שרשור חדש
דרך לימוד העיון זה 'לחפש שאלות'?דנון

כפי שיותר נראה אצל גאוני אשכנז שמדייקים ומחלקים ומפלפלים כדרכם הקדושה,

או שהכל צריך להיות בנוי על הגמרא ממש ממש כפי שנראה אצל גאוני ספרד שמדייקים ברש"י ומסבירים את כל הראשונים במילות הרש"י ומסבירים סברת כל אמורא וסברת מחלוקת רש"י ותוספות ומדייקים בלשונות תוספות מתי שאומר וא"ת ומתי שאומר 'קשה' וכו כך שהכל בנוי על המילות עצמם בלי להוסיף לפלפל 'באוויר' כביכול.

 

הבעיה הגדולה שלי בשיטות הללו ובמיוחד בשיטת אשכנז היא שבקצב כזה אדם יכול גם שנה לשבת על דף גמרא, כי כל חזרה נוסף חידושים וחידושים כידוע.

כל אחד ומה שליבו חפץטיפות של אור
הרבה אנשים נמשכים מאוד לדרך הראשונה, ויסבלו מהשניה

ואת הבעיה שהזכרת צריך פשוט לפתור - למשל, להחליט שבסדר צהריים וסדר ערב לומדים בקיאות (גפ"ת)
"לחפש שאלות" זה..אדם כל שהוא

 או תיאור לא כ"כ מוצלח של שיטת הלימוד של "גאוני אשכנז", או תיאור של יישום לא כ"כ מוצלח שלה..

חובת התלמידים אומרנבוכי הדור

שראשית לימודו של האדם צריך להיות בבקיאות, עם הספקים קבועים.
לאט לאט הוא מתפתח ונכנס ללימוד העיון
(משמע ממנו שאין גבול או כמות או הספק בלימוד עיון...)

אם מתעמקים בהבנת התוכן ממילא השאלות מתעוררותadvfb

העיון זה עומק הפגש.

יש משפט של ר' אברום שאומר - עיון זה 'למה זה' בקיאות זה 'ככה זה'.

בעיון אתה פשוט שואל למה. וכל עוד אתה יכול להמשיך לשאול את זה אתה ממשיך לשאול

בהתחלה, יותר בכיוון שלשום וחניכהאחרונה

לשאול את עצמך לאחר שראית קושיא או הערה או הסבר, למה הם לא עלה לך לראש עוד לפני שראית אותם.

על מה 'עיין' כל כך החזון איש ז"ל בתפילה?דנון

עד שתיאורים איומים יצאו מיפיו בעיון התפילה באמרו "עיינתי בתפילה יותר מסוגיות קשות שבש"ס"

ועוד אמר לתלמיד בנוגע לאיזה עניין "התפילה זה זמן לעיון"

ועשרות סיפורים הובאו מקרוביו על כמה שהתאמץ בתפילה וכמעט והיה מתמוטט בתפילת העמידה והרבה פעמים היה יושב

 

מבקש שתדייקו!

האמת שזו פעם ראשונה שאני רואה את זה בשמושום וחניכה

וזה מתחבר לי למה שכתב באיגרות (ח"א סי' ב): " הלימוד והתפילה קשורים זה בזה, עמל הלימוד עוזר לאור התפילה, והתפילה עוזרת את הלימוד". זה שהתפילה עוזרת ללימוד זה די מובן - אדם מתפלל על הצלחתו בלימוד, אך העזרה של עמל הלימוד לתפילה נראית על פניו כחסרת שחר, מה עניין זה לזה.

נראה לי שכוונתו היא שעל ידי עמל הלימוד מתפתחים תבניות ודפוסי מחשבה שיכולים להכיל מורכבויות ולטוות מהלכים שלמים מחומרי גלם מועטים. תכונות כאלו יכולות לשדרגת את התפילה על ידי ניצול הכלים הללו להעמקה  וניתו של גדלות ה', רומומתו, השגחתו, הבטה מעמיקה על סדר העולם (כבשו"ע סי' צח כמדומני), וכל זה יכול ליצור דמיון מודרך שנטוע חזק בקרקע אך ראשו בשמים. מעט מזה לזה אפשר לראות במבט מחדש על העולם הישן שמציע החזון איש בספרו 'אמונה וביטחון' (וראה גם באיגרות ח"ב סי' ב).

יש מושג שנקרא 'אובנתא דליבא', או 'לפום מה שמשער בליביה". ישנם עניינים ותובנות דקות שנמצאים רק ברמת האינטואיציה וקשה מאוד להגשימם לידי מחשבה וכ"ש מלל. הלימוד יכול לחדד את האינטואיציה הזאת ולייצר בה עומקים חדשים.

יפה כתבת וזה בדיוק מה שאני דן עליודנון

האם העיון העמוק של החזון איש היה חיצוני יותר כפי שתיארת, רוממותו השגחתו, וכל שאר דברים המובאים בשו"ע ובספרי המוסר שצריך לכוון כשאדם בתפילתו, שבעצם לגדל ולפאר ולהעמיק דמיונות ומחשבות עמוקות בשבח ה' המובא בתפילה בנפלאות בריותיו ובצערו עלינו, וכו וכו, 

 

הבעיה שאני לא מוצא מקור מדוייק שזה באמת מה שהאריך לכוון בו החזון איש.

 

 

ואני תמה עליך, הסיפורים האלה עליו נמצאים בכל מקום

עיין מי מרום יג (כל הכרך) (ארוך אבל ממש שווה את זה)נבוכי הדוראחרונה


@נשמה כלליתטיפות של אור
בשרשור למטה כתבת שהתגובה של הרב מאור לא עונה. עד כמה שאני מבין, לא ראית צורך להסביר למה

אבל אני לא מכיר בכלל את הסוגיות. וכקורא של המאמרים בלבד, הרושם שנוצר הוא שכל ההשגות נענו. אז תוכל להרחיב?


(רק אם אפשר - בלי סימני קריאה ונחרצות. פשוט להסביר בנחת)
למה ה' אומר לנח 'כי אותך ראיתי צדיק לפני'םםםם

כשהוא אומר לו להכנס לתיבה, ולא לפני כן כשהוא מצווה אותו על עשיית התיבה, כמתבקש??

@חסדי הים@שום וחניכה@ימ''ל

לענ"ד ע''פ המדרשים שאומרים מדוע הקב''החגי98765

ציווה את נח לבנות כ''כ הרבה זמן את התיבה וכן שנשתנו סידרי עולם בשבוע לפני המבול והדרישה שהייתה מנח שינסה להחזיר את כולם בתשובה. כלומר עד הרגע של המבול לא בטוח שנח יהיה היחידי שינצל. ולכן ברגע שהגיע המבול אומר הקב''ה לנח 'כי אותך ראיתי צדיק לפני בדור הזה' כלומר דווקא אתה היחיד בכל הדור הזה

הכלי יקר עונה על זה כבר:חסדי היםאחרונה
"מה שלא אמר לו כן מיד כשצוה לו על עשיית התיבה, לפי שהיה עדיין הדבר בספק שמא יחזרו בתשובה. ועוד שהרי מתושלח קיים ואיך יאמר כי אותך ראיתי צדיק".

המלבי"ם עוד תירוץ:
"ופה אמר מאמר אחר מיוחד מצד השגחתו הפרטיית על נח שהיה צדיק לפניו וה' ישגיח על עניני האדם הצדיק וקניניו וצרכי ביתו, כי נח היה לו כסף וזהב וכלי בית וכלי תשמישו וכלי אומניות וגם בהמות בייתיות שהיו מקנה קנינו טהורות וטמאות וכן היו לו עופות בייתיות כמו יונים ותרנגולים וכדומה, ולא ידע אם הורשה לו לקחתם אתו אל התיבה כמו שיקח אתו את בגדו אשר לבוש בו או אין לו רשות לקחתם אתו, ואמר לו ה' בא אתה וכל ביתך, שכולל כל הנמצא בביתו, שמרשה לו לקחת אל התיבה כל הנמצא בביתו מלבושים וכרים וכסתות וכל מיני כלים בענין שיוקבע ביתו בתיבה, (כמו ויפקידהו על ביתו ולאדון לכל ביתו וכדומה), ובאר שמרשה לו זה כי אותך ראיתי צדיק לפני, ר"ל שזה אינו מפני ההשגחה הכללית על העולם שאמרתי לך בשם אלהים, רק מצד צדקו הפרטי והשגחת השם בשם ההוי"ה על ביתו וקנינו".
ללוות זה ממון דווקא ולשאול זה בשאר דברים ?בן מערבא


לאdavid7031

ללוות זה לקחת חפץ X מסוג Y, ולהחזיר חפץ Z מסוג Y

לשאול זה לקחת חפץ X, ולהחזיר חפץ X.

מעניין. איפה רואים את זה למשל ?בן מערבא


לא זוכר כרגע מקורות.david7031


עייןשום וחניכה
בתוס' שבת (קמח. ד"ה שואל): "ור"י פירש לנו דהיינו טעמא בשאלה לפי שהיא חוזרת בעין לא אתי למיכתב, אבל לשון הלואה אינו חוזר בעין ואתי למיכתב", ועיין שם.
מעולה. תודה.בן מערבאאחרונה


...שפרינצא בוזגלו

אני חוקרת כרגע על הפער האידיאולוגי בין הרש"ר לבין הראי"ה.
ואני צריכה חומרים שמעידים על דעותיהם בכל מיני נושאים שהיו אקטואליים באותם זמנים- כגון א"י וכו',
וכן בנושאים הרלוונטיים גם כיום כמו- טעמי המצוות, תורה ודרך ארץ וכן הלאה...

אם למישהו יש חומר וידע בתורתם/הגותם- אשמח שיפנה אלי לש"א.

...טיפות של אור

הרש"ר כתב שכשהרב קלישר פנה אליו בנוגע לחידוש היישוב בארץ,

הוא ענה לו ש'את אשר למצווה גדולה יחשוב, היא בעיני עברה לא מעט'..

 

מצד שני הרש"ר פרסם כרוז לסייע למושבה בפתח תקוה (שנקלעה לרעב? כבר לא זוכר)

...טיפות של אור

מה עוד?

אני מכיר שתי התייחסויות מפורשות של הרב (=הראי"ה) לרש"ר

 

באחת הוא קורא לו 'נזיר אלוקים'

בשנייה הוא אומר שצריך ללמוד ממה שהוא עשה בגרמניה

(בנוגע לפתיחת בית ספר תחכמוני, אם אני זוכר נכון)

 

יש גם כמה התייחסויות עקיפות

הפסקה הראשונה באורות? 

היא מופנית כולה נגד משפט שמופיע באגרות צפון של הרש"ר...

תודה!שפרינצא בוזגלו

אשמח למקורות, ובנוגע לאורות א"י- נתקלתי כבר בפיסקה זו, אך אשמח אם תוכל להביא לי מקור שמקשר בין האמירה הכביכול סתמית של הרב לבין דבריו של הרש"ר.

בכיףטיפות של אור
המכתב של הרש"ר וגם הכרוז נמצאים בשו"ת שמש מרפא - שלצערי אינו נמצא ברשת. אני עצמי ראיתי אותם לפני כמה שנים

בנוגע לפסקה באורות: יש ספר שנקרא שיחות הרצי"ה על ספר אורות - והוא אומר את שם במפורש... (הרצי"ה היה הבן של הראי"ה)
אבל לדעתי זה מופיע בכמעט כל פירוש על הספר; וגם כשגיגלתי קפצו לי כמה מאמרים שכתבו את זה
וואו! עזרת לי מאד!שפרינצא בוזגלו

אני בהחלט אחפש.
 

הו, שכחתי לרשוםטיפות של אור

נזיר אלוקים - אגרות הראיה א קמד

(יכול לצלם לך אם את צריכה)

 

תחכמוני - 

אגרות הראיה - קוק, אברהם יצחק, 1865-1935 (page 1 of 381)

אגרות הראיה - קוק, אברהם יצחק, 1865-1935 (page 1 of 381)

נפתח, תודה!שפרינצא בוזגלואחרונה


מה הסוגיות הכי בוערות בציונות הדתית?ה' ישמור
אשמח גם בנימה אישית, מי שבעצמו התחבט בשאלות מסוימות
אני חושב שרוב הנוער אין לו מטרהחגי98765אחרונה

כלומר אין לו הרגשה של תפקיד.. פעם זה היה ישוב א''י להקים גבעות להתגייס להשפיע על הצבא אצל רוב הנוער היום ההרגשה שהכל בסדר ואין הרגשה שצריך להתקדם לאנשהו... וזאת לענ''ד הבעיה הגדולה ביותר...

מי ידע לפרש חזקוני מוקשהםםםם

הקטע המודגש לא מובן

 

ואל אמה תכלנה מלמעלה-  אצוהר קאי תכלה החלון מלמעלה סמוך לגג אמה ולא יזיקו לו הגשמים שהכסוי מסך עליו. וצוהר וחלון משמשים לשון זכר ולשון נקבה .

 

@חסדי הים@שום וחניכה@ימ''ל

החלון יגמר אמה אחת מלמעלהבן מכיר
על מנת שהגשם לא יכנס לתיבה. שהכיסוי מסך עליו - שהגג מגן עליו
כך:שום וחניכה

בניגוד למה להבנה הפשוטה של המקרא שהמילה 'תכלנה' מוסבת על התיבה, שצריכה להיות הולכת ומתקצרת ברוחבה עד רוחב אמה, מחדש החזקוני שהמילה 'תכלנה' אינה מוסבת על התיבה אלא על הצוהר שהוזכר בפסוק זה (והוא משמש גם בלשון נקבה).

ופירוש הכתוב לפי זה - שהמיקום של החלון צריך להיות למעלה, סמוך לגג התיבה (למעט שלא יעשהו באמצעה, כמו שנהוג היום למקם את החלון באמצע הקיר פחות או יותר), ולא יותר רחוק מאמה מגובה הגג. והתועלת בזה היא שכאשר ירדו הגשמים, הגשם לא יכנס דרך החלון, שהרי הוא סמוך לגג, והגג ימנע או לפחות ימעט את כניסת הגשמים.

גשם שחודר דרך חלון בדופןחידוש

זה לא משנה אם הוא למעלה או למטה. חוצמזה - למה שלא יהיה בתוך האמה?

נראה ליdavid7031

שהוא מדבר על גג כמו בהרבה איורים קלאסיים של התיבה, שיש לו שוליים( כמו בגג רעפים, רק יותר ארוך). ואז בחלק העליון, הגג מסך כנך החלון ומונע מהגשם להיכנס.

אולי כוונתו שלא תרחיק יותר מאמה.

מלשון הפסוק משמע, לפירושוחידוש

שעיקר ההדגשה הוא שהחלון יהיה רחוק אמה מלמעלה, ולא פחות! (גם לא יותר). וזה מה שלא מובן פה, למה שלא יהיה בתוך אמה? גם לך, @חסדי הים

שים לב 'אפשר להבין אותו אחרתשום וחניכה
מה שכתב שהחלון צריך לכלות ולהסתיים באמה הסמוכה לגג, היינו מלמטה, כלומר שלא ירחיב את החלון כלפי מטה יותר מאמה הסמוכה לגג.
מאן יהיב לן נגרי דפרזלא וכו'חידוש


לא. עיקר ההדגשה שהקיר החיצוני יכסה בצורה מסויימ.חסדי הים
את החלון "שהכיסוי מסך עליו".
כן, זה מה שהתכוונתי. כעיןשום וחניכה
מגן רוח שיש היום בגגות.
בסוף לפי מה שאתם מפרשים, זה לא עזר להגן, כי הרי נפרצוחסדי הים
גם מעיינות תהום רבה שהגיעו מלמטה ודפקו על החלון, אז מה הועיל הכהיכול מגן רוח מלמעלה.
התיבה צפה, זו לא היתה צוללת..חידוש


קודם כל היא הייתה משוקעת יא אמה שזה יותר משלישחסדי הים
הגובה, אבל לעניינינו התהום לא הוציא מים נחים, אלא פרצות של מים שהגיעו עד למעלה, בדיוק כמו הגשם שירד מלמעלה.
אולי שיהיה 10 חלונות ליד גג התיבה, הרי מה יזיק להם המים, אלא המציאות הייתה שהיו פרצות מים וסערה שהקיפו אותם.
כמה תשובות בדבר:שום וחניכה

א. מנין לך שהמים יצאו מהתהום בצורה של פרצות?

ב. אף אם למדת זאת מעצם כך שיצאו מהתהום מים רותחים, והבנת שזה כעין תופעת הגייזר המוכרת שיוצאת בפרץ מהאדמה, יש להניח שכאשר האדמה מכוסה בכמה מטרים של מים הפרץ לא יוצא בצורה של קילוח על פני המים מחמת שנבלם על ידי המים המכסים את הארץ. זה מקסימום יגרום לגלים קטנים עד בינוניים, אך בודאי לא יגיע לגובה גג התיבה. זה כמו שתיקח כלי מלא מים שפיו צר, ותלחץ עליו כשהוא שקוע במים, שאז לא תראה זרם של מים יוצא מעל פני המים. 

ג. אף אם אכן יצאו באופן זה, מסתבר שזה היה פה ושם ולא משהו רצוף כמו גשם מלמעלה, וזה לא היה מצדיק בנייה מיוחדת לשם כך.

אבל "אף המקום שינה להם סידורו של עולם" (בראשיתחסדי הים
רבה לב, ז)
העץ יוסף מפרש: "אע"פ שנבקעו מתחלה לא עלו המים ממש אלא אחר ירידת הגשם".
זאת אומרת העלייה שלהם היה כנגד הגשמים.
מה ז"א כנגד הגשמים?שום וחניכה

אני הבנתי מהעץ יוסף שכוונתו לומר שרק לאחר ירידת הגשמים, עלו מי התהום מעל פני הקרקע. וא"כ אדרבה, מוכח ממנו שברגע עלייתם כבר הציפו מי הגשמים את פני הקרקע.

אני הבנתי שכל טיפת גשם התהום עלה לקראתו.חסדי הים
זה הסבר מעניין, אבל פשט דבריו של העץ יוסף הוא כשום וחניכהdavid7031


גם אם זה יכול להיכנס לע"י זה לא נכנס כלל למדרשחסדי הים
עצמו.
המדרש כותב כך:
"אמר רבי לוי הם קלקלו סילונית שלהם אף המקום שינה להם סידורו של עולם דרך ארץ המטר יורד והתהום עולה דכתיב (תהלים מב, ח): "תהום אל תהום קורא לקול צנוריך" ברם הכא "נבקעו כל מעינות תהום רבה" ואחר כך "וארובות השמים נפתחו":"

זאת אומרת שבדרך כלל המטר יורד והתהום עולה ופה זה נהפך.
לפי ההסבר של @שום וחניכה הסדר כלל לא נהפך, כי עדיין הגשם ירד תחילה והתהום עלה רק אחר כך, וכלשונו של שו"ח: "כבר הציפו מי הגשמים את פני הקרקע." ורק אז התהום ילה.

לפי ההסבר שלי אכן התהום עלה לפני הגשם, וזה היה שינוי מעשה בראשית וכפשט הכתוב שמזכיר קודם "נבקעו מעינות תהום רבה". העץ יוסף פשוט מוסיף שגם כאשר ירד הגשם התהום עלה לקראתו.
גם אם נסביר כדבריךdavid7031

שהיו גייזרים, עדיין קשה להסביר שהם הציפו את התיבה.

הם לא הציפו את התיבה, אבל גרמו שיהיה מיםחסדי הים
סביב לכל התיבה, לכן לחלון לא עוזר אם שמים כיסוי מלמעלה, כי היה גם מים שעלו מלמטה ללמעלה מסביב.

אם מסבירים כמו רש"י, אז לפחות הגג החד עזר לכובד הגשמים העזים לא ליפול ישר על גג על התיבה.

בחזקוני צריך להסביר שפשוט בנו כיסוי חיצוני לחלון כדי שהמים לא יחדרו דרך החלון וזה אכן פשט דבריו "ולא יזיקו הגשמים שהכסוי מסך עליו"

למה החלון-הצוהר היה סמוך לגג אמה? זו שאלה נפרדת וכנראה זה היה כדי שיחדור יותר אור השמש, כמו שכתבו המפרשים.
זה נכנס היטב למדרש, ואסביר:שום וחניכה

העץ יוסף לא כתב כן מדיליה, הוא ציין כן בשם היפה תואר. ובאמת לכאורה מה הכריחו ליפה תואר לפרש כן נגד פשט המדרש? אלא שבגוף דברי היפה תואר מבואר שהוקשה לו מדברי המדרש במקום אחר שבתחילה הגשמים שירדו יכלו להיות גשמי נדבה אילו היו עושים תשובה, ורק משלא עשו - נהפכו למבול. והתקשה, כיצד יכלו להפוך לגשמי נדבה אם מי התהום הרותחים כבר הציפו את הארץ, ולכן הוכרח לפרש כן, שמעיינות התהום רק נפתחו, אך המים לא עלו על פני האדמה.

ומכלל הדברים אתה למד שני דברים:

א. הפירוש בעץ יוסף (ולמעשה - היפה תואר) הוא כאשר כתבתי.

ב. הפירוש הזה מוכרח במדרש מהשוואה למקום אחר.

 

זאת ועוד, אפילו אם נניח שהיינו מקבלים את דברי המדרש כפשוטם שמי התהום עלו ראשונה, עדיין קשה עד בלתי אפשרי לומר שכל זה היה מקופל בכוונת החזקוני, ולא רק העיקר, אלא הכל חסר מן הספר. ועל פירושך בו קשה מאוד, בתרתי: א. לפי פירושו של החזקוני, לא מובן מה הטעם שהתורה ציוותה למקום את החלון למעלה באמה הסמוכה לגג אם ממילא היה מכוסה ב. מה הכריחו לחזקוני לפרש שלא כפשט הכתוב ש'תכלנה' קאי אתיבה, ולהוציא הפסוק מפשוטו כדי להגיע למשמעות שהחלון יהיה סמוך לגג ללא כל תועלת ממשית.

עיינתי ואני מסכים שזה כוונת ה'יפה תואר'חסדי הים
אבל זה דחוק במדרש שלנו ולא קשה כלל ממקום אחר, כי בהתחלה ירדו גשמי נדבה שמא יחזרו בהם אבל ש"ארובות השמיים נפתחו" שזה גשם מאסיבי לא טבעי, זה היה רק אחרי שהתהומות עלו כפשט דברי הפסוק והמדרש שלנו.

לא אמרתי שזה נכנס לחזקוני רק אמרתי שבגלל שהיו פרצות מים מלמטה, לא היה מועיל ה'מגן רוח' מלמעלה.

עכשיו לפשט שלי בחזקוני. אני מבין שהוא בניגוד לרש"י מפרש את זה על הצוהר, כי לפי פשט הפסוק, הנושא העיקרי הוא הצוהר, לא התיבה-"צהר תעשה לתבה ואל אמה תכלנה מלמעלה". עיין המשך הפסוק על הפתח. משמע שהפסוק בא להציג את החלון והפתח.
לכן החזקוני אומר שפשט הפסוק בא להגיד שהצוהר הוא אמה קרוב לגג. למה זה אמה קרוב לגג, הוא לא מפרש. הפשט הכי בסיסי כי אור השמש יכול לחדור יותר בקלות למקום גבוה.
כשהוא אומר את ההמשך "ולא יזיקו לו הגשמים שהכסוי מסך עליו", הוא בא להסביר אחרי שאמרתי שהצוהר זה חלון, אז איך המים לא יכנסו? אז הוא אומר שיש כיסוי לחלון.

האם אני מאה אחוז שאני צודק? לא.
אני מסתפק איזה פשט יותר נכון.
לא מתקבל, לא יישוב דברי המדרש, ולא פירוש החזקוני. ואסביר:שום וחניכה

מה שכתבת ליישב את דברי המדרש אינו נכון, שהרי הפסוק של ארובות השמים הוא פסוק יא, ולאחריו בפסוק יב נאמר: "ויהי הגשם על הארץ ארבעים יום וארבעים לילה", ושם פירש רש"י, שעליו בין היתר נשען היפה תואר, שבתחילה ירד בנדבה. משמע שכבר בפתיחת ארובות השמים ירדו מעט זמן גשמי נדבה.

ועוד, הרי בפסוק יב נאמר שהגשם היה ארבעים יום וכו' כאמור. לדבריך ירידת הגשם היתה לפני פתיחת ארובות השמים. מלבד הקושי בסדר הפסוקים וכאמור, יצא לדבריך שתאריך הנקוב בפסוק יא של פתיחת ארובות השמים (י"ז לחודש השני) היה לאחר ארבעים יום של ירידת גשמים (גשמי נדבה) וזה לא ניתן להיאמר מדברי חז"ל בכמה מקומות בחשבון המבול, שהיה להם פשוט שאותם ארבעים יום מתחילים בי"ז במרחשוון.

 

ומה שכתבת להסביר את דברי החזקוני ג"כ אינו נכון לענ"ד משלושה טעמים: 

א. חוסר ההגיון במיקום החלון, ושתיקת החזקוני מלתת טעם ע"כ.

ב. סדר דברי החזקוני. החזקוני לא מחדש שצוהר זה חלון כפי שכתבת בדבריך. זה ברור לכל. הוא בא לחדש שהמילה תכלנה מוסבת על הצוהר. ולפי הסבריך בו יצאו דבריו מסורבלים ומסורסים. שקודם היה לו לפרש שהמילה תכלנה מוסבת על הצוהר, ומיד לאחר מכן היה כותב שצוהר משמש זכר ונקבה, ואח"כ בתור הערה היה מתייחס למכסה החלון. ומה הטעם שהכניס את מכסה החלון בין דבריו? הלא הקושא מכניסת מים לחלון אינה קשה דווקא לפי פירושו אלא מעצם זה שהיה צוהר לתיבה.

ג. מה שכתבת שהנושא העיקרי של הפסוק הוא הצוהר, אינו נכון. הנושא הוא התיבה, והפסוק מתייחס לנספחיה - הצוהר והחלון, וכן מבנהָ - תחתיים וכו'. ואדרבה, לחזוקני היה הגיון חיצוני שעל פיו העדיף לפרש את הפסוק שלא כפשוטו, וזהו כאשר כתבתי לעיל. 

לא הבנת אותי. אני מפרש את פסוק יאחסדי הים
כפתיחה כוללת ואז הפסוק הבא זה פירוט, וזה אומר שהתחילה ירידת הגשם אבל בהסתמך על הפסוק הקודם הכולל, נפתחו מעינות תהום לפני שירד גשם מאסיבי.

א. אני חושב שזה הגיוני ממש בגלל חדירת האור שזה עיקר הייעוד של החלון עד שהוא לא היה צריך לתת טעם.
ב. שאלה טובה. אני חושב שהוא היה כותב כסדר שהצעת, אם הוא רק רצה להגיד על 'צוהר' שזה לשון זכר ונקבה, אבל בגלל שהוא מוסיף שגם חלון זה לשון זכר ונקבה, אז הוא מחכה לסוף, כי זה הערה כללית גם על צוהר שנצרך לפסוק וגם על 'חלון' שלא שייך להסבר הפסוק, כי לא משנה להסבר הפסוק שחלון זה לשון זכר ונקבה.
ג. אני מבין את מה שאתה אומר שבהסבר שלך יש לו אילוץ לפרש את זה על הצוהר, אבל אני גם חושב שהוא הבין שהצוהר הוא הנושא העיקר בתחילת הפסוק.
אין לי אלא מה שראו עיניישום וחניכה

כתבת: "כי בהתחלה ירדו גשמי נדבה שמא יחזרו בהם אבל ש"ארובות השמיים נפתחו" שזה גשם מאסיבי לא טבעי".

הגשם המאסיבי מזוהה, לדבריך, עם ארובות השמים. מלבד מה שהגשם המאסיבי עצמו מאוחר כרונולוגית לדבריך, איך פסוק יא יכול להיות פתיחה כוללת אם הוא מתאר דווקא את הגשם המאסיבי ולא את הגשם בכללותו?

 

א. שוב, כי כל כי הוה ליה לאודועי. החזקוני הוא לא משנה שמזקקת מיליה.

ב. זה עדיין לא מסביר את הסירבול. להוסיף אגב אורחא את המילה חלון בנוסף לצוהר, לא היה קוטע את הרצף.

ג. איך צוהר הוא הנושא העיקרי אם מוזכר בפסוק גם הפתח, וגם התחתיים? מה הופך אותו לעיקרי?

הגשם המאסיבי הוא העוצמה שהגשםחסדי הים
הגיע אליו לבסוף.
אחרי זה הפסוקים מפרטים שזה התחיל בגשם נדבה כדי שיחזרו והגיע עד "ויהי המבול" שהיה עוצמה של ארובות השמים.
זה כמו שיש מפרשים את ההתחלה בבראשית "בראשית ברא אלוהים את השמים ואת הארץ" בכללותו ואז מפרטים איך זה הגיע לכללות.

ב. לדעתי זה היה קוטע.
ג. כמו שכתבתי זה הנושא העיקרי ב'תחילת' הפסוק. (הפסוק מורכב משלושה חלקים)
זה מאוד דחוק. הכל.שום וחניכה

הגשם המאסיבי זה לא כללות, זה שלב אחר. וגם - למה מלכתחילה התורה הפכה את הסדר? הר יכלה לכתוב בשנת כך וכך היה גשם, ואז את הקדמת מעינות תהום לארובות השמים, והפסוק הזה יכל כך לשמש ככותרת לפסוקים הבאים אחריו. אני לא מבין את הסירבול הזה.

 

ג. לא שמתי לב שעברת מנושא עיקרי של הפסוק לנושא עיקרי בתחילת הפסוק. ושוב, למה להידחק בהסברים כאלו? הרי לומר שזהו הנושא עיקרי של 'תחילת' הפסוק זה כמו לומר שהמילה 'צוהר' הוא הנושא העיקרי במילה 'צוהר' בפסוק.

התורה בכוונה יוצרת כותרת דרמטיתחסדי היםאחרונה
למה שיבוא אחריו.
הדיוק הזה של תהומות לפני גשם זה פרט, אבל עיקר הפסוק משמש כפתיחה דרמטית לכל סיפור המבול.
יש מלא דוגמאות לכך בתנ"ך, כמו שהבאתי מבריאת העולם, או כמו "אלה תולדות השמים והארץ בהבראם ביום עשות יהוה אלהים ארץ ושמים", "זה ספר תולדת אדם ביום ברא אלהים אדם בדמות אלהים עשה אתו" ומלא פתיחות כלליות כאלו.
אשרינו שיש לנו איורים קלאסיים אכן נראה כך, תודה!םםםם


לפי החזקוני הצוהר-חלון היה מכוסה, כמ"ש "ויפתח נח את חלוןחסדי הים
התיבה".
אז הפסוק בא להגיד שצריך לבנות את התיבה בצורה שהחלון תהיה מכוסה כדי שלא יכנסו גשמים. הפסוק אומר אמה, כי הצוהר-חלון היה סמוך לגג אמה.
הסיבות מדוע צריך ללמוד שאר חכמותדנון

סיבות רבות נאמרו בדבר במספר מקומות וברצוני לרכזם בעז"ה ומכם עזרה אבקש.

 

א. כהקדמות להבנת התורה (כפי שכתבו עשרות ראשונים, וכמו שהאריך התוספות יום טוב מאוד מאוד במסכת כלאים בענייני התשבורת, ועוד רבותינו שהאריכו בחכמת האסטרונומיה מאוד לבאר ענייני קידוש החודש)

 

ב. בכדי להבין מהות המצוות (כמו כיצד נוצר רעם וברק להכיר גדולת ה' ולדעת על מה הברכה הגדולה הזו 'שכוחו וגבורתו מלא עולם' על מה עומדת)

 

ג. מצד הידיעה לבדה יש עניין וכמו שהאריך האיש הגדול והנורא קדוש ה' מרן הבן איש חי בספרו 'אמרי בינה' בעניין זה שהגם שהלימוד הינו מעבר לצורך התורה גם אז מוטל על האדם להמשיך בלימודו (והביא ראיה משמואל בגמרא שאמר "נהירין לי שבילי דרקיעא וכו" שאף אם נאמר שלמד לצורך המצוות הקשורות בעניין כגון קידוש החודש עדיין לא היה צריך ללמוד כל כך הרבה עד כדי שיהיו נהירין לו שבילי דרקיעא. ועוד האריך שם ברבנים רבים שהפליגו מאוד בלימוד החכמות אף מעבר לצורך הבנת התורה כתלמידו של האר"י הקדוש המרח"ו ועוד)

 

 

ד. לקבל יראת הרוממות (ראיתי זאת בהרבה מקומות ושכחתי מקורן אשמח למקורות מוסמכים)

 

 

עוד סיבות יתקבלו בברכה

...ה' ישמור
בחובת הלבבות מובא שאם אדם היה מבין איך הגוף שלו עובד וכמה המערכת חכמה ופלאית, היה מרגיש עצמו אסיר תודה לה׳. הכרת הטוב היא בסיס חזק לעבודת ה׳.
אחרי זה אגב הוא עובר על גוף האדם לפרטיו, איך כל פרט מכוון ועוזר לאדם. (לא הכל מדויק שם מדעית, זה מבוסס על מדע שלפני כמה מאות שנים, אבל העיקרון מובן)
סיבה ד לפי דעתי מקורו ברמבם
הרמבםה' ישמור
מתוך הלכות יסודי התורה ב:
וְהֵיאַךְ הִיא הַדֶּרֶךְ לְאַהֲבָתוֹ וְיִרְאָתוֹ. בְּשָׁעָה שֶׁיִּתְבּוֹנֵן הָאָדָם בְּמַעֲשָׂיו וּבְרוּאָיו הַנִּפְלָאִים הַגְּדוֹלִים וְיִרְאֶה מֵהֶן חָכְמָתוֹ שֶׁאֵין לָהּ עֵרֶךְ וְלֹא קֵץ מִיָּד הוּא אוֹהֵב וּמְשַׁבֵּחַ וּמְפָאֵר וּמִתְאַוֶּה תַּאֲוָה גְּדוֹלָה לֵידַע הַשֵּׁם הַגָּדוֹל. כְּמוֹ שֶׁאָמַר דָּוִד (תהילים מב ג) "צָמְאָה נַפְשִׁי לֵאלֹהִים לְאֵל חָי". וּכְשֶׁמְּחַשֵּׁב בַּדְּבָרִים הָאֵלּוּ עַצְמָן מִיָּד הוּא נִרְתָּע לַאֲחוֹרָיו וִיפַחֵד וְיוֹדֵעַ שֶׁהוּא בְּרִיָּה קְטַנָּה שְׁפָלָה אֲפֵלָה עוֹמֶדֶת בְּדַעַת קַלָּה מְעוּטָה לִפְנֵי תְּמִים דֵּעוֹת. כְּמוֹ שֶׁאָמַר דָּוִד (תהילים ח ד) "כִּי אֶרְאֶה שָׁמֶיךָ מַעֲשֵׂי אֶצְבְּעֹתֶיךָ" (תהילים ח ה) "מָה אֱנוֹשׁ כִּי תִזְכְּרֶנּוּ". וּלְפִי הַדְּבָרִים הָאֵלּוּ אֲנִי מְבָאֵר כְּלָלִים גְּדוֹלִים מִמַּעֲשֵׂה רִבּוֹן הָעוֹלָמִים כְּדֵי שֶׁיִּהְיוּ פֶּתַח לַמֵּבִין לֶאֱהֹב אֶת הַשֵּׁם. כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ חֲכָמִים בְּעִנְיַן אַהֲבָה שֶׁמִּתּוֹךְ כָּךְ אַתָּה מַכִּיר אֶת מִי שֶׁאָמַר וְהָיָה הָעוֹלָם:
אז אתם בטח לומדים אנטומיה אה?דנון

ותודה.. , בכוונה לא כתבתי את הרמב"ם כי זה היה לי ברור כל כך

...ה' ישמור
לכן בחרתי מגמת ביולוגיה בתיכון
ואתה מכוון בזה לשם יראת הרוממות?!דנון


לא חשבתי במושגים כל כך גבוהיםה' ישמור
בטח לא מראש. אבל באמת כל פעם שלמדנו על מערכת ביולוגית מורכבת וחכמה זה באמת גרם לי לומר ״מה רבו מעשיך ה׳, כולם בחכמה עשית״. אני בטוח שיש עוד כמוני
לפחות תכוון לשם זהדנון


שכוייחמישהו איתי
אפשר מקור מדוייק יותר לבא"ח?
ספר אמרי בינה דרוש לתלמוד תורה ב בחציה השני של הדרשהדנון


תודה רבה!!מישהו איתיאחרונה
האם הדבר הבא נחשב "האוכל בשוק"?מבקש אמונה

אם יש לי מסכה (של הקורונה),חם -צוואר על הפה, או כל דבר אחר 

ואני מכניס מהר לפה כשלא רואים ולועס כשהפה מכוסה.  

 

זה עדיין נחשב לאוכל בשוק? 

שאלה טובההודעה

תהיתי לעצמי גם לגבי ההלכה- אם כתוב שאדם אוכל בחוץ הוא פסול לעדות. ואני אישה ואני אוכלת בחוץ, אז מותר ממילא לא?

 

תהיות (:

 

מה עומד מאחורי ההלכה שכתבת? לפי זה אולי אפשר לדעת

תודה מבקש אמונה
עבר עריכה על ידי מבקש אמונה בתאריך ט' בטבת תשפ"א 19:25

אני חושב שכל המעשים שפוסלים לעדות (כמו אוכל בשוק, משחק בקוביה וכו' )

אלו דברים שהמעשה הוא בעייתי ופוגם באדם בדברים שאמורים לעשות אותו אמין וישר 

ממילא כנראה גם לנשים זה יהיה בעייתי ולא טוב - גם אם הן לא יעידו לעולם.  

 

לגבי מה עומד מאחרי זה, אני חושב שהעיקרון הוא שזה חוסר בושה, חוסר כבוד לעצמנו

ככה זכור לי ששמעתי, ולכן אותו אדם פסול לעדות כי גם המחסום לשקר הוא בא מבושה.

אני מבינה את השורש של הענייןהודעה

אבל בפועל, השכל המצומצם שלי לא מבין מה הבעיה שמישהו יאכל נגיד על ספסל אם הוא רעב או בפלאפליה כשהשולחנות בחוץ ואין מקום אחר לשבת.. אז הוא אמור לחכות להגיע לבית בשביל לאכול? ואם הוא לא גר באזור? 

 

 

תהייה.

 

איך זה קשור לשקר שכתבת בעצם?
 

זהו, שאני לא בטוח מה ההגדרה של אוכל בשוק.מבקש אמונה
עבר עריכה על ידי מבקש אמונה בתאריך י' בטבת תשפ"א 00:23
עבר עריכה על ידי מבקש אמונה בתאריך י' בטבת תשפ"א 00:21

ולכן לא יודע אם לשבת על ספסל בסתם רחוב או לאכול במקום שמוסדר לאכילה גם נחשב.

לדוגמא, פעם הייתי רעב באוטובוס ושאלתי מישהו שהוא די ת"ח, והוא אמר לי שלאכול באוטובוס זה בסדר.

ופה גם נכנסת השאלה שלי...

 

ואני חושב שאם חכמים אמרו "בשוק" ולא סתם "ברשות הרבים", נראה לי שהם התכוונו דווקא למשהו מסויים כמו שוק.  

נניח ללכת עם מנה פלאפל ביד במרכז מסחרי ולאכול (פעם ראיתי מישהו ככה הולך עם מנה ביד ומביא ביסים תוך כדי הליכה)

זה נראה לי ממש דומה לכלב - כמו שחכמים אמרו.

 

העניין הוא,

שאדם מתבייש לשקר כי אולי יתפסו אותו או אולי בגלל שזה לא בכבוד שלו

ואם בנאדם לא אכפת לו מהכבוד שלו, כנראה שגם לא יהיה אכפת לו לפזר שקרים.  ככה אני מבין וזה נראה לי הגיוני

אה יפה הטיעון שלךהודעה

נשמע הגיוני יותר, כן.

באוטובוס הת"ח אמר שזה בסדר? זה מפתיע

 

האמת שיש עוד עניינים בלאכול בהליכה (שלמשל שלושה אנשים קרובים למיתה... וכו'), הטיעון שזה

 נראה קצת בהמי הוא הגיוני.
מעניין, אם כותבים את זה על סתם ישיבה ברחוב.
אתה שואל אם אתה אוכל תוך כדי הליכה עם המסכה?

מבקש אמונה

לאו דווקא בהליכה, אפילו בעמידה.. אבל במקום שהוא שוק לכל הדעות

יש בכלל כמה פרשנויות לגבי המושג 'אוכל בשוק'רכבת הרים

תוס' בקידושין נראה לי בדף מ' עמב' סוף פרק ראון מביא בזה 3 פירושים תעיין שם אם תרצה.

יפה!! חידשת לי.. אז יש משהו שנפסק? או שחוששים לכולן?מבקש אמונהאחרונה

לצורך האחרים אני אכתוב את הדעות

 

1. אדם שחוטף ואוכל מהאוכל שלמכירה פחות משווה פרוטה

2. טועם מכולם מעט מעט כאילו רוצה לקנות

3 אוכל בשוק סעודה של פת שזה גנאי יותר.

 

אז כרגע אני חושש לכל הדעות אם לא נפסק דווקא כאחד מהן

וגם ששלושת האפשרויות (הראשונה ברור מאליו) נראות לי לא ראויות

לגבי השאלה שלך על אכילה במקום מוסדרמבקש אמונה

היום פגשתי חבר וסתם פתאום יצא שדיברנו על זה...

אז הוא אמר לי שהוא שאל איזה רב שהוא מכין בחורים לבחינות לרבנות אם מותר לאכול ברחוב במקום שמוסדר לאכילה

 

והרב ענה לו "יש לך על מי לסמוך"

אה זה נשמעהודעה

כאילו סוג של בדיעבד כזה ולא מלכתחילה לא?

גם לי זה נשמע ככה.מבקש אמונה


טוב לדעת..הודעה

שכוייח!

אכן, הגמרא מנמקת זאתהָיוֹ הָיָה

ש"דומה לכלב" שאינו מקפיד על כבודו

גם אני תוההבינייש פתוח
אני אוכל פלאפל בימי שישי כשיש טייק אווי, אבל לא בכסאות והשולחנות של המקום אלא בספסלים ליד, כמו כולם. מה נגיד על זה?
ממ קורונה הודעה


לפני פסחבינייש פתוח
מישהו הלך ברחוב עם חבילת ביצים ולרגע קטן רציתי לתקוף אותו ולשדוד ממנו את החבילה
חח מה?הודעה


יש מקום (מלבד כאן)שאפשר לשאול בו שאלות על בית יוסףדג כחול
מג"א ושאר ספרים שלומדים מהם הלכות שבת בעיון ?
מה שאני מתכוון בעיקר לומר הוא שכשאדם כבר לא בישיבה אפילו אם הוא משתדל לשמור על קשר עם רבותיו מהישיבה עדיין זה לא תמחד כזה פשוט מכל מיני סיבות להתקיל רב מה הפשט בבית יוסף בסימן כזה וכזה?
יש אולי קבוצת ווצאפ על הלכות שבת?
אם כי למען האמת גם זה לא אידיאלי בשבילי כי מי שלא כזה למדן כמוני אולי זה יהיה כבד עליו קבוצה כזו..
נסה אולי אוצר החכמהחמדת66


היי גם אני לומד הלכות שבת בעיוןרכבת הרים

אם יש לך שאלות בהלכות מוקצה אשמח לעזור, בשאר העניינים פחות יודע.

תודה. בהצלחה בלימוד צדיק!!דג כחולאחרונה
רמב"ם תמוההָיוֹ הָיָה

הרמב"ם פוסק (מה"מ ו' ד') שגם בז' עממין יש דין קריאה לשלום.

ותמוה בתרתי - ראשית - שמקראות מפורשים מדברים שיהושע זעם על הגבעונים שרימוהו, ושלולי השבועה היה הורגם. וכי למה? הלא סוכ"ס השלימו.

שנית, בד"כ כשאין מקור בש"ס לדבריו הוא כותב "ייראה לי", וכאן כתב הדברים בפשטות.

יהושע כעס על הגבעונים כי הם רימו אותובן מכיר

והוא נהיה חייב לתת להם להתיישב בארץ, אך כל אחד משבעת העממים שהיה רוצה לחיות בשלום היה יכול לבחור לצאת מהארץ בבטחה, כפי שעשו הגירגשים.

מתוך ויקיפדיה, מצורף מקורבן מכיר

בתלמוד הירושלמי מובא: "אמר רבי שמואל שלש פרסטיניות [אגרות] שלח יהושע לארץ ישראל עד שלא יכנסו לארץ: מי שהוא רוצה להפנות - יפנה, להשלים - ישלים, לעשות מלחמה - יעשה. גרגשי פינה והאמין לו להקב"ה והלך לו לאפריקי... גבעונים השלימו [ככתוב:] וכי השלימו יושבי גבעון את ארץ ישראל; שלושים ואחד מלך עשו מלחמה ונפלו" תלמוד ירושלמי, מסכת שביעית, פרק ו', הלכה א'

אז יש כאן שתי אופציות - או להשלים או להיפנותהָיוֹ הָיָה

משמע שלא צריך את שתיהן.

לא הבנתיבן מכיר


כותרת תמוההימ''ל

זה שלא הבנת לא הופך אותו לתמוה.

 

 

פסוק מפורש אומר "כי תקרב אל עיר להילחם עליה וקראת אליה לשלום" ואמנם כתוב "רק מערי העמים האלה אשר ה' אלוהיך נותן לך נחלה לא תחיה כל נשמה", אבל: "ומנין שאינו מדבר אלא באלו שלא השלימו? שנאמר לא היתה עיר אשר השלימה אל בני ישראל בלתי החוי יושבי גבעון את הכל לקחו במלחמה כי מאת ה' היתה לחזק את לבם לקראת המלחמה את ישראל למען החרימם, מכלל ששלחו להם לשלום ולא קבלו". ההסבר של הרמב''ם הוא מלשון הפסוק, הוא כותב 'יראה לי' כשהוא אומר משהו מסברא.

 

הבעיה עם הגבעונים היא שהם כרתו ברית במרמה, ולא השלימו עם ישראל.

להשלים זה "והיה כל העם הנמצא בה יהיו לך למס ועבדוך", ברית זה מתוך שיוויון עמדות.

שיגרא דלישנא.הָיוֹ הָיָה

מנהג יושבי בית המדרש, אינו מוזיל מכבוד הרמב"ם.

 

 

א. כשהוא מביא מקור מפסוק שאין לו מקור בש"ס הוא לא אומר ייראה לי?

ב. אבל כתוב שלא הרגום בגלל השבועה

ג. נכון, התבלבלי כי זכרתי שנעשו עבדים, רק עכשיו אני שם לב שנעשו עבדים אחרי שגילה שרימו אותו

אכן, אבל לא בהקשר כזהימ''ל

בד''כ אומרים את זה על רמב''ם שלכאורה סותר גמרא וכדו'. לא רמב''ם שעונה בעצמו על השאלה.

 

א. הוא לא אומר יראה לי במקרה כזה, לפחות לא שזכור לי. וכאן בודאי שלא שייך לומר 'יראה לי', הוא הרי מוכיח את טענתו מלשון הפסוק.

ב. בגלל השבועה הם לא יכולים להרוג אותם, וממילא לא לאיים אליהם שישלימו או ימותו - הם מחויבים לברית.

ג. הם לא נעשו עבדים, אלא חוטבי עצים ושואבי מים. זה עונש אבל לא במעמד של גויים שהשלימו (לפי הרמב''ם לפחות הם גם התגיירו, גיור שנחשב כגיור חלקי).

אומרים את זה כשיש תמיהה, זה הכל.הָיוֹ הָיָהאחרונה

ויישר כח.

כותרת תמוההחידוש

תמוה=שתמהים עליו

מבואר באורך ברמב"ן על התורה (דברים כ י-יא)טיפות של אור
עבר עריכה על ידי טיפות של אור בתאריך כ"א בטבת תשפ"א 21:28

בזמני היה על זה גם יחידה בבגרות לתנ"ך, עם האברבנאל וכו...

 

גם החינוך פוסק כרמב"ם בנוגע לז' עממים ועמלק (מצוה תקכז)

בוערילדה של אבא

ראוי לבת לצעוק בהפגנה? (משום צניעות)

 

ואם היא בתוך קבוצה של הרבה בנות שצועקות ביחד?

ואם היא ביחידים ויש מסביבה הרבה בנים?

 

אם את שואלת כנראה את מבינה שבעייתיסוג'וק
אני מבינה שבעייתיילדה של אבא

ומצד שני אני מבינה שאולי בנסיבות האלה יש מקום להקל או משהו.. 

כל כבודה בת מלך פנימה. זהו עתידנוסוג'וק


למעשה זו שאלה לרב.חמדת66


תודה על העזרהילדה של אבא


תמיד שמח לעזור.חמדת66

מה לעשות שהפורום כאן הוא לא המקום לשאלות הלכתיות. עאכו"כ בשאלה מעין זו, שהיא שאלה שגם יש לה מאפיינים השקפתיים.

יש מקור הלכתי לאסור?מישהו כל שהוא
לא מבין מה הבעיה....


אבל אני לא רב ,זו סתם תהיה בקול....
זה הענייןילדה של אבא

הרב אבינר אמר לי שזה לא צנוע

 

ולא מצאתי מקום שכתוב במפורש

 

כל כבודה...סוג'וק


אני גם יודעת לצטט סיסמאותילדה של אבא

ומי אמר שזאת הפרשנות למעשה?

 

איפה את רוצה שיהיה כתוב?חמדת66

זה בדיוק מסוג העניינים של שיקול דעת. בסברא פשוטה נראה שזה פחות מתאים שבת עומדת בראש הפגנה וצועקת...(ויש מקור ערוך: נתנה עליה קולה וכו')

אם זה הלכה- אז שיהיה כתוב בספרי הלכה.ילדה של אבא
עבר עריכה על ידי ילדה של אבא בתאריך כ"א בטבת תשפ"א 10:56

גם בשבת אני צריכה להפעיל שיקול דעת אם הערבוב של התבשיל נקרא כמבשל?

זה לא נראה לי הגיוני שהתורה רוצה שנפעיל שיקול דעת בדברים כאלה

יש הרבה דתיות שצועקות זה אומר שהשיקול שלהם שגוי? איך אפשר לסמוך על זה?

 

...חמדת66

אני מתנצל מראש, אבל מדברייך ניכר שאין לך כ"כ הבנה בהלכה מהי.

שיקול הדעת צריך לבוא ממקום של אדם עם ידע הלכתי, ואז שייך היגיון. ברגע שאין ידע - אין מה לעשות עם היגיון הזה

והוא נהפך מהגיוני ל'הגיונך". (ול"ד רק בהלכה. גם אם ניתן דוגמא בפיזיקה - אדם בלי ידע לא יוכל לומר "הגיוני" ברוב המקרים, מאחר ואין לו מרחב ממנו שאב היגיון כלשהוא)

לכן, את צריכה לשאול רב שאת סומכת עליו, ולסמוך על ההיגיון שלו. חלק מהעניין של שאלת רב- זה להקשיב גם כשלא מתחשק, אחרת אפשר לשאול את הקיר - הוא תמיד מסכים.

על טענת "הנה הרבה צועקות" אין ממש צורך לענות...

ואני מדגיש, אני לא בא לתקוף אותך. אבל בהנחה שכן חשובה לך דעת תורה, את גם צריכה לדעת לקבל אותה. 

אם נתייחס לנושא הנ"ל ספציפית, אז בדיוק כמו שפוסקים אסרו שאישה תנאם בפני גברים (יש המון מקורות: ממש על קצה המזלג משנ"ב בסימן ע"ה, אגר"מ ח"ה סי"ב (מקל יותר) ועוד רבים ) - אז ק"ו לכאן. אם באמת את משתייכת לחברה יותר פתוחה - אז כדאי שתשאלי רב הפוסק לחברה מסוג זו. אין החרגה להפגנות.

תודה על ההסברילדה של אבא

,לא הבנתי שזאת הכוונה..

עכשיו הבנתי את העניין. וכן, כמובן שאקשיב לרב בכל דבר.

 

ולא ידעתי שאסרו לאישה לנאום בפני גברים,

תודה שהארת.

נראה לי זה באמת התשובה שחיפשתי

פעיתא היא דא (סוכה לא.)...שום וחניכהאחרונה


התקופה חלה מחר בשעה 10:30דנון

אין לשתות מים בשעה זו, בשאר משקאות אין חשש.

איזו תקופה?בן מכיר


https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%90%D7%99%D7%A1%D7%95%D7%A8דנון


צריך לשלוח את הקישור לא בכותרתבן מכיראחרונה


ברזל במים וכו'חמדת66

שומר פתאים ה'.

מנהג חתנים לשים אפר מהר הבית על ראשיהםחגי98765

זה לא מעילה בהקדש?

שהרי גם אפר הקדש הוא כהקדש ואסור לאדם פרטי להשתמש בו...

איך יש לאפר מהר הבית דין של הקדש?עץ הזית
אם זה אפר של בית המקדשחגי98765

אז כמו שאבניו של בית המקדש הם הקדש אז לכאורה האפר של האבנים גם הקדש

אפר של בית המקדש, אלפי שנים אחרי המאורע?עץ הזית
וגם, הרי רחבת כיפת הסלע וכיפת הסלע עצמה, בנויים על מיקום בית המקדש.
איפה מוצאים היום אפר של בית המקדש?
בוודאי.הָיוֹ הָיָה

המקום מלא שם באפר של ביהמ"ק. מעולם לא פינו אותו, זה כמו ארגז חול (להבדיל..)

אין מועל אחר מועל. באו פריצים וחיללוה.הָיוֹ הָיָה

וכך השיב מרן הגר"ד ליאור שליט"א.

תודהחגי98765


רמב"ם הלכות מעילה "קדשי מזבח...וכלי שרת...שכולן קדושת הגוףהןיוסי3
רמב"ם הלכות מעילה ו ה – ויקיטקסט

בהמת קדשי מזבח אינה כן אלא יש בה מועל אחר מועל עד כמה פעמים כיצד תלש מן החטאת ובא חבירו ותלש ובא חבירו ותלש כולן מעלו וכן אם נתנה לחבירו וחבירו לחבירו כלן מעלו ויראה לי שדין המנחות והעופות והנסכים וכלי שרת כדין הבהמה שכולן קדושת הגוף הן:



רמב"ם הלכות תמורה א טו – ויקיטקסט

אין התמורה עושה תמורה ולא ולד בהמות ההקדש עושה תמורה שנאמר והיה הוא ותמורתו הוא ולא ולדו ותמורתו ולא תמורת תמורתו אבל הממיר בבהמה וחזר והמיר בה וחזר והמיר אפילו אלף כולן תמורה ולוקה על כל אחד ואחד כמו שביארנו


"לא יחליפנו ולא ימיר אותו טוב ברע או רע בטוב ואם המר ימירנו והיה הוא ותמורתו יהיה קודש" (ויקרא כז)
האפר הוא לא קדשי מזבח, לא הבנתי מה באת להקשות.הָיוֹ הָיָהאחרונה

לא מדובר באפר קרבנות, אלא באפר השריפה.

כמה אפשר לעמול ולא להצליחדנון

את חטאי אני מזכיר, בעבר דיברתי לגבי תוספות,

אך האמת שאפילו גמרא קשה לי מאוד להבין, תמיד אומרים שמי שעמל יצליח, אני עמל ולא מצליח,

כשבחנתי את העניין ראיתי שכל מה שנאמר שמי שעמל מצליח זה מי שמתמיד בתורה לפחות 12 שעות, 

לי זה קשה לא 12 וגם לא 10 שעות, לא יכול ללמוד כל כך הרבה, אז לומד גמרא רק כ-4 שעות ביום ובשאר השעות לימודים אחרים.

 

קשה, בשביל להבין שורה גמרא אני מפלפל חצי שעה עד שאני מגיע לחקר האמת וממשיך, ועוד חצי שעה ועוד שורה, וגם אז הרבה פעמים אני חוזר אחורה ורואה שבכל זאת לא הבנתי ומנסה שוב להבין ולבחון כיווני הבנה ולא מצליח, ומנסה ומצליח ומגלה ששוב טעיתי, ואני יכול ללמוד 100 פעמים גמרא ובכל פעם להבין משהו אחר.

 

אני כ5 שנים בישיבה מול גמרא, הסטיפלר ז"ל אמר שאם אחרי 5 שנים אתה מצליח להבין אחרי כמו שעות זה אומר שראית סימן ברכה, אבל וואלה אין לי כוח.. לעמול 4 שעות בשביל חמישית עמוד גמרא רש"י (בתקווה שלא טעיתי)

 

(ולא אני לא חוטא בעריות ולא עושה עבירות למינהם ומקפיד על נקיות והכל, כל הסגולות איתי)

 

אני יודע שחפרתי לכם בכל השרשורים שלי למי שנמאס שלא יענה, ובכלל זה יותר כפריקה.

אומרים על הגר"ח סולובייצ'יקsomeone
שהוא יכל ללמוד 40 דף ביום, ודף ב40 יום. השאלה היא מה רמת ההבנה והעיון שאתה מצפה מעצמך, אם אתה רואה שקשה לך מדי כל הפלפול, תוריד מעט את הרגל מהגז...
מי דיבר על פלפולים בכלל?!דנון

התכוונתי שבשביל להבין את הפשט הפשוט אני צריך לאינסוף פלפולים בגלל שאני פשוט קשה להבנה

אשריך! למה אתה אומר שאתה לא מצליח? העמל בתורה הוא הוא ההצלחהאוא"ר
אנחנו מברכים בכל יום "לעסוק בדברי תורה" לא "ללמוד תורה", העמל והעיסוק בתורה הוא העיקר.

בנוסף, אף אחד לא יכול לדעת באמת שהוא הגיע להבנה האמתית. אפי' ה'נודע ביהודה' חזר בו מתשובות מסוימות שכתב. העיקר זה הרצון, העמל, השאיפה והדרך.

מציע לך לעיין ברב חרל"פ 'מי מרום' ח"ב פ"ג מ"ה, הוא ממש מדבר על זה שם. אם תרצה שאעלה לכאן את דבריו, אז תגיד...
אם תוכל תעתיק כמה שורותדנון


אנסה להביא כמה משפטים מרכזיים, אבל כדאי לראות הכל:אוא"ר
"...לא העליה על הסולם הוא התכלית והמטרה הרצויה, כי אם ההליכה בסולם והיא בלתי פוסקת כי תמיד יש לעלות ולעלות... התכלית הוא העמל, אלא בזמן שאין יודעים ומבינים זאת, הוא עמל, אבל בזמן שיודעים ומבינים שהוא התכלית איננו עמל כלל, אלא תשוקה שהיא מרום פסגת העידונים של ההויה כולה... זה מה שהשמיעו רבי אלעזר 'אדם לעמל יולד', היינו שלא לדמות כי יש תכלית אחר לאדם, אלא שזהו תכלית מצב יצירתו... נראה לאדם כי קשה לו להיות קבוע בהיכל התורה כל ימיו ונדמה לו זה לעמל, לזאת מבקש דרכים אחרים... 'כשהוא אומר לא ימוש ספר התורה הזה מפיך הוי אומר לעמל תורה נברא' כשמגיעים לידי החלטה ומקנא בהירה כזו, אין שום כלל עמל... אמנם ישנה עוד סיבה המכבדת על האדם ומציירת את קביעתו בהיכל התורה בציור של עמל, והיא מיעוט הכישרון..."
הרב חרל"פ מאריך שם עוד הרבה...
מאמר נכבדדנון

וה' יאיר עיני בתורתו אמן

ממש הרגשה מבאסת, אבל על העמל אתה תקבל המון שכר!!מבקש אמונה

וניסית עם גמרא מפורשת? שוטנשטיין או חברותא?

הכלדנון


ממ..אה אוקיי. אז אולי תעשה את הדבר הבא (גם אני עשיתי ככה)מבקש אמונה

היו לי תקופות שהיה לי קשה להחזיק ראש ולהבין אז זה מה שעשיתי..

 

למדתי עם הקו של דף יומי - וסמכתי על הרב שמסביר שהוא הבין כמו שצריך.

מה אתה אומר? 

 

 

 

אין אצלי לימוד בלי להביןדנון


צודק בטח שצריך להבין - רק בלי להסתבך מה הפירוש הנכון.מבקש אמונה


קשה לי לקלוט מרב, גמרא מבוארת טובה בשבילי פי כמה וכמהדנון

וגם זה לא מצליח

ממ.. אז לא יודע מה להגיד. אבל אל תתייאש בשמים אתה ענק!מבקש אמונה


חשבתי לפרוש מעמל הגמרא ולעבור למשניותדנון


ממ..לדעתי אחלה רעיון! ויתכן שזה יעזור לך לחזורמבקש אמונה

כי אם חכמים קבעו לילד ללמוד קודם משניות ורק כשהוא יתבגר שילמד גמרא

כנראה שיש פה מהלך שבונה את ההבנה של התורה באופן נכון.

 

לא יודע אם כדאי לפרוש לגמרי, אבל אני חושב שמשניות יהיה מצוין.

ומן הסתם כשתשמע שיעורי תורה יגידו שם ציטוטים חשובים מהגמרא וזה יכנס לך למאגר המידע בראש

יכול להיות מענייןדנון


המון הצלחה חברמבקש אמונה


תודהדנון


אני חושבת העיקר שאתה לומד תורהרויטל.

תמשיך ללמוד ובעזרת השם הכל יסתדר.

**מנסה ללמוד, הלוואי שאזכה באמת 'ללמוד תורה'דנון


תמשיך אל תתייאש ככה אתה זוכה לעוד עולם.רויטל.


שמעתי סגולה מהרב משה בן טוב, לעשות סיום על מסכת מכותפלונפון מירוסלב

ומותר גם ללמוד גמרא, בכלל, בצורה לא מעמיקה מדי.

אולי תשב עם מישהו שיודע ללמוד טוב גמרא, ויודע טוב ללמד..אדם כל שהוא

שיראה איך אתה מנסה להבין סוגיא בעצמך, יבין מאיפה הקושי שלך נובע וידריך אותך.

 

יש הרבה סיבות אפשריות לקושי...אדם כל שהואאחרונה

למשל -

חוסר היכרות עם המושגים. הרבה יותר קשה ללמוד סוגיא, אם לא מכירים את המושגים שהיא מדברת עליהם, ומנסים להבין אותם תוך כדי הלימוד. 

במקרה כזה, כדאי להשקיע בקניית הרקע, למשל, ע"י לימוד של משניות רבות.

 

צורת לימוד לא טובה, כמו להתעכב הרבה על נקודות שיתבארו בהמשך הסוגיא, ועדיף להמשיך קצת והן יתבארו,

או עיון יתר שאיננו לפי רמתו של הלומד.

 

לכן, כדאי שמישהו שמבין יראה איפה הקושי, וידריך.

אתה צריך ללמוד בקיאות!מישהו כל שהוא
קח שוטנשטיין תרביץ דף יומי
בלי להתעמק בלי פלפולים.
רק פשט גמרא
אחרי שנה אתה תדע ללמוד גמרא הרבה יותר טוב.

תקדיש לזה שעה ביום.
זה אמור להספיק אם קשה עם שוטנשטיין תשמע שיעור יש אחלה שיעורים באינטרנט.

אבל למה שלא תתיעץ על זה עם הרב בישיבה אני בטוח שהיא מכיר אותך טוב יותר מאיתנו.

וכמובן שכל העצות למעלה נכונות העיקר זה העמל והקשר לתורה.

ועוד שאלה. לאיזה חלק בתורה אתה נמשך?
תקדיש גם לו הרבה מזמנך הסיפוק וההנאה בלימוד הם חשובים מאוד
אתה צעיר יש לך עוד 97 שנה ללמוד תורה (עד 120)
אז אל תדאג אתה תספיק ללמוד את כל השס אבל רק אם זה יהיה לך מספיק כיף גם בעוד 50 שנה
טומאה אצל יולדתמעונן

מה ההבדל בין 7 הימים שהיא טמאה לבין ה32 יום שהיא "בימי טהרה" (אם היא יולדת בן)

 

אם בשניהם אסור לה לגעת בבעלה ולעלות לבית המקדש...למה חילקו אתזה

(שואלת כי למדנו אתזה ופשוט לא הצלחתי להבין ולא הצליחו להסביר לי המ כן)

מדין תורהצ'יאל

7 ימים טמאה לגמרי כמו נדה, גם לבעלה. 33 ימי טוהר - היא טמאה רק לענייני קדש - אכילת קדשים וכניסה לבית המקדש, אבל טהורה לבעלה. יותר מזה, בכל ימי הטוהר, אפילו אם היא רואה דם, היא לא נטמאת.

כל זה מדין תורה.

 

בימינו יש מנהגים שונים, אבל מחמירים בימי טוהר או לטומאה ממש, או רק לעניין שהאשה יכולה להטמא. אני לא בטוח בנוגע לזה.

כיום אחרי לידה זה כמו זמן נידה רגילמישהו כל שהוא
אחרי שנגמר הדימום שבעה נקיים וטבילה.
אם יש שוב מראה אוסר שוב נאסרים כמו תמיד.
תודה רבה, ישר כחצ'יאל

אז כמו שאמרתי, בעצם.

ובסוף 33 הימים קורבן ואז כן מותר לה ענייני קודש?מעונן

אז ההבדל הוא זה שבימי טהרה היא כן מותרת לבעלה?

כןצ'יאל

היא גם טהורה לבעלה, וגם לא נטמאת.

כמו שאמרו פה. גם בסוף 7 ימים היא טובלת ולכל אורך ה33 ימיםחסדי היםאחרונה
היא בגדר "טבולת יום ארוך" שזה מתיר לה לאכול במעשר אבל אסור לה אכילת תרומה וקדשים וכניסה למקדש עד שבסוף ה40 יום היא מביאה קרבן.
ואהבת לרעך כמוך! חסידות?דנון

"ואהבת לרעך כמוך"
"דעלך סני לחברך לא תעביד"

אם זה לא לכעוס עליו אז כבר אנחנו יודעים את זה מיזה שאסור לכעוס..
ואם מצד חסד אז ידוע לנו כבר שיש מצוות חסד
ואם זה בכללי אז ברגע שאין חיוב אין סיבה מצדקת שאתן לו או שאוותר לו אם לא מצד חסידות וגם שם זה הרבה פעמים חומרא המביאה לידי קולה


ולהיכן שלא תלך בפירוש המאמר הנפלא הזה תתקע או שזה כבר ידוע לנו או שזה חסידות.
אז מה הפשט כאן?!

לא זוכר מי אך יש הסוברים בסוגיות הזק בב''קחגי98765

שסיבת האיסור של היזק הוא משום "ואהבת לרעך כמוך" אני אוכל לחפש אם תרצה...

גם בקידושין בסוגיא הידועהדנוןאחרונה

צודק, כנארה שיש חילוק בין זה לזה.

אוה, אי של שפיותצ'יאל
עבר עריכה על ידי צ'יאל בתאריך א' בטבת תשפ"א 17:32

משמח לראות שיש עוד אנשים שהמושגים האלה חשובים להם.

בית של אונגרין.שום וחניכה


גם היוונים אותו דבר. והם חלק מהאיחוד האירופיבינייש פתוחאחרונה
מדוע גדולי ישראל השתמשו באמצעים אלו?דנון

לאורך כל הדורות, ספרדים ואשכנזים, פרושים ושאינם פרושים היו משתמשים חלקם בטאבק, חלקם בסגריות, חלקם בהרבה קפה,
זה אולי שאלה קצת מוזרה אבל למה הגדולים הללו באמת הוצרכו לאמצעי עירנות למינהם..?

אני קישרתי את זה למשהו שאני זוכר שכתוב שבעבר כל אדם היה שותה קצת יין בארוחת צהריים בכדי לנתק את עצמו מטרדות השגרה מה שנקרא בימינו "להתפרק"


ולא יורד מכבודם מאומה ח"ו אבל לדעתי אכן כך הוא, שגם הגדולים צריכים מעט שבמעט מהעולם הזה בסוד מה שמספרת הגמרא על אחד מחכמי הגמרא (אבא חלקיה) שאשתו יצאה לקראתו מקושטת וכששאלוהו ענה "שלא אתן עיני באשה אחרת", כך גם כאן שמטבע האנוש להימשך אחרי העונג והעידון ואם ימנע האדם את זה לגמרי מעצמו אפילו שהוא צדיק גדול יכול טיפה למעוד ורצו למנוע את זה מהם.

מה דעתכם?!
 

אני יודע שפעם חשבו שזה בריא...נ.ד.ב


לא דיברתי על זה מחילה דיברתי אף על לפני 50 שנהדנוןאחרונה

ולא הבנתי מה מטרתך

איפה החידוש?חמדת66

חוצמזה רוב ההודעה קצת גיבובי וכו'

מה הקשר בין קפה ליין? לשיטתך, בין אמצעי עירנות לאמצעי "התפרקות"(לא ממש, אבל שוב, לשיטתך)

לא ירדתי לסוף דעתך כאן.

אנשים מכורים לקפה, לסגריה, ליין, לטאבק, דו"ק.דנון

ונתתי מליצות שונות מכיוונים שונים לאלה שיבינו כך ולאלה שיבינו כך, דו"ק.

ועירנות כוונתי להתפרקות וכתבתי בלשון נקייה כי לא אכתוב על גדולי עולם בלשון הזאת ח"ו, נתתי לקוראים להבין, ואחר שהוצרכתי לומר זאת בפה מלא מבקש מחילה מכבוד תורתם.

״אם אינו ענין לזה תנהו ענין לזה״אוהב אי והעם 2
אני מבין שאין שני פסוקים בתורה שמלמדים אותנו אותו למוד אבל מה ההגיון לקחת לימוד אחד לטובת סוגיה אחרת?
כי אחרת אין הסבר למה הוא נכתבחידושאחרונה