נכון שאתם רוצים פורום מילים בסיסיות ביידיש??
יהיה טוווב!!!!
מי שרוצה - פנו אליי... (מסר / שיחה אישית או פה)
נכון שאתם רוצים פורום מילים בסיסיות ביידיש??
יהיה טוווב!!!!
מי שרוצה - פנו אליי... (מסר / שיחה אישית או פה)
מבקש אמונה
אניוהואאחרונהדברי האר"י שזה היה ניצוץ וכו'.
אגב, יש סתירה בדברי המדרש בכמה דברים לגבי אליהו הנביא.
לגבי השבט - פעם אחת כתוב "אמר ליה לאו כהן הוא מר מאי טעמא קאי מר בבית הקברות?" (בבא מציעא קי"ד ע"ב).
ושם רש"י מביא: "לאו כהן מר - דאיכא למ"ד דאליהו הוא פינחס דכתיב ביה קנא קנאתי וכן בפינחס בקנאו את קנאתי".
מה שמסתדר עם הדעה שהוא הוא זה פנחס ממש.
במדרש רבה מובא כך: "פעם אחת נחלקו רבותינו בדבר, אלו אומרים משל גד ואלו אומרים משל בנימין, בא (אליהו) ועמד לפניהם אמר להם: רבותינו, מה אתם נחלקים? אני מבני בניה של רחל (=מבנימין) אני" (ב"ר פע"א י"ב).
זה מסתדר עם הדעה שאליהו היה פנחס בדרך רוחנית ולא בגשמיות.
אפשר לראות מקורות לדיון במדרשים
http://www.daat.ac.il/encyclopedia/value.asp?id1=2113
ופה מסביר הרב איך אפשר ליישב ע"י דעת האר"י את כל המדרשים
אני חושב שהישוב ע"פ דעת האר"י הוא היחיד שמתאפשר כי יש המון מקורות שאליהו משבט לוי, והיה כהן והוא הוא פנחס
בצורה דחוקה מאוד שאליהו הוא פנחס אבל בגלל שינוי השם לא החשיבו אותו 
זה גם עונה בעקיפין על השאלה ששאלו פה לפני כמה זמן על אלה שיצאו ממצרים וכן נכנסו לארץ
אבל צריך לבדוק שוב
ששניהם אותו עניין, של קנאה. הרמב''ם מן הסתם היה מפרש ככה (עיין הקדמה לפרק חלק)
זאת לא ראייה כל עוד לא אמר שפינחס כ''כ האריך ימים (וזה גם לא האדם היחיד שהאריך ימים, גם נביא השקר בשומרון האריך). מן הסתם המדרש הזה לא כפשוטו כמו רוב ככל המדרשים
ותנו רבנן זה לא בהכרח דעת רבים, למיטב ידיעתי.
ועד שאתה מגיע למחלוקת חכמים, אל תשכח שיש עדות מפורשת של אליהו הנביא עצמו שהוא כהן והוא פנחס. ומאידך עדות מפורשת של אליהו שהוא לא כהן ולא פנחס 
בלי רשות מההוצאה לאור-זה גזל גמור אם הם לא מרשים.
צריך לבדוק בדפים הראשונים של השער אם יש איסור של כל הזכויות שמורות ואיסור העתקה וצילום.
לא רכושם...
אני בספק אם אלה צאצאים שלו או מורשים שלהם שהוציאו את זה לאור
לגבי העימוד וההוצאה, הם לא מפסידים כאן כלום כי אף אחד לא יוותר על קניית הספר (ו/או יקנה דווקא את ההוצאה שלהם) רק בגלל הצילום הזה. אם כבר ההפך, זאת פרסומת בשבילם.
רוצה ללמוד תורה פשוט, אל תטרח יותר מדי אם זה מסובך
שאוסר. אני גם מבין את הטעם וחושב שיש קצת מקום להחמיר.
Fair Use או בעברית שימוש הוגן
הילקוט יוסף אוכל לשאול אותו שוב עם פרטים
הדוכס מירוסלבזכות על הספר.
פה מדובר על מישהו שפשוט צילם/הקליד ספר של אחד מגדולי עולם והוציא לאור מחדש.
שים לב שם גם, שאפילו המחברים עצמם אמרו את מה שאמרו בתור גזירה ונידוי/חרם/שמתא, ולא מעיקר הדין
לא יודע איך אתה הסקת...אני הבנתי שעדיף פשוט לא לצלם וזהו.
הוא כתב את הספר? הוא היורש שלו..? 
בלעדיו זה לא היה מולך.
גם לא מפסידים אותו בכלום יש עשרות הוצאות לנועם אלימלך זה לא שהוא גאל איזה כתב יד.
והשאלה ששאלתי את הרב באותו יום הייתה גם על ספר שמישהו באמת גאל כתב יד שאף אחד אחר לא הוציא וגם אז בעיה הלכתית אין וחוקית זה עדיין Fair Use
הדוכס מירוסלבאחרונהאני לא יודעת אם תבינו אותי
אבל זה מרגש.
באמת.
פנה ל @לפרוש כנפיים(לא מתייג לי)
תכלית הכוסף
קופקליפטוסאחרונהפשוט ראיתי את ההודעה הזאת רק הבוקר...
"מי שטעם יין הונגרי" - צבי אייל והרב רן שריד
"והיית אך שמח" - קונטרס קטן ודי נדיר.
אורחות צדיקים - שער העצבות ושער השמחה.
יפה מאוד!
אבל נראה לי שאלה אנשים אחרים מהסגנון כתיבה

אני אולי לא מסכים עם שיטו של הרב סתיו אבל סותם את הפה בזכות נסיון חיים
ובאיזה נושאים?
זה על סדר פרשת השבוע אבל לא ממש הפרשה, כל מיני נושאים
ככה זה היה בישיבה שלי
ובשבילי (וגם בישיבה שלמדתי בה) הרב או הרב מרדכי אליהו או הרב אליהו זצ"ל זה הרב אליהו.
ומרן הרב זצ"ל זה הרב קוק.
רחוב הרב ריינס 17 ירושלים (זה בקריית משה) זה משמונה עד תשע
בעיקרון על פרשת שבוע והלכה.
משכתבים את השיעור ואח"כ מוציאים אותו בעלון שבת שנקרא "קול צופייך", אם את מעוניינת אפשר גם לקבל אותו במייל. עלון ממש יפה, מאוד ממליץ!
מישהו יודע אם יש בצפת משהו כל שבת?
אם הייתם יודעים בוודאות על אדם שהוא נחשב גדול שהוא נכלל בהגדרה של "מפורסמים של שקר" (לא משנה מאיזו סיבה), הייתם מספרים לאנשים?
הייתם מזהירים רק את מי שעלול להתקרב אליו?
מה הדין לגבי לשון הרע בנידון?
כמה זה תועלת, כמה אפשר לפרט וכו'?
נתקלתי פעם במקרה שבית דין (שהיו בו כמה פוסקים שנחשבים לגדולי הדור) פסקו דבר חמור מאוד ואנשים עד היום הולכים אל האדם הזה...
שאתה יודע בוודאות בלי שום צל של ספק.
התכוונתי לאנשים מהסוג שמזיקים ובסופו של דבר מפרקים משפחות וכו' (או נזק רוחני מקביל)
במקרה אחד זה באמת הכרעה של בית דין שפרסמו פסק.
הדבר הזה היה לפני המון זמן, והם פסקו שאסור לנשים ללכת אליו, אבל הולכים אליו בלי למצמץ המון אנשים...
העניין הוא שלא יצא עליו קול ב10 שנים האחרונות לפחות... ואולי הוא עשה תשובה?
במקרה אחר שמעתי מרב שהוא חבר של רב אחר שהעיד עליו ככה... מסובך
כלומר הרב בוודאי לא שונא אותו, פשוט מכיר את החולשות שלו...
אם הכוונה למשל לפוסק שמחטיא את הרבים אז ברור שיש פה מצווה של הסרת מכשול וחייבים להודיע על זה (אם יודעים שזה יועיל, אם לא עדיף שיהיו שוגגים וכו').
אם אתה מתכוון לסוג אחר של פרסום אז תלוי מה המקרה.
זה בבסיס "כל תלמיד חכם שאין תוכו כברו אינו תלמיד חכם" (יומא ע"ב ב')
בעיקרון זה כל מי שמתפרסם על דברים שאין בו...
שעוסק, כפי שהוא מתאר, ב״101 מחלוקות ביהדות״.
חשבתי , שבטח זהו ספר נחמד שמלקט כמה מחלוקות משמעותיות ביהדות,
לא הלכתיות, אלא רעיוניות-עקרוניות,
ובאמת ראיתי שאכן כך.
מובאות בספר מחלוקות בין הרמבם לרמבן, בין הרמבם לר חסדאי קרשקש ועוד ועוד, על מגוון נושאים.
והנה הגעתי למחלוקת מעניינת שנקראת ״המחלוקת על הישארות הנפש אחר המוות״
והחולקים בה הם הפרושים שחולקים על הצדוקים.
נדהמתי שהספר מתאר את המחלוקת כלגיטימית בדיוק כמו כל מחלוקת אחרת,
וגם לא בוחר שום צד שהוא הנכון , אלא מתאר את 2 הדעות כלגיטימיות לחלוטין!
הספר מופץ לא רק ליהודים שומרי תו״מ, אלא מופץ בכל חנויות הספרים ולא רק בחנויות ספרי קודש,
הוא נועד כדי שלא רק שומרי תורה יקראו בו, אלא גם יהודים אחרים שילמדו דרכו על היהדות.
אם הם יקראו את הספר, כפי שהוא כתוב עכשיו, לא יהיה להם ברור כלל מי הצד הצודק,
הם יחשבו - בסדר, זוהי מחלוקת. ישנן הרבה מחלוקות. אין בעיה לחשוב כצד אחד או אחר של המחלוקת.
יכול להיות שצד זה צודק, ויכול להיות שהצד הזה הוא הצודק.
האם זה הגיוני ?!
מותר לשמוע שירים לצורך למידה?
(מוזיקה והכל, רק שהמילים הן חומר שאני צריכה ללמוד)
שמיעת כלי זמר בימי בין המצרים : הלכה יומית על פי פסקי מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל
ד – שמיעת מוזיקה ממכשיר חשמלי ביתי | פניני הלכה
שמיעת שירים בימי בין המצרים | שאל את הרב
בגדול בגדול הסיבה שאסור בימי בין המצרים היא הסיבה שאסור כל השנה (החורבן), ויש שהקלו במוזיקה מוקלטת (ויש מי שמחמיר, מובא בשם הרב עובדיה יוסף זצ"ל).
ציטוט מדברי הרב מלמד:
"אולם יש שהקילו לשמוע בימים אלו כלי זמר דרך מכשירים חשמליים, מפני שמה שאסרו האחרונים הוא דווקא שמיעת הופעה חיה של נגנים, שיש בזה חגיגיות, אבל בשמיעת כלי זמר דרך מכשירים חשמליים אין כל כך חגיגיות. ואמנם, כשהחלו לייצר את מכשירי הרדיו והטייפ הראשונים, היתה שמחה בשמיעת הניגונים דרכם, אולם כיום שהכל רגילים לשמוע בכל עת מוזיקה על ידי מכשירים חשמליים, אין בזה כל כך שמחה, וממילא אין איסור לשומעם בשלושת השבועות."
(אגב, אין לי מושג למה, אבל נראה לי שבספירת העומר עמישראל יותר מחמירים בזה)
בקיצור אם את רוצה רק לצורך ריכוז וכו' בוודאי שיש לך על מה לסמוך
לא מזמן סיימתי לקרוא יצירת מופת בשם 'בית משבר', של סופר ידיי שכינה את עצמו בשם 'דער נסתר'. זה רומן על שני אחים, על משפחה. אח אחד הוא סוג של מתבודד, מתקרב לחסידות ברסלב ולאדמו"ר מברסלב. והאח האחר הוא סוחר. והספר מגלגל את העלילות של המשפחה ושל שני האחים, כשהם חיים בחברה היהודית – חסידית של אז.
בכל מקרה, זה לא נראה לי סתם ספר, זו לא סתם יצירה. זה משהו גדול יותר. כאילו איזה מכשף שתל את הדבר הזה כבר לפני 200 שנים, והוא הופיע והתגלה בזמן שהוא רצה.
נראה לי שאלוהים מתקשר איתי דרך הספר הזה, דרך היצירה הזו. בכלל נראה לי תמיד שאלוהים פועל בצללים, ומתגלה דרך האמנות, דרך התרבות, כדי לעזור לאנשים להבין ולראות.
בכל אופן, הדבר העיקר שאני רוצה לדבר עליו זה שגם לפני כל כך הרבה שנים, החיים של אנשים שהתקרבו לדת נהרסו גשמית ורוחנית. וזה קורה וקרה לכל כך הרבה בעלי תשובה. כל כך הרבה חיים נהרסו, נזרקו לזבל. כל כך הרבה פוטנציאל אבד, כל כך הרבה דמעות נשפכו.
איך זה שהחיים של בעלי תשובה נהרסים, יורדים לזבל? שיש אנשים נבונים ומשכילים שמתקרבים פתאום , ומאנשים חיים ומצליחים, הם הופכים ללא יוצלחים, לאנשים מתים? הפנים שלהם מצהיבות, השינה שלהם מתמעטת, הם יורדים במשקל, הם נהפכים למטומטמים. אני יודע, כי חוויתי את זה על עצמי, אבל לי אלוהים עזר.
אני לא מבין את זה. מילא, אנשים רעים, אלימים, אין לי בעיה שהם יחזרו בתשובה וימותו לאט. אבל כל כך הרבה אנשים טובים, שהולכים ומצהיבים, הולכים ומתים, הולכים ונאספים.
זה קרה וקורה הרבה בברסלב, זה קורה גם במקומות אחרים. הרבה פעמים חשבתי שעדיף להיות חילוני, שעדיף לכולם להיות חילוניים, שדת זה זבל, זבל אחד גדול. אני יודע שזה נשמע קשה, אבל ככה הרגשתי.
אני יודע שהרבה אנשים סובלים בסתר. בעיקר בעלי תשובה, גם דתיים מבית. הם חיים בגיהנום, הם חיים בשקרים, בעשנים סרוחים. איך עוצרים את זה, מה עושים, איך עובדים את אלוהים באמת?
יש שיר כזה ששמעתי, in this river. הפזמון שלו זה in this river all shall fade to black, in this aint no coming back. ואז נזכרתי במה שאמר רבי נחמן. אני נהר, המטהר מכל הכתמים. וכל באיה לא ישובון...
תשובה באמת הולכים נבוכים כמו שציינת למעלה.
כאלה שחושבים שאם ילבשו חליפה/דגמ"ח הכל יהיה בסדר. פשוט שזה לא עובד ככה.
הייתי ממליץ לך להתרכז ב"אומנות תרבות" קצת יותר נקיים, זה יקל עליך את המחשבות ומאליו את השמחה ואז הנסיונות יהיו קלים יותר
האם מותר לי להסתכל כשמספרים אישה (צנועה) כדי להתלמד?
(שער באישה ערווה וזה...)
ואם זה המצב, המקצוע עצמו אסור
לפעמים יש כאלה שרוצות קצר וזה יעזור לי לראות איך הספר עושה להם.
וזה יעזור לי מאד להסתכל על המדריך כשהוא מספר...
לא משנה גבר או אשה, גם אם זה יהיה חייזר ![]()
מבקש אמונהאני באמת מרגיש שאני די עסוק באיך המדריך מספר ובכלל לא חושב על האשה.
לגבי רופא ושם הוא מביא את השיקול הזה של טרוד במלאכתו אבל זה בדבר הכרחי לרפואה.
אגרות משה חלק אה"ע ד סימן סה:
"הנה ההיתר שנתפשט הוא משום שהרופא אף אם הוא נכרי , הרי הוא טרוד במלאכתו לסלק מעצמו תאותו, ואף כשכלה מלאכתו שהוצרך להתעסק בה אם הוא בזמן שקבע שיבואו אליו החולים הרי לא יוכל לשהות עמה עוד זמן מפני אלו שמחכים שם , ואף אם עדיין לא באו שם חולים אחרים הרי חושש שיבואו עוד אחרים."
אני מבין שאתה לא הולך לספר נשים ואני לא חושד בך שאתה מסתכל במשהו בכלל, ועוד עם כל הכיתה ושאר התלמידים.
אבל באמת הדרישות של חכמים די גבוהות וגם מציל בבריכה זה לא פשוט להיות וגם כבר נשאל.
באמת שאלה לחכם כי- זה חד פעמי, זה לצורך לימוד, אתה לא הולך להיות ספר נשים ויש איתך כיתה שלימה.
לדיון זה באמת מעניין ושאלה לא פשוטה בכלל, במיוחד שזה לצורכי פרנסה שלפעמים חומרה תצא קולא.
יש תשובה של הרב אבינר שיכול להיות מציל בחוף נפרד של נשים ,
מפני שאומן טרוד בעבודתו ולכן לא חושב על כך ולא מהרהר .
אבל אשמח לעוד דעות ![]()
מבקש אמונה
באחד השרשורים דיברתם על זה שיש בעיה אם המכונה יכולה לחתוך ללא סיוע של הצד השני
עכשיו נזכרתי, שהמספריים של הספרים חדות מאד, ובהחלט מסוגלות לחתוך בעזרת צד אחד בלבד.
אז בעצם ישנה בעיה להשתמש בהן באיזור של הפיאות אפילו ממרחק מהקרקפת?
אפילו אם זה יכול לחתוך אבל בפועל זה לא חותך כנגד העור.
ההבדל במכונת תספורת זה שהחלק הזז עלול לגעת בעור עצמו.
המקור הוא מדין "לקט וריהטני" שהותרו והם פינצטה ומספריים עד כמה שאני זוכר.
ויש הבדל בין פאת ראשך לפאת זקנך.
כתבתי מה שאני זוכר מהגמרא, לא כל-כך בקיא בהבדל בין פאת הראש לזקן.
לגבי ה**מלקט (שכחתי את המ') ורהיטני אפשר לראות כאן בהרחבה דעות בראשונים:
מציע לשאול רב נוסף (אולי ממגזר וסגנון אחר לקבל טעם וסיבה)