שרשור חדש
למה ????אנונימי (פותח)

אהלן,

יש לי כמה שאלות שאין לי עליהם תשובות, אם מישהו יכול לענות לי עליהם - זה יעזור לי מאוד.

א. למה החרדים לא לומדים בישיבה תנ"ך?

ב. למה החרדים לובשים בגדים בצבעים שחור - לבן?

תודה..
נ.ב
שאלתי חרדי אחד ולא היה לו תשובה ....

עד לפני כמה עשרות שניםזקוק לגאולה

הרבה מהחרדים היו הולכים עם כובע או כיפה, דהיינו כשלבשו את הכובע לא לבשו את הכיפה

שאלהאני מקליד...
למה אנחנו מברכין ברכות הנהנין (המוציא לחם..) על אכילת מצה(מצווה דאוריתא)-הרי יש כלל "מצוות לאו להנות נתנו"?
יש בגמרא בראש השנה-אדם כל שהוא

"ואמר רבא המודר הנאה מחבירו מזה עליו מי חטאת בימות הגשמים אבל לא בימות החמה המודר הנאה ממעין טובל בו טבילה של מצוה בימות הגשמים אבל לא בימות החמה".

ופירש רש"י- 

חבירו מזה עליו בימות הגשמים - שאין כאן אלא הנאת קיום המצוה ומצות לא ניתנו ליהנות:

אבל לא בימות החמה - דאיכא הנאת הגוף:

 

אז גם כאן, יש הנאת הגוף שנלווית לקיום המצווה, ועליה מברכים.

שם יש מחלוקת ר"ן ומהרש"א..אני מקליד...
הנאת גוף באכילת מצה? נו. נו.. (<צ> כמובן)כותרת על עיש


כי יש הנאה גופנית נלוית למצווהא"י זה קשה

בדיוק כמו שהמתעסק בחלבים ועריות חייב, כי יש פה הנאת הגוף ברורה גם אם הוא מתעסק

הברכה היא לא על ההנאהלשם שבו ואחלמה


ר"ה סוף פרק שלישי. כתוב שם ברש"י מפורש שזה על ההנאהא"י זה קשהאחרונה

חכמים תקנו הנאות גופניות סביב מצוות. דבר מאוד הגיוני ומאוד קשור לתפיסת חכמים של יחס חומר לרוח.

שאלהטהר ליבנו
יש "יחוה דעת" מפורסם שאומר שספק מדאורייתא לחומרא נאמר רק בלאווין ולא בעשין, מישהו יודע איפה הוא?
א. יש בסוף שו"ת יחווה דעת של הרב עובדיה..אדם כל שהואאחרונה

ריכוז של כללי הפסיקה מספרי הרב עובדיה שנעשה ע"י הרב יצחק יוסף, סביר שזה יופיע שם, אם יש כזה דבר בשו"ת יחוה דעת (או שהתכוונת לספר אחר?).

ב. בדקתי בערך ספיקא דאורייתא מקובץ יסודות וחקירות (נמצא בויקישיבה), ציטוט משם "בספק מצוות עשה, אולי לכו"ע מדאורייתא לקולא ומחמירים רק מדרבנן, משום שעובר רק בשב ואל תעשה (הסתפק בזה פרי מגדים אשל אברהם או"ח יז-ב. אך יש דעה אחרת שגם בספק מצוות עשה נחלקו הרמב"ם והרשב"א (מנחת חינוך א-א [ג] ד"ה ואם יש), ויש דעה שלישית שלהיפך, בספק מצוות עשה לכו"ע לחומרא מדאורייתא (מהרי"ט אלגאזי מ ד"ה והנה לפי, כסף משנה מילה ג-ו בשם שו"ת הרמב"ם))."

תפילה.ברכות השחרריב
כמה שאלות
אם היתם צריכים להוסיף ברכה נוספת לברכות הקימות בברכות השחר אלו היתם מוסיפים?
ואילו ברכה הכי מדברת אליך ואליו מחשבות מעוררות בך?
תודה
שאלה יפהימ''ל

 

א. ברוך אתה ה' א' מלך העולם מפתח הטכנולוגיה.

 

ב. לא ברכה אבל 'מודה אני' (ברור למה).

כל ברכה היא כנגד דברים ודרגות עליונותמושיקו

אם היה אפשר היית מוסיף את מה שאני מוסיף במקומות המותרים להוסיף (שמע קולנו ולפני יהיו לרצון השני)

תודה אשמח לעוד.ריב
ברוררחמו
שלא עשני אשכנזי .. חחחח


ב-שלא עשני גוי
וואו!!נער גבעות מצוי

הייתי מוסיף "שבראתני בריא בגופי" ולא עם כל מיני מחלות ומומים ל"ע.

הכי מדבר אליי- המעביר שינה מעיני. ואני אומר לעצמי- אני מברך את זה ומתעורר, 100%...

באמת ברכת המעביר שינה (לפחות לפי הרב אליהו) יש לברךנפש חיה.אחרונה
כשמרגישים עירניים לגמרי.
כך מופיע בסידורו.
תפילהאנונימי (פותח)
איזה ברכה מברכות השחר הכי מדברת אליך?!
אילו מחשבות ורגשות היא מעוררת בך?
ואיזה ברכה קשה לך במיוחד ואיזה מחשבות והרהורים עולים בך כשאת מתמודד עם הקושי לאומרה?
תגידוגעזלאן

יש פורום ספציפי יותר לדברים לא מובנים או שאלות הלכתיות 

0בניגוד לפורום זה שעוסק בישיבות עצמם)

תשובהטהר ליבנו

שאלות הלכתיות עדיף לשאול רבנים (לא בטוח שיש כאן רבנים)

לגבי בירור דברים, מניסיוני הדל אני יכול לומר שאתה יכול לשאול בכל פורום שנראה לך קשור (מקסימום יגידו לך שזה לא קשור, לא קרה כלום...)

בעקרון פורום בית המדרש , אבל הוא לא כ"כ פעילdavid7031


איך מגיעים אליוגעזלאן


נכנסים פורומים ערוץ שבעdavid7031אחרונה

יורדים קצת למטה ורואים פורום בית המדרש

סטנדר שולחניציפור מדבר 1
מישהו יכול להמליץ לי על סטנדר שולחני יפה ( מתנה לבעלי ), לא יקר..?
איפה אפשר לקנות?
וגם- מה הגודל הנח?
תודה!
בכל חנות ספרים/תשמישי קדושה. תבחריובצאתיאחרונה
מה שמוצא חן בעינייך, יש כאלה פשוטים שעולים 30 שקל ונשברים תוך יומיים, תקני כזה מעץ קצת כבד ועם ציפוי מתכת מקדימה עם עיטורים, עולה באזור החמישים. אין הבדל משמעותי בגדלים, כולם כמעט אותו דבר.
ישיבות אשכנזיות וספרדיות - זה עדיין קיים?מרדכי
בס"ד

לא רציתי לנצל"ש את השרשור הזה האם יש ישיבה דתי לאומי ספרדי? - ועד בני הישיבות ולכן פתחתי את זה בשרשור חדש.

האם עדיין קיימות ישיבות ספרדיות וישיבות אשכנזיות?
במה זה מתבטא? דרך הלימוד לא קשורה דווקא לעדות ואם זה משנה אז זה רק נוסח התפילה.
אם אכן קיימות כאלה ישיבות, האם זה טוב או לא?


על הישיבה שלי אני יודע לספר שמספר הספרדים והאשכנזים הוא יחסית שווה ואין נבדל בין העדות. בתפילה הולכים ע"פ נוסח החזן ויש דברים שבכל מקרה אומרים ולא משנה מה החזן. גם זמירות שבת שרים גם שירים של אשכנזים וגם פיוטים של ספרדים.
בערךנער גבעות מצוי

אני יודע שבאופן כללי זה תלוי בראש הישיבה או במקימה. אצלנו שווים והתפילה ע"פ החזן (גם תימני, כולל ההגייה).

נראה לי, שאם יש ישיבה "ספרדית" (כמו שיש ישיבה "אשכנזית"), זה אולי רק בתפילות, סדר יום והלכה. ב"ה, ברוב הישיבות הולכים מצויין, כן ירבו!!!!!!!!!

דחוווווווף!!!!!ההוא גברא

מישהו כאן יודע איך אני מוצא מישהו שלומד בתפרח? (חרדים)

אולי מישהו מכיר משם מישהו שדרכו אני יכול להשיג את המישהו המבוקש? אולי טלפון של הישיבה? דחווווווף!!

דרשו חכמים ב"ילקוט הגן":סוג'וק


"חג פורים חג פורים, חג גדול לילדים (נוסח אחר: ליהודים), מסכות רעשנים שירים וריקודים, הבה נרעישה (יש גורסים: נרישה) רש רש רש ברעשנים" 

הנה כבר העירו על מדרש זה כי הוא משובש ולא התקבל ברוב קהילות ישראל מקהיר ועד סיביר, שכן רעשנים מאן דכר שמייהו עתה, דכל חד וחד נקיט בידיה חפצא אחרינא ואינשי דלא נקיטו חפצא בידיהו מסתפקי בהרעשה ומחייה בידיהון על שולחניא וברגליהון על רצפתא, ויש להם על מה שיסמוכו כמו ששנינו במדרש יום הולדת ברצועה רביעית: "בידיים טאח טאח טאח, וברגליים טאח טאח טאח". 
ועוד, דלא שמעינן להו לרעשנים דעבידי "רש רש רש". קשיא. 
והמהדרין מחמירים בקול נפץ ועליהם נאמר: "וכל העם רואים את הקולות" - תרי קולות: חדא דנפצים וחדא דגבאים דמשתיקין להו לדרדקי ולנפצייהו. 

"ריקודים" - מאחר דנחלשו הגופות בדורות אחרונים ומתקשים להזיז ישבניהם מכסאותיהם לא חזינן לחייב בריקודים ויש להם על מי שיסמוכו [הגהה: כוונתו שיסמכו עצמם וכרסיהם על היושבים לצידיהם- על שכן או קרוב], והמהדרין בריקודין בסעודה תבוא עליהם כוס נוספת של יין. וריקודין עדיפי טפי לפני הסעודה ולא אחריה מפני הצרבת. 


השותה יתר על המידה חייב מיטה מדברי סופרים, וכל החייב מיטה מתכפר לו בתיקון כרית. 

אנונימי (2)


זה לפרויקט השטותגעזלאןאחרונה


פורים בישיבה-אשרי עין ראתה כל אלה!אנונימי (פותח)
איפה זהגעזלאן


מצפה רמוןאיש_בנימיןאחרונה


משבר תורני-דתי: ישיבת ההסדר באפרת נסגרהמושיקו

משבר תורני במגזר הדתי? ישיבת ההסדר 'שבות ישראל' באפרת תיסגר לקראת שנת הלימודים הבאה - כך הודיע היום (א) בצהריים ראש הישיבה הרב יוני רוזנצוויג. 

בדף הפייסבוק שלו הודיע ראש הישיבה על הסגירה וכתב: "בשנתיים וחצי האחרונות עמדתי בראש ישיבת שבות ישראל שבאפרת. ניסיתי להרים את ישיבת ההסדר, למשוך אליה תלמידים לחזון שלי, אך לצערי ללא הצלחה מרובה". 

"בסוף השנה הקרובה הישיבה תיסגר. ברוך ה' יש לי עוד הרבה עיסוקים, אך מן הסתם יתפנה לי זמן בשנה הקרובה, ועל כן אני שולח לחמי על פני המים. אם יש למי מחבריי הצעות עבודה לשנה הבאה, אשמח מאוד לשמוע. שבוע טוב ומבורך". 

הישיבה נוסדה על ידי הרב יהושע בן-מאיר בחודש אלול תשל"ח בתקוע. היא שכנה שם מספר חודשים עד גיוס התלמידים הראשונים לשירות פעיל. את שנתה השנייה פתחה הישיבה באלעזר בתקופה שבה התפרק המושב שהוקם במקום. לאחר תקופה קצרה באלעזר עברה למשכנה הנוכחי באפרת, במקום שמוכר היום כשכונת "גבעת הדקל". 

משנתה החינוכית של הישיבה מתמקדת בלימוד גמרא, הלכה, מחשבה וחסידות. 

בין בוגרי הישיבה שהתפרסמו - מזכ"ל בני עקיבא ומנכ"ל מרכז ישיבות בני עקיבא לשעבר, אלחנן גלט, הרב שמואל לורנץ - כיום ראש ישיבת נחלים ועו"ד שלמה פילבר שהיה ראש לשכת בנימין נתניהו.

 
משבר תורני? נראה שרק משבר ארגוני-שיווקי של הישיבהזדורוב


יש יותר מדי ישיבות קטנותנפתלי הדג
רוב הישיבות החדשות קורסות אחרי שנה שנתיים, הגיוני שזה יקרה גם לכמה מהוותיקות יותר שלא הצליחו לרדןף מספיק טוב אחרי תלמידים.
יש הרבה סיבותמורדי דצק

יש הרבה סיבות למה ישיבה יכולה להסגר: חוסר ענין של תלמידים במשנה החינוכית של הישיבה, אי יכולת של הישיבה להזמין תלמידים חדשים. סגירה של ישיבה אחת לא מלמד בהכרח על משבר בציבור. אם היו נסגרים הרבה ישיבות או כל שנה נסגרים כמה היה על מה לדבר. בסופו של דבר מה שקובע זה כמה תלמידים בסך הכול הולכים לישיבות וברוך ה' המספר הזה בגדילה (אם כי לא בהכרח מספיקה). לכן לתלות סגירה של ישיבה אחת במשבר של הציבור זה נראה לי קצת מוגזם.

 

ורק כדי לסבר את האוזןנפתלי הדג
בגוש עציון לבדו יש עוד שישה מוסדות תורניים גבוהים דת"לים.
^^^ מה גם שהישיבה מדשדשת שנים רבות מאודעוגי פלצת

נדמה לי שהמעבר שלה לגבעות בזמנו התחיל את המשבר הזה

שום משברצבי-ליזציהאחרונה

פשוט יש תחרות גדולה והמון ישיבות, והתהליך כרגע זה ישיבות ענק ולא ישיבות קטנות.

דרושים סטודנטים ובחורי ישיבות להתנדבות מדהימה בליל הסדר ביפועזרה לחבר
חברים, אנחנו זקוקים לעזרתכם! אנא שתפו הלאה!

בפסח הקרוב נקיים ביפו ליל סדר הגדול בישראל ל-1600 עולים מאתיופיה בסיוע של עשרות מתנדבים מכל רחבי הארץ.

מדובר באירוע שנותן כח עצום לקהילת העולים ושמסייע בקליטה ובהשתלבות בחברה הישראלית למשפחות רבות שאינן יכולות לקיים את הסדר בעצמן.

אז איך אתם יכולים לעזור?

1. *התנדבות* -- אנחנו זקוקים למתנדבים ומתנדבות נוספים שרוצים להיות חלק (אנחנו מסדרים לכם כמובן את הלינה האוכל וכו'). מי שמעוניין להנדב נא ליצור קשר עם מוריה 0549418959

2. *תרומה* השגנו כבר את רוב המימון לאירוע אך כדי שנוכל להיענות לכל העולים אנו זקוקים לעזרתכם! בזכות תורם נדיב כל שקל שתתרמו יוכפל פי 2 כך שההשפעה כפולה. אנא תרמו כמה שאתם יכולים, אפילו סכום קטן נחשב! לתרומה: www.causematch.com/?p=1292

תודה על שותפותכם! בבבקשה העבירו הלאה ועזרו לנו להצליח!

עדי גינזבורג,
צוות פרוייקט "עולים בהצלחה"
052-5682515
ישיבה או צבא?????אנונימי (פותח)

בס"ד

אהלן,

אני שמיניסט,לא יודע מה להחליט... אשמח לקבל עזרה למה ללכת - ישיבה או ישר לצבא.

מה זה נותן לי ללכת לישיבה??? זה לא בזבוז זמן??? 

ממש לא בזבוז זמןצבי-ליזציה
זה אפילו כיף.
אין שאלה שרות צבאי הוא חובה השאר בחירהרוןארזי

מה זאת אומרת שרות צבאי כן או לא? 
ברור ששרות צבאי הוא חובה עפ"י חוק. המטרה הגנת המדינה אך גם, אחרת מי יאבטח את ההתנחלוית? 
למה שבחור חילוני יהיה חייב להתגייס ולך תהיה בחירה להתגייס או לא. 
חילוני שממשיך ללימודים קודם כל נותן 3 שנים מחייו למדינה ואח"כ פונה ללימודים. 
אינך שונה ממנו כמובן. שניכם בחורים אזרחים באותה מדינה. 
מכאן ששרות צבאי מלא בצבא הוא חובה לכל אזרח.
על בנות דתיות (פטורות) ונוער מהמגזר הערבי נשוחח בהזדמנות אחרת. בעיקרון, לדעתי, גם חייבים בחוק (לא בהתנדבות) לתת שרות מלא למדינה.   

למה אתה רוצה ללכת לצבא? מה המטרה שלך?לשם שבו ואחלמה
אחי, בשביל מה אתה חי? בשביל להעביר ת'זמן?ישי .א.

מה המטרה שלך בעולם?
בשביל מה אתה פה?

מה זה להיות דתי?
למה חשוב להיות דתי?

מי אמר שהדרך של הדת"ל היא הנכונה?

למה בכלל לעשות צבא?

 

לך לישיבה תלמד קצת. תבין מה אתה עושה פה, כדי שכל החיים שלך לא יהיו בזבוז זמן אחד גדול!!

אחי, זה ממש אשליה לחשוב שזה בזבוז זמןאביחי מנחם
אפשר להתפלסף שעתיים ולהסביר את היתרונות שבישיבה. אבל תכלס, תחשוב איפה אתה רוצה להיות עוד 10 שנים, באיזה מצב רוחני, ולפי זה תחליט.
אל תלך לישיבהאריק מהדרום
אם אין לך מושג למה ללכת אליה.
אם לא עשית בירור עם עצמך למה ללכת לישיבה פשוט אל תלך.
יש הרבה מאוד סיבות למה ללכת לישיבה, זה לא בזבוז זמן ובתנאי שאתה יודע למ אתה עושה את הצעד הזה.
אני יכול לתת לך תשובות למה כן ללכת אבל חשוב שתעשה את הבירור הזה עם עצמך אחרת זה יהיה חיצוני.
יש המון צדק במה שהוא כותבהרוזן!
לדעתי בכל זאת חשוב מאוד ללכת לישיבה, ומקסימום - לעשות שם את הבירורים האלה.
אם שם יתברר לך שיותר נכון ללכת ישר לצבא - עשה זאת, ובכל הכוח. אבל הרבה פעמים דווקא בישיבה יותר קל להבין את החשיבות והמשמעות של הלימוד בה, ולהגיע לבירור אמיתי של העניין...
בכל אופן, יש נקודה שלגביה אני ממש ממש מסכים - חובה, חובה, חובה - לעשות בירור פנימי, אמיתי, ועמוק, הרבה יותר מאשר מה שאפשר בעזרת פורומים.
וגם זה יכול לעזור. אבל חייב להתלוות לבירור פנימי ואמיתי מתוך עצמך
מה המשמעות של החיים שלך?arixon
ישיבהמלכישוע
כדי שבהמשך החיים חיי תורה ומצוות יהיו חשובים לך חשוב מאוד ללמוד כמה שנים בישיבה
הצבא יכול לחכות, אבל אם תלך ישר לצבא סיכויים אפסיים שתלך אחכ לישיבה
טוב תודה רבה לכם !!!!!אנונימי (פותח)


ללכת לישיבהיש בי אהבה ו..
אתה בגיל שברור שאתה לא לגמרי מבין ומחובר לעולם הישיבות והעולם התורני, אבל זו לא סיבה לא ללכת לישיבה. אדרבה, שם תלמד והעולם שלך ייפתח, תרחיב אופקים, מה גם, תחשוב שאם עכשיו תתגייס לצבא רוב הסיכויים שלא תחזור לישיבה- אחכ מתחתנים נולדים ילדים וזה כבר לא יהיה אותו דבר, לא יהיה לך את הזמן הזה בלי דאגות בלי לחצים- חופש מוחלט להתרכז בעולם הפנימי שלך. וגם אם עשית טעות וישיבה זה לא בשבילך, לא קרה כלום, לא ״בזבזת״ שנה, לדעתי זה סיכון ששווה לקחת כי אם תתחבר לזה תרוויח בגדול. הרווי הרוחני של השנים הללו נשאר בך לאורך שנים רבות, נותן לך בסיס ושאיפות ומגבה אותך בחיים שלעיתים אינם קלים ומעמידים אותנו במבחני אמונה.
אחלה תןדה רבה בעזאנונימי (פותח)


בעז"ה אני ילך ...אנונימי (פותח)


כל הכבוד לך על ההחלטה! בהצלחה רבה בעז"ה!arixon
בד"כ עוברים תהליך לא פשוט בישיבה.
בהצלחה!
חשוב מאודהרוזן!
שזה יהיה מתוך בירור פנימי אמיתי... ולא כזרימה אחרי רוב הדעות בפורום, נגיד.
נחשוב יחד מה יותר חשוב היום לעם ישראלמ.ג.

מצוה גדולה לשרת בצבא ישראל. מקיימים בכך גם מצוות כיבוש הארץ, וגם עזרת ישראל מיד צר והצלת נפשות כפשוטו.

כאשר הצבא נלחם, הרי מי שאינו שותף, עליו נאמר "כי לא באו לעזרת ה' בגיבורים".

אלא שלצערנו, כבר שנים רבות שהצבא נלחם מתוך מדיניות של "איפוק" ו"הבלגה". מלחמה מתוך בלבול ערכי מוסרי, שאינו מבדיל בין חיי העם שלנו לחיי האוייב, אינו מבדיל בין טוב לרע, ואינו מבחין בין צדיק לרשע.

צורת הלחימה נובעת, מכך שקובעי המדיניות בצבא, יאנם בטוחים בזכותנו על מלא רוחבה של הארץ, ומנותקים מההבטחה האלוקית "לזרעך אתן את הארץ הזאת".

מאחר וזה המצב, הרי חשוב תיקון שורש, והוא הוספת כוחות רוחניים באומה. כוחות תורניים, המבינים את חשיבותה של הלאומיות בדורנו ובכל דור.

לכן, תביא הרבה יותר תועל לעם ישראל אם תלך לישיבה.

מסכים בגדולהרוזן!אחרונה
מלבד הנקודה של השלכת האחריות על קובעי המדיניות במדינה.
כולנו אשמים בזה, כי זה מגיע על רקע זה שהעם לא מספיק חדור בתורה. אל תאשים את קובעי המדיניות. עלינו לקחת אחריות, כולנו.
כי כולנו אשמים. זה חטא לאומי, לא של אדם זה או אחר
שאלהאביחי מנחם
כבר לא מעט זמן יש לי רצון מאוד גדול ללמוד מורה נבוכים.
הבעיה היא שאני שמיניסט, ושמעתי שהספר מאוד עמוק ובחור שלא למד הרבה יכול להתבלבל ולא להבין כראוי ולעשות נזק לעולם הרוחני שלו.
האם בכל זאת כדאי? אולי עם איזה פירוש או שיעורים באינטרנט?
תודה לעונים!
(אין לי מטרה להפוך את השרשור הזה לדיון במהות הספר ובשאלה האם בכללי כדאי ללמוד אותו או לא)
תשובה והצעותאנונימי (2)

זה ספר יחסית עמוק.

כדאי להתייעץ עם אבא/ רב שלך- אם זה באמת מתאים או כדאי להרחיב את הבסיס שיש.
כדאי לבדוק- לרב שרקי יש וודאי שיעורים או הכוונות בנושא. 
כמו"כ יש לרב קוק ספר "לנבוכי הדור"- שווה לעיין גם בו.
בהצלחה!

ספר קשה אבל אפשרינפתלי הדג

שלוש אופציות:

א. לימוד מתוך שיעורי הרב שרקי שאמורים להיות ממש מעולים.

ב. לימוד עצמאי - במצב כזה, חשוב לשים לב אל איזה תרגום ניגשים. התרגום הישן (כריכה שחורה\חומה) מלא ובלתי אפשרי, התרגום של הרב קאפח (כריכה לבנה, הכי נפוץ) די קשה. בעיני, התרגום הכי טוב ונהיר בעיני הוא תרגומו של מיכאל שורץ בהוצאת אוניברסיטת ת"א. זה נטו רמב"ם, אין מה לדאוג לסילופים... מעבר לזה, יש על הספר מהדיר מעולה שמסביר הקשרים.

ג. לחכות קצת, מפעל משנה תורה עובד על הוצאת תרגום חדש למו"נ + ביאור. מהכרותי איתם, הם לא יוציאו מתחת ידם דבר שאינו מוגמר. אפשר להציץ להם בפייסבוק ולראות.

 

בד"א אוסיף שלא כל פרקי מו"נ אקטואליים לקרוא בן זמננו - חלקים גדולים ממנו עוסקים בעניינים לשוניים שהיו מאוד אקטואליים לאדם שהתמודד עם הפליסופים הערבים בימי הביניים אבל לנו יראו כטרחנות מיותרת. לפני תחילת הלימוד, שווה לבדוק בנוגע לזה.

מעבר לזה, מעט בקיאות בפיסולופיה בת זמנו של הרמב"ם תועיל מאוד בלימוד.

סתם לידע כלליmatan

שמעתי מהרב שרקי שהעיד על עצמו שהוא לא יורד לסוף דעתו של הרמב"ם במו"נ, גם אחרי 40 שנה של לימוד.
הוא מעביר שיעורים ויש שיעורים על מו"נ שלו במכון מאיר, אבל זה באמת ספר עמוק, שלא ברור בדיוק

לגמרי גם לגדולים וטובים.
כדי להבין את השקפת הרמב"ם בדרך מסודרת יותר ויעילה יותר עדיף ללמוד את ה"הקדמות"(הקדמה לפירוש המשנה, הקדמה

לפרק חלק, הקדמה למשנה תורה) ואת האגרות(אגרת תחית המתים, אגרת השמד ואגרת תימן) שם אפשר לראות הרבה הרבה

השקפה של הרמב"ם בלי להיכנס למבוכה של מורה נבוכים.
כך קיבלתי מהרב שרקי.
 

למדת את הדברים הבסיסיים יותר של הרמב"ם באמונה?אדם כל שהוא

הקדמות למשנה/ החלקים האמוניים בהלכות יסודי התורה/ דעות/ תשובה ועוד?

נראה לי כדאי להתחיל ללמוד את משנתו האמונית של הרמב"ם מהספרים ההם.

 

אני מניח שיש אנשים שמתאים להם ללמוד מורה נבוכים בשמינית, אבל נראה לי שזה תלוי מאוד במיהו האדם, ולרוב האנשים לא הייתי ממליץ.

לא מכיר את השיעורים שנמצאים באינטרנט על מורה נבוכים, על הקדמות הרמב"ם למשנה יש ביאור של הרב שילת, מומלץ.

ממליץ ללמוד עם חברותא בוגר שכבר למד אותו ובקי במשנת הרמב"םימ''ל

הרמב"ם כתב את הספר מורה נבוכים בשביל תלמיד שלו, ר' יוסף ן' יהודה, והוא מדגיש בכמה מקומות שהוא מיועד לאנשים בעלי רקע מסוים (גם תורני וגם מדעי וכיום גם רקע בהיסטוריית הפילוסופיה כי יש דברים שהם לא רלוונטיים ויכולים ליצור בלבול גדול). בנוסף גם השפה שלו קשה. כדאי לפני שלומדים אותו להכיר את משנת הרמב"ם לפחות באופן בסיסי (=הקדמותיו למשנה ואגרותיו המרכזיות).

 

בהצלחה!

תודה לכולם. עזרתם מאוד!אביחי מנחם
שמעתי שהרב טאו ממליץ ללמוד את חמישים הפרקים הראשוניםטוביה3

הוא טוען שכל בחור שמתחיל ללמוד בישיבה צריך לדעת אותם.

שמעתי כך בשמו לגבי כל השער הראשוןאביחי מנחם
מפי תלמיד של הרב מוטי נחמני שהוא תלמיד של הרב טאו
למה אתה רוצה ללמוד את זה?אריק מהדרום
אני תמיד מרגיש שכל פעם שאני לומד משהו מהרמב"םאביחי מנחם
(השקפתי) הוא קולע בול לתשובה שחיפשתי. לא יודע אם מה שכתבתי מובן, אבל כך אני מרגיש. והרבה זמן יש לי את הרצון הזה ללמוד את משנתו על הסדר וחשבתי שנכון ללמוד מו"נ. על פי התשובות כאן בעז"ה אתחיל מההקדמות והאגרות.
גם אני הרגשתי ככהאנונימי (3)
מורה נבוכים הוא שונה. נראה לי שגם תרגיש שעונה לך בצורה מדויקת אך גם יהיו מקומות שלא יסתדר לך. הוא ספר לא קל שקשה להגיע לעומקו. התאים לנבוכים באותו דור בגלל הפילוסופיה, לדור שלנו פחות , אולי אפילו יוצר מבוכה. לא בכדי הרמב"ם לא רצה שכל אחד יקרא ממנו. כדאי באמת להתחיל מהקדמת הרמב"ם למשנה; האגרות וכיו"ב
בנוסף להקדמות ולאגרות..אדם כל שהוא

יש פרקים רבים במשנה תורה שיש בהם את משנתו האמונית של הרמב"ם.

[יש הרבה חפיפה בין התכנים שלהם, לתכנים של ההקדמות].

יש חוברת של הלימוד היומי באמונה, בשם "פרקי אמונה במשנה תורה", שמרכזת את הפרקים האלה.

על המופיע שם, יש להוסיף את הלכות תשובה. [הם לא כללו אותם, כי הם צירפו אותם לחוברת של אורות התשובה].

 

אתה יכול ללמוד בחוברת הזו עצמה [יש שם גם את הביאור של מפעל משנה תורה, וגם ביאורים והרחבות שלהם], או לראות מה נכלל שם, [מופיע גם בקישור הזה - http://www.yeshiva.org.il/midrash/?cat=1698 , אבל בסדר הפוך], וללמוד בספר אחר.

יש לו תירגום לא מוכר שמאפשר הבנה הרבה יותר טובהלשם שבו ואחלמה
הרי במקור הוא נכתב בערבית,
חלק מהקושי בהבנה הוא בתרגום.
אם זה חשוב לך פנה אלי באישי
אתה מתכוון לשוורץ?ימ''ל

בכל מקרה, אני הייתי נזהר ממנו...

אני לא זוכר את השם שלו, אני יכול לברר, בכל מקרה שמעתי עליולשם שבו ואחלמה

המלצה מתלמיד חכם שאני סומך עליו. 

בהוצאה של האוניברסיטה העבריתימ''ל

גם אני ממליץ עליו, אבל בתור הרחבה ולא בתור לימוד ראשוני ולא לבחור צעיר (ההשקפה שלו השפיע על התרגום והביאורים, הנזק שיכול להיגרם נראה לי גדול מהתועלת).

כדאי לנסות את "דיבור ומחשבה"עוגי פלצת
של הרב שלמה טולדאנו

עם פירוש בלשון עכשווית והסבר של ענייני מדע
פילוסופיה וחכמות הרלוונטיים לכל עניין

ללמוד לבד ישירות מתרגום (כל תרגום) בשלב כזה זה
קשה מדי, צריך להתרגל במושגים ומשמעותם
בלשונם הפילוסופית של הראשונים בכלל והרמבם בפרט
הרמב"ם הוא שיטה.לך דומיה תהילה

ומורה נבוכים נכתב בסוף ימיו.

כלומר, אחרי שנחתם המשנה תורה, פירוש המשניות ואחרי רוב האגרות.

הרבה פעמים הוא מפנה אליהם.

 

הדברים בנויים על יסודות קדומים, כך שמי שלא הקדים את ההקדמות, לא יבין את התוכן כמו שצריך. 

 

אם העיקר הוא הספר, הכי נכון להתחיל להתחיל על הסדר את שלושת ההקדמות למשנה, את ספר המדע ואת שלושת האגרות המרכזיות.

 

הרמב"ם בעצמו כותב בתחילה המורה נבוכים תנאים חמורים ללימוד בו (ובמקור הוא בכלל תכתובת לתלמידו ר' יוסף, מה שנותן פרופורציה לתוכן...)

מורה נבוכים.מפזם השאלות
אני חייב להגיב לכמה מהתגובות פה על מורה נבוכים.

א. מורה נבוכים לא נכתב ליוסף בן יהודה. אלא הוא נכתב גם ליוסף בן יהודה. הרמב"ם במכתב לתלמידו כותב שהוא כותב "לך ולדומיך" - ולא רק ליוסף בן יהודה.

ב. מי שאומר שמורה נבוכים נכתב רק לדורו, הוא טועה טעות חמורה. הוא גורם נזק בעיקר לעצמו, אבל גם לרמב"ם. כמו שהוא כתב בצוואה. "תזיקני ולא תועיל לעצמך". מורה הנבוכים, או בלשון מדוייקת יותר - הוראת הנבוכים - באה ללמד נבוך. אולם מיהו הנבוך? מהי דמותו של הנבוך?
הרמב"ם אומר אין לך אדם שהוא לא נבוך במשהו, כל אדם שיש לו ידיעה מועטה בתורה, וידיעה מועטה במטאפיזיקה, כאשר יקרא בתורה פסוקים קשים -יד ה' , וירד ה', פני ה', בהכרח שיהיה במבוכה מסויימת בין התורה לשכל ולדעת.

בנוסף - הרמב"ם אומר שכדי שהאדם יקבל עליו עול מלכות שמים בנוסף על עול מצוות, עליו לקיים 3 מצוות ("יחוד ה' אהבתו ותלמודו" הלכות קרית שמע זהו עול מלכות שמים של ר' יהושוע בן קרחה)-. עליו לדעת בהוכחות - תלמודו יחודו, על תלמודו ויחודו הוא מעיר בהלכות יודי התורה - ודורש מן האדם לדעת בהוכחות "שהוא ממציא כל הנמצא" וש "אלוה זה אחד הוא" במורה הוא מרבה להביא הוכחות מהמציאות כפי שהובנה בימיו, ולסלק הגשמה = יחודו, כדי שהאדם לא יהיה עובד אלילים.

בנוסף אהבתו - שזה הדבר המרכזי מאוד אצל הרמב"ם וזה לימוד מעשה בראשית - במורה נבוכים הוא מבאר את הדרך של האדם לקיום מצווה זו.

כלומר חוץ מזה שמורה נבוכים מורה את הנבוכים בין התורה לשכל, הוא מבין ספרי האמונה החשובים שיש ביהדות, שבלעדיו, לשיטת הרמב"ם - אדם לא מקבל עליו עול מלכות שמים כראוי, ואפילו עובד אלילים.

כדי שיהיה לך רקע להבנת דברי הרמב"ם תלמד בהתחלה את ההקדמה לפירוש המשנה, לאחר מכן 8 הפרקים. לאחר מכן פרק חלק. לאחר מכן הלכות יסודי התורה חוץ מפרקים ה-ו. ורק אז תיגש למורה נבוכים בהוצאת אוניברסיטת תל אביב של מיכאל שוורץ.הוא תרגם לשפה בת ימינו. אני לא רואה צורך שתלמד עם רב, אלא אם כן אתה ממש לא מבין. והיות ואת מורה נבןכים א"א להביןבאמת בפעם אחת, (אתה יכול לחשוב שאתה יודע)תחזור על המורה עוד פעם בתרגום של הרב קאפח כי הוא הכי מדוייק למקור.
ללמוד בלי רב זה כמו לשחק בגג בלי מעקה...אנונימי (4)


וזהו שזה טעות. מורה נבוכים הוא לא גג ללא מעקה.מפזם השאלות
יש לו מעקה חזק מאוד. זה שאנשים מפחדים לטפס לגג זה מתוך פראנויה שהם יפלו בלי שהם יודעים מה זה.
הכי הרבה.. כשיש שאלות תמיד אפשר לשאול..
עשיתם את מורה נבוכים מינימום כמו לימוד של ביקורת המקרא, או לימוד ספר כפירה.
זה ספר אמונה. ואפילו אחד מספרי האמונה החשובים ביותר שיש ביהדות.
זה לא ספר כפירה...אדם כל שהוא

אבל הרמב"ם עצמו הזהיר מאוד מהסכנה בעיסוק בדברים אלה לאדם שלא מוכן להם בפרקים לב-לד בחלק ראשון במורה נבוכים.

"לא מפני שיש בהם רע נסתר כמו שחושבים הסכלים"

 

"דע כי ההתחלה [כלומר: שיפתח האדם ראשית לימודיו ותחילת השכלתו במדע זה - הרב קאפח] במדע זה מזיק מאוד כלומר: מדעי האלוהות, וכן ביאור עניני המשלים הנבואיים וההערה על ההשאלות המשומשות במשאות  אשר ספרי הנבואה מלאים מהם, אלא ראוי לחנך את הקטנים ולהניח מוגבלי ההבנה כפי יכולת השגתם. 

 

ומי שנראה שלם ההבנה מעותד לדרגה הנעלה הזו, דרגת העיון ההוכחתי והלמידויות השכליות האמיתיות, יש להרימו לאט לאט עד אשר יגיע לשלמותו, או על ידי מעורר אשר יעירהו או מעצמו. 

אבל אם יתחיל במדע הזה האלוהי, לא רק שיגרום בלבולים בלבד בדעותיו, אלא אף כפירה מוחלטת, והרי הוא דומה לדעתי כמי שמזין את הנער היונק בלחם חטה ובשר ושתיית יין שהוא ימיתהו בלי ספק, לא מפני שהם מאכלים רעים ובלתי טבעיים לאדם, אלא בשל חולשת הניזון בהם מכדי לעכלם כדי שתושג בהם התועלת. "

 

כל זאת לשיטת הרמב"ם עצמו, שרואה חשיבות מרכזית בעיסוק בעניינים אלה, אבל מזהיר מלשת אליהם בצורה לא נכונה.

יש גם שיטות אחרות, שכל היחס שלהם לנושא הוא יותר מסוייג.

הרמב"ם כתב בהקדמה שלומפזם השאלות
ואני יודע שכל מתחיל מבני אדם אשר אין בידו מאומה מדברי העיון, שהוא ישיג תועלת במקצת פרקי מאמר זה.
אבל השלם מבני אדם, הדתי הנבוך כפי שהזכרתי, הוא ישיג תועלת בכל פרקיו, וכמה גדול חשקו בו וכמה ערב הוא לאוזניו.
אבל המבולבלים, אשר כבר נתטנפו מוחותיהם בדעות הבלתי נכונות ובדרכים המטעים, ויחשבו אותם מדעים אמיתיים, ומדמים שהם בעלי עיון ואין להם ידיעה כלל בשום דבר הנקרא מדע באמת - הם יירתעו מפרקים רבים ממנו, ומה מאוד יקשו עליהם, כי לא יבינו להם עניין, ועוד כי מהם יתגלה פסולת הסיגים שבידם, שהם סגולתם ורכושם המיועד לאידם.

אין בלימוד מורה נבוכים סכנה, אבל הרמב"ם אומר שאם תאמר לאדם, במשהוא שהוא הורגל לחשוב בו בצורה אחרת, הוא ירתע מלקבל את דבריך. ולכן צריך הדרגה.
בנוסף אם אדם רוצה לדעת את כל מה שעומד מאחורי כל מילה עליו לדעת פיזיקה אריסטוטלית ומטאפיזיקה של אריסטו.
מורה נבוכים הוא ראשי פרקים של אותו דבר שאסור ללמוד אותו אם אין לך הכנה מוקדמת, הן גופנית והן נפשית. אבל הוא לא הדבר עצמו.
אבל ברור שאם אין לאדם השכלה בענינים אלו הוא יבין פחות אבל אין בזה סכנה. והרמב"ם לא דיבר על המורה. הוא דיבר על מעשי מרכבה שצריך בשבילם הכנה. אבל המורה הוא ראשי פרקים שגם הם מוסתרים מההמון. ולכן אין בעיה ואין סכנה.
בחלקים מהמורה, הרמב"ם עוסק ב"עיון הוכחתי"..אדם כל שהוא

וב" ביאור עניני המשלים הנבואיים וההערה על ההשאלות המשומשות במשאות  אשר ספרי הנבואה מלאים מהם".

הוא משתדל לרמוז חלק מהדברים, ולא לומר הכל בפירוש, אבל הוא עוסק בזה, כך שאזהרות שייכות גם לכאן, לפחות במידה מסוימת.

לא. יש הבדל בין המדע האלוהימפזם השאלות
לבין ראשי פרקים מפוזרים במקומות שונים ומוסתרים. הרמב"ם כתב את זה ככה כי לפרסם ספר במדע האלוהי לציבור ולהמון בדברים מפורשים אי אפשר.
וגם בין לבאר שמות משותפים.. שזה לא מדע אלוהי בכלל.
אני לא אומר שכל מה שנמצא במורה נבוכים הוא מהדברים..אדם כל שהוא

שהרמב"ם הזהיר מהם.

ביאור שמות משותפים הוא לא, אבל דברים אחרים שפירטתי, כן.

ונכון שהרמב"ם ניסה להסתיר חלק מהדברים, אבל לדעתי הוא לא עשה את זה כדי לאפשר לספר להיות שווה לכל נפש, אלא כדי לצמצם את הנזק למי שהדברים לא מתאימים לו וילמד בספר, וכן מסיבות שקשורות לדרך העברת הדברים גם לראויים להם [ומסיבות נוספות].

אני לא יודע איך אתה מגדיר את המורה..מפזם השאלות
ואיך אתה מגדיר "דברים שפירטת"
אני יודע אני יודע איך הרמב"ם הגדיר אותם בדבריו המפורשים. ממליץ לך בחום לקרוא שוב את ההקדמה של הרמב"ם למורה. אני יחזור ויבאר את דברי.

אנחנו אומרים שמי שיבין את העומק של המורה זה מי שיש לו השכלה תורנית ומדעית אריסטוטלית. בהכרח מי שאין לו אותם הקדמות לא יגיע לאותם עומקים שבשבילם ובגללם הרמב"ם כתב את פרקי האזהרה שלו (חלק א פרק לג-לד.) עומקים מחשבתיים שהם רק ראשי פרקים מפוזרים במקומות שונים.
הרמב"ם תכנן את זה כך בכוונה. הרמב"ם מסביר שהוא יכול לומר משהו אחד, ואדם שאין לו הקדמות מסויימות וצורת חשיבה מסויימת, יבין את אותן מילים בצורה אחרת. זוהי החוכמה של המורה שגם שאדם חושב שהוא הבין, ככל שהוא מעמיק בצורת החשיבה של הרמב"ם במורה, הוא מבין שהוא לא מבין.

לכן אני אומר שבפרקי האזהרות הרמב"ם לא מדבר על איסור ללמוד את המורה, אלא את הסתרים שבמורה שזה בהכרח חייב להיות אחרי ידע והקדמות והכנות. הרמב"ם המסודר של המשנה תורה, בנה ככה בכוונה את ספרו. אדם ללא הכנות ישיג תועלת "במקצת פרקי מאמר זה", מקצת שאין בו כדי נגיסה במדע האלוקי, ומתוך כך אינו צריך בהכנות כמו שהרמב"ם דורש במי שלומד מעשי מרכבה.
דברים שפירטתי-אדם כל שהוא

"עיון הוכחתי"- הרמב"ם עוסק בו בצורה גלויה בחלק שני ממורה נבוכים.

"ביאור עניני המשלים הנבואיים וההערה על ההשאלות המשומשות במשאות  אשר ספרי הנבואה מלאים מהם" הרמב"ם עוסק בו, ומעלים חלק.

מופיע בהקדמה שיש דברים שיכולים להועיל גם למי שלא שייך לקבוצה שהספר בעיקרו נועד לה, אבל את הטענה, שאין במורה הנבוכים דברים שעלולים להזיק למי שלא ראוי להם, לא ראיתי כתובה בהקדמה. אלא היא פרשנות שלך.

[וחלק מהבעיה שעלולה להווצר לדעתי, זה שאנשים לא מבין את מה שהרמב"ם רצה שלא יבינו, אבל מדמים שהם מבינים, ומייחסים לרמב"ם דברים שלא עלו בדעתו].

תודה על התשובהאביחי מנחם
רק למה הלכות יסודי התורה בלי פרקים ה'-ו'?
כי הם מדברים בנושא הלכתי. לא מחשבתי.מפזם השאלות
גם לי היה את הרצון הזה. אז למדתי חלק קטן כי לא הגעתי רחוק..א"י זה קשה

אבל זה הוסיף לי המון. האמת שאני חושב שאל הרמב"ם מתנקזים הרבה אנשים שכלתניים קיצוניים כי הוא כנראה היה סוג של כזה, ולפי דעתי הוא לא עונה על כל הצרכים שיש ליהודי והוא גם בהרבה מקומות נמצא בגישה קוטבית לכל חכמי ישראל האחרים.

תכל'ס אני מאוד ממליץ. אני אישית לא חושב שהרמב"ם מושלם אבל יש בו המון. 

ואל תתייחס להפחדות מהסוג שציינת. אתה זה שאחראי על העולם הרוחני שלך ואם תבחן כל דבר ולא תתייחס לשום דבר כמובן מאליו או כדעה שאי אפשר לחלוק אליה אני בטוח שהוא יוסיף לך המון. 

 

ואני ממש ממליץ על מהדורת שוורץ של אונ' תל אביב למרות שזה נשמע מפחיד הוא בסדר גמור ממה שראיתי ומעדויות ששמעתי. 

ואני גם ממליץ לא ללמוד עם פירוש. לא שיעורים ולא כלום. כי כל אחד לוקח את הרמב"ם למקום שלו. אז כדאי שגם אתה תעשה את זה בתנאי שתבטיח לעצמך שלא תהיה קיצוני ותבין שהרמב"ם הוא לא היחיד בעולם. 

 

ממש מומלץ ללמוד, יתן לך מחשבה בהירה והגיוניתזדורובאחרונה

ורק יתרום לעולם הרוחני שלך.

לא הגיע הזמן להחזיר את השם לקדמותו?קמנו ונתעודד

בס"ד

 

רק תוהה..

 

@Admin

לא זוכר מה היה השם המקורימשה


בני הישיבותצבי-ליזציה


טופלמשהאחרונה
האם יש ישיבה דתי לאומי ספרדי?אנונימי (פותח)
יש בבת יםאבינו מלכנו!

יש בבת ים ישבה של הרב דוד חי הכהן תלמידו של הרצי''ה!

אור וישועה- חיפהאביחי מנחם
מצפה יריחו, לא? כך הבנתיג'נדס

אבל קח אותי בע"מ.

בקרנ"שנפתלי הדג
הבנתי שיש אווירה ספרדית חזקה - בעיקר מצד התלמידים.
טפחות,שדרותאיש_בנימין


ישיבת הרב בוצ'קואריק מהדרום
אדרת אליהו אאל"טנפש חיה.
אדרת אליהו. אבל זה ספרדי?קמנו ונתעודד

בס"ד

 

הרב בוצ'קו אחד הייקים לכאורה

אמת, אבל האופי של הישיבה מושפע מהתלמידים שבהנפש חיה.

ורובם הם מצרפת/ תוניס/ אלג'יר/ מרוקו- כאלה שנותנים לזה צביון ספרדי, חם, פשוט. 

אייי |נאנח|קמנו ונתעודד

בס"ד

 

איפה הימים שיהודי צרפת היו ייקים ברובם, והחדשים היו הפולנים שרק הגיעו. היום גם כאלו וגם כאלו כבר כמעט אין.

 

|מתרפק על דברים שהיו בערך כשסבא שלי היה ילד|

[מעורר ימים אפלים משהו...שוין]נפש חיה.


דווקא בדיוק לפני הימים האפלים ההםקמנו ונתעודד


פרדון. נכוןנפש חיה.


"כוכב יעקב"צבי-ליזציהאחרונה

יש להם גם בראש העין, שזה אפילו ערסי משהו.

ישיבת שילה החדשהסוג'וק


מצפה (רמון)בחורצ'יק


האם אפשר לעשות אפיית מצות כשרת לפסח ברחובה של עיר?מושיקו

בקשר לפרוייקט הזה

 

/News/News.aspx/319244

ברמה העקרונית זה אפשרי אבל זה מסובךdavid7031

זה מסובך משתי סיבות 

אחת- התנאים הפיזייים. על פי ההלכה (לפחות לכתחילה ובחלק מהמקרים גם בדיעבד) צריך לאפות את המצות במקום סגור וקר וכנ"ל המים והקמח לפני האפיה

שניה- האופים. לדוגמא "ומנהגנו כהיום לרחוץ אשה הלשה את ידיה וכן הכלים שלשין בו לאחר שעשו בו שנים או ג' עיסות עד שלא יהיה מהתחלת הלישה יותר משיעור מיל וכן המגלגלים ישגיחו אם מודבק בידיהם עיסה וירחצו ידיהם ג"כ משיעור מיל לשיעור מיל וכן ישגיחו על עצים המגלגלין והרעדליך שיהיו נקיים ולהחליפם או לגרד החמץ מהם בזמן הנזכר וכן הסדינים שמכסין בו השולחנות ג"כ מחליפין אותן בזמן הנזכר ובמקום שעורכין על השולחנות מגרדין אותן בזכוכית בזמן הנזכר וכתבו האחרונים דהמנהג הנכון להיות שני אגנים ללוש בהם ובעת שלש בהשניה יהיה איש אחד מוכן לרחוץ הראשונה ולנגבה היטב וכן חוזר חלילה והמנהג הנכון להעמיד משגיח בבית אופי המצות להשגיח על הכל כי רבה המכשלה מאד:"        רוב האנשים לא בקיאים בהלכות מצות

תלוי ברמת הכשרותטוביה2

מעיקר הדין בצק צריך לשהות לפחות הילוך מיל כדי לתפוח (במצות של אשכנזים זה לא באמת תופח אף פעם וזה עיקר שהאלה על כשרותם). אבל אנחנו מחמירים הרבה יותר מזה - ואחת החומרות היא שלא יהיה כלל בשמש כי היא מחממת.

לכן אע"פ שמעיקר הדין אפשר לעשות זאת - לא מומלץ לאפות בחוץ בעיקר לא במיזם כזה שפונה לכתכילה לאלו שלא יודעים היטב הלכה

(זאת בנוסף לכול הדינים שהובאו לפני)

קצת מופקר להכניס ככה ספק על מצות בגלל שהן של אשכנזיםזדורוב

אני בטוח שאתה לא היית מקבל כתיבה כזאת כלאחר יד , על ספק בכשרות מצות הספרדים.

 אני מבין שלפחות בשעת הדחק היית אוכל פיתה מבצק של אשכנזים ששה 3 שעות בלי אפיה !

א אני אשכנזי ונהנה מזהטוביה2אחרונה

אין על פסח אצל האשכנזים 

 

ב מצות של ספרדים (בחבורה ולא קנוי ממאפיה) זה הרבה יותר גרוע - התנור (שמיועד למצות אשכנזים) חם מידי ולעתים קרובות מוציאים את זה כשזה מוכן מבחוץ ולא אפוי (בצק ממש וכזה שיכול להחמיץ) מבפנים

אני מכיר יהודי יקר (ת"ח רציני ביותר) שהיה מנצל את זה שאצלם אוכלים את המצות מתוך מפית (למרות שהם לא חבדניקים) כדי 'להחביא שם מצה ספרדית - בגלל שמצות של אשכנזים לא יכולות להחמיץ. עד שפעם אחת הוא היה בחבורה של ספרדים ופתח שם מצה ומצא בה בצק - אז הוא חזר לאכול מצות של אשכנזים

 

בשעת הדחק כן - אבל לדעתי שעת דחק כזו לא שווה את הנזק (בעיקר כי כמו שכתבתי מדובר כאן על אנשים שלא בקיאים ועדיף שיהיה להם ריחוק מאשר שיזלזלו בדיני פסח)

חבר'הה צריך עזרהה!גושקטיףאנינשבע
🔴אחים ואחיות שלנו! עם ישראל!🔴
החלטנו לצאת במבצע❕
'חיבוק פצוע'🤗
•לפצועי הפיגועים של השנה האחרונה•
בשביל זה, אנחנו נשמח מכל מי שיש בידו - שם של פצוע, כתובת, או כל דבר אחר שיוכל לסייע לנו לאתר את הפצועים -
שייצור איתנו קשר.
אוריה - 0505451313
דניאל - 0546369855
קותי - 0556663352
באהבה ובתפילה ששלום ישוב על ישראל
🇮🇱 תנועת ''אור איתן'' 🇮🇱
אם לא הייתם מקבלים שכר בעולם הבאאריק מהדרום
הייתם ממשיכים ללמוד תורה?
בגלל זה הוא "אחר". לא?סוג'וק


הלילה בחבורת הלומדיםאנונימי (פותח)
למדנו בעיון את סוגיית לא ילבש לכבוד פורים.
איכשהו הגענו לשאלה "מה יהיה בימות המשיח, וכי לא יהיו מחלוקות בין הזרמים?"
עניתי "בימות המשיח השאלה לאיזה סקטור ביהדות אתה שייך יהיה בערך כמו לשאול באיזה מקצוע אתה עובד".
מסכימים?

נכתב מאנונימי מחשש לאאוטינג.
למה אתה מתכוון סקטור? יענו ספרדים או אשכנזים?לשם שבו ואחלמה
או דתי לאומי וחרדי?
הוא משהו אחר? לא ברור
גם וגם וגם.אנונימי (פותח)
אז מה ההגיון לחשוב שזה ישאר בימות המשיח?!לשם שבו ואחלמה

הרי החלוקה בין חרדים לדת"ל היא בהשקפה לגבי עניני המדינה

סביר להניח שבתחום הזה יהיו פחות מחלוקות 

(מצד שני גם כשמלך המשיח בא ויעמוד על גג בית המקדש

יהיו כאלה שלא יאמינו שהגיע זמן גאולתם)

 

אבל חלוקה בין אשכנזים לספרדים זה בוודאי שלא יהיה

זה הרי חילול ה' מאין כמוהו שתורה נעשית כמו כמה תורות

תהיה סנהדרין ופסיקה אחת לכל עם ישראל

החלוקה בין דתיים לאומים קשורה לענייני המדינה, אבל זה לא...אדם כל שהוא

רק זה.

יש הרבה הבדלים באורח החיים, והם לא בהכרח תלויים ביחס למדינה.

יש מקום לדון לגביהם מה יקרה שיגיע המשיח.

אין בין העוה"ז לימות המשיח אלא שעבוד מלכויותעוגי פלצת

שתי תשובות בדבר:

 

א. לאורך השנים מתרחש לנגד עינינו תהליך (מצער?) של הטשטשות הגוונים והמנהגים,

כאשר רבים מתחנכים ומתרגלים במוסדות החינוך ובבתי הכנסת למספר מצומצם של שיטות

הלכתיות, מנהגים ונוסחי תפילה.

מפחיד לחשוב כמה מהגיוון הזה יצטמצם עוד 50 שנה למשל

 

ב. כשתקום הסנהדרין תהיה סמכות הלכתית מרכזית. גם בפנים יהיו מחלוקות אבל לפחות

תהיה הכרעה מסויימת

 

ועדיין, לכל עיר ועיר יש את בית הדין שלה, ולא כל עניין (אני מניח) יובא להכרעת הסנהדרין.

 

 

אגב, המחלוקות בישראל בפשטות החלו דווקא מתלמידי ב"ש וב"ה שלא שימשו כל צרכם

והמנהגים השונים בגלל הגלותלשם שבו ואחלמה
בפשטות, לכתחילה ההלכה אמורה להיות אחת...אדם כל שהוא

תורה אחת ומשפט אחד, שיוצא מהמקום אשר יבחר ה'.

בענייני מנהגים, אני נוטה לחשוב שבאמת יש ברכה בגיוון.

 

[ועדיין, אני חושב שלריבוי הדיעות בהלכה יש היום מקום, וצריך לברר מה אמור להיות התחליף לו במצב המתוקן].

נו, וכל עבודה מכבדת את בעליה?גוונא


אפילו זה לא כ"כסוג'וק

כמו שלא חשוב בשבת קודש אפילו המקצוע שלך

 

"וּבְאוֹתוֹ הַזְּמַן לֹא יִהְיֶה שָׁם לֹא רָעָב וְלֹא מִלְחָמָה. וְלֹא קִנְאָה וְתַחֲרוּת. שֶׁהַטּוֹבָה תִּהְיֶה מֻשְׁפַּעַת הַרְבֵּה. וְכָל הַמַּעֲדַנִּים מְצוּיִין כֶּעָפָר. וְלֹא יִהְיֶה עֵסֶק כָּל הָעוֹלָם אֶלָּא לָדַעַת אֶת ה' בִּלְבַד.

וּלְפִיכָךְ יִהְיוּ יִשְׂרָאֵל חֲכָמִים גְּדוֹלִים וְיוֹדְעִים דְּבָרִים הַסְּתוּמִים וְיַשִּׂיגוּ דַּעַת בּוֹרְאָם כְּפִי כֹּחַ הָאָדָם. שֶׁנֶּאֱמַר (ישעיה יא-ט) 'כִּי מָלְאָה הָאָרֶץ דֵּעָה אֶת ה' כַּמַּיִם לַיָּם מְכַסִּים': "

 

כולם יהיו מקובלים.. תרתי משמע

זה שיש הבדל בין עדות זה בגלל שלא היה להם נייד.אקמול

אם היה להם נייד , אז  רבנו תם היה  אומר :" הלו רמבם , הסבא שלי רשי אמר לי פעם ....  מה אתה אומר על זה ? "

 והם היו מדברים ומלבנים את העניין .

 גם אם היתה בעיה וחילוקי דעות בבית הכסת בצפון אפריקה היה מישהו פונה בנייד למהרם רוטנברג ,

 ומישהו באירופא היה ממשיך לשאול את הראש אפילו שברח לצפון אפריקה. וככה לא היו הבדלים בין אשכנזים וספרדים ותימנים .

לא בהכרחסוג'וק

הרבה דברים שונים בגלל אופי שונה ומנטליות שונה ותנאי סביבה שונים לפי אזורים

למשל שעות הפרדה בין בשר לחלב - בארצות עדות המזרח שהן חמות יותר ואוכלים פחות במשך היום, ממילא זמן ההפרש בין הארוחות גדול יותר ולכן נצרכות 6 שעות, לעומת ארצות אשכנז הקרות שאוכלים יותר צפוף

וזה מתבטא בעוד הלכות

אז בנייד היו מסכמים למשל איפה 6 ואיפה מארוחה לארוחהאקמולאחרונה

וככה לעוד הלכות , ואם היו מסכמים ביניהם שאקלים או משהו כזה משנה לדין, אז לאשכנזי שהיה נוסע לצפון אפריקה היה ברור שהוא צריך עכשיו לשמור אחרת וכך לספרדי בכיוון הפוך. וגם הנוסח בתפילה היה בערך אחד .

אני חושב שמדרש רבה עונה על זה.מבקש אמונה

כתוב במדרש בראשית רבה (פרשה לד אות טו)   "ונתתי לכם לב בשר" - לב בוסר של חבירו.

בוסר זה מואס בלשון תרגום.    

 

משמע שאף אחד לא יסתכל על עבודת ה' של חבירו,  מי צודק, מי יותר טוב, וכו' 

כל אחד יהיה שמח בחלק שלו