שרשור חדש
איזה טוב ה'יעל מהדרום
לק"י

כיף להיות אחרי הנקיונות לחג.
חג ראשון ושבת עברו עלינו בטוב ב"ה.

מועדים לשמחה, חגים וזמנים לששון ובשורות טובות בלבד🙏
איזה טוב ה'ארץ השוקולדאחרונה
כיף לקרוא.

החגים כיפים בינתיים
היום יום אחד לעומרט'
הרחמן הוא יחזיר לנו עבודת בית המקדש למקומה במהרה בימינו אמן סלה

תודה!!הפי
מבורך.. לא כולם זוכרים 🤷‍♂️נע"ג האגדי
תזכירי כל יום. חסד שבחסד. "עצם היום הזה". אורחסדי היםאחרונה
הגנוז מיום ראשון של הבריאה.
אני חושב שאנחנו צריכים להשתדל להיות טובים יותרחצילים
אני מקבל על עצמי בלי נדר להוסיף עוד זמן לימוד תורה ביום לרפואת הפצועה מהפיגוע ושאר הפצועים מכל הפיגועים ולעילוי נשמת שתי האחיות הטהורות שנלקחו על ידי חיה בדמות אדם ושאר הנרצחים..

מוזמנים להוסיף קבלות פה ושבעזרת ה' נביא את הגאולה כבר וה' יודיע לכל אהבתינו
אשריך !נע"ג האגדיאחרונה
מקבל על עצמי בע"ה להפסיק לצחוק על חשבון חבריי
בנותתמגובלת-

נניח את באיזה תחנת אוטובוס בלילה.....
ואיזה גבר עובר שם עם רכב..
תעדיפי שיפנה אליך ויציע לך טראמפ?
או לא?

ברור שלאפה לקצת
מה השאלה בכלל?
לא הייתי עולה כנראהנעמי28
אבל נימוסי להציע.
לא מטריד בעיניי או משהו.
יהיה נחמד אם יציעמבולבלת מאדדדד
למרות שלא אעלה.
אבל שלא ינדנד ושלא יתן הרגשה של חוסר נעימות
אם אני בתחנת אוטובוס למה שיציע? קפיץ
נניח ויציע.......מגובלת-

זה קרה לי לאחרונה כמה פעמיים והרגשתי ממש מטרדת מהענין......
אז ענין אותי אם בעיה אצלי או אצלם

מוטרדתחדשכאן
בקטע שזו הטרדה? 🤔
בקטע שפחדתי🤦‍♀️מגובלת-


אה סבבהחדשכאן
הגיוני

אני מציע בעדינות. מבין שהגיוני שהיא לא תרצה.
לא חושב שזה מלחיץ כ"כ אם זה מרחוק ובעדינות.
כןמגובלת-

אבל העדינות הזאת לא ממש עוזרתת...
אם אני לבד בתחנה בלילה ורכב עוצר לידי ומציע לי להעלות......

🤷‍♂️חדשכאן
את מציעה שבגלל שזה מלחיץ אותך, אני לא אציע למי שזה כן בסדר בשבילה?

"ומציע לי לעלות"
אומר לאיפה אני מגיע. אם מתאים לה שתצטרף. לא, לא.
זה משהו שטוב יותר לעשות באמתמבולבלת מאדדדד
להגיד לאן אתה מגיע ולשאול אם מתאים לה, ולא לשאול לאן היא צריכה... לתת לה אפשרות להתחמק באלגנטיות..
אה ברורחדשכאן
צודק!!מגובלת-

האמת שפעם אחרונה שקרה לי, הוא עצר יצא מהרכב ופנה אלי, זה היה ממש מלחיץ...
אולי באמת כמו שאתה זה לא ילחיץ.....
תמשיך תמשיך,,
כל הכבודד

🙂חדשכאן
אני מסכים איתך לגמרי לגמרי בסיטואציה שהיתה לך.
לא שייך בכלל.
זה לא היה גורם לי להרגיש מוטרדתפה לקצת
זה כן היה מלחיץ אותי קצת
אבל לא באשמתו, הוא מציע מרצון טוב בד"כ
כן, כאילו בקטע המלחיץ..מגובלת-

השאלה, אם הוא לא מודע שזה עלול להלחיץ אותי?

לא. כי לא כל אחת תלחץ מזהפה לקצת
לי קרה שמישהו עשה פרסה בגלליהפי
שאל אותי לאן את צריכה?
אז אמרתי לו לאן אתה מגיע? ואז הוא זרק לי שמות של מלא מקומות ..
ואמר לי לאן שבא לך וחייך

תראי הוא היה בגיל שלנו ובלונדני ככה שערבי הוא לא
אבל ברחתי ממנו עדיין
אני פחדנית


אם היו מציעים לי אותו בהצעה נורמלית ..הייתי חושבת שהוא מתוק או שהוא היה פונה לעוד טרמפיסטים סבבה הגיוני יותר
אבל נטו אלי מלחיץ!
זה באמת מלחיץמבולבלת מאדדדד
יש לי חברה שהכירה ככה את בעלההפי
לא בשבילי הדברים האלה
יאבאלהה!!מגובלת-

קרה לי גם בדיוק....
פעמיים!
הוא פרסס והציע וסרבתי...
נסע.
וחזר שוב והציע...🤦‍♀️🤦‍♀️
נס שהייתי עם אמא שלי בפון אז.........

חחחהפי
אצלי הוא לא היה נראה פושע כל-כך ..
שלך נשמע יותר מפחיד
נכוןהפיאחרונה
כןאלפיניסטית

אין לי ספק שאני לא אעלה... אבל בכל זאת זה נחמד לדעת שיש אנשים טובים באמצע הדרך

לעיתים די רחוקות אני מציענע"ג האגדי
אם אני עובר בשעות הקטנות בכביש ורואה מישהי בתחנה יש מצב שאני אציע, בכל מקרה היא לא תילחץ.. אשכנזי עם כיפה ומשקפיים מה מלחיץ בזה

אבל לפי הדיבורים פה אני מבין שאין צורך להציע. לפחות חסכתן לי את המצפון שאולי היא לא ממש קולטת שב 1 בלילה אין הרבה אופציות ולמה אני כזה אנוכי ובלה בלה
המשקפיים באמת פרט מאוד מרגיע 👌אלפיניסטית


והאשכנזי מלחיץ?😅😅מבולבלת מאדדדד
ברצינות או בציניות?נע"ג האגדי
אפשר לקרוא את זה לשני הצדדים
לתת לך דוגמאות על אשכנזים עם כיפה ומשקפיים שפגעו?חצילוש
😅

זה לא מדד.

ולשאלה- אם זה מישהו שאני מכירה/נראה לי בסדר (ז"א מהיישובים באיזור שלנו, נראה לי אדם נורמאלי) והוא לבד ברכב- מתקשרת לבעלי ואומרת לו שעליתי על טרמפ, איפה עליתי, עם מי וכמה זמן אני מגיעה. ומתכתבת איתו בדרך.. אם הוא לא לבד אלא עם עוד אנשים, אישתו/ילדים/חברה/חבר, אז עוד יותר סבבה..
זה לא מדד. צודקתנע"ג האגדי
אבל מה לעשות יש פרצופים שלא מלחיצים.. מה גם שאני בחיים לא עברתי יותר משאלת יש לך נשק או מאיפה אתה מגיע, כמעט לכל אדם שאני פוגש יש אמון במה שאני אומר.
כנראה שקשור למראה.. קצת לפחות
אממ לעניינים בטחוניים אולי כןחצילוש
לענייני פגיעה מינית ח"ו, שזה מה שבנות חוששות ממנו בעיקר, פוגע יכול להיראות בכל צורה.. ככה שזה לא רלוונטי אם זה אשכנזי אם משקפיים😅
ונשלמה פרים שפתינו ?0x1694
באמת מספיק רק להגיד דברים או להתפלל (נניח סדר קרבן פסח)?
מעבר לתשובה בסגנון של ככה זה עובד שיש למילים כוח לפעול בעולם... מה שקשה לי עם זה שבמיוחד כיום קשה להחדיר מסרים רק באמצעות קריאה חטופה או ציטוטים. כדי שנזכור משהו ליותר מחמש דקות, ובטח כדי שנשפר מעשינו ומחשבותינו של היום יום, צריך לעבוד יותר על הרגש , יותר לחזור על מנטרות. לא יודע מה...
היות שבאמת איננו יכולים לקיים את המצווה כדינההסטורי
מקובל מחז"ל שהעיסוק בלימוד ואמירת הדברים (בהבנה כפי האפשרות), נחשב כאילו הקרבנו.

כמובן - ברגע שיסורו המניעות ההלכתיות והמציאותיות, כמובן שהלימוד שלא על מנת לקיים, הוא יותר גרוע מאי לימוד ותפילה שלא על מנת לקיים, היא כצפצוף הזרזיר ודיבור התוכי.
....תות"ח!אחרונה
עבר עריכה על ידי תות"ח! בתאריך ט"ז בניסן תשפ"ג 17:25

לי באמת קשה שהרבה אנשים הופכים את העיקר בתפילה להגדת המילים ולא משקיעים זמן בהבנת מילות התפילה. רוצה לשנות את המצב בעז"ה בלנ"ד (אשלח לך בפרטי אם אתה רוצה לדעת בדיוק איך....). אני משתדל תמיד לנסות להבין קודם כל מה העברית של מה שאני אומר, ולנסות להבין גם את התוכן. שמעתי פעם אחת איזו שיטה, שכל תפילה תבחר מילה אחת, ותכוון בה איזו חצי דקה-דקה, ככה לאט לאט תבין את כל התפילה. ובהחלט אפשר להשקיע זמן ביום ללמוד על התפילה, זה חשוב מאוד, ואני גם צריך להתחזק בזה. יש גם כל מיני מדרשים, גמרות וכל מיני מקורות בעניין. אני גם קניתי ספר שנקרא: "מסכת של תפילה" שפשוט מלקט מלא מדרשים, גמרות, וקצת זוהר על סדר התפילה, משהו ממש חזק, מאוד מומלץ.

 

מה שכתבתי פה זו לא המצאה שלי, הראשונים כבר אמרו שעיקר הגדת המילים פועלת כשאדם מבין את התוכן שלהן. (שערי אורה, הרמב"ם, כמדומני גם הרמב"ן ועוד הרבה ראשונים שלא זוכר כרגע....). זאת אומרת, גם ההסבר שהתפילה פועלת כי זה חוק, יש גם לחוק הזה חוקים, והוא שהוא פועל בעיקר כשיודעים את התוכן, "תפילה ללא כוונה כגוף ללא נשמה". כמובן, לפי ההסבר הזה יש גם מימד לתפילה בלי הבנה/עם הבנה בסיסית, אבל העיקר של התפילה זה בהבנה. וזה גם התפקיד של התפילה, לחבר את חיי השעה, עולם הרגש, עם הא-לוקות. אז אפשר לתרץ ולומר שזה משפיע בצורה סגולית. אבל זה וודאי שזה רק "לימוד זכות" מסויים, זה נכון ברובד מאוד מסויים, אבל צריך לזכור את העיקר. בכלל, בהלכה חייבים לכוון לפחות בקריאת שמע בפסוק הראשון לדעה הכי מקילה, ובכל תפילת שמונה עשרה. (בפסוק הראשון של שמע אני חושב שההלכה שצריך לחזור אם לא כיוון, אם כי יכול להיות שיש בעיה שייראה כאילו עושה שתי רשויות, לא זוכר מה המסקנה ההלכתית לצערי, צריך לבדוק את זה, בתפילת שמונה עשרה בכל מקרה ההלכה הבסיסית שצריך לחזור אם לא כיוון בברכה הראשונה, אבל מכיוון שאי אפשר לעמוד בזה, אז למסקנה לא חוזרים. אבל לכתחילה צריך לחזור על הברכה הראשונה, ולכתחילה צריך לכוון בכל התפילה, גם אם בדיעבד לא צריך לחזור). בכל מקרה, צריך כוונה בסיסית שעומד לפני מלך, זו ההלכה, וזה דברים מפורשים, ואנשים מתקתקים ומריצים והופכים את התפילה למין טקס כזה, ושוכחים את העיקר. יש גם הסבר שאומר שהתפילה מועילה לא כי זה חוק, אלא כי האדם משתנה. לפי זה אין בכלל מקום לכאורה לתפילה חסרת כוונה והשתנות של האדם. בכל מקרה, מקווה שעזרתי, וסליחה על האריכות....

אז היום סיימתי את כל התנ"ךekselion

אחרי כמעט 4 שנים נראלי של לימוד יומ-יומי בעיון. 

וואו מטורף שהזמן עובר ככ מהר.. ומטורף שאשכרה הצלחתי בע"ה

 

אני זוכר שכשהתחלתי תלימוד הזה הייתי מגדיר את עצמי כסוג של חרדי. ומדהים שהיום אני לגמרי ציויני.. וזה לגמרי בזכות הלימוד נ"ך. ממליץ לכל אחד לעשות את זה.. ולא בישביל להיות ציוני פפפ

אלא בישביל לבוא במגע עם ישראל. התנך זה 900 שנים של היסטוריה מדויקת של העם הכל-כך מיוחד שלנו. ככל שלמדתי יותר, האהבה שלי לעם ישראל גדלה. ולא, לא בגלל שעם ישראל מתואר שם כצדיקים. הפוך... דווקא בגלל שרוב הדורות אנחנו מתוארים כדי רשעים, אבל תמיד רואים את הניצוץ הקדוש. תמיד. וזה מה שהכי יפה בנו. אנחנו לא שחור לבן. אנחנו מורכבים ומאד לא מובנים. 

אווחחח אני ככ שמח שאני יהודי. באסה שזה אשכרה נגמר.. נו טוב נתחיל מההתחלה

טוב...תות"ח!

כל ההתחלות קשות הבנתי, וגם הבנתי את ההסבר השני (אם הבנתי נכון שזה שני הסברים שונים....), שמפשט התנ"ך אין כ"כ דיבורים על גדלות דוד. אבל באמת חז"ל אומרים לנו שגם שאול היה צדיק ובעצם הקושי כלפי שאול הוא גם קושי דומה, אם כי וודאי ששונה, שכן מלכות דוד היא נצחית. בכל מקרה, זו הרגשה ואין מה להתווכח ולהדיין על זה יותר מדי, סתם עניין אותי על מה זה יושב....

אבל מה מה הבעיה עם רבנות???ekselion
זה טעים!
וכתוב כשר!
רבנות כולל שני דבריםארץ השוקולד
מהדרין ולא מהדרין, אם אנשים היו אומרים שהביקורת שלהם היא לכשרות רגילה ולא למהדרין אז סבבה.

נכון, מכיוון שהדיון ניסה לטעון שיש רבנים שההכשר שלהם פחות טוב מסיבות לא רלוונטיות אז הגבתי בחריפות.
מבחינתי זה בסדר לאכול רבנות או בד"צ, אבל לומר על רבנים מסוימים שההכשר שלהם לא טוב בלי שום ביסוס הלכתי או מציאותי זה פשוט הוצאת שם רע.
אז זדורוב זוכה.אריק מהדרום
אז מה אתה באמת מציע?בינייש פתוח
לפי הניתוח של השיטה נשמע שאם בוצעה עבירה מהשמאל הקיצוני (ענת קם, שקר של בצלם בנסיבות פליליות) שופט שמאלני יזכה את הנאשם ושופט ימני יתן לו מאסר עולם.
אז מה האופציה הנכונה??
מי ער?חופשיה לנפשי
אני עייפה
ואתם?
אניאני:))))

גם אני

אני ערה ועייפהיעל מהדרום
לק"י

אבל משומה לא מרגישה עייפות כל כך, אולי זה האנדרנלין מסיום הנקיונות לפסח...

וקטע, נכנסתי לפה במחשבה אולי לפתוח שרשור כזה, אחרי שמלא זמן לא היה.
אנינעמי28אחרונה
ולא הולכת לישון בקרוב
בישולים
שכחתי שפסח זה כפול זמן עבודה
מה ללמוד לבד בפסח?נע"ג האגדי
אז אני סוגר את החג בבסיס , ואין בנמצא מי שיעביר שיעורים או חברותא.
יש לכם קטעים פשוטים ללמוד בהם בפסח? אני אישית אןהב מאוד ללמוד את הרב קוק, ספרי ראשונים. אבל הכל מבורך. אבל תהיו ספציפיים בבקשה , למשל לכתוב עין איה שבת לא ממש עוזר לי אלא אם כן אעבור דף דף

ובכללי אם יש לכם עצות למי שעם כל הזכות והאושר לשמור על המדינה, בסוף ליל הסדר עושה בסדר לא סדר ויש קצת קוועץ' בלב
רק להגיד שעשיתי סדר במגדל שמירה במוצבחדשכאן
באסה אבל לא מצדיק ושווה את הדיכאון 🙂

לא יודע איך אתה עושה את הסדר, קודם חשוב לדעת הלכות. מה חשוב ומה פחות.

שנית, אתה תהיה חזק.
תחשוב על זה שכרגע זה המקום שה' שם אותך וזה מה שהוא הביא לך להתמודד איתו.

חג שמח אח יקר!
אשריך לגמרי!!
יש הרבה דברים מרוכזים של הרב קוק על פסח, השאלה אםהסטורי
יש לך גישה.

יש בעולת ראיה - הגדה של פסח. הודפסה גם בתוך כרך ב' וגם בספר לעצמו בסט של מוסד הרב קוק. יותר נרחב, זה הגדה מסדרת מאורות הראיה, בהוצאת מכון הרב צבי יהודה, כמדומני שהטמיעו שם את כל ההגדה מעולת ראיה והוסיפו עוד הרבה.

אגב, אם אתה לומד את זה, לשים לב שהביאור על סימני הסדר, הוא ממש מהלך מתפתח. הרבה פעמים אנשים שוקעים במאמרים הארוכים על הא לחמא וכו' ומפספסים את העניין הזה.
מהר"ל גבורות....😉תות"ח!אחרונה

יש דרשת שבת הגדול של המהר"ל, אפשר להסתכל שם על כל מיני דברים יפים. יש אוהלי הלכה (אם אתה רוצה אני יכול לשלוח לך באישי....)- הלכות פסח עם קצת שיבוצי אמונה. יש לי עוד משהו, אבל אם אתה רוצה באישי. משנה שכיר על פסח (אפשר למצוא את זה באינטרנט, של הרב יששכר טייכטאל....). הרב חרל"פ מי מרום (לא זוכר איזה כרך, פשוט האחד על פסח....נראה לי יש לו על פסח, לא סגור על זה....). ואתה יודע, שפת אמת, נתיבות שלום וכדו'...ואפשר גם לעיין בפסוקים על יציאת מצרים עם פירושים, זה נראה לי ממש חזק....קיצור, בהצלחה רבה!

סרטון מעניין של ערבי ישראלי על ההיסטוריה הפלסטיניתבינייש פתוח
אזהרת צניעות!ריבוזום
אני בעיקר מופתעת ומתקשה להאמין שאנשים באמת משתמשים בטיעונים בסגנון שהוא מדבר עליהם |ידפרצוף|
אתמצת למי שלא נכנס בעקבות אזהרת הצניעות: הסרטון מציג ומפריך טענות של אנשים לפיהן היתה כאן מדינה פלסטינית (ערבית) או משהו קרוב לזה, כאשר הם משתמשים במוסדות וארגונים שנשאו את השם "פלסטין" - בעוד מדובר בכלל בארגונים יהודיים שנשאו את השם הזה כמו שהיה מקובל לכנות את ארץ ישראל בתקופת המנדט.

(והוא לא באמת מדבר על ההיסטוריה הפלסטינית)
אכן. לדלג ב0:23. את מאמינה לי שלא שמתי לבבינייש פתוח
לתמונה הפרובוקטיבית של בלה חדיד, אלא רק לזאת שבאה אחריה עם אבא שלה?
היא שרץ אחד גדול. "לשוא תתיפי מאסו בך עגבים"חסדי הים
חזור בך מדבריך. זה מאוד פוגעבינייש פתוח
כלפי השרצים, להשוות אותם לבלה חדיד
חסדי היםאחרונה
בניין האמונה בשכל ורגש בעבודת ליל הסדרחידוש

קצת הכנה רוחנית. כולכם סיימתם לנקות (ואם לא אז קחו הפסקה קצרה) ומחפשים להתכונן קצת, אז הנה.

 

בליל הסדר עם ישראל נולד, ובכל שנה כדברי הרמח"ל הידועים, מתחדש אותו כוח רוחני שהאיר בעבר, ומאיר כדוגמת הארת זמן יציאת מצרים. בכל שנה עם ישראל מתחדש, בכלל ובפרט. וסדר ליל פסח, על כל פרטיו, תפקידו לבנות 'צורת אדם' רוחנית שלימה, על כל מרכיביה. לחדש את עצמנו עם כל המרכיבים הרוחניים שצריכים להיכלל באישיות האדם.

 

יש באדם צד שכלי וצד רגשי. ואת שניהם אנו מחדשים ומעצימים, ע"י אכילת המצה ושתיית ארבע הכוסות.

המצה היא כנגד הצד השכלי, כמובא בספרי רבותינו בעלי הסוד, ששלוש המצות הן כנגד שלוש הספירות העליונות - חכמה בינה ודעת.

המצה נקראת בזוהר "נהמא דמהימנותא" - "לחם האמונה". הלחם, שמאכל הבסיסי של האדם, מבטא את הקשר היסודי בין הבורא לנברא, באשר בו תלויה נקודת החיים הגשמית שלו. מאכלים אחרים הם חיצוניים יותר, מסביב, אבל הלחם הוא הנקודה הפנימית של תלות הנברא בבורא. המצה, שהיא לחם טהור - קמח ומים בלבד בלי כל תוספת שהיא, אפילו לא אוויר, מבטאת את מהות הלחם הנ"ל בטהרתו.

ולפיכך המצה היא לחם האמונה, סגולתה היא להחדיר בנפש את האמונה הפשוטה, הבסיסית והתלותית, שלנו, בבורא עולם.

חז"ל אמרו ש'אין התינוק יודע לקרוא אבא ואמא עד שיטעום טעם דגן' - הלחם קשור לעניין הדעת.

 

לעומת זאת, ארבע הכוסות מעצימות את הצד הרגשי; היין מבטא רגש, שמחה, והתלהבות, וארבע הכוסות מחדירות בנשמת האדם את ההתלהטות והעמקת הרגשות השואפים מעלה. היין של ארבע הכוסות הוא כמו המקבילה הרוחנית של דם האדם - "הדם הוא הנפש", החיות הפנימית, הלב; והמצות הן המקבילה הרוחנית של הגוף עצמו, העצמות, העצמיות, השכל והדעת.

וכדברי חז"ל שהלובן שבגוף בא מהאב, והאודם בא מהאם; מהלובן הם העצמות והמוח, והדם מהאודם ששייך לצד האם.

האב מבטא את צד השכל והדעת, ובמישור החינוכי זהו תפקידו, והאם מבטאת את צד הרגש, וזהו תפקידה במישור זה.

כך שהמצה היא כנגד ה'אב', והכוסות הן כנגד ה'אם'.

ובעומק, המצה היא כנגד ה'חכמה' שמכונה 'אבא' והכוסות כנגד הבינה שמכונה 'אמא', ומלבד זאת - גם המצות וגם הכוסות מתחלקות חלוקה פנימית לחכמה בינה ודעת, כדלקמן.

 

להפנמת האמונה בשכל ישנם שלושה שלבים - חכמה בינה ודעת, כנגד שלוש המצות.

 

המצה העליונה היא כנגד החכמה. חכמה היא עצם הידיעה - עצם האמונה הפשוטה במציאות הבורא. ולכן מכוונים עליה בברכת 'המוציא לחם מן הארץ' - הברכה שמבטאת את הקשר הנ"ל של הנברא לבוראו, הפשוט והבסיסי.

 

המצה האמצעית היא כנגד בינה. הבינה היא הבנת משמעות הדבר ועומקו - ולכן עליה מכוונים בברכת "על אכילת מצה" והיא הנאכלת לשם המצווה. מצוות אכילת מצה היא כנגד הבינה, הבנה מעמיקה של יסודות האמונה, מעבר לעצם ידיעתם.

 

המצה התחתונה היא כנגד דעת. דעת היא חיבור, כידוע, חיבור של האדם לאמונה שבתוכו, והפנמה של העומק שלמד והבין בשכלו. במצה זו מקיימים את הכורך, שהוא מנהג שישראל קיבלו על עצמם ולא מחמת ציווי התורה - שדבר זה מבטא קשר אישי וחיבור לתורה ומצוותיה, שהוא ה'דעת'.

 

כך שלוש המצות משלימות את התחדשות והתעצמות הצד השכלי באור האמונה.

 

                                                         * * *


כאמור, גם ד' הכוסות, אע"פ שהכותרת הראשית שלהן היא 'בינה', מתחלקות חלוקה פנימית לחכמה בינה ודעת.

הדעת, שהיא הפנמה של הדברים, מתחלקת לשתיים: הפנמה של החכמה, והפנמה של הבינה.

 

כוס הקידוש היא כנגד החכמה - בקידוש אני מכריזים על עצם יסודות האמונה, יציאת מצרים והבחירה בעם ישראל.

 

הכוס השנייה היא על ברכת 'גאל ישראל' הנאמרת לאחר המגיד - והיא כנגד הבינה - הבנה דרך סיפור יצי"מ כיצד מלכותו יתברך מופיעה בעולם.

 

הכוסות האחרונות הן כנגד הדעת - הפנמה של הדברים והכרה באמונה מתוך עצמיות הנפש, וע"פ הכרתה בחווית מציאות האלהות בחייה שלה.

 

הכוס השלישית נאמרת על ברכת המזון - כנגד 'דעת חסדים' המקבילה לחכמה. בברכת המזון האדם מודה על החיים שמקבל מהקב"ה ובכך מפנים בתוכו דרך החיים  והמזון שלו את עצם האמונה ואת תלותו בבורא.

 

הכוס הרביעית נאמרת על ההלל - כנגד 'דעת גבורות' המקבילה לבינה. (החסד מקביל לחכמה בציר הימין, והגבורה מקבילה לבינה בציר השמאל). ההלל של ליל הסדר עניינו הוא הודאה (ויש להאריך בזה בהיבט ההלכתי והרעיוני, ואין כאן מקומו). ההודאה נובעת מתוך האדם כשיש לו הכרה פנימית בהבנה של מציאות ה' והטוב הרוחני והגשמי שהטיב עימו. ההלל מבטא את החיבור הפנימי לאמונה בתצורה העמוקה יותר שלה, באופן של 'בינה' - הבנת העומק והתבוננות במהות ניסי יציאת מצרים.

 

יש עוד להאריך על דרך זו בביאור קערת הסדר ומה שבתוכה, שהם כנגד שבע הספירות התחתונות, והמיפוי שלהם מקביל בדיוק לזה של הספירות-

              זרוע חסד    ביצה גבורה,

                   מרור תפארת, 

             חרוסת -נצח  כרפס-הוד

                    חזרת - יסוד

ןהקערה עצמה שמאחדת את כל הכוחות יחד היא כנגד מידת המלכות, שעניינה הוא לבטא בפועל את מכלול המידות כדבר אחדותי.

 

ואין כאן מקומו, ותן לחכם ויחכם עוד.

 

בליל הסדר נבנה בעצמנו קומה חדשה, וניטען בכוחות נפש רוח ונשמה מחודשים לקראת המסע של תיקון העולם, שעם ישראל התחיל לצעוד בו לפני 3334 שנה, ובכל שנה ושנה מתקדמים שלב נוסף בדרך, וכל אחד ואחד מאיתנו - בחייו האישיים ובעבודת ה' הפרטית שלו - נוטל חלק באותו מסע, באותו תהליך של ההתעלות הקוסמית החובק אדם ועולם.

 

 

(הדברים מבוססים על שיחות הרש"ד פינקוס זצ"ל)

יש"כ! חבל שאין לנו היום קרבן פסח ששובר את כל הקליפחסדי הים
כדברי הזוהר בא, ומקרב בין כל הספירות ומושך את החירות מהבינה העליונה עד המלכות עד שהשפע מתגלה בעולם הזה ממש.
תודה, לגמרי חידושפאטה מורגנהאחרונה
אנשי מדעים, אשמח לעזרתכםעברי אנכי
ככה. התלבטות בזה. צריך את עזרתכם.
למי שמעוניין לדעת למה אני שואל.. נפקמ לעניין חישוב כזיתות למי שמחשב לפי נפח..

א. האם משקל סגולי של קמח שווה למשקל סגולי של חיטה?
ב. האם משקל סגולי של.. אמ.. לאיודע מה. שקד. מצה. או כל אוכל אחר הוא זהה אם הוא שלם לבין אם לקחתי אותו וטחנתי אותו?

תודה

נב. לא אגיד לכם מה אנחנו חשבנו, ומה כתבו על זה. תענו מידיעתכם
ממ חושבת שובנעמי28
את אומרת את זה כאשת מדעים?אני77

אני לא מבין בזה, אבל מי אמר לך שהסידור הפנימי של המולקלות בדבר השלם ובדבר הטחון זה אותו הדבר? אולי כשטוחנים הצפיפות משתנה? לא המבנה הכימי, המבנה הפיזי

אמ ככהנעמי28
מצד אחד הצפיפות של החומר לא משתנה באותה טמפרטורה, לא משנה כמה נחתוך קטן את החומר.

מצד שני שטח הפנים של החומר גדל כשטוחנים אותו.
ואולי זה כן משפיע?


ומצד שלישי המוח שלי בתהליכי ניוון עקב חוסר שימוש ושאיפת אקנומיקה
אז האקונומיקה הייתה אמורה לנקות לך את המוחעברי אנכי
להוציא ממנו את כל הלכלוך.. לא? זה לא עובד ככה? אה...
ואחרי קפה - המשקל הסגולי משתנהנעמי28
הנפח בטח משתנה
של חיטה / מצה לעומת הקמח שלהם
אז המשקל הסגולי משתנה בהתאם.

החומר נשאר אותו חומר, הנפח לא.
רגע רגע. אפשר לחלק את זה לשאלות א ו ב?עברי אנכי
מה ההבדל בין השאלות?נעמי28
קראתי שוב והבנתי. תודה רבהעברי אנכי
עבר עריכה על ידי עברי אנכי בתאריך י"ב בניסן תשפ"ג 22:29
עבר עריכה על ידי עברי אנכי בתאריך י"ב בניסן תשפ"ג 22:28
אגב.
להשערתך, מה יתפוס יותר נפח. חיטה או קמח?
אני חושבת שחיטה.נעמי28

אבל שתף לפחות בתוצאה שלכםאני77

מה המשקל של מצה טחונה בנפח של כזית?

איזה מצה? מכונה?עברי אנכי
בעיקרון, יש תשובה נהדרת של הרב מאזוז שהיום הרבה מצטטים אותה. היא מודפסת בספר שלו ה' ניסי לפסח (כמודמני בחלק ב), הם הדפיסו אותה במשנה ברורה הוצאת ריש מצליח חלק ה בסוף (אם תרצה מקור מדוייק.. אתן לך..)

הוא מכריע שנפל כזית במכונה זה 9-11 גרם.
ידוע שמצת מכונה שוקלת כ 33 גרם
אבל זה לא בגלל נפח ומשקל כמה שידוע לימבקש אמונה

אלא שהוא הלך לשיטת המוכיחים שכזית על פי האמת זה כזית של ימינו...

(ואמרו לי בשמו שהוא אמר 9-11 גרם כי זה קרוב ל15 שהרבה אומרים, אבל על 7 גרם כבר לא יקבלו ממנו)

על פי האמת?עברי אנכי
לדעתי הקטנה ההלכתית, זאת לא האמת. ובלי קשר מה דעתי או לא..הרב מאזוז לא פוסק שכזית זה כמו זית של היום.
זה בגלל נפח.
על פי האמת - כן. דווקא הוא כן אמר את זהמבקש אמונה

הוא טוען שר"ת פשוט פירש כך על הגמרא מתוך קושיה בסוגיה, אבל לא הכיר זיתים במציאות וכו' וכו'

שיעור כזית- מהרה"ג מאיר מזוז שליט"א (עם הערות שלי)

זה מאמר מהעלון שלו שמישהו העלה 

 

גם אני התפלאתי, אבל כשנתנו לי לקרוא את הסוגיה מתחילתה עם כל המקורות

יוצא שזה הרבה יותר מסתדר עם הפוסקים, ואפילו שולחן ערוך כנראה חשש לדעה זאת רק בפסח.

וחצי ביצה זה מאד מאד דחוק

ראיתי לפני שמחקת את הציטוטעברי אנכי
ונכנסתי אליו
כי אם לא הייתי נכנס לא הייתי מאמין כי הוא ותלמידים שלו עדיין היום מורים אחרת למעשה.

היה על זה ויכוח בעבר בפורום בית מדרש. הייתי קצת שותף בו. לא ככ השתכנעתי..
החזרתי.. חשבתי שטעיתי בקישור סליחהמבקש אמונה


גם אני מתפלא על זהמבקש אמונה


לא בדקתי, אבלultracrepidam

1 כנראה לא אותו משקל. המרווחים בין גרגרי קמח שונים מהמרווחים בין גרגרי חיטה, הטחינה מועכת קצת... אז זה לא נשמר.

2 כנראה לא פער גדול. בסופו של דבר אחוז האויר הוא לא גדול כל כך.

משקל סגולי זה לא משקל רגילנעמי28
לדוגמא שמן צף מעל מים.

כי המשקל הסגולי של המים גבוה יותר, הצפיפות של החומר גבוהה יותר ביחס לנפח.
לכן ליטר שמן יצוף גם על פני חצי ליטר מים.
אני יודע מה זה משקל סגוליultracrepidam


הממ מי הם אנשי המדעים?rakonto
אני נחשב?
אין לי אף הסמכה
אם אתה יודע אז גם אתהעברי אנכי
לכאורהrakonto

שינוי פיזיקלי בחומר (אפילו שינוי מצבי צבירה) לא אמור להשפיע על משקל סגולי, אלא המבנה המולקולרי שלו.

לכן למיטב הבנתי אין הבדל במשקל הסגולי בין חומר לאבקת אותו חומר, אם כי בטחינה של חיטה לקמח השינוי יותר מהותי כי לוקחים רק חלק מסויים מגרגירי החיטה (השאר זה מוץ וכו' שלא נכנס לקמח) ולכן המשקל הסגולי יכול להיות שונה.

עד כאן לענ"ד

דווקא שינוי במצב צבירהנעמי28
ישפיע על המשקל הסגולי.

לדוגמא, קח שתי כוסות מים, כל אחת של ליטר.
אותו המשקל, אותה כמות חומר.

כוס אחת תקפיא.
בהקפאה נכנס אוויר בין המולקולות של המים ( לכן אם תמלאו חצי בקבוק ותקפיאו, יצא קרח גדול יותר מחצי בקבוק)

ואז הקרח יצוף על פני הכוס השניה של המים.
למרות שזה אותה הכמות בדיוק.
צודקתrakonto

אולי השאלה הנכונה היא למה אנחנו קוראים משקל סגולי

כי לא הייתי מגדיר מושג של "משקל סגולי של ספינה" אלא יותר "משקל סגולי של מתכת" והספינה עשויה ממתכת וצפה...

עניין טרמינולוגי משהו

למדתי את זה באנגלית, אבל אם אתה מתכוון ל:חסדי הים
Specific gravity ברור שזה משתנה כי משווים את זה למים.
לא בהשוואה למים. בהשוואה בין החומרעברי אנכי
לאותו חומר כשהוא טחוו
אבל מודדים Specific Gravity בד"כ לפי הdensityחסדי הים
של מים, ולכן זה משתנה אם זה רגיל או טחון.
לפי האתר הזהמאותרתאחרונה

א. לא.

ולכן ממילא גם ב לא.

 

  • Flour, wheat weighs  0.593  gram per cubic centimeter or  593  kilogram per cubic meter, i.e. density of  flour, wheat  is equal to 593 kg/m³.  In Imperial or US customary measurement system, the density is equal to 37.02 pound per cubic foot [lb/ft³], or 0.3428 ounce per cubic inch [oz/inch³] .
  • Wheat weighs  0.769  gram per cubic centimeter or  769  kilogram per cubic meter, i.e. density of  wheat  is equal to 769 kg/m³.  In Imperial or US customary measurement system, the density is equal to 48.007 pound per cubic foot [lb/ft³], or 0.4445 ounce per cubic inch [oz/inch³] .
https://www.aqua-calc.com/page/density-table/substance/flour-coma-and-blank-wheat
https://www.aqua-calc.com/page/density-table/substance/wheat
 
 
מבחינה מדעית שמעתי על דיונים בנושא של מה זה כזית, מה היה הגודל של הזיתים אז.

 

מי מכיר את הטלסקופ X300 שאפשר לצלם מהפלאפון?מבקש אמונה

ויכול להגיד לי עליו איך הוא

...רחל יהודייה בדם
יא' ניסן- יום ההולדת של הרבי מליובאוויטש
אז כחב"דניקית אני רוצה לציין את היום ולכתוב כמה ציטוטים.

• "כאשר אנו פותחים עיניים ורואים מעבר לערפל, אל מה שמאחורי החזות החיצונית הגסה הבוטה והצורמת, אנו יכולים להבין שבני אדם אינם באמת כפי שהם נראים, הם שונים! מה שנראה בעיננו כעולם של כפירה אינו אלא עולם של אנשים הבוכים ומבקשים אמונה, מתחננים לאמונה. אך מאחר שהם מתביישים לקרוא לאמונה בשמה, הם מכנים אותה באלף שמות אחרים. הם אומרים זאת בדרכם שלהם"
• "מתי יודעים שפעולה מסוימת היא עניין של 'קנאות' – כאשר רואים שכתוצאה מזה נותן הקב"ה שכר: 'הנני נותן לו את בריתי שלום (במדבר כ"ה, י"ב), כלומר, כאשר עניין זה מביא לידי שלום בין בני־ישראל – אזי יודעים שפעולה זו היא בבחינת 'בקנאו את קנאתי'; מה־שאין־כן כאשר פעולה זו מביאה לידי היפך השלום, שנאת חינם – הרי זו הוכחה ש'קנאות' זו אינה מצד הקדושה, כי אם מצד ההיפך [הקדושה]!"
•"חושך לא מגרשים עם מקל, חושך מגרשים עם אור"
•"(אתה הולך לאו"ם -) יש שם אולם שבו יש שקר נצחי, חושך ואפילה. זכור, שכשאתה מדליק נר אחד של אמת באפילה הגדולה ביותר - החושך מגורש. הדלק נר של אמת!" ~ לנתניהו בעודו שגריר באו"ם
•אלו הפעולות הקטנות, שעושים על בסיס יומיומי, שהופכות שני אנשים מ'אני ואתה' ל'אנחנו'".

•"כל אדם יכול לעשות את סביבתו לירושלים עיר הקודש, על ידי ירושלים שבנפשו".
• "אני מאמין בפיזיקה, ובפיזיקה כוח אינו יכול ללכת לאיבוד, להיעלם. מה שהיה קיים פעם קיים לעולם. ובדיוק בשל כך אני מאמין בכוחו של עם ישראל בכלל ובפרט בכוחו של הנוער. כמו אנרגיה אטומית יכול לשמש לטוב." ~ כשדיבר על הנוער הישראלי בראיון לעיתון מעריב 18 בדצמבר 1964(תשכ"ה)

•כאשר סופרים יהלומים לא מתעייפים." ~ כתשובה לשאלה כיצד הוא לא מתעייף לעמוד שעות ארוכות בקבלת השוחרים לפתחו.



הרבי ידוע כאדם קדוש עם אהבת ישראל עצומה.
הלוואי שכולנו תמיד נזכור שכל יהודי הוא שליח
ושנדע לראות כל יהודי בעין טובה ולאהוב באמת כל יהודי כמו האהבת ישראל של הרבי.
אגב...דבר אחרון לפני שאתה בורח....תות"ח!
עבר עריכה על ידי תות"ח! בתאריך י"ג בניסן תשפ"ג 16:00

רק אל תשכח שאני דתי-לאומי והולך בדרך הרב קוק זצ"ל והרצי"ה, כך שזה מצחיק לחשוב שיש לי משהו עקרוני בעניין, בשמחה הייתי אומר שחכמי א"י הם גם הכי חכמים, אבל אני פשוט מתבונן בסוגייה ורואה שלא עולה משם כך, וכן אני רואה שהמציאות מתאימה כ"כ לדברי חז"ל שדייקו בדבריהם ולא טענו שחכמי א"י יותר חכמים במלוא מובן המילה. חבל שבמקום להתרכז בטענות ענייניות אתה מנסה להראות איך הצד השני הוא "משוחד" ומניח את המבוקש, אבל לא משיב כראוי לטענות האמת שהעליתי פה.

 

ועוד נקודה למחשבה, האם אתה יכול לעמוד נגד הרב יששכר טייכטאל ולומר לו שהפרשנות שלו של הגמרא מעוותת?

אני לא מביןמנחםמנחםמנחם

אני לא מבין, איך אפשר לשלוח כמה לוחמים בודדים, מובחרים ככל שיהיו לאמצע רחוב ראשי הומה אדם ב***אמצע ג'נין***, והם צריכים לצאת משם באוטו רגיל כשהכל פקוק???

אני באמת לא מבין את התכנית המבצעית.

מה אני מפספס???

 

זה מעט ממה שרואיםנע"ג האגדיאחרונה
זה ברור שיש גם צלפים על הגגות, כוחות גדולים במרחק שניים שלושה רחובות, חבריהם שלהם שמחפים עליהם ולא רואים בסרטון..
מי ער?חצילים
במה אני יכול לברך אותך?
ברכתאני:))))
לילה טוב?
זה בא כחלק מהחבילהחצילים
הפסדתםחצילים
היה לי יומולדת ואף אחד לא קיבל ברכה
מזל טוב!!אני:))))

לא ידענו שיש לך יומולדת

 

 

טוב חסכת לנו מתנה..חח

תודהההחצילים
זה בסדר קניתי לעצמי הרבה
אני קיבלתי!!מבולבלת מאדדדד
אניארץ השוקולד
אריכות ימים והנאה ממעשיי
יאאאא מזל טוב! הרבה נחת שמחה ובריאות לעבודתו יתנפש חיה.אחרונה
איפשהו בארץ יש ערבייה מאוד משועממתבינייש פתוח
שהחליטה לשמור מספר טלפון שהורכב מספרות שנבחרו באקראי, והובילו למספר שלי.
לאחר מכן פתחה קבוצת ווצאפ ששמה מורכב מאותיות סופיות בלבד, הוסיפה אותי ולאחר מכן עזבה את הקבוצה.
וכך, ביום רגיל, בחזרתי הביתה מהעבודה לפתע גיליתי שנתמנתי למנהל ןםם 🥳
אשכרה😂😂😂מבולבלת מאדדדד
תות"ח!

במקרה מ"ם וסמ"ך...?

..מבשר שלום
פעם כשהיה לי ווצאפ ורציתי לפתוח קבוצה לעצמי, שמרתי סתם מספר, צירפתי לקבוצה, ואז הוצאתי אותו, וזה גם היה ערבי ששלח לי אם קרה משהו ואיפה הגעתי למספר שלו...
זה לא אותו דברבינייש פתוח
היא לא הוציאה אותי, אלא את עצמה.
אגב אין שום טעם בקבוצה של עצמך, כי אתה יכול לשלוח הודעה לעצמך
//rakonto

צ'אט עם עצמך זה פיצ'ר חדש יחסית בווצאפ

חדש?נפשי תערוג
אני עושה את זה כבר 5 שנים לפחות.
מומלץ לא לאפשר לאנשים לא מזוהיםנפשי תערוג
להכניס אותך לקבוצות.
זה פתח לדברים רעים.
חחחחאני:))))

כנראה חשבה שזה מספר של מישהו אחר ואז היא גילתה שזה מספר אחר רק אחרי שהיא פתחה את הקבוצה 

אז למה השם המוזר? מתאים יותר לאדם משועמם...בינייש פתוח
אוליאני:))))

זה אומר בערבית משהו?

התחלה של סיפור רומנטי מהמםחצילים
לדעתי הסיבה ההגיונית היחידהעברי אנכי
היא השאירה את הטלפון פתוח והכניסה אותו לכיס

השאר היסטוריה...
תרגיש חשוב, לא כל אחד זוכה לנהל קבוצה ריקה👏ארץ השוקולדאחרונה
על אשכנזים ספרדים ותבליניםבן מערבא

 

היום ראיתי סרטון מעניין שבדרך אגב ענה לי על שאלה שחשבתי עליה לא פעם: מה הסיבה לכך שהמטבח האשכנזי פחות מתובלן מהמטבח הספרדי ? (בגדול, אבל עדיין)

 

 

 

התשובה שהוא מספק בסרטון הבא היא בערך כזו: הטעם / הריח הדומיננטי שבצמחים נועד במקור להרתיע בעלי חיים שמוצאים את הצמח אטרקטיבי למאכל. כלומר זה מנגנון הגנה של הצמח, שביחס

לגוף של האדם הופך ליתרון כי האדם נהנה ממנו ולא ניזוק. 

 

מלבד עניין הטעם האדם השתמש בתבלינים בעיקר על מנת לשמר מזון. מכיוון שמאכלים נשמרים יותר טוב בתנאים של קור, אנשים שחיו בארצות הקרות פחות הזדקקו ולכן פחות השתמשו בתבלינים לעומת אלה שחיו בארצות חמות.

 

נשמע די הגיוני, מעניין אם יש עוד סיבות לחלוקה הזאת.  

זמינות התבלינים משפיעים על אופי המטבחזמירות

מקור התבלינים במזרח הרחוק. התבלינים מהמזרח הרחוק, היו בשימוש כבר בתקופות המקראיות. 

התבלינים הגיעו מאוחר יותר לאירופה, עם גילוי הארצות ואפשרויות העברת סחורות בדרך הים בכמויות מסחריות. ברור שתבלינים שמגיעים מרחוק, בדרך הים, היו יקרים מאוד וכנראה עלו רק על שולחנם של מלכים ועשירים... ופשוטי העם הסתפקו בתבלינים פשוטים וזמינים, כמו מלח.

 

אז ברור שעם התפזרות עם ישראל בגלויות, בתחילה גלות בית ראשון לבבל, עם ישראל התפזרו בכל רחבי המזרח, והמטבח היהודי הושפע מהטעמים והריחות של המטבח המקומי בארצות בהם היהודים גרו.

 

המטבח האשכנזי הושפע מהטעמים, הריחות והתבלינים במדינות האירופאיות - ולשם התבלינים הגיעו, כמשהו זמין לכל, ולא רק לעשירים ומלכים,  הרבה יותר מאוחר, רק מהמאה ה- 18 בערך. מאות שנים מאוחר לעומת השימוש בתבלינים במזרח.

מהמאה ה-18 עברו הרי כמה מאות שניםבן מערבא

 

היה אפשר לצפות שאם התבלינים היו מאותה תקופה זמינים יותר, לראות אם ככה את השילוב שלהם במטבח הארופאי / אשכנזי, אז למה זה פחות המצב ?

המטבח האירופאי כן אימץ תבלינים מהמזרחזמירות

הפפריקה למשל , החריפה והמתוקה, מככבת במטבח ההונגרי. יש אפילו גידולי פפריקה בחקלאות ההונגרית.

פלפל שחור - אין מאכל אשכנזי מסורתי ללא תיבול בפלפל שחור (כבד קצוץ, ארבעס, סלט ביצים, צ'ולנט, רגל קרושה ...).

גם קינמון, כורכום

 

התיבול הוא עדין ולא חריף ועז בארומה שלו, כמו התיבול המזרחי.

אך אי אפשר לומר שאין תבילינים במטבח האשכנזי.

לא כ"כ הבנתי למה האנשים באירופהחדשכאן
אהבו את התבלינים של המזרח אם לא היה להם צורך בזה?
הרי אלה רעלנים כביכול שלא אמורים להיות נעימים
לא כל-כך הבנתי איך הבנת ככהבן מערבא

 

אלה רעלנים שלא אמורים להיות נעימים ביחס לחיידקים וכדומה לא לבני אדם. 

קושיות על התשובהפשוט אני..

א. אמנם החורף באירופה קר ומושלג, אבל בזמן הקיץ יש לפחות 20 מעלות ברוב מדינות אירופה (בחלקן הגדול יש גם 30 ויותר).

אלה בפירוש לא טמפרטורות שבהן המזון יכול להישמר ללא מקרר, כך שלפני המצאתו היה צורך לקנות ולבשל בכל יום את האוכל של אותו היום. 

כלומר הצורך לשמור קיים באירופה בדיוק כמו שהוא קיים באפריקה או אסיה, במשך חודשים רבים בכל שנה.

 

ב. האמנם הוספת תבליני מאכל עוזרת לשמור על טריות המזון? חיידקים ופטריות נמנעים מלהקים מושבות על מזון מתובל? מסופקני. אמנם מצאתי תיעוד לכך שאוכל חריף יכול לסייע בהרחקת זנים מסוימים של חיידקים ופטריות, אבל התיבול המזרחי מגוון מאוד ולא כולל רק (ואפילו לא בעיקר) חריפות.

ממה שהבנתי הוא טועןבן מערבא

 

שבזמן הקיץ זאת עונה הפריחה והיבול ואין בעיה להשיג מזון, עיקר הבעיה היא שימור מזון בחורף, ושם יש יתרון (תלוי איך מסתכלים על זה) למזג האוויר הקר באירופה שמייתר את השימוש בתבלינים. 

 

ב. לא יודע. אולי זה אכן סותר את מה שהוא אומר. 

גם תשובה א לא מסתדרתפשוט אני..

עיקר המזון של בני האדם, במיוחד בעבר, מתבסס על החי: בשר בקר, בשר עוף, ביצים, מוצרי חלב.

 

במוצרים האלה אין הבדל משמעותי בין קיץ לחורף, ובכל עונה ובכל מדינה זאת צרה צרורה כשצריך לשחוט/לחלוב/לחבוץ/לבשל בכל יום מחדש.

 

קראת את בית קטן בערבה?ריבוזום
אם אני זוכרת נכון, בכרך "בן איכרים" מתואר איך הם מכינים כזה -
Ice house (building) - Wikipedia

סתם הערה לגבי אפשרויות שימור מזון. לא יודעת ולא התעמקתי בנושא כולו.
מעניין ממשארץ השוקולדאחרונה
שלום! ידוע למישהו כאן על חבורה לאפיית מצותאריאל יוסף

באזור השומרון/מרכז/ירושלים שניתן להצטרף אליה? (עדיף לא בערב פסח...).

תודה מראש לכל העונים וחג שמח.

תפנה בפרטיילדה של אבא
הסתדרתי. תודה.אריאל יוסףאחרונה

ותודה מיוחדת ל- @ברגוע 

ככה נראית תרמית וירטואליתבינייש פתוח


שלחו כזה גם לאמא שליאני:))))
קיבלתי מלא כאלה לאחרונהחצילים
אני כבר מתחיל להאמין שיש לי איזה משלוח שמחכה לי לא נעים מסכן
אז לך לאסוף את המשלוחאני:))))

על הדרך תאסוף גם לחצי מהמדינה שקבלו את ההודעה הזאת חח

לא לא שמעיחצילים
מדובר באיזה 15 כאלה פעמיים בשבוע

לא משכנע?
..אני:))))

אבל לא נעים מסכן..

 

צודקתחציליםאחרונה
אני הולך לאסוף