הרבה קוראים עכשיו לשינוי שיטת הממשל בגלל המצב הנוכחיבא לי בירה

למשל: לאמץ את השיטה האמריקאית שמפרידה היטב

בין הרשויות: הבית הלבן (הרשות המבצעת),

הקונגרס (הרשות המחוקקת), בית המשפט העליון.

 

מה דעתכם?

צריך חשיבה מחדש - כן. אימוץ מודל - לא.הסטורי
צריך לזכור, גם כשמדברים על כלל השיטה וגם על פרטים ממנה (חוק נורווגי, חוק צרפתי, סמכות הרשות השופטת כן/לא להתערב בחקיקה, שטית מינוי השופטים ועוד) שבכל מדינה, יש את מערכת האיזונים והבלמים שבה, שמותאמים (או לא) לצרכים ולמורכבויות שלה.
העתק מודל, עלולה להיות כמו יבוא לא מבוקר של צמח, או בע"ח ממקום למקום, שבו אין לו מאזנים טבעיים ואז הוא פוגע באוכלוסיית המקור.

ספציפית לגבי ארה"ב - המערכת שם הרבה יותר מורכבת. יש מערכת מוניציפלית (שסמכויותה, כולל משטרה, הרבה יותר רחבות ולא תלויות בממשלות מבישראל), על גביה מערכת מדינתית עם מושל, פרלמנט ומערכת משפט וכו' (הרבה מאוד מהחוקים שונים ממדינה למדינה) ועל גביה המערכת הפדרלית, שגם היא בנויה על מערכת איזונים, לא רק בין הרשויות (כמו שציינת) אלא גם בין המדינות (הקונגרס בנוי משני בתים: סנאט - שבו 2 סנטורים מכל מדינה ו'בית הנבחרים' - שבו נציגים בפרופורציה לגודל המדינות).
יש עוד הרבה מה להרחיב ולדייק במה שכתבתי.

נקודה אחת, שבוודאות לא מתאימה לישראל (ובשנים האחרונות גם באמריקה, זה כבר לא פשוט), היא הפוליטיקה הדו מפלגתית. למרות שיש כל מיני שמשתעשעים ברעיון, זה דורש התעלמות מהעובדה שהשסעים בישראל, אינם רק בין 'ימין' ל'שמאל' במובן המקובל של המילה, אלא גם דתיים ולאומיים. אגב, זו אחת הסיבות, שבניגוד לתקוות שתלו בבחירה הישירה, בזמנו - היא לא הוסיפה יציבות שלטונית, אלא רק ערערה אותה.
כתבת נפלא, מסכים בא לי בירה
דוגמא מעניינת מהיום - בית המשפט העליון בבריטניההסטורי
הרבה דובר בשנים האחרונות, בעיקר ע"י מתנגדי האקטביזים השיפוטי (למשל איילת שקד, כמה פעמים בנאומיה) על 'המודל הבריטי' בו לבית המשפט העליון, אין סמכות לבטל חוקים, אלא רק להמליץ לפרלמנט לדון בהם מחדש - אז הפרלמנט דן מחדש, אבל ההחלטה הסופית אצלו.

היום התברר, שגם בבריטניה, בצעד מאוד חריג, בו הממשלה השביתה את הפרלמנט (לא חושב שהחוק בישראל מאפשר דבר כזה), בית המשפט כן התערב:

https://www.inn.co.il/News/News.aspx/413883

מעניין שהממשלה טענה שאין כאן עניין משפטי (וממילא לבית המשפט אין סמכות, כמו בחוקים, כנ"ל). אך בית המשפט סבר, שהחלטת הממשלה עצמה - אינה חוקית ולכן יש לו סמכות להתערב.
וואו, זה סופר חריג. בריטניה זה מקום בו בית המשפטבא לי בירה

חלש מאוד ביחס לרשויות האחרות.

אכן, לכן הבאתי את זההסטורי
כלומר צריך להיות ברור לכולנו, שאימוץ מודל זה או אחר, עלול לפתור אולי בעיות מסויימות, אבל ליצור חדשות.

צריך חשיבה מאוד רצינית וציבורית (כלומר בשיתוף משמעותי של כלל הציבור) על צורת וסדרי השלטון.

צריך לזכור, שמערכות המדינה, הם תרקובת מוזרה, של 'מוסדות הישוב' מימי המנדט הבריטי ועוד לפני כן, עם מערכת שלטונית שהוקמה לא רק 'תוך כדי תנועה' אלא גם תחת אש - של מלחמת השחרור ותוך כדי קליטה מסיבית של עולים פליטי שואה ופליטי ארצות ערב, שלא יכלו להשאר במקומותיהם.

'הכנסת הראשונה' בכלל לא נבחרה להיות פרלמנט, היא נבחרה להיות מועצה מכוננת, שאמורה היתה לקבוע חוקה למדינה. בפועל, אחרי שראו שלא שייך לקבוע חוקה, החליטו לדחות לעת עתה את כינון החוקה ובמקומם יחוקקו מעת לעת חוקי יסוד. עד היום יש מחלוקת בין המשפטנים, האם לחוקי היסוד יש 'מעמד על' או שסוף סוף, הם נקבעו בדיוק כמו חוק רגיל וממילא תוקפם כחוק רגיל.
אגב, מעניין ש'בית מדרשו של אהרון ברק' אוחז בחבל משני קצותיו - מצד אחד פוסל חוקים מכח חוקי היסוד, סמכות שלא ברור שמישהו העניק לו, אבל יוצאת מנקודת הנחה שהם 'חוקי על' ששאר החוקים אמורים להתאים להם ואם לא - אינם חוקיים ולכן לרשות השופטת הזכות והחובה לבטלם ומצד שני מתערב בחוקי היסוד עצמם, כלומר לא רואה בהם 'חוקה' שמכוחה בית המשפט פועל.

הבדיחה אומרת שהמדינה הוקמה ביום שישי אחרי הצהריים וככה היא נראת, אם היתה מוקמת ביום ראשון בבוקר, הכל היה בנחת וסדר...
השיטה האמריקאית היא נהדרתספק

אנשים בטעות נוטים לחשוב שבארה"ב יש שתי מפלגות ויש לבחור באחת מהן - אבל זה לא המצב. 

בפועל, מועמדים *נתמכים* ע"י מפלגות (ויש יותר מ-2 מפלגות), אבל הבחירה היא בסופו של דבר אישית. (וישנם גם מועמדים עצמאיים שחלקם מזוהים יותר או פחות עם אחת מ-2 המפלגות הגדולות כמו ברני סנדרס, למשל). 

 

כלומר, אין "משמעת קואליציונית" או "משמעתי סיעתית" אלא כל נבחר ציבור חייב באופן אישי דין וחשבון למי שהצביע לו. 

נבחרי הציבור צריכים להצביע כמו שהבוחרים שלהם רוצים או לפחות להיות מסוגלים לעמוד מולם ולהסביר להם. 

 

הלוואי עלינו. 

זה נכון חלקיתהסטורי
בסופו של דבר, וודאי לנשיאות, מי שנדחה במהלכים הפנימיים של אחת משתי המפלגות (למשל ברני סנדרס) - אין לו טעם לרוץ.

באג נוסף שם בשיטה, הוא שלמוסדות הפדרליים נבחרים נציגי מדינות, ממילא למליוני אזרחים, אין בכלל טעם לצאת להצביע. (לדוגמה לרפובליקני בניו יורק או דמוקרט באלסקה. אגב, אלסקה היא שיא האבסורד - רשמית בגלל הבדלי שעון, הבחירות מסתיימות שם, בפעל כולם יודעים כבר את התוצאות) .
ברני סנדרס היה ונשאר עצמאי המזוהה עם הדמוקרטים בלי קשר להפסדספק

להילארי קלינטון בפריימריז. 

טד קרוז הפסיד בפריימריז והוא עדיין חבר המפלגה הרפובליקנית (כמו יתר המועמדים שהפסידו לטראמפ כמו מרקו רוביו, ג'ב בוש ועוד). 

 

אין קשר בין הדברים. 

 

הבאג הזה די מתקן את עצמו. 

יש את ניו-יורק מצד אחד וטקסס מהצד השני. 

בסופו של דבר, יש את מדינות המפתח ולפעמים גם יש הפתעות (כמו ה"קיר הכחול" שקלינטון בנתה עליו והפסידה את כל המדינות שבו). 

 

אז זה לא מושלם ויש מדינות ששם ידוע מראש מה יהיו התוצאות - אבל לפחות הנציג שלהם צריך להסביר להם את פעולותיו. 

וכבר היו מקרים שמדינות אדומות בחרו בנציגים דמוקרטים ושנציגים רפובליקנים נבחרו במדינות כחולות. 

 

יותר מזה, גם בתוך המדינות יש חלוקה למחוזות בבחירות לקונגרס ויש איים אדומים במדינות כחולות ואיים כחולים במדינות אדומות, כך שזה ממש לא חד משמעי שהכל הולך לפי המדינה. למעשה, בכל הקשור לקונגרס, זה פשוט לא נכון. 

כלומר, יש נציגים דמוקרטיים ממחוזות בטקסס ויש נציגים רפובליקנים ממחוזות בניו-יורק. 

 

זה הרבה יותר טוב מהבלאגן שיש אצלנו (או ביתר המדינות שבהן יש שיטה כמו שלנו). 

החלוקה למדינות נוצרה שם באופן אורגניבא לי בירה
הקמתן של המדינות קדמה לבנייה החוקתית
של הרשויות הפדרליות.

(למשל 13 המושבות ב1776).

בישראל לא תוכל לצייר קווים על הנייר מבלי
שהדבר יהיה מכריע לטובת כוח פוליטי קיים.
אני לא אומר שאין בעייתיות ליישם את השיטה מבחינה טכניתספק

אלא שעם קצת מחשבה אפשר לפתור את הבעיות הטכניות ושהשיטה בארה"ב הרבה יותר טובה מאשר כאן בגלל שכל נציג ציבור אחראי באופן אישי לפעולותיו מול מצביעיו - שזה דבר אדיר. 

המחנה הפוליטי שישלוט אז בדרג הפקידותיבא לי בירה
יקבע לזכותו יתרון היסטורי ויהיה קשה מאוד
להחזיר את הגלגל אחורה.
אלה דברים שאפשר לפתור. זה קושי טכני בלבד.ספק

אפשר אפילו לעשות משאל עם בנושא עם מספר הצעות. 

אצלנו הרבה יותר נושאים הם כלל ארצייםהסטורי
מעבר לעניין הנכון על יצירת המדינות, כפי שהזכיר @בא לי בירה, יש הבדלים ניכרים.
מלבד הבדל הגודל - מדינת ישראל קטנה, הן בשטח והן במספר התושבים מרבות ממדינות ארה"ב - גם הקונפליקטים והנושאים על סדר היום הם הרבה פחות כלל ארציים.

בגדול שם הפשע, הרבה יותר מטריד מהטרור (אפילו אחרי התאומים ובוודאי לפני) וממילא הטיפול הרבה יותר מקומי ברמת העיר או המדינה (שגודלה כנ"ל יותר מישראל בהרבה מקרים). צורך בגיוס חובה - היה לאחרונה במלחמת וייטנאם ואיום צבאי אמיתי על איזה שהוא שטח ריבוני של הפדרציה - היה כשיפן תקפה את האיים בקצה הרחוק של הוואי...
אצלנו, כשאנו מוקפים עמים עוינים וטווח טילי החזבאללה חופף לטווח טילי החמאס - לא רלוונטי שהעיקר יהיה נושאים מקומיים.

גם שאלת 'התרבות' שמלוה את הציונות מראשיתה וקריטית במדינה יהודית ש(לצערינו) יש בה גם מיעוטים משמעותיים - לא רלוונטית ב'מדינת כל מהגריה' כארה"ב. (למרות שיש היום, המנסים לעורר את עליונות ערכי והקיצוניים גם צאצאי, האבות המייסדים - גברים לבנים נוצרים פרוטסטנטים עשירים).

אחד הפתרונות לבעיה האמיתית שהעלית, הוא חיזוק סמכויות הרשויות המוניציפליות (בזה בגדול, אני יכול לקבל את המלצות פייגלין). או, בשלב ראשון לתת לראשויות המקומיות באמת לנהל בעצמן, את המערכות שבסמכותן, בלי התערבות ממשלתית בכל דבר.
גם אצל האמריקאיים יש נושאים כלל ארציים רביםספק

וגם הגודל הגיאוגרפי הוא פחות חשוב מהשוני בין אזורים. 

בישראל, השוני הוא עצום. 

 

גם בארץ יש לא מעט פשע - והיה טוב בהרבה אם תושבי כל עיר היו בוחרים את מפקד תחנת המשטרה שלהם ואת התובע המחוזי. (ע"ע רות דוד ושות'). 

גיוס חובה, גם בארץ הוא מיותר ובעיקר מזיק והגיע הזמן שאנשים יתייחסו לענין בצורה עניינית ולא בצורה נוסטלגית על "כור היתוך" שכבר מזמן לא קיים. 

 

אגב, בארה"ב יש 2 בתי נבחרים בדיוק בשביל זה - אחד, עבור נושאי החוץ והשני עבור נושאי הפנים. 

זה מודל מצוין. זה גם מאפשר לאנשים למזג בין שיטות כך שיכול להיות מועמד רפובליקני שנבחר לסנאט ודמוקרטי שנבחר ע"י אותם אנשים לקונגרס - כי יש כאלה שבנושאי פנים מזדהים עם גישה מסוימת ובנושאי חוץ, עם גישה אחרת. 

 

גם בארה"ב יש מיעוטים. 

זו ממש לא בעיה. 

 

בגדול, אני לא רואה שום טיעון אמיתי נגד - ודאי לא כזה שמשתווה לרווח האדיר שבנבחר ציבור שאשכרה חייב דין וחשבון לבוחרים שלו. 

 

 

ממש לא זהה ולא מדוייקהסטורי
וככל הידוע לי, כל חוק בארה"ב חייב לעבור את שני הבתים. הסיבה שיש שני בתים, היא לאזן בין השותפות השווה של כל אחת מהמדינות בפדרציה (שני סנטורים לכל מדינה), לבין הייצוג ההגיוני של x נבחרים פר תושב - בבית הנבחרים.
אין מדינות זהות - אבל הן דומות מספיקספק

כל חוק גם צריך לעבור בנוסף את הנשיא. 

אבל יש תחומים בהם יש סמכויות מסוימות לסנאט (למשל, מינוי שופטים לעליון) ויש תחומים שבהם יש סמכויות לקונגרס. 

הנס הכי גדול במדינת ישראל היא 'ממשל פרלמנטארי'.סופרייטינג

לא כי אני אוהבת או מבינה טוב יותר את הממשל הפרלמנטרי על פני הממשל הנשיאותי (הנהוג בארה"ב)

להפך, במובן הפשוט, הנורמטיבי והשכלי אני מאוד בעד ממשל נשיאותי.

אבל בארץ ישראל כמו שלנו, 'שנתחלקה לשבטים', אין נורמה שמקובלת על כולם (גם בממשל נשיאותי או אפילו פרלמנטרי, אין נורמה כוללת, אבל מתנגדי הנורמה הם כמו תמיד מיעוט) והבעייתיות (בנורמה השנויה במחלוקת) במיעוט בישראל, הוא שהמיעוט הוא העיקר, כלומר הוא הנותן לגיטימציה למרובה להתקיים, כמו התורה ושומריה (דתיים) בלי התורה המדינה היא אפרטהייד, זה פשוט.

נכון שאי היציבות הוא אחד המחלות הקשות של משטר פרלמנטרי והפרדת הרשויות היא מאוד לא ברורה, והסחיטה של המפלגות הסקטוריאליות חוגגת, אבל חתיכת נס יש כאן.

למדינת ישראל אין חוקה כי היו חילוקי דעות קשים וכפשרה אימצו את שיטת הררי: לחוקק לאט לאט חוקי יסוד (בלי אקטיביזם כמו היום, הפרשנות של חוקי היסוד, ומורשת אהרן ברק לפיו הכל שפיט, רח"ל.)

כך הייתה בכלל אופציה של מו"מ עם התורה ונציגיה, המפד"ל, הסיעה החרדית שבגלל מאבקי כח בין שני סוגי חילונים הם 'סחטו' את הקופה הציבורית והשחילו כך את הסטטוס קוו. שם זה נולד.

הייתם מדמיינים, איך זה ארבע שנים עם אהוד ברק?!

דמיינתם את חוקת ישראל (שיכלה להיות חוקת סדום ועמורה)? ואי אפשר בכלל לערער עליה?!

פשוט נס

בנסיבות הללו

אז נכון שיטת הממשל היא משותקת וקצת דפוקה...

אבל בסופו של יום, ממשל פרלמנטרי למדינת ישראל זה הרע במיעוטו.

 

בקיצור, את בעד סחטנות של קבוצות לחץ כי את במקרה שייכת לאחת.ספק


לא, היא בעד שמדינה יהודית תבטא את זההסטורי
ותתחשב במגוון שיש כאן ובהשלכות של זה.
לפי תפיסת עולמם של מיעוט קטן. זה בדיוק מה שכתבתי.ספקאחרונה


לדעתי יש רק פתרון אחד - "שום תשים עליך מלך!"מרדכי
אז נשארה רק שאלה אחת: מי יהיה המלך?אריאל יוסף


אהרון ברק...הסטורי
לא שזה מה שאני רוצה, אבל כיום, אם יהיה מלך, זה יהיה בן דמותו.
באמת זו התמונה שעולה לך?סודית
לי עולה תמונת הרבי מלובביץ
כתבתי שזה לא מה שאני רוצההסטורי
אבל במצב הרוחני הנוכחי, זה מה שיהיה. צריך הרבה עבודה רוחנית, עד שיהיה מלך כדוד.

(ועם הכבוד שיש לי לגדלותו בתורה ובהנהגה, של הרבי מליובאוויטש זצ"ל, הוא לא היה ולא רצה להיות מנהיג מדיני, במובן הפשוט של המילה - שזה התנאי הראשון למלך, שרק על גביו שייכים שאר התנאים של המשיח).
- ללא מילים -סודית
מלך המשיח..חיובי


כמובן, אבל בדרך הטבע, יש הרבה עבודה עד אליוהסטורי
כיון שאלוקים לא מוגבל בטבעחיובי

נקוה שיביא לנו אותו שלא בדרך הטבע.. ובמהירות

ועד אז נעשה כמובן השתדלות

ההשתדלות שלנו הן בעניינו של משיח בן יוסףהסטורי
א. הבניין החומרי של הארץ
ב. גילוי כל חלקי התורה - בעיקר הסוד.

(בעיקר ע"פ מסורות תלמידי הגר"א שנלחו לארץ. כמובן מבוססים על הכתובים, דברי חז"ל בנגלה ובנסת, ראשונים ואחרונים)
משיח בן יוסף כבר מאחורנו.חיובי

הגיע הזמן לעבור למשיח בן דוד.

א. יחד עם הבנין החומרי צריך לבנות גם את הבנין הרוחני.

ב. מסכים. אך גם על פי מסורת החסידות, להזכירך גם הם עלו לארץ (אם זה המדד בשבילך)

העבודה שלנו היא בדרכו של משיח בן יוסףהסטורי
בוודאי שהיא כוללת גם בניין רוחני, הזכרתי זאת.
יש קנ"ו בחינות במשיח בן יוסף.
כשתגמר העבודה של יוסף, יהודה ייגש אליו מעצמו.
אני מוכן לתנדב אם צריך... שזה לא יטריד את מנוחתךמרדכי
דווקא עכשיו אני מוטרד יותר... אריאל יוסף


וברצינות. להיות בשלטון דורש הרבה כישורים ועמידההסטורי
פעם, כשבקרתי את אחד מראשי הממשלה, שלא עמד בהבטחותיו המהותיות, שאל אותי חבר: "מה, אתה היית עומד בלחצים האלו?". עניתי לו, שלא בטוח ולכן איני רץ לתפקיד...

אידיאולוגיות גדולות זה חשוב וטוב, אבל יש מקומות שצריכים גם כשרונות משמעותיים ויכולות גדולות. חשוב לזכור ולשים לב - לא כל מי שטוב ומוצלח במקומות מסויימים, מוצלח במקומות אחרים.

והדברים ארוכים, המשך יבוא אם אצליח...
מרדכי בן דוד 😍בא לי בירה
אתה זוכר שרוב המלכים - גם של יהודה וגם של ישראל...ספק

לא היו בדיוק מציאה גדולה, כן? 

 

אפשר לספור את מספר המלכים הטובים בשתי הממלכות על כף יד אחת בערך... 

נראה ששתי ממלכות כבר ישסודית
ממלכת נתניהו - חרדים - ימינה
ממלכת גנץ- ליברמן - שמאלה
וואי, וואי, לא תכננתי שיקחו את זה כל כך בכבדות...מרדכי


אני חושב שיש כאן דיון מהותי חשובהסטורי
יותר מהרבה פולמוסים שמתנהלים כאן.
מסכים, ואין לי שום בעיה לפתוח אותו ברצינותמרדכי
אני מעניק לכם תקציב בלתי מוגבל לקמפיין פוליטיזיויק
אבל בתנאי אחד: אתם מקימים מפלגה ומריצים את עצמכם עם נבחרת. מה המצע של המפלגה שלכם? בונוס: מי האנשים שאתכם ברשימה?
כסף אף פעם לא מהווה בעיה מעכבת בפוליטיקהפ.א.
הבעיה היתה ונשארה איוש המועמדים - ליצור נבחרת שתהיה מקובלת ואטרקטיבית על פלח משמעותי מציבור הבוחרים, שתוכל לזכות במספיק מנדטים כדי להגיע לייצוג הולם בכנסת.  
מה פתאוםזיויק
לוגית, אם לכל אחד היה תקציב, הרבה יותר היו רצים והיה לך היצע גדול יותר. בלי לקבוע אם זה מצב טוב יותר או להפך.
אז לא מבין את הלוגיקה שלך בהקשר הפוליטיפ.א.אחרונה
עבר עריכה על ידי פ.א. בתאריך כ"ו בכסלו תשפ"ו 7:27

באקדמיה, בתעשיית ההייטק, בתחומי מו"פ (מחקר ופיתוח) - כאן אכן תקציבים גדולים וכסף רב מהווים פוטנציאל ליותר חוקרים מבריקים, ליותר סטארטאפים ופיתוח המצאות בתחומים שונים שיתורגמו בהמשך לחברות מצליחות - את הפירות נראה בעוד שנים.  

 

 בפוליטיקה, אני צריך את ההצלחה עכשיו. לא בעוד 5-10-15 שנים.  איך הכסף הגדול יביא לי לבחירות הקרובות את המועמדים המתאימים להובלת המגזר הדתי לאומי על זרמיו וגווניו, מועמדים שיהיו מוכרים ועם ניסיון ועשייה ציבורית מוכחת כדי שהציבור הדתי לאומי יזכה לנבחרת מנצחת בבחירות שיתבטא בכוח פוליטי בכנסת?

מי הם המועמדים הכריזמטיים שלנו, הכוכבים הפוליטיים המקבילים לבנימין נתניהו, אריה דרעי, בני גנץ, יאיר לפיד, יאיר גולן, בציבורים האחרים? מי מהם הגיע לאן שהגיע בגלל כסף גדול ולא בזכות כישוריו האישיים שהביאו אותו לעמדת הנהגה?

אני לצערי לא מכיר. 

עוד הוכחה לאפסיות של ביבירועישםטוב

פשוט לא נתפס

 

 

 

 

ביבירועישםטוב

ביבי מתנהל *בדיוק* לפי התפיסה השמאלנית שאומרת - 

יש בעזה מיליון-2 חפים מפשע, אנשים ממש טובים.

למרבה הצער קבוצה טרוריסטית איכשהו השתלטה עליהם.

בגלל 7.10 ישראל נאלצה בלית ברירה לצאת למלחמה וחבל על כל הרוג ופצוע "לא מעורב".

עכשיו שחמאס כמעט נעקר אז ישראל כמובן תעזור לעזתים, האנשים הטובים והאיכותיים, להשתקם חזרה.

 

אתה קורא את מה שאתה מעלה כאן?!הסטורי
אין כאן שום דבר על ראש הממשלה. ארה"ב דורשת, נו שוויין. היו גם כותרות כאלו, רק לפני קצת יותר מחודש, על המחבלים ברפיח ש"ארה"ב דורשת שניתן להם לצאת" וכל שונאי נתניהו חגגו כאן. היא דרשה, הוא סירב. היום המחבלים הללו מתים או בכלא.
אתה קורא את מה ששלחת?ארץ השוקולדאחרונה

כי נראה שלא.

מדובר פה על דרישה אמריקאית, לא על מה שישראל עושה או מבצעת, אז אין פה הוכחה לכלום על נתניהו.


אפשר לנסות ללחוץ שלא יקרה אם באמת אכפת לך.

חבל שלא דנים בפורום הזה…סיעתא דשמייא1
…על תאונות הדרכים הקטלניות. 
דביל.ימח שם עראפת

הרתעה היא דבר דינמי, ואפשר להחזיר אותה בקלות.

עונש מוות למחבלים זו הרתעה מצויינת למשל.


לא כל הערבים הם אוייבים, נכון. כל אלה שנמצאים בישראל- הם אוייב נקודה. לא כולם פגעו בנו, נכון. אבל כלל האוכלוסייה הפלסטינית מחפה על הפשע, ולא מוקיעה מתוכה את המחבלים. להיפך, הם מרוממים אותם ומגדלים אותם ומחנכים את ילדיהם על ערכיהם.


הוי שוטה, ערבי אחד באוסטרליה הציל מטבח גדול יותר. חסיד אומות העולם. מליוני ערבים אחרים רצחו אותנו שוב ושוב בשנים האחרונות, תקפו אותנו באין ספור מלחמות, והערבי הבודד ההוא ישנה את המאזן?!?!

תיפח רוחך רשע אדיוט ושקרן!

עכשיו אפשר להיות בטוחבינייש פתוח

חוק הגיוס לא יעבור בשום מתכונת. אלא אם כן יחליפו ממשלה (לא חייב בחירות, אבל זה תלוי במרכז הפוליטי שיפסיק להחרים את נתניהו) ויביאו לחוק שבאמת יגייס חרדים.

אני מקווה שכולם הבינו מזמן שלעולם לא נשיג שינוי בהידברות, שיתוף פעולה ובאופן הדרגתי.

במיוחד שהחוסר בחיילים די גדול וקריטי, אבל הוא קטן מאוד ביחס למיצוי המקסימלי של החרדים הבריאים בגיל גיוס.

אף אחד לא רוצה ולא צרייך לגייס את כל פונוביץ וכל מיר וכל ישיבת חברון ואת כל חסידות סאטמר ותולדות אהרון.

שוויון בנטל אמרו לך, ולא אמרו גיוס לכולםאיתן גיל

פירוש רש"י: מי שלא יכול לתרום לחברה במסגרת צבאית, יתכבד ויתרום את חלקו בחקלאות למשל.

אשר לצבא, אם היתה מצוקת כח אדם על באמת, אייזנקוט וחבריו לא היו מפרקים אוגדות ומוכרים טנקים.

מתי תבין שבקפלן עושים עליך סיבוב.


שאלות שכל אדם חושב צריך לשאול את עצמו על כיפת ברזלסביר11

💡שאלות שכל אדם סביר צריך לשאול את עצמו לגבי כיפת ברזל וטיל החץ:

1. האם ראיתם אי פעם בעיניים שלכם- כשנאלצתם להיות בחוץ בזמן אזעקה -יירוט אמיתי של רקטה או טיל שעף בצורה אופיינית, וכיפת ברזל שמזנקת אליו ואכן פוגעת בו באמת? לא ראיתם.


ואם ראיתם סרטון כזה- כל איש מולטימדיה שעוסק בעיבוד סרטים ובפוטושופ יכול להראות שהסרט הוא מפוברק, אולי ברמה מקצועית יותר מהסרט המפוברק של שדה תימן, אך נוצר במסך המחשב ולא במציאות.

( יש ברשת כמה סרטים מפוברקים של פגיעה ,עם הסברים משכנעים של איש מקצוע שמראים שהם מפוברקים והפגיעה לא קרתה)


2. טילי תמוז ,גיל ,וכל טיל מכובד,  מראה צלב שהטיל מצלם בעצמו כיצד הוא מתקרב למטרה,

שהולכת וגדלה, עד שהמסך שחור כשהוא מפוצץ אותה.

האם ראיתם אי פעם סרטון כזה מכיפת ברזל?

אני בטוח שלא ראיתם.

ואם כן, איש מקצוע כנ"ל -יוכל להראות לכם שזה סרט מפוברק.


וכן לגבי יירוט של טיל על ידי טיל חץ.


האם לדעתכם קיימים סרטים של יירוט, אלא שמסתירים אותם מהציבור?

לא הגיוני לחשוב כך, כי סרטים כאלה יכולים רק להועיל ולהגביר את אמון הציבור במערכות.


3. 📢מדוע ,כשמתפרסם שהגיע טיל=רקטה לאיזור מסוים, ושהוא יורט בהצלחה, נשמעים באזור כמה פיצוצים .למה יותר מפיצוץ אחד,

כמה פעמים יכולה רקטה של האויב להתפוצץ?

הרי לאחר הפיצוץ הראשון הרקטה כבר לא קיימת יותר. אולי זה חתול בעל תשע נשמות?


4. ידוע שארהב השתתפה ומשתתפת בפיתוח  כיפת ברזל והחץ . האם אין לה אינטרס להגן על עצמה? הרי היא נמצאת בסכנת ירי טילים מכל ספינה רוסית שמתקרבת לחופי ארה"ב גם ממרחק גדול, כגון אלף/ אלפיים קילומטר.

אם כן ,למה ארה"ב לא רוכשת טילי כיפת ברזל או חץ מישראל?

ולהיפך, היא ביטלה עסקאות רכישה של הכיפה מישראל. למשל חפשו בגוגל : "ארה"ב לא תרכוש את מערכת כיפת".

מה שאומר שאין לארה"ב אמון 🤏 בטילים שהיא מייצרת על ידי ישראל.

🐣אבל לקידום מכירות- למה לא? כלומר ארה"ב, שמושקעת בכיפת ברזל וב- חץ,  יש לה אינטרס שמדינות שונות ירכשו מישראל את המערכות הללו, והיא תגזור קופון ברווח , מה שיכול להסביר מדוע גרמניה רכשה לאחרונה חץ3,

ומי יכול לשלול את הטענה שזהו תרגיל של איש העסקים טראמפ , שנתן לגרמניה את הכסף לרכישה?

אגב, גם סינגפור, שסיכמה שתרכוש מערכת כיפת ברזל מישראל- חזרה בה ולא ולא רכשה. חפשו בגוגל "סינגפור לא תרכוש כיפת".



כן ראיתי. פיזית.נקדימון
ולא אכפת לי איך קוראים לזה - זה פוגע ומציל חיים.
ראיתי מלאזוזיק העכבראחרונה

גם אתה היית רואה אם היית גר באיזורים מסויימים בארץ.

ראיתי כיפת ברזל רודף אחרי טיל ופוגע בו לפחות שלושים פעמים. ראיתי שיגורים של כיפת ברזל יוצאים מהקנים. ראיתי והחזקתי בידיים המון רסיסים - גם של מיירטים.

אולי מישהו השתיל לי שבב עם דמיונות לתוך הראש, כשנכנסים לעולם הקונספירציות אפשר להיות מאד פוריים ואין גבול לאפשרויות. 

ענין טכני פשוט -למה כדאי ליועמשיט והחבר'ה למרוחסביר11


לעיל בדקה 24:00 בימים אלה של  תחילת ואמצע דצמבר  מתבצע מהלך רוחבי של מחיקת כל השיחות וההתכתבויות

ביניהם ,כנראה כולל נשיא העליון והיועמשית,

פרט לכך שבווטסאפ הרבה התכתבויות מוגדרות למחיקה אוטומטית אחרי חודש עד שלושה , ולזה בדיוק הם מחכים ,שיעברו חודש עד שלושה חודשים מאוקטובר

ממילא לא ימצא שופט חוקר להחליף את היועמשיתכמו🐌תמס

שעומד בדרישות של השר לוין ושל בגץ גם יחד

כך או כך הפרשה ירדה מסדר היום הציבורי

מקווה שהפצר החדש יעשה ניקיון בפצריה

או לפחות תשתנה שם רוח המפקד

אבל תודה שהחזרת את הנושא החשוב הזה לדיון

ספוילרזיויק
לא יקרה
כבר קורה הם מגלגלים כולם אחריות על הפצריתכמו🐌תמסאחרונה

ומתנערים מזה.

עכשיו יש להם מפקד חדש

שימו לב: התרמות לישיבת פוניבז'שלג דאשתקד

חברים, אני מבקש לתאר כאן תופעה שנרמזה בכל מיני כתבות מוזרות שגוגל מעלה לי, אך על מימדיה לא פיללתי. אלמלא ראיתיה בבית כנסת אצלינו - לא האמנתי:

כידוע, לפני תקופה קצרה התקבלה הכרעה סופית - לכאורה - בנוגע למריבת רבת השנים בישיבת פוניבז'. המריבה הייתה, כזכור, בין הרבנים הוותיקים והיורשים הישירים של הישיבה, ובין הרב שמואל מרקוביץ' שראה בעצמו יורש אולטימטיבי לחלק גדול מהסמכויות בישיבה. הפסק של השופט חעשין, הדהד סברות של הרבה אנשים, ודרש מהרב מרקוביץ לסגת מכל הנכסים והסמכויות שהוחזקו על ידו, ולהסתלק עם תלמידיו מהישיבה לקראת סוף שנה"ל הנוכחית.

בפניבז', כצפוי, מריבה לא מסתיימת מהר כל כך. כבר יש דיבורים על ערעור (בפעם המי יודע כמה), וכן על דינר להקמת ישיבה חדשה, ועוד. ההפתעה שחיכתה לי מחוץ לבית הכנסת השכונתי, הייתה שני תלמידי ישיבה חינניים, שסיפרו שהם מישיבת פוניבז' ו"כידוע" רוצים לזרוק את הישיבה שלהם לרחוב,  ולכן הם מבקשים את עזרת הציבור. כמובן שהם לא סיפרו מי זה פוניבז', ואת מי רוצים לזרוק ולאן (הרי אם נער רוצה ללמוד תורה, לא תחסרנה ישיבות שתכלנה אותו ולא יחסרו רבנים שילמדו אותו בבחינת "ספי ליה כתורא"). ובכלל, ממתי בחורים צריכים לאסוף כסף לישיבה שלהם, הרי כל מטרת הישיבה היא כדי שיוכלו ללמוד תורה ללא טרדות (למעט זריקת סטנדרים/ לבנים/ ג'ורה, כתיבת גרפיטי, גניבת פראק או למצער, חסימות כבישים ברחבי הארץ).

כך או כך, ובאמת לא מתוך נקודת מבט של צד מסוים. דומני שרוב הציבור לא רואה בעין יפה את ההיאחזות של הרב מרקוביץ בקרנות המזבח, ודווקא הוא שבכל כך הרבה הזדמנויות היה יכול לסגת ולכבד את עצמו ואת התורה, ותמורת זאת הותיר את המריבה המסריחה הזו באוויר. כך, שגם אם הוא צודק ובאמת מגיע לו הכבוד המפוקפק הזה של "יורש ראשות ישיבת פוניבז' על פי פסק בית משפט", הרי שמרב ומרביץ תורה הציפייה היא אחרת.

לכן, אני מבקש ליידע את הציבור, שהתרומות הללו אינן לישיבת פוניבז' (אם מישהו כ"כ משתוקק לתרום לה), אלא לרב מרקוביץ, שעדיין מנסה לשוות אווירה של מלחמה, וגם אם יילך - רבים היו מצפים ממנו לעמוד בכוחות עצמו, כמו כל ראש ישיבה אחר (ואולי זו הבעיה התמידית, שבמקום לקבל דברים בזכות, מנסים לקבל דברים בכוח הירושה), ולא לשלוח את תלמידיו לקבץ נדבות.

מפליא אותי שאתה בכלל מביא את הסיפור/ידיעה הזו כאןזמירות
כי מה לציבור שלנו, דתי לאומי - ולחרדים של פוניבז'?
ביטלתי את הוראת הקבע לצדקה למוסד חרדיסודית
ונותנת לדתי לאומי שלומד בישיבה ועשה למעלה מ250 ימים בצבא 
הבאתי את הידיעהשלג דאשתקד

כי פגשתי אותם בבית כנסת באזור שלי, שהוא כללי, לאו דווקא חרדי.

הם אוספים כסף במקומות שאנשים תורמים, וזה לא בהכרח מקומות של חרדים. אז מחר אתה יכול לפגוש אותם מתחת לבית שלך.

הם הסכימו לקבל את הבורר הזהנקדימון

ועכשיו כשפסק נגדם, פתאום זה לא מתאים.

הם עושים חילול השם של הרמה השפלה ביותר.

בפעם הבאהברגוע
תגיד להם שלפי הפסק אסור להם לקרוא לעצמם פוניבז'.


ד"א זה לא כ"כ חריג שבחורי ישיבה מתרימים לישיבה שלהם

אולישלג דאשתקד

באמת לא מעניין אותי מי צודק ולמי מותר לקרוא לעצמו פוניבז'. בעיקרון מהמעט שאני מבין, רק מתחילת שנהל תשפ"ז יחול עליהם האיסור הזה, אבל זה באמת לא משנה.

ממה שאני מכיר בעולם החרדי, בחורים שאוספים כסף לישיבה, זה או לת"ת (תומכי תורה - עזרה של הישיבה לתלמידים וחתנים מעוטי יכולת) או אסיפת כספים נקודתית לבניית ספרייה וכדו' (כשהייתי בישיבה קטנה חרדית, היו אוספים לפני פורים לספרייה של הישיבה. אבל היה סתם בכמה רחובות ליד הישיבה, בעיקר כדי להעסיק את הילדים). וגם זה, בדרך כלל באזור מסוים או לפי כתובות של בוגרים. ככלל, תלמידים לא עומדים כמו בבית כנסת קבצנים ומתרימים בשביל האחזקה השוטפת של הישיבה שלהם.

לא הבנתיאוהב כל יהודי

נראה שאתה מזדהה כנראה עם צד אחד, ומעמיד פני תם כאילו אין לך דעה בעניין,

אני יושב בבית כנסת שאליו מגיעים המון בחורים לא פעם ולא פעמיים, לא בהכרח אוהב את זה,

אבל לא רואה בזה דבר כזה הזוי,

מה שאתה כותב זו דמגוגיה זולה במיטבה,

כמובן שיש הרבה ישיבות, אבל יש משפחות רבות שמבחינתם זו הישיבה שמייצגת את תפיסת עולמם, כמובן שזכותך המלאה כפי שנראה עשית לא לתרום, אבל כזו צרות עין, שאכפת לך שחלילה מישהו יתרום להם כמה פרוטות,

עוד לא ראיתי

אסביר לךשלג דאשתקד

אבל אני חייב לפתוח בזה שאתה משתמש בהרבה מילים שיפוטיות (מעמיד פני תם, דמגוגיה זולה במיטבה, כזו צרות עין). זה לא תמיד נעים לקרוא את זה. אבל זו הערת אגב.

לגופו של עניין:

אין לי דעה לגבי מי צודק בדיון עצמו. אין לי מושג על סמך מה הרב מרקוביץ חושב שמגיע לו והרב פלוני חןשב שלא מגיע לו. באמת אין לי מושג.

ברמה האישית, מבחינתי יש אנשים טובים בכל צד ובימים שהייתי בחרדי היו לי חברים משני הפלגים והערכתי מאוד את הנחמדעם והחכמים שביניהם, ללא הבדל. מבחינת קשר לצד מסוים בפוניבז' - צר לי ידידי, אין לי חיבה לישיבה הזו ולא למגזר שהיא מייצגת, משום כיוון.

מבחינת התנהלות, כתבתי בצורה ברורה בהודעה הראשונה, שלטעמי הרב מרקוביץ לא נהג בהגיון ובאחריות בכך שהוא לא עזב את פוניבז' מזמן והקים לו ישיבה משלו. הוא אדם אחד ועד כמה שהוא ראוי, הוא יוכל לבסס טת מעמדו בעצמו. בצד השני יושבים הרבה אנשים שנמצאים שם הרבה שנים וחלקם אינטגרליים בישיבה (כמו המנהל ואוספי הכספים וכו'), אז טבעי שהציפייה תהיה ממנו, לקום וללכת, לא מתוך צדק אלא דווקא מתוך אחריות לכבוד התורה (אתה לא תאמין, אבל ממש לאחרונה אמר לי את זה בדיוק, אדם שמאוד מחובר ושותף בהגיונות הפלג הירושלמי וכו).

עד כאן דברים שלא מאוד רלוונטיים לפתיחת השרשור, אבל הוצהרו בפירוש בפתיחת הדברים.


אני מדבר על תופעה שרב מבוגר רוצה לפתוח ישיבה, אז שיילך ויפתח ישיבה. למה הוא שולח בחורים לקבץ נדבות בבתי כנסת? קורה שישיבה עושה אירוע התרמה גדול והיא פונה לציבור, אבל זו תמיד ישיבה קיימת שפונה בדרכים יחסית מכובדות, לבוגרים, שכנים ומקסימום בפרסומות באינטרנט, ובוודאי לא שולחת תלמידים לשוטט ולקבץ נדבות. מה גם, שתמיד סרטון הישיבה וההיסטוריה שלה חשוף לציבור כפרסומת.

כאן מדובר בפנייה לציבור שמבזה את התלמידים, במצג שווא לציבור התורמים ובכלל בהקמת מוסד שלא ברור למה הוא מוקם. הרי אם מדובר בישיבה שנפתחת, למה שלא יסדרו את ההיבט הכלכלי בדיוק כמו כל ישיבה שמוקמת. הרי לא מדובר באנשים טיפשים או חסרי ניסיון.


זה מה שאני מבהיר, וכמובן מי שבא לו - שיתרום לאן שבא לו.

עוד מילה, אם זה חשוב ככשלג דאשתקד

אני לא בא להצדיק שום צד מבעלי המחלוקת. למעשה, כמעט מאז שהתחיחו המחלוקות היו אנשים טובים שניסו לשבת על הגדר או אפילו לפשר. המציאות היא ששני הצדדים דחו והפריעו לכל גורם כזה, וזה ממש לא כבוד גדול לאף אחד.

כן אציין שהתופעה הזו חוזרת על עצמה הרבה. גם במחלוקת היעב"ץ והרב אייבשיץ, היו רבנים שניסו לפשר וכמדומני הרב חיים רפפורט כתב אז בכאב שחבל שאף צד לא מוכן להקשיב ולהגיע להבנות.

ההסבר יותר פשוטארץ השוקולד

כשלא עובדים, כסף הופך לאישיו ובסוף פועלים באופן לא ראוי להשיג כסף.

כך כבר פירשו רבותינו על המשנה במסכת אבות:

"רַבָּן גַּמְלִיאֵל בְּנוֹ שֶׁל רַבִּי יְהוּדָה הַנָּשִׂיא אוֹמֵר:


 

יָפֶה תַּלְמוּד תּוֹרָה עִם דֶּרֶךְ אֶרֶץ,

שֶׁיְּגִיעַת שְׁנֵיהֶם מְשַׁכַּחַת עָוֹן.

וְכָל תּוֹרָה שֶׁאֵין עִמָּהּ מְלָאכָה,

סוֹפָהּ בְּטֵלָה וְגוֹרֶרֶת עָוֹן.

וְכָל הָעֲמֵלִים עִם הַצִּבּוּר,

יִהְיוּ עֲמֵלִים עִמָּהֶם לְשֵׁם שָׁמַיִם;

שֶׁזְּכוּת אֲבוֹתָם מְסַיַּעְתָּן,

וְצִדְקָתָם עוֹמֶדֶת לָעַד.

וְאַתֶּם,

מַעֲלֶה אֲנִי עֲלֵיכֶם שָׂכָר הַרְבֵּה כְּאִלּוּ עֲשִׂיתֶם:" (מסכת אבות פרק ב משנה ב)

 

רש"י שם:

"שיגיעת שניהם משכחת עון. שמתוך שהוא לומד ועוסק בתורה ובסחורה להתפרנס אינו חומד וגוזל ממון אחרים:"
 

הרמב"ם שם:

"רוצה לומר בדרך ארץ הנה - העוסק בפרנסה.


 

ואמרו וגוררת עון - כמו שבארנו במקום אחר, אמרו "סופו, שהוא מלסטם את הבריות"."


 

הרב עובדיה מברטנורא שם:

"דרך ארץ - מלאכה או סחורה:


 

שיגיעת שניהם משכחת עון - שהתורה מתשת כחו של אדם, והמלאכה מפרכת ומשברת את הגוף, ומתוך כך יצר הרע בטל ממנו:


 

וכל תורה שאין עמה מלאכה - ואם תאמר יהא עמל בתורה תמיד ויגיעתה תהא משכחת עון, ומה צורך למלאכה, לכך הוזקק לומר וכל תורה שאין עמה מלאכה סופה בטלה, לפי שאי אפשר לו בלא מזונות, ומלסטם את הבריות ומשכח תלמודו:"

 

הטור:

"ואחר כך ילך לעסקיו, דכל תורה שאין עמה מלאכה סופה בטלה וגוררת עון, שאם אין לו מה יאכל העוני יעבירנו על דעת קונו.

ומ"מ לא יעשה מלאכתו עיקר אלא עראי ותורתו קבע, כמו שמצינו בחסידים הראשונים שהיו עושין מלאכתן עראי ותורתן קבע וזה וזה נתקיים בידן, כי אין מעצור לה' להושיע ברב או במעט.

וישא ויתן באמונה, ויזהר מלהזכיר שם שמים לבטלה, שבכל מקום שהזכרת השם מצויה מיתה מצויה.

ומאד מאד יזהר אדם בענין השבועה, שהרבה הפליגו רבותינו בענין שבועת שקר, ואפילו לישבע באמת, כמו שאמרו אלף עיירות היו לו לינאי המלך וכולם נחרבו מחמת שבועת אמת.

ויזהר מלהשתתף עם העו"ג, דשמא יתחייב לו שבועה וישבע בשם יראתו ועובר משום לא ישמע על פיך. מיהו אם נשתתף ונתחייב לו שבועה, יכול לקבלה. ומיהו אין כל אדם יכול לעמוד בזו, וגם רש"י התירם שאין עכשיו עו"ג." (טור אורח חיים סימן קנו)

 


הבית יוסף:

"ואח"כ ילך לעסקיו וכו' כלומר ולא תימא למה אתה אומר ילך לעסקיו יותר טוב היה לו שילמוד לעולם בתורה לכך אמר מדה טובה הוא שילך לעסקיו כדתנן (פ"ב דאבות) כל תורה שאין עמה מלאכה סופה בטלה כלומר שיכלה ממונו ואח"כ יצטרך לחזור אחר פרנסתו ולא יוכל אפי' לקבוע עתים לתורה וגם יגרום לו עון כי העוני יעבירנו על דעת קונו." (על הטור באורח חיים סימן קנו וכך הוא פסק בשולחן ערוך)

 

"ואחר כך ילך לעסקיו דכל תורה שאין עמה מלאכה מה שהביא רבינו הסיפא ולא הביא הרישא יפה ת"ת עם ד"א וכו' הוא לפי דנראה דהתנא מדבר בשתי כתות מישראל הא' הם התגרים דפורשין בספינות הים והולכים בסחורות בדרך רחוקה וארז"ל ולא מעבר לים היא לא תמצא תורה בתגרין ועליהם אמר יפה תורה עם ד"א דאצל כת זו ד"א עיקר והתורה טפלה ולכן אמר יפה הוא דיהיה יודע מה שכתוב בתורה שיגיעת שניהם משכחת עון וכת אחרת הם לומדי תורה ויושבים בביתם שהתורה אצלם הוא עיקר אמר עליהם וכל תורה שאין עמה מלאכה סופה בטילה וגוררת עון דבכת זו צריך שיתפרנס במלאכה והוא יושב בביתו ועוסק בתורה כי בזה יש לתורה קיום אצל כת זו. ורבינו מדבר כאן בכת זו שיושבי' בביתם ומתפרנסים במלאכה או בשאר עסקים כגון רבית וכיוצא כדי שיוכל לישב בביתו וללמוד תורה על כן הביא על זה הסיפא נ"ל אמת וצדק:" (על הטור באורח חיים סימן קנו)

 

רבותינו היו חכמים, מי שמשנה ופועל נגדם בסוף משלם מחיר.

מי אמר שהוא לא עובד? ראשות ישיבה זה עבודהקעלעברימבאר

בפני עצמה, ניהול חינוכי של המוסד.

 

אחרת גם הטענה שלך צריכה להיות מופנת לראשי ישיבה/רבני עיר/ר"מים בציונות הדתית שמקבלים על זה משכורת.

 

חוץ מזה שכל ישיבה זקוקה לתקציב, כמו שתיאטרון הבימה זקוק לתקציב או כל מוסד

מי אמר שדיברתי עליו?ארץ השוקולד

לגבי ראשות ישיבה והיתר להתפרנס מלימוד תורה - זה אכן נושא השרוי במחלוקת בין הפוסקים.

(בכלל, זה קצת עצוב שכל כך הרבה לומדים תורה בישיבות ובודדים מהם למדו הלכות תלמוד תורה מהתחלה ועד סוף ברמב"ם או בטור או בשולחן ערוך...

זה כמו שאנשים לא ילמדו הלכות חגים לקראת החגים.)


 

זה שהטענה נכונה על רבים בציונות הדתית זה לא סותר את נכונותה.


 

לא הבנתי איך הטענה שלך בסוף רלוונטית להלכה או לדברי רבותינו.

(ואגב, אפשר לוותר על התקציבים לשניהם)

לא מצדיק רק מסבירדרור אל
לגמרי מחוץ לעניין, אני דתי לאומי, ולא הייתי תורם לאף צד שם.


אבל ממה שאני מבין, זה הרבה יותר מסכסוך פרטי בין גיסים. זה הפך לוויכוח מגזרי בין פלגים אידיאולוגים ליטאים.


הנקודה היא לא למצוא מקום ללמוד. באמת שיש הרבה מקומות. הויכוח הוא מיהו הפלג האידיאולוגי שממשיך את המותג "פוניבז', אם הישיבות". לכן זה לא סתם לפרוש ולהקים במקום אחר.


כמובן שמבחינתי זו בדיוק הסיבה לא לתרום, רק מסביר למה זה לגיטימי מבחינתם.

זה בערךדרור אל
כמו שאם בישיבת מרכז נגיד, היה קם פלג אידיאולוגי שמתנגד להנפת דגלי ישראל וגיוס לצבא. ומצליח משפטית לקבל את הזכויות על הישיבה.


ברור שלא הינו בקלות מוותרים.

אני נתקלתי גם, אבל בעיקר בעולם החרדימשה

שאני קצת עובד בו.

אני לא חושב שאתה מציג את הרב מרקוביץ בצורה נאמנה.ימח שם עראפת
ניכר שיש לך דעה אישית אודותיו ואתה דוחף אותה. אני מזכיר שמי שהתחילו את האלימות לא היו תלמידי הרב מרקוביץ.
צר לישלג דאשתקד

אין לי שום דעה אישית עליו. כעיקרון למדתי בבני ברק בשנים קשות וחוויתי את האלימות שהייתה בעת הפילוג עצמו (לפני כ21 שנה, לאחר פטירת הרב ברמן זצ"ל). היו לי חברים משני הצדדים, כולל בנו של הרב מקרוביץ עצמו.

עדיין אני חושב, שאם אדם אחד חושב שמגיע לו משהו ובכדי להשיג את זה הוא יצטרך לבלגן סדרי בראשית, הייתי מאוד מעריך אם הוא היה מוותר - וכל עוד מדובר בתלמיד חכם ובבלגן כל כך עוצמתי, בפירוש הייתי מצפה שהוא יעשה את הצעד הזה - זה לא אומר שהוא טועה או שהוא לא בסדר, הבהרתי את זה קודם ואני חוזר ומבהיר את זה שוב.

אני לא בטוח שאת האלימות הפעיל צד פלוני או אלמוני, המריבות הראשוניות בפוניבז' התחילו עוד לפני הרב מרקוביץ (כמדומני שגם אז צד "המחבלים" היה אלים ומחלל שם שמים גדול בהרבה מ"השונאים", ואכן השונאים הבינו את משמעות המחלוקת ולקחו צעד אחורה כפי שראוי לנהוג). לכן כלל לא הזכרתי את האלימות בדבריי (רק לגלגתי שיש לזה לגיטימציה בישיבת פוניבז', אבל לא התכוונתי בהכרח לצד מסוים).

כדי להבין איך כן אמורים להתנהג במצב כזה, אני מציע לך להסתכל על מריבות דומות שאירעו בישיבות שונות: במרכז הרב, הרצי"ה לא הסתדר עם הרב אריאלי, אז הרב אריאלי עזב והמשיך את הרבצת התורה שלו באופן שכולם היו מרוצים; הרב שפירא לא הסתדר עם הרב טאו, אז הרב טאו עזב והקים לעצמו ישיבה משלו, היה קצת מריבות הם לא הפכו את הישיבה לזירת קרב ואת התלמידים ללוחמים/קבצנים; בישיבת חברון היו לא מעט מריבות - עם הרב חיים סרנא (ובכלל זה עם הרב פרבשטיין), הרב אזרחי, הרב זקס ועוד ועוד - איכשהו הישיבה הצליחה להישאר שפויה, ומקסימום הלך תלמיד חכם ומימן בעצמו ישיבה למי שאוהב אותו ורוצה לשתות את דבריו בצמא (ולא תמיד זה קל, תבדוק כמה היה קשה לתחזק כלכלית את ישיבת עטרת ישראל, וכמה כסף וזמן ודיני תורה היו עד שישיבת כנסת הגדולה עמדה על הרגליים). גם אם היו מריבות קטנות, הן הסתיימו מהר, ובוודאי שלא ציפו שהתלמידים יסתובבו ברחובות כדי לגייס כסף. בישיבת גרודנא, איך שהתחילו מריבות, הרבנים המבוזים הודיעו שכל התלמידים הולכים הביתה עד להודעה חדשה, ואכן קבוצת התומכים שלהם פתרה את הבעיה תוך שבוע-שבועיים.

נתתי לך רשימה די ארוכה של אנשים לא פחות יפים, חכמים וצודקים מהרב מרקוביץ, ואתה רואה ארסנל של פרקטיקות שמשאירות את המריבות במקום מכובד ופותרת את הבעיה בלי להפוך את התלמידים ל"מוציאים לפועל" של הרב שלהם. על זה אני מדבר, ופירוש לא על צדק ויושר ולמי מגיע.

תמונה AI של סופת ביירון. מה דעתכם על זה?נ א

אהבתיסודיתאחרונה

אולי יעניין אותך