שרשור חדש
למה אני מגן על רבנים?די שרוט
למה עדיין מפריע לי "ביזוי ת"ח"?

נבצר ממני להבין
..מיונז
אולי מפריע לך שמבזים אנשים בכל מצב בלי קשר למה הם?
יש מצבדי שרוט
פשוט לא יצא לי להגן על "אנשים רגילים". זה פחות מצוי.
בגלל שאתה חרדי בדימוס, פשוט מאודחולת שוקולד
טוב שזה לקח אותך לשם ולא לביזוי קיצוני של ת"ח
יש רבנים ששווה להגן עליהם.תילי חורבותאחרונה
כמו הרה"ג שמואל אליהו שליט"א
בר מצווה של המשפחה.תורם דם (חדש)
עם איזה לבוש לבוא?🤔
עם איך שבאים לברמצווהחולת שוקולד
בסוף באתי עם כל הלבוש והתכשיטיםתילי חורבותאחרונה
ובכניסה שמתי גם כיפה...
☹️הגיבן מנוטרדהם
עבר עריכה על ידי הגיבן מנוטרדהם בתאריך ח' בטבת תשפ"ב 09:10
אני תכף אשוב
אליך אבא אהוב
הכל אצלי רקוב
שלילי ללא חיוב
הגוי של הישוב
קוראים לי בתיעוב
תיסתלק ואל תשוב
צריך לכלוא אותך בכלוב
יחתיכת גנוב!
😟חולת שוקולדאחרונה
זה מקומם!!חולת שוקולד
נמאס לי לקרוא על חלומות או מוות קליני שמוצגים כמסרים מעולם הבא כאילו זאת אמת מוחלטת בלי בכלל לחשוב שאולי, רק אולי, זה הכל במח שלנו שנמצא לגמרי כאן וחולם על מישהו שמת ועל המסר הזה כי חשבנו עליו בזמן העירות ואף אחד לא "בא" לאף אחד בחלום, בדיוק כמו שכשחולמים על מישהו חי הוא לא "בא" בחלום
זה נשמע כ"כ אמיתי וזה פשוט מטעה, גם אנשים חכמים ורציונאליים יכולים ליפול לקישקוש הזה ו...אוף
מחילה על החיטוט בכ"א שלך אבל ראיתי שזה נושא שנורא הפריע לךציפור בלי כנף
יצא לך לראות מה דעת הרב משה רט בנושא? יש רצון טבעי אצל אנשים רציונליים להאמין שהכל עובד באותה צורה, אבל למה כל כך קשה להניח שהעולם לא תמיד עקבי? זה שפעם אחת או אלף קרה משהו מסויים בצורה מסויימת לא מבטיח לנו בשום צורה שזה תמיד יקרה באותה צורה.
לא ממש הבנתי אותךחולת שוקולד
אבל *זה* בדיוק מה שמעצבן- אפילו כשאומרים לכם שזה לא נכון מדעית אתם מאמינים לזה יותר מאשר למדע
ולמה שרב ידע יותר מרופא או מדען?
הנק' שלי היא שהמדע לא באמת יודעציפור בלי כנף
המדע אומר שאחרי כך וכך תצפיות כשתעשי א' ככל הנראה התוצאה תהיה ב', זה לא אומר שהתוצאה תמיד תהיה ב'.
וחוץ מזה יש הרבה רבנים שגם מתנגדים לאמונה במיסטיקה, הרמב"מיסטים במיוחד.
נכון המדע לא יודע הכלחולת שוקולד
אבל אם הוא אומר שכל ה"מיסטיקה" הזאת היא בסה"כ תהליכים טבעיים במח זה בעיני הרבה הרבה הרבה (הרבה) יותר חזק מאמונה מיסטיקנית
קח למשל את התופעה שנקראת "דז'ה וו" מה יותר הגיוני- שזה זכרונות מגלגול קודם או שזה שיבוש בפעולת הזיכרון במח שגורם לנו לזכור זיכרון קצר טווח כזיכרון ארוך טווח? לי התשובה ברורה
אז... אהמ..... למה לקרוא?די שרוט
תתמקדי במדע. הרבה יותר מחכים.
לי זה לא משנהחולת שוקולד
זה משנה למי שכן מאמין כי זה גורם לו לחיות בשקר ןלבזבז את החיים שלו על קישקושים ללא תכלית
חבל, אנחנו חיים רק פעם אחת (?)
אני חושב שאולי אנחנו לא צריכים לחיות את החיים של אחריםדי שרוט
אלא לחיות את החיים שלנו עצמנו כפי שאנחנו מבינים.

את לעולם לא תוכלי להבין 9 מיליארד בני אדם בעולם. חבל על המאמץ.
הבעיה שחלק מהאחרים האלו הם המשפחה והחברה שליחולת שוקולד
אבל הם מאמינים שזה נכוןציפור בלי כנף
יש לך הוכחה מוחלטת שאתה יכולה לומר להם שזה לא נכון?
אם הם לא היו מאמינים שזה נכון לא היתה לי בעיהחולת שוקולד
הבנתי. זה כבר קצת יותר מורכב באמת.די שרוט
אבל יחד עם זאת, אפילו אם מדובר בקרובי משפחה, אולי שווה להניח להם בכל זאת?

אחרי הכל קשה מאוד עד בלתי אפשרי לשכנע אדם מאמין אחרת.
ברור, אני לא מנסה לשכנע אף אחדחולת שוקולד
רק שכואב לי על הילדים שלי וקצת קשה לי חברתית
אני אגיד לך משהו שיפתיע אותךדי שרוט
אני כפי שאת יודעת כבר כמעט כמוך.
כמעט ולא מאמין בשום דבר ממה שלימדו אותי.

ובכל זאת, את הילדים שלי אני מחנך שכן יאמינו בדת ולא סתם בדת, אלא בצורה האורתודוקסית שלה.

למה?

כי להאמין במשהו, זה אומר יציבות. זה אומר לא להתחיל עכשיו לטלטל את העולם שלהם בדיוק כמו שאני עברתי.

אני הטלטלתי אנה ואנה והרושם של הטלטלות האלה נותנים את אותותיהם עד היום.
זה גורם להרבה כאב ראש.
להרבה מחשבות.
להרבה אי ודאויות.

אני לא רוצה שהם יחיו ככה.
מעדיף שינתבו את המשאבים הריגשיים והאינטלקטואלים שלהם להתפתחות עצמית ולא שינודו כמו נוודים בעולם לא ברור כמו שקורה לי.

לא רוצה שיחיו בעולם החילוני, שהוא כשלעצמו לגיטימי, אבל אני לא סומך על העולם הזה שידע לגרום לילדים לזרום עם החיים ולא להתקע בשאלות הרות גורל.

זה לא שהדת מפריעה להם. הם חיים בטוב ובנעימים. הם לא מרגישים כפיה. לא מרגישים מחנק.
הם מרגישים טוב עם זה.
אהמ, ואווחולת שוקולד
בעצם אתה אומר שהיית מעדיף להאמין כי בעיניך החיים של הדתיים קלים יותר?

האם אתה חושב שזה נכון לחנך את הילדים להאמין במשהו שאתה לא מאמין בו? באותה מידה אתה יכול לחנך אותם להאמין במפלצת הספגטי המעופפת, הלא כן?

ובעצם.. זה לא מבטיח שום דבר, כמו שאתה היטלטלת למרות החינוך הזה

רגע, אשתך מאמינה? בעד חינוך דתי?



האמת שאני גם לא חושבת שאמונה (ורק אמונה) נותנת יציבות/ משמעות
בנוגע למוות קליניצ'יאל

יש הרבה סיבות לחשוב שזה כן מייצג משהו אמתי, ולא רק חלום של המוח.
ממליץ לך לקרוא את הספר "החיים שאחרי החיים" של ריימונד מודי.

לא יודעת אם הרבה אבל יש כמהחולת שוקולדאחרונה
נגיד זה שפוגשים קרובי משפחה

אבל הסיבות לא לחשוב ככה יותר רבות וחזקות, יותר מדעיות, יותר מגובות במחקרים (אם אף אחד לא ידע לספר שבזמן המוות קליני שלו היה בחדר איזה חפץ ענק ששמו שם בכוונה אצל כל המטופלים וכולם סיפרו רק דברים רגילים כמו מה הרופאים עשו זה אומר דרשני)

בכל מקרה גם אם יש סיבות להאמין שכן א"א להציג את זה כמשהו וודאי

סתם כי בא לי לכתוב בשבת ופה "מותר"חולת שוקולד
ובא לי גם בשבת לפתוח את הפורום ולראות תגובות🙃
יפה. השלב הבא זה לאכול בכיפור. אה רגע...........די שרוט
😁
פשששיי לא ידעתיפשוט אני..

(רק הרגע גיליתי על הפורום הזה)

 

אז את לא דתיה?

 

"בארון"?

 

בעלך והילדים (אם יש) יודעים?

עכשיו ראיתי מה כתבת בסוכות וקיבלתי קצת תשובות פשוט אני..


אחלהחולת שוקולדאחרונה
איך אתאיסטים/חילונים מתמודדים עם אי הודאות של המוות?אריק מהדרום
אין אי וודאותruthi
מה שקיים זה הכאן והעכשיו
אין לי שום פחד מהמוות כי אין אחריו כלום
ומה שנשאר אחרי זה האנרגיה שלי, הילדים שלי, המורשת הרוחנית תקרא לזה, הערכים שהנחלתי להם, האנשים שהייתי משמעותית עבורם וכן הלאה.
וזה לא מפחיד לא להיות?חולת שוקולד
בכלל לא.ruthi
החיים שלי מלאים ומשמעותיים כאן ועכשיו.
זה מה שחשוב.
להיות אדם טוב, מועיל, יעיל, עוד מילים בשורש נ.ע.ל.
להקשיב לאחרים במה שאפשר. לסייע.
לעשות מה שצריך, מבפנים, מהלב.
לעשות טוב.
לא לפגוע.
להאמין במפלצת הספגטי המעופפת
אני רעבה עכשיו
רותי די!
חחחחולת שוקולד
כיף לך, אותי האפשרות הזאת מפחידה מאוד

איך את מסבירה את זה שאנשים שחוו מוות קליני ידעו לומר מה קרה בחדר בזמן שהם היו עם רגל אחת בחוץ? אמנם המח עדיין מתפקד אבל לא נראה לי שברמה כזאת, והעיניים בטח לא רואות...
יש לזה הסבר מדעי, אחפש לך אחר כךruthi
קוראים לזה N.D.Eדי שרוט
Near death experience
מחכה להסבר😉חולת שוקולד
@ruthi
מה שדי שרוט כתבruthi
לא הבנתי איך זה מסביר את זה שהםחולת שוקולד
"ראו" את עצמם ואת הסביבה בלי מח ובלי חושים
משהו שמישהו מחברי כתב בעניין הזה.ruthi
אם כבר זו "הוכחה מוחצת" לנצרות... יש המון נוצרים שמעידים שחוו את ישו וכאלו, יש על זה סידרה בדיסקאברי.

תכלס לפי המדע, מה שאנשים שחוו מוות קליני מעידים אלו תוצאות של סמי ההרדמה שקיבלו חולים בבית חולים.
או יש כאלו שמסבירים שאלו תוצאות של חוסר הגעת חמצן למח.

התיאוריה המדיעת פחות משנה, היות וכאמור אין כאן הוכחה לשום כלום, כי גם נוצרים מעידים על זה וגם דרוזים וגם מוסלמים .. אז כניראה שאין קשר בין זה לבין יהדות וההפך זה סותר חזיתית את היהדות שסוברת כי רק ליהודי יש נשמה עילאית...
זה לא או דת או כלוםחולת שוקולדאחרונה
הם אומרים דברים שונים כי זה השלב שהמח עדיין פעיל במידה מסויימת

מה שמעסיק אותי זה העניין הזה שהם אולי יודעים דברים שקרו בזמן שהמח לא עבד

קראתי על מחקר שעשו ששמו חפץ במקום גבוה בחדר ושאלו את ה"מתים" איזה חפץ היה שם, הבעיה שההמשך לא חד משמעי, קראתי גירסאות שונות, וזאת הבעיה עם הדברים האלה
אממ, מה זה מסביר?חולת שוקולד
זה תיאור של התופעה אבל מה ההסבר?
יש גם הסבר באמצע. חשוב לצייןדי שרוט
שאין הסבר אחד מוחלט וזהו.

במחקרים מדעיים נותנים מספר אפשרויות.
אחד מהעקרונות החשובים במחקר מדעי זה עקרון ההפרכה.
כלומר, תיאוריה מדעית חייבת להיות נתונה להפרכה על מנת שהיא תחשב כמדעית.

גם כאן. יש באמצע הערך בויקיפדיה מספר אפשרויות שחוקרים שונים נותנים.
אבל המדע יכול להסביר רק דברים "מדעיים"חולת שוקולד
ולא מיסטיקה

אם אין הסבר מדעי לזה שבן אדם מחוסר הכרה רןאה אנשים שלא הכיר בחייו (וקיימים במציאות) ויודע לספר מי היה לידו ומה קרה שם אז יש משהו במיסטיקה

לא בטוח שזה אומר שיש המשך לאחר המוות, אולי המיסטיקה הזאת עובדת רק כל עוד לא מתים לגמרי

אני אישית מבועתת מהמחשבה שלא ישאר ממני כלום ומנסה להאחז בתקווה שאולי בכ"ז אבל לאחרונה נאלצת להבין שכנראה שלא😱
זה לא קשור לאתאיסטים או חילוניםחולת שוקולד
האמונה שיש חיים אחרי המוות לא קשורה לאלהים ולא לדת (מה גם שהרבה חילונים כן מאמינים)

כולנו מתמודדים עם אי הודאות הזאת, גם דתיים לא יודעים כלום, הם רק מאמינים, זאת דיעה, לא ידיעה, ובסוף את העובדות כולנו נגלה אחרי 120 והעובדות יהיו אותו דבר אצל כולם

איך אנשים מאמינים מתמודדים עם הידיעה שהם הולכים להענש על החטאים ואין להם מושג אפילו איך ובמה?

וגם, זה לא *סיבה* להאמין, זאת תוצאה של מי שמאמין בלי קשר, שמעת על זה שהדת היא אופיום?
איפה אתה ?חולת שוקולד
@אריק מהדרום
מה הכוונה?אריק מהדרום
סתם, מסקרן אותי מה יש לך לומרחולת שוקולד
אני לא חושב שיש לכם תשובה מספקתאריק מהדרום
יש כאלה שאולי לא מפחדים מהמוות אבל את הבעיה של אי הוודאות לא פתרתם לכם.
בדיוק!חולת שוקולד
גם לדתיים יש אי וודאות בדיוק בדיוק כמו לחילונים וכמו לאתאיסטים וכמו לכל בני האדם ללא יוצא מין הכלל

אם היתה וודאות לא היו דעות שונות

וכן, המוות הוא מפחיד, מפחיד מאוד, את כולנו, וההתמוגדות איתו היא או להדחיק או לעבוד על עצמך שבוודאות יש משהו מעבר (גם בזה שאין כלום אין לאף אחד וודאות אבל כל עוד לא ידוע משהו אחר אז זו ברירת המחדל)
א-ב זה כולנו, דתיים-חילונים-אתאיסטים, כוווולםחולת שוקולד
כמו הדתיים.חוני המעגל פינות
ברוך הבא לי 😄פשוט אני..
לא דתלש במובן הקלאסי (לפחות לא בהווה), אבל קשור בכל נימי נפשי לקבוצה.
איזה מרגש!

שכוייח וכל טוב
דתלשלשימ''לאחרונה


מה דעתכם על שרשור היכרות?חולת שוקולד
עבר עריכה על ידי חולת שוקולד בתאריך ט"ו באלול תשפ"א 09:59
עבר עריכה על ידי חולת שוקולד בתאריך ט"ו באלול תשפ"א 09:59
עבר עריכה על ידי חולת שוקולד בתאריך ט"ו באלול תשפ"א 09:58
עבר עריכה על ידי חולת שוקולד בתאריך ט"ו באלול תשפ"א 09:58
עבר עריכה על ידי חולת שוקולד בתאריך ט"ו באלול תשפ"א 09:58
פשוט הצטרפו מלא ניקים חדשים ויש פה הוואי חברתי שחבל על הזמן

סתם..

אבל נחמד להכיר קצת יותר את הפרטנרים כאן

אז יאללה אל תייבשו😁

שאלות מנחות-
1. גיל
2. סטטוס משפחתי
3. סטטוס דתי
4. איזור מגורים<
5. פרט משמעותי על עצמיכם
>br 6. קצת על מה שהביא אתכם לפורום הזה
אני כמובן אתחילחולת שוקולד
ובכן.... אהמ אהמ...

נעים להכיר, חולת שוקולד, בת 34 (יכולה להיות סבתא של רובכם) נשואה באושר ואם לחמישה מקסימים, גרה איפשהו בחור בצפון הארץ

כבר שנים שאני מרגישה לא מחוברת וכועסת על ה' (בהנחה שהוא קיים)
עדיין שמרתי מצוות למרות מיליוני הספקות אבל עם אנטי גדול ולגמרי מתוך פחד מעונש
עד שלפני שנה הרגשתי שנמאס לי ופתחתי בבירור, קראתי ברשת ודיברתי עם אנשים ולמרבה הפלא אחרי זמן ממש קצר פשוט איבדתי את זה
האמת שזורם. מלא זמן לא היה שרשור היכרות מענייןקפיץ
בת 20, בצבא,
דוסית מבחוץ
מהמרכז
יש הרבה מה לכתוב כאן, אבל את הרוב נראה לי שיודעים, ואת מה שלא יודעים כנראה שיש סיבה שלא.
אני כאן כי אני כאן, הגעתי לכאן פעם והיו מספיק סיבות להשאר. טכנית מה הביא אותי? האנשים במפגש פסיפס (כן. פעם מזמן כשהיה דבר כזה) שסיפרו לי שהמקום הזה קים 😛
👍 תודה שמנעת ממני השפלה עצמית😂חולת שוקולד
עובכן|מכחכח בגרונו|פטל.
1. גיל:
- 18 כזה וחבל שלא לעד.
2. סטטוס משפחתי:
- רווק (איזה צליל דוחה יש למילה הזאת) אם זאת אכן השאלה.
3. סטטוס דתי:
- אממ בבירור.
4. איזור מגורים:
- אני קצת אדלג על זה בבקשה ("ברשותכם" מרגישה לי כל כך דתית)
5. פרט משמעותי על עצמיכם:
- לא משמעותי אבל אני לא חושב שהייתי טוב באיור לולא שיעורי הקודש המשעממים🥵
6. קצת על מה שהביא אתכם לפורום הזה:
- מאז ומעולם קיימתי מצוות רק כי לא הייתה לי ברירה, כך שגם בתור דתי הזדהתי עם התכנים והתסכולים שעולים פה, סו, יאה
לגבי 3חולת שוקולד
לגבי 3 אולי אוכל לעזור, יש לי קצת ניסיון

והנה הצלחנו למצוא משהו טוב בדת, היא שיפרה את כישורי האיור שלך, הוכחה שבכל דבר רע יש גם טוב

ולגבי 6- מזדהה כ"כ
טובמי?
1. 18
2. רווקה חח
3. אממ לא יודעת איך בדיוק להגדיר את עצמי...מבחוץ דתיה לחלוטין.. מבפנים..🤷🏻‍♀️
4.צונזר מחשש לאאוטינג
5. וואלה לא יודעת
6. מאיזה דיון בנוגה.. ששלחו קישור לאיזה דיון פה.. משהו כזה נראלי
מצטרפתruthi
1. גיל - 39, עקפתי את כולכם בסיבוב
2. סטטוס משפחתי-גרושה פעמיים +2 ילדים
3. סטטוס דתי- חרדית לשעבר
4. איזור מגורים-מושב שכוח בדרום
5. פרט משמעותי על עצמיכם- מעבר לעובדה שאני חרדית לשעבר, אני אקטיביסטית ופעילה בנושאי יציאה בשאלה וסיוע ליוצאים
>br 6. קצת על מה שהביא אתכם לפורום הזה-קישור מאיזה פורום
סיוע ליוצאים? וואלהחולת שוקולד
באיזה תחום? חברתי/ משפחתי/ נפשי?

אני לא אתנגד להסתייע🤨

בכלל, אני חושבת שלא תזיק לי איזה קבוצת חברים שמבינים את עולמי
אני בתחום החברתי והמשפחתיruthi
אבל יש סיוע בתחומים שונים על ידי עמותות שונות
פונה באישיחולת שוקולד
טוב, גם אני 🤭קלמנטי
1. 27
2.רווקה
3. דתיה מאוד בלב, וכן מאמינה. כלפי חוץ אני במקום קצת מבולבל בין עולמות שונים ולרוב המעשים וכל המסביב רחוקים מלשקף את האמונה שלי.
6. לא זוכרת איך הגעתי, הרבה זמן שהפורום הזה שמור אצלי במועדפים אבל לא יצא לי לכתוב פה באמת.. הסתירות שקיימות אצלי בין מה שהולך בלב לבין המקום שאני נמצאת בו בפועל משכו אותי לפה..
איזה קטע אצלי זה היה הפוךחולת שוקולד
הייתי דתיה מאוד במעשים, מקפידה על קלה כחמורה, אבל בלב רחוקה מאוד, מאמינה אבל בו זמנית כ"כ אנטי דת ולא מחוברת
🙋‍♀️רצה לאש
1. 19
2. רווקה
3. דתלשית🤷‍♀️ בפועל אני חילוניה אבל מנטלית עדיין קצת דתיה
"מנטלית"- מצאת את המילה!חולת שוקולד
עכשיו אני יודעת איך להגדיר את מה שאני מרגישה- דתיה מנטלית
יוו, תודה! ממש עוזר ההגדרה הזאת
קצת באיחור אבל מוטב וכו' לא?די שרוט
1. 34
2. נשוי
3. כנראה שלא דתל"ש אבל כנראה שגם לא דתי. אבל מה שכן, אני חרדל"ש. באתי מבית חרדי.
4. ירושלים עיר הקוידש
5. אני אשכנזי ולא אוהב גפילטע.
6. תגובה של אריק מיודעינו שהפנה לכאן.
חבד זה חרדי? 🤔חולת שוקולד
חב"ד זה לגמרי חרדי. במלוא מובן המילה.די שרוט
אנשים נוטים לחשוב "אה חב"ד אז זה בסדר".
אז זהו שלא. זה חרדי ככל החרדים.
לא בקטע של בסדרחולת שוקולד
זה פשוט לא מה שמקובל להגדיר "חרדי" מבחינה חברתית, זה מין מגזר בפני עצמו כזה

ובכ"ז- בחב"ד יש יותר הכלה, הם הרבה יותר עממיים, ונראה לי שגם אין אצלם (או הרבה פחות) את הקודים החברתיים שמקובלים בחברה החרדית- פחות מקפידים על הלבוש, גם הנשים מתלבשות פחות או יותר כמו חרד"ל כזה ואם לא הפיאה לא היו מבדילים, וכל ענייני השידוכים, היחוס המשפחתי, ה"מה יגידו" ושות'

או שלא?
מקווה שהשידוכים של האחים שלך לא נפגעו "בגללך"🙄חולת שוקולד
יש לי אח אחד 😌די שרוט
וזה בגלל בעיות פוריות של ההורים
לא נורא. יש דברים יותר גרועים. כמו אם לא הייתי בא לעולםדי שרוט
העולם היה חסר את האור השרוט והליצני שאני מביא איתי.


או שבעצם אולי היה מוטב שלא הייתי בא לעולם? 🤔

לא יודע, אשאל את אמא שלי נראה מה דעתה בעניין.
אממממ לא. אותי העיפו מהתלמוד תורה כי באתי עם נעלי ספורטדי שרוט
ופעם נוספת כי באתי עם חולצה מכופתרת לא לבנה.

נשים חבדיות מלבד הפיאה שגם זה לא בטוח מתלבשות הכי חרדי שיש.

משבאה לסמינר עם שסע בחצאית או בלי גרביים מעיפים אותה.

ויש ועוד איך משקל ליחוס המשפחתי ו"מה יגידו" בשידוכים.
משפחה של חבדניקים "משודרגים" (כלומר כאלה שחזרו בתשובה ולא היו חבדניקים במקור שלהם) לא ישודכו עם משפחה חבדניקית שורשית (כאלה שמשוייכים לחסידות כמה דורות אחורה).

עד כאן החסרונות.
היתרונות הם בהחלט שיש הכלה ופחות גזענות ביחס לחסידויות אחרות.

לא תמצאי חסיד גור תימני.
לעומת זאת כן תמצאי חסיד חבד תימני.

המפעל של חבד הוא מפעל מהמם ויש בו הכלה לכלל היהודים באשר הם ואפילו גויים. מה שאין בחסידויות אחרות.

אבל מלבד כל זה, כל הקודים החברתיים קיימים בחבד בדיוק כמו בכל חברה חרדית אחרת.

וואלה חידשת ליחולת שוקולד
חולצה לבנה מילא אבל נעלי ספורט? וואלה חשבתי שעובר בחבד (וזה נשמע שנולדת לחיים אחרים, מאיפה באה לך המרדנות וה"כפירה" בגיל כ"כ צעיר?)

וברור שמתלבשות מאוד צנוע, לכן כתבתי כמו חרדל, אבל הסגנון של הלבוש לפי מה שאני רואה (ואני רואה) הוא לא ממש חרדי, לובשות חצאיות ארוכות למשל, אבל טוב, אני לא מתיימרת לדעת יותר ממך..

כנראה בגלל שהם יותר עממיים חשבתי שאין את ענייני השידוכים, היחוס וה"מה יגידו"

אללי😱 כבר עדיף להיות חרדים "רגילים" לפחות אין את כל השטיקים של חבד

תנחומי מקווה שהמשפחה בסדר איתך



לא, אנחנו לא מרשים לך לכתוב😉חולת שוקולד
ברוך הבא
יש לך מזל, נו אז ספר על עצמך קצתחולת שוקולד
נעים להכיר- סבארבא של הפורוםחולת שוקולד
הכי טוב, אני נגד סוכריות לילדים, בטח כשזה לא עובר דרך ההוריםחולת שוקולד
פחות מפריע לי השיניים, לגוף זה יותר גרועחולת שוקולד
לכן אם יש סבארבא שמחלק סוכריותחולת שוקולד
אני לא אמנע מהם לקבל
אבל מראש מעדיפה שלא יחלקו, לא יהיה להם חסך ממשהו שהם לא יודעים בכלל שלכאורה היו יכולים לקבל
אחד הדברים שיכולים להוציא אותי מדעתי זה שנותנים לילדים ממתקים *סתם* לא מבינה למה לתת שקית מפוצצת ברעלים הכי גרועים כשהילדים יהיו שמחים ומרוצים גם מ10% מזה
לא הבנתי מה 90% רעל?חולת שוקולד
איחור אופנתי זה הדיבור היוםחוני המעגל פינותאחרונה
1. גיל 21
2. סטטוס משפחתי רווק
3. סטטוס דתי - דוס שמוותר לעצמו בדברים מסויימים כי הוא אנושי וחלש
4. איזור מגורים - מרכז
5. פרט משמעותי על עצמיכם - אני אקים ישיבה תיכונית ואשתלט על העולם
6. קצת על מה שהביא אתכם לפורום הזה - אני מהמקימים...
זהו, אני יוצא בשאלהימ''ל

סתאאם, זה היה בשביל הכותרת. 😜

 

כלומר, על משקל 'לצאת בהכרזה' אז אני יוצא בשאלה. נו הבנתם, נכון? יופי.

 

ובכן, זהו סקר:
 

האם אתם מעוניינים בפורום כזה סגור?

כן/ לא? יעזור לכם?
רק סגור? רק פתוח? גם סגור וגם פתוח?

 

דעתכם חשובה לנו.

רק פתוח, לא רואה צורך לסגור וזה יבריח מפה את חלקיכםחולת שוקולד
למה שיבריח? בעיני זה דווקא עשוי לפתוח את הפה לכמה פהמיונז
כי אם יהיה פורום סגורחולת שוקולד
זה יגרום לזה שהפתוח יהיה פחות פעיל,
זה נכוןימ''ל

אבל כאן פותחים שרשורים 1.5 אנשים, היתה לי תחושה שאם היה סגור הוא היה יותר פעיל.

 

אבל אני רואה שאין כאן ביקוש לזה אז לא 🤷‍♂️

מסכימה. מניחה שאני הייתי כותבת יותר בפתיחותמיונז
יש כבר פורום נוסף לדתלשים, בעיקרוןרצה לאש
אפשר פשוט לסגור אותו ואז זה ישאר כמו עכשיו
איפה?ruthi
אמ זה פורום נסתררצה לאש
אם תתזכרי אותי אני יכולה לתייג אותך שם בשבת
גם אני אשמחחולת שוקולד
קישור?ימ''ל


לא הבנתי איך מגיעים אליוחולת שוקולד
ומה העניין של הפורומים הנסתרים האלו?
דרך כ''א של אנשיםימ''ל
אנשים שרוצים פרטיות יחסית מוצאים להם פורומים זנוחים.
תודהחולת שוקולד
|לא הבנתי איך דרך הכרטיס|
אם נכנסים לכרטיס שלךימ''ל
רואים מה ואיפה כתבת (אלא אם כתבת דרך אנונימי).
חח שנוןמי?
אממ סגור עדיף לי.
מרגיש לי אני אוכל לכתוב בלי לחשוש שאיזה חברה תקרא בטעות..

איך גם סגור גם פתוח?
זה הרעיון, אני מאמין שיש עוד כמוךימ''ל

אבל נראה מה ההעדפה של הרוב.

 

גם סגור וגם פתוח כלומר שני פורומים - הפורום הזה ועוד אחד סגור.

תפתחי פצלש/תכתבי מאנונימי.חוני המעגל פינות
אך אחד אף פעם לא נכנס לפורומים סגוריםחוני המעגל פינות
גם ככה אין כמעט טרפיק. רעיון גרוע.
הו, אתה לא יודע כמה שאתה טועהימ''ל
הפורומים הכי פעילים בערוץ הם סגורים.

וזה למה? כי שם אפשר לכתוב דברים שאי אפשר לכתוב במקומות אחרים, והסביבה היא יחסית בטוחה.
בעיקרון רצינו פעם פורום סגור לכתיבה בשבת. היתה דרישהרצה לאש
אבל מישהי פנתה למשה ולא התאפשר או משהו כזה.
אני חושבת שיש כמה שישמחו לפורום סגור לדתלשים, לא במקום זה
יוצא בשאלה נוספתימ''ל

האם תרצו שאפתח כאן את האפשרות לאנונימי?

כי הבודדים שכן כותבים פה, יעשו את זה מאנונימירצה לאש
לא נשמע לי קריטי...חוני המעגל פינות
כןחולת שוקולד
לא חושבת שזה יגרום למי שהיה כותב מהניק שלו לכתוב מאנונימי
זה יגרום למי שהיה מוותר על הכתיבה לכתוב
אגב היה פה פעם אנונימימשתדלת יותר
ולמה ביטלו את האפשרות?מיונז
שימוש לרעה בתכונהמשתדלת יותראחרונה


פעם שעברה שהיה פה אנונימיאריק מהדרום
מישהו ניצל את זה כדי לכתוב פה מלא גסויות
מה שיוצא אני מרוצה 🙂די שרוט
בכל מקרה ארצה להיות גם שם וגם כאן אם יפתחו פורום נפרד סגור.
פורום סגור לרוב פחות פעיל מפתוחאריק מהדרום
אני עדיין דוברת "דוסית"חולת שוקולד
עבר עריכה על ידי חולת שוקולד בתאריך ט"ו בתשרי תשפ"ב 08:47
עבר עריכה על ידי חולת שוקולד בתאריך ט"ו בתשרי תשפ"ב 08:45
ואדבור אותה עד יומי האחרון, ברמת שפת אם
למה? ככה זה, אנחנו לא יכולים למחוק את הגירסא דינקותא ששטפו לנו בה את המח כשהיינו דף חלק, מה שכתבו על הדף שלנו לראשונה-כשהיינו רכים בשנים-ישאר איתנו לנצח, גם אם לא נדבר דוסית בפןעל, נדבר אותה בלב אלא

אני דוברת גם " דתלשית" כשפה שניה (אגב, הייתי כאן בפורום ודברתי אותה במידה רבה עוד לפני ההתדלשות, כשלא העליתי בדעתי שיום אחד זה באמת יקרה, גם אז דברתי "דתלשית"- בלב)

השפה שאני לא דוברת היא "חילונית" אני כ"כ לא שייכת לעולם החילוני, לא חיה את התרבות הזאת וגם בפועל חיה בסביבה דוסית והכל ממשיך בדיוק
אותו דבר, הדבר היחיד שהשתנה הוא בפרקטיקה- בשכל, ברגש- בלב- אני דוסית ולנצח אשאר כזו (כן, אני יודעת שהפרקטיקה זה בתכלס מה שמגדיר אדם כדתי או לא, אבל בכז- זה קצת מורכב להגדיר את עצמך חילוני (סליחה, דתלש, כי זאת שפה שונה מאוד) ולהרגיש ככ דתי)

אוי טאטעעע

אגב, את ההודעה הזאת כתבתי בהמשכים כי בעלי היקר והדוס טרור נכנס בדיוק באמצע (הוא יודע שאני לא שומרת כלום אבל אני לא נוהגת לעשות לו את זה בפרצוף) (ועוד פעם כי פיצקולינו שלי בכה😆) ואת ההמשך כתבתי כשמיכה על ראשי שמא ההורים שלי יכנסו פתאום כי פיצקולינו לא נותן לי לרשום רק עם הפלא' ויד אחת מתחת לשמיכה

ו-כיף שיש אתכם לפרוק קצת❤️
הכל סבבה איתך .Dynamite
ה 'אוי טאטעע' מוגזם 😅

חג שמח
הגם את בכוחותינו?? 😲חולת שוקולד
וזה היה בשביל ההמחשה
Dynamite

החג הזה נמרח הפעם 😅
עברנו פה מלא דברים ורק שלוש בצהריים 😕
אני אגיד לך יותר מזה.די שרוט
כשתעבדי (אם תעבדי) בחברה עם הרבה עובדים, ויתחילו כזה בשיחות מסדרון או ארוחות צהריים לצחוק או ללעוג או להכפיש את הדת, את תצאי כנראה להגנת הדת ב"חירוף נפש" כזה 🙂

אני עם כל התובנות שלי לגבי הדת, *לא יכול לסבול* כשמכפישים את הדת.

אז אוקיי, אני רק חצי דתי.
איזה חצי, אולי רבע דתי.

אבל אני נהיה תוקפני אינטלקטואלית כשצוחקים או מכפישים את הדת.
קרה לי כמה פעמיםימ''ל

וואלה לא הרגשתי צורך להגן על הדת, לא סובל אפולוגטיקה.

בעניינים מסוימים הצטרפתי לביקורת, בעניינים אחרים הסברתי למה היא שגויה.

מעניין. אצלי זה היה אחרת.די שרוט
אני עבדתי בתל אביב בחברה גדולה.

החבר'ה של תל אביב החילונים יותר לפעמים היו מדברים איתי על הדת מתוך מקום של הכפשה ולגלוג.

כשזה יה קורה הייתי נכנס איתם תמיד לויכוח סוער שתמיד היה נגמר ב"טוב לא חשבתי על זה ככה. אולי לא צריך ללעוג אבל אני עדיין לא מאמין".


אגב, זה לא היה ממקום של אפולוגטיקה.
כשיהודי דתי מלגלגל למשל על הנצרות, אז אני גם מגן על הנצרות. מגן עליה כדת, לא כמשהו נכון.
זהו, חשתי שזה ממקום שונהימ''ל

זה מתקשר למה שדיברנו על תפיסת הדת כאמונה או כמסגרת חברתית.

אני לאחולת שוקולד
הייתי דתיה שמכפישה את הדת אז בטח שבתור דתלשית

אבל מאוד מוזר לי וקצת קשה להרגיש ולדבר ככה, עדיין
אוקיי. אז לוקח בחזרה חחדי שרוט
אצלי כמו שאמרתי, כשמלגלגים על נצרות או איסלם למשל, אני יוצא להגנתם מול אלא שמלגלגים.

לאו דווקא על היהדות
נראה לי שאנחנו דווקא כן באותה גישהחולת שוקולד
אני כופרת ומלגלגת על הדתות אבל לא על האנשים שמאמינים בהן, לזה התכוונת?
זהו זה שאת כופרת זה עוד ניחא.די שרוט
כי מי שכופר בכל הדתות אז הוא כופר בכל הדתות.

וזה שכופר בוחר עדיין לכבד בני אדם זה מצוין.

הבעיה שלי יותר היא מול כאלה שלא כופרים ומלגלגים על דת אחרת.

הם פשוט לא מבינים שברגע שהם מלגלגים על דת אחרת הם בעצם מלגלגים באופן ישיר על עצמם.
אה, אוקיי, מסכימה עם זהחולת שוקולד
מרגיש לי שקצת למדתי חילונית בתיכוןReminder
גם אני אבל זה רחוק מלדעת אותה על בוריהחולת שוקולד
בחברה החילונית, בעיקר כשגדלים לתוכהחולת שוקולדאחרונה
חושביםות להביא ילדים?פטל.
השאלה מופנית למי שחש.ה בנוח לענות כמובן, ואני אשמח שתסבירו
אתם מאמינים?מי?
במי? במה?ימ''ל

ביצר הרע! 

 

סתם

 

רוצה תשובה של כן ולא או את התשובה המלאה?

אני אשמח למלאה 😄מי?
ובכן,ימ''ל

התשובה הקצרה היא שכן, אבל אמונה מורכבת ולא בביטחון מלא (או מספיק, 3-4 במדד דוקינס).

 

בקצרה:

הבסיס הקשה של האמונה בקיום האל היא ההוכחה (השימוש במילה הוא רק בגלל ניסוח השאלה שם אבל הוא לא מדויק, כי זו לא באמת הוכחה שכן יש בה כשלים כמו משפט הקוף המקליד, אבל היא עדיין גורמת לי לנטות להאמין).

האמונה ביהדות, כלומר בתורה, היא כבר יותר מורכבת ורעועה. אבל היא מתבססת (בצורה לא ישירה וחלקה אמנם) על האמונה באל ועל ההנחה שיש מטרה בבריאה (ובאין אחת אחרת אמינה יותר), וגם על אמון, ובאריכות.

 

 

זה בגדול לגבי האמונה, ההלכה זה נושא נוסף שקשור בחלקו.

אוקי תודהמי?
מקווה שבאמת הבנתי עד הסוף..
אתה יכול להסביר קצת על היחס שלך להלכה?
מעניין אותי.
אתייחס בגדול מאודימ''ל

ההלכה היום שונה מאוד ממה שהיא אמורה היתה להיות במקורה.

היא עברה הרבה שינויים - חלקם 'לגיטימיים' ומקובלים וחלקם לא, חלקם רלוונטיים וחלקם לא.

 

בכל אופן ובלי להיכנס מדי לפן האישי בפורום הזה,

אני כבר הרבה שנים (אפילו כשהייתי ממש דוס) לא רואה את עצמי מחויב למיינסטרים ההלכתי (לא שבאמת יש כזה, ובכל זאת), ואיך שזה בא לידי ביטוי מושפע גם מהמקום האמוני כי יש לי פחות סובלנות לעיוותים שחלו.

לא ממש הבנתימי?
אתה חושב שההלכה צריכה להיות שונה? מאמין שרק חלק הוא הנכון? ושרק אותו צריך לקיים?
איך אתה מחליט איזה חלק?
כןימ''ל

ואיך אני מחליט זו שאלה טובה, שבשביל לענות עליה צריך להרחיב באיפה בעצם הבעיה.

 

בגדול כשיש הסתעפות עם הרבה שגיאות אז הפתרון הוא לחזור למקור (מהסיבה הזו מעשית אני כבר הרבה שנים נוהג לרוב לפי הרמב''ם, שזה פתרון חלקי).

אוקי מעניין. תודה.מי?
איך אתה מחליט איפה הבעיה בכלל?
היגיוןימ''ל

נתחיל מזה שיש כמה פסיקות הלכה שונות - זה כבר מראה שמשהו השתבש בדרך.

 

עכשיו אם את רואה שההלכה X, ואת פותחת את המקור של ההלכה וכתוב שם Y אז זה מראה שמשהו השתבש או לכל הפחות השתנה מסיבה כלשהי אז צריך לבדוק למה (הרבה שינויים נוצרו בגלל פרשנות, חלק בגלל שינוי במציאות, חלק בגלל טעויות אנוש ועוד ועוד).

מסכימהחולת שוקולד
דתיים יגידו לך שזה הכל ברוח הקודש ואילו ואילו דברי אלהים חיים, לרב אחד הוא אמר ברוח הקודש x ולרב אחר y, הם בחיים לא יגידו שהשונות בהלכה היא פשוט כי כל פוסק מפרש לפי ראות עיניו
כן. בבני אדם. בעולם. בטוב שקיים פה, גם כשקשה לראותruthi
באלוהים?
אין לי מושג.
בתורה?
לא.
במפלצת הספגטי המעופפת?
מאד מאד כן.
אהבתי 😁חולת שוקולד
ואם נניח שלא,מי?

מאיזה תקופה אתם מאמינים שההסטוריה של היהודים התחילה?
מאמינים שהתנך אמיתי?
שואל בתור מאמיןצ'יאל

למה השאלה על ההסטוריה והתנ"ך היא דווקא אם נניח שלא?

אמממי?
כי לתנך יש קשר ישיר עם אלוהים. כאילו, הוא מופיע בו, הוא בעצם ממנו. סוג של..
אז מעניין אותי איך מסתדר למי שלא מאמין באלוהים אבל כן מאמין בתנך .
ואם הוא לא מאמין בתנך אז שוב , מאיפה התחילה ההסטוריה היהודית?
תודה על התשובהצ'יאל

אני חשבתי מהכיוון ההפוך - גם מי שמאמין באלוקים עדיין אפשר לשאול אותו את השאלה הזאת.

למה אפשר?מי?
מי שמאמין, אז מאמין שהיהודים התחילו מאברהם לא?
כל השאלה זה אם לא מאמינים..
מי שמאמין - במה?צ'יאל

מי שמאמין באלוקים ובתורה מן השמים, לא בהכרח מאמין שכל מה שכתוב בה הוא תיאור הסטורי.
לדוגמא, הרבה מאוד מהציבור הדתי לא מאמין שתיאור הבריאה בספר בראשית הוא כפשוטו.

אבל תורה מין השמים כוללת תורה שבע"פחולת שוקולד
מי שלא מאמין שתיאור הבריאה הוא כפשוטו פשוט מפרש אותו בדרך אחרת לפי תורה שבעפ, זה הפירוש של התיאור ההיסטורי- שזה בעצם אותו דבר
לא הבנתיצ'יאל

אם מישהו מפרש זה אוטומטית נכנס לקטגוריה של תורה שבע"פ?

אז אם מישהו מפרש את סיפורי האבות כמשל (היתה קבוצה כזאת בזמן הרשב"א, הם היו הסיבה לחרם שלו על לימוד פילוסופיה). זה נכלל לדעתך בתורה שבע"פ?

כן, כמובן אם המישהו הזה בעל סמכות לפרשחולת שוקולד
לא חסרים פירושים ומדרשים של אנשים שנחשבים לגמרי מאמינים ואורתודוכסים, מרשי והרמבם ועד הרב עובדיה והרב אליהו
מה זה אומר בעל סמכות?צ'יאל

בשאלות הסטוריות? אם זה נכון, לא משנה מי אמר את זה. ואם זה לא נכון, גם.

בשאלות הלכתיות יש מימד של סמכות - כי הפוסק יכול גם לקבוע את ההלכה. מה זה שייך בשאלה עובדתית הסטורית?

לא רואה הבדלחולת שוקולד
הקב"ה נותן למי שפוסק הלכה את המחשבה לפרש דווקא כך, בדיוק כמו בפירוש ההיסטוריה
מענייןצ'יאל

איך נקבעת סמכות בתחום הזה לדעתך?

הרמב"ם כתב שכל דבר שכתוב בתורה ולא נוגע לעיקרי הדת אפשר לפרש שלא כפשוטו אם יש צורך חיצוני.

כמו שנקבעת בפסיקת הלכהחולת שוקולד
הכוונה של הרמבם היא שכל אדם יכול לפרש? ומה הכוונה "צורך חיצוני"
בפסיקת הלכה יש כלליםצ'יאל

על מי מותר לחלוק, איך מכריעים מחלוקת וכו'. בפרשנות סתם - אין.

הכוונה ראיה מספיק חזקה לכך שאי אפשר לפרש כפשוטו. הרמב"ם בעצמו התייחס לפסוקים שהפשט שלהם הוא שלהקב"ה יש גוף, מה שלא אפשרי פילוסופית.
ולשאלת קדמות העולם (אם העולם נברא (פשט התורה), או נוצר מחומר שתמיד היה (דעת אפלטון)).

אבל גם פסיקת הלכה זה פרשנות, לא?חולת שוקולד
זו פרשנותצ'יאלאחרונה

אבל יש לה כללים הרבה יותר ברורים ומוגדרים (ושלב הפרשנות די נגמר כבר).

כנראה שהיהודים התחילו מאברהםחולת שוקולד
בין אם יש אלהים ובין אם לא, בין אם התורה אלהית ובין אם לא, לסיפורי התנך יש כנראה בסיס היסטורי
אני אגיד לך איך מסתדרחולת שוקולד
מי שלא מאמין באלהים מאמין שמי שכתב את התנך הוא בן אנוש שהכניס לשם את אלהים (גם מי שכן מאמין יכול להאמין שאין קשר בין אלהים לתנך, וגם מי שכן מאמין שאלהים כתב את התורה יודע שזה רק חמשת חומשי תורה ולא כל התנך)
אפשר להאמין שסיפורי התנך כולל האלהיים אמיתיים ואפשר לא להאמין אבל זה שהם כתובים בתנך זאת עובדה
לא. רק במה שמוכח מעבר לכל ספק. לכן אני לא מאמין בקיום שלי.חוני המעגל פינות
הסבר? למען פשוטי העםחולת שוקולד
באלהים אני נוטה להאמיןחולת שוקולד
והשאלה היא לא רק אם הוא קיים או לא אלא גם האם ואיך הוא מנהיג את העולם, האם הוא כל יכול וכו'

בתורה- בגדול לא מאמינה אבל יש כמה נק' שטורדות את מנוחתי
סיפורים מיסטיים למיניהםחולת שוקולד
בית שנפגע כולו ורק ספרי הקודש נשארו שלמים, רב שחזה דברים ברוח הקודש והכל התקיים,
רב שהבית שלו התמלא נמלים והן לא התקרבו למקום שבו הוא ישב

וכו וכו
אז בסך הכל מה אני? דתי? לא דתי?די שרוט

לפני שתשאלו מה זה משנה מה אתה, ובשביל מה צריך תיוגים כאלה ואחרים אענה שבתכלס, זה לא שזה חשוב. זה יותר מעניין אותי.

 

מצד אחד, כן צמתי.

ואני כן מניח תפילין.

ואני כן שומר את רוב השבת (מה זה רוב? אני כן אפעיל מזגן כשחם מידי. או שלא אשתגע אם חלילה שכחתי את האור של המקרר דולק)

ואני כן מאוד מאוד מאוד מאוד אוהב את הדת בצורה האורטודוקסית שלה.

 

מצד שני, אני אוהב את הדת בצורה האורטודוקסית שלה אבל רק כשאחרים שומרים עליה.

ומצד שני אמנם את יום כיפור צמתי, שזה נתפס כאחד מ ה-יסודות של הפרקטיקה.

 

מצד שני, במהלך חיי הנישואין עברתי לא מעט על "אשת איש" (אפשר לומר שבהסכמה) שזה נחשב עוד יותר אחד מ ה-יסודות של הפרקטיקה.

 

אני כן הולך לבית הכנסת בשבת. ואפילו לכל התפילות.

אבל לא שומר בין בשר לחלב.

 

נכון, אני הרבה יותר "לא דתי" מאשר "כן דתי". כנראה.

 

אבל השאלה היותר מחודדת היא האם אני בעצם טרמפיסט?

האם אני רוכב על אלה שכן שומרים את הדת ואני רק שומר על מה שפחות מפריע לי לשמור?

 

האם זה עושה אותי אדם פחות טוב בגלל שזה אולי סוג של ניצול?

 

 

אני רקימ''ל

יש ערבוב (ולאו דווקא בלבול, כי הערבוב מובנה) בין השיוך הסוציולוגי לדתי.

 

וזה ערבוב שהרבה מאנשי הרצף/ התפר מתמודדים איתו - יש דברים בחברה הדתית שמושכים ויש שמרחיקים, ויש דברים בדת שמושכים ויש שמרחיקים.

 

בכל אופן, יש הרבה מקום להתפלסף בדברים שהעלית אבל זה הדבר הראשון שעלה לי וזה קשור לעניין הניצול ששאלת עליו.

 

ואגב, אתה נשמע אדם מאוד מעניין. 

חן חן. חן חן.די שרוט

לגופו של עניין, אני אוהב לדמות את זה לצבא.

 

בכל צבא יש את "הגרעין הקשה" של הלוחמים הפיזיים. רעיונית, צבא לא יכול להתקיים בלי לוחמים וכן יכול להסתדר בלי ג'ובניקים. 

 

לא כולם חייבים להיות לוחמים בשביל להיות חיילים. לא לכולם זה מתאים. וזה לא עושה את הג'ובניקים פחות חיילים מהלוחמים.

 

ככה אני תופס את הדת והאורטודוקסיה.

 

הדתיים הם הלוחמים, והלא דתיים הם הג'ובניקים. 

ואף אחד מהם לא ילך "לגהנום" אם הוא קיים.

 

 

אממימ''ל

זו תפיסה שמאוד נוטה להגדיר את הדת כסוציולוגית מעיקרה (זה גם משתקף מההודעה הראשונה שלך, ועכשיו אני גם מבין אותה טוב יותר).

האמת נכון, זאת הגדרה סוציולוגית בעיקרה.די שרוט

כנראה שהדת נתפסת בעיני כדבר סוציולוגי.

וכאן נשאלת השאלהימ''ל

אדם שבלב הוא כופר גמור אבל מקיים מצוות למהדרין מסיבה חברתית או בגלל תועלת גשמית כלשהי - הוא דתי?

ומה עם אדם שמקיים את כל המצוות בהידור ומשתתף בכל המנהגים הציבוריים, אבל כשהוא בחדרי חדרים הוא לא שומר בכלל - דתי?

בקיצורימ''לאחרונה

בעיניי יש משהו קצת פרדוקסלי בהגדרת דת כמאחד חברתי במובן חיובי.

 

כלומר; מובן למה מישהו ירצה להמציא דת כדי לאחד קבוצה כלשהי (לצורך ליכוד אתני או שליטה), אבל אם מישהו מתוך הקבוצה יראה בה דבר שמטרתו לאחד - המשמעות היא שמדובר בדבר שקרי, או לכל הפחות מלאכותי, להתאחד סביבו. באותה מידה היה אפשר להתאחד סביב כל אמונה שקרית אחרת.

(אמנם יש אפשרות לא פרדוקסלית אם מחשיבים את הדת כמורשת, אבל אז גם הערך של השימור קיימת רק כפולקלור)

הי חברהל'ך, מה שלומכם?חולת שוקולד
איך המרגש? צמתם?

אני גאה בעצמי שהיתה לי את המסוגלות הנפשית לא לצום, זה היה מוזר מאוד מאוד מאוד, וכל המחשבה על זה שהיום הזה לכאורה סתם עוד יום (ועוד כשבעלי כל היום בבי"כ וסביבי היום הזה ממש לא סתם עוד יום) היתה ממש מוזרה, השכל רב עם הרגש ומנסה להכריח אותו להרגיש שזה סתם יום רגיל
לא צמתי, וזה כבר הרבה שנים, יום רגיל למדיruthi
ולמזלי גם לא בסביבה שעושה מזה עניין
הסביבה לא עושה עניין מיו"כ או מזה ש*את* לא עושה ממנו עניין?חולת שוקולד
הסביבה לא חופרת.ruthi
פשוט מקבלים פה כל אחד באשר הוא
כיף לך |מקנאה|חולת שוקולד
צמתי כי לא הצלחתי להגניב אוכל לחדר בלי שיראורצה לאש
אבל שתיתי לפחות
היה זוועה, הבטחתי לעצמי שנה הבאה להיות בדירה משל עצמי
מענייןימ''ל

למה יש רגש אם בשכל ברור לך שזה סתם עוד יום?

ואיך בעלך מקבל את זה?

 

(סתם סקרנות, תרגישי בנוח להתעלם אם לא בא לך לענות)

לא רגש במובן של התרגשותחולת שוקולד
הכוונה שאני לא מצליחה להשתחרר מהמחשבה שיש משמעות ליום הזה, לכאורה אדם לא מאמין בכלל לא אמור לשים לב לתאריך הזה ולהרגיש משהו שונה אבל הדת כ"כ מושרשת בי וקשה לשחרר, מבין?
כמו שמי שגדל עם אמירות שהוא דפוק ולא יצא ממנו כלום יהיה לו מאוד קשה להאמין בעצמו גם אם בשכל הוא מבין שזה לא נכון והסיבה היחידה שהוא חושה ככה היא כי ככה אמרו לו

בעלי כבר כמעט שנה חי עם אישה לא מאמינה אז יוכ זה אולי יותר דרמטי אבל זה לא שפתאום זה נחת עליו
אנסה לחדדימ''ל

השאלה היא אם האמונה באלוהים נשארה ברגש למרות שבשכל ברור לך שהיא שגויה, כלומר האמונה הפשוטה והתרומית זאת שגדלת אליה ש'זה פשוט ככה'. או שהרגש שזה יום שונה הוא ביחס ליום עצמו כביכול במנותק מעניין האמונה באלוהים. מקווה שיצא מובן.

 

וכן, השאלה היא באופן כללי ולאו דווקא לגבי יום כיפור.

זה לא אלהים או לא אלהיםחולת שוקולד
זה דת או לא דת

אין דבר כזה מנותק מעניין האמונה, ברור שהרגש הוא בגלל האמונה שהיתה ואני לא יכולה לשחרר את זה ש"פעם האמנתי שהיום הזה שונה" ומוזרה לי מאוד המחשבה שזה יום רגיל
אוקייימ''ל
זה אמנם מעניין אבל לא התכוונתי לרדת כאן לרזולוציה של במה ולמה בדיוק את לא מאמינה (אם באלוהים, ביהדות, בהלכה של ימינו וכו'. אם בכלל לזה התכוונת בהערה הזו).

ונראה לי שלא הצלחתי להסביר את השאלה שלי אבל לא נורא, העניין פחות או יותר הובן. בכל אופן, אני מאמין שזה מסוג הדברים שנשחקים עם הזמן אז זה בטח ימשיך לעבור לך בהדרגה.
צמתימי?
עדיין בשלבים בהתחלה. הפחיד אותי לא לצום.
גדליה לא צמתי וזה היה ממש שבירה 😅
איזה כיף לך על מסוגלות הנפשית כזאת.
באמת כיף לי אבל אל תחשבי שזה היה ככ פשוטחולת שוקולד
בהתחלה היה מאווד קשה, הרבה חיבוטי נפש וגם כשבשכל הבנתי שאני הולכת לשנות הרגש לא נתן, זוכרת ששבת אחת הילדון כיבה את המאוורר ופשוט לא הייתי מסוגלת להדליק למרות שכבר היה ברור לאן זה הולך, ביו"כ שנה שעברה עדיין צמתי אז אל תדאגי בעז"ה זה יגיע
אני רוצה להפנות את תשומת ליבכם לנקודה מסויימתדי שרוטאחרונה

כאחד שעבר (ועובר) די הרבה שינויים במטוטלת הזאת של דת לא דת, שיש סיכוי שאחרי שתחוו את היציאה, תהיו חלק מהעולם "שבחוץ" מספיק זמן, תנשמו את החילוניות במיטבה, שפתאום תרגישו צורך לחזור קצת בחזרה. או "להתחזק".

 

לא בגלל ששיכנעו אתכם אחרת. לא בגלל ש"האירו את עיניכם". אלא בגלל געגוע.

געגוע לנוף מוכר. לנוף הנוסטלגי.

 

לא אומר את זה מתוך "תקווה שתחזרו" וכאלה.

פשוט מציין שזה קורה הרבה פעמים.

 

אז אולי לא צריך לשאוף לכפות על עצמינו בכוח לא לצום. או לא לשמור שבת. או לא לעשות דברים כאלה ואחרים.

אלא פשוט לתת לדברים לזרום מאליהם.

 

אם אני נגיד פעם ראשונה מגיע ליום כיפור אחרי ההחלטה לצאת, אז אם מרגיש לי שאני צריך להלחם בכל הכוח באינסטינקט הזה של לא לשבור את הצום, אולי שווה לא להלחם בכלל באינסטינקט הזה ולהשאיר את זה ליום כיפור הבא שנהיה יותר משוחררים.

 

נחשפתי לפורום הזה דרך אחד התגובות של אריק מיודעינודי שרוט
תכף אשאל כאן שאלות שקצת חששתי לשאול בפורום אחר.
נו? מחכים😏חולת שוקולד
חייב להיות מול מחשב בשביל זה. מקווה שמחר יזדמן לידי שרוטאחרונה
למה להיות מוסרי?חוני המעגל פינות
תגדיר "מוסרי"קפיץ
אבל בוא נסתכל על המצב הקיצוני, שכולם מוסריים או כולם לא, ברור שעדיף לחיות בעולם שבו כולם מוסריים מזה שבו כולם לא.
ו(לצערנו? לא יודעת, נשמע כאב ראש נוראי לנסות לשלוט בכולם) אנחנו לא יכולים לשלוט בכולם, אז על עצמנו, שזה מה שאנחנו יכולים לשלוט בו.
עדיין לא הבנתי למה לא לרצוח את מי שיש לו שוקולדחוני המעגל פינות
ואז לאכול אותו.

אין קשר בין מה שאני עושה למה שהשאר יעשו. צאו מהדימיונות הילדותיים של קארמה וכו...
לא עניין של קארמהקפיץ
העניין הוא שאם לרצוח את מי שיש לו שוקולד זה דבר שהגיוני לעשות - ועשית את זה - עכשיו לך יש שוקולד, אז מישהו יבוא וירצח אותך, מאותה סיבה.
לא כי יש קארמה, אלא כי יש לך שוקולד.

בעולם שבו כולם ישרים ורק אחד גנב, ברור שהגנב מרוויח יותר על חשבון כולם
בעולם שבו כולם גנבים - מי שמרוויח זה מי שגנב טוב יותר(?)
בעולם שבו יש גם אנשים ישרים וגם גנבים - אם אתה ידוע כגנב אף אחד לא יקנה אצלך או ימכור לך או יתן לך להתקרב אליו - ולכן עדיף לך להיות "מוסרי" כי לטווח הארוך זה משתלם יותר
אם אני עושה חשוב ויצא לי שבטווח הארוך זה משתלםחוני המעגל פינות
נניח ואף אחד לא רואה, את ממליצה?
את משתמשת בטיעון תועלתני. את מרגישה שזאת הסיבה שגורמת לךפסידונית

להיות מוסרית? שאחרת אחרים יעשו לך גם?

אני חושבת שהרבה מזה זה לא בחירהרצה לאש
בין אם זה חינוך ובין אם זה טבוע בנו-
אם נהיה לא מוסריים נרגיש חרא עם עצמנו
אני התנהגתי הרבה פעמים בצורה מאוד לא מוסרית והרגשתי מעולהחוני המעגל פינות
כי זה הדבר הנכוןפסידונית

ולמה?

מאותה הסיבה שהדרך הקצרה ביותר בין 2 נקודות היא ישר.

אם תשאל מספיק פעמים למה, תגיע לנקדה שבה אתה פשוט יודע את זה. וכמו שאני רואה את זה, אנחנו יודעים שלושה דברים:

קלט חושי, לוגיקה ומוסר.

אגב אתה מוזמן שבוע הבא או חמישי הקרוב, אפשר לומר שהתמקמתי בעיר

אבל מוסר זה דבר שמשתנה בין אנשיםמיונז
בהנחה שאת מדברת על מוסר אנושי.. כן?
וודאי שמדברת על אנושיפסידונית

אנשי שונים מביני ם גם לוגיקה בצורה שונה. חלקם טועים.

מסכימה שדי מסובך להסכים על מוסר, כי אנחנו לא מכירים את הכלים לברר אוות באמצעותם. בלוגיקה מצאנו מילים. במוסר יהיו אולי רגשות? אני לא יודעת. אבל זה כיוון שמוכרחים לפתח

יש דיבור על חמישי אחרי הצום אבל יכולים להוות בלתמים...חוני המעגל פינות
מתברר!פסידונית
אני חד משמעית מסכים איתך שהמוסר הוא תחושה ראשוניתחוני המעגל פינות
אני רק תוהה אם יש לדרך הזאת סוף ואם אני אצליח להגיע אליומיונז

בינתיים כבר קצת אין לי כוח לכל זה

יותר מידי סטיגמות

יותר מידי הרמות גבה

יותר מידי חוסר אימון

יותר מידי אנשים שנכנסים לי לחיים וחושבים שהם יודעים הכי טוב

יותר מידי כאלה שחושבים שהם יצילו אותי

 

פייר? התעייפתי ממש אבל

לא, לא פייר!!! ☹️😡חולת שוקולד
בכלל לא.. אבל כבר אין לי כוחות לזה🤷מיונזאחרונה
מה עושים?מי?
עוד מעט ראש השנה.
איך אני הולכת לשרוד את כל התפילות?
לא ללכת לא אופציה כרגע😑 אלא אם כן באלי פיצוץ. ולא באלי.
ממרצה לאש
אפשרי ללכת לחברה לחג? שהמשפחה תחשוב שאת מתפללת וזה
לכל ראש השנה?מי?
לא ממש רלוונטי😕
אז אולי "ללכת לחברה"חולת שוקולדאחרונה
ובפועל למצוא איזה מקום נחמד שיתן לך קצת חופש
אעאאעחולת שוקולד
הולכת ל"בי"כ אחר"?
יושבת בבי"כ רחוק מהמשפחה ולא באמת מתפללת?
יוצאת לשירותים ונשארת שעה בחוץ?
אמממי?
ביכ אחר לא אפשרי ככ.. ישוב קטן ויש ביכ כזה שכולם הולכים אליו
ואיכשהו תמיד זה ברור שיושבים כזה ליד אמא ואחותי.. ויהיה מוזר לא חשבת לידן פתאום..
וואי קראתי קצת בכרטיס שלךחולת שוקולד
ו- 🤗🤗🤗🤗 (זה חיבוק יענו)


ואת כותבת מהמםםם, באמת, מבטיחה
תודה❤️מי?
זה עדיין מרגש אותכם??צועקת בשקט
אממ, זה אף פעם לא ריגש אותי (כמעט)חולת שוקולדאחרונה
אבל אני בהחלט עדיין מרגישה מחוברת למסורת ובטח ובטח שלמגזר ששומר עליה, לגמרי מרגישה שייכת למרות שבהגדרה הרשמית שלי אני לא
איזה כיף! שוב שבת!קפיץ
<צ>
(למה בעצם להסביר? אם חשבתם שלא מה אתם עושים כאן?)

הבעיה עם שבת היא שזה לא נגמר אף פעם. ברגע שהיא נגמרת יש עוד שישה ימים עוד אחת, ושום דבר שתעשו לא ישנה את זה.
מה אתכם? איך אתם שורדים שבתות ארוכות כאלו?
שבת זה זוועה. כלומר, במתכונת הדוסית הנוכחיתרצה לאש
'אני רוצה לעשות להם יום כיף כזה, לנוח, שלא צריך ללכת לעבודה'

יש לי רעיון! בואו נתקע אותם בבית, משפחות מרובות ילדים, נושיב אותם מסביב לשולחן שלוש פעמים, נגיד להם שהם צריכים לשיר ולהגיד דברי תורה, מאזור עליהם לעשות כל דבר פחות או יותר.
וואו! רעיון גאוני!! עכשיו בטוח יהיה להם יום כיף


🤦🏻‍♀️


שמישהו יהרוג אותי
בא לי להשאר נעולה במקלחת עד מוצש
חחח, טווובחולת שוקולד
חוני המעגל פינותאחרונה
נו שוין.
אני דווקא אוהבתחולת שוקולד
יש לי הזדמנות לעשות השלמות קריאה בפורום כשהוא לא צובר בינתיים עוד הודעות

קמה מאוחר, אחח תענוג, אוכל טוב, שנצ כיפי, דילוג על סעודה שלישית, מה רע?