בס״ד
הי יקרה, שבוע טוב!
1. זה מהמם שעברת כזה התהליך עם עצמך ❤️. אני מבינה שזה תהליך שהוביל אותך למקום יותר שמח, יותר בריא ויותר בהלימה עם מי שאת באמת. זה בטח דרש לא מעט מאמץ ויציאה מאזורי הנוחות שלך. כל הכבוד על המודעות ועל השינויים שהכנסת לחיים שלך!
2. על פניו, מקריאת הדברים שכתבת, יש לילד שלך אופי מתוק מאד, ומלא בחוזקות! הוא אהוב בכיתה, הוא נערץ!!! זה ממש מדהים בעיניי... זה כמעט הכל אפילו...
זה מצביע על הלב הטוב שלו, על המידות הטובות שלו, על החינוך הטוב שהוא מקבל מהבית ועל הכישורים החברותיים הגבוהים שלו!
3. בעיניי, הקטע שבגן השעשועים הוא קודם מציג את אחותו הוא דבר תקין ואפילו חכם! כנ״ל כשאת מוסיפה שהוא ״יחפש משהו, נושא, חפץ שייתן לו ביטחון ושע'י זה הוא ירגיש שהוא אהוב״. אני חושבת רגע על התחלות של מערכות חברתיות בין אנשים בוגרים, וזה לרוב עובד בדיוק ככה. מחפשים איזשהו נושא / דבר שמאמינים שדרכו השיחה תוכל להתפתח עד לכדי התחלה של קשר. בעיניי זאת דרך נורמטיבית, רגילה וטובה ליצור קשר.
את מוסיפה שהחבר לא מבין מה הקשר. השאלה מה קורה אחר-כך באמת. האם החבר נשאר באינטראקציה עם הבו שלך (משוחח איתו, משחק איתו) או שמא הוא מתרחק ממנו ועוזב אותו. כל עוד הוא נשאר באינטראקציה איתו, אני ממש לא הייתי דואגת ולא מתערבת בכלל. אם את מזהה שזה איכשהו מרחיק את הילד מהבן שלך, אולי אפשר לעזור לו לבחור ״נושא״ יותר רלוונטי. אולי לדאוג להביא לגינה צעצועים שהוא יוכל להראות לחברים? או חבילת עוגיות / פריכיות שהוא יוכל להציע להם?
4. לגבי ההתארגנות בבוקר, אני מסכימה עם פליונקה שזה על פניו פשוט תואם גיל. כך לפחות ממה שאני רואה בבית, כולל עם ילדים גדולים יותר. עד שהם לא רואים אותי ממש עומדת לצאת, קשה להם להבין שהייתי רצינית ושבאמת התכוונתי שהגיע הזמן לצאת...
5. לגבי הבכי כתגובה לסיטואציות מתסכלות... אני בדיוק צופה בקורס על אגרסיבויות בגישה ההיקשרותית-ההתפתחותית (של ד״ר גורדון נויפלד). שם טוענים שדמעות היא הדבר הכי בריא שיכול לקרות לילד מתוסכל! ודווקא כשאין דמעות, ילדים מגיעים לכל מיני התנהגויות קשות הרבה יותר - אלימות, התחצפויות, קושי לאהוב את עצמם וכו׳.
6. עם כל הנ״ל, אני מסכימה איתך שצריך גם שהילדים שלנו ילמדו לעמוד על שלהם. זה חשוב. איך עושים את זה? מנסה לחשוב איתך...
נראה לי שבגדול אם הוא יראה שאבא ואמא יודעים לעמוד על שלהם, אז לאט-לאט זה יחלחל גם אצלו. גם אם זה לא יקרה מיד אלא בעוד כמה שנים.
חוץ מזה, אני חושבת שנכון להתערב פה ושם, כמו להחזיר לו את הכסא שאחותו לקחה לו. זה עשוי ללמד אותו שלא צריך לעצום עיניים מול מקרה לא פייר, ושניתן לפעול כדי שהמצב יתוקן.
7. ציינת שיש לו צד מרצה ושיש לו צורך להרגיש בטוח שהוא אהוב. כאן עלו לי כמה כיוונים:
* ברור לי שאתם אוהבים אותו כל הזמן, אהבה ענקית של הורים!!! אבל לפעמים ילדים (ואולי עוד יותר ילדים רגישים) עלולים לפקפק בזה. לפעמים הן מבינים שאוהבים אותם כשאנחנו ההורים עושים X או Y; אבל לעומת זאת כל ה- א או ב שאנחנו נעשה מתוך אהבה אליהם לא כ״כ יחדור לליבם ולא ימלא את ״מיכל האהבה״ שלהם. ואז, מתוך צורך מאד גדול, קיומי, לחוש אהבה, הם עלולים לפתח צד מרצה כזה. מה שיכול לעזור, זה להתבונן בילד כדי לנסות להבין מתי *הוא* מרגיש אהוב (מה ״שפות האהבה״ שלו). ואחרי שמצליחים לזהות מה מתפרש אצלו כאהבה, להרבות בסיטואציות שגורמות *לו* לחוש אהוב באופן יזום. (מבוסס על ספר שנקרא ״5 שפות האהבה״. שם המחבר ברח לי כרגע. יש לו גם ספר על שפות האהבה אצל הילדים אבל אותו לא קראתי).
* עוד כיוון הוא באמת מה ש
@פליונקה כתבה - איך אנחנו, בתור הורים, מגיבים לדברים ה״לא בסדר״ שהילדים שלנו עושים? תגובות נוקשות מדי בשביל ילד עלולים ליצור בהם או להזין אצלם צד מרצה. (קצת לא מצליחה להרחיב כרגע, מפאת הזמן ומפאת מורכבות הנושא, אבל אלא דברים שאני ראיתי מקרוב. אם תרצי, אנסה להרחיב כאן או בפרטי בל״נ).
* אני מאמינה שאפשר לעזור לילדים שלנו להתחזק בביטחון העצמי שלהם ולהתגבר על הנטייה שלהם לרצות אחרים על-ידי זה שאנחנו בעצמנו נתחזק באהבה עצמית, בביטחון עצמי וביכולת שלנו לחיות בהלימה עם מה שאנחנו באמת רוצים. הילדים קולטים איפה אנחנו קצת מתוסבכים עם עצמינו. (לכולנו יש קטעים כאלה, כן? וזה בסדר! זה חלק מהחיים ומהגדילה שלנו. רק שולפעמים זה עלול להשפיע גם על איך הם רואים את עצמם ואם אנחנו מזהים שזה המקרה, **אולי** זה איתות שיש לנו עוד קצת עבודה לעשות שם).
8. כמה שהילדים שלנו יכולים להיות דומים לנו לפעמים, חשוב לזכור כל הזמן שממש לא הכרחי שהמסלול שלהם יהיה דומה לשלנו ושהם יתמודדו עם קשיים דומים למה שאנחנו התמודדנו. כשאני מזהה משהו אצל הילד שלו שדומה למה שאצלי / היה אצלי, וזה דבד שמטריד ואפילו מפחיד אותי - אני משתדלת להחליף את הפחדים באמון. אמון שהוא יגדל מצוין בע״ה, אמון שאני אצליח לתת לו את הכלים המתאימים בע״ה. ואמון שגם אם קשיים יופיעו, הם יהיו חלק מהמסלול שלו ויהפכו מחרתיים למה שיצמיח אותו ויכשיר אותו להאיר את האור המיוחד שלו בעולם...
מקווה שהדברים התייחסו למה שכתבת ושזה עוזר... הוא באמת נשמע ילד חכם, מתוק ומוכשר. וגם את נהדרת שאת חושבת על הגידול שלו, מזהה נקודות מסוימות וחושבת בקול על גבי הפורום מה לעשות כדי שהוא יגדל בצורה הטובה ביותר בע״ה. בע״ה תצליחו בכל! 💕