פרקליטות מחוז מרכז הגישה לבית משפט השלום בכפר סבא כתב אישום כנגד אסלאם טאהא (38) ועלי עיסא (33) מכפר קאסם, ונגד חמאדה עאסי (24) מכפר ברא, שתקפו שוטרים בכפר קאסם בסוף השבוע שעבר.

השלושה מואשמים בעבירות של תקיפת שוטר בנסיבות מחמירות, פציעה, איומים, הפרעה לשוטר והתנגדות למעצר, כל אחד על פי חלקו, זאת לאחר שתקפו באלימות שוטרים שהגיעו להשליט סדר בעיר כפר קאסם ומנעו מהם לבצע עבודתם.

על פי כתב האישום, שהוגש על ידי עו"ד דודי ענבר, בכפר קאסם פועל ארגון פרטי המכונה "השמירה", אשר שם לעצמו כמטרה להשליט סדר באזור ולערוך "סולחות" בין תושבי המקום, ואשר הנאשם טאהא נמנה על מתנדביו.

ב-1 באוקטובר בעת סיור משטרתי בעיר כפר קאסם, דווח לשוטר הסיור ולמתנדב אשר היה עמו, על אדם אשר השתולל בסמוך, התפרע, היכה מספר אנשים ופגע ברכוש. עוד נודע לשוטרים, כי חברי ארגון "השמירה", ובהם טאהא, לכדו את אותו אדם, היכו אותו, הכניסו אותו לרכב מטעמם ונסעו מן המקום כשהוא ברכבם.

בעקבות מידע זה, הגיעו השוטרים למבנה העירייה הציבורי, בו הוחזק אותו אדם ע"י חברי הארגון, וביקשו לראותו. טאהא, מתוקף תפקידו בארגון "השמירה", נעמד חוצץ בין השוטרים לדלת המבנה וסרב לזוז ממקומו, תוך שהוא טוען שהתערבות המשטרה רק תיצור בלאגן.

בסמוך להגעתם למקום הצטרף לשוטר ולמתנדב גם קצין משטרה. בחלוף הזמן, החלו אנשים להתגודד סביב השוטרים, לצעוק לעברם ולגדפם, עד שאחד השוטרים נאלץ לשלוף לעבר טאהא מכשיר "שוקר" במטרה להרתיעו.

בשלב מסוים, נפתחה דלת המבנה מבפנים ע"י עאסי, שנודע לאחר מכן כי הוא האדם אותו לכדו חברי הארגון, וכשניסה לצאת מן המבנה החל עימות בין טאהא ששמר על הדלת מבחוץ לשוטרים שבמקום. כתוצאה מכך, הפעיל אחד השוטרים את השוקר כשהצמיד אותה לבטנו של טאהא, שהגיב במתן שלושה אגרופים לפניו של השוטר. כל אותה העת, עמד מן הצד הנאשם עיסא, צעק לעבר השוטרים וקילל אותם, עד שבשלב מסוים החל לתקוף את המתנדב אשר היה במקום.

בחסות המהומה, הצליח הנאשם עאסי לצאת מן המבנה והחל גם הוא לתקוף את השוטרים במקום. בהמשך, ניסה להתנגד למעצרו, ובהגיעו לתחנת המשטרה המשיך להשתולל ופצע עצמו ע"י כך שנגח עם ראשו וגופו בדלת התא בעוצמה רבה.

כתוצאה מכך נזקק עאסי לטיפול רפואי וכשפונה לבית החולים ניסה לתקוף את אחד השוטרים שליוו אותו במטרה לחמוק מן המקום. הנאשמים טאהא ועיסא הסגירו עצמם מיד לאחר האירועים, בעוד הנאשם עאסי נמלט מן הזירה, אך הסגיר עצמו יום לאחר מכן בתחנת המשטרה.

במקביל לכתב האישום, הוגשה בקשה להארכת מעצר לבית המשפט השלום פתח תקווה, בה ציין עו"ד ענבר בעניין הנאשמים: "הוכיחו במעשיהם כי מדובר באנשים אלימים, אשר מורא החוק אינו חל עליהם והם פועלים באופן גלוי כנגד השוטרים ועושים כל שביכולתם למנוע את עבודתם כחוק...המדובר באירוע חמור ביותר, אשר שורשו נעוץ בהנחות יסוד שגויות של המשיבים, שאינן מבוססות על דבר פרט לתפיסות עולמם, הסותרות את ריבונות המדינה, לפיהן ארגון "השמירה" מוסמך לטפל באירועי סדר ואלימות בכפר קאסם במקום משטרת ישראל".

בשבוע שעבר הגיע מפכ"ל המשטרה רנ"צ יעקב שבתאי לתחנת משטרת כפר קאסם, וקיים הערכת מצב מיוחדת לאחר תקיפת השוטרים.

שבתאי שוחח עם מפקדי ושוטרי התחנה בהשתתפות הסמפכ"ל ניצב דוד ביתן, מפקד מחוז מרכז ניצב משה ברקת, ראש אגף מבצעים ניצב אבי ביטון, ראש אגף חקירות ניצב יגאל בן שלום, מפקד מרחב שרון תנ"צ חיים שמואלי וסגל פיקוד התחנה.

בדבריו התייחס המפכ"ל לפעילות השוטרים, שלמרות האלימות שהופעלה כלפיהם הצליחו לעצור בשטח את החשודים המרכזיים בתקיפה. שבתאי הזכיר את האמצעים שעומדים לרשות השוטרים לרבות האלות בהן ניתן לבצע שימוש במקרים מהסוג הזה ואמר כי הוא מעניק גיבוי מלא לשוטרים מצידו ומצד פיקוד המשטרה.

"אני רוצה להגיד לכולם שהאלימות כלפי השוטרים לא תרתיע אותנו מלפעול בכל זמן ובכל מקום, הן במגזר הערבי ולא מול משפחות הפשע ובשום מקום אחר. אנחנו ממשיכים לפעול באותה מקצועיות כפי שפעלו השוטרים בשישי. שום אירוע כזה לא ירתיע אותנו מלהמשיך ולפעול. במקביל, אני בא לתמוך ולחזק את השוטרים בעשייה היומיומית. לא פשוט להתמודד עם היקפי אלימות כאלה. רב התושבים בכפר קאסם מאוד קאופרטיביים, מאוד תומכים. אנחנו צריכים לטפל בתושבים הלא נורמטיביים, אותם עבריינים שצריך לסכל ולשים עליהם את היד", אמר שבתאי.

"מדובר באירוע אלימות מאוד קשה, שבסופו השוטרים יוצאים עם שני עצורים, שני העבריינים הדומיננטיים. יש לכם אלות, נתתי אישור ואני רוצה לראות את כל השוטרים מסתובבים עם אלות עליהם. הכל בהתאם לפקודות ולנהלים של משטרת ישראל. כשיש אירוע יש את כל הכלים, ואתם תקבלו גיבוי מלא ממני ומכל סגל הפיקוד לשימוש באמצעים האלה", הוסיף.