לגבי התארגנות בוקר- אישית, נראה לי יותר מדי לצפות ממנה לעשות הכל לבד, כולל הוצאת בגדים מהארון.
אצלנו יש הסעה, כך שיש "דד ליין" מאוד ברור של מתי צריך לצאת מהבית (שלי בא' יוצאת ב7:20, קמה בסביבות 6:30 או לפני).
אבל בכל אופן- נראה לי כדאי להכין את הבגדים במקום קבוע כבר בערב ולהראות לה- "מחר כשאת קמה- תעשי לי הפתעה! לוודא שהיא יודעת מה סדר הלבישה ובהחלט לא לצפות שבאופן קבוע תתלבש לבד, במיוחד לא בחורף- גרביונים זה עדיין קצת קשה ובכלל- יש הרבה בגדים. בקיץ יותר קל- חולצה חצאית, טייץ סנדלים וגמרנו...
הייתי גם נותנת לה תמריצים- כיד הדמיון הטובה עלייך. יום אחד שתעשה לך הפתעה, יום אחד תחרות עם השעון, יום אחד תחרות איתך, יום אחד תחרות עם החביתה (
באמת..."בא נראה מי תהיה מוכנה ראשונה את או החביתה")- ושאר תמריצים שאת תבחרי לפי ההכרות שלך איתה. בין אם זה טבלת מדבקות או צ'ופר קטן.
הערה חשובה- שמעתי, וזה גם מאוד הגיוני- שנקודות ציון ביום של מפגש ופרידה הן מאוד משמעותיות וצריך להשתשל מאוד שהן יהיו נעימות ושמחות. ילד שיוצא מהבית בלחץ או עצבים- זה ילך איתו לכל היום, ולכן- גם אם לחוץ, כן להיפרד בנחת, חיבוק ונשיקה ואיחול ליום נעים, או כל דרך אחרת שנעימה ושמחה לכם.
בנושא השתתפות במטלות הבית- יש לי כמה דברים להציע...
א. ברמת העיקרון להבין שילדים קטנים הם קטנים ולא טוב ולא נכון שיעשו מתוך כעס או חוסר רצון. (בגבולות ההגיון...אני כן דורשת מילדה בא' לסדר את החדר לפי יכולתה, למשל, גם אם לא בא לה)
ב. לרוב- מטלה כמו "לסדר את החדר" היא קצת גדולה על ילד קטן. כלומר- זו מטלה שמורכבת מהמון פרטים שלך הם ברורים מאליהם אבל לילד ממש לא...
כך שבעצם צריך ללמד את הילדים איך עושים. ממה מורכבת כל משימה גדולה.
אני יכולה לספר לך מה אני הייתי עושה כששלי היו קטנות, בנות 3,4. ועדיין עושה לפעמים.
הייתי מכינה לי על השיש שקית עם שוקולד צ'יפס או חמוציות וכד' ונותנת לכל אחת משימה קטנה. אחרי שעשתה- קיבלה חמוצית אחת ועוד משימה קטנה. נניח- "להרים את כל הבגדים שעל הרצפה ולשים בכביסה" "לאסוף את כל המשושים ולהניח בקופסה שלהם" וכו' וכו' כך שמתקדמים עד שמגיעים לסידור כל החדר.
לפעמים הייתי יושבת איתן וביחד מכינה רשימה של "מה צריך לעשות כדי שהחדר יהיה מסודר" ואז הן בעצמן אמרו וכל משימה שהתבצעה- מחקנו אותה מהרשימה.
ככה לאט לאט הילדים מפנימים איך מבצעים כזאת מטלה.
וכנ"ל גם בעזרה במטבח- הכנת סלט, הכנת עוגיות, שטיפת כלים וכו'- כל דבר כזה דורש הבנה של דבר הפעולות שצריך לעשות כדי להגיע אליו (מוציאים ירקות מהמקרר, שוטפים היטב, מניחים על השיש, מוציאים קרש חיתוך וכו' וכו')
בנוסף לכל זה- להביע הערכה על כל מה שילד עושה ולהדגיש כמה זה נעים וכמה זה חשוב וכו' וכו'. ו
ולסיום- ילדים הם ילדים, כל אחד שונה ולכל אחד יש דברים שהוא אוהב יותר ופחות. אז לשים לב לזה- לא ליצור מצבי תסכול מדרישות יתר, ולתת לכל אחד משימות שהוא אוהב. וגם- להשתדל לא לבנות על העזרה שלהם עד הסוף... ולקחת בחשבון שלפחות בהתחלה זה יותר קשה להפעיל אותם כי זה דורש ממך הרבה יותר מאשר לעשות לבד, אבל בסוף זה משתלם!! (לפני חודשיים בערך הייתי גמורה עם שפעת והודעתי להן בערב שאני לא זזה מהספה. הגדולה בת 8 הכינה לכולן ארוחת ערב- פיתות, חביתות וסלט, השניה עזרה לשלישית להתקלח וכולן שיתפו פעולה כ"כ יפה שממש רוויתי נחת.
)