שם שד"י שבצד השני של המזוזה, האם צריך לקדשו לשם השם?
סופר שני שכותב את השם האם צריך לקדשו לשם מזוזה או לא?
שם שד"י שבצד השני של המזוזה, האם צריך לקדשו לשם השם?
סופר שני שכותב את השם האם צריך לקדשו לשם מזוזה או לא?
שכיון שגם אם לא כתב שם זה כלל, המזוזה כשרה, לכן בדיעבד א"צ לקדש. אבל כיון שזה שם קדוש עכ"פ, ונהגו לכתבו במזוזה, לכן לכתחי' כן צריך לקדשו.
שם שד"י לא חלק ממזוזה, לכן לא לקדש אותו אלא לדעת שכותבים שם.
כך אמר הרב גרוס בשם הרב יעקב הלל.
וכן לפי דעתו בכל הדברים כמו קטורת, למנצח וכדו' הרב הלל אומר לא לקדש בדווקא וזה ע"פ הסוד גם.
היה לי חידוש!
הרב אמר לא לקדש בכלל, או לא לקדש לש מזוזה?
עכשיו עיינתי ביר"ש, וראיתי שכתב בערך כמו שכתבתי...
בשאר הדברים שהזכרת, ברור שלא שייך בכלל לקדש.
אות והדר
שאני מזלזל בכתיבה של שמאלי, כך אמר לי חבר שמאלי שעוקב בפורום אבל לא משתתף
לא התכוונתי לכך בכלל...לכן עשיתי חיוך כדי להדגיש שזה בהומור.
הוא מסר לי שמורה הגדול ביותר לכתיבה שמאלית זה יהודי מבני ברק בשם ברבש. הוא אמר שכדי מאוד ללמוד אצלו כתב אר"י וכדו' ואז אפשר לעשות הסבה לכתב חב"ד.
א. יש דעות בקבלה שסופר שמאלי זה בעייתי.
הרב מועלם דן בזה ודוחה את זה.
אבל אין מה לעשות - עם כל הכבוד - זה כתוב..
ב. המורה ההכי גדול לכתיבה שמאלית שאני מכיר (בב"ב) הוא יהודי בשם גרשטנקורן.
קול יעקב ס"ק כ"ד שבעל נפש יחמיר על עצמו וכו' מקורו מבעל בן איש חי שו"ת רב פעלים (חלק ב' סעיף ט')
ביריעות שלמה הביא בשם הרב מאזוז שאין בזה שום בעיה אפילו לאלה שכל דבריהם ע"פ הסוד.
וברור שזה כן משנה.
זה הרבה יותר מעניין מהמספר טלפון של מורה לסת"ם אי שם בתוך בני ברק...
לא מזמן הזמנתי תיקון עבור ס"ת, ובעל התיקון (הרב טשינגל) שלח לי מאמר שכתב על העניין כתיבת ס"ת ב-48 שורות ולא וב-42 כמו שנהוג היום. העניין מוזכר בספר קסת הסופר ובלשכה (בלי"נ אשלח את המאמר כשאוכל). יש לזה כמה יתרונות טכניים כמו חיסכיון בקלף ב-8 יריעות, עוד איזה עניין הלכתי שאחד הראש שיטין שלא מסתדר היום מסתדר בתיקון זה.
מה שאני הק' יכול להוסיף בנושא, ראיתי לא מעט ס"ת ישנים מתוכם כמה עשרות ס"ת אשכנזים, ולא ראיתי ס"ת 42 שורות אפילו אחד (חוץ מאלה שיחסית חדשים).
נדמה לי שגם תימנים נוהגים כך, ומעניין אותי מה המנהג בכתב המיוחס.
מה אתם אומרים?
את הבעלי קריאה לא מעניינים המקורות המוזרים האלו.
מעניין אותם שזה יהיה מעומד כמו התיקון.
ולפי מה שאני זוכר - מוזכר 42 שורות בקסת.
נראה לי שהרש צודק. גם אני פעם חשבתי להעתיק מאיזה ספר ישן שמסודר הרבה יותר יפה מהספרים שלנו, וזה מה שיעצו לי- שלא לשנות.
ידוע שבתפילין של ראש אנו מקפלים את הקלף ומכניסים לתוך ד' בתים צרים.
לאחרונה בהשגחה פרטית, ראיתי כמה זוגות תפילין ומתוכם אחד מהם שאני כתבתי (אחד הזוגות הראשונים) שהדיו שבקיפולים מתחיל להתפורר עד כדי שאם משפשפים קצת עם היד או עם מחק אפשר לפוסלם.
חשבתי על כמה טיפים חשובים כדי למנוע את זה, כמובן הייתי רוצה לשמוע מה דעתכם.
מה אפשר לעשות כדי שלא יקרה פסולים מיותרים?...
הפרשיות יכולות להכנס 'חלק' לתוך החללים - אם עושים את החללים מספיק רחבים, ואז אין בעיות של פיצוצי דיו.
לרוב היצרן לא עושה את זה טוב וצריך להרחיב, צריך להזהר לא לחדור מידי ללמטה ולא לצדדים.
לא ראיתי מציאות שהפרשיות לא מתקפלות בכלל.
נכון שהחריצים צרים מדי סוחטים את הפרשיות וזה יכול להיות נורא בעייתי
אבל אפילו אצל יצרנים הכי טובים החריצים לא כאלה ענקיים.
אין הרבה דרכים למנוע את זה. ברור שהפרשיות יתקפלו...
ואלו החיים ובא נלמד להסתדר איתם.
נכון שגם אצל הטובים לא מספיק רחב, לכן אתה יכול להרחיב בעצמך לפני ההכנסה, כמו שלפעמים צריך להעמיק את החלל בשביל שכל הפרשיה תהיה בתוך עור אחד.
פעם אחת עושים חור - ולומדים.
מודדים לפני כמה יש בגג וככה יודעים כמה אפשר להעמיק.
לא בכיון של עומק אלא כשרציתי להרחיב את הבית של ראש, במחיצה.
היום אני משתדל לכתוב קצר ועל קלף דק ושנים לא נזקקתי לטיפול הזה.
אותו בית שבו עשיתי את החור חיכה אצלי כמה שנים עד שהכרתי את הרב גרוס והוא אמר לי שזה כשר לכתחילה עדיין (קשה להגיד מהודר)
אני לא משתמש בדיו הזה אבל קניתי פעם לנסות ואני אומר לכם נכון שזה קצת קשה להתרגל אבל למי שיכול זה שוה זה יכול להתקפל כמו גומי וניסתי זה באמת ככה וזה יכול גם לעבור תחת הברז פתוח זה מחזיק אני לא משתמש כי אני לא כותב היום הרבה ואין לי זמן להתרגל אבל אני מכיר סופרים גדולים כמו הרב אלישביץ מאמריקא שהתחיל לבתוב בזה ומציע לכולם והיום הוא כותב אך ורק בדיו לנצח שוה לנסות
- לכתוב עם דיו לא סמיך מדי, שיהיה שחור אבל לא יבריק.
- לכתוב על קלף דק ולא ארוך מדי. לצמצם כמה שאפשר.
- להשאיר גליון בסןף הפרשיה , כ-5 ס"מ, וכמה שיותר הרי זה משובח, רק שלא יהיה עבה מדי. כידוע מגלגלים את הפרשיה מסוף להתחלה (כמו מזוזה) ומכיוון שכך קיפולים הראשונים שהם החזקים יותר יהיו בסוף הפרשיה. אם משאירים גליון בסוף הפרשיה אז יוצא שלפחות הקיפול הראשון יהיה במקום שאין דיו וזה עוזר מאוד.
- לקנות בתים מיצרן איכותי שדואג לעשות את הבתים של הראש מספיק רחב. ישנם יצרנים שאם יוצא להם לא מספיק רחב פשוט לא מוכרים את הבתים האלה.
- המכניס, צריך להשתמש בקלף דק (מטלית) כדי לא לסחוט את הפרשיות. אם יש הרבה זיזים ופרשיות נתקעות אפשר לשייף את הקירות של הבתים. רוב רובם של מכניסים אין להם הכשרה וסמיכה לכן כדאי למצוא מישהו בקי וירא שמים. כדאי מאוד ללמוד את זה ולהכניס לבד.
לגבי שאלתך, כל מקרה לגופו, אבל בודאי שכל אחד שרוצה לעסוק במקצוע הזה צריך לקבל גם מחי ולא רק מדומם...
השאלה גם מה מטרתך בלימוד הסת"ם? לשם ידע כללי ואיזשהו נסיון בכתיבה? להיות מקצועי לגמרי?
אפשר ללמוד בלי מורה, במיוחד את הכתב הספרדי.
אבל סביר להניח שלא תהיה מקצוען אע"פ שיש חריגים שמצליחים אבל נדיר.
יצא לי כמה פעמים לעזור בשיעורים פרטיים לכמה שלמדו לבד, וקשה יותר לעקור הרגלים לא טובים מאשר ללמוד מחדש. וכן לקחת בחשבון שכתיבה זה לא רק צורת האותיות אלא חיבור של קולמוס, קלף וידע בצורות ובהלכות.
לכן המלצתי החמה, ללמוד כמו שצריך כמו שלומדים כל דבר. כמו שמילה ושחיטה לא לומדים ע"פ התבוננות מהצד כך גם ללמוד סת"ם ע"י מורה שיודע ללמד, עם עין חדה שיודע לזהות בעיות ומקורן.
לטובתך תחפש את המורה ההכי טוב שיש. וכמו שאמר אות והדר - קשה לעקור הרגלים רעים, ואי אפשר לעבור את המורה (לפחות בהתחלה), אז חבל ללמוד אצל מישו לא מקצוען.
להיות מורה זה מקצוע. לא כל אחד שיודע לכתוב יודע ללמד.
הכסף - כמו בכל דבר, זה תלוי בטיב המורה ומה הוא נותן.
אני למדתי ב4500 ש"ח. קבלנות עד שהמורה יגיע ל120...ואני מרוצה עד הגג!
כל אחד לומד כמה שמתאים לו, לכל אחד יש כשרון משלו...
אם תצטרך עצות מרחוק אני כאן, אתה תמיד מוזמן.
האם צריך להיות גלוי?
אם כן איך הספרדים יכולים לעשות כן?
אפשר לגלגל יותר נפוח - תלוי בבית מזוזה.
ויש כאלה שחותכים את הקלף - אבל עדיף שלא.
הילכך שזה בלאגן, צריך לבדוק מה יותר חשוב משני המנהגים - מיקום השם, או שיראו אותו.
יכולים גם לקפל את הגיליון הימני כך שמתי שזה מקופל רואים השם רק להיזהר שאין אותיות במקום הקיפול כי זה שכיח מאוד
אולם בר"פ (כמדומני) כתב הפתרון לחתוך מהגליון.
אני כותב השם גדול, ומושך הדלת הרבה, וכך אני מרויח שני הדברים.
כאשר כותבים את השם אפילו גדול, חלק ממנו מתכסה.
מספיק שיראה קצת?
מנחם מנדל, הרי כל המטרה של הגליןון היא כדי שתכסה את המזוזה.
אם מקפלים את זה כאילו יצא שכרו בהפסדו, כך נראה לי.
וזה נוסח השאלה:
שם שד"י מאחרי המזוזה, האם צריך להיות גלוי?
אם נתכסה (בעיה אצל הספרדים) האם מותר לחתוך ולקפל פנימה?
במידה וצריך להיות גלוי, אם חלק נשאר גלוי האם זה מספיק?
לפי שיטת הספרדים האם אפשר להתחיל לכתוב את השם מהו"ו של והיה לכיון החלל?
א] מעלה לשם ש-די שיהי' גליוי (רמ"א מזוה"ק)
ב] נתכסה, מועיל לחתוך שני חיתוכים מקבילים לקפל (קול יעקב, וכן המנהג)
ג] חלק גלוי לכאו' לא מועיל (כן משמעות זוה"ק שהמלאכים רואים "השם", משמע כולו)
ד] עיקרו נכתב כנגד והיה (ב"י מזוה"ק), ולאחרונה חידשו כמה סופרים להתחיל מהאות וי"ו ולהמשיך לחלל, ואיני יודע מאיפה למדו כן.
אם אתה חותך החלק שלפני והיה אם שמע, אין עם זה בעיה מצד דין פו"ס?
לגבי זה שחלק מהשם מגולה, שמעתי בשם הרב סבתו שליט"א (ששימש בהלכות אלו הרבה את הרב אליהו זצ"ל) שמועיל, ועדיף מחיתוך.
כמובן שנראה יותר בריא למזוזה שלא לגללה בדוחק ובצער, אלא בריוח, ואז גם השם מגולה.
אולי בכלל אפשר לומר שלדעת מרן המלאכים רואים השם גם כשהוא מכוסה בקלף. וכי אם הוא מכוסה בבית עץ/כסף/ברזל/פלסטיק הם רואים אותו???
לא חושב שיש בעיה מכוון שחותכים רק בקצה הגליון קצת עד לשרטוט האכני מקסימום. חשבתי פעם שאולי שיש בזה גנאי מסויים אבל הרב אמר שכך המנהג.
אני גם שמעתי מחבר ששאל את הרב מרדכי שהשם צריך להיראות כולו מכיון שזה השמירה. אמר שמותר לכתחילה לחתוך. ראיתי את הפתרון הזה ממנו.
אני שמח שגילית שהרב סבתו (שבתי נכון?) שימש את הרב זצ"ל, בע"ה בקרוב יהיה לי קל להיות אתו בקשר. יש לי הרבה דברים לברר...
כיום אני קונה בתים שקופים מעולים (יש אותם בקסת) עם פקק סיליקון מלמטה והבתים האלה מספיק רחבים (וגם נראים יפה)
יש כאלה שקונים יודאיקה מכסף או מעץ וכו' באלה בד"כ יש בעיה רצינית...
אני ראיתי שחותכים יותר...
כמה עצות לפני קניית תפילין. לא כל יום רוכשים תפילין. רוב הקונים תפילין אינם יודעים מה לבקש. מומלץ לקרוא בנחת את הדברים הבאים. כך תדעו ותבינו אילו תפילין לרכוש ועל מה אתם משלמים.
וזה דברים מאד מאד כלליים שלא מועילים לאף אחד בכלל.
אולי לך זה לא מועיל אבל למי שאין שום מושג יכול להיות מאוד מועיל.
אין שם נ"מ מעשיות מידי.
זה הסברים מאד כללים שלא נותנים הרבה לבנאדם מהשוק.
אני לא יודע מה כן, אבל זו דעתי...
לתת חשיבות לפרשיות יותר מן הבתים.
רוב אלה שטועניפם שמוכרים תפילין מהודרות בזול, מתכוונים שהבתים בהמה גסה (במקרה הטוב רוב פרודות) והפרשיות רובם על הפנים (כמו שהעלתי כאל לפני כמה שרשורים)
פעם כתבתי תפילין עם כמה וכמה הדורים (שתיקה וכו') ובסוף היהודי הת"ח הביא לי בתים פשוטים מהודרים להכנסה. הייתי די בהלם ואז אמר לי שאין לו יותר כסף לקנות בתים. שלחתי אותו למפעל וסידרתי לו בתים גם במחיר עלות וגם בתשלומים.
יש לי בקסת הרבה פירורי דיו. מה עושים איתם? המדלל לא כ"כ עוזר (הכל נהרי), ואני גם לא אוהב לכתוב בדיו דליל..
חדש, והבעיה נפתרה (כנראה שקעה...)
למדתי על בשרי ששווה מידי פעם 'לבזבז' קצת דיו, וזה חוסך המון זמן.
זה שווה את הכתב שאחר כך נראה אחרת, את הפשלות שלוקח זמןו לתקן וכו'.
דיו זה הקטע הזול...
אם הבעיה זו רק הפירורים, אפשר לסנן את הדיו ע"י חיתול. לשפוך את הדיו לתוך כוס חד פעמי, לשטוף את הקסת ולהחזיר את הדיו המסונן לתוך קסת נקי. אם גם הצבע של הדיו משתנה לכיון אפור כדאי לשפוך וזהו. אני משתמש בקסת קטנה (או טפטפת) ושופך כל הזמן כדי לרענן, ובלי כאב לב.
בזמן האחרון יצא לי להגיה הרבה מזוזות שאין להם בד"ק חי"ה בכלל, אבל יש להם שעטנ"ז ג"ץ.
מה זה אומר על המזוזה?
היא כשירה בדיעבד או לכתחילה?
צריך להודיע על זה לבעלים?
משנה אם זה ספרדי או אשכנזי?
אין הבדל בזה בין ספרדים לאשכנזים.
נדמה שמזוזה ללא בד"ק חי"ה כשרה לכתחילה אבל חסר בהידור.
לגבי הודעה לבעלים, נראה לי שזה תלוי מי הבעלים.
סתם כך לא להודיע כלום אבל אם אתה יודע שהבעלים הם יהודים מהדרים במצוות וכו' כדאי להגיד להם שזה כשר אבל חסר לו בד"ק חי"ה ולהציע לתקן כמובן בתוספת תשלום על הבדיקה.
ולד' המקובלים יש בזה בעיה גדולה, וכמדומני שהרב ישכי"ע הורה שלא להוציא לכתחי' ס"ת שלא תייגו היודי"ן שבו.
בברכה.
והדברים אמורים היכא שיש ס"ת אחרים.
האמת היא פעם ראיתי באתר של כסא רחמים שגם יו"ד לא מתוייגת מורידה בהדור כל הסת"ם (זה לא היה הרב מועלם). לא לקחתי את זה ברצינות כ"כ בגלל שס"ת ספרדים - אשכנזים ישנים היו"דים אף פעם לא מתוייגים וכנראה מחשיבים את הקוץ העליון השמאלי כתג.
דוקא ראיתי הרבה ספרים שהיודין כן מתוייגים..
תשובה זו נשלחה לרב רחמים חויתה הכהן רבו של הרב מצליח הי"ד מג'רבא, שהרח"כ דוקא נטה להקל, אך הרב הדאיה ע"ה החמיר בזה מאוד ועד כדי כך, עיין שם.
יש לך את מס' עמוד של התשובה?
חיפשתי בהברו-בוקס, ולא הצלחתי.
שו"ת ישכיל עבדי חלק א דף קא עמוד ד ודף קב עמוד א- תשובה בנדון זה מהרב רבי רחמים חויתה הכהן זצ"ל, שהקל בזה.
ובדף קב עמוד ב ועמוד ג תשובת רבי עבדיה זצ"ל שהחמיר בזה.
יגדיל תורה ויאדיר!
כמה יסודות אפשר ללמוד מתשובה אחת!
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=959&st=&pgnum=220&hilite=
אדם שכותב ס"ת, ותוך כדי רוצה לוודא שקולמוס בעובי מתאים ועושה קוים (מאוזנים כמו שנוהגים לעשות 6,5 או 7) בקצה הגליון בצד. האם מותר לעשות כן?
זה התשובה:
כיון שאינו כתב, רק רושם סימנים, וגם נעשה בשוליים שנעשים מחופים לאחר התפירה, והתפירה מבטלת - מותר
בס"ד בר"ה
בשבת, סבא שלי שאל אותי מה זה אומר, ולא ידעתי לענות לו בפירוט, המושג הזה מצלצל מוכר, אבל לא הצלחתי לזכור מה הוא אומר...אשמח לעזרתכם, ה' עמכם!!! 
כתב חצי קולמוס
הוא הכתב בו היו כותבים חכמינו נ"ע עד הדור שלפנינו, ממרוקו שבמערב ועד בבל במזרח.
היו כותבים בו ספריהם, כתובות, שטרות, תקנות ועוד ועוד.
זה אינו הכתב המכונה כתב רש"י, אולי דומה לו בכמה אותיות.
לא שמעתי על כתב רבע קולמוס.
בברכת הצלחה
הבתים היו רוב פרודות והפרשיות בכתב הזה. שזה כתב מזעזע מתחת לכל ביקורת, יחסית למחיר המופקע שהבן אדם שילם.
כדאי מאוד שלא לקנות תפילין על עיוור גם אם הפרסומים נורא מפתים. לברר ולא לסמוך!
היחיד שאני סומך עליו מתחיל מ3580 ש"ח ומעלה...
ואת המילה מהודר אפשר לפשר בהרבה אופנים.
כולם כותבים מהודר, אבל לא ראיתי בכל השוק אחד שמתקרב לרמה שלו!!!
כולם יכולים לקנות תפילין מהודרות ולא צריך לקחת משכנתא.
כדי שתפילין יהיו מהודרות צריך להקפיד בכ- 15 חומרות וכן לכתוב אסטתי אחיד ונעים לעין
לדעתי טווח לתפילין ספרדיות מהודרות בערך 2200 - 3000 ש"ח ולא יותר
הרש, אתה מגזים...יש הרבה סופרים שאפשר לסמוך עליהם ולקנות מהם.
אתה מכיר את הפירמה שאני מדבר עליה?
ושוב, מהודר כל אחד יכול להגדיר לעצמו.
אז אתה רוצה שאני אקרא לזה מהדרין מן המהדרין?
והוא רק מתחיל מהמחיר הזה המקסימום אצלו לספרדיות זה 7300 ש"ח.
ויש לו תור של עבודה שהוא כמעט נחנק...
*פצפונים זה משו אחר ואשכנזי זה משו אחר.
א) לא רק יש אותו
ב) אני כן מכיר, כי כתבת לי עליו וביררתי
ג) מהודר עניין שיש לו הגדרות מדוייקות + אסטתיקה, שאע"פ שאין עליה הגדרה מדוייקת, גם יש לה כללים ולכן יש דבר שנקרא אומנות.
ד) אני מכיר הרבה שגובים מחירים גבוהים בעליל ויש להם עבודה מוכנה לעוד 20 שנה ולדעתי אין להם שום יחודיות.
ה) יכול להיות יגואר הוא רכב הכי טוב גם בביצועים וגם במראה אבל זה לא אומר שמזדה רכב לא טוב!.
יש בעיה בלברר עליו, כי רוב הבעלי הלאכה שונאים אותו כי הוא עובד בנורמות לא רגילות, ולוקח לקוחות בלי לעשות פרסום בכלל.
אני יכול לתת לך שמות אמינים יותר בירושלים לברר עליו...
ואם אתה רוצה שמות של רבנים שקנו אצלו - כמובן שגם זה יש.
אה, והוא גם לא גוזל - הוא משלם מיסים לגמרי!
אבל תכל'ס, אני לא צריך להגן עליו או משו כזה, מי שרוצה שילך אליו ומי שלא לא. הוא לא צריך פרסום.
אין מה לעשות, ה'עמך' לא מבינים בזה כלום.
אתה צריך לקנות ממישו שאתה סומך עליו: א. שהוא בעל מקצוע טוב. ב. שיש לו יראת שמים וישרות.
בלי שאתה סומך עליו בדברים האלו - תברח!
שתבקש ממנו דוגמא ותעלה את התמונה כאן בפורום
כל סופר שיש לו תעודה ויראת שמים מוחזק כאמין
כמובן כדאי מאוד לבדוק את הכתב שהוא תקני
פרשיה נראת טובה ומהודרת.
כתיבה נאה, תיוג יפה אם כי טיפה גס.
כדאי לבקש ממנו שייתיג גם את היו"דים והתיוג יהיה ע"י דיו כשר לסת"ם
כדאי לשאול אותו אם זה עבר מחשב, ומינימום מגיה אחד (ושהמגיה לא יהיה הוא...).
ושכל התגים יהיו מזויינים (בתמונה יש שלא).
ובזה הכתב, והבתים טובים- לדעתי זה זול (2000).
אני הבנתי שזה קומפלט...(מקווה)
קורה פעמים והקלף מקבל "גלים" בעקבות האקלים שיש בחדר כתיבה. שמעתי שצריך ומומלץ מכשיר אדים קרים בחדר על מנת שיאזן את רמת הלחות שיש.
משהו יודע במס' כמה הלחות צריכה להיות??
ועוד טיפים על מנת שהכתיבה תרוץ יותר טוב בלי להתעכב במסביב...
תודה!
אני תולה כביסה בחדר היכן שאני כותב (חדר קטן מאוד), וכשאני מפסיק לכתוב, אני מניח את היריעה על מתלה הכביסה, כשמתחתיו הכביסה הרטובה (אסור שהקלף יתרטב!!!!).
אפשר גם לשים את היריעה בניילון, ולהשאיר אותה כמה שעות במקפיא. זה עוזר מעט.
הכי טוב, זה המפזר אדים, אבל הוא נשבר לי ועד שאזמין חדש....
בהצלחה.
צריכה להיות לפחות כ- 50%. פחות מ40-45 הקלף מקבל גלים.
(תלוי גם בעובי ובייבוש שלו) וגם כתיבה מאוד קשה באוויר יבש.
אני אישית די משועבד למכשיר אדים גם בחורף וגם בקיץ.
כדאי לרכוש מכשיר לחות וגם מד לחות במיוחד באיזור ההר והנגב
עדות המזרח?
אלמוג, אתה צודק שזה שאלה חמורה אבל אני מתכוון לבעיה שאין עליו שאלה...
יש לציין שהפרשייה עברה כמה פעמים הגהה ונקנה מסופר צדיק תמים מקובל וכוי
רמז: אות מוחלפת...
ב"ה
לאחר בדיקה ביריעות שלמה אינו פוסל.
מיהרתי, טעיתי.
כתוב זבח במקום זבת...
|
כתב יחסית אחיד, נעים לעין. רואים שיש לך כישרון.
אני לא יודע מי לימד אותך אבל האותיות שלך והטכניקה שאתה כותב לא מתאים לכתב אשכנז (עד כדי כך שהרש התבלבל וחשב שזה כתב ספרדי) אתה כמעט ולא משתמש ברגל הארוכה (כנראה גם אתה לא עושה מדרגה)
אם כך לימדו אותך לכתוב, הייתי ממליץ לך להחליף מורה דחוף.
פשוט אין כתב.
כל אות נוסח אחר. ח, ע, א - ש, ה, י...
כדאי לך להחליף מורה בדחיפות.
וכמובן שאנחנו יכולים להמליץ לך על הטובים ביותר...
אתה כותב כמו שלימדו אותך או סתם מתקדם לפי ראות עיניך?
אז יופי
אם בלי ללמוד אתה כותב כך אחרי שתלמד בטוח תצליח בע"ה
הנה שילוב יפה בניהם,
כמה דברים שצריך שתדע . עזרה הלכתית בלבד!
מבחינת יופי הכתיבה, תהיה יותר רציני בנושא וגש ללימוד מקצועי.
זהירות (בדיעבד- מושב רחב) הפ"מג נשאר בצ"ע בצורת האות שי"ן כזו.
זהירות (אות סמ"ך זוית למעלה, ש"ת) פמ"ג, מ"ב אולי יועיל תיקון ע"י תינוק.
בהצלחה
עיין ביריעות שלמה חלק ב' כלל א'
גם במשנת הסופר מובא שערבוב אותיות אינו לכתחילה (לא זוכר את המיקום)
לעני"ד זה שילוב יפה לקליגרפיה אבל לא לתו"מ
נראה לי שזה נושא חשוב מאוד, ובפרט לסופרי סת"ם שיושבים הרבה מאוד בלי תזוזה..
יש מס' דברים שכתובים בספר ירעות שלמה ח"ב בנושא זה, וכדאי שכל אחד יתרום את חלקו בעניין.
אתנדב לתת טיפ מס' 1: אני מדי פעם מושך את הכתפיים למעלה- כמה שיותר, ומוריד אותם בתנועה סיבובית לאחור כ20-30 פעם. זה פשוט מצויין!
אני מסתכל למרחקים וקופץ בחבל.
זה מרענן.
וכן מאוד עוזר לגב, לשכב במטה על הבטן ולהזדקף כמו נחש (בלי לשים את הידיים כמובן)
משום אפרקדן!!!!!!!!1
פי כמה הם מגדילים?
לא מזיק לעינים כל הזמן להיות אתם?
זו חנות בב"ב.
אני מרשה,
בכל מקרה לא נראה לי שאגיע לשם בשביל זה.
ברחוב צפניה 5.
אני קונה שם תמיד.ומאד מרוצה מהם.
וכיון שבעבר הייתי שכן שלו התעניינתי לגבי המשקפיים האלה וקנייתם.
הוא מיד אמר לי שלא כדאי לי, וזה יזיק לראיה שלי ה"י.
מעבר לזה איני יודע.
תכתוב בגוגל סת"ם, מכון סת"ם וכדו' ותפנה לבעלי הקשר שם.
כמה כמה אנשים שאני מכיר מצאו עבודות בדרך זו.
כן אם משהוא צריך עבודה בזמן הקרוב אני יכול לעזור לו אני סוחר בצרפת נא להיות אתי בקשר הכי טוב לפני סוף חודש המספר הסלולרי זה (0033634690817) או במייל hastam.sebag@gmail.com
אני יותר מעוניין בכתבים ספרדים מזוזות גודל 10 או 12 ופרשיות תפילין
תשלחו צילומים
מועד טוב
בסוף הזמנתי דרך אנטרנט ואין מילים לתענוג שיש לי מהמכשיר
אפשר לכתוב כתב יותר קטן מפצפונים של יד בהרבה פחות מאמץ וגם מעולה בהגהות
ע"פ נראה שלא כדאי להרכיב אותן הרבה זמן. אופטיקאי מומחה שאני מכיר אמר לי שיש של המקצוענים שהן לא פוגעות בעיניים כלל אבל עולות אלפי שקלים.
אולי תעלה את התמונה לא בקישור אלא בתוך הודעה
אני חדש פה. למדתי כבר את כל האותיות, וניסיתי אתמול להכין קולמוס. (אחרי שלימדו אותי כמובן.) ו-זה תיסכל אותי! זה הלך לי כל כך גרוע! שברתי שניים...
חוץ מזה יש למישו עצות?
למה אתה סובל?
מה הפריע לך?