מציעה לך לערוך מבדק עצמי.
עצות הן דבר נהדר, אבל כמו שאת בעצמך כותבת- מה שמתאים לאחרים לא בטוח שיתאים אצלך.
מקוה שלא ישמע מידי כהטפה מעצבנת אבל ממש ממליצה לך לבדוק את ההתנהלות שלך בכיתה.
יצירת מסגרת ברורה של משמעת בכיתה מורכבת יותר מרק פרסים ועונשים. ( ואני לא נגד, בגבול הטעם הטוב.)
תבדקי איך את נכנסת לכיתה- האם את מחכה ליחס של כבוד ( תלמידים עומדים בשקט, כיתה מאורגנת לשיעור)
או מתחילה ללמד גם כשהכיתה לא מוכנה לשיעור?
האם את מגבירה את הקול שלך מעל קולות התלמידים? ( קרי: משדרת להם שזה לגטימי לדבר כשאת מדברת)
או מפסיקה מיד לדבר?
מה הנוכחות שלך בכיתה- האם ברור לך לחלוטין שאת הדמות בעלת הכוח הרב ביותר?
עד כמה את משדרת שאת ה'בוס' כאן?
האם את משדרת חוסר אונים במצבים מסוימים או אולי הססנות?
עד כמה את יוצרת קשר עין עם התלמידים, מה משדרת שפת הגוף שלך?
האם ברור לך לחלוטין מה הגבולות מבחינתך? מה ממש לא מקובל עליך?
האם את עיקבית? או פעם מעירה ומענישה ופעם מתעלמת?
בכלל- האם את מתעלמת מהתנהגויות שליליות, כלומר התלמידים רואים שאת רואה ולא מגיבה?
מה האוירה הכללית בכיתה? האם כל ה'צומי' מופנה אל המפריעים? עד כמה זה שווה להתנהג יפה?
מה אחוז ההערות החיוביות ( שבחים וכד') לעומת אלו השליליות?
עד כמה את נהנית ממה שאת עושה? עד כמה את מראה לתלמידים את ההנאה שיש לך מההוראה ומהם?
סתם כך,גם הערה היא סוג של עונש... לפעמים להערה תקיפה מדמות סמכותית יש יותר השפעה מאיזה עונש אימתני.
באופן כללי בעונשים משתמשים במידה ובמשורה. תרבות של עונשים בכיתה יוצרת אנרגיה שלילית של כעס, מירמור וחוסר מוטיבציה.
אפשר להעניש, ולפעמים חובה, רק צריך לשים לב לאוירה שנוצרת סביב העונש.
אם לתלמיד ברור שאת מכבדת אותו ומעריכה אותו כאדם וההכרח להעניש אותו מצער גם אותך- זה אחרת.
אם הגעת למצב שאת מרגישה שאת צריכה לעשות שינוי ולהגדיר דברים מחדש- שתפי את התלמידים.
תבהירי להם שמה שהיה עד עכשיו 'לא עובד' בשבליכם.שתפי בתחושות שלך ( "אתם ילדים חכמים שאוהבים להתקדם ולהחכים, אבל אני מרגישה שיש כאן ילדים שהתרגלו ללמוד בצורה לא נכונה, וזה מאד מצער אותי...")
הגדירי מחדש את הגבולות -בקצרה ובצורה הכי ברורה שאת יכולה. (לדג' " מדברים רק לאחר קבלת רשות דיבור")
הזכירי את הכללים בכל הזדמנות ( לדג': כשאת שואלת שאלה- תרימי את האצבע שלך כתזכורת)
שבחי מאד על הדברים הקטנים ( "10 תלמידים היו מוכנים בזמן, אנחנו מתקדמים. מעניין כמה יהיו מוכנים בשיעור הבא")
אל תתעלמי מהתנהגיות שלא נראות לך. תגיבי בתקיפות רבה ובקצרה. ( "כך לא מדברים כאן")
כמובן, לפעמים צריך גם סנקציה, אבל בזהירות ובמקום הנכון.
יכול להיות שאם המצב ממש קשה - כדאי לך לשלב גם מבצע כיתתי חיובי, משהו פשוט וברור שאת והתלמידים תוכלו לעמוד בו באופן עיקבי. זה הרבה יותר נעים. רק שימי לב לא לעשות ויתורים קטנים. ( "טוב, בסדר, אני אתן לכם נקודה אבל זה לפנים משורת הדין...") זה מאבד את האפקט לגמרי.
והעיקר- לא להתייאש! ( סיום דרמטתי להטפה הזאת
)
בהצלחה רבה רבה!!!