מה התכלית לכך שהשם….סיעתא דשמייא1
כדי שנתקן מידה כנגד מידהחסדי הים
וזה גם נוגע ליסורים ברמה לאומית?סיעתא דשמייא1
כן. אם כי אז מסובך יותר לדעת על מה מידה כנגד מידהחסדי הים
כי כך ראוי שיהיהתות"ח!
השאלה היא על המקרים שזה לא כך
מה רצית שיהיה?נקדימון
פטור בלא כלום אי אפשר.
להעניש על מה שלא שייך, גם אי אפשר.
לצאת מפרופורציות בענישה, גם אי אפשר.
מידה כנגד מידה זו האמת.
בדרך שאדם מודד בה מודדים לו.
פשוט חשבתי בגלל שאנו מתייסרים….סיעתא דשמייא1
…שבכל העולם מאשימים אותנו למרות שאנו הקורבן
ואנו אלה שבסכנת קיום בארצנו אולי זה עונש מידה כנגד מידה על זה שאנו בישראל מאשימים את הקפלינסקים, השמאלנים, הצבא, השב"כ , בג"ץ ועוד חוץ ממי שאשם באמת.
ניסיון נואש שלך.. האמת היא שקפלן מוציאים את דיבתנונקדימון
ואם קפלן בעצמם צורחים שישראל היא לא מוסרית בכך שהיא מגנה על עצמה, מה יגידו האנטישמים בעצמם?! ברור שיאשימו אותנו.
אם קפלן שורפים מכוניות לאזרחים, למה שחמאס לא? אם אנשי קפלן מוסרים שמות למדינות שונות כדי להטיל סנקציות, למה שחמאס לא? אם אנשי קפלן רודפים חיילי צהל, למה שהאנטישמים לא?
במקרה פה מה שאנחנו רואים זה איך הקב"ה מאריך אף לרשעים בקפלן. ביחס לשאר העם, אנחנו רואים ניסים גלויים וחסדים שקשה להאמין שאנחנו ראויים להם. ברוך השם שלא עזב חסדו.
תמשיך בשלך וכולנו נסבול.סיעתא דשמייא1
לא, תמשיכו אתם עד שנושמדנקדימון
ברוך השם שלא נתננו טרף לשיניכם.
זה פורום בית מדרש אם פורום פוליטיקה?פשוט אני..
אנחנו מכניסים סמארטפונים עם חדשות לבית מדרש,קעלעברימבאר
אני לא רואה בעיה להעלות שאלה כזאת בהקשר הזהאריק מהדרוםאחרונה
מנין פשרני-'שוויוני': היה לי נסיון אם ללכת למניןחסדי הים
שיש שם רבנית ולא רב, בת קוראת ההפטרה, אשה דורשת, ולא הלכתי. אמרתי לאלו שהלכו 'אל תקרב אל פתח ביתה'.
היה בית כנסת בעיר שאמא שלי גדלה שלא היה מחיצה, הרב דרש במיקרופון בשבת, אבל השאר עשו כאורתודוקסים. תמיד חשבתי לעצמי, טוב עשו קצת פשרות, לא הכי נורא. אבל עכשיו סבא שלי, שמעריץ את ה'רב' שהיה שם פעם, מספר לי דרך אגב שהרב של הבית כנסת שהיה כהן היה הולך לתוך בתי קברות להספיד מתים כשהוא מטמא למתים שזה לאו דאורייתא, בגלל שהוא קיבל מזה כסף. אני הייתי בהלם.
אני טוען כמו שה'חתם סופר' טען, שמי שמשחק עם הדפוס של הבית כנסת שקיבלנו מאבותינו, גם יגיע לעבור על איסורי דאורייתא בשאט נפש, או כבר עבר.
הסוף ידוע מראשshaulreznik
בארה"ב קמו עשרות זרמים לא-אורתודוקסיים, כולם הפכו בסופו של דבר לסניף של המפלגה הדמוקרטית עם ניחוח קל בלבד של יידישקייט והיעדר של שמירת מצוות. אחיהם הפתאים הישראלים (מניינים שוויוניים, התנועה המסורתית קונסרבטיבית, הרפורמים) יחוו את אותו התהליך.
מזכיר לי בדיחה עלקעלעברימבאר
רב שאהב לשחק גולף וקיבל מגרש רק ביום כיפור. אמר לבני קהילתו שלא יהיה ביום כיפור, ונסע לגולף.
שיחק בגולף ועל הפעם הראשונה קלע את הכדור למטרה.
כל מלאכי מעלה רעשו ואמרו לה' - זו תורה וזו שכרה?
אמר להם ה' - זה העונש הכי גדול, כי למי הוא יוכל לספר שקלע על הפעם הראשונה?
(נזכרתי בזה בגלל סיפור ששמעתי על בית כנסת רפורמי בשיקגו שהיה סגור בחגים כי הרבאי יצא לחופש)
המציאות עולה על כל דמיוןshaulreznik
"נשיא ה"היברו יוניון קולג'", המכללה להכשרת רבנים רפורמים בארצות הברית, ומבכירי הרבנים הרפורמים בארה"ב, נהרג אתמול (שבת) בבוקר לאחר שמטוס קל אותו הטיס התרסק בניו יורק"
תדון אותו לכף זכות, הוא קודם כלקעלעברימבאר
סמוך ובטוח שהוא טס כדי לטבול במקווהshaulreznik
מותר לטבול במקווה בשבת?קעלעברימבאר
כןתות"ח!אחרונה
ברוב המקוואות נראה לי פשוט צריך להשתמש רק במים קרים, אבל כן, מותר.
אני לא מסוגלת להגיד ווידוי על חטאעובדת את הקב"ה
יש שיעור יפה ששמעתינקדימון
בקליפת אגוז, בעצם זה שהתורה קבעה יום כיפורים בכל שנה ושנה מעידה כאלף עדים שהקב"ה יודע את יציר כפיו. הטעות היא במחשבה שהמדד לתשובה הוא העובדה האובייקטיבית של היעדר החטא, בעוד שהאמת היא שהמדד לתשובה תלוי בכנות של האדם.
אני ממליץ מאוד לשמוע את השיעור. תסתכלי אם הזמן שהוא אורך מתאים לך.
תודה . בעזרת ה במוצש"קעובדת את הקב"ה
וואי הקשבתי לשיעור וזה בול מה שהייתי צריכהעובדת את הקב"ה
תודה רבה רבה לך. עזרת לי מאוד
אני ממש שמח שזה מצא חן בעינייךנקדימון
אם זה משו שהמליצו במיוחד בשבילועובדת את הקב"ה
לענ"ד זה לא הבטחה, אלא בקשה שנצליח והתחייבותהסטורי
שמעתי שנאמר שלא מספקים לחזור בתשובהזיויק
אז אל תשקריתות"ח!אחרונה
תתכווני בכל ליבך לא לחזור אל החטא. שמעתי משהו מהרב שלי הרב אליעזר בן-פורת שברגע שאדם התכוון בכל ליבו לא לשוב לחטא, אז גם אם אחרי זה נפל בחטא, זה כבר אדם חדש שנפל בחטא. כך צריכה להיות התחושה אחרי הווידוי, שמבחינתי התנתקתי מהחטא, אני לא רוצה בו.
אבל אני חושב שבאמת המדרגה של תשובה שלימה זה שאדם באמת יתנתק מהחטא לגמרי, ואמנם עדיין יהיה לו יצה"ר, אבל נקודת הבחירה שלו תהיה יותר גבוהה. בחטא הקודם הוא כבר לא ייפול. זה קשה מאוד להתנתק מחטא, אבל זה אפשרי. צריך לעבוד על זה, להתפלל על זה, ללמוד על זה, לרצות חזק לא להיות שם, לרצות חזק להיות באור, בטוב. לעשות הכל כדי לא ליפול שוב. והעצה הכי טובה שאני מכיר ששמעתי ממורי ורבי הרב זלמן מלמד שליט"א, לפתח כ"כ את אהבת ה', עד שלא לרצות להיות מלוכלך בחטא. לפתח את ההכרה שאני לא בחטא, והכוחות הגופניים שמושכים אותי לחטוא הם לא מצייגים את מי שאני באמת (זה דגש אחר קצת ממשהו ששמעתי ממורי ורבי הרב שרקי, אבל אכמ"ל).
עם מינוי מלך זה בדיעבד לפי גדעון ושמואל, אז למהקעלעברימבאר
כן זה רק זרע דוד, לא זרע יהודה.קעלעברימבאר
נשיא אצל החשמונאים כנראה זה לא מלך הן בתואר, והן בכך שהסנהדרין שלטה יחד עם שמעון ויוחנן בנו, ככצוב במטבעות "שמעון הנשיא וחבר העם" חבר העם זה הסנהדרין.
נראה שלא יסור שבט מיהודה מתייחס רק לדוד. כשם שישכון באהלי שם מתייחס רק לישראל ולא לשאר בני שם
למה דוד המלך לא מוזכר בתורה?קעלעברימבאר
למה לא כתוב שום תשים עליך מלך מזרע נחשון בן עמינדב?
למה בפרשת בא לא מוזכר חטא המרגלים והשלכותיו?shaulreznik
מכירים פירוש / התייחסות לסיפור בסוף הוריות?חבדחבד
שרבי מאיר ורבי נתן רצו להעביר את רשבג מהנשיאות, ולבחון אותו בעוקצין וכו?
מניח שבקריאה פשוטה הסיפור מעורר תמיהות.
תודה..
אולי מהרש"א?אביעד מילוא
איזה תמיהות הסיפור מעורר?קעלעברימבאר
בפשטות עניין הכבוד משני הצדדים.חבדחבדאחרונה
לכאורה היה מתבקש שלרשבג לא יפריע שאין היכר בינו לבינם.
ושלרבי מאיר ולרבי נתן לא יפריע שמכבדים אותו יותר מהם, וק"ו המחשבה/התכנית לבחון את ידיעותיו / לביישו על אי ידיעת נושא בתורה נראה תמוה מאוד ...
ועד בית שדורש לכבות אור במקלט בשבתnoach
שלום לכולם,
בעקבות האזעקות שמתרחשות מדי פעם בשבת, אנו יורדים למקלט של הבניין, אין לנו ממד. כמובן מותר להדליק את האור בשבת במקלט, זה פיקוח נפש וכו. אבל האבל ועד הבית פנה אלינו בבקשה לכבות אותו, גם בשבת. כשעולים חזרה. אמרנו לו שאנו שומרים שבת. אז הוא אמר שאפנה לאחד השכנים שיכבה. מה דעתכם?
שאלות הלכתיות שואלים פוסק מובהק ולא פורוםהסטורי
אבל לצורך העיון, איני מבין למה להדליק זה פיקוח נפש ומה ההצדקה לא להדליק לפני שבת?
מעבר לכך - לא רואה שום היתר לבקש מיהודי לעשות איסור. האמת שגם כדי להתיר לבקש מגוי, צריך הצדקה הלכתית ספציפית.
אמרתי לו שאני שומר שבת, אז הוא אמר לבקש מהשכניםnoach
אז תסביר לו שאסור לך גם לבקש מהשכניםברגוע
וגם שאסור לך להדליק בשבת.
אור של חדר ממש לא לוקח הרבה חשמל, אם הוא יתעקש תגיד שאתה מוכן (לפנים משורת הדין) לשלם כמה שזה עולה.
תבהיר ל"וועד" הזה שהוא מגוחךמי האיש? הח"ח!
בניין עם מקלט תחתון בלבד ושיש בו שומרי שבת - המינימום מבחינה בטחונית זה הדלקת האור לפני השבת ולכל השבת. אם יש לו איזו בעיה נפשית עם זה - שידבר עם מי שהוא רוצה, מהאגודה לתרבות הדיור ועד המפקחת על רישום המקרקעין בתפקידה (הקצת ארכאי בהגדרתו) כממונה על פנקס הבתים המשותפים (יש דבר כזה). כולם יחטיפו לו על המוח. מטומטם לגמרי מי שמפריע לשכנים דתיים, שבסך הכל צריכים תאורה בשבת במקלט. תבהירו לו שאתם תדליקו את האור לפני שבת - כל שבת - במקלט, ולכל השבת. ושאם יש לו בעיה שיילך למשטרה, המוח הגאון הזה. יגלגלו אותו מהתחנה מכל המדרגות.
תדליקו לפני שבתרקאניאחרונה
ושישאר דולק כל השבת
מה זה השטויות האלה
ולמה שיהיה מותר להדליק?
מהם 3 ערי המקלט שיוספו לעתיד לבוא?קעלעברימבאר
תלוי מה בדעות מה יהיו הקיני, קניזיחסדי הים
השאלה אם כל הארץ אשר נשבע לאבותיךקעלעברימבאר
אכן השאלה העיקרית היאשלג דאשתקד
באופן שהן תהיינה "משולשים".
למרות שנדמה לי שגם הערי מקלט שנבחרו בשני עברי הירדן הן לא ממש "משולשים" (כי גם המפה לא ממש מרובעת, כלומר עבר הירדן משוך הרבה יותר צפונה ומזרחה והרבה פחות דרומה)
בסוף חלוקת ערי מקלט היא לפי הכיבוש בפועל,קעלעברימבאר
לבוא חמת קרוב לגולן בעבר הירדן.חסדי הים
לבוא חמת זה או הגבול הצפוני של לבנון עם סוריה,קעלעברימבאר
משלב כלשהו לא יהיה רצח גם לא בשוגג. כשהטגנוחוגיה והמוסר יגרמו לזה. חוץ מזה אנחנו במיחא קרובים לשנת 6000
"וכל הלבנון מזרח השמש, עד לבוא חמת", "הואקעלעברימבאראחרונה
סימן שלבוא חמת צפונית ללבנון, ונמצאת בארץ חמת או סמוך לה. ארץ חמת בסביבות העיר חמת, העיר חאמה בסוריה. יש אומרים שלבוא חמת כלומר הדרך ההולכת לחמת, אולי הגבול הצפוני של לבנון, נחל נהר אל-כביר
מישהו מבין כאן בציצית תכלת?ציצית
הי.. אני רוצה לקנות ציצית עם תכלת (צמר) , ראיתי שיש שני מקומות שזה נמכר. אבל אני תוהה לגבי הצבע עצמו, באחד ניכר שזה מחילזון מסוים,
אבל אני רוצה לקנות ממשכן התכלת, מישהו יודע ממה הם מפיקים את התכלת שלהם?.. זה לא ברור מהאתר שלהם.
כתוב שזה מהחילזוןאשר ברא
כתוב לך מתחת לכל פתיל (תלוי שיטה) במה השתמשו..
תודהציצית
מידיעהאריק מהדרום
הם מוכרים גם ארגמון וגם תכלת רדזין (דיונון) תתקשר אליהם ותזמין מה שאתה רוצה.
אם אני לא טועה אם באתר לא מופיע אחרת זה ארגמון קהה קוצים.
תודה רבה!! עזר מאוד.ציצית
עד כמה שידוע לי - משכן התכלת הם לא יצרני תכלתגבר יהודי
עדין לא הזמנתי בעיקרון..ציצית
העניין הוא שכאחד שיש לו ניסיון עם הציצית שלהם היא ממש איכותית.. ואני לא רוצה לרדת מהרמה. מה שנקרא "המחוזק" ..
מאיפה אפשר להזמין משהו דומה? ראיתי איזה אתר שנקרא tekhelet .. עושה רושם שהם מייצרים את התכלת בעצמם..
בעיון מהיר במחירים זה לא נראה שונה כל כך .. (יש הרבה ווריאציות.. אבל בכללי נראה שהמחירים די דומים)
יש את האתר שכתבתנ.ד.ב
יש בו גם הנחות לחיילים אם רלוונטי לך.
ויש גם את אתר "פתיל תכלת".
ויש גם את "תכלת מלכות"- אין להם אתר באינטרנט, אבל הם מישיבת חולון, מוזמן לפנות לפרטי למספר שלהם. [הם ממש זולים].
ויש לי עוד חבר שמוכר תכלת ממש בזול [לא ראיתי יותר זול ממנו], מוזמן לפנות בפרטי לעוד פרטים. [מאיפה אתה בארץ?]
אולי אני לא מעודכןגבר יהודי
אנחנו קונים מ"וזכרתם"שדמות בחולות
הרב מאזוז זצ"ל המליץ עליהם ומשם אנחנו קונים.
ניתן לקנות רק את הפתילות ויש אפשרות שיקשרו לך.
(אני קושרת לבעלי)
אשריך ואשרי חלקךימח שם עראפת
האם אפשר ללמוד מאיסור כריתת עצי פרי, לאיסורקעלעברימבאר
שניהם נעשים בדרך כלל לצורך. מצד בל תשחית ברורשמותרפתית שלג
אבל ברור שיש עניין להתחסד גם אם זה לצורך:
"ראה את מעשה האלהים כי מי יוכל לתקן את אשר עותו": בשעה שברא הקדוש ברוך הוא את אדם הראשון, נטלו והחזירו על כל אילני גן עדן, ואמר לו, "ראה מעשי כמה נאים ומשובחין הן, וכל מה שבראתי בשבילך בראתי, תן דעתך שלא תקלקל ותחריב את עולמי, שאם קלקלת אין מי שיתקן אחריך, ולא עוד שאת גורם מיתה לאותו צדיק.
משל משה רבנו למה הדבר דומה? לאשה עוברה שהיתה חבושה בבית האסורים, ילדה שם בן, גדלה שם ומתה שם, לימים עבר המלך על פתח האסורים, כשהמלך עובר התחיל אותו הבן צווח ואומר אדני המלך כאן נולדתי, כאן גדלתי, באיזה חטא אני נתון כאן איני יודע. אמר לו, בחטא של אמך. כך במשה, כמו שכתוב (בראשית ג כב): "הן האדם היה כאחד", כתיב (דברים לא יד): "הן קרבו ימיך למות". (קהלת רבה)
אבל אפשר להתחיל עם איסור על גריסת אפרוחים, שיש בזה חששות נוספים מדאורייתא
לא יודע למה 'אמוני'הסטורי
זה בדיוק מה הגדר של תועלת לגבי הכחדת זני חיות.קעלעברימבאר
יש תיאור יפייפה של הרב אריה לויןשלג דאשתקד
ביומן שלו (צילום של כתב היד מופיע באחד מספרי שמחה רז)
הסיפור שכשהוא הגיע לראשונה ליפו ונפגש עם הרב קוק, הם הלכו בדרך ודיברו ותוך כדי הוא תלש עלה וזרק על הרצפה. הרב קוק אמר לו שהוא משתדל שלא לפגוע בשום דבר, גם טפל לחלוטין, כי לכל עלה יש מלאך שאומר לו גדל.
זה מסר מאוד עוצמתי, שנותן רעיון של ערך לכל מה שסביבך, ללא קשר לשאלה מהו הערך. גם ניתן להבין מזה את הרעיון של "ועלהו לא יבול", שאפילו שיחת חולין של תלמידי חכמים צריכה לימוד - כך שהעלה מסמל משהו זמני וזניח ובכל זאת הוא חשוב מאוד (ונדמה לי שיש כם תוס' בגיטין "על עלה של זית" שיוצא ממנו משהו ברעיון הזה). ועל הדרך זה מאוד מרחיב את העיקרון של בל תשחית (לא ברובד הלכתי כמובן).
מוכרקעלעברימבאר
סיפור דומה, שהתרחש דור אחד לפניהם:עזריאל ברגר
אותו דור, כעשר שנים קודםהסטורי
תודה על התיקון!עזריאל ברגראחרונה
יש ענין לקיים את מיני העץ והבעליחסדי הים
חיים שה' ברא.
לגבי פרטים אז תלוי בצורך האדם וגם לגויים מותר.
אבל בוודאי שצריך להשתדל לשמור על הבריאה שה' ברא.
רמזים שחשבתי שמרמזים על בחירה בדוד במצוות מנוי מלךקעלעברימבאר
אשר לא אחיך הוא - יוסף הוא חצי אב של ישראל (מעיין האב הרביעי) חצי אח, "אבן ישראל" אב ובן, לכן שני בניו הם שבטים, ולכן כל ישראל נקראו יוסף על שמו. אם כן הוא לא אחיך אז מלך הוא לא משבט יוסף
מעניין מאוד לא חשבתי על זה וחושבני שיש בזה מן האמתחתול זמניאחרונה
מישהו מכיר ביאור לספר אורי וישעי של הרב חרל"פ?מתואמת
עדיף כתוב, עדיף ברשת.
התחלתי ללמוד אותו (במסגרת לימוד ספר תשובה השנתי שלי), ואני לא מוצאת בו את הידיים והרגליים...
תודה רבהמתואמת
לצערי רק בחודש אלול אני מתעוררת ללימוד מסודר, ולכן אני מחפשת ספרים שמדברים על תשובה.
אבל אשתדל לזכור את ההמלצות לשנים שבהן כן אוכל ללמוד גם בימות השנה...
'מכניסי רחמים'אשר ברא
מה הפשט מחפשת?חבדחבד
אפשר לחפש בכל פלטפורמהאביעד מילואאחרונה
אפילו יש את הביצוע המקורי של חיים בנט כמדומני ביוטיוב ובzing music
מחפשת מקוראשר ברא
אמרו לי שיש אצל הרב קוק מקור דומה לתורה רפ"ב בליקוטי מוהר"ן..
מכירים?
ובכללי, מקורות נוספים יעזרו לי מאוד (:
ודאי!ילד1
יש באורות התשובה ז, ו משהו דומה:חסדי הים
צריכים להעמיק מאד באמונת התשובה ולהיות בטוח, שבהרהור תשובה לבד ג"כ מתקנים הרבה את עצמו
ואת העולם. ומוכרח הדבר שאחר כל הרהור תשובה יהיה יותר שמח ומרוצה בנפשו ממה שהיה בתחלה.
וקל וחומר כשכבר בא ההרהור לידי הסכמה של תשובה, וכשהוא מחובר בתורה וחכמה ויראת שמים,
ומכש"כ כשהתכונה של האהבה האלהית פועמת בנפשו. וירצה את עצמו וינחם את נפשו הנהלאה, ויחזקה
ככל מיני חזוקים שבעולם, כי דבר ה' הוא "כאיש אשר אמו תנחמנו, כן אנכי אנחמכם"
זו פסקה מאוד יפהאריק מהדרום
החלק השני שלה שחסר כאן יותר קשורצדיק יסוד עלום
יש בכמה מקומות באורות התשובהאביעד מילואאחרונה
גם בפרק ו וגם בפרק י"ד וט"ו יש כמה דברים שמזכירים את רפ"ב וגם בשמונה קבצים בקובץ א' נתקלתי ברעיון דומה
ג' באלול:חסדי הים
כמיהה להתגלות - כמהה היא נפשנו, ועשירה, רכוש גדול ונהדר מאד צבור בתוכה, אור חיים אנו מלאים, להבות תפארה, למלא כל העולם כולו אורה וצהלה, חבויים הם בקרבנו. והכל מתנועע כבר, מתפרץ לצאת, וכלפיד יבער אור הצדק, אשר יצא להאיר כל מחשכי ארץ, מאור ד' אשר בציון.
משפט חזק יש בהפטרת השבועסיעתא דשמייא1


בענין ברכות שתקנו רבנן לפני אכילה או שתיה…סיעתא דשמייא1
לעיתים ולא רק אצלי גורמים לנו הקפדת יתר על חשבון ברכות לאחר אכילה שזה מאורייתה.
מה גם שלפעמים יש ספק לברך לאחר אכילה או שתיה משום כזית כאשר לפני הברכה היא ודאית.
יש פסוק בפרשה:
"את כל הדבר אשר אנכי מצוה אתכם אתו תשמרו לעשות לא תסף עליו ולא תגרע ממנו"
ברור לי מפסוק:
"ועשית על פי הדבר אשר יגידו לך מן המקום ההוא אשר יבחר יהוה ושמרת לעשות ככל אשר יורוך"
שאין לחלוק על דברי חכמים אבל
המקור העיקרי לברכות הנהנים אינו מפורש בתורה, אך ישנם רמזים לכך, כמו וידוי מעשר, ברכות התורה וברכת המזון.
השאלה שלי האם הם לא היו מודעים לפסוק "… לא תוסף עליו ולא תגרע ממנו…"
או אולי זה לא קשור לענין?
תביא דוגמא? (: (להקפדת יתר)טיפות של אור
דוגמא:סיעתא דשמייא1
כל שבוע אנחנו מתאספים לשיעור עם חברה ישראלים בשלבי התחזקות. יש כיבוד על השולחן
החברה ברוך השם מברכים לפני ולרוב שוכחים לברך אחרי. לפעמים זה גם קורה לי.
שמתי לב שזה קורה הרבה פעמים אבל לא במזיד. בקיצור זה תופעה אנושית שלדעתי נובעת מכך
שיש התעלות רוחנית לפני שמכניסים לפה אוכל שבאה על חשבון הברכה בסוף.
מענייןטיפות של אור
אני חושב שהכיוון הנכון הוא באמת להתחזק בברכה אחרונה, אפשר בעזרת דברים מהסגנון שהזכרת בהודעה הראשונה
(בשולי הדברים - כלימוד זכות - מהתורה חובה לברך רק אחר לאחר שביעה מאכילת לחם, וכמדומה שעל זה כולם מקפידים. יש מחלוקת ראשונים האם ברכה לאחר אכילת שבעת המינים היא גם מהתורה, ולהלכה כנראה יותר מקובל שזה מדרבנן. ברכת בורא נפשות היא עוד דרגה אחת מתחת, כשמעיקר הדין ייתכן שהיא הייתה רשות)
אחרי עוד מחשבהטיפות של אור
המקור לברכה אחרונה זה 'ואכלת ושבעת וברכת'. המדרש אומר שישראל החמירו על עצמם עד כזית עד כביצה - כלומר שהם מודים על כך שהם פחות רעבים, אפילו כשהם לא שבעו לגמרי. זו ברכה על ארוחה
(ובפסוקים המטרה שלה היא 'השמר לך פן תשכח את ה' אלוקיך.. פן תאכל ושבעת... ורם לבבך ושכחת את ה' אלוקיך')
ברכה ראשונה נובעת מ'אסור לאדם להנות מהעולם הזה ללא ברכה'. זו ברכה על ההנאה מהאוכל, מהטעם, מהמרקם וכו. זו לא ברכה על ארוחה, אלא על אוכל
מקרים של כיבוד וכדומה הם טריקיים - לא חושבים עליהם בתור ארוחה, אבל הם יכולים להפוך לתחליף לארוחה. חזל עשו סטנדרטיזציה וקבעו כמות בתור הגבול בין אוכל לארוחה. אבל זה רק טבעי שהברכה הראשונה תהיה אוטומטית (=על כל אוכל) והאחרונה פחות (=רק על ארוחה)
מה המקור לכך שייתכן שבורא נפשותשאלה9
זה רשות?
כמובן, לא דן במישור פיסקת ההלכה.. רק מתעניין במקורות.
תודה רבה.
ברכות מד:, אמרי נועם לגר"א על ברכות לז.,טיפות של אור
וכך פסק הרב עובדיה יוסף להלכה בהרבה מאוד מקומות (למשל יביע אומר חלק ט אורח חיים סימן צא), על פי הפרדס והרוקח ועוד ראשונים שכתבו כן
בורא נפשות לזכרוני היא דרבנןקעלעברימבאר
את כולנו מלמדים בתור ילדים שחייבים לברך בורא נפשותטיפות של אוראחרונה
אתה מכיר ראשון שכתב במפורש שבורא נפשות זה מדרבנן ולא מנהג? (ולו מנהג שהפך לחובה עם הדורות, אפילו לא נקבל את הרב עובדיה והראשונים שהוא מביא שאומרים שהיא רק רשות)
הגמרא (בברכות מד) מביאה מחלוקת אמוראים על מה מברכים נפשות, כשכל אחד מוסיף על שלפניו, ורב אשי מסכם ש'כשהוא זוכר' הוא מברך אפילו אחר מים (כמו רב פפא שהוסיף הכי הרבה). ובדף לז מובאת ברייתא שלפני אורז מברך מזונות ואחריו 'ולא כלום', והגרא מסביר בפשטות שבאמת בזמן הברייתא לא בירכו נפשות על אורז
"וגם את הצרעה ישלח ה' אלוקיך בם"קעלעברימבאר
יהושע כשמסכם את כיבוש הארץ בסוף ימיו, אומר שה' שלח את הצרעה "ותגרש לפניכם שני מלכי האמורי, לא בחרבך ולא בקשתך". הוא אומר זאת אחרי שמתאר את כיבוש עבר הירן המערבי ואחרי כיבוש סיחון עוג. כלומר מדובר פה בשני מלכי אמורי שהם לא סיחון ועוג.
מי אלה?
ביהושע מתואר כיבוש יהודה וכיבוש הגליל, אבל לא כיבוש השומרון ובמיוחד לא מתואר שכבשו את שכם. כנראה ששני מלכי האמורי זה מלך שכם ועוד מלך בשומרון. יהושע לא נלחם במלכי השומרון כי הצרעה עשתה את זה לבד. גם "לא בחרבך ולא בקשתך" רומז ל"ואני נתתי לך שכם אחד על אחיך ...בחרבי ובקשתי" שנאמר על העיר שכם.
כנראה בגלל ששמעון ולוי כבר כבשו את שכם והיא רשומה בטאבו על שמינו, אין צורך לכבוש אותה מחדש במלחמה, ומספיק שהצרעה תהרוג את האויבים.
אני די בטוח שלמדתי ברשי שהיתה צרעה גם עם סיחון ועו125690
יכול להיות שהיה גם צרעה בסיחון ועוג, אבלקעלעברימבאר
"שני מלכי האמורי" שמזכיר יהושע זה אחרי כיהוש עבר הירדן המערבי. אז שם הצרעה הספציפית זה לא על סיחון ועוג.
הנה הפסוק ביהושע:
ותעברו את הירדן ותבאו אל יריחו וילחמו בכם בעלי יריחו האמרי והפרזי והכנעני והחתי והגרגשי החוי והיבוסי ואתן אותם בידכם יב ואשלח לפניכם את הצרעה ותגרש אותם מפניכם *שני מלכי האמרי* לא בחרבך ולא בקשתך יג ואתן לכם ארץ אשר לא יגעת בה וערים אשר לא בניתם ותשבו בהם כרמים וזיתים אשר לא נטעתם אתם אכלים
יש אזכור של הצרעה בסוף פרשת משפטים.
avid;font-size:21px;">ושלחתי את הצרעה לפניך וגרשה את החוי את הכנעני ואת החתי מלפניך.
זה ראיה, כי כתוב שיושבי שכם בימי חמור היו חיווים ולא אמורים כמו רוב יושבי ההר. "שני מלכי האמורי" אין הכוונה אמורים, אלא כמו שכל יושבי הארץ נקראו כנענים, כך נקראו אמורים לפעמים "ובואו הר האמורי" "כמעשה האמורי עשיתם" כי הכנענים והאמורים היו העמים הגדולים, ויושבי ההר כמעט כולם היו אמורים.
מה גם שאצל עוג וסיחון מוזכרת מלחמה, כתובקעלעברימבאר
"וייתן ה בידינו את עוג ונך אותו ואת כל ארצו". בעוד שהצרעה המוזכרת ביהושע "לא בחרבך ולא בקשתך"
(הרשי שהזכרת מופיע בשמות כג כח)טיפות של אור
"צרעה - מין שרץ העוף, והיתה מכה אותם בעיניהם ומטילה בהם ארס והם מתים. והצרעה לא עברה את הירדן, והחתי והכנעני הם ארץ סיחון ועוג, לפיכך מכל ז' אומות לא מנה כאן אלא אלו. וחוי, אף על פי שהוא מעבר הירדן והלאה, שנו רבותינו במסכת סוטה: על שפת הירדן עמדה וזרקה בהם מרה"
למעשה זאת שיטת ריש לקיש בגמרא שם. רב פפא חולק ואומר שהיו שתי 'צרעה' - של משה לא עברה את הירדן ושל יהושע עברה
פשט יהושע זה כרב פפא, ראה פסוקים שהבאתי מיהושע.קעלעברימבאר
סיחון ועוג כתוב שידראל היכו אותם. והצרעה כתובה "עד אבוד הנשארים והנסתרים מפניך".
יש מפרדים שצרעה זה מחלה ומגפה, כמו צרעת
היי, אני לא כתבתי נגד הפירוש שלךטיפות של אור
'יש מפרשים שצרעה זה מחלה ומגפה, כמו צרעת' - כן, ואחרים הציעו שזה מלשון צער. יש גם שהציעו שזה אימה או אפילו משהו מופשט יותר
כמדומה שרוב המפרשים הבינו את "שני מלכי האמורי" בנאום יהושע כסיחון ועוג, כמו שאר המופעים של הביטוי בתנך. אבל ראיתי שכותבים ששד''ל סבר שזה מלכי אמורי אחרים
(את הקושיות שהזכרת המפרשים האחרים תירצו בכל מיני דרכים. הרמבן למשל כותב שיהושע התכוון שהצרעה הרגה את הנשארים ממלכת סיחון ועוג שהתחבאו
כמדומני שכיבוש שכם זה בעיה מוכרת בחקר התנך - איך יהושע הגיע להר גריזים והר עיבל מיד אחרי כיבוש יריחו והעי, ולפני שמוזכרים כיבושים אחרים)
כיבוש השומרון לא מוזכרקעלעברימבאר
(מניח שאתה מכיר את המהלך של הרב מדןטיפות של אור
שקושר את זה לפירוש של רבי יהודה החסיד על בני מכיר וכו)
שבני אפרים גרו בארץ לפני יציאת מצרים? הפשט סותרקעלעברימבאר
כתוב "הוציא ה את בני ישראל מארץ מצרים *על צבאותם*" כלומר כולם.
חוץ מזה היה צריך לכתוב את זה במפורש.
מכיר חי בתקופת יוסף ששלט במצרים והגלעד היה האחוזה שלו כשליט מצרי
סליחה בני מנשהקעלעברימבאר
אז אתה מכיר
טיפות של אור
כן, והפשט סותר זאתקעלעברימבאר
פשט זה ההסבר שלי דרש זה ההסבר שלך וכוטיפות של אור
אתה באמת רואה את זה בפשט נכנס?קעלעברימבאר
לא יודע, גם ההסבר שלך לא נשמע לי קריאה ראשוניתטיפות של אור
צודק. אבל לומר שחלק ממנשה ישבקעלעברימבאר
אז 'והקרוב בעיניך' וכו' 🙃טיפות של אור
זה מתיישב לך על הפשט הפירוש של בני מנשה?קעלעברימבאר
הבנתי שהפירוש שלי בעייתי. אבלקעלעברימבאר
כן הייתי צריך להתנסח בצורה יותר מדוייקתטיפות של אור
זה בסדר גמור שכל אחד חושב לעצמו "את הפרשנות הזאת אני בכלל לא אוהב" "זה נשמע לי רחוק מידי" "בעיניי זה ממש כפירה להגיד ככה". אני נרתעתי מהפרשנויות של הרב מדן כשנפגשתי איתן, ומאז אני קצת יותר צ'יל לגביהן
אבל האם לדעתך הפרשנותקעלעברימבאר
לא יודע 🤷♂️טיפות של אור
לא נשמע לך מוזר שמשה בנאומיו בדברים לאקעלעברימבאר
לכאורה היה צריך לכתוב:קעלעברימבאר
😏טיפות של אור
לא יודע, גם ההסבר שלך לא נשמע לי קריאה ראשונית - בית המדרש
עוד כמה שנים תכתוב ספר עם חידושים על התנך והוא יהיה רב מכר. לרבנית עדינה שטרנברג יש משפט יפה בהקדמה לספר שלה: 'אין כאן יומרה להציג את ''הפירוש הנכון'' או ''היחיד'' לטקסטים השונים, שכן לדעתי הכתובים סובלים פירושים שונים(...) המטרה היא להציג פירושים טובים של דברי התורה ודברי חכמים, באופן שיתיישבו היטב בפסוקים ובלב'
לא טענית שהפירוש שלי נכון. טענית שהפירוש על בניקעלעברימבאר
מנשה הזוי. זה שהפירוש שלי נופל לא אומר שהפירוש השני מאושש.
לפי דבריך אז ייתכן שחייזרים ישבו בשכם כי הרי אי אפשר לדעת מה הפירוש הנכון. מי יודע? הרי לא כתוב שלא ישבו שם חייזרים!
אני לא כתבתי שהפירוש שלך נופל 😅טיפות של אור
אתה מפספס את הנקודה. נגידקעלעברימבאר
בלי קשר לצרעה.
האם נפשט מתיישב לך עם הטענה של בני מנשה שכבר גרו בשכם לפני יציאת מצרים? בלי קשר לתמיהה למה לא מוזכר כיבוש שכם. האם תרחיש כזה מתיישב לך בפשט?
🤷♂️טיפות של אוראחרונה
יש עוד המון אפשרויות להסביר את אי סיפור כיבוש שכם,קעלעברימבאר
חוץ מהצרעה ומבני מנשה
מה שטענתי זה רק השערה. מודע לקשיים בהקעלעברימבאר
אני טוען שבעצם בשכם ישבו חייזרים שעשו שלום עם ישראקעלעברימבאר
איך הם התחייבו בברית התורה, אםקעלעברימבאר
אה מכיר הבנתי🙃קעלעברימבאר
יש גם את הטענה ההזויה של דעת מקרא, על זהקעלעברימבאר
"ואהבת לרעך כמוך”….סיעתא דשמייא1
… יחסי רעות הם היחסים הכי קרובים, יחסים בין בעל לאשה
" שמח תשמח רעים האהובים"
זה הסינטזה בין אהבה שהיא כללית לבין אחווה שהיא ספציפית כמו יחסים בין אחים.
המקור של המילה רעות הוא מהמלה הארמית רעווה , בעברית רצון. לכן יחסי רעות כל כך חזקים שהם יכולים להתגבר על ניגודים.
לכן המצווה לאהוב את רעיך
לפי הרמב"ן היא "לשון הפרזה והגזמה" וזאת בניגוד לדעתו של הרמב"ם.
בכלל זה לא רצוי שאהיה נאהב על ידי מישהו רק בגלל שחושב שזה מצווה .
יפה מה שכתבתטיפות של אור
כשאתה מתפלל, כי זו מצווה, אתה מחפיץ את התפילה?Gini
כן, תפילה היא דבר ולא אדםטיפות של אור
מי שמתחתן עם אישה רק כי זה מצווה באמת מחפיץ אותה לפי האנלוגיה שלי (:
אפשר אבל להגיע מנקודת מבט אחרת:קעלעברימבאר
לכן מחד..סיעתא דשמייא1
אנו אומרים פעמיים ביום "ואהבת את אדוני אלוהך"
ומאידך יש לנו צווי "כבד את אביך ואת אמך"
כלומר יש יותר משקל בעיני השם למלה כבוד כשמדובר בין אדם לחברו.
ונוסיף לכך את מאמר חז'ל "איזהו מכובד המכבד את הבריות "
אם נשתדל לכבד איש את רעיהו במקום "לאהוב" אותו אז יהיה תיקון עולם.
לא אמרתי לא לאהוב אותו, אמרתי שבתוךקעלעברימבאר
אם אני לא אוהב אדם…סיעתא דשמייא1
… זה לא אומר שאני שונא אותו נהפוך הוא למרות שאני לא אוהב אותו מכל מיני סיבות עלי החובה לכבד אותו כלומר להתיחס לדבריו למרות שאין בנינו הסכמה, לא לזלזל בו, להסביר לו פנים וכדומה.
איך אפשר לא לאהוב כל אדם?קעלעברימבאר
אם למשל יש יהודי…סיעתא דשמייא1אחרונה
.. שתמיד מדבר בשעת תפילה, לא שומע הערות ברור לי שהוא לא יזכה לאהבתי. אבל חלילה לי מלשנוא אותו וכמובן אם הוא פונה אלי אני אתייחס אליו בכבוד.
אותו כנ"ל לגבי שכן רעשן ועוד כהנה אנשים שכדי להימנע מחברתן.
בכלל אי אפשר לאהוב כל יהודי מבלי להכיר אותו אבל צריך לכבד כל אדם וכל יהודי בפרט למרות שאיננו מכירים אותו.
זה נכון שאהבה מחייבת כבוד, כי כבודקעלעברימבאר
לכן כתוב ברמבם שלעולם יאהב אדם את אשתו כגופו ומכבדה יותר מגופו
את הרעיון קבלתי….סיעתא דשמייא1
…לגבי רעות במסכת ברכות כתוב:
" ובשבת מוסיפין ברכה אחת למשמר היוצא. מאי היא, משמר היוצא אומר למשמר הנכנס: מי ששכן שמו בבית הזה הוא ישכין ביניכם אהבה ואחוה ושלום ורעות."
אנו אומרים את זה לפני תפילת מוסף ואחרי קריאת התורה. כמו כן זה חלק מתפילתו האישית של רבי אליעזר לאחר תפילת שמונה עשרה.
ראיה ש"ושמתם את דברי אלה...וכתבתם על מזוזות" זה רקקעלעברימבאר
על 4 פרשיות תפילין ומזוזה ולא על כל התורה כולה.
כתוב ב"והיה אם שמוע" - "ונתתי מטר ארצכם", כלומר שה' ייתן. בספר דברים משה מדבר תמיד בגוף ראשון על עצמו ובגוף שלישי על ה'. כאן הגוף הראשון הוא על ה' "ונתתי מטר ארצכם". סימן שהפרשיה של והיה אם שמוע עצמה לא נאמרה כחלק מהנאום של משה, אלא ה' אמר למשה לשים אותה בסוף פרשת עקב, כשכתב את הספר תורה בסוף חייו. ולכן "ושמתם את *דברי אלה*...וקשרתם לאות על ידכם, וכתבתם על מזוזות" זה רק על והיה אם שמוע ולא על כל הפרשה.
נראה שגם פרשת "והיה כי יביאך" שבתפילין, הושמהקעלעברימבאר
בתורה שלא במקומה האמיתי, כלומר ה' אמר למשה לשים אותה אחרי פרשת קדש לי כ בכור, כשכתב את הספר תורה.
כי בקדש לי כתוב שכל בכור בישראל קדוש לה' כלומר יהיו משרתים לה' כמו הלויים כי זה היה לפני חטא העגל.
בוהיה כי יביאך כתוב "וכל בכור בניך תפדה" - כלומר הפרשה נאמרה אחרי חטא העגל שחטאו הבכורות וקודשו הלויים והוצרכו הבכורות פדיון, אבל הושמה שלא במקומה בתורה. כדי לסמוך אותה לפרשת תפילין אחרת.
כנ"ל בפרשת משפטים לפני חטא העגל "בכור בניך תתן לי" בעוד שבכי תשא אחרי החטא "כל בכור בניך תפדה"