שרשור חדש
מי רוצה פורום מילים ביידיש? (א-נ-י!)א יידישע קאפ

נכון שאתם רוצים פורום מילים בסיסיות ביידיש??

יהיה טוווב!!!!

מי שרוצה - פנו אליי... (מסר / שיחה אישית או פה)

זיין געזונט אחשלימבקש אמונה


אוד שטרק! גאלט אה בערג!אניוהוא
יכול להיות מעניין, אבל אני לא באמת יודע הרבה
מה זה???סתם 1...
חשבתי שאתה ספרדי? כבר גיבשתי לי איזה פרופיל..חחח
חשבתי שיהיה מענה לפורום לדינו או ערבית יהודית או...
הוא כתב - תהיה בריא הוספתי - עם נחת והר של זהב!אניוהוא
ממש לא ספרדי .. (למרות שלומד ומלמד בישיבה של ספרדים...)
הוא כתב - תהיה בריא . הוספתי - עם נחת והר של זהב!אניוהוא
ממש לא ספרדי .. (למרות שלומד ומלמד בישיבה של ספרדים...)
עריכה.. עכשיו הבנתי מבקש אמונה


איך ווילמושיקו


לא יודעת אם פורום אבל שיהיה איזה מקום עם מילון .. חחשִׁירָה


בעקבות ההיענות הגדולה.. אני מתייג את המנהלא יידישע קאפ
ממש היענות... אניוהואאחרונה
פנחס הוא אליהו כפשוטו?סתם 1...
יש מדרשים שכותבים ככה במפורש, ויש שרומזים וע"פ מבוססיםהדוכס מירוסלב

דברי האר"י שזה היה ניצוץ וכו'.

אגב, יש סתירה בדברי המדרש בכמה דברים לגבי אליהו הנביא.

 

לגבי השבט - פעם אחת כתוב "אמר ליה לאו כהן הוא מר מאי טעמא קאי מר בבית הקברות?" (בבא מציעא קי"ד ע"ב).

ושם רש"י מביא: "לאו כהן מר - דאיכא למ"ד דאליהו הוא פינחס דכתיב ביה קנא קנאתי וכן בפינחס בקנאו את קנאתי".

מה שמסתדר עם הדעה שהוא הוא זה פנחס ממש.

 

במדרש רבה מובא כך: "פעם אחת נחלקו רבותינו בדבר, אלו אומרים משל גד ואלו אומרים משל בנימין, בא (אליהו) ועמד לפניהם אמר להם: רבותינו, מה אתם נחלקים? אני מבני בניה של רחל (=מבנימין) אני" (ב"ר פע"א י"ב).

זה מסתדר עם הדעה שאליהו היה פנחס בדרך רוחנית ולא בגשמיות.

 

אפשר לראות מקורות לדיון במדרשים

http://www.daat.ac.il/encyclopedia/value.asp?id1=2113

ופה מסביר הרב איך אפשר ליישב ע"י דעת האר"י את כל המדרשים

מאיזה שבט היה אליהו הנביא -

 

אני חושב שהישוב ע"פ דעת האר"י הוא היחיד שמתאפשר כי יש המון מקורות שאליהו משבט לוי, והיה כהן והוא הוא פנחס

מאידך יש גמרות שפנחס לא אליהואניוהוא
לדוגמא עיין בבא בתרא קכא ע'ב 'שבעה קיפלו' רש'י ותוס'
ועי' מהרש'א.
הזכרתי את הדעה הזאת, אבל גם את זה אפשר ליישבהדוכס מירוסלב

בצורה דחוקה מאוד שאליהו הוא פנחס אבל בגלל שינוי השם לא החשיבו אותו

זה גם עונה בעקיפין על השאלה ששאלו פה לפני כמה זמן על אלה שיצאו ממצרים וכן נכנסו לארץ

זו מחלוקת בחז''לימ''ל
כבר מקור המשפט הופיע כדעה במחלוקת (בלי להתייחס לשאלה אם הכוונה לפשוטו או לא).
עכשיו שמתי לב 👍סתם 1...אחרונה
אפשר עוד לפני חז"לסתם 1...
לראות היכן הוא מוזכר בתנך. בסוף ספר שופטים, שהוא כמה מאות שנים, בפרק כ מוזכר פנחס בן אלעזר בן אהרון הכהן. במעשה פילגש בגבעה.

רד"ק על המקום מביא שהוא מוזכר בייחוס בשביל שלא יחלקו על זהותו ופנחס הוא אליהו כפשוטו יכול לתרץ הרבה תירוצים בפשט הפסוקים. ( כמובן שיש חולקים ואומרים אין מוקדם ומאוחר וכו)
רד"ק מפרש את הברכה של בריתי שלום בתור חיים ארוכים (נצחיים?)

אפילו הרלב"ג הראציונלי נטה לקבל כפשוטו מכיוון "שעדיף לקבל קושי אחד מאשר לקבל כמה קשיים" אם לא כפשוטו.

אחיה השילוני גם האריך ימים מאוד והוא נראה כפשוטו ממש גם מתוך הקדמת הרמב"ם למשנ"ת ושושלת המסירה.
אני חושב שהמקור של רד"ק על חיים נצחיים הוא מדרשהדוכס מירוסלב

אבל צריך לבדוק שוב

שמעתי מהרב אבינרasd100

ששניהם אותו עניין, של קנאה. הרמב''ם מן הסתם היה מפרש ככה (עיין הקדמה לפרק חלק)

הרמב"ם מקבל את אחיה השילוני כפשוטו. עיין הקדמה למשנ"תסתם 1...
אחיה הוא לא אליהו, לכן זו לא ראייהasd100

זאת לא ראייה כל עוד לא אמר שפינחס כ''כ האריך ימים (וזה גם לא האדם היחיד שהאריך ימים, גם נביא השקר בשומרון האריך). מן הסתם המדרש הזה לא כפשוטו כמו רוב ככל המדרשים

אחיה השילוני מיוצאי מצרים היה והגיע לזמן שמואלסתם 1...
זה מאות שנים.
ברור שאחיה איננו אליהו, מה רצית לומר???

רמב"ם מביא אותו בשלשלת המסירה כפשוטו בתור חוליה מקשרת חשובה ובסיסית מכאן שהרמב"ם מקיים את אריכות הימים שלו כפשוטו.

ישנה מציאות של אריכות ימים מופלגת לדוגמא אחיה השילוני ופנחס (אם הוא אליהו כפשוטו וגן אם לא הוא מופיע בסוף ספר שופטים שזה מאות שנים גם כן).

לא הבאת שום ראיה, אם אתה טוען שאחיה לא כפשוטו ההוכחה עליך...
ותראה משהו מעניין שהגיע לי אגב הסוגיא וקשורסתם 1...
בגמרא בבא בתרא קכא

"תנו רבנן שבעה קפלו את כל העולם כולו :

מתושלח ראה אדם שם ראה מתושלח יעקב ראה את שם עמרם ראה את יעקב אחיה השילוני ראה את עמרם אליהו ראה את אחיה השילוני ועדיין קיים

ואחיה השילוני ראה את עמרם?
והא כתיב (במדבר כו, סה) ולא נותר מהם איש כי אם כלב בן יפונה ויהושע בן נון
אמר רב המנונא לא נגזרה גזרה על שבטו של לוי דכתיב (במדבר יד, כט) במדבר הזה יפלו פגריכם וכל פקודיכם לכל מספרכם מבן עשרים שנה ומעלה מי שפקודיו מבן עשרים יצא שבטו של לוי "

הבנת מה יוצא מפה?

שאם אליהו היה פנחס כפשוטו לא היה צריך את אחיה כקישור וגם הוא היה נמנה על האנשים ש"קיפלו את העולם".

מכאן שמחלוקת ופה זו דעת חכמים ככה שפנחס הוא אליהו זו דעת יחיד נגד חכמים (ולא ברור אם זה כפשוטו בכלל)
אין כללי פסיקה באגדתותהדוכס מירוסלב

ותנו רבנן זה לא בהכרח דעת רבים, למיטב ידיעתי.

ועד שאתה מגיע למחלוקת חכמים, אל תשכח שיש עדות מפורשת של אליהו הנביא עצמו שהוא כהן והוא פנחס. ומאידך עדות מפורשת של אליהו שהוא לא כהן ולא פנחס 

כבר הפנתי למעלה לגמ' זו.אניוהוא
עיין בתו'ס ובמהרש'א
דברי תורה לפרשת בלקא-ל-ו-ל
מהספר נועם אלימלך


קדושת לוי


ועוד כמה יפים מקדושת לוי
אני בספק אם מותר לך לצלם את הספר ולפרסם דפים ממנואנו_נימי (G+)

בלי רשות מההוצאה לאור-זה גזל גמור אם הם לא מרשים.

צריך לבדוק בדפים הראשונים של השער אם יש איסור של כל הזכויות שמורות ואיסור העתקה וצילום.

יש מושג בחוק שנקרא Fair Use. וגם ע"פ דין תורה הנועם אלימלךהדוכס מירוסלב

לא רכושם...

אני בספק אם אלה צאצאים שלו או מורשים שלהם שהוציאו את זה לאור

הגיוני שהטקסט לא שלהם, העימוד וההוצאה כןצריך עיון
אבל בכל מקרה שימוש לא מסחרי לא אסור ע"פ החוק לכן לא אמורה להיות בעיה
נכון, זה נקרא Fair Useהדוכס מירוסלב

לגבי העימוד וההוצאה, הם לא מפסידים כאן כלום כי אף אחד לא יוותר על קניית הספר (ו/או יקנה דווקא את ההוצאה שלהם) רק בגלל הצילום הזה. אם כבר ההפך, זאת פרסומת בשבילם.

הרב אליקים פוסק שיש יאוש מדעת. ואין בעיה לפרסם.א-ל-ו-ל
למה צריך להגיע ליאוש בכלל?..הדוכס מירוסלב


לא הבנתיא-ל-ו-ל
השאלה שלי היא מה הטעם לאסור מלכתחילה? אין פה הפסד בכללהדוכס מירוסלב


שאל את מי שאמר שיש חשש גזלא-ל-ו-ל
זכויות יוצרים, כתוב אין לצלם להעתיק וכו,
אין לך את המקור של התשובה של הרב אליקים?הדוכס מירוסלב


פעם בפלאפון הוא ענה לי, אשאך עוד פעםא-ל-ו-ל
ואיתה את המילים שהוא כותב.
השאלה:א-ל-ו-ל
"לרב שלום, מותר לצלם דפים מתוך ספר שכתוב בו "אין להעתיק, לצלם, לשכפל וכו"?"
הרב אליקים ענה שמותר.
הבנתי שמותר... השאלה מה הטעם של העניין שאמרת לפניהדוכס מירוסלב

רוצה ללמוד תורה פשוט, אל תטרח יותר מדי אם זה מסובך

חשש גזל, בן אדם השקיע ויש לו זכויותא-ל-ו-ל
יוצרים ועוד כמה סיבות בסגנון
תשאל את @אנו_נימי (G+)
הוא כתב שלא בטוח שמותר.
אני ראיתי בילקוט יוסףאנו_נימי (G+)

שאוסר. אני גם מבין את הטעם וחושב שיש קצת מקום להחמיר.

בדפי הפתיחה לספרים שלואנו_נימי (G+)


שאלתי רב אתמול... אמר שאין מקום לאסור את מה שנקרא בלע"זהדוכס מירוסלב

Fair Use או בעברית שימוש הוגן

איזה רב?אנו_נימי (G+)


רב שקשור לרב יצחק יוסף האמת... אם תוכל להראות לי מקור מדבריהדוכס מירוסלב

הילקוט יוסף אוכל לשאול אותו שוב עם פרטים

אמרתי לך איפה להסתכל. אנסה לבדוק אם אוכל לצלם.אנו_נימי (G+)


אין לי ילקוט יוסף בבית הדוכס מירוסלב


אנסה להשיג בסביבות ערבאנו_נימי (G+)


הנה קובץ מצורף.אנו_נימי (G+)
אשריך, תבורך. אבל זה שונה. שם מדובר על המחבר, וודאי שיש לוהדוכס מירוסלב

זכות על הספר.

 

פה מדובר על מישהו שפשוט צילם/הקליד ספר של אחד מגדולי עולם והוציא לאור מחדש.

שים לב שם גם, שאפילו המחברים עצמם אמרו את מה שאמרו בתור גזירה ונידוי/חרם/שמתא, ולא מעיקר הדין

טוב.אנו_נימי (G+)

לא יודע איך אתה הסקת...אני הבנתי שעדיף פשוט לא לצלם וזהו.

מז"א? למה נראה לך שלאיזה נעבעך יש זכויות על הנועם אלימלך?הדוכס מירוסלב

הוא כתב את הספר? הוא היורש שלו..?

הוא שילם על ההוצאה לאור.אנו_נימי (G+)


זה לא מקנה לו את הזכויות על הנועם אלימלךהדוכס מירוסלב


נכון אבל מקנה לו את כל זכויות הצילום מהספר ושל הספראנו_נימי (G+)

בלעדיו זה לא היה מולך.

אמרנו כבר, זה לא נכון חוקית וגם לא הלכתית...הדוכס מירוסלב

גם לא מפסידים אותו בכלום יש עשרות הוצאות לנועם אלימלך זה לא שהוא גאל איזה כתב יד.

והשאלה ששאלתי את הרב באותו יום הייתה גם על ספר שמישהו באמת גאל כתב יד שאף אחד אחר לא הוציא וגם אז בעיה הלכתית אין וחוקית זה עדיין Fair Use

בסדר גמור. תודה רבה על העיון ועל הדיון.אנו_נימי (G+)


אשריך הדוכס מירוסלבאחרונה


הרב אבינר אמר שמותר לצלם דפים מספרdvirm1


תדעו לכם. שאין כמוכם בכלל. באמת.נפש חיה.

אני לא יודעת אם תבינו אותי


אבל זה מרגש.
באמת.

נערךאנו_נימי (G+)
עבר עריכה על ידי אנו_נימי (G+) בתאריך י"ט בתמוז תשע"ז 21:50


שאלה דחופהכן אני יודע
שלום ולילה טוב
שבוע שעבר קניתי מצלמה מצלם אחד, אחרי אמון ביננו ובדיקה קלה שהכל תקין
הערב מסתבר שיש תקלה באחד מהזיזים של הכרטיס זיכרון, תקלה שלא הוא ולא אני ידענו עליה בשעת הקניה
השאלה היא מה עושים?
תודה ולילה טוב
הולכים לרבצריך עיון
הפורום לא נועד לשאלות למעשה אלא לדיונים
מקח טעותאנו_נימי (G+)


וכמובן מה שכתב ידידינו צ"ע הנ"ל.אנו_נימי (G+)אחרונה


שלושת השבועות, שירים ומה שבניהם..מור ולבונה
מניחה שיש כאן אנשים ששומעים שירים ווקאלים בתקופה הזאת.
מה הרעיון?
רוב השירים הווקאלים באיכות ממש טובה אז איך זה מסתדר?

קצת מרגיש לי שזו פירצה שסותרת את הרציונל.
אשמח להחכים.
קומה ראשונה היא הגדרה לא נכונה לענ"ד.בך לי קר
מי מנהל פורום שמירת הברית?א-ל-ו-ל
פורום שלא עשני אישה-תכלית הכוסףאחרונה

 

פנה ל @לפרוש כנפיים(לא מתייג לי)

לפרשת פנחסאניוהוא

לעיתים נדמה לי, שיש בנו איזה מצווה שאנו ממש אוהבים, מצווה מיוחדת במינה. הרי אסור לשנוא בני אדם אבל יש לאיסור זה יוצא מן הכלל, את הרשעים מותר לשנוא.
כמה אנחנו אוהבים לשנוא רשעים....

המצוות כ'כ קשות. ממש עול על צווארנו. ואעפ'כ אנו מקיימים, לכן חושבים אנו שמגיע לנו שכר.
אך כל זה באמת רק כי איננו מבינים מה הם המצוות.
וכך מסביר לנו ר' חיים מוואלוזין על המשנה 'אין אתה יודע מתן שכרן של מצוות' - האדם לא יודע כמה הוא צריך להודות להקב'ה על המצוות שנתן לו. שבאמת זה הוא התענוג הגדול ביותר. אם היינו מבינים זאת ודאי לא היו המצוות לעול עלינו.
בזה נוכל להבין מה שאמרו במדרש על פנחס:.
'אמר הקב''ה - בדין הוא שיטול שכרו'.
וצריך להבין מה נשתנה פנחס ש'בדין' שיטול שכר האם שאר עושי מצוות לא 'בדין' נוטלין שכרן?
אלא שבאמת, בכל המצוות, בגלל עוצם העונג שהמצוות עצמן גורמות לאדם, בבחינת 'שכר מצווה - מצווה' , ממילא לא ראוי לאדם לבקש עוד תוספת שכר לעצמו על זה. אולי לזה נתכוון גם אנטיגונוס איש סוכו שאמר 'הוו כעבדים המשמשים את הרב שלא על מנת לקבל פרס' - שעצם השימוש לפני המלך הוא הפרס. ומה שאנו מקבלים שכר - זה כולו חסדו מאיתו יתברך.
אבל בזה נשתנה פנחס.
שהרי לו היה מרגיש קצה קצהו של עונג בהריגת זימרי, שוב היה אסור לו לעשות זאת. שכן 'קנאים פוגעים בו' זוהי נקודה של קנאה בלבד ללא נגיעה אפילו דקה מן הדקה של הנאה עצמית. ומשכך, מצווה זו אין בה הנאה ועונג בעולם הזה, ולכן פנחס באמת ראוי הוא שיקבל שכר על מצוה זו.

ובאמת יסוד זה שייך גם בשאר מצוות התורה. וביחוד קיים גם ביחס למצוות שנאת החוטאים.
כיצד נוכל לשנוא את החוטא אם אנחנו נגועין באותו שורש? אם יש לנו שמץ של הנאה משנאה זו - אין מקום לה כלל.
וכן באר המהרש'א את דברי הגמ' - 'כל ת'ח שאינו נוקם ונוטר כנחש - אינו ת'ח' - כשם שלנחש אין הנאה מאכילתו, שתמיד טועם הוא טעם עפר, כך צריך להיות הת'ח שאין לו הנאה מנטירתו.

שנזכה שכל מעשינו יהיו לשם שמים.


שבת שלום
לע'נ ידידי אברהם דניאל בן דבורה טובה ויסבלט.

ע''פ דרכי מוסר להגר'י ניימן זצ'ל.
מתחייל לתייגאניוהוא
מתוק מדבשנפש חיה.


תודה רבה לך!!! שכוייחתכלית הכוסף


ברוך שכיוונתי...אניוהוא
כעת ראיתי (קיבלתי במייל) שכן כתב השבוע מו'ר הרב גרינברג בשם הרצי'ה משם אביו.
http://www.kby.org.il/hebrew/torat-yavneh/view.asp?id=7669
באיחור קל... קופקליפטוסאחרונה

פשוט ראיתי את ההודעה הזאת רק הבוקר...

20170716115048.docx

שאלהבר יוחאי
אם אני מעשן בחגים, אני יכול לעשן גם בצום?
(מצד אוכל נפש)
שבת שלום צדיק!הדוכס מירוסלב


אבטיח ומלוןפה לקצת
יש בהם את הקטע של ערלה ושצריך לחכות שלוש שנים כמו בכל הפירות?
לא. הם ירקות. ברכתם בורא פרי האדמהאניוהוא
עד אתמול הייתי בטוחה שהם פירותפה לקצת
טוב. החכמתי ותיקנתי חור בהשכלה

אז מבחינת כשרות הדאגה היחידה היא על מעשרות?
כן. תרומות ומעשרותאניוהוא
ותולעים וכו'אנו_נימי (G+)


לא כ'כ מצוי באבטיח ומלון.אניוהוא
וגזל, ושביעית.נער גבעות מצויאחרונה


תודה רבהפה לקצת
משיהו שיש לו הצעה לספר שיש בו חלק יפה על שמחהאוהב אותך ה


אורחות צדיקים. חובות הלבבות? קונטרס "מקור השמחה" של ברסלב\נפש חיה.


"תיקון המידות". הרב אביחיל.קופקליפטוס


אורחות צדיקיםאנו_נימי (G+)


יש קצת. טובים!נער גבעות מצויאחרונה

"מי שטעם יין הונגרי" - צבי אייל והרב רן שריד

"והיית אך שמח"  - קונטרס קטן ודי נדיר.

אורחות צדיקים  - שער העצבות ושער השמחה.

דבר תורה לפרשת פינחס.קופקליפטוס

שבת שלום ומבורך!

אשמח לקבל תגובות, הערות וכדו'...

20170713140205.docx

שכוייח!אנו_נימי (G+)אחרונה

יפה מאוד!

שלום לכולם. מישהו יכול בבקשה לעלות שיעורים של הרב דוד סתיו?אלמוג 2238
יש שיעורים מוקלטים בישיבת פתח תקווה ובאתר שלהםסתם 1...
https://www.ypt.co.il/beit-hamidrash/view.asp?id=6519

זה קישור לאחד השיעורים יש עוד. אפשר לחפש בשורת החיפוש. הרב דוד סתיו (בעבר שימש שם כראש ישיבה עם הרב יובל).

יש גם הקלטות באתר מכון מאיר, מעט.

http://www.meirtv.co.il/site/rabbis.asp?rabbi=3828
ובישיבת גוש עציון.
בהצלחה יישר כח
הרואה את הנולדשחף 5541
אני רואהימ''ל
שבזמן האחרון צצים הרבה טרולים שנהנים להציק לציבור, לרובם סגנונות כתיבה וכ''א משותפים כך שסביר שמדובר באותו אחד, אולי אתה תוכל להסביר לי למה?

נ''ב
זה לא יועיל למי שהורחק מהפורום בשל הטרלה, בדיוק להפך...
חזק וברוךסתם 1...
בהחלט הרבה טרולים שמציקים בצורות מגוונותהדוכס מירוסלב

אבל נראה לי שאלה אנשים אחרים מהסגנון כתיבה

ניסיתי למחוק את השרשורשחף 5541
נראלי שגם פלוני מפונפן ואוהב אותך ה היו רוצים בכך
באמת שהיתי רוצהאוהב אותך ה


אם היינו סותמים את הפה לכל מי שלא מסכים איתנוימ''ל
הייתי חוסם את כולכם על בזיון ת''ח, טוב שאני לא נוהג כמוכם.

גם אני חלוק על הרב סתיו ועל דרכו בהרבה תחומים, אבל מכאן ועד לבזות ולהשתיק אחרים שרוצים לשמוע אותו הדרך ארוכה...
מה הקשר המלצתי שלא ישמע מה הבעיה?אוהב אותך ה


לכתוב שאין סיבה לשמוע שיעורים שלו זה בזיון ת''חימ''ל
להבא עדיף לשאול אותי באישי.
מחילה מכל הקוראיםאוהב אותך ה


מה הקשר לבזותשחף 5541
זה כישלון לרבים.
יש רבנים חשובים שעושים כך.
אל תכניס אותי לקלחת בבקשההדוכס מירוסלב

אני אולי לא מסכים עם שיטו של הרב סתיו אבל סותם את הפה בזכות נסיון חיים

צודקשחף 5541אחרונה
חחחחחשחף 5541
מישהו יודע אם ואיפה יש שיעור קבוע של הרב שמואל אליהו?לב סדוק

ובאיזה נושאים?

יום שני בירושלים בבית כנסת של הרב זצ"ל אם אני לא טועה בשמונההדוכס מירוסלב

זה על סדר פרשת השבוע אבל לא ממש הפרשה, כל מיני נושאים

בביכ של הרב זצ"ל או של הרב מרדכי אליהו?לישועתך קיויתי
מה? הבית כנסת של הרב מרדכי אליהו זצ"ל...הדוכס מירוסלב


אה, חשבתי שהתכוונת כבר לראיה קוק ולא הבנתי...לישועתך קיויתי
מקובלני שלרב קוק קוראים מרן הרב זצ"להדוכס מירוסלב

ככה זה היה בישיבה שלי

אז למה התייחסת לרב אליהו זצ"ל כהרב זצל?לישועתך קיויתי
כי מדובר פה על השיעור שהיה שלו ושהבן שלו ממשיך אותו...הדוכס מירוסלבאחרונה

ובשבילי (וגם בישיבה שלמדתי בה) הרב או הרב מרדכי אליהו או הרב אליהו זצ"ל זה הרב אליהו.

ומרן הרב זצ"ל זה הרב קוק.

בוודאי יש, כל יום שני בבית הכנסת היכל יעקבתכלית הכוסף

רחוב הרב ריינס 17 ירושלים (זה בקריית משה) זה משמונה עד תשע

בעיקרון על פרשת שבוע והלכה.

משכתבים את השיעור ואח"כ מוציאים אותו בעלון שבת שנקרא "קול צופייך", אם את מעוניינת אפשר גם לקבל אותו במייל. עלון ממש יפה, מאוד ממליץ!

יש את השיעורים גם באתר של דרכי הוראה, וגם את העלוניםהדוכס מירוסלב


תודה רבה!לב סדוק

מישהו יודע אם יש בצפת משהו כל שבת?

שלום, ההתרות נדרים שעושים לפני יום כיפור והספרדיםא-ל-ו-ל
בימי שישי, זה פותר נדרים שנדרתי, ניראה לי אין או כמעט נדרים שנדרתי, אבל האם צריך רב שיתיר או מספיק בי"ד של שלושה יהודים?
לא הבנתי לא את מקרה ולא את השאלה.אנו_נימי (G+)


נדר מפורש כדאי לפרט בהתרה מפורשתסתם 1...אחרונה
מחלוקת כבר בגמרא במסכת גיטין (לה,ב) האם צריך לפרט את הנדר או לא.

"איבעיא להו צריך לפרט את הנדר או אינו צריך רב נחמן אמר אינו צריך רב פפא אמר צריך"
ונפסק שצריך לפרט.
 רמב"ם פ"ו מהל' שבועות הלכה ה ופ"ד מהל' נדרים הלכה ה , סמ"ג לאוין רמא , טור ושו"ע יו"ד סי' רכח סעיף יד.
לשאלה שלך ראיתי שיש אחרונים שכתבו שיש התרה גם לנדרים שלא פורטו בהתרה של ערב ראש השנה ולא חייב לפרט אך לכתחילה כדאי.
(לא פוסק שום דבר וכו'. לעיון ולא למעשה).
מותר להגיד את הביטוי "רבאק"?ערד
לאשלומי ט
שאלה:
צדיק יש לי שאלה.. מותר להגיד רבא-ק ? שזה כאילו שם השם בערבית.. לא קללה ליד סתם כזה לצעוק כשמעצבנים אותי רבא ק

תשובה:
לא !

מותר לצעוק רבאק! ?
מה?? בחיים לא ידעתי את זה... "בראבק" זה אותו רעיון, נכון?לב סדוק


כןאנו_נימי (G+)אחרונה


מפורסמים של שקר, לשון הרע?הדוכס מירוסלב

אם הייתם יודעים בוודאות על אדם שהוא נחשב גדול שהוא נכלל בהגדרה של "מפורסמים של שקר" (לא משנה מאיזו סיבה), הייתם מספרים לאנשים?

הייתם מזהירים רק את מי שעלול להתקרב אליו?

 

מה הדין לגבי לשון הרע בנידון?

כמה זה תועלת, כמה אפשר לפרט וכו'?

 

נתקלתי פעם במקרה שבית דין (שהיו בו כמה פוסקים שנחשבים לגדולי הדור) פסקו דבר חמור מאוד ואנשים עד היום הולכים אל האדם הזה...

לא, אניח שהוא מכיר משהו שאיני מכירארץ השוקולד
אלא אם כן זה משהו "בין אדם לחברו" ואז השאלה זה האם זה ימנע נזק מאחרים לספר
מה זה אניח שהוא מכיר משהו שאיני מכיר? מי? כתבתי על מצבהדוכס מירוסלב

שאתה יודע בוודאות בלי שום צל של ספק.

התכוונתי לאנשים מהסוג שמזיקים ובסופו של דבר מפרקים משפחות וכו' (או נזק רוחני מקביל)

חשבתי שהתכוונת פסיקה מסוימת בעייתיתארץ השוקולד
אם הכוונה היא למעשים בעייתיים, אם זה יציל אנשים מפגיעה סביר שכדאי לפרסם.

כבר כתב האבן עזרא שחטא יותר גדול מפרסום לשון הרע זה אי פרסום כשזה לתועלת. (אינני זוכר היכן)
אני מדבר על כמה מקרים, אז מה שנקרא bare with meהדוכס מירוסלב

במקרה אחד זה באמת הכרעה של בית דין שפרסמו פסק.

הדבר הזה היה לפני המון זמן, והם פסקו שאסור לנשים ללכת אליו, אבל הולכים אליו בלי למצמץ המון אנשים...

 

העניין הוא שלא יצא עליו קול ב10 שנים האחרונות לפחות... ואולי הוא עשה תשובה?

 

במקרה אחר שמעתי מרב שהוא חבר של רב אחר שהעיד עליו ככה... מסובך

אם נגרם נזק מזהירים. רמת הפירוט לא חייבת להיות גדולהסתם 1...
כגודל הסכנה והנזק ככה רזולוציית הדיבור וההזהרה עולה.
אם הנזק בכסף הזהרה פשוטה
נזק בגוף, צניעות וכו יותר מתעכב ומסביר
מיסיון ודת עוד יותר

כמובן כשהעניין מבורר ומפורסם כמו שכתבת פסק בית דין לדוגמה
ואם זה רב אחר שמכיר אותו מקרוב ועל פניו הם חברים?הדוכס מירוסלב

כלומר הרב בוודאי לא שונא אותו, פשוט מכיר את החולשות שלו...

אם "החולשות" שלו פוגעות באחרים זה לא תירוץסתם 1...
לא תירוץ להגיד או לא להגיד?הדוכס מירוסלב


מה זה מפורסמים של שקר?חייב לומר...
"רבנים" שהם רחוקים מלהיות רבנים...הדוכס מירוסלב


'מפורסם של שקר' זו הגדרה לא הלכתית ולא ברורהימ''ל

אם הכוונה למשל לפוסק שמחטיא את הרבים אז ברור שיש פה מצווה של הסרת מכשול וחייבים להודיע על זה (אם יודעים שזה יועיל, אם לא עדיף שיהיו שוגגים וכו').

 

אם אתה מתכוון לסוג אחר של פרסום אז תלוי מה המקרה.

זאת הגדרה הלכתית, פשוט שם אחרהדוכס מירוסלבאחרונה

זה בבסיס "כל תלמיד חכם שאין תוכו כברו אינו תלמיד חכם" (יומא ע"ב ב')

בעיקרון זה כל מי שמתפרסם על דברים שאין בו...

לאחרונה הזדמן לידי הספר ״תיקו״ שחיבר הרב חיים נבוןdvirm1

שעוסק, כפי שהוא מתאר, ב״101 מחלוקות ביהדות״.

חשבתי , שבטח זהו ספר נחמד שמלקט כמה מחלוקות משמעותיות ביהדות,

לא הלכתיות, אלא רעיוניות-עקרוניות,

ובאמת ראיתי שאכן כך.

מובאות בספר מחלוקות בין הרמבם לרמבן, בין הרמבם לר חסדאי קרשקש ועוד ועוד, על מגוון נושאים.

והנה הגעתי למחלוקת מעניינת שנקראת ״המחלוקת על הישארות הנפש אחר המוות״ 

והחולקים בה הם הפרושים שחולקים על הצדוקים.

נדהמתי שהספר מתאר את המחלוקת כלגיטימית בדיוק כמו כל מחלוקת אחרת,

וגם לא בוחר שום צד שהוא הנכון , אלא מתאר את 2 הדעות כלגיטימיות לחלוטין!

הספר מופץ לא רק ליהודים שומרי תו״מ, אלא מופץ בכל חנויות הספרים ולא רק בחנויות ספרי קודש,

הוא נועד כדי שלא רק שומרי תורה יקראו בו, אלא גם יהודים אחרים שילמדו דרכו על היהדות.

אם הם יקראו את הספר, כפי שהוא כתוב עכשיו, לא יהיה להם ברור כלל מי הצד הצודק,

הם יחשבו - בסדר, זוהי מחלוקת. ישנן הרבה מחלוקות. אין בעיה לחשוב כצד אחד או אחר של המחלוקת.

יכול להיות שצד זה צודק, ויכול להיות שהצד הזה הוא הצודק.

האם זה הגיוני ?!

לא ראויה שתישכח. אך ראוי שיוסבר מהו הצד הנכון אמוניתdvirm1


שאלה מעניינת אם כי מוזרה קצתפסידונית

מותר לשמוע שירים לצורך למידה?

(מוזיקה והכל, רק שהמילים הן חומר שאני צריכה ללמוד)

למה שיהיה אסור?הדוכס מירוסלב


מאמינה שהיא מתכוונת בשלושת השבועותפה לקצת
אם כך, כמה קישוריםהדוכס מירוסלבאחרונה

שמיעת כלי זמר בימי בין המצרים : הלכה יומית על פי פסקי מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל

ד – שמיעת מוזיקה ממכשיר חשמלי ביתי | פניני הלכה

ימי בין המצרים | שאל את הרב

שמיעת שירים בימי בין המצרים | שאל את הרב

 

בגדול בגדול הסיבה שאסור בימי בין המצרים היא הסיבה שאסור כל השנה (החורבן), ויש שהקלו במוזיקה מוקלטת (ויש מי שמחמיר, מובא בשם הרב עובדיה יוסף זצ"ל).

ציטוט מדברי הרב מלמד:
"אולם יש שהקילו לשמוע בימים אלו כלי זמר דרך מכשירים חשמליים, מפני שמה שאסרו האחרונים הוא דווקא שמיעת הופעה חיה של נגנים, שיש בזה חגיגיות, אבל בשמיעת כלי זמר דרך מכשירים חשמליים אין כל כך חגיגיות. ואמנם, כשהחלו לייצר את מכשירי הרדיו והטייפ הראשונים, היתה שמחה בשמיעת הניגונים דרכם, אולם כיום שהכל רגילים לשמוע בכל עת מוזיקה על ידי מכשירים חשמליים, אין בזה כל כך שמחה, וממילא אין איסור לשומעם בשלושת השבועות."

 

(אגב, אין לי מושג למה, אבל נראה לי שבספירת העומר עמישראל יותר מחמירים בזה)

 

בקיצור אם את רוצה רק לצורך ריכוז וכו' בוודאי שיש לך על מה לסמוך

בעלי תשובה שהחיים שלהם נהרסיםתקוות עולמים

לא מזמן סיימתי לקרוא יצירת מופת בשם 'בית משבר', של סופר ידיי שכינה את עצמו בשם 'דער נסתר'. זה רומן על שני אחים, על משפחה. אח אחד הוא סוג של מתבודד,  מתקרב לחסידות ברסלב ולאדמו"ר מברסלב. והאח האחר הוא סוחר. והספר מגלגל את העלילות של המשפחה ושל שני האחים, כשהם חיים בחברה היהודית – חסידית של אז.

 

בכל מקרה, זה לא נראה לי סתם ספר, זו לא סתם יצירה. זה משהו גדול יותר. כאילו איזה מכשף שתל את הדבר הזה כבר לפני 200 שנים, והוא הופיע והתגלה בזמן שהוא רצה.

 

נראה לי שאלוהים מתקשר איתי דרך הספר הזה, דרך היצירה הזו. בכלל נראה לי תמיד שאלוהים פועל בצללים, ומתגלה דרך האמנות, דרך התרבות, כדי לעזור לאנשים להבין ולראות.

 

בכל אופן, הדבר העיקר שאני רוצה לדבר עליו זה שגם לפני כל כך הרבה שנים, החיים של אנשים שהתקרבו לדת נהרסו גשמית ורוחנית. וזה קורה וקרה לכל כך הרבה בעלי תשובה. כל כך הרבה חיים נהרסו, נזרקו לזבל. כל כך הרבה פוטנציאל אבד, כל כך הרבה דמעות נשפכו.

 

איך זה שהחיים של בעלי תשובה נהרסים, יורדים לזבל? שיש אנשים נבונים ומשכילים שמתקרבים פתאום , ומאנשים חיים ומצליחים, הם הופכים ללא יוצלחים, לאנשים מתים? הפנים שלהם מצהיבות, השינה שלהם מתמעטת, הם יורדים במשקל, הם נהפכים למטומטמים. אני יודע, כי חוויתי את זה על עצמי, אבל לי אלוהים עזר.

 

אני לא מבין את זה. מילא, אנשים רעים, אלימים, אין לי בעיה שהם יחזרו בתשובה וימותו לאט. אבל כל כך הרבה אנשים טובים, שהולכים ומצהיבים, הולכים ומתים, הולכים ונאספים.

 

זה קרה וקורה הרבה בברסלב, זה קורה גם במקומות אחרים. הרבה פעמים חשבתי שעדיף להיות חילוני, שעדיף לכולם להיות חילוניים, שדת זה זבל, זבל אחד גדול. אני יודע שזה נשמע קשה, אבל ככה הרגשתי.

 

אני יודע שהרבה אנשים סובלים בסתר. בעיקר בעלי תשובה, גם דתיים מבית. הם חיים בגיהנום, הם חיים בשקרים, בעשנים סרוחים. איך עוצרים את זה, מה עושים, איך עובדים את אלוהים באמת?

 

יש שיר כזה ששמעתי, in this river. הפזמון שלו זה in this river all shall fade to black, in this aint no coming back. ואז נזכרתי במה שאמר רבי נחמן. אני נהר, המטהר מכל הכתמים. וכל באיה לא ישובון...

 

לא רואה ככה את עולם התשובה... אולי כאלה שלא יודעים מה היאהדוכס מירוסלבאחרונה

תשובה באמת הולכים נבוכים כמו שציינת למעלה.

כאלה שחושבים שאם ילבשו חליפה/דגמ"ח הכל יהיה בסדר. פשוט שזה לא עובד ככה.

 

הייתי ממליץ לך להתרכז ב"אומנות תרבות" קצת יותר נקיים, זה יקל עליך את המחשבות ומאליו את השמחה ואז הנסיונות יהיו קלים יותר

שאלהמבקש אמונה
עבר עריכה על ידי מבקש אמונה בתאריך י"ט בסיון תשע"ז 00:10

האם מותר לי להסתכל כשמספרים אישה (צנועה) כדי להתלמד?

 

(שער באישה ערווה וזה...)

 

 

להתלמד מה?אניוהוא
אני מניח שהוא מתכוון ללמוד לספר נשים...הדוכס מירוסלב

ואם זה המצב, המקצוע עצמו אסור

אסור בתכלית האיסור.אניוהוא
עיין סוף קידושין שבקושי להתירו להתייחד עם נשים למי שעסקיו עם נשים, ודאי שלא נגיעה.
נערךאניוהוא
עבר עריכה על ידי אניוהוא בתאריך כ' בסיון תשע"ז 23:53
תודה למנהל שמחק את ההודעה שהיתה פה
לא, כדי לספר תספורת דומה לזה..מבקש אמונה

לפעמים יש כאלה שרוצות קצר וזה יעזור לי לראות איך הספר עושה להם.

 

 

כלומר אתה בהווה ספר נשים?הדוכס מירוסלב


אני בקורס ספרות לגברים שמסתפרות שם גם נשיםמבקש אמונה

וזה יעזור לי מאד להסתכל על המדריך כשהוא מספר...

לא משנה גבר או אשה, גם אם זה יהיה חייזר קורץ

אשריך שתזכה להצליח בקדושה בע"ההדוכס מירוסלב


כל דבר לצורך פרנסה מותרpit
ראה שו"על לעניין זיווג בעלי חיים.
אבל נראה שגם בלי זה, לא היה מקום לאסור
רח'ל! תלמיד שלא הגיע להוראה ומורה!אניוהוא
למה בכלל שואלים פה שאלת בהלכה?גמני
אולי יביאו מקורות מעניינים שכדאי לעיין בהםמבקש אמונה


אז אפשר בשביל הדיון לשאולגמני
ולהדגיש שזה בשביל הדיון ולא לפסק. לא לחינם ישנם רבנים גם באינטרנט וגם זמינים בוואטסאפ וב-sms. מה שקורה פה עשוי לגרום לזילות של דברי תורה כאשר כל אחד "מנפנף" בידיעותיו.
אז אני מודיע שזה בשביל הדיון מבקש אמונה


אתה עושה טעות גדולה כשאתה מתבלבלpit
ביני לבין עצמך.
אתה ממשיך להצחיק!אניוהוא
לא מדוייק.אנו_נימי (G+)


תשובהגמני
יש לשאול רב פוסק. יש היום כמדומני רבנים העונים בsms לכל שאלה.
לכאורה אסורסתם 1...
לא רואה איזה פתח... אבל צריך לשאול רב. סתם לדיון ולא למעשה לא רואה פתח להסתכל על אשה, אולי בגלל הסחת הדעת של העבודה עוזר למחשבות כמו רופא.

לגבי מה שאמרת בסוף..מבקש אמונה

אני באמת מרגיש שאני די עסוק באיך המדריך מספר ובכלל לא חושב על האשה.

יש תשובה של הרב פיינשטייןסתם 1...

לגבי רופא ושם הוא מביא את השיקול הזה של טרוד במלאכתו אבל זה בדבר הכרחי לרפואה.

אגרות משה חלק אה"ע ד סימן סה: 

 

"הנה ההיתר שנתפשט הוא משום שהרופא אף אם הוא נכרי , הרי הוא טרוד במלאכתו לסלק מעצמו תאותו, ואף כשכלה מלאכתו שהוצרך להתעסק בה אם הוא בזמן שקבע שיבואו אליו החולים הרי לא יוכל לשהות עמה עוד זמן מפני אלו שמחכים שם , ואף אם עדיין לא באו שם חולים אחרים הרי חושש שיבואו עוד אחרים." 

 

אני מבין שאתה לא הולך לספר נשים ואני לא חושד בך שאתה מסתכל במשהו בכלל, ועוד עם כל הכיתה ושאר התלמידים.

אבל באמת הדרישות של חכמים די גבוהות וגם מציל בבריכה זה לא פשוט להיות וגם כבר נשאל.

 

באמת שאלה לחכם כי- זה חד פעמי, זה לצורך לימוד, אתה לא הולך להיות ספר נשים ויש איתך כיתה שלימה.

 

לדיון זה באמת מעניין ושאלה לא פשוטה בכלל, במיוחד שזה לצורכי פרנסה שלפעמים חומרה תצא קולא.

תודה חבר.מבקש אמונה


קוראים לזה ״אומן בעבודתו טריד״dvirm1

יש תשובה של הרב אבינר שיכול להיות מציל בחוף נפרד של נשים ,

מפני שאומן טרוד בעבודתו ולכן לא חושב על כך ולא מהרהר .

אני לא רב אבל....levy1999
אני די בטוח שזה יהיה אסור שאל את הרב אבינר
בנוסף למה שרשמתיlevy1999
אני חושב שמשנה ברורה וספר חסידים ועוד כתבו שראיה בעלמא זה אסור מה גם שפה יש תספורת שאתה רואה את שערה וגם לאחר שמעצבים ומספרים אותו ויוצא לדעתי שאתה מסתכל ביופיה ממש וזה אסןר
תודה לכל מי שהגיב.מבקש אמונה

אבל אשמח לעוד דעות חצי חיוך

תמיד כדאי לשאול רבשנזכה לשמוח
לא. תתלמד רק על גברים.א-ל-ו-ל
כן וודאיא-ל-ו-ל
שאלה נוספת בעניין מבקש אמונה

@פלוני מפונפן ו@אניוהוא 

 

באחד השרשורים דיברתם על זה שיש בעיה אם המכונה יכולה לחתוך ללא סיוע של הצד השני

 

עכשיו נזכרתי, שהמספריים של הספרים חדות מאד, ובהחלט מסוגלות לחתוך בעזרת צד אחד בלבד.

אז בעצם ישנה בעיה להשתמש בהן באיזור של הפיאות אפילו ממרחק מהקרקפת?

במספריים זה שונה כי החיתוך הוא מול הברזל שמולוהדוכס מירוסלב

אפילו אם זה יכול לחתוך אבל בפועל זה לא חותך כנגד העור.

ההבדל במכונת תספורת זה שהחלק הזז עלול לגעת בעור עצמו.

 

המקור הוא מדין "לקט וריהטני" שהותרו והם פינצטה ומספריים עד כמה שאני זוכר.

פינצטה לכאורהגמני
עוקר בעומק לא? לא מתמצא בפרטים, רק מקשה
זאת מחלוקת אם חייב או לא חייב להשאיר שערה או שרק התער אסורהדוכס מירוסלבאחרונה

ויש הבדל בין פאת ראשך לפאת זקנך.

 

כתבתי מה שאני זוכר מהגמרא, לא כל-כך בקיא בהבדל בין פאת הראש לזקן.

לגבי ה**מלקט (שכחתי את המ') ורהיטני אפשר לראות כאן בהרחבה דעות בראשונים:

https://daf-yomi.com/DYItemDetails.aspx?itemId=7267

חשבתיא-ל-ו-ל
מה אעשה ואיך אתנייד ממקום למקום בארצינו הקדושה אחרי שאתחתן, חשבתי שאקנה קטנוע כבד (בין 250-650סמ"ק) ואני ואישתי ניסע עליו, וכך חסכתי במחיר של הכלי ושל הדלק, וגם הרווחתי כלי שנוסע פי 2 מהר מרכב (יד שתיים ישן).
אבל התעוררה בעיה, יכול להיות שע"פ ההלכה אסור לאישה לרכב על קטנוע (כפי שאסור לרכב על חמור), אז גם חשבתי שיש נפקא מינה אם היא נוהגת, ואז החצאית שלה יכולה לגלוש לפני המושב ואז אין בעיה לבין אם אני נוהג, וכך החצאית שלה כניראה לא תכסה את הברך,
שאלתי את הרב אליקים לבנון ואז הוא אמר לי שמורת לאישה לרכב על קטנוע.
לא שאלתי אותו אם יש הבדל אם היא נוהגת לבין טם היא מאחורה, אשאל אותו ואז יהיה לי תשובה סופית.
מטיל ספקאנו_נימי (G+)

מציע לשאול רב נוסף (אולי ממגזר וסגנון אחר לקבל טעם וסיבה)

אסור לאשה לסוע על אופנוע?😮הפואנטה
שמעתי שיש כאלה שאומרים שאסור על סוס לא צנוע וכו'.. לא חשבתי על אופנוע גם.. ואופניים..
הטעם הוא פיסוק הרגליים וכך זה לא צנוע.א-ל-ו-לאחרונה
אז לאישה מותר לרכב על סוס/חמור אם היא יושבת בכיוון מאונך לחמור, ואז זה בדיוק כמו ישיבה על כיסא רגיל ואין בעיה, לגבי קטנוע, אם היא נוהגת גם לכאורה אין בעיה של צניעות מכיוון שזה כמו כיסה יש מקום נורמאלי לרגליים מקדימה והחצאית יכולה להסתדר בלי שהיא תעלה מעל הברך וזה גם לא צר כמו גב של חמור, אלא רחב. אם מישהו מרכיב אותה, אז החצאית עולה מעל הברך וזה לא צנוע וזה לדעתי אסור, ולגבי אופנוע תמיד החצאית עולה גם אם היא נהגגת וגם אם היא מורכבת, וזה תמיד בעיה.