אני לא מכיר אותך אישית, ולא את מערכת היחסים הספציפית שלך ושל בעלך, אך אשיב בקווים כלליים שיכולים אולי לגעת בלב הדברים, בתפילה לעזור לך ולשאר הקוראים.
לצד הדברים הבאים שאכתוב, במצבים מסוימים בהחלט חשוב גם לבדוק בעדינות אם קיימת בעיה פיזית, טכנית או רפואית כלשהי שמקשה על החוויה. הדברים שאני כותב כאן הם בעיקר על הצד העקרוני-המהותי שאינו נוגע לבדיקה אישית ספציפית, ומהניסיון של זוגות רבים שליוונו הבנת הדברים לעומקם ב"ה חוללה שינוי עמוק ומבורך.
------
בזוגיות, ובמיוחד בתחום האינטימי, יש נטייה לחשוב שהסיפוק נובע ישירות מהאקט הפיזי – ואם הוא אינו מספק, מנסים לשפר אותו: לייעל, לחדד, להוסיף ריגושים, משחקים, גיוון, ולעיתים גם אמצעים חיצוניים. לפעמים זה אכן נדרש, אך בהרבה מקרים – זה דומה למי ששותה מים מלוחים בתקווה להרוות את צמאונו: במקום להרוות, הצמא רק גובר, כי החוסר מורגש בעוצמה גדולה יותר. ואז, יחד עם החוסר, מגיעים כאב, תחושת אכזבה, ריקנות, תסכול ולעיתים גם אשמה או האשמה.
אז מה כן?
צריך לשנות את כל המשוואה והתפיסה שמנהלת את התחום הזה בראש ובלב.
הקשר הפיזי בין איש לאשתו איננו סתם "יחסי מין" – הוא קשרי אישות. כך היטיבה להגדיר זאת הרבנית שטרנברג: לא רק "יחסים", אלא קשר. הוא אמנם מתבטא במגע הפיזי, אך שורשיו טמונים הרבה מעבר לכך – בכל ההוויה הרגשית, הנפשית והרוחנית של בני הזוג.
כדי להסביר זאת לעומק, אשתמש בדימוי קטן:
כאשר תינוק נולד, תודעתו מצומצמת מאוד. הנשמה שירדה לעולם עדיין לא מכירה את הגוף, עד כדי כך שהתינוק שורט את עצמו מבלי להבין שהידיים הן חלק ממנו. בהדרגה, התודעה מתפתחת, והוא לומד לחוש את איבריו כחלק מה"אני" שלו. אבל גם אז – בתחילת הדרך – הילד תופס את העולם כולו כהמשך של עצמו: אמא, אבא, הכל "אני".
רק בתהליך ארוך של התבגרות הוא לומד להבין שיש זולת, שיש אחר, שיש גבול ביני לבין מי שמולי.
התכלית העמוקה של החיים – ושל הזוגיות בפרט – היא להגיע לאחדות אמיתית: לא אחדות של טשטוש ההבדלים, אלא אחדות שמכילה ומחבקת את השונות. לא לוותר על הזהות האישית – אלא ללמוד לשלב בין שתי ישויות נפרדות בהרמוניה עמוקה שמפרה ומעשירה את שתיהן.
הקדושה – להבדיל מהתפיסה של הטומאה – אינה דורשת טשטוש ואחידות, אלא להפך: בירור, צמיחה אישית חזקה, ואז חיבור אמיתי, שבו השלם גדול לאין ערוך מסך חלקיו.
הנישואין הם "חממה" שמיועדת להוביל בדיוק אל האחדות הזו: שני אנשים נפרדים, כל אחד עם אישיות, רצונות וצרכים משלו – שלומדים לאהוב, להכיל, להעשיר, ולהתחבר ברובד העמוק ביותר.
וכאן מגיע העניין המרכזי:
ברוב המקרים, הסיפוק המיני הוא תוצאה ישירה של הסיפוק הרגשי והנפשי.
הרב גינזבורג כותב בספרו "אהבה" שהקדוש ברוך הוא טבע בחוקי הבריאה חוק עמוק: "כל מגע יוצר תנועה בנפש – או של קרבה או של ריחוק."
כאשר אדם ניגש למגע ממקום של שימוש בצד השני לצורך אישי – גם אם הוא עושה זאת מתוך אהבה – הקשר הפנימי נפגע. יש כאן שני אנשים שכל אחד עסוק בצרכים של עצמו. החוויה אולי מספקת ברמה הפיזית, אבל הנפש יוצאת בתחושת ריקנות.
ואילו כאשר הקשר נבנה מתוך רצון אמיתי לתת, להקשיב, להיטיב, ולחוות יחד – המגע הפיזי הופך להיות שיא של חיבור נפשי ורגשי, ואז גם אחרי שהאקט מסתיים – יש קרבה עמוקה, מחבקת, ממלאת.
(מעניין לראות זאת גם מבחינה פיזית: זוגות שבאמת חוו חיבור רגשי – נשארים קרובים זה לזה גם אחרי; לעומת זוגות שהתחושה היא של "סיום" ו"חזרה לגב אל גב" – ביטוי פיזי לחוויה פנימית.)
כדי להגיע לזה, אי אפשר להתחיל מהחדר.
צריך להתחיל מהיום-יום: מההקשבה. מההכלה. מהרגישות. מהיכולת של כל אחד לראות את השני, להרגיש אותו, להיות שם באמת בשביל טובתו, מתוך אהבה ולא מתוך אינטרס.
וכשהקשר הזה נטמע בכל מרחבי החיים – הוא בא לידי ביטוי גם בקשר האינטימי.
אגב, בדיוק בשביל זה יצרנו את ערכת "כרטישיח" – שמסייעת לבני זוג ללמוד להכיר לעומק את עצמם ואת הצד השני, להבין רצונות, רגשות, עולמות פנימיים. מתוך כך – הרבה יותר קל להתכוונן גם בצדדים הרגישים ביותר, כולל בתחום האינטימי (ולשם כך יש גם את ערכת ההרחבה האינטימית שלנו).
אנחנו תמיד אומרים: ליל הטבילה, למשל, לא מתחיל מהמקווה. לא מהבוקר. הוא מתחיל כבר מהיום שהאישה מקבלת מחזור – ובעצם, מהרגע שבו חיים את הזוגיות בצורה קשובה ואוהבת בכל תחומי החיים.
הקשר האינטימי הוא בסך הכל מראה שמשקפת את עוצמת הקשר הרגשי שבני הזוג בנו ביניהם.
כשהקשר ריק או חסר – גם האקט המושקע ביותר ירגיש ריקני.
וכשהקשר עמוק, אוהב, מלא כבוד הדדי ורצון טוב – גם מגע פשוט יכול להוביל לסיפוק עמוק ולקרבה עצומה.
מאחל לך שתמצאי את הדרך הנכונה – ובזוגיות שלך, שהאהבה תעמיק ותהפוך לאחדות חיה וממלאה.