זה באמת רע?
או שאולי דווקא לטווח הארוך זה יהיה טוב, כי ממשלה כזאת לא תחזיק מעמד הרבה זמן, ואז הרבה ממצביעי כחול לבן ולברמן יחזרו/יעברו לגוש הימין?
אני יודע שהסיכויים לא גבוהים, אבל בכ"ז..
זה באמת רע?
או שאולי דווקא לטווח הארוך זה יהיה טוב, כי ממשלה כזאת לא תחזיק מעמד הרבה זמן, ואז הרבה ממצביעי כחול לבן ולברמן יחזרו/יעברו לגוש הימין?
אני יודע שהסיכויים לא גבוהים, אבל בכ"ז..
או שאתה גם מאלה שמאמינים לכל ספין?
הגיוני שמדובר על ספין בשביל ללחוץ על נתניהו,
אבל לדעתי כן יש סיכוי שזה יקרה.
השאלה הפותחת הייתה בהנחה שבאמת תקום ממשלת מיעוט


אלא ברוב רגיל כמו בהשבעת הממשלה
ובכל מקרה, גם אם נניח שליברמן יחליט להימנע,
הערבים (כולל בל"ד!) יצביעו עם הקואליציה?
על כל הסעיפים? ועל כל ההסתייגויות של האופוזיציה?
אלו דמיונות.
בג"ץ פסל את התקציב הדו שנתי.
ממה שבדקתי והבנתי, בשנים בהן נחקק חוק תקציב דו-שנתי,
היה זה בהוראת שעה שסתרה את חוק יסוד "משק המדינה",
ולכן נדרשו 61.
לאחר שבמשך מספר שנים ברצף נחקק תקציב כזה,
בג"ץ טען שיש לתקן את החוק ולא לעשותו פלסתר,
ולעבור עליו פעם אחר פעם ב"הוראת שעה".
הטעות שלי נבעה מכתבה שקראתי במקו"ר:
"אורך חייה של הממשלה הזו, אם תקום, הוא קצר מועד, ותלוי באישור התקציב במרץ.
בהצבעה הזו נדרשת לממשלה תמיכה של 61 ולא רוב יחסי.
אם היא לא תצליח אז להעביר תקציב – היא תיפול".
מקור:
זהירות, ממשלת מיעוט בדרך - מקור ראשון
@הסטורי, יש כאן^^ הרבה חומר מעניין על ממשלות המיעוט לדורותיהן. תהנה!
לפי מה שבדקתי בויקיפדיה לאחר הצטרפות המפד"ל מנתה הקואליציה 71 ח"כים שרק 3 מהם היו ממפלגות ערביות(וגם המפלגות ההן תמכו במדינה בשונה מהרשימה המשותפת)
והרצי"ה ראה את זה מאוד בחומרה, על אף מה שציינת, והתנגד להצטרפות לממשלה שהוקמה בסיס כזה.
היו שפוטות של מפא"י, ומיד לאחר הבחירות התמזגו לתוך המערך כך שבעצם מדובר בח"כים ערביים בתוך מפלגה יהודית ולא במפלגות ערביות עצמאיות, מה ההבדל אם הם היו רצים בתוך המערך בבחירות או נטמעים אח"כ?
וקרא לה ממשלת מיעוט והשתמש אף בביטויים חריפים יותר.
עד כמה שאני מבין, הוא סבר במדינה יהודית, הממשלה צריכה להיבחר ע"י רוב יהודי. ושהייצוג של הערבים בכנסת לגיטימי, כאשר הוא מכוון לטיפול בנושאים של הציבור שלהם, אבל לא לגיטימי שהם יקבעו בשאלות שנוגעות לניהול כלל המדינה.
איני יודע האם הקמת ממשלה באמצעות ח"כים ערבים במפלגה יהודית היה לגיטימי מבחינתו.
אולי @ד. ידע להרחיב יותר את הנושא.
הרצי"ה זצ"ל ראה בכך חילול השם עצום.
אמר ש"אין ממשלה בישראל".
ומה שכאב לו בענין הזה, היה אכן עצם הענין - שחזרנו לשלוט בארצנו אחרי אלפיים שנות גלות, ופתאום אין שלטון נבחר שלנו.
כלומר, הממשלה, כמייצגת את רוב הציבור, זה יישום של השלטון על הארץ. המצוה ש"ל אנעזבנה ביד זולתנו מן האומות". אם יש ממשלת מיעוט, אז אין יצוג של הרוב. הערבים לא נחשבים לענין זה, כי הם לא בגדר שלטון עם ישראל בארץ. להם יש זכויות פרטיות.
ולכן גם התנגד להצטרפות המפד"ל אח"כ. אמר שדבר כזה הוא ריקבון שאי אפשר "לתקנו" כך, אלא צריך לבחור מחדש ממשלה שמיוסדת על רוב יהודי.
זה אבסורד שלא יאומן, להסתמך על חכי"ם ערבים כדי לתת חלות לשלטון שלנו בארץ..
"הסכם מזכר נהר ואי (או הסכם וואי) הוא הסכם בין ישראל לאש"ף שנועד לפרט צעדים למימוש הסכמי אוסלו ולקבוע לוח זמנים מדויק לביצוע הצעדים הנדרשים בהסכמים, תוך שמירה על הדדיות. ההסכם נחתם ב-23 באוקטובר 1998, בטקס רשמי בבית הלבן, על ידי ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו, יושב ראש הוועד הפועל של אש"ף יאסר ערפאת, ובתיווכו של נשיא ארצות הברית ביל קלינטון. בטקס נכח גם חוסיין מלך ירדן. ההסכם הושג לאחר משא ומתן אינטנסיבי שנערך במשך 10 ימים במרכז הכנסים המבודד Wye River של מכון אספן שבמרילנד, ארצות הברית, ובמעורבותו המלאה של הממשל האמריקאי, כולל השתתפותו האישית של הנשיא קלינטון ומעורבותם של דיפלומטים נוספים שנשלחו על ידי המלך חוסיין.
ההסכם קבע לוח זמנים והיקף של הנסיגות בהם ישראל מחויבת, ובמקביל הניח לוח זמנים לצעדים ביטחוניים של הפלסטינים באיסוף נשק בלתי חוקי, לחימה בטרור ומניעת הסתה. ההסכם היה תוספת להסכמי אוסלו הקודמים ולא בא במקומם. מימוש ההסכם נתקל בקשיים משני הצדדים, והוא לא כובד במלואו.
אף שממשלת נתניהו נפלה לבסוף על סוגיית תקציב המדינה, חתימת הסכם ואי על ידי בנימין נתניהו האיצה את תהליך נפילתה, לאחר ששני חברי הכנסת של מפלגת מולדת ושני חברי כנסת מהליכוד, זאב בנימין בגין ומיכאל קליינר, מימשו את איומם והביעו תמיכה בהפלת הממשלה."
לביבי היתה עילה חוקית לבטל את הסכמי אוסלו אבל ביבי כמו ביבי יודע שהשארת ההסכמים
תחזק את מעמדו האלקטורלי כמו שחוסר רצונו לחוקק את חוק ההתגברות תחזק את מעמדו האלקטורלי.
העם תמיד יאשים את "פושעי אוסלו" ואת "פושעי בגצ" אז עדיף לו להנציח את המצב.
מצער שהרבה אנשים חכמים שמבינים את הקומבינה הזאת ממשיכים ללכת שבי אחריה.
חיילים שבאים לבצע משימה בכפר ערבי באיו"ש מגורשים על ידי אנשי בטחון פלסטינים לעיני מצלמות
שצועקים עליהם שילכו לאמא שלהם. זאת רק דוגמא למה שקורה במשמרת של ביבי.
...במידית צריך לבטל את ההסכמים ביחוד לאחר שקיבלת מנדט מהציבור.
אמא מה, אם אתה איש תחבולות ויודע שאתה יכול להמשיך לעשות מטעמים מההסכם שאתה לא
חתמת עליו אז למה לבטל? בא ונשתמש בו לדורי דורות כדי לנגח את הצד השני.
התקשורת שוטפת את המוחות ומכשירה את הלבבות של כל עמך ישראל..
כתבות אחד אחרי השני על ערבים "טובים",
ועל כמה שביבי כן שיתף איתם פעולה..אני כן רואה מציאות שאנשים ברחוב כבר לא ירתעו מהאפשרות הזאת עם שטיפת המח היומיומית..
בדיוק כמו ששטפו ושינו עמדות בציבוריות הישראלית בנוגע ליחס ללהט"בים ועוד.
מי שעומד איתן זה רק הימין האידיאולוגי כל השאר..ה' ישמור.
א. חברי תל"ם בכחול לבן יתקשו מאוד להיות חלק מממשלה כזו.
ב. חברי בל"ד לא ישבו בממשלה כזו.
ג. זכרו איך הגענו לבחירות הראשונות אשתקד:
היתה כאן (לאחר שליברמן פרש) ממשלת 61 על טהרת הימין (ליכוד+כחלון+חרדים+בית יהודי),
והיא התקשתה מאוד מאוד להתנהל. עכשיו תחשבו לבד איך תתנהל ממשלת מיעוט שאין לה אפילו 61.
ד. גם אם תקום, הממשלה הזו חייבת להעביר תקציב ברוב של 61. אם תיכשל - בחירות. בהצלחה.
בקיצור, השר סמוטריץ' לא סתם חושב שזה רעיון לא רע שינסו להקים ממשלה כזו.
מדבר מההיגיון ומה שמניע אותם זה הרגש...שנאת ביבי והחלום לראות אותו נופל.
הכמיהה לראות את ביבי מתפנה מבלפור כ"כ גדולה שכל האמצעים כשרים בשביל זה ומי שיגרום לזאת יצטייר כגיבור שעשה את הלא יאמן..
והם לא צריכים הרבה זמן כדי להמיט עלינו אסון..קשה לבנות ,קליל ומהיר להרוס...
בקיצור, שווה להם.
ככה הציבור יראה את גנץ מתיישב על כיסא רה"מ וכל "ההוד" שיש לביבי בקרב חלק ממצביעיו כאילו רק הוא יכול יעלם..
הם הצליחו להמאיס את ביבי אפילו על חלק מהימניים (מצביעי תל"ם) שיסלחו להם על זה גם אם לא יהיה להם נח.
הם יקראו לממשלה הזאת " ממשלת מעבר" שנועדה לפנות את השטן הגדול.
וא"א לזלזל בכח של התקשורת המגוייסת לעצב את דעת הקהל כמו שהיא רוצה לאורך זמן.
הכל יכול להיות.
הקמת ממשלת מיעוט היא מבחינתם "תמות נפשי";
הם מוכנים להתאבד פוליטית כדי לנסות לחסל את נתניהו (כשלא בטוח בכלל שיצליחו).
אם תקום ממשלת 57 של גנץ בהיעדרות ליברמן - אתם תהיו האשמים הבלעדיים.
אילו היה לבלוק הימין עוד מנדט אחד(!) - התרחיש הזה היה בלתי אפשרי.
אל תאמרו שלא הזהרנו; הכתובת היתה על הקיר.
הזכרנו את הפיצול בבחירות תשנ"ב שהביא עלינו את ממשלת אוסלו.
ידענו שלא תעברו והריצה הזאת חסרת סיכוי וסתם גורמת נזק לימין.
הסלוגן לסיבוב הבא: רק בזכות עוצמה יהודית - יש ממשלה שמאלנית.
אם היה לגוש הימין עוד מנדט אחד, לא היינו מגיעים לפלונטר הנוכחי.
הסלוגן לסיבוב הבא: רק בזכות נפתלי ואיילת - יש ממשלת איוולת.
ולהתפשר כדי לתקן את הטעות הזו.
עוצמה רצה שוב ושוב ריצות כושלות, מאשימה את כל העולם, ולא מוכנה להתפשר על כלום.
ואפילו כשאופיר סופר היה מוכן להתחלף הוא לא היה מוכן
והביאנו עד הלום.
בצלאל לא התנגד, אבל תמשיך לאכול את השקרים של איתמר.
מנכ"ל האיחוד הלאומי: "אנחנו מסכימים לזוז מקום לטובת עוצמה. בימין החדש לא" - כיפה
"השר בצלאל סמוטריץ' מוכן לוותר על המקום השישי, בו נמצא חברו למפלגה,
ח"כ אופיר סופר לטובת איש עוצמה יהודית, עו"ד איתמר בן גביר".
ואפילו אם בצלאל לא רצה לרוץ איתם -
זה מתיר לרוץ ריצה חסרת סיכוי ולזרוק קולות לפח?
(אגב - הוא לא היחיד שלא רצה; גם נעם, פייגלין, אורן חזן ואולי עוד מישהו ששכחתי).
ואם איתמר היה סוגר עם שקד,
ואח"כ היא היתה סוגרת עם בנט והרב רפי כשבצלאל נשאר אחרון -
בצלאל היה טוען ש"לא רוצים להתאחד איתו" ולכן הם אשמים?
הוא גם היה זורק קולות לפח כי הציעו לו הצעה "מעליבה"?
הוא היה דורש מאלו שחתמו לפניו לוותר לו ומאיים שאחרת ירוץ לבד?
או שהיה בוחר בין לקחת מה שמציעים לו לבין לפרוש מהמירוץ?
@חיובי, אני עוד מחכה לתשובות ענייניות לשאלות הללו -
על זה:
הסיפור הוא לא כן ימין/לא ימין - אקטואליה וחדשות
או על זה:
שרשור חדש בעניין היחס של אנשי עוצמה יהודית לספינים - אקטואליה וחדשות
כתבת שיש לך מה לענות -
יש לי מה לענות - אקטואליה וחדשות
אלו הטענות. בבקשה, אל תכניס את הסיפור שלך על אופיר סופר לעניין כי הוא ממש לא קשור.
לא נתתם למצביעי עוצמה את היצוג שמגיע להם? הצעתם להם רק את מקום 8 ברגע האמת, לפני סגירת הרשימות?
כעת אל תבכו שהם לא עברו.
זה עוד בלי שנדבר על הקמפיין האגרסיבי שהיה נגדם במהלך הבחירות.
גם הפעם הם מתכוננים לריצה עצמאית. אין דרך אחרת שהם לא ירוצו מאשר לתת ייצוג גם לקהל שלהם.
הדרך היחידה שזה לא יחזור שוב, זה פשוט לוותר על האגו ולתת ייצוג ל83000 איש, שנתנו להם את קולם.
זה בכלל לא נושא השרשור אבל כיון שלא התאפקת והיית חייב לדחוף את העקיצה לעוצמה, גם אני לא התאפקתי ועניתי.
לא מתכוון להגיב שוב בנושא הזה כאן בשרשור אי"ה. הצלחה רבה ושבוע טוב
הם יקבלו בערך חצי מכמות הקולות שקיבלו בפעם הקודמת.
יכלו לקבל מקום 4/5 אם היו מזדרזים ולא מחכים לרגע האחרון.
ב-"רגע האמת" אף אחד לא היה זקוק להם. הם היו זקוקים לטובות של ימינה.
אף אחד לא חייב להם שום דבר. בטח לא אלו שהם תוקפים הכי הרבה.
שיבקשו מהליכוד/יהדות התורה/ליברמן שיתן להם מקום יותר טוב,
או שיישארו מחוץ לכנסת.
אני לא יודע מה הם מרוויחים מזה, אבל שיהיה להם בהצלחה.
אם איתמר היה מביא חצי מהקולות שזרק לפח הוא היה היום בכנסת.
שיקימו ממשלת מיעוט ואחר כך יבואו בתלונות לבצלאל כשגנץ ישם את תוכנית המאה.
רק שלא יאמרו אח"כ שהם שייכים לימין כאשר פעם אחר פעם הם משרתים את המטרות של השמאל.
אגב, @חיובי - את התירוץ בסוף:
"זה בכלל לא נושא השרשור... לא מתכוון להגיב שוב בנושא הזה כאן בשרשור" -
אני כבר לא קונה. ראיתי כבר שגם כשאני פותח שרשור שזה הנושא שלו, אין לך תשובות.
שרשור חדש בעניין היחס של אנשי עוצמה יהודית לספינים - אקטואליה וחדשות
כמו כל אנשי עוצמה, אתה מאשים את כולם בכך שאתם זורקים קולות...
אלא רק בשרשורים מהם לקוחים הקישורים בפתיחה>>>
אתה הרי טוען שאין בכלל סיכוי שתקום ממשלה כזאת, וגם אם כן זה יהיה טוב לימין..
טענת שיש לזה היתכנות.
מי שיצר אותה אלו זורקי קולות הימין לפח.
האם זה טוב או רע?
לענ"ד זה לא יזיק ואפילו יועיל.
אם ייגרם נזק - אתה כבר יודע מי אשם.
בסוף לא הצבעתי לעוצמה..
לא משנה
סתם מוזר לי איך לא נמאס לכם לדון על זה בפעם המליון
עד שייכנס לראש.
עד שהמסר יחלחל.
ועיין בחתימה שלי.
אבל ביבי יצטרך רחמנה לצלן להפרד מבלפור וזה אסון למדינת ישראל <צ>
להרבה קשה לעכל את זה אבל לא במקרה השם שלח לשם שינוי איסלמי ערבי לעצור את היורה מלהתקרב למקום הארוע.
חשוב להנהגה לאמר בכל רם במיוחד ליהודים יקרים כאלה שלא צריך להתלהם ולהכליל ולאבד תקווה.
באקדמיה, בתעשיית ההייטק, בתחומי מו"פ (מחקר ופיתוח) - כאן אכן תקציבים גדולים וכסף רב מהווים פוטנציאל ליותר חוקרים מבריקים, ליותר סטארטאפים ופיתוח המצאות בתחומים שונים שיתורגמו בהמשך לחברות מצליחות - את הפירות נראה בעוד שנים.
בפוליטיקה, אני צריך את ההצלחה עכשיו. לא בעוד 5-10-15 שנים. איך הכסף הגדול יביא לי לבחירות הקרובות את המועמדים המתאימים להובלת המגזר הדתי לאומי על זרמיו וגווניו, מועמדים שיהיו מוכרים ועם ניסיון ועשייה ציבורית מוכחת כדי שהציבור הדתי לאומי יזכה לנבחרת מנצחת בבחירות שיתבטא בכוח פוליטי בכנסת?
מי הם המועמדים הכריזמטיים שלנו, הכוכבים הפוליטיים המקבילים לבנימין נתניהו, אריה דרעי, בני גנץ, יאיר לפיד, יאיר גולן, בציבורים האחרים? מי מהם הגיע לאן שהגיע בגלל כסף גדול ולא בזכות כישוריו האישיים שהביאו אותו לעמדת הנהגה?
אני לצערי לא מכיר.
… מי שמאמין במקריות כופר בהשגחה האלוהית!!!
ראוי שיצויין בכל דרשה השבת את האור הגדול של הארוע המטורף שהיה ביום ראשון . אור ששמו אחמד אל אחמד.
להרבה קשה לעכל את זה אבל לא במקרה השם שלח לשם שינוי איסלמי ערבי לעצור את היורה מלהתקרב למקום הארוע.
חשוב להנהגה לאמר בכל רם במיוחד ליהודים יקרים כאלה שלא צריך להתלהם ולהכליל ולאבד תקווה.
אותי הוא הציל אישית.
פשוט לא נתפס

ביבי מתנהל *בדיוק* לפי התפיסה השמאלנית שאומרת -
יש בעזה מיליון-2 חפים מפשע, אנשים ממש טובים.
למרבה הצער קבוצה טרוריסטית איכשהו השתלטה עליהם.
בגלל 7.10 ישראל נאלצה בלית ברירה לצאת למלחמה וחבל על כל הרוג ופצוע "לא מעורב".
עכשיו שחמאס כמעט נעקר אז ישראל כמובן תעזור לעזתים, האנשים הטובים והאיכותיים, להשתקם חזרה.
כי נראה שלא.
מדובר פה על דרישה אמריקאית, לא על מה שישראל עושה או מבצעת, אז אין פה הוכחה לכלום על נתניהו.
אפשר לנסות ללחוץ שלא יקרה אם באמת אכפת לך.
חוק הגיוס לא יעבור בשום מתכונת. אלא אם כן יחליפו ממשלה (לא חייב בחירות, אבל זה תלוי במרכז הפוליטי שיפסיק להחרים את נתניהו) ויביאו לחוק שבאמת יגייס חרדים.
אני מקווה שכולם הבינו מזמן שלעולם לא נשיג שינוי בהידברות, שיתוף פעולה ובאופן הדרגתי.
במיוחד שהחוסר בחיילים די גדול וקריטי, אבל הוא קטן מאוד ביחס למיצוי המקסימלי של החרדים הבריאים בגיל גיוס.
אף אחד לא רוצה ולא צרייך לגייס את כל פונוביץ וכל מיר וכל ישיבת חברון ואת כל חסידות סאטמר ותולדות אהרון.
לגופם של דברים:
א.אני לא מדבר על 'שוויון בנטל' והמושג שוויון כשלעצמו לא מעניין אותי.
אין שוויון ולא היה שוויון. אי אפשר שיהיה שוויון - לא בין לוחמים ביחידות קרביות לג'ובניקים, לא בין אנשים עם מסוגלויות שונות ותפקידים שונים. הכי מביך זה לשמוע עיתונאים בוגרי גלי צה"ל, שהשירות הצבאי שלהם היה חסר כל סיכון, חסר כל מאמץ אמיתי והתרומה של השירות שלהם לבטחון ישראל היתה 0 עגול במקרה הטוב ובעיקר מקפצה לג'ובים הבאים בתקשורת, כזאת שאין לבוגרי שירות צבאי אמיתי - מדברים על הנטל והשוויון בו.
ב. צה"ל צריך להבנות מחדש, ליישר את המטרות, לחזור להיות צבא שמשימתו הראשית היא בטחון ישראל, שהקוד האתי שלו הוא כזה שעמינו וחיילנו קודמים לאוייב וקודמים לכל מיני ניסויים חברתיים של שוויון מדומה וקדמה עקומה. כחלק מזה, הצבא גם יתעדף את הצרכים של הלוחמים בקדושת המחנה, על פני דחיפת נשים לכל מיני מקומות, תוך הורדת הרף והעמדת שרפרף בבוחן מסלול.
ג. חלק מהבניין מחדש הזה, הוא צורך בהרבה יותר חיילים אמיתיים. הצורך הזה מצדיק גם גיוס חובה. צריך לוחמים בשדה הקרב, צריך בשביל שהם יוכלו להלחם תומכי לחימה בהתאם וצריך אנשי 'חזית שבעורף' כמו אנשי מודיעין וכד'.
ד. שאר משימות שאינן צורך ביטחוני ממשי, בין אם עושים אותן על מדים (גלי צהל, מורים חיילים, בדיקות קורונה, סיוד מעונית של מסתננים וכד') ובין אם לא (מה שמוגדר היום שירות לאומי/אזרחי לסוגיו) - אינן אמורות להיות באחריות הצבא (למעט אולי מצבי חירום ממשיים) ואין שום סיבה להתייחס אליהן כשירות צבאי משום בחינה.
ה. זה נכון גם הלכתית - למחלמת מצווה הכל יוצאין, למשימות אחרות גם אם הן חשובות - מי שנדבו ליבו.
ו. ממילא איני רואה שום מקום להשוואה בין אחי החרדים, לאויבים הערבים.
את הערבים (למעט יחידים מהם שחפצים להיות בצד שלנו על מלא לשמוח בשמחתינו ולהצטער בצרתינו) צריך לגרש מהארץ. גם אם לא בשלו התנאים לכך - חובה להרחיק אותם מכל הקשר ביטחוני לא לאמן אותם בנשק, לא לתת להם להתקרב לנשק, לא לשפץ בסיסים של צה"ל (השתגענו לגמרי?!).
שירות לאומי למי שנשאר כאן? לא יודע, אולי זה יכול להיות סוג מודרני של ה'יהיו לך למס ועבדוך' של התורה. אין לזה קשר לחובה ההלכתית והלאומית של יציאה למלחמת מצווה.
💡שאלות שכל אדם סביר צריך לשאול את עצמו לגבי כיפת ברזל וטיל החץ:
1. האם ראיתם אי פעם בעיניים שלכם- כשנאלצתם להיות בחוץ בזמן אזעקה -יירוט אמיתי של רקטה או טיל שעף בצורה אופיינית, וכיפת ברזל שמזנקת אליו ואכן פוגעת בו באמת? לא ראיתם.
ואם ראיתם סרטון כזה- כל איש מולטימדיה שעוסק בעיבוד סרטים ובפוטושופ יכול להראות שהסרט הוא מפוברק, אולי ברמה מקצועית יותר מהסרט המפוברק של שדה תימן, אך נוצר במסך המחשב ולא במציאות.
( יש ברשת כמה סרטים מפוברקים של פגיעה ,עם הסברים משכנעים של איש מקצוע שמראים שהם מפוברקים והפגיעה לא קרתה)
2. טילי תמוז ,גיל ,וכל טיל מכובד, מראה צלב שהטיל מצלם בעצמו כיצד הוא מתקרב למטרה,
שהולכת וגדלה, עד שהמסך שחור כשהוא מפוצץ אותה.
האם ראיתם אי פעם סרטון כזה מכיפת ברזל?
אני בטוח שלא ראיתם.
ואם כן, איש מקצוע כנ"ל -יוכל להראות לכם שזה סרט מפוברק.
וכן לגבי יירוט של טיל על ידי טיל חץ.
האם לדעתכם קיימים סרטים של יירוט, אלא שמסתירים אותם מהציבור?
לא הגיוני לחשוב כך, כי סרטים כאלה יכולים רק להועיל ולהגביר את אמון הציבור במערכות.
3. 📢מדוע ,כשמתפרסם שהגיע טיל=רקטה לאיזור מסוים, ושהוא יורט בהצלחה, נשמעים באזור כמה פיצוצים .למה יותר מפיצוץ אחד,
כמה פעמים יכולה רקטה של האויב להתפוצץ?
הרי לאחר הפיצוץ הראשון הרקטה כבר לא קיימת יותר. אולי זה חתול בעל תשע נשמות?
4. ידוע שארהב השתתפה ומשתתפת בפיתוח כיפת ברזל והחץ . האם אין לה אינטרס להגן על עצמה? הרי היא נמצאת בסכנת ירי טילים מכל ספינה רוסית שמתקרבת לחופי ארה"ב גם ממרחק גדול, כגון אלף/ אלפיים קילומטר.
אם כן ,למה ארה"ב לא רוכשת טילי כיפת ברזל או חץ מישראל?
ולהיפך, היא ביטלה עסקאות רכישה של הכיפה מישראל. למשל חפשו בגוגל : "ארה"ב לא תרכוש את מערכת כיפת".
מה שאומר שאין לארה"ב אמון 🤏 בטילים שהיא מייצרת על ידי ישראל.
🐣אבל לקידום מכירות- למה לא? כלומר ארה"ב, שמושקעת בכיפת ברזל וב- חץ, יש לה אינטרס שמדינות שונות ירכשו מישראל את המערכות הללו, והיא תגזור קופון ברווח , מה שיכול להסביר מדוע גרמניה רכשה לאחרונה חץ3,
ומי יכול לשלול את הטענה שזהו תרגיל של איש העסקים טראמפ , שנתן לגרמניה את הכסף לרכישה?
אגב, גם סינגפור, שסיכמה שתרכוש מערכת כיפת ברזל מישראל- חזרה בה ולא ולא רכשה. חפשו בגוגל "סינגפור לא תרכוש כיפת".
גם אתה היית רואה אם היית גר באיזורים מסויימים בארץ.
ראיתי כיפת ברזל רודף אחרי טיל ופוגע בו לפחות שלושים פעמים. ראיתי שיגורים של כיפת ברזל יוצאים מהקנים. ראיתי והחזקתי בידיים המון רסיסים - גם של מיירטים.
אולי מישהו השתיל לי שבב עם דמיונות לתוך הראש, כשנכנסים לעולם הקונספירציות אפשר להיות מאד פוריים ואין גבול לאפשרויות.
חברים, אני מבקש לתאר כאן תופעה שנרמזה בכל מיני כתבות מוזרות שגוגל מעלה לי, אך על מימדיה לא פיללתי. אלמלא ראיתיה בבית כנסת אצלינו - לא האמנתי:
כידוע, לפני תקופה קצרה התקבלה הכרעה סופית - לכאורה - בנוגע למריבת רבת השנים בישיבת פוניבז'. המריבה הייתה, כזכור, בין הרבנים הוותיקים והיורשים הישירים של הישיבה, ובין הרב שמואל מרקוביץ' שראה בעצמו יורש אולטימטיבי לחלק גדול מהסמכויות בישיבה. הפסק של השופט חעשין, הדהד סברות של הרבה אנשים, ודרש מהרב מרקוביץ לסגת מכל הנכסים והסמכויות שהוחזקו על ידו, ולהסתלק עם תלמידיו מהישיבה לקראת סוף שנה"ל הנוכחית.
בפניבז', כצפוי, מריבה לא מסתיימת מהר כל כך. כבר יש דיבורים על ערעור (בפעם המי יודע כמה), וכן על דינר להקמת ישיבה חדשה, ועוד. ההפתעה שחיכתה לי מחוץ לבית הכנסת השכונתי, הייתה שני תלמידי ישיבה חינניים, שסיפרו שהם מישיבת פוניבז' ו"כידוע" רוצים לזרוק את הישיבה שלהם לרחוב, ולכן הם מבקשים את עזרת הציבור. כמובן שהם לא סיפרו מי זה פוניבז', ואת מי רוצים לזרוק ולאן (הרי אם נער רוצה ללמוד תורה, לא תחסרנה ישיבות שתכלנה אותו ולא יחסרו רבנים שילמדו אותו בבחינת "ספי ליה כתורא"). ובכלל, ממתי בחורים צריכים לאסוף כסף לישיבה שלהם, הרי כל מטרת הישיבה היא כדי שיוכלו ללמוד תורה ללא טרדות (למעט זריקת סטנדרים/ לבנים/ ג'ורה, כתיבת גרפיטי, גניבת פראק או למצער, חסימות כבישים ברחבי הארץ).
כך או כך, ובאמת לא מתוך נקודת מבט של צד מסוים. דומני שרוב הציבור לא רואה בעין יפה את ההיאחזות של הרב מרקוביץ בקרנות המזבח, ודווקא הוא שבכל כך הרבה הזדמנויות היה יכול לסגת ולכבד את עצמו ואת התורה, ותמורת זאת הותיר את המריבה המסריחה הזו באוויר. כך, שגם אם הוא צודק ובאמת מגיע לו הכבוד המפוקפק הזה של "יורש ראשות ישיבת פוניבז' על פי פסק בית משפט", הרי שמרב ומרביץ תורה הציפייה היא אחרת.
לכן, אני מבקש ליידע את הציבור, שהתרומות הללו אינן לישיבת פוניבז' (אם מישהו כ"כ משתוקק לתרום לה), אלא לרב מרקוביץ, שעדיין מנסה לשוות אווירה של מלחמה, וגם אם יילך - רבים היו מצפים ממנו לעמוד בכוחות עצמו, כמו כל ראש ישיבה אחר (ואולי זו הבעיה התמידית, שבמקום לקבל דברים בזכות, מנסים לקבל דברים בכוח הירושה), ולא לשלוח את תלמידיו לקבץ נדבות.
כי פגשתי אותם בבית כנסת באזור שלי, שהוא כללי, לאו דווקא חרדי.
הם אוספים כסף במקומות שאנשים תורמים, וזה לא בהכרח מקומות של חרדים. אז מחר אתה יכול לפגוש אותם מתחת לבית שלך.
ועכשיו כשפסק נגדם, פתאום זה לא מתאים.
הם עושים חילול השם של הרמה השפלה ביותר.
באמת לא מעניין אותי מי צודק ולמי מותר לקרוא לעצמו פוניבז'. בעיקרון מהמעט שאני מבין, רק מתחילת שנהל תשפ"ז יחול עליהם האיסור הזה, אבל זה באמת לא משנה.
ממה שאני מכיר בעולם החרדי, בחורים שאוספים כסף לישיבה, זה או לת"ת (תומכי תורה - עזרה של הישיבה לתלמידים וחתנים מעוטי יכולת) או אסיפת כספים נקודתית לבניית ספרייה וכדו' (כשהייתי בישיבה קטנה חרדית, היו אוספים לפני פורים לספרייה של הישיבה. אבל היה סתם בכמה רחובות ליד הישיבה, בעיקר כדי להעסיק את הילדים). וגם זה, בדרך כלל באזור מסוים או לפי כתובות של בוגרים. ככלל, תלמידים לא עומדים כמו בבית כנסת קבצנים ומתרימים בשביל האחזקה השוטפת של הישיבה שלהם.
נראה שאתה מזדהה כנראה עם צד אחד, ומעמיד פני תם כאילו אין לך דעה בעניין,
אני יושב בבית כנסת שאליו מגיעים המון בחורים לא פעם ולא פעמיים, לא בהכרח אוהב את זה,
אבל לא רואה בזה דבר כזה הזוי,
מה שאתה כותב זו דמגוגיה זולה במיטבה,
כמובן שיש הרבה ישיבות, אבל יש משפחות רבות שמבחינתם זו הישיבה שמייצגת את תפיסת עולמם, כמובן שזכותך המלאה כפי שנראה עשית לא לתרום, אבל כזו צרות עין, שאכפת לך שחלילה מישהו יתרום להם כמה פרוטות,
עוד לא ראיתי
אבל אני חייב לפתוח בזה שאתה משתמש בהרבה מילים שיפוטיות (מעמיד פני תם, דמגוגיה זולה במיטבה, כזו צרות עין). זה לא תמיד נעים לקרוא את זה. אבל זו הערת אגב.
לגופו של עניין:
אין לי דעה לגבי מי צודק בדיון עצמו. אין לי מושג על סמך מה הרב מרקוביץ חושב שמגיע לו והרב פלוני חןשב שלא מגיע לו. באמת אין לי מושג.
ברמה האישית, מבחינתי יש אנשים טובים בכל צד ובימים שהייתי בחרדי היו לי חברים משני הפלגים והערכתי מאוד את הנחמדעם והחכמים שביניהם, ללא הבדל. מבחינת קשר לצד מסוים בפוניבז' - צר לי ידידי, אין לי חיבה לישיבה הזו ולא למגזר שהיא מייצגת, משום כיוון.
מבחינת התנהלות, כתבתי בצורה ברורה בהודעה הראשונה, שלטעמי הרב מרקוביץ לא נהג בהגיון ובאחריות בכך שהוא לא עזב את פוניבז' מזמן והקים לו ישיבה משלו. הוא אדם אחד ועד כמה שהוא ראוי, הוא יוכל לבסס טת מעמדו בעצמו. בצד השני יושבים הרבה אנשים שנמצאים שם הרבה שנים וחלקם אינטגרליים בישיבה (כמו המנהל ואוספי הכספים וכו'), אז טבעי שהציפייה תהיה ממנו, לקום וללכת, לא מתוך צדק אלא דווקא מתוך אחריות לכבוד התורה (אתה לא תאמין, אבל ממש לאחרונה אמר לי את זה בדיוק, אדם שמאוד מחובר ושותף בהגיונות הפלג הירושלמי וכו).
עד כאן דברים שלא מאוד רלוונטיים לפתיחת השרשור, אבל הוצהרו בפירוש בפתיחת הדברים.
אני מדבר על תופעה שרב מבוגר רוצה לפתוח ישיבה, אז שיילך ויפתח ישיבה. למה הוא שולח בחורים לקבץ נדבות בבתי כנסת? קורה שישיבה עושה אירוע התרמה גדול והיא פונה לציבור, אבל זו תמיד ישיבה קיימת שפונה בדרכים יחסית מכובדות, לבוגרים, שכנים ומקסימום בפרסומות באינטרנט, ובוודאי לא שולחת תלמידים לשוטט ולקבץ נדבות. מה גם, שתמיד סרטון הישיבה וההיסטוריה שלה חשוף לציבור כפרסומת.
כאן מדובר בפנייה לציבור שמבזה את התלמידים, במצג שווא לציבור התורמים ובכלל בהקמת מוסד שלא ברור למה הוא מוקם. הרי אם מדובר בישיבה שנפתחת, למה שלא יסדרו את ההיבט הכלכלי בדיוק כמו כל ישיבה שמוקמת. הרי לא מדובר באנשים טיפשים או חסרי ניסיון.
זה מה שאני מבהיר, וכמובן מי שבא לו - שיתרום לאן שבא לו.
אני לא בא להצדיק שום צד מבעלי המחלוקת. למעשה, כמעט מאז שהתחיחו המחלוקות היו אנשים טובים שניסו לשבת על הגדר או אפילו לפשר. המציאות היא ששני הצדדים דחו והפריעו לכל גורם כזה, וזה ממש לא כבוד גדול לאף אחד.
כן אציין שהתופעה הזו חוזרת על עצמה הרבה. גם במחלוקת היעב"ץ והרב אייבשיץ, היו רבנים שניסו לפשר וכמדומני הרב חיים רפפורט כתב אז בכאב שחבל שאף צד לא מוכן להקשיב ולהגיע להבנות.
כשלא עובדים, כסף הופך לאישיו ובסוף פועלים באופן לא ראוי להשיג כסף.
כך כבר פירשו רבותינו על המשנה במסכת אבות:
"רַבָּן גַּמְלִיאֵל בְּנוֹ שֶׁל רַבִּי יְהוּדָה הַנָּשִׂיא אוֹמֵר:
יָפֶה תַּלְמוּד תּוֹרָה עִם דֶּרֶךְ אֶרֶץ,
שֶׁיְּגִיעַת שְׁנֵיהֶם מְשַׁכַּחַת עָוֹן.
וְכָל תּוֹרָה שֶׁאֵין עִמָּהּ מְלָאכָה,
סוֹפָהּ בְּטֵלָה וְגוֹרֶרֶת עָוֹן.
וְכָל הָעֲמֵלִים עִם הַצִּבּוּר,
יִהְיוּ עֲמֵלִים עִמָּהֶם לְשֵׁם שָׁמַיִם;
שֶׁזְּכוּת אֲבוֹתָם מְסַיַּעְתָּן,
וְצִדְקָתָם עוֹמֶדֶת לָעַד.
וְאַתֶּם,
מַעֲלֶה אֲנִי עֲלֵיכֶם שָׂכָר הַרְבֵּה כְּאִלּוּ עֲשִׂיתֶם:" (מסכת אבות פרק ב משנה ב)
רש"י שם:
"שיגיעת שניהם משכחת עון. שמתוך שהוא לומד ועוסק בתורה ובסחורה להתפרנס אינו חומד וגוזל ממון אחרים:"
הרמב"ם שם:
"רוצה לומר בדרך ארץ הנה - העוסק בפרנסה.
ואמרו וגוררת עון - כמו שבארנו במקום אחר, אמרו "סופו, שהוא מלסטם את הבריות"."
הרב עובדיה מברטנורא שם:
"דרך ארץ - מלאכה או סחורה:
שיגיעת שניהם משכחת עון - שהתורה מתשת כחו של אדם, והמלאכה מפרכת ומשברת את הגוף, ומתוך כך יצר הרע בטל ממנו:
וכל תורה שאין עמה מלאכה - ואם תאמר יהא עמל בתורה תמיד ויגיעתה תהא משכחת עון, ומה צורך למלאכה, לכך הוזקק לומר וכל תורה שאין עמה מלאכה סופה בטלה, לפי שאי אפשר לו בלא מזונות, ומלסטם את הבריות ומשכח תלמודו:"
הטור:
"ואחר כך ילך לעסקיו, דכל תורה שאין עמה מלאכה סופה בטלה וגוררת עון, שאם אין לו מה יאכל העוני יעבירנו על דעת קונו.
ומ"מ לא יעשה מלאכתו עיקר אלא עראי ותורתו קבע, כמו שמצינו בחסידים הראשונים שהיו עושין מלאכתן עראי ותורתן קבע וזה וזה נתקיים בידן, כי אין מעצור לה' להושיע ברב או במעט.
וישא ויתן באמונה, ויזהר מלהזכיר שם שמים לבטלה, שבכל מקום שהזכרת השם מצויה מיתה מצויה.
ומאד מאד יזהר אדם בענין השבועה, שהרבה הפליגו רבותינו בענין שבועת שקר, ואפילו לישבע באמת, כמו שאמרו אלף עיירות היו לו לינאי המלך וכולם נחרבו מחמת שבועת אמת.
ויזהר מלהשתתף עם העו"ג, דשמא יתחייב לו שבועה וישבע בשם יראתו ועובר משום לא ישמע על פיך. מיהו אם נשתתף ונתחייב לו שבועה, יכול לקבלה. ומיהו אין כל אדם יכול לעמוד בזו, וגם רש"י התירם שאין עכשיו עו"ג." (טור אורח חיים סימן קנו)
הבית יוסף:
"ואח"כ ילך לעסקיו וכו' כלומר ולא תימא למה אתה אומר ילך לעסקיו יותר טוב היה לו שילמוד לעולם בתורה לכך אמר מדה טובה הוא שילך לעסקיו כדתנן (פ"ב דאבות) כל תורה שאין עמה מלאכה סופה בטלה כלומר שיכלה ממונו ואח"כ יצטרך לחזור אחר פרנסתו ולא יוכל אפי' לקבוע עתים לתורה וגם יגרום לו עון כי העוני יעבירנו על דעת קונו." (על הטור באורח חיים סימן קנו וכך הוא פסק בשולחן ערוך)
"ואחר כך ילך לעסקיו דכל תורה שאין עמה מלאכה מה שהביא רבינו הסיפא ולא הביא הרישא יפה ת"ת עם ד"א וכו' הוא לפי דנראה דהתנא מדבר בשתי כתות מישראל הא' הם התגרים דפורשין בספינות הים והולכים בסחורות בדרך רחוקה וארז"ל ולא מעבר לים היא לא תמצא תורה בתגרין ועליהם אמר יפה תורה עם ד"א דאצל כת זו ד"א עיקר והתורה טפלה ולכן אמר יפה הוא דיהיה יודע מה שכתוב בתורה שיגיעת שניהם משכחת עון וכת אחרת הם לומדי תורה ויושבים בביתם שהתורה אצלם הוא עיקר אמר עליהם וכל תורה שאין עמה מלאכה סופה בטילה וגוררת עון דבכת זו צריך שיתפרנס במלאכה והוא יושב בביתו ועוסק בתורה כי בזה יש לתורה קיום אצל כת זו. ורבינו מדבר כאן בכת זו שיושבי' בביתם ומתפרנסים במלאכה או בשאר עסקים כגון רבית וכיוצא כדי שיוכל לישב בביתו וללמוד תורה על כן הביא על זה הסיפא נ"ל אמת וצדק:" (על הטור באורח חיים סימן קנו)
רבותינו היו חכמים, מי שמשנה ופועל נגדם בסוף משלם מחיר.
בפני עצמה, ניהול חינוכי של המוסד.
אחרת גם הטענה שלך צריכה להיות מופנת לראשי ישיבה/רבני עיר/ר"מים בציונות הדתית שמקבלים על זה משכורת.
חוץ מזה שכל ישיבה זקוקה לתקציב, כמו שתיאטרון הבימה זקוק לתקציב או כל מוסד
לגבי ראשות ישיבה והיתר להתפרנס מלימוד תורה - זה אכן נושא השרוי במחלוקת בין הפוסקים.
(בכלל, זה קצת עצוב שכל כך הרבה לומדים תורה בישיבות ובודדים מהם למדו הלכות תלמוד תורה מהתחלה ועד סוף ברמב"ם או בטור או בשולחן ערוך...
זה כמו שאנשים לא ילמדו הלכות חגים לקראת החגים.)
זה שהטענה נכונה על רבים בציונות הדתית זה לא סותר את נכונותה.
לא הבנתי איך הטענה שלך בסוף רלוונטית להלכה או לדברי רבותינו.
(ואגב, אפשר לוותר על התקציבים לשניהם)
אבל ממה שאני מבין, זה הרבה יותר מסכסוך פרטי בין גיסים. זה הפך לוויכוח מגזרי בין פלגים אידיאולוגים ליטאים.
הנקודה היא לא למצוא מקום ללמוד. באמת שיש הרבה מקומות. הויכוח הוא מיהו הפלג האידיאולוגי שממשיך את המותג "פוניבז', אם הישיבות". לכן זה לא סתם לפרוש ולהקים במקום אחר.
שאני קצת עובד בו.
אין לי שום דעה אישית עליו. כעיקרון למדתי בבני ברק בשנים קשות וחוויתי את האלימות שהייתה בעת הפילוג עצמו (לפני כ21 שנה, לאחר פטירת הרב ברמן זצ"ל). היו לי חברים משני הצדדים, כולל בנו של הרב מקרוביץ עצמו.
עדיין אני חושב, שאם אדם אחד חושב שמגיע לו משהו ובכדי להשיג את זה הוא יצטרך לבלגן סדרי בראשית, הייתי מאוד מעריך אם הוא היה מוותר - וכל עוד מדובר בתלמיד חכם ובבלגן כל כך עוצמתי, בפירוש הייתי מצפה שהוא יעשה את הצעד הזה - זה לא אומר שהוא טועה או שהוא לא בסדר, הבהרתי את זה קודם ואני חוזר ומבהיר את זה שוב.
אני לא בטוח שאת האלימות הפעיל צד פלוני או אלמוני, המריבות הראשוניות בפוניבז' התחילו עוד לפני הרב מרקוביץ (כמדומני שגם אז צד "המחבלים" היה אלים ומחלל שם שמים גדול בהרבה מ"השונאים", ואכן השונאים הבינו את משמעות המחלוקת ולקחו צעד אחורה כפי שראוי לנהוג). לכן כלל לא הזכרתי את האלימות בדבריי (רק לגלגתי שיש לזה לגיטימציה בישיבת פוניבז', אבל לא התכוונתי בהכרח לצד מסוים).
כדי להבין איך כן אמורים להתנהג במצב כזה, אני מציע לך להסתכל על מריבות דומות שאירעו בישיבות שונות: במרכז הרב, הרצי"ה לא הסתדר עם הרב אריאלי, אז הרב אריאלי עזב והמשיך את הרבצת התורה שלו באופן שכולם היו מרוצים; הרב שפירא לא הסתדר עם הרב טאו, אז הרב טאו עזב והקים לעצמו ישיבה משלו, היה קצת מריבות הם לא הפכו את הישיבה לזירת קרב ואת התלמידים ללוחמים/קבצנים; בישיבת חברון היו לא מעט מריבות - עם הרב חיים סרנא (ובכלל זה עם הרב פרבשטיין), הרב אזרחי, הרב זקס ועוד ועוד - איכשהו הישיבה הצליחה להישאר שפויה, ומקסימום הלך תלמיד חכם ומימן בעצמו ישיבה למי שאוהב אותו ורוצה לשתות את דבריו בצמא (ולא תמיד זה קל, תבדוק כמה היה קשה לתחזק כלכלית את ישיבת עטרת ישראל, וכמה כסף וזמן ודיני תורה היו עד שישיבת כנסת הגדולה עמדה על הרגליים). גם אם היו מריבות קטנות, הן הסתיימו מהר, ובוודאי שלא ציפו שהתלמידים יסתובבו ברחובות כדי לגייס כסף. בישיבת גרודנא, איך שהתחילו מריבות, הרבנים המבוזים הודיעו שכל התלמידים הולכים הביתה עד להודעה חדשה, ואכן קבוצת התומכים שלהם פתרה את הבעיה תוך שבוע-שבועיים.
נתתי לך רשימה די ארוכה של אנשים לא פחות יפים, חכמים וצודקים מהרב מרקוביץ, ואתה רואה ארסנל של פרקטיקות שמשאירות את המריבות במקום מכובד ופותרת את הבעיה בלי להפוך את התלמידים ל"מוציאים לפועל" של הרב שלהם. על זה אני מדבר, ופירוש לא על צדק ויושר ולמי מגיע.
משהאחרונה