שרשור חדש
ממש אשמח שתקראו!חזיז ורעם

אז ככה, במהלך השנים שמתי לב שהאינטרנט הוא מקום גדול לאחסן בו מידע, דא עקא שרוב המידע הוא חסר תועלת ואפילו מזיק. לכן החלטתי להרחיב את מקומות הלימוד ברשת והקמתי אתר. מטרת האתר היא ליצור מאגר מידע של סוגיות מרכזיות בש"ס. בנלי נדר אשתדל לכתוב מדי פעם על סוגיא מרכזית בש"ס. אשמח ממש לתגובות ולאתר פעיל ודינמי. מי שזה מענין אותו מוזמן בשמחה להכנס. אם אתם נתקלים בבאגים כלשהם בבקשה עדכנו...

יודה - מאמרים

ייש"כ. ממליץ לך לעבוד מול ויקיסוגיה.אריאל יוסף
תודה רבהחזיז ורעםאחרונה


חמי שקורא "ידיעות אחרונות" קיבל לפסח מוסף של "הגדה עדכנית"..הבעטליר החמישי

בהגדה יש כל מיני הערות צדדיות שאמורות להיות מצחיקות כמו:
"ורחץ - נוטלים הידיים ללא ברכה - לפחות 60 שניות, לפי הוראות משרד הבריאות".

"והקדוש ברוך הוא מצילנו מידם - הפעם, כדי לאתר את האויב שלנו - נזדקק למטוש".

"לשנה הבאה בירושלים הבנויה - או אולי בלונדון, קפריסין או ניו יורק, רק שיפתח נתב"ג".

חוץ מהפרסומות הלא קשורות (כגון טלוויזיות), והחידון טריוויה עם שאלות מלאות אווירת החולין שאופפת את העיתון.

 

שמות השם כתובים ככה: יי, ומופיעים פסוקים מלאים.

האם זה נחשב ס"ת שכתבו מין? האם טעון גניזה?

ס"ת שכתבו מיןחידוש

זה מושג שכולם מצטטים בלי לדעת בכלל את משמעותו.

 

הכוונה דווקא למין - דהיינו מי שאדוק בע"ז, ואז מניחים שהוא כתב את האזכרות לשם ע"ז - ולכן דינו שריפה.

 

לעומת זאת, באותה סוגיה כתוב, שס"ת שכתבו גוי - ייגנז.

 

וסוגיית גניזת פסוקים בלי שם ה' מפורש, כמו יי שזה לא שם - כבר דנו בה רבות (עלונים וכו')

עדיין יש בה דברי תורה רבים הטעונים גניזה.אריאל יוסף

אמנם, אין שום קשר לס"ת שכתבו מין.

מדובר לכל היותר באפיקורס, וסביר יותר - בתינוק שנשבה.

ממילא אין שום הוו"א לשרוף אותה.

 

הנכון ביותר הוא לשאול מורה הוראה.

לא אמרתי שלאחידוש


היה נשמע שהעיקר הוא אם יש שם ג' או רק "יי".אריאל יוסף


אם יש שמות אז ודאי שצריךחידוש

ואם יש פסוקים או ד"ת בלי שמות - על זה כתבתי שיש דיונים

 

מסכים שסוגיין דעלמא שצריך גניזה

ההערה השניה כפרנית במיוחד... זה לא דומה למין?הבעטליר החמישי


לא. לכל היותר אפיקורס.אריאל יוסף


מצאתי תשובה של הגר"י אריאל שליט"אאריאל יוסף

מספק יש להתייחס בקדושה אל גליונות דפוס שתוכנם פסול ומכילים אזכרות, ואף יש לגנוז אותם.

אולם הגניזה לא תהיה בבית הגניזה עם כתבי קודש אחרים.

(וכעין זה מצינו לענין קבורה, שאין קוברים רשע אצל צדיק: עי' סנהדרין מ"ז ע"א).

ויכול אדם לחפור בור בחצירו ולגנוז אותם שם.

ונראה שגם אם כתבים אלו מכילים דברי הסתה כנגד ה' ועיקרי האמונה,

שייתכן שמותר גם לשרוף אותם, מסתבר שגם בגניזה כזו יוצאים ידי חובה.

 

ובאשר לחיוב שריפה בספרים שכוונתם להסית ולהדיח,

אע"פ שהם מודפסים ואין לייחס לפועלים שום כוונה בהדפסת ה"שמות" שבהם מ"מ זיל בתר טעמא.

שהרי חיוב שריפה הוא בגלל החשש להשפעה מזיקה של הספרים על קוראיהם.

ונימוק זה תופס גם בספרים הנדפסים, כי סוף-סוף ההשפעה המזיקה קיימת

בין אם הפועלים התכוונו לכך ובין אם לאו.

ולכן נראה שספרי מיסיון וכדו', שמטרתם להסית ולהדיח אנשים מאמונתם,

יש לשורפם גם אם נדפסו (ועי' שו"ת אגרות משה יו"ד ח"א סי' קע"ב).

מיהו, מכיון שיוצאים ידי חובה גם בגניזה, נראה לענ"ד שעדיף לגנוז אותם

(אם כי, כאמור, לא בגניזה הרגילה המיועדת לשמות הקדושים).

 

עכ"ל הגר"י אריאל.

 

מקור:

סימן מג - קדושת שם ה' בספרי כפירה מודפסים | מכון התורה והארץ-'למעשה' אקטואליה הלכתית

 

בנ"ד לא נראה שמטרתם להסית ולהדיח,

ואפילו לא נראה שהם כוללים דברי הסתה,

אלא לכל היותר דברי ליצנות.

מ"מ, אף באלו הוראתו לגנוז (בנפרד) ולא לשרוף.

 

לענ"ד נראה שאף לדבריו אין סיבה שלא לגונזם אפילו בגניזה רגילה,

כיוון שסוף כל סוף עיקרן לקיום סדר כהלכתו, כפי שנוהג רוב עמ"י,

אלא שהוסיפו כמה בדיחות (גם אם לא ראויות) לשעשע מעט בימים אלו.

ראיתי את העיתון אצל ההורים ודווקא התפלאתי לטובהסוג'וק

שהם שמו הגדה מלאה מסודרת אורתודוקסית עם ההוראות

 

הדברים הצדדיים היו במילתא דבדיחותא בעיקר

פשיטאלבבות של אנשים

זה נראה דבר שלא נכתב כלל למטרות קדושה אלא כצחוק בעלמא.

פשיטא שזה נכלל בספר תורה שכתבו מין (אפיקורס מסכן הוא גם אפיקורס)

ויש לשורפו. מלבד זאת יי אינו כלום.

אלא אם כן זה כן נכתב בכבוד ורק הוסיפו הומור.

אפיקורס הוא לא מין.אריאל יוסף

ומ"מ, מוזמן לעיין בתשובת הגר"י אריאל שהבאתי לעיל.

מצאתי תשובה של הגר"י אריאל שליט"א - בית המדרש

לדעתי: לזרוק לפחברונישאחרונה

אם אין אזכרות כפי שאמרת, כמובן. (אין שמות אל, שדי, אלקים?)

טעם הגניזה הוא מניעת ביזוי כתבי הקדש. הפסוקים שם מבוזים ממילא בצורה שהם כתובים.

היתרון: מהפח אין סיכון שיוציאו את זה וישתמשו, בגניזה יש.

עיון במשמעות השם ״אסתר״ - ליום השואה.בן מערבא

לפני שנתיים בטקס יום השואה קיבלתי נר נשמה עם שם של יהודיה שנרצחה בשואה. שמרתי אותו ומדי שנה אני משתדל שהלימוד שלי ביום הזה יהיה לעילוי נשמתה. שמה הוא ״אסתר שניצר״ הי״ד ואת הלימוד שלי היום הקדשתי לעילוי נשמתה. 

 

 

 
 

הואיל ושמה הוא אסתר נימא ביה מילתא. 

 

בבבלי במסכת מגילה י״ג ע״א מובאים 3 דעות של תנאים על אודות היחס בין השם הדסה ובין השם אסתר. הדעה האחרונה שמובאת שם היא דעת רבי נחמיה:

 

״רבי ‏נחמיה אומר הדסה שמה ‏ולמה נקראת אסתר שהיו אומות העולם קורין אותה על שום אסתהר״. מה פירוש אסתהר ?

 

רש״י במקום מפרש ״ירח יפה כלבנה״ וכמותו מפרש גם בעל הערוך, כנראה לפי הדמיון עם המילה הארמית לירח - סיהרא. 

 

נציע כיוון שונה. חשבתי עליו והתחלתי להרהר בו אחרי ששמתי לב שבפרסית המילה הכללית לכוכב היא ستاره setare שהיא בעלת שורש משותף עם המילה האנגלית לכוכב - star. 

 

 

 

על שם האלה הזאת אסתהר נקרא גם כוכב נוגה (ונוס) שהוא הכוכב העולה לפנות בוקר. הנקרא בעברית איילת השחר. 

 

במעשה מפורסם המופיע בירושלמי מסכת ברכות פרק א הלכה א מסופר:

 

 

היום שעיינתי בזה שמתי לב שהגמרא דנה באיילת השחר וכל הפסוקים שהיא מביאה הם מספר אסתר. 

 

עוד. הבבלי במסכת מגילה טו ע״ב דורש את הפסוקים ממזמור כב בתהלים שבכותרת שלו נאמר ״מזמור לדוד״: 

 

״ ותעמד בחצר בית המלך הפנימית א"ר לוי כיון שהגיעה לבית הצלמים נסתלקה הימנה שכינה אמרה (תהלים כב, ב) אלי אלי למה עזבתני שמא אתה דן על שוגג כמזיד ועל אונס כרצון או שמא על שקראתיו כלב שנאמר (תהלים כב, כא) הצילה מחרב נפשי מיד כלב יחידתי חזרה וקראתו אריה שנאמר (תהלים כב, כב) הושיעני מפי אריה״. 

 

אני זוכר את הפעם האחרונה שלמדנו בשיעור את הגמרא הזאת, ואני זוכר גם שתהיתי לעצמי מדוע הגמרא החליטה לשים דווקא את הפסוקים האלה בפי אסתר ? היום שהרהרתי בדבר הבנתי.  

כותרת המזמור היא למנצח על אילת השחר. אסתר בעברית היא איילת השחר. ברוך שהאיר עיני במשנתי. 

 

אמנם יש להקשות על מה שאמרתי מדברי הירושלמי הקודמים למעשה שהבאתי. שם נאמר:

״אמר רבי יוסי ברבי בון הדא איילתא דשחרא מאן דאמר כוכבתא היא טעיא. זימנין דהיא מקדמה וזימנין היא דמאחרה״. ויה״ר שהקב״ה יאיר את עיני גם בקושיה זאת.

 

יותר היה לך להביאשום וחניכה

מיומא (כט.) למה נמשלה אסתר וכו', עיין שם.

ויש לעשות עפ"ז הרבה חיבורים והלחמות עם הרעיון שהבאת, ותן לחכם.

צודק. פספסתי את זה. תודה.בן מערבא


..מבשר שלום
יש גם גמ' בחןלין מדומני קלא/ט שאומרת שאיילת השחר זו אסתר,כתבתי מאמר לפורים,אבל הוא בישיבה,אם יעניין אותך אחרי תשעה באב..
המקור בחוליןבן מערבא

 

הוא הגמרא הידועה על ״אסתר מן התורה מניין״. אולי התכוונת למקור אחר ?

ליום השואהיוסי3
מה שמאפיין את ההדס, שהוא נקרא בתורה "ענף עץ עבות" כלומר שהוא בעצם כולו מכוסה בעלים, והיינו שהוא "מוסתר", והיינו אסתר, וכן האיילה אמרו חז"ל שכך תיראה הגאולה תיראה כאיילה הנגלית ונכסית ושוב נגלית ושוב נכסית וכך קמעא קמעא הולך ואור עד נכון היום
מה המקור של איילה נגלית ונכסית?שום וחניכה

יש במדב"ר (פי"א פיסקא ב) דרשה זו לגבי צבי. ואולי התחלף לך.

ומה ההבדל בין צבי ואיילה לעניין זה?יוסי3
שהדרוש מדמה את אסתר לאיילת השחר.שום וחניכה

ובד"כ בדרשות הלולאות נאחזות אחת השניה בין היתר על ידי דמיון לשוני.

הפסוק כורך בחדא מחתא בלשון "כצבי וכאיל"יוסי3
הרי שזה כעין היקש

אבל מסתמא שגם מדובר על צורת הריצה, שכיוון שהוא רץ מהר, אז ברגע שהוא עובר מאחורי משהו זה כמו כנפיים של מאוורר שרצים במהירות ורגע רואים ושוב לא רואים וחוזר חלילה,
עי' בתוס' מכות (כב.) שהם ב' מינין וכו' ע"ש.שום וחניכה

ולמרות שאין מקשין על הדרשן, אם אפשר, למה לא.

וגם הסברתייוסי3
ואף באיילת השחר הרי מצינו שיש "ענן בוקר" עד חום היום - בית המדרש

הרי שאיילת השחר נגלית ונכסית עד חום היום "כענן בוקר וכטל משכים הולך"
ואף באיילת השחר הרי מצינו שיש "ענן בוקר" עד חום היוםיוסי3
(ראה בספר הושע)
לא כ"כ הבנתי מה כוונתך.שום וחניכה

אם הכוונה שרצית לפרש 'ענן בוקר' מלשון כיסוי והסתר פנים (וכעין הא דברכות לב: 'רבא לא גזר תעניתא ביומא דעיבא משום שנאמר סכות בענן לך וכו' ע"ש. ועי' בברכות נט. 'רקיע בטהרתה'), אם כן הוא בכלל דברי הירושלמי שרמזת בהודעה הראשונה, וכידוע מה שפירשו שם שהיה המעשה דוקא באיילת השחר שבה מתגבר בחושך (עי' בכלי יקר פרשת חקת ועוד).

מצטער אדונייוסי3
הבאתי פסוק שאין מחלוקת בפירושו
תנ"ך - מקראות גדולות הכתר - מה אעשה לך אפרים מה אעשה לך יהודה וחסדכם כענן בקר וכטל משכים הלך
פירוש ר' יוסף קרא: "כענן בוקר - תשובתכם אינה עומדת לכם , אלא פוסקת מהרה כענן בקר שכָּלֶה לפי שעה , וכטל שמשכים והולך (בנוסחנו: הולך) לו מיד." והיינו נגלה ונכסה כי אינו עומד הענן במקומו אלא מטייל ועם חום היום נעלם
ואיך הענן קשור לאיילת השחר?שום וחניכה


כי מדובר דווקא על "ענן בוקר"יוסי3
ענן שאינו של בוקר אינו הולך ונעלם
בבוקר מתחרשים הרבה דברים.שום וחניכה

ובכלל, אני לא בטוח שב'ענן בוקר' מדובר על הזמן של איילת השחר שבו עננים לא כ"כ נראים, אלא על זמן מאוחר יותר בבוקר. וכן משמע בתענית (ו: ) ע"ש.

אדרבה מהגמרא שהבאת משמע בפירוש כדבריייוסי3אחרונה
כתוב שבבוקר לפני זמן קר"ש כלומר מאיילת השחר ועד שיכיר בין תכלת ללבן ואולי עד הזריחה שרוב בני אדם קוראים קר"ש, אז אם מאיילת השחר עד זמן קר"ש יורד גשם זה לא נחשב גשם שמספיק טוב, אלא אם כן היה עננים עבים שמכסים את השמים, וכתוב שם בגמרא בפירוש על סמך הפסוק הנ"ל, שסתמא של עננים של בוקר, זה עננים שהם לא עננים עבים שמכסים את השמים, אלא הם 'ענני דצפרא דלית בהו מששא'

וע"ע כאן

כיצד נוצר ערפל? זיו
פעם שאל פלפלן אחדיוסי3
את נכדו של הגר"א
במה הייתה גאונותו של סבא שלך ששמעו הולך מסוף העולם ועד סופו?
אמר לו, אומר לך שאלה ששאלו אותו, תראה מה אתה יכול לענות, ומה הוא ענה, ואז תבין.
ואמר לו ששאלו את הגר"א כך למה במגילה כתוב מגילה נקראת באחד עשר בשנים עשר בשלושה עשר בארבעה עשר בחמישה עשר לא פחות ולא יותר" ובמשנה אחרת בנושא אחר כתוב גם כן רשימה של מספרים עוקבים אבל לא כתוב "לא פחות ולא יותר"?
וענה לו הפלפלן תן לי שבוע ואענה לך.
עבר שבוע, עמד ודרש לו דרשה של שלוש שעות לענות לקושיא
מה מאוד נהנה נכד הגר"א לראות ת"ח מובהק כזה, אבל אמר לו שבכל זאת לסבא שלו הייתה תשובה טובה יותר
אמר לו הפלפלן יותר טוב מזה אני לא יכול לענות, אם כן אשמע מה תשובת סבא שלך הגר"א
אמר לו נכד הגר"א, סבי הגר"א ענה שבאמת גם במשנה השנייה כתוב "לא פחות ולא יותר"...
סיפור נאה.שום וחניכה

ואם במשנה האחרת הכוונה לשבת (קלז.) קטן נימול וכו', תייתי לי שגם חשבתי שנזכר שם 'לא פחות ולא יותר'. 

לא ראיתי כזאת סערה בכוס מים כבר הרבה זמןאריק מהדרום

תאום כל המדינה בשוק שחב"דניקים שדוחפים סופגניות לחיילים בחנוכה הם בעצם חסידי כת השטן או גרוע מכך, חסידי סאאאאטמעעעעעעער? עכשיו כולם שואלים אז מה הם בעצם רוצים החב"דניקים האלה, אולי גם החב"דניקים יתחילו לשאול עצמם מה הם רוצים החב"דניקים האלה...

 

ואז נתחיל פה שוב את כל הדיון מחדש על הרב מוהליבר והרב ריינס והנצי"ב ורב חיים מבריסק מול ר' חיים מוולוז'ין, והרש"ב והערות של הרב קוק לקונטרס, ואם הבנים שמחה והגר"א והרב קוק והאריז"ל ורבי כלפון הכהן והרמב"ם והרמב"ן והמגילת אסתר ושלושת השבועות ודניאל הנביא, ואיילת השחר שבקע אורה קמעא קמעא והרב אמנון יצחק והרב עובדיה יוסף והחזון איש ורמח"ל והרב כדורי והרב מרדכי אליהו...

 

האמת, אין לי כח.

אם אין לך כחהסטוריאחרונה
למה התחלת?

(ולמה אני מגיב? אולי כי לפרובוקציה הקודמת החזקתי את עצמי לא להגיב)
מה העניין של קיום מצוות עשה שהזמן גרמא אצל נשים?advfb

ואפילו לדעת האשכנזים נשים מברכות "אשר קדשנו במצוותיו וציוונו" על מצוות עשה שהזמן גרמא.

אם האישה איננה מחוייבת - אז לכאורה איננה מחוייבת כלל. מה הגיון בזה שמצד אחד היא לא מחוייבת מצד שני היא יכולה לקיים?

להבדיל אם גוי ירצה לקיים מצווה לא תהיה משמעות אם הוא יקיים (או שכן?). כי הוא פטור וזהו.

זה גדר של 'פטור' שלא מצאנו בקיום מצוות. אם אתה פטור אז עד הסוף...

 

מה אתם חושבים?

 

ההבדל בין מצוות עשה ולא תעשהיוסי3
ההבדל בין מצוות עשה ולא תעשה
שמצוות לא תעשה זה תמיד חובת גברא
ומצוות עשה כשהם תמידיות זה חובת גברא
וכשהזמן גרמן זה חובת חפצא, כמו סוכה ולולב וציצית (כמו שרואים בגמרא קידושין לג-לד את ההבדל בין הדוגמאות לזמן גרמן ולא הזמן גרמן), שזמן גרמן זה חפץ של מצווה, תשמיש מצווה שמשתמשים בו קצת זמן ואחר כך מסיימים, אבל זה לא עניין אישי שקשור לאדם עצמו אלא בעיקר לחובה של עשיית מעשה בחפץ.
נשים חייבות במצוות חובת גברא, ש'אף הן היו באותו הנס', ואף הן בכלל 'אדם', ופטורות מחובת חפצא, כי זה משהו זמני שהמשמעות שלו היא רק למי שתפקידו לסדר עניינים פרקטיים אלו ואחרים.
נשים חייבות בחובת חפצא כגון כביסה וצלחות ותבשילין, וזה הכל לסידור החיים בבחינת 'שר פנים', וגברים חייבים בחובת חפצא כגון ציצית ולולב וסוכה, בבחינת 'שר חוץ' שלכן למדו את זה מתפילין ותפילין מתלמוד תורה (קידושין לג-לד), שמי שחייב בתלמוד תורה חייב בחפצא שמסמלת את התלמוד תורה,
שאלה בפרשת השבועצ'יאל

רש"י כותב על הפסוק "מבשרם לא תאכלו" (לפי גרסא אחת בתורת כהנים): על בשרם באזהרה ולא על עצמות וגידין וקרנים וטלפים. ומשמע מפה שי חיה טמאה שיש לה קרניים, והפסוק ממעט אותה מלאו.

 

אבל, רש"י בנדה (נא ב) כותב (על דברי המשנה - כל שיש לו קרניים יש לו טלפיים): יש לו טלפים - פרסותיו סדוקות שאין קרנים אלא לבהמה ולחיה טהורה.

 

יש למישהו פתרון?

או אשגרת לישנאטיפות של אור
או שזה הולך על הריבויים שמופיעים לפני כן בספרא
(טהור שיצא מטמא, טריפות, חטאות מתות...)
ראהשום וחניכה

בתוס' חולין (נט.) ד"ה אלו הן, לפירוש ריב"ם דמתני' דנדה ר' דוסא היא ולא רבנן. ויתכן דרש"י גם ס"ל כן.

אם אני זוכר נכון הסוגיה שם היא להבדיל בין חיה לבהמהמישהו כל שהוא
לענין חֵלב אבל לענין טהרה קרנים סימן מובהק
זה בדיוק הדיון בתוס' שם. לשם מה הסימניםשום וחניכה


אסתכל תודהמישהו כל שהוא
יפה. תודהדעתן מתחילאחרונה
לאפוקי קרנףמישהו כל שהוא
🤔
מה רוצים מאיתנו בעת הזאתסוג'וק

את מה שגם ככה כבר קורה

 

שנפתח יכולות פנימיות ביתיות

שנתפלל בבית, שנחוש שכינה בבית.

שנתפלל בחוץ, בטבע, באביב (במיוחד בישובים)

שנתגעגע לבתי כנסת ונכבד אותם

שנתגעגע לשכינה

ונראה ונחוש אותה שהיא כבר פה בשדות ומחכה בבתי כנסת שנהיה איתה 

שנתכנס , שניכנע לאלוקות שסביבנו ובתוכנו

שנרפה ונרגע מחיים מערביים מטורפים

שנתחיל להתרגל לחיים של אחרית הימים

לחיים שבתיים קדושים פנימיים אלוקיים שלווים

שנסתפק במועט

ונפנה מבטנו פנימה

לנשמה לחיי עולם

 

"תפארת אדם לשבת בית" (ישעיה)

התחברתי.. יפה..!הודעהאחרונה
הלכות דרך ארץ באכילהנב"י
מחפשת מקור לכך שלא מדרך ארץ לנקות בין השיניים עם קיסם בשולחן עליו סועד, אלא עליו לגשת הצידה בצנעה ולנקות שם בין שיניו.
חשבתי שזה מהבן איש חי אבל לא מצאתי.
אולי אתם מכירים?
תזכו למצוות
ערוך השלחןשום וחניכה

סימן קע סי"ב:

"ודבר פשוט הוא שאין לעשות על השלחן דבר שאחרים מואסין בזה, כמו לרוק בחוזק הן מפה הן מחוטם, ולא יחטט השינים, שפותח

פיו ואין האחר יכול לראות זה, וכן נפיחות מהגרון שקורין גרעבצי"ן ידוע שמתמאסין בזה".

 

ולענ"ד משמע מדבריו שדווקא מחיטוט כזה שנעשה בפתיחת הפה לרווחה יש להימנע, אבל חציצת שיניו בקיסם אינה ממאיסה כ"כ.

אין לי מילים להודות לך! כבר חשבתי שדמיינתי את זהנב"י
בשמחה!שום וחניכהאחרונה


ספק ברכות להקל לעניין גודל כזיתכרם ה'

אשמח אם מישהו יוכל להסביר לי מדוע הסוברים שגודל כזית הוא כמו זית בינוני בימינו לא חוששים לפוסקים שסוברים שזה יותר גדול?

כי אין ספקימ''ל
מחלוקת בהלכה היא לא ספק - היא מחלוקת.
הרחבהכרם ה'

השאלה אם כמתבונן מהצד על הדיון אני יכול לבחור שיטה שנראת יותר הגיונית לי או שצריך להכריע על פי כללי הפסיקה וספק ברכות להקל.

על זה נאמרימ''ל
עשה לך רב והסתלק מן הספק.
כדאי לך לראות את המאמר הזה-אדם כל שהוא
קראתי את המאמר כברכרם ה'

ואני חושב שלפי מה שרשום שם צריך להכריע ספק ברכות להקל על אכילת שיעור זית בימינו.

כי זה לא ספק?ארץ השוקולד
אלא ודאי.

נכון שנחלקו בכך, אבל אנחנו לא מגדירים כל מחלוקת כספק ומוכנים להכריע בהם.
כמושום וחניכהאחרונה

שענו לך פה, שלשיטת כל אחד המחלוקת הוכרעה.

 

וגם יש לומר בזה כעין סברת הרדב"ז בב' מקומות (ח"א סי' רכט וח"ב סי' תרכו) שלא אומרים סב"ל אלא כאשר המחלוקת נפלה בברכה, אבל אם נחלקו במצוה, ואנו נוהגים כהצד שיש מצוה, לא אומרים בזה סב"ל ומברכים. והכי נמי לגבי המחלוקת לגבי כזית, ה"ז כמחלוקת על המצוה (ויש לפלפל בזה). וראה בהלכה ברורה (סימן ט סק"ח) שיש שחולקים על הרדב"ז בכלל זה.

אמא נוצרייה , אבא יהודי - שאלה שנייהאנונימית123123
קראתי באיזה פורום , אתר כזה של יהדות . לא זוכרת ...
והיה כתוב שאם מישהי שאם נוצרייה אך אב יהודי .
היא צריכה לקיים מצווה כלשהי עד גיל 14
אם היא עוברת את גיל 12 ומקיימת מצווה כלשהי
ואז היא תחשב כיהודיה
זה נכון ?
לא מדויק.david7031

אני מניח שקראת על דיני גר שהתגייר בקטנותו.

אם ילד מתגייר, אז כשהוא נעשה בר מצווה הוא יכול לבחור האם הוא מעוניין בגיור שהוריו גירו אותו. בעיקרון אם הוא ממשיך לקיים מצוות אחרי הבר מצווה, אז הוא מצהיר בכך שהוא כן מעוניין בגיור, ולכן הגיור חל.

^^מה שהוא אמרזריחהאחרונה


הערה קטנה אודות העניין לפנות לימיןבן מערבא

 

ידועים דברי הגמרא ״כל פינות שאתה פונה לא יהיו אלא דרך ימין״ (בבלי יומא י״ז ע״ב). 

 

ידוע גם שבאנגלית המילה שמשמעותה ימין - right כוללת גם את המשמעות של צודק, נכון, טוב, מתאים.  

היום שמתי לב שגם המילה בפרסית שמשמעותה ימין - راست (נהגית rast, ואגב היא מאותו שורש קדום ומשותף למילה האנגלית)

כוללת בנוסף גם את המשמעות של אמת, נכון. 

 

זה כנראה מרמז על נטייה אנושית רחבה ונפוצה לקשר בין ימין (כניגוד לשמאל) לבין הדרך שראוי לאדם ללכת בה (מבחינה מוסרית). 

מאמין שזה קיים בעוד שפות, אבל לא בדקתי בינתיים. 

 

אם כך, אפשר לומר שבהנחיית הגמרא להעדיף את צד ימין בפניות פיזיות ממשיות יש מטרה לחנך את האדם ולהשפיע עליו (באופן בלתי מודע כמובן) לבחור ב ״צד ימין״ גם בפניות שהוא פונה באורחות חייו. 

למען האמת, הטענה שלי קצת יותר רדיקלית, אני מאמין שזאת הסיבה להנחיה של הגמרא, ומעבר לזה אין שום משמעות לבחירה בין שמאל לימין, כי בסופו של דבר צריך לבחור, אחרת נקלעים לסיטואציה של החמור של בורידן, אז אם אתה כבר בוחר אז תבחר במשהו שיוכל אולי להרגיל אותך לטוב ולנכון. 

לענ"דדעתן מתחיל
הקב"ה סיבב שימין תשקף מעט את מידת האמת דווקא בגלל שקבע שאנו צריכים לפעול דרך צד הימין, ולא להפך.
הטענה שלי גם היא רדיקלית; אני מאמין שהנחיית הגמרא אינה לפנות לימין נקודתית אלא דרך חיים שלמה של פנייה דרך צד החסד.
הא, יפה!זריחהאחרונה

אולי

 

זו רק הששערה

מכירים מקור שלא אומרים תחנון בשבוע אחרי פסח בגלל משיח משהו?סוג'וק


לא אומרים תחנון בכל חודש ניסן....נ.ד.ב


ידוע. ובכל זאת שואלסוג'וק


מנהגאנא עבדא דקב"האחרונה

ידוע שמנהג ישראל לא להגיד תחנון בכל חודש ניסן כי זה חודש של גאולה, לכן גם הרבנות הראשית פסקה שאין בחודש ניסן יום השואה...

משנה מקום - משנה מזל?תקוות עולמים

מישהו יכול להסביר לי את העניין הזה לעומק?

 

לאדם יש 'מזל'?

 

האם יש מקומות ששווים יותר ויש מקומות ששווים פחות, מבחינת ערך סגולי?

הכוונה שינוי אנרגיה אוירה וממילא שינוי דברים בחייםסוג'וק


נתיב התשובה פרק המישהו כל שהוא

אמר ר' יצחק ד' דברים מקרעין גזר דינו של אדם אלו הן צדקה צעקה שנוי השם ושנוי מעשה, צדקה דכתיב וצדקה תציל ממות, צעקה דכתיב ויצעקו אל ה' בצר להם, ושנוי השם דכתיב ויאמר ה' אל אברם שרי אשתך לא תקרא את שמה שרי כי שרה שמה, ולבסוף וברכתי אותה וגם נתתי לך ממנה וגו', שינוי מעשה דכתיב וירא אלקים את מעשיהם כי שבו מדרכם הרעה וגו', וי"א אף שינוי מקום שנאמר ויאמר ה' אל אברם לך לך וגו' והדר ואעשך לגוי גדול ואידך ההוא זכותא דא"י הוא דאהני ליה. האדם אשר נגזר עליו גזירה מן השמים בשביל רוע מעשיו אשר חטא, עם כל זה אל יאמר שכיון שנגזר עליו אי אפשר שישתנה אבל אפשר שיהיה משנה הגזירה, ודע לך כי אלו דברים ראוים שיהיו משנים את הגזירה, כי האדם יש בו ד' חלקים שהם הגוף והנפש והממון אשר ג"כ נחשב כמו אחד מחלקיו כמו שהתבאר כמה פעמים, כי הממון של אדם ג"כ נחשב חלק האדם כמו שאמרו חכמים פעמים הרבה (ב"ק קי"ט, א') הגוזל את חבירו שוה פרוטה כאלו נוטל את נפשו. ועוד אמרו (סוטה י"ב, א') הצדיקים חביב עליהם ממון שלהם יותר מגופם, ואלו שלשה דברים בארנו אצל אהבת הש"י דכתיב ואהבת את ה' אלקיך בכל לבבך ובכל נפשך ובכל מאודך עיין למעלה. אמנם הרביעי הוא אשר כולל כולם כי אלו ג' דברים הם החלקים והאדם כולל את שלשתן שיש בו הגוף והנפש והממון. דמיון זה הבית שהוא כולל את החלקים שלו את אבניו ואת עציו ואת עפרו אלו הם חלקי הבית, ושם בית כולל את שלשתן ביחד וכך נקרא על החלקים ביחד שם אדם. והנה כאשר נגזר על האדם גזר דין אם משנה אחד מן החלקים לטוב כאלו היה אדם אחר ובטלה הגזירה שנגזר עליו, ולפיכך דוקא אלו ד' דברים משנים הגזירה, כי המעשים הם לגוף האדם כאשר צריך לעשות המעשים בגוף וכאשר משנה לטוב חלק אחד מחלקיו מבטל את הגזירה שנגזר על האדם, והתפלה היא לנפש שכך נאמר (שמואל א', א') אצל התפלה ואשפוך נפשי לפני אלקים, כי האדם בתפלתו שופך נפשו ולבו לפני אלקים ומבטל נפשו, צדקה הוא בממון שלו, לפיכך אלו שלשה דברים הם מצד חלקי האדם, ושינוי השם הוא הכולל את כל שלשתן, כי השם אשר יקרא בו האדם כולל כל חלקי האדם, וי"א אף שנוי המקום כי המקום הוא ג"כ צורך האדם ויקרא האדם על שם מקומו כאילו הי' המקום ג"כ מכלל חלקי האדם, והרי צריך לכתוב שם המקום בגט כי א"א שלא יהיה לאדם מקום ונקרא האדם על שם מקומו, ומפני שנקרא האדם ע"ש מקומו ולפיכך הוא שייך ג"כ לאדם ומפני כך אלו ד' דברים משנים הגזירה וי"א ה' דברים. אמנם יש עוד באלו דברים חכמה העליונה כי נזכרו כסדר בודאי, כי הצדקה כי צדק מלאה ימינך והוא משנה את הגזירה, והצעקה הוא למדת הדין לכך לא אמר תפלה כי הצעקה הוא למדת הדין שבוכה ומילל על חטאיו ודבר זה משנה את הגזירה ג"כ, כי הצדקה שהוא החסד מבטל הדין, והצעקה ג"כ מבטל את הדין, ושנוי השם מבטל עצם הגזירה, וידוע כי השם הוא כנגד קדושת השם וכבר פרשנו זה במקום אחר, שנוי מעשה הוא הקרוב אל האדם, וי"א אף שנוי המקום הוא שנאמר ואיזה מקום בינה, והבן הדברים האלו אשר רמזנו לך, והבן למה אמרו י"א כי אין זה שוה ודומה לראשונים, וכל אחד מאלו ארבע או חמשה לדעת י"א יכול לבטל הגזירה, ודי בזה למבינים:

ובנתיב יראת ה על המזל בכללימישהו כל שהוא
עבר עריכה על ידי מישהו כל שהוא בתאריך כ"ה בניסן תש"פ 16:47

וזה אמרם (מו"ק כ"ח, ב') בני חיי ומזוני לאו בזכותא תליא מלתא אלא במזלא תליא מלתא, ור"ל כי אלו השלשה בפרט הם השפעה מן הש"י אם הבנים אם החיים ואם העושר, כל אלו הם השפעה שמשפיע השם ית' אל האדם הן החיים הן הבנים הן העושר, ואין אלו ג' תלוים בזכותא אלא במזל כי כן מלת מזל שהוא מלשון שפע בלבד מן המשפיע ולכך אין זה תולה בזכותא, כי המשפיע משפיע מצד עצמו לכל מי שהוא מוכן לקבל השפע הזה מן המזל שעל ידו ההשפעה הוא מקבל ולכך בני חיי ומזוני שהם השפעה לאו בזכותא תליא מלתא אלא במזלא, ויש להבין את זה מאוד.

 

יש עוד הרבה אבל אלו נראם לי מספקים לדעת המהר"ל

כמובן שרבותנו הפילוסופים כרלבג סוברים כפשטו שהאדם שאינו צדיק מושלך אל המזל ואינו מושגח ולכן שינוי המקום ישפיע

למשל :

 מלחמות ה', מאמר רביעי, פרק שביעי הנה כבר התבאר מדבריו שכבר יגיעו לחסיד רעות בעת התירו הקשר והדבקות אשר בינו ובין השם יתברך, כי הוא אז משולח למקרי הזמן. וכבר יתכן לזאת הסבה שלא יגיע לרע רעות... כשלא יהיה מסודר לו רע מהמקרים ההם. ובהיות הענין כן, הוא מבואר שמה שאמר הרב זכרונו לברכה שכל עניני אישי האדם ומה שישיגם מטוב או רע נמשך אחר הדין – אם ירצה בו הטוב האנושי, ר"ל הגמול והעונש הנמצא בנפש, או ירצה בזה דבקות ההשגחה וסורה, ויקרא דבקות ההשגחה הטוב, וסורה הרע. שאם רצה בזה הטוב והרע הגופיי, הנה יסתרו דבריו קצתם קצת, וזה כי הוא הודה שכבר יקרו הרעות לחסיד בהסירו מחשבתו מהשם יתברך, להיותו משולח ונעזב למקרים, ושהוא אפשר לזאת הסבה שלא יגיעו לרע רעות

לרמב"ם זו גלות שמכפרתכי בשמחה תצאו.אחרונה
שאלה על עניין תינוק שנשבה..אשמח למקורות (אפשר גם להביע דעה)מבקש אמונה

בלי להכנס להאם זה תקף היום או לא ועל מי... אני מדבר על הגדרה וודאית.

 

איך דנים בשמים אדם שמוגדר תינוק שנשבה?

נראה לי כמו אדם החוטא בשגגה לא?הודעה


אולי... או שמא אפילו זה לא.מבקש אמונה

 אולי לא שייך "שגגה" על דבר שמעולם לא ידעת שאסור. 

תסמוך על הקב"ה שהוא מכיר את העבודה שלו.אריק מהדרום


סומך, אבל זה מעניין אותי. זה לימוד תורהמבקש אמונה

אני רוצה לדעת את רחמי השם

ואם הוא לא מרחם אתה גם רוצה לדעת?אריק מהדרום


כן למה לא. זה יבאס, אבל האמת חשובה לימבקש אמונה

השאלה הזאת מטרידה אותי וחשוב לי לדעת תשובה.. למה זה מפריע לך חח

הרמב"ן כתב ספר שלם על חקירת דרכי שכר ועונשחידוש

אז כנראה זה חשוב ללמוד

לא זכיתי להכיר. מה שם הספר?מבקש אמונה


שער הגמולחידוש


תודה רבה!מבקש אמונה


לא ידועה נפק"מ לדין שמיםברונישאחרונה

אני כותב מהזכרון כך שתסלחו לי.

מקור הדין הוא מהמשנה (אינו יודע עיקר שבת וחילל שבתות הרבה אינו חייב אלא חטאת אחת) והגמ' שואלת איך זה ייתכן ומשיבה: כגון גר שנתגייר בין הגויים או תינוק שנשבה בין הגויים. כאן הנפק"מ בעניין חיובי חטאות השבת.

הרמב"ם מרחיב את הדין וכותב על הקראים "שגדלו על טעותם" שיש להם דין תינוק שנשבה - ולכן חייבים להחזירם בתשובה בעבותות של אהבה ואפילו שיש להם דין אפיקורסין. מסקנתו: "לא ימהר להרגם". היינו, הרמב"ם מפקיע אותם מדין המומרים והמשומדים והאפיקורסין שחייבים להרגן אפילו בלי בי"ד.

הרדב"ז חלק על הרמב"ם בעניין הקראים וכתב שבכל יום מחזירים אותם בתשובה והם מבזים את התורה ואת החכמים ולכן גם להם יש דין של אפיקורסין.

כל זה במי שכופר בדברי חכמים, אבל מי שכופר בתורה מסיני ובמציאות האל, גם הרמב"ם מודה שאין להם דין תינוק שנשבה גם אם גדלו על טעותם.

יש מי שכתב בדורות האחרונים שמחללי שבת בפרהסיא בדור הזה אין להם דין של גויים כי הם בגדר תינוק שנשבה כי הרי גדלו על טעותם, אבל גם זה, כמובן, רק אם הם לא כופרים בתורה מסיני ובמציאות האל. ויש שחלקו עליהם ואמרו שבימינו כשכל אחד יודע עיקר שבת ועיקר יהדות, אין הבדל בין פורקי עול תורה למי שגדל על טעותו.

לגבי דיני שמים אין בזה נפק"מ, כי שם דנים לפי אמיתות נפשו של אדם, ולעתים צדיק נידון בחומרה גדולה יותר על עבירה קטנה מאשר רשע על עבירה גדולה...

למישהו יש את הספר יאיר אור של המלביםמישהו כל שהוא

בגרסת טקסט (לא pdf)

 

תודה

ספרים/ קטעים על ספירת העומר?יוסי ל
הלכה או מחשבה?david7031

על ספירת העומר, או על האבלות שחלה באותם ימים?

על הספירה עצמה)יוסי ל
התכוונתי למחשבה אבל גם הלכה יתקבל בשמחה( לא שו''ע ורמב"ם. זה אני מכיר)
אם שייך, עולת ראי'ה על זה (!), פשש.דוס בדם


אה אה, גם קדושת הלוי חשוב.דוס בדםאחרונה


מצת רשות. יש לכם מה להוסיף?סוג'וק

התורה אומרת "ששת ימים תאכל מצות".

אתם יודעים חזל לומדים שרק בליל הסדר חובה מצה.

 

מה העניין ששביעי של פסח לא נכלל בפסוק הנל?

 

חשבתי ששביעי של פסח מסמל גאולה אחרונה באחרית הימים

ובגאולה השלמה יתוקן גם עניין עץ הדעת והחיטה\דגן והאכילה בכלל

 

[מקור לדוגמא: אבן עזרא פרשת בראשית, בקללות כתוצאה מהחטא:

"ואכלת את עשב השדה" — 'הוא הלחם, כי בגן עדן, חיותו מפרי העץ']

 

אז שביעי של פסח מבחינה זאת הוא מעל הלחם ומעל המצה 

ישר כח!צ'יאל

רעיון מעניין. מה המקור לכך ששביעי של פסח מסמל את הגאולה האחורנה?

בחסידות בעיקר. בחזל "אז ישיר" זה על העתידסוג'וק

"מכאן לתחית המתים מן התורה"

 

[וגם בהפטרה בפסוק אחרון]

ההפטרה של אחרון של פסחכי בשמחה תצאו.
או יום העצמאות עוסקת במשיח.
גם של שביעי "מגדול ישועות מלכו..."סוג'וקאחרונה


יפה מאוד, תודהדעתן מתחיל


אפשר הסבר למה כזית מצה לפי משקל זה מצה שלמהדג כחול
ולמה מצה לפי נפח קטנה משמעותית?
(וכן אני מבין שזו יותר שאלה "מתמטית" מאשר הלכתית)
תודה לעונים.
מה זה אי אפשר?כי בשמחה תצאו.
כתוב במשנה ברורה שאין בעיה לנהוג אבלות מספק בכל ימי הספירה,
תלמי שמסופק אם נוהג עד לג או מר"ח אייר,
כי על חומרה מספק לא אומרים 'והכסיל בחושך הולך'.

אם אני מסופק אם הביצים גדלו או לא,
זו סיבה טובה להקטין את ישעור כאכ"פ ולהגדיל את שיעור הזית לחומרה.
ואיך שמעתי פעם מר' אשר וייס:
כל אחד זכאי לבחור את הנרווים שמוצאים חן בעיניו
עד כאן דברי בנושא.
המסר הברור של חד גדיאיוסי3
אנשים חושבים - הוא עשה לי כך, אני אעשה לו כך, הוא יעשה לו כך, כל אחד נכנס לתככים משלו, כולל מלאכי החבלה (ואתא מלאך המוות ושחט לשוחט'). אבל - סוף דבר - אלוקים הוא הקובע, ולא אף אחד אחר, והוא זה שיסיים את הסיפור בכבודו ובעצמו.
מזל.. לא שמתי לב..בסדר גמור


בסדר גמור. אז עכשיו שמת לביוסי3
ישר כוח! באמת תהיתייוסי ל


יפה. הקב"ה מכסה את כל התהיותיוסי3אחרונה
Zoom בליל הסדרמישהו כל שהוא
https://www.inn.co.il/News/News.aspx/431019

מה דעתכם?
אמיתי?
נראה לי מוזר ....
אם מישהו רוצה הרחבה בנושאארץ השוקולד


השיעור של הרב אלחרר בנושא
שתי בחינות במושג של שקרבן מערבא

 

נתקלתי בחידה הבאה:

 

אישה אחת הלכה לחיות חנות וביקשה לקנות תוכי מדבר. היא מצביעה על תוכי מסויים ושואלת את המוכר בחנות האם הוא מדבר ?

בתגובה הוא עונה לה בצורה נחרצת  ״התוכי הזה חוזר על כל מילה שהוא שומע״. כעבור חודשיים היא חוזרת לחנות ומתלוננת שלמרות כל מאמציה אין קול ואין עונה. התוכי לא מדבר אפילו מילה אחת. האם המוכר שיקר לה ?

 

הרהרתי קצת בחידה הזאת והיא התקשרה לי לשאלה ״האם יעקב שיקר ליצחק כשהוא בא להתברך ?״. 

 

כולנו מכירים את הרש״י המפורסם על המילים ״אנכי עשו בכורך״ - אנכי המביא לך, ועשו הוא בכורך. 

ובדומה לו, בבראשית רבה (או שזה מקורו של רש״י) - אמר רבי לוי: אנכי עתיד לקבל עשרת הדברות, אבל עשו בכורך. 

 

תגובה טיפוסית של טיפוסים מסויימים תהיה שמדובר באפולוגטיקה אופיינית לחז״ל שהתעלמו מפשוטו של מקרא על מנת להצדיק את גיבורי התורה. ולכאורה, כשקוראים את הפסוקים As is זה באמת נשמע מאולץ, להבדיל, כמו פלפולים בשקל שעושים עוכרי דין על מנת להצדיק את הלקוח שלהם. 

 

אם נחזור לחידה שהבאתי בהתחלה, האם המוכר שיקר לה ? אפשר לומר שלא. האם המוכר רימה אותה ? אי אפשר לומר שלא. 

אז אחרי שהרהרתי בחידה הזאת, חשבתי שצריך להבחין בין שני בחינות במושג השקר. 

הראשון זה גניבת דעת, וזה ביחס לזולת. השני זה הוצאת מילים מהפה שהם הפך האמת, וזה ביחס לאדם עצמו. 

 

אחרי שיש לנו את ההבחנה הזאת, אפשר להבין את המדרש לעיל בצורה אחרת. חז״ל לא התכוונו לומר שיעקב לא ניסה לגנוב את דעתו של יצחק (אני אומר ניסה, כי זה לא ברור עד כמה הוא באמת הצליח, זה די נראה שיצחק חשד אבל שיתף איתו פעולה), הרי יצחק אומר במפורש ״בא אחיך במרמה״, וההבנה הפשוטה של הכתוב בפשוטו של מקרא משקפת וממחישה את הכוונה של יעקב שניסה לגנוב את דעתו של יצחק. 

 

חז״ל כן התכוונו ללמד שאע״פ שבחינה של גניבת דעת כן היתה כאן, זה היה באופן מתחכם כזה שהוצאת מילים מהפה שהם לא אמת, לא תהיה כאן. אני חושב שהחילוק הזה נטוע גם בפשוטו של מקרא בקריאה עדינה ״ויאמר אתה זה בני עשו ויאמר אני״ (בראשית כז כד). 

 

נראה גם שההבחנה הזאת היא הציר שעליו בנוי המדרש הבא מבראשית רבה:

 

״וכל ההוא ליליא הוה צווח לה "רחל" והיא עניא ליה. בצפרא - והנה היא לאה! אמר לה: מה רמייתא בת רמאה! לאו בליליא הוה קרינא "רחל" ואת ענית לי? אמרה ליה: אית ספר דלית ליה תלמידים? לא כך היה צווח לך אבוך "עשו" ואת עני ליה?״. 

 

יעקב מתלונן שהיא גנבה את דעתו, ונראה שהוא צודק, אבל האם לאה שיקרה לו במפורש, בלשון שאינה משתמעת לשני פנים ? לא בהכרח. היא היתה יכולה לתת לו את הסימנים והוא הסיק מזה מה שהסיק, כמו שיעקב התחכם בלשונו ויצחק הבין מה שהבין. 

 

מה חז״ל רצו לומר בזה ? חז״ל לא ניסו לעשות שום אפולוגטיקה, וזה ברור לגמרי מהמדרש האחרון, מי שמנפנף את הדברים באמצעות סיסמאות כאלה מאבד אבנים יקרות. חז״ל, אמנם ניסו לעדן את המעשה (וכאמור יש לזה ביסוס בכתוב) אבל ניסו כנראה גם ללמד מסר חינוכי חשוב. גם אם אתה נאלץ לעשות מעשה שהוא רע / שיש בו טעם לפגם אבל הוא הכרחי, לפחות תשתדל לצמצמם את הנזק, שיהיה במעשה הזה כמה שפחות צד של מיאוס. 

 

ניסיתי לחשוב איפה עוד אפשר לראות או לסתור את ההבחנה הזאת. מוזמנים להביא מעשה לסתור / לתמוך. 

 

 

רעיון יפהdavid7031


לא כתבת את הפיתרון.נחשון מהרחברון
אבל למה בכותרת ? בן מערבא


כי חשבתי שזה לא העיקרתתנחשון מהרחברון
עכשיו א''א לערוך. הגבת...
לא ידעתי שאם אני מגיב אי אפשר לערוך. טוב, לא נורא.בן מערבא

 

ואגב. עוד חזון למועד שאצטרך לדבר איתך בע״ה בהזדמנות. 

משום מה הצלחתינחשון מהרחברון
בכיף אחרי שתקרא הכל
רעיון מענייןארץ השוקולד
תודה שחלקת
רציתי להוסיף לךדוס בדם
עבר עריכה על ידי דוס בדם בתאריך י"ד בניסן תש"פ 16:12

רהי פעם דיבר בהרבה שיחות מרחפות שמהפכות כל מה שחשבת על המציאות.

הוא דיבר שיהודי, אין דבר כזה יהודי חוטא, זא, יש את הצד הסגולי שביהודי ואת הצד הבחירי שבו,
חטאים של יהודי זה רק 'מלבושים', "הסירו הבגדים הצואים מעליו" "רחצו, הזכו, הסירו רע מעלליכם מנגד עיני"
ואז בפעם אחרת (שהייתה בעצם יותר מוקדמת מהאחרונה)
הרב אמר שיש את המדרש שהקבה בא לאברהם יעקב ויצחק ואומר להם בניך חטאו יעקב ואברהם עונים, ימחו על קדושת שמך,
ודווקא יצחק שהוא מידת הדין מידת האמת, דווקא הוא אומר, בני ולא בניך? טוב אז חצי חצי, כמה שעות הם ישנים כמה שעות אוכלים וכו וכו, בסדר,
ואז הרב אמר ש מידת הדין מידת האמת זה האמת האמיתית כי כי, יהודי הוא, הוא, לא חוטא! יהודי הוא יהודי!
(מוסיף מעצמי גמרא במגילה "רבי יוחנן אמר לעולם מבנימן קאתי ואמאי קרי ליה יהודי על שום שכפר בע"ז שכל הכופר בע"ז נקרא יהודי כדכתיב (דניאל ג, יב) איתי גוברין יהודאין וגו'")

וגם שהרב הביא פסקה מאורות הקודש שהרב אומר שם שהאנשים הגדולים רואים את הגודל בדברים הקטנים,
והסביר שבעצם לדוגמא תריג מצוות אז "ותריג מצוות התלויות בה" כי כל מצווה היא חלק מ-, אז אין דבר כזה יהודי קטן כי הוא חלק מעם ישראל ואין דבר כזה חלק קטן בארץ ישראל ואין דבר כזה חלק קטן בתורה וכו.
כל יהודי, הוא יהודי!

אז הנקודה שלי, מעבר לפשט הפשוט שבאמת יעקב הוא הבכור, שהרי קנה מעשיו את הבכורה, וגם, מצד האמת הוא בכור כי הוא נכנס קודם לרחם (כמו תורה קדמה לעולם במה שהרב אמר על המהרל שם בנתיב התורה)
כשיעקב אומר אנוכי (ואז אולי רשי נכנס כי כתוב עשיו וצע) {עשיו} בכורך, באמת זה לא לגמרי שקר,

(הארכתי, מחילה (: )

ניסיון ליישם את האבחנה האמורהבן מערבאאחרונה

 

לקוח מתוך הספר ״מה שמו של ספר זה ?״ של ריימונד סמוליאן, הספר עוסק בחידות היגיון והמחבר שלו היה מתמטיקאי שהתעסק בלוגיקה מתמטית. בתחילת הספר הוא מביא את הסיפור הבא:

 

 
בכך שהוא התכוון לשקר להם הוא הראה שהתנגדותו לשקרים קטנים מדי פעם אכן אינה מוחלטת ואם כך התשובה שלו ״לא״ היתה למעשה אמת, כלומר, בפועל המילים שלו תאמו למציאות. אבל מצד שני, כמובן שהוא התכוון לגנוב את דעתם של המראיינים, כמו שהוא מודה במפורש, משמע שגניבת דעת כן היתה כאן, ואם כך מובן למה ״אבל לפי הרגשתי באותו רגע שיקרתי״. ההרגשה שהוא מתכוון אליה היא הרצון שלו לגנוב את דעתם.