את נשמותיהם של חמישה קדושים לגנזי מרומים. חמשה זה אותיות של שמחה. הוא ידע שחג הפורים הוא החג עם שיא השמחה של עמ"י. ואת השמחה הזאת הוא ניסה להרוס.
האם הוא הצליח?
זה תלוי בנו. אם נרים ידיים ונוותר על השמחה בפורים הזה או...נהיה שמחים!
לא. מסתבר שעמלק לא ניצח אותנו ולא ינצח אותנו!
אנו קוראים השבת על מחיית עמלק.
האם כל מחיית עמלק תתסתכם אצלנו בהרעשה ב"המן"?
לא. כי אנו יודעים שסודו של עמ"י ביום זה הוא השמחה.
כך נעשה את שמו של ה' שלם ואת כסאו שלם.
ויהי רצון שמתוך האמונה האמיתית המופיעה במגילת אסתר נזכה שגם השנה נאיר את עצמנו באורה המופלא של המגילה. ונוכיח לכל העולם שעם ישראל חי!!!
לסיום..תודה למחשב שהביאנו עד הלום (קרדיט לטובי).
לערוץ שבע ובפרט למשה למפרט שמושך כל הזמן מלמעלה בחוטי הפורום.
שבת שלום ופורים שמח בלי סוף!
אוהבים אתכם בלי סוף נוג"איסטים מדהימים שלנו ושולחים חיבוק ענק(!) לכולכם!!!
ב.ש. ומתוקה שכזאת....















הודעה זאת חסרת תוכן לחלוטין כל מטרתה היא קיום התקנון בלבד!!!! 




.
חג שמח לכל תושבי הפרזות הבטטות שלנו!לי יש עוד יום עד החג הבא עלינו לטובה


] , אז רוצו!!