שרשור חדש
שם שד"יאות והדר

שם שד"י שבצד השני של המזוזה, האם צריך לקדשו לשם השם?

סופר שני שכותב את השם האם צריך לקדשו לשם מזוזה או לא?

נו, יש תשובה?אות והדר
נראהשלום 22

שכיון שגם אם לא כתב שם זה כלל, המזוזה כשרה, לכן בדיעבד א"צ לקדש. אבל כיון שזה שם קדוש עכ"פ, ונהגו לכתבו במזוזה, לכן לכתחי' כן צריך לקדשו.

לא לקדש!אות והדר

שם שד"י לא חלק ממזוזה, לכן לא לקדש אותו אלא לדעת שכותבים שם.

כך אמר הרב גרוס בשם הרב יעקב הלל.

וכן לפי דעתו בכל הדברים כמו קטורת, למנצח וכדו' הרב הלל אומר לא לקדש בדווקא וזה ע"פ הסוד גם.

היה לי חידוש!

על פניו נראה הגיוני מאוד,שלום 22אחרונה

הרב אמר לא לקדש בכלל, או לא לקדש לש מזוזה?

עכשיו עיינתי ביר"ש, וראיתי שכתב בערך כמו שכתבתי...

בשאר הדברים שהזכרת, ברור שלא שייך בכלל לקדש.

האם יש סופר סתם שכותב ביד שמאלMendi--770
אני מחפש סופר סתם שכותב ביד שמאל כתב אדמו״ר הזקן
למה אתה מחפש מי שכותב בשמאל דוקא?שלום 22
לבן דוד שלי שכותב משמאל ורוצה ללמוד סופרותMendi--770
חשבתי שיש איזה עינ'ייונים אות והדר

 

אולי השתמעאות והדר

שאני מזלזל בכתיבה של שמאלי, כך אמר לי חבר שמאלי שעוקב בפורום אבל לא משתתף

לא התכוונתי לכך בכלל...לכן עשיתי חיוך כדי להדגיש שזה בהומור.

הוא מסר לי שמורה הגדול ביותר לכתיבה שמאלית זה יהודי מבני ברק בשם ברבש. הוא אמר שכדי מאוד ללמוד אצלו כתב אר"י וכדו' ואז אפשר לעשות הסבה לכתב חב"ד.

לשמאליים...הרש

א.  יש דעות בקבלה שסופר שמאלי זה בעייתי.

הרב מועלם דן בזה ודוחה את זה.

אבל אין מה לעשות - עם כל הכבוד - זה כתוב..

 

ב. המורה ההכי גדול לכתיבה שמאלית שאני מכיר (בב"ב) הוא יהודי בשם גרשטנקורן.

כן זה כתובאות והדר

קול יעקב ס"ק כ"ד שבעל נפש יחמיר על עצמו וכו' מקורו מבעל בן איש חי שו"ת רב פעלים (חלק ב' סעיף ט')

ביריעות שלמה הביא בשם הרב מאזוז שאין בזה שום בעיה אפילו לאלה שכל דבריהם ע"פ הסוד.

לא משנה הוא רוצה ללמוד ולכתוב בשבלוMendi--770
יש לכם בבקשה טלפונים שלהם???
כן, אתה מוזמן לבקש יפה באישי...הרשאחרונה

וברור שזה כן משנה.
 

זה הרבה יותר מעניין מהמספר טלפון של מורה לסת"ם אי שם בתוך בני ברק...

ספר תורה, כמה שורות?אות והדר

לא מזמן הזמנתי תיקון עבור ס"ת, ובעל התיקון (הרב טשינגל) שלח לי מאמר שכתב על העניין כתיבת ס"ת ב-48 שורות ולא וב-42 כמו שנהוג היום. העניין מוזכר בספר קסת הסופר ובלשכה (בלי"נ אשלח את המאמר כשאוכל). יש לזה כמה יתרונות טכניים כמו חיסכיון בקלף ב-8 יריעות, עוד איזה עניין הלכתי שאחד הראש שיטין שלא מסתדר היום מסתדר בתיקון זה.

מה שאני  הק' יכול להוסיף בנושא, ראיתי לא מעט ס"ת ישנים מתוכם כמה עשרות ס"ת אשכנזים, ולא ראיתי ס"ת 42 שורות אפילו אחד (חוץ מאלה שיחסית חדשים).  

נדמה לי שגם תימנים נוהגים כך, ומעניין אותי מה המנהג בכתב המיוחס.

מה אתם אומרים?

אם אתה מעוניין שיקראו בו - תכתוב כמו מה שרגיל.הרש

את הבעלי קריאה לא מעניינים המקורות המוזרים האלו.

מעניין אותם שזה יהיה מעומד כמו התיקון.

 

ולפי מה שאני זוכר - מוזכר 42 שורות בקסת.

 

חשבתי שהתימנים כותבים ע"מ של 52. בכל מקרהשלום 22אחרונה

נראה לי שהרש צודק. גם אני פעם חשבתי להעתיק מאיזה ספר ישן שמסודר הרבה יותר יפה מהספרים שלנו, וזה מה שיעצו לי- שלא לשנות.

תופעת הפסולים שבתפילין של ראשאות והדר

ידוע שבתפילין של ראש אנו מקפלים את הקלף ומכניסים לתוך ד' בתים צרים.

לאחרונה בהשגחה פרטית, ראיתי כמה זוגות תפילין ומתוכם אחד מהם שאני כתבתי (אחד הזוגות הראשונים) שהדיו שבקיפולים מתחיל להתפורר עד כדי שאם משפשפים קצת עם היד או עם מחק אפשר לפוסלם.

חשבתי על כמה טיפים חשובים כדי למנוע את זה, כמובן הייתי רוצה לשמוע מה דעתכם.

מה אפשר לעשות כדי שלא יקרה פסולים מיותרים?...

לכתוב בדיו דלילאנונימי (פותח)

שלא יהיה עבה עם יותר מדי ממשות. נראה לי.

צודק מאודאות והדר
לא חייב להיות לחץ על הפרשיות.הרש

הפרשיות יכולות להכנס 'חלק' לתוך החללים - אם עושים את החללים מספיק רחבים, ואז אין בעיות של פיצוצי דיו.

 

לרוב היצרן לא עושה את זה טוב וצריך להרחיב, צריך להזהר לא לחדור מידי ללמטה ולא לצדדים.

 

גם אם אין לחץאות והדר

לא ראיתי מציאות שהפרשיות לא מתקפלות בכלל.

נכון שהחריצים צרים מדי סוחטים את הפרשיות וזה יכול להיות נורא בעייתי

אבל אפילו אצל יצרנים הכי טובים החריצים לא כאלה ענקיים.

צודק.הרש

אין הרבה דרכים למנוע את זה. ברור שהפרשיות יתקפלו...

 

ואלו החיים ובא נלמד להסתדר איתם.

 

נכון שגם אצל הטובים לא מספיק רחב, לכן אתה יכול להרחיב בעצמך לפני ההכנסה, כמו שלפעמים צריך להעמיק את החלל בשביל שכל הפרשיה תהיה בתוך עור אחד.

פעם עשיתי חור ככה!אות והדר

 

הגיוני...הרש

פעם אחת עושים חור - ולומדים.

 

מודדים לפני כמה יש בגג וככה יודעים  כמה אפשר להעמיק.

 

דווקאאות והדר

לא בכיון של עומק אלא כשרציתי להרחיב את הבית של ראש, במחיצה.

היום אני משתדל לכתוב קצר ועל קלף דק ושנים לא נזקקתי לטיפול הזה.

אותו בית שבו עשיתי את החור חיכה אצלי כמה שנים עד שהכרתי את הרב גרוס והוא אמר לי שזה כשר לכתחילה עדיין  (קשה להגיד מהודר) 

דיו לנצחמנחם מענדל

אני לא משתמש בדיו הזה אבל קניתי פעם לנסות ואני אומר לכם נכון שזה קצת קשה להתרגל אבל למי שיכול זה שוה זה יכול להתקפל כמו גומי וניסתי זה באמת ככה וזה יכול גם לעבור תחת הברז פתוח זה מחזיק אני לא משתמש כי אני לא כותב היום הרבה ואין לי זמן להתרגל אבל אני מכיר סופרים גדולים כמו הרב אלישביץ מאמריקא שהתחיל לבתוב בזה ומציע לכולם והיום הוא כותב אך ורק בדיו לנצח שוה לנסות 

כמה טיפים שחשבתיאות והדראחרונה

 - לכתוב עם דיו לא סמיך מדי, שיהיה שחור אבל לא יבריק.

- לכתוב על קלף דק ולא ארוך מדי. לצמצם כמה שאפשר.

- להשאיר גליון בסןף הפרשיה , כ-5 ס"מ, וכמה שיותר הרי זה משובח, רק שלא יהיה עבה מדי.  כידוע מגלגלים את הפרשיה מסוף להתחלה (כמו מזוזה) ומכיוון שכך קיפולים הראשונים שהם החזקים יותר יהיו בסוף הפרשיה. אם משאירים גליון בסוף הפרשיה אז יוצא שלפחות הקיפול הראשון  יהיה במקום שאין דיו וזה עוזר מאוד.

- לקנות בתים מיצרן איכותי שדואג לעשות את הבתים של הראש מספיק רחב. ישנם יצרנים שאם יוצא להם לא מספיק רחב פשוט לא מוכרים את הבתים האלה.

- המכניס, צריך להשתמש בקלף דק (מטלית)  כדי לא לסחוט את הפרשיות. אם  יש הרבה זיזים ופרשיות נתקעות אפשר לשייף את הקירות של הבתים. רוב רובם של מכניסים אין להם הכשרה וסמיכה לכן כדאי למצוא מישהו בקי וירא שמים. כדאי מאוד ללמוד את זה ולהכניס לבד.  

יש פה מישהו?אנונימי (פותח)
אני רואה שאין פה ממש הודעות מהזמן האחרון.. אבל בכל זאת אנסה את מזלי:
אני מעוניין ללמוד סת"ם. כרגע עיקר הלימוד שלי הוא עצמי - כלומר עם ספר, והתבוננות בדוגמאות כתב של אחרים. כשאני נתקע או צריך עזרה יש לי אברך-סופר שאני שואל.

עד כמה זה הכרחי ממש ללמוד עם מורה? וכמה מורה טוב אמור לקחת? (ובכלל, כמה שעות אמורים ללמוד עם מורה?..)
למה אין פה מישהו? היום ואתמול השארתי הודעות...שלום 22

לגבי שאלתך, כל מקרה לגופו, אבל בודאי שכל אחד שרוצה לעסוק במקצוע הזה צריך לקבל גם מחי ולא רק מדומם...

 

השאלה גם מה מטרתך בלימוד הסת"ם? לשם ידע כללי ואיזשהו נסיון בכתיבה? להיות מקצועי לגמרי?

טכנית אפשראות והדר

אפשר ללמוד בלי מורה, במיוחד את הכתב הספרדי.

אבל סביר להניח שלא תהיה מקצוען אע"פ שיש חריגים שמצליחים אבל נדיר.

יצא לי כמה פעמים לעזור בשיעורים פרטיים לכמה שלמדו לבד, וקשה יותר לעקור הרגלים לא טובים מאשר ללמוד מחדש. וכן לקחת בחשבון שכתיבה זה לא רק צורת האותיות אלא חיבור של קולמוס, קלף וידע בצורות ובהלכות.

לכן המלצתי החמה, ללמוד כמו שצריך כמו שלומדים כל דבר. כמו שמילה ושחיטה לא לומדים ע"פ התבוננות מהצד כך גם ללמוד סת"ם  ע"י מורה שיודע ללמד,  עם עין חדה שיודע לזהות בעיות ומקורן.

^^^^^ואוסיף את הקטע הטכני.הרש

לטובתך תחפש את המורה ההכי טוב שיש. וכמו שאמר אות והדר - קשה לעקור הרגלים רעים, ואי אפשר לעבור את המורה (לפחות בהתחלה), אז חבל ללמוד אצל מישו לא מקצוען.

 

להיות מורה זה מקצוע. לא כל אחד שיודע לכתוב יודע ללמד.

 

הכסף - כמו בכל דבר, זה תלוי בטיב המורה ומה הוא נותן.

 

אני למדתי ב4500 ש"ח. קבלנות עד שהמורה יגיע ל120...ואני מרוצה עד הגג!

 

כל אחד לומד כמה שמתאים לו, לכל אחד יש כשרון משלו...

 

תודהאנונימי (פותח)
וסליחה על השאלה שבדיעבד התבררה כתמוהה - הסתכלתי על הדביקים שכמט שאפשר לראות נכתבו לפני הרבה זמן.

תודה לכם על העצות, הלוואי והיה לי סכומים כלה להשקיע.. אני מכיר חבר שהשקיע גם במורה פרטי סכום הגבוה מ5000₪. יש לו באמת כתב יפה וידע גדול, אבל שוב, לצעי מחוסר כסף איאלץ (להתחיל לפחות) ללמוד לבד עם עזרת חברים-סופרים..
בהצלחהאות והדראחרונה

אם תצטרך עצות מרחוק אני כאן, אתה תמיד מוזמן.

שם שד"י מאחרי המזוזהאות והדר

האם צריך להיות גלוי?

אם כן איך הספרדים יכולים לעשות כן?

עדיף, אבל לא חובה.הרש

אפשר לגלגל יותר נפוח - תלוי בבית מזוזה.

ויש כאלה שחותכים את הקלף - אבל עדיף שלא.

 

הילכך שזה בלאגן, צריך לבדוק מה יותר חשוב משני המנהגים - מיקום השם, או שיראו אותו.

אופן אחרתמנחם מענדל

יכולים גם לקפל  את הגיליון הימני כך שמתי שזה מקופל רואים השם רק להיזהר שאין אותיות במקום הקיפול כי זה שכיח מאוד 

לכאו' כפי שורת הדין א"צ שיהיה גלוי.שלום 22

אולם בר"פ (כמדומני) כתב הפתרון לחתוך מהגליון.

אני כותב השם גדול, ומושך הדלת הרבה, וכך אני מרויח שני הדברים.

השאלהאות והדר

כאשר כותבים את השם אפילו גדול, חלק ממנו מתכסה.

מספיק שיראה קצת?

מנחם מנדל, הרי כל המטרה של הגליןון היא כדי שתכסה את המזוזה.

אם מקפלים את זה כאילו יצא שכרו בהפסדו, כך נראה לי.

שאלתי את הרב גרוסאות והדר

וזה נוסח השאלה:

שם שד"י מאחרי המזוזה, האם צריך להיות גלוי?

אם נתכסה (בעיה אצל הספרדים) האם מותר לחתוך ולקפל פנימה?

במידה וצריך להיות גלוי, אם חלק נשאר גלוי האם זה מספיק?

לפי שיטת הספרדים האם אפשר להתחיל לכתוב את השם מהו"ו של והיה לכיון החלל?

 

תשובת הרבאות והדר

א] מעלה לשם ש-די שיהי' גליוי (רמ"א מזוה"ק)

ב] נתכסה, מועיל לחתוך שני חיתוכים מקבילים לקפל (קול יעקב, וכן המנהג)

ג] חלק גלוי לכאו' לא מועיל (כן משמעות זוה"ק שהמלאכים רואים "השם", משמע כולו)

ד] עיקרו נכתב כנגד והיה (ב"י מזוה"ק), ולאחרונה חידשו כמה סופרים להתחיל מהאות וי"ו ולהמשיך לחלל, ואיני יודע מאיפה למדו כן.

 

שאלה:שלום 22

אם אתה חותך החלק שלפני והיה אם שמע, אין עם זה בעיה מצד דין פו"ס?

לגבי זה שחלק מהשם מגולה, שמעתי בשם הרב סבתו שליט"א (ששימש בהלכות אלו הרבה את הרב אליהו זצ"ל) שמועיל, ועדיף מחיתוך.

כמובן שנראה יותר בריא למזוזה שלא לגללה בדוחק ובצער, אלא בריוח, ואז גם השם מגולה.

   

אולי בכלל אפשר לומר שלדעת מרן המלאכים רואים השם גם כשהוא מכוסה בקלף. וכי אם הוא מכוסה בבית עץ/כסף/ברזל/פלסטיק הם רואים אותו???

 

מה זה פו"ס?אות והדר
פתוחות וסתומותשלום 22
לגבי "פו"ס"אות והדר

לא חושב שיש בעיה מכוון שחותכים רק בקצה הגליון קצת עד לשרטוט האכני מקסימום. חשבתי פעם שאולי שיש בזה גנאי מסויים אבל הרב אמר שכך המנהג.

אני גם שמעתי מחבר ששאל את הרב מרדכי שהשם צריך להיראות כולו מכיון שזה השמירה. אמר שמותר לכתחילה לחתוך. ראיתי את הפתרון הזה ממנו.

אני שמח שגילית שהרב סבתו (שבתי נכון?) שימש את הרב זצ"ל, בע"ה בקרוב יהיה לי קל להיות אתו בקשר. יש לי הרבה דברים לברר...

כיום אני קונה בתים שקופים מעולים (יש אותם בקסת) עם פקק סיליקון מלמטה והבתים האלה מספיק רחבים (וגם נראים יפה)

יש כאלה שקונים יודאיקה מכסף או מעץ וכו' באלה בד"כ יש בעיה רצינית...

 

כן הרב שבתי שליט"א. אך איני יודע אם גם בשאלה זו...שלום 22אחרונה

אני ראיתי שחותכים יותר...

טיפים לפני כתיבת תפילין - העתקתיאות והדר

טיפים לפני קניית תפילין

כמה עצות לפני קניית תפילין. לא כל יום רוכשים תפילין. רוב הקונים תפילין אינם יודעים מה לבקש. מומלץ לקרוא בנחת את הדברים הבאים. כך תדעו ותבינו אילו תפילין לרכוש ועל מה אתם משלמים.

  1. תפילין יש בהם שלושה רכיבים: פרשיות תפילין, בתי תפילין ורצועות תפילין (לפי סדר חשיבותם).
    הבתים: מעור בהמה דקה או מעור בהמה גסה? מה הם ההבדלים?
  2. שני סוגי בתי תפילין מעור בהמה דקה:
    1.
    הנקראים "תפילין פשוטים", הינן נחותים מאוד מבחינה הלכתית. מחיצות הבתים לדוגמא, עשויות מחתיכות קלף מודבקות. לפיכך איננו ממליצים לקנות תפילין באיכות כה ירודה.
    2. נקראים "תפילין פשוטים מהודרים" –הינם בתים כשרים, הן מהבחינה ההלכתית והן באיכותן, אך כלל אינם תפילין מהודרים, הגדרתם ' תפילין פשוטים מהודרים', הינה יחסית לתפילין "פשוטים" .
    אלו בתי תפילין מעור דק (כבש או עז), שאינם עמידים בפני פגיעה או אפילו חבטה קלה. בית תפילין מעור 'דקה' שנפגם –ברוב המקרים טעון החלפה. בגלל דקות העור של בתי תפילין אלו – אין אפשרות לתקנם. יתרונם היחסי, בעובי המחיצות בתוכו הנותן מידה מסוימת של עמידות.
    מסקנה: תפילין אלו הינן בבחינת זול=יקר.
    חשוב אמנם להדגיש, שעד לפני כמאה שנה לא היו חלופות אחרות.
  3. בתי תפילין מעור בהמה גסה: עשויים מעור מעורף של שור, מחתיכה מרכזית אחת-מקופלת ומכופפת. זוהי שכבת עור עבה כ 3-4 מ"מ. תהליך הייצור של בתי תפילין אלו, נמשך תקופה ארוכה הכוללת, השרייה בחומרים כימיים לרכוך העור ושימורו, כיפוף העור במכונות ה"יודעות" לכופף פחים ועוד .
    עלות בתי תפילין אלו, גבוהה משמעותית מבתי תפילין מעור בהמה 'דקה', אך כמעט כל פגימה, ניתנת לתיקון ושיחזור. בתי תפילין אלו מהודרים הרבה יותר. מחיר תפילין אלו אומנם גבוה יותר, אך הוא מתקזז משמעותית לאורך השנים הרבות שניתן להשתמש באותם תפילין ללא החלפה,
    מסקנה: תפילין אלו הינם בבחינת יקר = זול יותר וגם מהודר הלכתית.

    עיקר המורכבות וההשקעה בייצור בתי תפילין, מושקע בבית תפילין של ראש. בבית תפילין של יד, ישנה "התרוממות" אחת, מוכנסת בו מגילה מגולגלת של ארבעת הפרשיות הכתובות כמגילה. בית תפילין של ראש, לעומת זאת, מובנה מ-4 תאים-"התרוממויות"- נפרדות, המוצמדות זו לזו בלחץ ויוצרות ריבוע, זהו תהליך ייצור מסורבל, שיש בו גם הרבה פחת, הניפסל בתהליך הייצור.
    לאור זאת עלות בית תפילין של ראש הינה כ 75% מעלות זוג בתי תפילין.
    ישנם בשוק הסת"ם, לדאבוננו, גם בתי תפילין 'ללא אבא'-ללא הכשר. בתי תפילין ממפעלונים מסוג זה יכולים להיות גם כאלו, שנפסלו בייצור ותוקנו - חלילה - באמצעים שונים, של כיסוי בצבע וכדומה. לאור זאת, חשוב מאוד לדעת מהו מקור ייצורם. יצויין, שגם בבתי תפילין מעור בהמה גסה, ישנן רמות שונות באיכות, בגימור ובמחיר.
  4. תפילין/ גודל הבתים- מעיקר הדין כל גודל אפשרי. בדרך כלל בתי תפילין נמדדים במידת "הקציצה" ההתרוממות –נעים בין 32 מ"מ לבין 35 מ"מ. בתי תפילין קטנים יותר, מצריכים השקעה מיוחדת במיזעור גודל האותיות בפרשיות ועובי הקלף. לפיכך הינן יקרות הרבה יותר. בתי תפילין גדולים יותר –מסורבלים מאוד וכבדים. בתים במידה 32- 35 מ"מ הינם אופטימליים גם ביכולת להכניס את הפרשיות לחללים די מרווחים.
  5. פרשיות תפילין: עיקר המצווה, בתוכנן של הפרשיות.
    ראוי לרכוש פרשיות תפילין מהודרות, אף בויתור על הידור בתי תפילין -אם ישנה בעיה תקציבית.
    הגדרת הידורן של הפרשיות, נובע מהקפדה הלכתית בכתיבתן, על כל תגיהן ופרטיהן. ישנן רמות רבות של הידור, אך רמת הידור הבסיסית, הינה כתיבה על פי פרטי ההלכות לכתחילה.
    פרשיות תפילין זולות –מהותן –כתיבה מרושלת, מהירה, מחוץ לשורות, גופנים, שלא על פי ההלכה או כשרות רק בדיעבד או מספק.
    לאור זאת תפילין זולות - פחות מ1000 ש', מן הסתם יש בהם –פרשיות תפילין נחותות מאוד.
מאיפה העתקת?הרש

וזה דברים מאד מאד כלליים שלא מועילים לאף אחד בכלל.

לא מסכים...אות והדר

אולי לך זה לא מועיל אבל למי שאין שום מושג יכול להיות מאוד מועיל.

 

כנראה הרש הבין שהכוונה לסופרים, ואתה כוונת ללקוחותשלום 22
הרש הבין שהכוונה גם ללקוחות...הרש

אין שם נ"מ מעשיות מידי.

 

זה הסברים מאד כללים שלא נותנים הרבה לבנאדם מהשוק.

 

אני לא יודע מה כן, אבל זו דעתי...

ללקוחות ברור שזה המוסיף המון!שלום 22
למשלאות והדראחרונה

לתת חשיבות לפרשיות יותר מן הבתים.

רוב אלה שטועניפם שמוכרים תפילין מהודרות בזול, מתכוונים שהבתים בהמה גסה (במקרה הטוב רוב פרודות) והפרשיות רובם על הפנים (כמו שהעלתי כאל לפני כמה שרשורים)

פעם כתבתי תפילין עם כמה וכמה הדורים (שתיקה וכו') ובסוף היהודי הת"ח הביא לי בתים פשוטים מהודרים להכנסה. הייתי די בהלם ואז אמר לי שאין לו יותר כסף לקנות בתים. שלחתי אותו למפעל וסידרתי לו בתים גם במחיר עלות וגם בתשלומים.

איך להתגבר על פירורי דיו בדיו?שלום 22

יש לי בקסת הרבה פירורי דיו. מה עושים איתם? המדלל לא כ"כ עוזר (הכל נהרי), ואני גם לא אוהב לכתוב בדיו דליל..

אולי תרוקן ותנקה אותה.הרש
חבל לי על הדיו.בינתיים הוספתי דיו מבקבוקשלום 22

חדש, והבעיה נפתרה (כנראה שקעה...)

לא חבל!הרש

למדתי על בשרי ששווה מידי פעם 'לבזבז' קצת דיו, וזה חוסך המון זמן.

 

זה שווה את הכתב שאחר כך נראה אחרת, את הפשלות שלוקח זמןו לתקן וכו'.

 

דיו זה הקטע הזול...

אני חושבאות והדראחרונה

אם הבעיה זו רק הפירורים, אפשר לסנן את הדיו ע"י חיתול. לשפוך את הדיו לתוך כוס חד פעמי, לשטוף את הקסת ולהחזיר את הדיו המסונן לתוך קסת נקי. אם גם הצבע של הדיו משתנה לכיון אפור כדאי לשפוך וזהו. אני משתמש בקסת קטנה (או טפטפת) ושופך כל הזמן כדי לרענן, ובלי כאב לב.

בד"ק חי"ה.הרש

בזמן האחרון יצא לי להגיה הרבה מזוזות שאין להם בד"ק חי"ה בכלל, אבל יש להם שעטנ"ז ג"ץ.

 

מה זה אומר על המזוזה?

 

היא כשירה בדיעבד או לכתחילה?

צריך להודיע על זה לבעלים?

משנה אם זה ספרדי או אשכנזי?

לעניות דעתיאות והדר

אין הבדל בזה בין ספרדים לאשכנזים.

נדמה שמזוזה ללא בד"ק חי"ה כשרה לכתחילה אבל חסר בהידור.

לגבי הודעה לבעלים, נראה לי שזה תלוי מי הבעלים.

סתם כך לא להודיע כלום אבל אם אתה יודע שהבעלים הם יהודים מהדרים במצוות וכו' כדאי להגיד להם שזה כשר אבל חסר לו בד"ק חי"ה ולהציע לתקן  כמובן בתוספת תשלום על הבדיקה.   

 

באמת תלוי למי. שהר לד' מרן זה כשר לכתחי' ומהודרשלום 22

ולד' המקובלים יש בזה בעיה גדולה, וכמדומני שהרב ישכי"ע הורה שלא להוציא לכתחי' ס"ת שלא תייגו היודי"ן שבו.

בברכה.

*ישכיל עבדי"אות והדר
חלק א יו"ד סי' יד. החמיר בזה מאוד..שלום 22

והדברים אמורים היכא שיש ס"ת אחרים.

זה אפילו לגבי יו"ד?אות והדר

האמת היא פעם ראיתי באתר של כסא רחמים שגם יו"ד לא מתוייגת מורידה בהדור כל הסת"ם (זה לא היה הרב מועלם). לא לקחתי את זה ברצינות כ"כ בגלל שס"ת ספרדים - אשכנזים ישנים היו"דים אף פעם לא מתוייגים וכנראה מחשיבים את הקוץ העליון השמאלי כתג.

 

כל התשובה היא לגבי היוד.שלום 22

דוקא ראיתי הרבה ספרים שהיודין כן מתוייגים..

תשובה זו נשלחה לרב רחמים חויתה הכהן רבו של הרב מצליח הי"ד מג'רבא, שהרח"כ דוקא נטה להקל, אך הרב הדאיה ע"ה החמיר בזה מאוד ועד כדי כך, עיין שם.

אוליאות והדר

יש לך את מס' עמוד של התשובה?

חיפשתי בהברו-בוקס, ולא הצלחתי.

בבקשה:שלום 22

שו"ת ישכיל עבדי חלק א דף קא עמוד ד ודף קב עמוד א- תשובה בנדון זה מהרב רבי רחמים חויתה הכהן זצ"ל, שהקל בזה.

ובדף קב עמוד ב ועמוד ג תשובת רבי עבדיה זצ"ל שהחמיר בזה.

יגדיל תורה ויאדיר!

ישר כח, תשובות נפלאות מאוד, החכמתי!אות והדראחרונה

כמה יסודות אפשר ללמוד מתשובה אחת!

 

http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=959&st=&pgnum=220&hilite=

 

 

 

 

 

שאלהאות והדר

אדם שכותב ס"ת, ותוך כדי רוצה לוודא שקולמוס בעובי מתאים ועושה קוים (מאוזנים כמו שנוהגים לעשות 6,5 או 7) בקצה הגליון בצד. האם מותר לעשות כן?

ראיתי סופרים שעושים כך, לא נראה שזה מעכב...שלום 22
שאלתי את הרב גרוסאות והדראחרונה

זה התשובה:

כיון שאינו כתב, רק רושם סימנים, וגם נעשה בשוליים שנעשים מחופים לאחר התפירה, והתפירה מבטלת - מותר

פעם ראשונה שאני כותב תפיליןאנונימי (פותח)

 

למען האמת, גם פעם ראשונה שהכנתי קולמוס נוצה. 
כמובן זה רק אימונים, לא תפילין ממש, כפי שאתם רואים.
גודל הכתב 2 מ"מ (4 מ"מ בין שיטה לשיטה).
במה אפשר להשתפר?

 

אני לא רואה!אות והדר
אתה בטוח?אנונימי (פותח)

אני לא יודע מה הבעיה. אצלי זה מופיע.

גם אני אינני רואה..שלום 22
אני רואה....הרש
אלמוג, חשוב לי לדבר איתךאנונימי (פותח)אחרונה

אשמח אם תוכל להשאיר  כאן כתובית אימייל , או לחזור אלי  ל -

 

NISANM@GMAIL.COM

 

תודה,

ניסן

מישהו פה נתקל במושג, חצי\רבע קולמוס???שדות האמונה

בס"ד בר"ה

 

בשבת, סבא שלי שאל אותי מה זה אומר, ולא ידעתי לענות לו בפירוט, המושג הזה מצלצל מוכר, אבל לא הצלחתי לזכור מה הוא אומר...אשמח לעזרתכם, ה' עמכם!!!

כן, בודאי.שלום 22

כתב חצי קולמוס

הוא הכתב בו היו כותבים חכמינו נ"ע עד הדור שלפנינו, ממרוקו שבמערב ועד בבל במזרח.

היו כותבים בו ספריהם, כתובות, שטרות, תקנות ועוד ועוד.

זה אינו הכתב המכונה כתב רש"י, אולי דומה לו בכמה אותיות.

 

לא שמעתי על כתב רבע קולמוס.

 

בברכת הצלחה 

ולמה קראו לו "חצי קולמוס"?שדות האמונה
איני יודע, אולי בגלל שלא כתבוהו עם כל עובי הקולמוסשלום 22אחרונה
מה אתם אומרים על הפרשיה?אות והדר
נקנה ממפעל ידוע ביותראות והדר
עבר עריכה על ידי אות והדר בתאריך כ"ט אייר תשע"ב 07:12

הבתים היו רוב פרודות והפרשיות בכתב הזה. שזה כתב מזעזע מתחת לכל ביקורת, יחסית למחיר המופקע שהבן אדם שילם.  

כדאי מאוד שלא לקנות תפילין על עיוור גם אם הפרסומים נורא מפתים. לברר ולא לסמוך!

הם נקנו בתור מהודרות?שלום 22אחרונה
עבר עריכה על ידי אות והדר בתאריך כ"ט אייר תשע"ב 00:17
כמה אמורים לעלות?אנונימי (פותח)

תפילין מהודרות בנוסח ספרדי?

קבלתי מחיר שנראה לי ממש הזוי

רציתי לשאול כאן את החברים

למה הזוי?הרש

היחיד שאני סומך עליו מתחיל מ3580 ש"ח ומעלה...

 

ואת המילה מהודר אפשר לפשר בהרבה אופנים.

 

כולם כותבים מהודר, אבל לא ראיתי בכל השוק אחד שמתקרב לרמה שלו!!!

 

מהודר זה לא ליחידי סגולהאות והדר

כולם יכולים לקנות תפילין מהודרות ולא צריך לקחת משכנתא.

כדי שתפילין יהיו מהודרות צריך להקפיד בכ- 15 חומרות וכן לכתוב אסטתי אחיד ונעים לעין

לדעתי טווח לתפילין ספרדיות מהודרות בערך 2200 - 3000 ש"ח ולא יותר

הרש, אתה מגזים...יש הרבה סופרים שאפשר לסמוך עליהם ולקנות מהם.

איך אתה יודע שאני מגזים?הרש

אתה מכיר את הפירמה שאני מדבר עליה?

 

ושוב, מהודר כל אחד יכול להגדיר לעצמו.

אז אתה רוצה שאני אקרא לזה מהדרין מן המהדרין?

 

והוא רק מתחיל מהמחיר הזה המקסימום אצלו לספרדיות זה 7300 ש"ח.

ויש לו תור של עבודה שהוא כמעט נחנק...

 

*פצפונים זה משו אחר ואשכנזי זה משו אחר.

 

כן, אבלאות והדר

א) לא רק יש אותו

ב) אני כן מכיר, כי כתבת לי עליו וביררתי

ג) מהודר עניין שיש לו הגדרות מדוייקות + אסטתיקה, שאע"פ שאין עליה הגדרה מדוייקת, גם יש לה כללים ולכן יש דבר שנקרא אומנות.

ד) אני מכיר הרבה שגובים מחירים גבוהים בעליל ויש להם עבודה מוכנה לעוד 20 שנה ולדעתי אין להם שום יחודיות.

ה) יכול להיות יגואר הוא רכב הכי טוב גם בביצועים וגם במראה אבל זה לא אומר שמזדה רכב לא טוב!.

 

הוא יגואר!הרש

יש בעיה בלברר עליו, כי רוב הבעלי הלאכה שונאים אותו כי הוא עובד בנורמות לא רגילות, ולוקח לקוחות בלי לעשות פרסום בכלל.

 

אני יכול לתת לך שמות אמינים יותר בירושלים לברר עליו...

 

ואם אתה רוצה שמות של רבנים שקנו אצלו - כמובן שגם זה יש.

 

אה, והוא גם לא גוזל - הוא משלם מיסים לגמרי!

 

 

אבל תכל'ס, אני לא צריך להגן עליו או משו כזה, מי שרוצה שילך אליו ומי שלא לא. הוא לא צריך פרסום.

ואי תודהאנונימי (פותח)

המחיר שקבלת בכלל לא מתקרב למחירים שהזכיר הרש.

אני קבלתי הצעת מחיר של 2000 ש"ח במקום 2400  לפי טענתו (כי הסופר בן דוד שלי)

השאלה היא, שאיך אני אדע באמת שהם מהודרות ולא פחות מזה?

לא תדע...הרש

אין מה לעשות, ה'עמך' לא מבינים בזה כלום.

 

אתה צריך לקנות ממישו שאתה סומך עליו: א. שהוא בעל מקצוע טוב. ב. שיש לו יראת שמים וישרות.

 

בלי שאתה סומך עליו בדברים האלו - תברח!

אני מציעאות והדר

שתבקש ממנו דוגמא ותעלה את התמונה כאן בפורום

כל סופר שיש לו תעודה ויראת שמים מוחזק כאמין

כמובן כדאי מאוד לבדוק את הכתב שהוא תקני

 

הוא ישלח ליאנונימי (פותח)

את התמונה של התפילין אחרון שהוא כתב, מקווה בקרוב

הנה התמונהאנונימי (פותח)
טוב מאודאות והדר

פרשיה נראת טובה ומהודרת.

כתיבה נאה, תיוג יפה אם כי טיפה גס.

כדאי לבקש ממנו שייתיג גם את היו"דים והתיוג יהיה ע"י דיו כשר לסת"ם

 

 

 

נחמד.הרש

כדאי לשאול אותו אם זה עבר מחשב, ומינימום מגיה אחד (ושהמגיה לא יהיה הוא...).

 

ושכל התגים יהיו מזויינים (בתמונה יש שלא).

תודה רבהאנונימי (פותח)

ממש עזרתם לי

 

אם המחיר הוא לתפילין קומפלט,שלום 22

ובזה הכתב, והבתים טובים- לדעתי זה זול (2000).

נכוןאות והדראחרונה

אני הבנתי שזה קומפלט...(מקווה)

 

שלום, אני אורח פהחומש

מישהו מכיר את הסופר ר' בצלאל ארליך מחיספין?

איך הוא וכו'?

 

ברוך הבאאות והדראחרונה

לא זכיתי להכירו אבל יש לו אתר נחמד

לפי האתר משמע שלאו דוקא הוא הכותב של המוצרים שהוא מוכר

שזה לגיטימי אבל כדאי לדעת

בהצלחה

רמת הלחות של החדרג26

קורה פעמים והקלף מקבל "גלים" בעקבות האקלים שיש בחדר כתיבה. שמעתי שצריך ומומלץ מכשיר אדים קרים בחדר על מנת שיאזן את רמת הלחות שיש.

משהו יודע במס' כמה הלחות צריכה להיות?? 

ועוד טיפים על מנת שהכתיבה תרוץ יותר טוב בלי להתעכב במסביב...

 

תודה!

אצלנו יבש מאוד. מה שאני עושה,שלום 22

אני תולה כביסה בחדר היכן שאני כותב (חדר קטן מאוד),  וכשאני מפסיק לכתוב, אני מניח את היריעה על מתלה הכביסה, כשמתחתיו הכביסה הרטובה (אסור שהקלף יתרטב!!!!).

אפשר גם לשים את היריעה בניילון, ולהשאיר אותה כמה שעות במקפיא. זה עוזר מעט.

הכי טוב, זה המפזר אדים, אבל הוא נשבר לי ועד שאזמין חדש....

בהצלחה.

רמת לחותאות והדראחרונה

צריכה להיות לפחות כ- 50%. פחות מ40-45 הקלף מקבל גלים.

(תלוי גם בעובי ובייבוש שלו) וגם כתיבה מאוד קשה באוויר יבש.

אני אישית די משועבד למכשיר אדים גם בחורף וגם בקיץ.

כדאי לרכוש מכשיר לחות וגם מד לחות במיוחד באיזור ההר והנגב

מה אתם אומרים על הפרשיה?אות והדר

יש כאן כמה בעיות אבל בעיה אחת רצינית

קטנתי, אבל נראה ליאנונימי (פותח)
עבר עריכה על ידי אלמוגמ בתאריך כ"ח ניסן תשע"ב 15:17

שהמילה "זה" בשיטה לפני האחרונה נראית כ"וה". ומעליה ב"יאכל" הא' נדבקה ל-ץ' וגורדה. אבל אני לא יודע אם זו הבעיה.


שזה כתב ע"מ...הרש
מה זה ע"מ?אות והדר

עדות המזרח?

אלמוג, אתה צודק שזה שאלה חמורה אבל אני מתכוון לבעיה שאין עליו שאלה...

יש לציין שהפרשייה עברה כמה פעמים הגהה ונקנה מסופר צדיק תמים מקובל וכוי

רמז:  אות מוחלפת...

 

 

"ארץ זבח חלב ודבש..."אנונימי (פותח)

אתמהה. כיצד הוגהה מספר פעמים?!

בשביל זה צריך לעשות מחשב...הרש
אות "ח" מורכבת מ"ו" ו- "ד" ולא "ז"haim770
עבר עריכה על ידי haim770 בתאריך ב' אייר תשע"ב 12:02

ב"ה

לאחר בדיקה ביריעות שלמה אינו פוסל.

מיהרתי, טעיתי.

אתה הבנת מה פסול כאן?אות והדראחרונה

כתוב זבח במקום זבת...

 

התחלתי ללמוד סופרות. מה דעתכם?אנונימי (פותח)


התחלתי בחודש האחרון ללמוד סופרות, גם דרך קורס וגם בלימוד ההלכות באופן עצמאי,

אמנם את צורת האותיות למדתי פחות או יותר כבר לפני כן. לכן אשמח לקבל ביקורת בונה

על הכתב (אין צורך להתייחס להארכת האותיות, גם אלו שאין מאריכים. היריעה פשוט מאוד צרה.

גם היו"ד המיותרת בשיטה לפני האחרונה





אני לא רואה כלוםאות והדר
התמונה מאוד גדולהאנונימי (פותח)

נסה להזיז את הגלגלת מתחת לתמונה.

קלף שעיר מידי. ואני לא מבין ממש בכתב ספרדי...הרש
למה כתב ספרדי?....שלום 22
רואים שיש פוטנציאלאות והדר

כתב יחסית אחיד, נעים לעין. רואים שיש לך כישרון.

אני לא יודע מי לימד אותך אבל האותיות שלך והטכניקה שאתה כותב לא מתאים לכתב אשכנז (עד כדי כך שהרש התבלבל וחשב שזה כתב ספרדי) אתה כמעט ולא משתמש ברגל הארוכה (כנראה גם אתה לא עושה מדרגה)

אם כך לימדו אותך לכתוב, הייתי ממליץ לך להחליף מורה דחוף.

מה הכוונה "רגל ארוכה"?אנונימי (פותח)

והאם מדרגה, הכוונה המדרגה שבקולמוס?

יש מדרגה, אבל לא ניכרת ממש.

תודה רבה.

צודק.הרש

פשוט אין כתב.

כל אות נוסח אחר. ח, ע, א - ש, ה, י...

כדאי לך להחליף מורה בדחיפות.

וכמובן שאנחנו יכולים להמליץ לך על הטובים ביותר...

אני אשמחאנונימי (פותח)

אני לומד כעת בקורס של מכון אליה, אך עדיין בשלב ההלכות, ומעט כתיבה. אני אשמח אם תמליצו לי על מורים טובים בבאר שבע.

כן, רגל ארוכה בקולמוסאות והדר

אתה כותב כמו שלימדו אותך או סתם מתקדם לפי ראות עיניך?

עוד לא לימדו אותי באופן רשמי צורת האותיותאנונימי (פותח)

אלא למדתי מעט ממשנ"ס, מעט מסת"ם מוכנים ומעט חיפשתי אחר כתב האר"י ז"ל, שלמרות שאני ספרדי, אני מעוניין לכתוב בו.


הבנתיאות והדר

אז יופי

אם בלי ללמוד אתה כותב כך אחרי שתלמד בטוח תצליח בע"ה

מי אמר שאי אפשר לשלב בין הספרדים והאשכנזים....1אלמוני

הנה שילוב יפה בניהם,


כמה דברים שצריך שתדע . עזרה הלכתית בלבד!

מבחינת יופי הכתיבה, תהיה יותר רציני בנושא וגש ללימוד מקצועי.


זהירות (בדיעבד- מושב רחב) הפ"מג נשאר בצ"ע בצורת האות שי"ן כזו.

זהירות (אות סמ"ך זוית למעלה, ש"ת) פמ"ג, מ"ב אולי יועיל תיקון ע"י תינוק.


בהצלחה

לכתחילה כל אחד ילך ע"פ מסורת אבותיואות והדראחרונה

עיין ביריעות שלמה חלק ב' כלל א'

גם במשנת הסופר מובא שערבוב אותיות אינו לכתחילה (לא זוכר את המיקום)

לעני"ד זה שילוב יפה לקליגרפיה אבל לא לתו"מ

כיצד אתם שומרים על בריאותכם (בעיקר גב ועיניים)???שלום 22

נראה לי שזה נושא חשוב מאוד, ובפרט לסופרי סת"ם שיושבים הרבה מאוד בלי תזוזה..

 

יש מס' דברים שכתובים בספר ירעות שלמה ח"ב בנושא זה, וכדאי שכל אחד יתרום את חלקו בעניין.

 

אתנדב לתת טיפ מס' 1: אני מדי פעם מושך את הכתפיים למעלה- כמה שיותר, ומוריד אותם בתנועה סיבובית לאחור כ20-30 פעם. זה פשוט מצויין!

טיפ נוסףאות והדר

אני מסתכל למרחקים וקופץ בחבל.

זה מרענן.

וכן מאוד עוזר לגב, לשכב במטה על הבטן ולהזדקף כמו נחש (בלי לשים את הידיים כמובן)

יש להזהראמיר הסופר

משום אפרקדן!!!!!!!!1

שמירה על בריות העינייםאנונימי (פותח)

ישנן " משקפי הגדלה "  המשמשות יהלומנים  . אני משתמש בהן ומאוד מרוצה. מומלץ . מאז שאני משתמש בהן אני מרגיש שהעיניים מתאמצות הרבה פחות.

איפה קנית את זה?אות והדר

פי כמה הם מגדילים?

לא מזיק לעינים כל הזמן להיות אתם?

קניתי אותן דרךאנונימי (פותח)

קניתי אותן דרך אתר " בר אור " 3 רמות הגדלה. עד פי 5

אני לא חושב שזה מזיק.

דרך אגב, אתה יכול לקשר אותי אולי עם סוחר סת"ם שאתה מכיר ?

תודה

ניסן

NISANM@GMAIL.COM

יש אותן בחנויות סת"ם...הרש
איזה חנות?אות והדר
מותר לפרסם?הרש

זו חנות בב"ב.


זה בסדראות והדר

אני מרשה,

בכל מקרה לא נראה לי שאגיע לשם בשביל זה.

קוראים לחנות קטיפת הקלף.הרש

ברחוב צפניה 5.

 

אני קונה שם תמיד.ומאד מרוצה מהם.

אני פעם ראיתי עובד בחנות יהלומים,שלום 22

וכיון שבעבר הייתי שכן שלו התעניינתי לגבי המשקפיים האלה וקנייתם.

הוא מיד אמר לי שלא כדאי לי, וזה יזיק לראיה שלי ה"י.

מעבר לזה איני יודע.

לא מכיר סוחריםאות והדר

תכתוב בגוגל סת"ם, מכון סת"ם וכדו' ותפנה לבעלי הקשר שם.

כמה כמה אנשים שאני מכיר מצאו עבודות בדרך זו.

סוחריםמנחם מענדל

כן אם משהוא צריך עבודה בזמן הקרוב אני יכול לעזור לו אני סוחר בצרפת נא להיות אתי בקשר הכי טוב לפני סוף חודש המספר הסלולרי זה (0033634690817) או במייל hastam.sebag@gmail.com 

אני יותר מעוניין בכתבים ספרדים  מזוזות גודל 10 או 12 ופרשיות תפילין 

תשלחו צילומים

מועד טוב

משקפי הגדלהאות והדראחרונה

בסוף הזמנתי דרך אנטרנט ואין מילים לתענוג שיש לי מהמכשיר

אפשר לכתוב כתב יותר קטן מפצפונים של יד בהרבה פחות מאמץ וגם מעולה בהגהות

ע"פ נראה שלא כדאי להרכיב אותן הרבה זמן. אופטיקאי מומחה שאני מכיר אמר לי שיש של המקצוענים שהן לא פוגעות בעיניים כלל אבל עולות אלפי שקלים.

שינוי צורת אותאנונימי (פותח)

20120419000356.docx

 

 

שלום! האם יש בזה משום שינוי אות (באות כ', שדומה עכשיו קצת ל-ק')?

לא מצליח לפתוח את זהאות והדראחרונה

אולי תעלה את התמונה לא בקישור אלא בתוך הודעה

טוב... שלום.אחיהוא

אני חדש פה. למדתי כבר את כל האותיות, וניסיתי אתמול להכין קולמוס. (אחרי שלימדו אותי כמובן.) ו-זה תיסכל אותי! זה הלך לי כל כך גרוע! שברתי שניים...

חוץ מזה יש למישו עצות?

תלמד ממישהו באופן פרטי. זה הכי טוב.שלום 22
איפה אתה גר? נפנה אותך למקצוען שילמד אותך...הרש
להכין קולמוס זה תענוג נפלא!אות והדראחרונה

למה אתה סובל?

מה הפריע לך?