שרשור חדש
נראלי עדיף לא להניח פה דברים כאלהכיפת ברזל-סרוגה
זה לא יועיל כל כך
ראוי להביא גם את התגובה של הצד השני-בתוך בני ישראל
רק מניח את זה פה....הָיוֹ הָיָה
עבר עריכה על ידי נשמה כללית בתאריך כ' בכסלו תשפ"א 10:39
עבר עריכה על ידי נשמה כללית בתאריך כ' בכסלו תשפ"א 10:37
 

 

 

אין לי עמדה בעניין וממש הגעתי במקרה,חמדת66

אבל ההודעה שלך לא לענין (נשמה כללית). כבר התפרסם שהשמועות האלו הן רדיפה אישית ובגדר עלילה ממש, ועובדה היא שהרב אבינר זכה במספר תביעות לשה"ר בענין (והאתר שהעלו אז ירד מהמרשתת גלל כן אאל"ט).(ואני כמובן לא מסכים עם החרמות הנ"ל מצידו של הרב אבינר) 

 

נ.ב. על הגרז"ן ספציפית אני יודע שלא ידע על מה הוא חותם.(מפי קורב משפחה שנאמן עלי)

שום שקר בעניין הנידהsomeone
ידוע לי ממקור ראשון גם על דברים גרועים יותר שהנ"ל פסק בעניין...
ומה זה "כבר התפרסם"?someone
מי פרסם? מי אמר לך שזה לא עוד תחבולה של תלמידיו?
אני מניחחמדת66

שהשופטים הנ"ל הם לא תלמידיו של הרב אבינר. אני בעצמי נייטרלי לגמרי בעניין, לא למדתי בעטרת כהנים או בגרורותיה, והאנשים אתם דברתי בענין רחוקים מלהיות תלמידים של הרב אבינר.(למעשה מבחינה השקפתית המקום שלמדתי רחוק מאוד מהנ"ל). [שוב, אני לא מצוי בעניין, אבל פורום תקנה הם גם תלמידים של הרב אבינר?] 

ויובהר, אין לי עמדה בנושא של הפורום, ובאופן כללי אני מתנגד לחרמות על ת"ח.

 

מה מה מה? קראת מה מדובר?הָיוֹ הָיָה

מה ש"התפרסם" זה לגבי הטענה של הטרדה מינית (חוה אלבה). וגם שם זה נתון במחלוקת (בביה"ד הגן עליו בדעת מיעוט הדיין הרב שיינפלד, ושני האחרים פסקו נגדו) ובעיקר תלמידיו מפרסמים... אף אחד מהחתומים (וגם לא הבאים להלן, בהמשך דברי) לא פרסם שחוזר בו, כולל לא כאלו שחיים איתנו עד היום הזה.

 

על ענייני הנידה ושאר מרעין בישין, לא התפרסם שום הכחשה, חתמו על זה בכירי הרבנים, כמו הגר"מ אליהו והגר"א שפירא, שבדקו זאת בעצמם (הרב אליהו שלח אליו עדים עם דם וסת ממש, והוא טיהר). וכאמור - אף אחד מהם לא חזר בו ממכתביו.

 

התביעות לשה"ר שהוא זכה בהם בביהמ"ש היו לגבי טענותיה של אלבה על הטרדה, כאמור, ולא לגבי הדברים המצו"ב. וגם בנושא ההוא דעת הגר"ד ליאור שהיא טוענת אמת.

והאתר, אגב, לא ירד מהמרשתת. הוא עדיין קיים. -תיק אבינר, המחדל

אגב, בקישור הזה: תיק אבינר, המחדל2019/01/blog-post.html חתומים נגדו גם הגר"ש פישר, הרב אליקים לבנון, הרב כלאב, והגר"נ קרליץ

 

 

אי לכך ובהתאם לזאת - למעיישה, התגובה שלי היא שיא הלענין, כי אדם כזה, אין לו שמץ של זכות לדבר עם מי מותר ללמוד חברותא ועם מי לא.. אם כ"כ דחוף לו לשמוע לגדולי ישראל -ה וא היה צריך לשמוע להם כשהם אמרו לו מה לעשות..

 

 

 

ואגב, אני אישית בקשר קרוב מאוד אצל הגרז"נ, ואני יודע שהוא ידע היטב על מה הוא חותם, ואחז כך ממש, בחריפות רבה, עד יומו האחרון לפני ארבעה חדשים..

 

 

 

 

 

 

אני מקוה שהמנהלים לא ימחקו את דברי בטענה שאני מדבר נגד ת"ח. כי אין כאן שום דיבור שלי, ולצטט מכתבים של גדולי ישראל אני מקווה שמותר...

רשעים איך אתם מבזים גדולי תורה!!;מדינת חוק
חן חן על מסירת דעתך, ניקח לתשומת ליבנו..הָיוֹ הָיָהאחרונה


מה קודם למה?ימח שם עראפת
מינוי מלך או בניית בית המקדש?
הלו!!! תשובה?ימח שם עראפת
..בתוך בני ישראל

אמר רבי אחא, זאת אומרת שבית המקדש עתיד להבנות קודם למלכות בית דוד

(ירושלמי מעשר שני)

יפה, חבל רק שדעתך כמוני, רציתי להתווכחימח שם עראפת
אין עניין בלהתווכח...בתוך בני ישראל

אבל אם אתה רוצה טיעונים לצד השני:

- מלכות בית דוד, אבל מלכות סתם?

- תחילת הלכות הרמב"ם למלכות.

בית הבחירהדעתן מתחיל

והסוברים להפך כנראה לא יסתובבו כאן.

הרב טייכטל מוכיח זאת מהפסוקים, זהר, ירושלמי, רס"ג ועוד.

חחח, איזה באסה...ימח שם עראפת
ברור שמינוי מלך!!!מדינת חוק
אדבר איתך באישיימח שם עראפתאחרונה
אהלןלכבודך אנגן

אני רוצה לעלות להר בפעם הראשונה בחיי לאחר שלמדתי על כך הרבה האם כדאי לעלות עם מישהו שידריך אותי בזמן אמת?

תלוי מה האופי שלך.david7031

בגדול, בד"כ יש שם אנשים מנוסים שישמחו להסביר לך מה רואים ואיפה אתה נמצא וכו'. אם אתה רוצה להשיג את הטלפון של מי שיהיה באותה עלייה. בא לפרטי.

אני אישית הייתי ממילץ שאם יש לך חבר/רב שיכול לגרום לעלייה שלך להיות יותר מקושרת לקב"ה, כי לצערנו לא תמיד אפשר להרגיש את זה כשעולים להר, אז זה מועיל. 

באופן כללי, הייית ממליץ לך לחשוב לפני העלייה "מה המטרה שלשמה אני עולה". זה יכול להיות "כיבוש", זה יכול להיות "תפילה לפני ה'", זה יכול להיות "דרישת המקדש". אלו מטרות קצת שונות, שגם ישפיעו קצת על אופי העלייה שלך. (ושוב, אם יש לך שאלות, מוזמן לפרטי).

תודה רבה שכוייעחלכבודך אנגן


אל תעלה!!!מדינת חוק
אסור לעלות בהוראת הרבנים הראשיים!!!!
אגב הרבנים הראשיים נגד אמירת הלל ביום העצמאותנחשון מהרחברון

נגד שירות לאומי לבנות ולאחרונה הרב הראשי דיבר כנגד ישיבות הציונות הדתית "שאינם ישיבות קדושות" ו"לא לשלוח לשם ילדים" ו"לא ללכת לצבא" אז אני לא מצליח להבין את הדבקות הסלקטיבית של חוגי הר המור בהוראות הרבנים הראשיים

הר תבור.מדינת חוקאחרונה
הפורום נטושימח שם עראפת
קמתי בבוקר, פתחתי חלון.
נשמתי לאט, איזה בוקר יפה.
חשבתי קצת, ה' נותן לי כל כך המון.
בתפילה אני הרי מתפלל עבורי
מה אתן לו בתמורה לכל הטוב הזה?
קול פנימי לחש לי:
לה' אין בית, לך, תבנה לו אחד.
דחקתיו עמוק בתוך ראשי.

עוד אין לנו משיח,
תירצתי לעצמי.
אבל בתכל'ס אין לי כוח,
וזה עניין שלי.

ה' תיסלח לי הרבנים אסרו.
אנחנו טמאים, אסור לעלות,
ואת ביתך בכלל לערבים מכרו.
לשם אסור כבר להגיע.
אז שלח לנו ה' את ההר אלינו.
אבל עוד לא הגיע המושיע,
אז נחזיר הכל לערבים.
לעוד קצת הרבה שנים.

עוד אין לנו משיח,
תירצתי לעצמי.
אין מספיק כוח,
לבנות בניין שלישי.

שלח לנו ה' סימנים
עופרת יצוקה, צוק איתן,
אינתיפאדה פיגועים.
במקום להבין רק אמרנו:
ברוך ה' נפטרנו מצרינו.
שלח לנו ה' את הקורונה
לא קולטים האנשים.
שטויות, הם צוחקים.

עוד אין לנו משיח,
תירצתי לעצמי.
עוד לא נברא המוח,
שיושיע את עמי.

שלח ה' שליח שיהרוג בישראל
יצאנו להפגין ברחובות
לא זכרנו את אריאל
דמנו רתח, געש, התפרץ,
בכינו, צעקנו, השתוללנו.
עוד יהודיה דמה רוצץ.
כעסנו, רצנו, השתגענו.
אמרו לנו הכל רמז! רק צחקנו.

עוד אין לנו משיח,
לזה הסכימו כולם.
עוד אין לנו הכוח
של בית דוד שיתפרץ.
כן, כך תירצנו לעצמנו.


וואווו אחי שיר נוקב מאודמאן דאמר

מזק ביותר הלוואי שנקלוט את זה!!

ווואו.טונה(לא דג)

כמה אמת בשיר.

הלוואי ועמ"י יתעורר!

(כולל אני כמובן!)

כואב אמיתי ומדויקדעתן מתחיל

תודה על התזכורת ללב.

 

נשא נא לבבנו ונשים עצה ונחקורה, אולי כל המאורעות הקשים הפוגעים בנו... הן הן הדופקים כפטיש על דלתי שערי לבבנו, ומקיצין ומעוררין אותנו משינת ההתרשלות.

שכוייח, תודהימח שם עראפתאחרונה
כנס חנוכה! נוער המקדש
 
 
נשמח לראותכם, לפחות וירטואלית
שאלה קטנה בעניין טבילההגברת מהירח

אני שואלת בשביל כמה מבני המשפחה שלי:

מישהו יודע אם מקוואות גברים פתוחים בתקופה הזאת? כולם? חלקם? מקוואות ברובע היהודי?

 

תודה

 

..בתוך בני ישראלאחרונה

חלק פתוחים, אאל"ט המקוואות ברובע פתוחים כרגע רק למנויים.

יש מגוון מקוואות פתוחים במאה שערים, רק לשים לב שצריך מקווה כשר.

פעיל הר הבית מרכזי מכריז: נטלתי לולב בשבתאחד האורחים

https://twitter.com/arnonsegal1/status/1312507044226715648?s=19

 

@אוא"ר @המקום הקדוש, נטל אפילו מחוץ להר הבית. סתם כי נראה לו שזה מה שנכון. מדובר על מישהו שלא מייצג את העולים? מה התירוץ הפעם? מי התיר את זה? הרב ישראל אריאל? הרב גורן? מי? אפילו ר' עקיבא יוסף שלזינגר לא חלק בנושא הזה. העולים להר הבית עושים מה שבא להם. לא שואלים אף אחד. בטוחים שהם סופרים את הרב ליאור? תחשבו שוב.

הרב ליאור: שופר בר"ה שחל בשבת? גם בהר הבית אסור - הר הבית

כתבת "חזרו בהם". לא חזרו בהם.אחד האורחים

כתבת "הלכו צמוד לקיר" - לא הלכו צמוד לקיר. זה גם לא סתם "אחד מהעולים" אלא הדובר של מטה ארגוני המקדש. בקיצור, אתה *שוב* כותב דברים לא נכונים.

אז חבר שלי דיבר לאחרונה עם הרב ליאור לגבי שיטת הרב גורןאוא"ר
ושוב אותה תשובה.

יש חובה ללכת במסלול הרגיל, אסור להתקרב מפני חשש הכשלה באיסור כרת.
החשש לשיטת הרב גורן נובע מכך שאנו מכבדים אותו ולא מצד חשש הלכתי.

אז אני לא מכריח אף אחד להאמין לי או לחבר שלי, אבל אני סומך עליו מאוד. הוא אחד שמאוד מקפיד על דברי הגר"ד.
לגבי המכתבים שפורסמו, נראה לי להסביר כמו שהסברתי כבר אז, ע"ש.
כמובן שאני אמשיך להקפיד על דבריו, ולהשתדל להתרחק...
@אריאל יוסף

אם שאלתם למה הפסקתי להגיב על השרשור ההוא. אז, א. ר"ה התקרב, היה צריך להתכונן. ב. היה קשה לי מאוד עם הסגנון התוקפני שהיה שם(הע' לשיפור, לא אתייג אף אחד מפני הכבוד, המבין יבין).
על כל זה השבתי לעיל. עיי"ש.אריאל יוסף


כל התנהגות אחרת בהר.... אינה על דעתו של הרב, מנוגדת אליה....הָיוֹ הָיָה

בשם הרב ליאור, תקיפת הנתלים בשמו ולא שומעים להוראותיו:

 

 

 לשכת הרב ליאור עונה לרב יהושע כ"ץ - חדשות כיפה סרוגה

שחלק על הרב גורן.הָיוֹ הָיָה

הוא אשר אמרתי, אני איני עולה בגלל מה ששמענו ממנו במשך שנים, לא בגלל השיחה הזו.

 

 

אבל תמשיך לצטט אותה ולהשוות בין דעתו על הרב ליאור לדעתו על הרב ר. והרב ש. ועד כמה רבנים, 

שוין.

 

כל מי שעקב אחרי הדיון הבין מה קרוה כאן...

ישנם חתנים ששמים, מתחת לחופה, עפר מהר הבית. אין חשש מעילה?אוא"ר
הייתי טורח לענות אבל ממילא אתה תשלח איזה חבר לשאולאריאל יוסף

ואח"כ תספר כאן שאני טועה או שתסביר איך שבא לך אז מוותר מראש. תודה.

אם הייתי רוצה פסק, הייתי שואל באמת. כרגע מעניין אותי מקורות.אוא"ר
לכן שאלתי פה...

ואל תדאג, אני לא אסמוך הלכתית על תשובות בפורום.
אתה מוכן להביא מקור לכך שיש מעילה באבני הר הבית?david7031

(שו"ת ס.מ.ס של הרב אבינר אינו מקור לצורך דיונינו).

לכאו' לאחר שחרשו את כל הר הבית, אין חשש באבנים שיש בהראוא"ר
שהן אבני הקדש? ואם יש קדושת מקום, אין חשש של מעילה באדמת הר הבית(זכור לי ששמעתי סברא כזו בשם הרב יעקב שפירא)?
ובאו פריצים וחיללוה, לא?הָיוֹ הָיָה


א. קדושה לא פקעה. ב. גם אם כן, כתב הגרצ"פ שלא רלוונטי כיום.אריאל יוסף


א. אבל יש מעילה? ב. ולמה?הָיוֹ הָיָה


ייש"כ,הָיוֹ הָיָהאחרונה


תשובה בשו"ת חבל נחלתו, בנושא דומה-אדם כל שהוא

חבל נחלתו יד סה – ויקיטקסט

[אבל, צריך לשים לב שהוא לא עוסק בשאלה של לקיחת העפר מההר, שלא שייכת בנידון שלו].

כנס סוכות של נוער המקדש!נוער המקדש

 
 
קישור להצטרפות-
מספר הפגישה: 868 5124 0946
ססמא: 196354
הכנס יתועד?שחר אורן


הכנס הוקלט ברובו ויעלה לערוץ היוטיוב של הנוער בימים הקרוביםבתוך בני ישראל
תודה רבה.שחר אורןאחרונה


הרב ליאור: שופר בר"ה שחל בשבת? גם בהר הבית אסוראריאל יוסף
למה לדפדף בהיברו בוקס?אריאל יוסף

ספרי הגרימ"ט נמצאים ברשת גם בצורה הרבה יותר נוחה, וגם אוצר החכמה פתוח לכל כרגע.

(וגם מהיברו בוקס ניתן להוריד ולדפדף כמו שהעליתי כאן ואם אתה לא מוצא, מוזמן למקד לכרך המתאים).

 

קצת קשה להגדיר את אלו שהזכרת כ"בתראים" אחר שחיו באותו הדור (ואתה מודה שהכירו אותו אישית),

ובכל מקרה, כמדומה שחלקם חלקו עליו גם בנושאים אחרים הכרוכים בהכרעות גדולי ירושלים,

ובכל זאת נוהגים על פיו גם נגדם. בסוף מדובר בשאלה עובדתית: האם היתה הכרעה או לא.

אם יש הוכחות שהיתה הכרעה חד משמעית כזו - יש. אם אין - אין.

ספר הלכתי על המקדש?תמהון לא-ל

אהלן אנשים ואנשות חביבים, מישו כאן אולי מכיר ספר הלכתי מקיף על המקדש העבודה והקרבנות לפני הרמב"ם?

 

לפני או לפי?david7031אחרונה

יש שני ספרים שאני ממליץ לך.

הראשון הוא "שלטי הגיבורים" של הרב אברהם הרופא משער אריה. זה ספר שסוקר את העבודה במקדש באופן כללי, בלי להיכנס לעומק לפרטים. הספר נמצא באינטרנט (נראה לי) במהדורה הראשונה שלו, שהיא ממש ממש קשה לקריאה. אם אתה מעוניין לקנות, הוא יצא לפני כעשור בהוצאת מכון שלמה אומן במהדורה נוחה ומאירת עיניים.

הספר השני הוא "עבודת הקרבנות" של רבי אהרון הכהן, חתנו של החפץ חיים. הספר מדבר על סדר הקרבת הקרנות, החל מקרבן התמיד דרך 'קרבנות החגים השונים וקרבנות היחיד השונים. (לא מדבר כמעט על מבנה המקדש). הספר נמצא בהיברו בוקס חצי ראשון, ובאוצר החכמה שני חלקים, של המהדורה הישנה, שהיא קריאה, אבל ההערות שבה הן בכתב רש"י, לשיקולך. מהדורה חדשה שלו יצאה בהוצאת "מפעל תורת המקדש".

הרב יהושע כ"ץ: באיזו זכות אתם מתפללים בהר הבית?אחד האורחים
ומכריע נגדה...אריאל יוסף


אולי סוף כל סוף יעשו דיון של משא ומתן הלכתי בסוגיא?אוא"ר
הרב ישראל אריאל מוחה - חדשות כיפה סרוגה

לקרוא עד הסוף, כולל את הצעת הרב אריאל.
כן בעז"ה יצא מזה משהו טוב אבל לדעתי לפני בכלל תחילת הדיוניםהנשמה יורדת

הקהל צריך לסמוך את ידיהם שמה שיפסוק הבית דין כך נקבל עלינו

הערכה שלי, הרבנים המתנגדים אינם בעד דיון ולכן הוא לא יתקיים.אוא"ר
הרב אריאל כבר ניסה בעבר לקיים דיונים והם בוטלו, קשה לי להאמין שעכשיו יהיה שונה. אבל מתפלל שבעז"ה שכן...
גם אז זה רק יחזק אותנוהנשמה יורדתאחרונה

שאנחנו פתוחים לדיון והם חוששים מהדיון שהרי אם האמת אצלם מה החשש?

 

רק מניח את זה פההנודד הבודד
חברים יקריםאוא"ר
עד ש@הנודד הבודד יענה ויגיב, כל מי שרוצה מוזמן להמשיך את הדיון בנתיים...
שיעור עכשיו על שיטת הרב שאר ישוב בעניין הר הביתאוא"ר
תודה רבה. יש איך להגיע לכל שיעורים במלואם?הָיוֹ הָיָה

כלומר, כל הערב הזה של האזכרה?

אתר ישיבה.אריאל יוסף

עלה בערוץ היוטיוב שלהם. אמור לעלות גם לאתר.

יש סיכוי לקישור?הָיוֹ הָיָה


לערוץ היוטיוב של אתר ישיבה? מאותו קישור שהוא העלה...אריאל יוסף
מדרשה חדשה לבנות! בתוך בני ישראל
 
לשא-לות וכו' אתן מוזמנות לפנות למספר למטה או באישי.
בית מקדש תת קרקעיהוגה
זה מציאותי? ראיתי ספר שכתב איזה רב עם תכנית לבנות את בית המקדש במנהרה מתחת לקרקע הר הבית, פורסם באתר היברו בוקס HebrewBooks.org Sefer Detail: לכשרות בית מקדש תחת הקרקע -- מרדכי בן יששכר
תשובהשחר אורן

ייתכן שמבחינה הלכתית זה תקף, אבל זה ייצור בעיה מבחינת פרה אדומה.

חוץ מזה שמציאותית זה בלתי אפשרי, גם זה מאוד מסובך לבנות מתחת לפני הקרקע וגם ההיתכנות המדינית לעשות את זה לא יותר טובה מההיתכנות לבנות על הר הבית.

מנהרת הרכבתהוגה
אם אפשרי לבנות מנהרה לרכבת בהשקעה של מיליארדים, מדוע אי אפשר לבנות מנהרה לבית המקדש?
איזו בעיה זה יצור בקשר לפרה אדומה, שלא יראו את המקדש עצמו בשעת הקרבת הפרה? האם זה תנאי מעכב?
בפוליטיקה האזורית תכנית זו נשמעת יותר מעשית מאשר לגרש את המסגדים מההר.
יש הבדל בין בניית מנהרה לבניית מבנה בתוכה.שחר אורן

גם לא אמרתי שזה בלתי אפשרי, זה רק מסובך.

לגבי פרה אדומה, כן זה מעכב לראות את הקודש.

על מהומות מנהרת הכותל שמעת?

קצת יותר מעשי מדינית, ועדיין בכלל לא מעשי מהבחינה הזאת כיום.אדם כל שהוא

יש גם בעיות הלכתיות לא פשוטות ביחס לבניין המקדש בתנאי שלנו, בכל מקרה, גם בלי השאלות על מקדש תת קרקעי.

בהנחה שהר הבית היה פנויהוגה

אם שטח ההר היה פנוי כעת האם היינו מנסים לפתור את הבעיות ההלכתיות הלא פשוטות או שהיינו מרימים ידים?

יש להניח שאם זה היה מעשי מהבחינה המדינית היו מגיעים גם לתוצאות מהבחינה ההלכתית.

לא ברור לי שאתה צודק...אדם כל שהוא

ניחוש שלי - היו יהודים שהיו מנסים לפתור, והפיתרונות שהם היו מציעים לא היו מתקבלים על דעתם של רוב תלמידי החכמים ורוב הציבור.

אבל בכל מקרה, זה לא מעשי היום מבחינה מדינית, ובתור חלום, בוודאי עדיף לחלום על מקדש אחר.

 

אל תהיה בטוח. יש רבנים שבאמת חושבים שאין היתכנות.אריאל יוסף

כמדומה שבעמדה זו אוחזים רוב גדולי דורנו.

 

ראה מה אמר הגר"ש גורן זצ"ל, ראשון (פשוטו כמשמעו) לעולי ודורשי ההר בימינו,

כשנשאל בראיון עיתונאי כשנתיים וחצי לפני פטירתו, על הקבוצה העוסקת בקידום בניין המקדש:

 

"הם מדברים שטויות. דברי הבל ורעות רוח.

אין לנו שום אפשרות הלכתית להקים את בית־המקדש... 

מבחינת ההלכה הקשיים הם כל־כך רבים וגדולים

שאני לא מעלה על הדעת בכלל לבנות את בית המקדש.

כל מה שהם עושים הם עושים בניגוד להלכה...

זו אחיזת עיניים. זה שטויות והבלים".

 

אם ד' לא יבנה בית...אריאל יוסף

אם הקב"ה ירצה, המקדש יבנה במקומו הטבעי.

אם לא ירצה, לא יעזרו התחכמויות.

לכאורה בלתי אפשרי.הָיוֹ הָיָה

גדודי בעיות יש בזה.

מלבד שבפשטות - ה' ציווה לבנות לו "בית" ולא "מנהרה". אין לנו להתעלם מפשט הכתובים 

ראה בקונטרס שהתייחס לבעיות.אריאל יוסף


מבחינת הלשון "בית"...אדם כל שהוא

צריך לבדוק מה הדין לגבי דברים אחרים שנאמר בהם בית. [יש רשימה של דברים כאלה בסוכה דף ג', ואחד מהם הוא מזוזה].

 

ועצם הרעיון, [תוך התעלמות מכך שהוא לא ישים לכאורה בתנאים הנוכחיים], הוא בעיני המחשה יפה לשאלה, [שקשורה לדיון שניהלת בשרשור אחר], האם מצוות בניית המקדש מחייבת אותנו לבנות מקדש כאשר אנחנו יכולים, גם אם אנחנו יכולים לעשות זה רק בצורה מאוד-מאוד לא ראויה.

לא אפשרי כלל. קודש הקודשים צריך להיות במקום אבן השתיה,אוא"ר
אבן השתיה היא חלק מסלע ההר, לבנות תת קרקעי זה אומר לחצוב את אבן השתיה. איסור 'לא תעשון כן...'
יש מקומות במקדש שצריכים להיות בנויים על גבי כיפות, ויש מקומות שצריכים את סלע ההר.
לפי הטענות של חלק ממבססי הרדב"ז -אריאל יוסף

יש סימון של חציבה באבן במיקום של הקיר של קוה"ק.

א. קשה שהרי כתוב:אוא"ר
"וְהַבַּ֙יִת֙ בְּהִבָּ֣נֹת֔וֹ אֶֽבֶן־שְׁלֵמָ֥ה מַסָּ֖ע נִבְנָ֑ה וּמַקָּב֤וֹת וְהַגַּרְזֶן֙ כָּל־כְּלִ֣י בַרְזֶ֔ל לֹֽא־נִשְׁמַ֥ע בַּבַּ֖יִת בְּהִבָּנֹתֽוֹ(מלכים א', ו', ז').
וע"פ פסוק זה פסק הרמב"ם הלכה:"וְאֵין מְפַצְּלִין אֶת אַבְנֵי הַבִּנְיָן בְּהַר הַבַּיִת אֶלָּא מְפַצְּלִין אוֹתָן וּמְסַתְּתִין אוֹתָן מִבַּחוּץ וְאַחַר כָּךְ מַכְנִיסִין אוֹתָן לַבִּנְיָן... ואוֹמֵר "וּמַקָּבוֹת וְהַגַּרְזֶן כָּל כְּלִי בַרְזֶל לֹא נִשְׁמַע בַּבַּיִת בְּהִבָּנֹתוֹ":

ב. ישנה מחלוקת אחרונים לגבי סיתות בקיר בית הכנסת לצורך עשיית מדף לספרים או מעמד לנרות. יש הסוברים כי הדבר אסור משום 'לא תעשון כן' ויש הסוברים(וכך להלכה) שמותר כיון שזה לצורך הבנין. אז לגבי בניית הקירות שזה צורך, מותר. אבל בשביל בנייה בתוך האדמה שאין בזה שום צורך שהרי ניתן לבנות מעל האדמה, למה שיהיה מותר?
השאלה מהי אבן השתייה...אדם כל שהוא

אם זו אבן מטלטלת, אז בפשטות כל האבן היא אבן השתייה.

אבל אם נקבל את הזיהוי, ונאמר שהיא סלע ההר, צריך לומר שרק חלק מסויים של סלע ההר הוא אבן השתייה.

הרי סלע ההר חורג מקודש הקדשים ומגבולות הר הבית.

אדרבה זה עוזר למה שכתבתי, שגם אם נמצאו סימני חציבה באבןאוא"ר

אין זה מתיר לחצוב במקום הארון.

ומי אמר שאבן השתייה היא לכל העומק?אדם כל שהוא

אולי היא השלוש אצבעות שבלטו לקודש הקודשים, או קצת יותר לעומק?

אה"נ, לא סותר מה שאמרת. בכל מקרה לא ניתן לבנות מקדש באדמה.אוא"ר


מסתבר בעיני, שההבדל בין בית מקדש מעל הקרקע...אדם כל שהוא

לבית מקדש מתחת הקרקע הוא שינוי מהותי במבנה המקדש, ואסור לשנות ממבנה המקדש, כפי שלמדו חז"ל מהפסוק - "הכל בכתב מיד ה' עלי השכיל"

הבחנה בין מדרש להלכההוגה
יש להבחין בין מדרשי אגדה להלכה, ולכן כדי לדעת האם מקדש מתחת לאדמה הוא ראוי יש לבדוק למשל בהלכות בית הבחירה של הרמב"ם את התנאים לעשייתו. וברמב"ם לא מופיע באחד התנאים תנאי שיהיה אבן השתיה או בית בסגנון מבנה כזה או אחר, אלא שהמזבח יהיה במקומו ומדות ההיכל לפי הכתובים. ולכן מבנה כלשהוא מתחת האדמה גם עומד בתנאים של ההלכה לבית המקדש.
המקור שהבאתי מופיע בהקשרים הלכתיים בגמרא.אדם כל שהואאחרונה

וביחס לשינויים שבהסתכלות פשוטה הם הרבה יותר קטנים, מאשר ההבדל בין מבנה שעל פני הקרקע למבנה תת קרקעי.

הרב דב ליאור: יש עולים להר הבית הנכנסים למקומות האסורים!!!הָיוֹ הָיָה
עזוב. העולים (והעולות) לא סופרים את הרב ליאור. רק משתמשים בואחד האורחים
תקרא את הכתבה. הכותרת מעוותת את הנאמר.אוא"ר
הרב ליאור ראה מפות שהתפרסמו שיכולים להטעות את הציבור. ולכן קרא לתקן.
בפועל טעות לא יכולה להיות כיון שהמשטרה לא נותנת לצאת ממסלול מוגדר. כך שגם אם תרצה ח"ו להיכנס לעזרה, המשטרה תרחיק אותך.
כמו שהגבתי אף בצמ"ע.הָיוֹ הָיָה

ישנם מספיק פעמים שהיא כן נותנת.

המסלול שהמשטרה לא נותנת לצאת ממנו הוא לא המסלול של הרב ליאוראריאל יוסף

לדעת הרב גם במסלול של המשטרה אפשר להיכשל באיסורים.

מניין לך?יוסי ל


קרא מה כתב.אריאל יוסף


קראתי. נו?רלה


אם הרב כותב שהמפה "עלולה להביא לכניסה למקומות אסורים"אריאל יוסף

הוא מתכוון שהיא עלולה להביא לכניסה למקומות כאלה.

אתה חולק על זה?

 

כי לאן המשטרה לא מאפשרת הוא גם יודע,

ואם היא לא מאפשרת ממילא המפה לא עלולה להביא לכניסה אליהם.

 

אא"כ אתה חושב שהרב מפרסם מכתב לא רלוונטי.

המסלול של המשטרה לא נכנס למקומות אסוריםרלה

אא"כ מבקשים מהם. ואז הם שואלים אם כל המשתתפים מסכימים, ואם לאו- לא הולכים לשם.

אבל המסלול הרגיל לא מאפשר להיכנס למקומות אלו.

 

היה נשמע מדבריך שהמסלול של המשטרה מחייב להיכנס למקומות אסורים.

שים לב למה הגבתי -אריאל יוסף

@אוא"ר כתב: "בפועל טעות לא יכולה להיות כיון שהמשטרה לא נותנת לצאת ממסלול מוגדר".

 

עניתי: "המסלול שהמשטרה לא נותנת לצאת ממנו הוא לא המסלול של הרב ליאור".

 

הוספתי: "לדעת הרב גם במסלול של המשטרה אפשר להיכשל באיסורים";

אם המשטרה לא היתה מאפשרת להיכנס למקומות שאסורים לדעת הרב,

הרב לא היה כותב שהמפות עלולת להביא לכניסה למקומות כאלה.

 

ממילא, או שתטען שהרב פרסם מכתב לא רלוונטי,

או שהמשטרה מאפשרת להגיע למקומות אסורים לדעתו.

שיהיה יותר מובן, ארחיב.אוא"ר

ישנן 3 מקומות בהר הבית בהן המשטרה נותנת אפשרות להתקרב לרמה ולחזור אח"כ למסלול. א' במזרח יש אפשרות לעלות על המדרגות, ב' בצפון ניתן להתקרב עד למדרגות של הרמה, ג' במערב ניתן להתקרב למדרגות של הרמה.

לפי פרסוםש להרב אלקנה ליאור, הרב דב ליאור חושש לדעת הרב גורן. לפיכך יש לחשוש כי המקדש כולו נמצא יותר מערבה ויותר צפונה מן המקובל(דהיינו, שיטת הרדב"ז). ועל כן אסור להתקרב לרמה מן הצד הצפוני והצד המערבי אע"פ שהמשטרה מאפשרת.

לא מבין מה שכתבת.נחשון מהרחברון

אני מבין איך שיטת הרב גורן  היא מערבה יותר בצורה שמגיעים אל השטח האסור בתחתית המדריגות. אני לא מבין איך הזזה של מטרים ספורים צפונה אמורה להביא לחשש עזרה בחלק הצפוני.

אני אישית שאלתי על זה את הרב ליאור והבנתי ממנו שמדובר על חשש חייל  בצפון ולא חשש עזרה.

הגדלתי לשאול ואמרתי לרב שע"פ המהרי"ט הרדב"ז והרמב"ם קדושת החייל בטלה בחורבן ומה שקדש לעתיד לבוא זה רק קדושה שקידש שלמה (עזרה בלבד, ללא חייל ועזרת נשים)  ובנוסף יש לנו ספק נוסף האם רוחב החיל היה 10 אמות או שעשר אמות היה רק הגובה/הרוחב במזרח וממילא יש לנו ספק ספקא. ספק האם יש קדושה בחיל וגם את"ל שיש קדושה ספק הלכה שהחיל הוא י' אמות וממילא כל מה שמחוץ לי' אמות משטח העזרות (לשיטה המחמירה ביותר) זה מותר לכתחילה להכנס לאחר טבילה וממילא בצפון יהיה מותר אף לעלות לרמה ולהתקרב כמה מטרים טובים (אפילו עשרות מטרים בודדים) והוא ענה לי שזה נכון להלכה ולא למעשה שיש לשים גדר שלא יעלו לרמה בכלל. לא הצלחתי ממנו להבין מדוע הוא אוסר להתקרב לרמה בצפון אבל מה שכתבת שזה בגלל הרב גורן לא יכול להיות נכון.

א. לא כתבתי חשש עזרה אלא איסור להיכנס(דהיינו חיל).אוא"ר
ב. בענין ה'ספק ספיקא', צרפת ספיקא דדינא לספק מציאותי, יש שיטות כי ספיקא דדינא הוי לחומרא אפי' לדעת הרמב"ם(נראה לי מצפה איתן בכתובות ט'). גם אם הוא לקולא, לא בטוח שהוא מצטרף לספק מציאותי. הספק המציאותי שהבאת יש לדון אולי זה ספק הניתן לבירור(על ידי חפירה) ולפיכך מח' רש"י ותוס' בתחילת כתובות אם הוא מצטרף להקל. בנוסף אם אתה מוסיף ספיקות להקל הרי אז יש לדון שאולי יש כאן ספק ספיקא לחומרא דיש שסוברים שאם אין חיל אז הקדושה מתפשטת לכל הר הבית.
ג. @א@אריאל יוסף טוען כי נמצאו בשנה האחרונה במחקרו של הרב אלקנה ליאור ממצאים חדשים לחזק את שיטת הרב גורן ולומר כי החיל עבר את הרמה הצפונית ולכן המכתב של הרב ליאור פורסם עכשיו(בעקבות ממצאים אלו). מה שהרב ענה לך כנראה היה לפני הממצאים.
לא *עבר*, אבל בהחלט הגיוני שכלל אותה.אריאל יוסף


כן א אבל מה הקשר בין שיטת הרב גורןנחשון מהרחברון

שלוקחת במטרים בודדים את המקדש דרומה לעניין כ50-60 מטר משם שעכשיו הם יהיו בחשש חייל?

ב זה לא ספיקא דדינה כי לא מצאנו אף אחד שכותב בפירוש אחרת וכל מי שדן בנושא התעלם מאיסור החייל - משמע שהיה לשיטתו מותר להכנס לשם. וזה מדוקדק גם מלשון הרמב"ם. אז אני מוכן לומר שלמרות שעקרונית זה הדין בפשטות אפילו אםם נתייחס לזה רק כאל ספק יש בזה ס"ס.

 לא מכיר מי שאומר שאם אין חייל קדושת הולכת לכל הר הבית. מאיפה לך חידוש זה?

ג אכן זה היה לפני כמה שנים אבל מה הקשר בין שיטת הרב גורן לבין החייל ברמה הצפונית? אפשר להגיד שיש לזה ראיות חדשות (ואשמח מאד לשמוע אותם) אבל זה לא קשור לכאורה לרב גורן

אתה מתעלם כאן מכמה וכמה טענותאריאל יוסף

שאין בכוחי כאן לפרוט את כולן ואני גם לא מתחייב להשיב על מה שתגיב.

 

א. יש האומרים בדעת הרמב"ם שהחיל היה עשר אמות בגובה ולא ברוחב. לא מדובר בהכרח בחומת החיל אלא בגובה מפלסו מעל יתר ההר ועי' בחצרות בית ה' שלדברי הגר"ז קורן הרמה כולה היתה חיל - דבר שמתאים לגובה עשר אמות שהיא גבוהה משאר ההר.

 

ב. לשיטת הרמב"ם הכותב (הלכות בית הבחירה ז, טז): "החיל מקודש ממנו שאין גויים וטמא מת ובועל נידה נכנסים לשם", ע"פ ביאור מהר"י קורקוס שם: "בודאי שמלשון רבינו כאן נראה שסובר שאיסור תורה יש בו" (ועיין מנחת אברהם ח"א סימן כג שהאריך בנושא), קדושת החיל הינה מן התורה.

 

יש עוד כמה טענות, אבל כאמור, אין בכוחי כעת לפרטן (וגם את אלו כתבתי בקצרה ממש ואולי לא מסודר מספיק).

 

אני רק אומרנחשון מהרחברון

שהרב ליאור כן אמר שזה דין נכון.

חידושו של רב אברום שהחייל הוא מהתורה הוא חידוש עצום והמקור שלו הוא דיקדוק שלא ברור כלל בדברי הרמב"ם. זוכר שיש מחלוקת רמבם רשי אם זה אורך או גובה לא זוכר מי אומר מה.

אבל זו מחלוקת ויש מספיק מי שאומר שזה רוחב.

לשיטת הרב קורן אכן זה לה מקום סביר מאד אך לא וודאי ולכן יש ספק אם היה שם חייל וספק אם החייל קדוש. 

המכתב של הרב ברור מאוד.אריאל יוסף

המסלול שמצורף למכתב מתרחק מהרמה מכל כיוון - בפרט ממערב.

 

מהר"י קורקוס זה חידוש של ר' אברום? נו, באמת. מה עוד?

 

מ"מ, מידי ספק לא יצאנו. לא ידועה לי הכרעה חד משמעית במחלוקת הראשונים הזו,

של פוסק בעל כתפיים שיכול להכריע מדעתו במחלוקות ראשונים

(כמובן, בכלל זה ככל הידוע לי גם הרב ליאור לא הכריע חד משמעית

ולא שמעתי שחלק על ר' אברום בנושא הזה).

לא אמרתי שהוא מתיר.נחשון מהרחברון

הוא אמר לא למעשה! השאלה היא האם בכל המקומות זה חשש דאו או רק במערב.

מהר"י קורקוס הוא היחיד שמבין ככה את הרמב"ם שחייל זה דאורייתא ורב אברום ממשיך שזה גם היום בחייל.

וודאי שלא הכרענו הצגתי את זה בתור ספק. 

א. מהרב ליאור שמעתי שסובר כי החיל היה ברוחב 10 אמות.אוא"ר
ב. גם אם קדושת החיל היא מן התורה, אין זה אומר שהיא קיימת לאחר שנחרב. כיון שאת עצם קידושו עשו חכמים. כלומר יכול להיות שלענין החיל יסבור הרמב"ם כמו הראב"ד.
ג. @נחשון מהצפון אינני יודע על איזה חידושים מדובר. אני כן רואה שהרב ליאור חיזק את התוקף שלא לסטות מהמסלול ולכן צריך להחמיר.
למה דחוף לך להתקרב? זה מגדיל את ההתנגדות לעליה להר ופוגע במאמצים לחבר את כל העם(בדגש על המילה 'כל' שזה כולל הר המור, ידוע לי על אנשים שלא עולים כי לדעתם יש פריצת גבולות).
לא אמרתי שדחוף לי.נחשון מהרחברון

אני אעשה סדר.

 לא אמרתי לא מה אני חושב ולא מה אני עושה.

אתה אמרת שהרב ליאור חושש בצפון בגלל הרב גורן. אני לא הבנתי איך הרב גורן קשור לצפון מלבד פפער של אמות בודדות שלא משנה בכלל למי שלא נכנס לעומק הרמה.

הוספתי ששאלתי אותו על הספק ספיקא והוא  אמר לי שאכן עקרונית אני צודק אבל צריךך לגדור גדר ברור והרמה זה גדר ברור. (וממילא לכאורה זו שיטתו שלצפון הרמה אין חשש בכלל שהגיע העזרה וממילא אין נפקותא לשיטת הרב גורן) עכשיו טענתם ואני מאמין שיש ראיות חדשות לשיטת הרב גורן. מצוין! אשמח לראותם! אבל זה לא קשור לצד הצפוני. הטענות שקשורות לצפון הם על גודל החייל ולא על מיקום המזבח/אבן השתיה.

אם יש ראיה כי הלשכות בצפון היו באורך מנימליאוא"ר
ולפי זה אם אבן השתיה זה המזבח וכל המקדש זז צפונה, אז יוצא כי הלשכות בצפון יוצאות מגבול הרמה.
המרחק בין אבן השתיה לקצה הרמהנחשון מהרחברון

הוא כמה יותר ממאה מטר (כיפת הסלע עצמה היא כ50 מטר אם אני לא טועה) עכשיו רוחב העזרה היה קל"ה אמה שזה במטרים67.5 מטר.  אם אבן השתיה היא קה"ק אז זה בול באמצע -  33.75 מטר מאבן השתיה זה כבר לא עזרה. שזה בערך 10 מטר מחוץ לכיפה.

אם תזיז הכל צפונה בשביל המזבח זה סד"ג של 15-20 אמות מקסימום. אז ניקח עוד 10 מטר ו20 מטר אחרי הכיפה אפילו לשיטת הרב גורן זה לא עזרה. תוסיך עוד 30 מטר (60 אמה) לחייל ועדיין לא הגעת לקצה הרמה.

אתה לא מדייק בכלל במדידות.אריאל יוסף

הרב אלקנה ליאור משרטט מפות מדויקות מאוד.

העזרה בהחלט יוצאת מתחום הרמה,

וע"פ הרב גורן הנצמד לרמה במערב עובר בכרת.

בוא תגיד לי איפה בדיוק אני לא מדייקנחשון מהרחברון

(נ.ב. יכול להיות שלא הובנתי. דיברתי בהודעה הזאת על החלק הצפוני בלבד ולא על החלק המערבי. בחלק המערבי אם אבן השתיה היא המזבח אכן העזרה יורדת מעבר לרמה במערב! לא בצפון)

אכן. ייש"כ. בצפון החיל מגיע אצל הרב אלקנה לקצה הרמה כמדומניאריאל יוסף


החיל. לא העזרה. כן. שמעתי את זה מהרב ליאורנחשון מהרחברון

זה חשש חיל עד שם לא וודאי חיל לשיטתו. כך לפחות יצא כשדיברתי איתו על זה

ומסתמא לפני שמחקרו של הרב אלקנה הגיע לאן שהגיע...אריאל יוסף


ליתר דיוק: כמדומה שבצפון הרב אלקנה סובר כהרב קורן ואכמ"ל.אריאל יוסף


כחשש או כוודאות?נחשון מהרחברון


לא מונח מספיק במחקר כדי לענות. לכן כתבתי: "כמדומה".אריאל יוסף


נחכה לספר שיצא או לזמן שאפגוש את הרב?נחשון מהרחברון


אני מניח שעם העבודה על הספר, הרב אלקנה יושב מזמן לזמן לבירוראריאל יוסף

עם אביו שליט"א. ייתכן שמה שיאמר כעת ידויק יותר בהמשך וממילא יהיו שינויים.

מאחר שהרב כתב שבקרוב יצא מחקר שיבאר את הדברים,

אני חושב שמוטב להמתין שהמחקר יסתיים ויצא לאור במקום להטריד את הרב.

לא התכוונתי ללכת אליו בשביל זה. אני מידי פעם ניגשנחשון מהרחברון

לשאול אותו שאלות וחשבתי להעלות את זה על הדרך. למרות שעכשיו עם הקורונה פחות יוצא לראות את הרב...

גם לי לא יוצא, לצערי. ממתין בסבלנות.אריאל יוסףאחרונה


צדיקות!בתוך בני ישראל
שלום שלום
קיים דיבור די רציני להקים בשנה הבאה מדרשת המקדש. כרגע הרעיון הוא לקיים לימודי ערב ביחד עם פנימיה.
כחלק מהתוכנית יהיו שיעורים, חברותות, פעולות למען המקדש ועוד.
מישהי פה חושבת שיש סיכוי שהיא תהיה בעניין?
אם כן, נשמח אם היא תוכל למלא את הטופס הזה, כמובן בלי התחייבות- טופס התעניינות מדרשת המקדש
או לשלוח לי בש"א/ מסר שם, גיל, ומקום לימודים/שירות.*
אשריכן ישראל!

*יש כאן לא מעט ניקים שיכולים להעיד שאני אדם אמיתי. מי שלא נוח לה מוזמנת למלא את הטופס במקום, בשביל זה הוא שם.


(להבהרה: התכנית מיועדת לבנות שלומדות/בשירות, ולכן מתכונת ערב. אם יהיה ביקוש מספק למתכונת מלאה אז אדרבה, וגם בנות שרוצות להגיע חלקי אבל רציני אשמח לשמוע.)
שלום שלום(: מה שלומך?עד עלות השחר.
וואי יש סיכוי שאוכל, אך לא אוכל להתחייב לכל ערב בשבוע. גם לא אשן בפנימיה..
עדיין זה רלוונטי ומתאים?
הי, שלום!בתוך בני ישראל
וואו, התגעגעתי ללראות אותך כאן. מה איתך?
כן, בטח. רק תרשמי את זה בטופס.
..עד עלות השחר.אחרונה

נשמה שאת! אני בטוב, שבח לה'.
אחלה, אשרייך ברמות(:

מתוך סקרנותשחר אורן

יש קשר כלשהו לישיבת המקדש?