הנחיות בענייני טהרה ואישות בעת מלחמה
13. בעת כזו מתעוררת, באופן טבעי ומובן, השאלה מה נכון לנהוג לעניין קיום יחסי אישות במצב זה. הפוסקים התייחסו לכך בהרחבה וההוראה ההלכתית המקובלת היא שבהחלט מותר לקיים יחסי אישות במצב זה (קל וחומר כשמדובר בזמן 'ליל טבילה' או בזוג שטרם זכה לבן ולבת – מצוות 'פריה ורביה').
יש לציין שמבחינה נפשית וזוגית בעת קושי וטלטלה כזו, קירבה כזו עשויה לתת הרבה כוח והרבה בריאות ויציבות, והיא טובה ונכונה.
עם זאת, בני זוג שמרגישים קושי לקיים יחסי אישות במצב זה בוודאי מותרים להימנע מכך, בהסכמה משותפת (מכל מקום נראה שזוג שעוד לא זכו לבן ולבת – מן הנכון שלא יימנעו מקיום יחסי אישות, בפרט בימים בהם הסיכוי להיכנס להריון גבוה יותר).
(להרחבה ומקורות בעניין אישות, ראו הערה 1)
נתפלל לתשועת ה' בקרוב – "כִּי ה' אֱלֹקֵיכֶם הַהֹלֵךְ עִמָּכֶם לְהִלָּחֵם לָכֶם עִם אֹיְבֵיכֶם לְהוֹשִׁיעַ אֶתְכֶם".
(1) הרחבה הלכתית בעניין אישות בעת מלחמה:
א. מובא בגמרא (תענית י"א, א'): "אמר ריש לקיש, אסור לאדם לשמש מיטתו בשני רעבון (=רעב)". כך גם פסק השו"ע (או"ח ר"מ, י"ב). הרמ"א הוסיף שאסור גם בזמן צרות אחרות הדומות לרעבון, ויש מהפוסקים שהוסיפו גם את זמן מלחמה לכך. בין הטעמים שהובאו על ידי המפרשים – שיש לאדם לשתף עצמו עם הציבור ולהצטער בצערם.
ב. כתבו הפוסקים שבמקרים הבאים ודאי מותר לקיים יחסי אישות: בני זוג שעוד לא קיימו מצוות פרייה ורבייה (כלומר שאין להם עדיין בן ובת), ליל טבילה, כשחוששים ל'כשל' (כגון הרהורי עבירה או חשש לשז"ל).
ג. בכמה מגדולי הפוסקים האחרונים מצינו שהתירו, למעשה, לקיים יחסי אישות בעת מלחמה, מכמה סיבות (כלומר גם שלא בליל טבילה וכד'. בין הסיבות: יש סוברים שלא מדובר באיסור אלא במידת חסידות; יש אומרים שדווקא בעת רעב וכד' אסור ולא בעת מלחמה; יש שכתבו שבמצב שלנו היום, גם בעת מאבק מול איבינו בארגוני הטרור בארצנו, לא מדובר ב'מלחמה' עליה דיברו הפוסקים.
ד. מהפוסקים שעסקו בכך: שו"ת דרכי חיים ושלום (מונקטש, סי' תרנ"ו) ושו"ת לבושי מרדכי (מהד' חדשה – ליקוטי תשובות, סי' ר"ד) התירו לשמש בעת מלחמת העולם הראשונה; שו"ת ציץ אליעזר (י"ג, כ"א) האריך בתשובתו להתיר לשמש בזמן מלחמת יום הכיפורים; מו"ר הגר"מ אליהו (דרכי טהרה עמ' 286, תשובה ג' בתחתית העמוד) כתב: שאלה – במצב בטחוני קשה כמו מתקפת טילים ופצצות מרגמה על אזורי דרום הארץ, או כמו במלחמת לבנון השניה כאשר צפון הארץ עמד תחת התקפות כאלה, האם חל איסור תשמיש כבעת צרה? תשובה – אין איסור של תשמיש, כי זה לא כלל העם; הג"ר יצחק זילברשטיין האריך במאמר בספרו חשוקי חמד (על הגמ' נדרים פ"א, ב') ביחס לאירועים שקרו בחודש תמוז תשע"ד (סמוך למבצע 'צוק איתן') וכתב שאין לגזור איסור לשמש בזמן הזה; ויעויין גם בתחומין י"ב במאמרו של הרב שמואל דוד וכן בחוברת אסיא פא-פב, במאמר עם תשובות הרב ד"ר מרדכי הלפרין והרב אליהו אלחרר – 'אישות בזמן מלחמה – במלחמת לבנון השנייה ובקסאמים בשדרות'.