שרשור חדש
למה איסור נתינה מזרעו למולך נמצא בתוך פרשת עריות?קעלעברימבאר
בפרשת השבועקעלעברימבאראחרונה
הבנה חדשה (?) בדברי חז״ל ״איוב לא היה ולא נברא״בן מערבא
עבר עריכה על ידי בן מערבא בתאריך י' באייר תשפ"ה 20:23

 

ישנם כמה נקודות דמיון מעניינות בין איוב לנעמי. שניהם איבדו את כל הילדים שלהם ואת כל הרכוש שלהם. לשניהם יש סוג של ״רעים״ (רעי איוב וכן רות וערפה), ושניהם זוכים לכך שבסופו של המסע אחריתם מתברכת מראשיתם (נעמי אמנם איבדה את כל המשפחה שלה, אבל בסופו של דבר יוצא ממנה דוד המלך!). שניהם גם מתלוננים על מצבם בלשון (כמעט) זהה. איוב אומר ״ושדי המר נפשי״ (איוב פרק כז פס׳ ב) ונעמי אומרת ״כי המר שדי לי מאד״.


 

ניקח את ההבחנה הזה ונפנה לבבלי בבא בתרא דף ט״ו. בדף זה מביאה הגמרא כמה וכמה דעות על איוב ועל זמנו. אחת הדעות שם היא דעת רבי אלעזר ״רבי אלעזר אומר איוב בימי שפוט השופטים היה שנאמר (איוב כז) הן אתם כולכם חזיתם ולמה זה הבל תהבלו איזה דור שכולו הבל הוי אומר זה דורו של שפוט השופטים״ ואיך נפתחת מגילת רות ? במילים ״ויהי בימי שפט השפטים״! ואגב, גם הפס׳ שרבי אלעזר לומד ממנו הוא בדיוק מפרק כז באיוב שציינו אליו קודם.


 

אבל כמובן שלומר איוב = נעמי זאת קפיצה גדולה מדי וצריך להיזהר ממנה שלא ליפול על הראש.


 

מצד שני, ישנה שם בגמרא דעה, שלכאורה הגמרא דוחה אותה, אבל היא מאוד מעניינת ״יתיב ההוא מרבנן קמיה דר' שמואל בר נחמני ויתיב וקאמר איוב לא היה ולא נברא אלא משל היה״, כלומר ספר איוב הוא לא אמיתי במובן שהוא לא מתאר מציאות היסטורית שקרתה כהוויתה.

 

אני רוצה להציע הצעה, שאמנם היא לא חלקה בכלל בלשון ובמהלך הגמרא, אבל היא בבחינת ״עדיף לדחוק בלשון מאשר לדחוק בסברא״.

ספר איוב הוא אכן לא סיפור אמיתי אבל הוא בהחלט מבוסס על סיפור אמיתי. וכל אחד מהתנאים והאמוראים מוצא איזושהיא בחינה של ספר איוב במקום אחר במקרא. ביססתי (אני מקווה) את הטענה הזאת כרגע רק ביחס לאחת השיטות בגמרא, אבל ייתכן שניתן לעשות זאת גם ביחס לשאר השיטות. (עוד) לא ניסיתי. 

איזו מצווה סנהדרין תתקן בעתיד ביום העצמאות?קעלעברימבאר
בפורים יש 4 מצוות ובחנוכה הדלקת נרות.


מה יהיה בעצמאות?

לדעתכם המשיח מברך על הלל בעצמאות?כְּקֶדֶם

כילו הוא הרי אמור להקים את מלכות בית דוד.

שזה אומר בלי מדינת ישראל.

(שואל בישביל חבר)

הנה הציטוט השלם מרסג, לא מופיע מה שכתבת!קעלעברימבאר

וכיון שהקדמתי אלה הדברים, אני רואה לסמוך לדברים האלה הדבור בבטול התורות, כי זה ‏מקומו. ואומר: כבר קבלו בני ישראל קבלה גמורה, שמצות התורה אמרו להם הנביאים עליהם שלא ‏יבוטלו, ואמרו ששמעו זה במאמר מפורש, יסתלק ממנו כל מחשב וכל סברא. ואחר כן התבוננתי ‏בספרים, ומצאתי מה שיש בהם מורה על זה, תחלה שרוב המצות כתוב בהן לדורותיכם. ועוד מה ‏שאמרה (דבר' ל"ג ד') תורה צוה לנו משה מורשה קהלת יעקב. ועוד כי אומתנו איננה אומה כי אם ‏בתורותיה, וכיון שאמר הבורא שהאומה תעמוד כל עמידת השמים והארץ, מן ההכרח שתעמד ‏תורותיה כל ימי השמים והארץ, והוא אמרו (ירמיה ל"א ל"ה) כה אמר י"י נותן שמש לאור יומם ‏חקות ירח וככבים וגומר אם ימושו החקים האלה מלפני נאם י"י גם זרע ישראל וגו'.

 

אולי זה ציטוט מהרב קפאח?

למה היום אין דין צרעת?קעלעברימבאר
תיאורטית אם לאדם יש כיום את כל הסימנים של התורה, וכהן רואה זאת ומטמא אותו, יש לו דין של מצורע?
כי כולם בלשון הרעתות"ח!

זה מופיע איפה שהוא, לא זוכר.

לכאורה כן (מה שאמרתי מסביר למה מציאותית ה' לא עושה צרעת)

אולי זה גם קשור למצב העם שאנחנו עדיין לא במצב השלם, כי צרעת זה משהו שקשור למצב ההשגחה על עם ישראל לפי הרמב"ם.

כאילו שאלתי בקטע ההלכתי, נגיד שכיום יופיעקעלעברימבאר
אצל מישהו סימני צרעת.  וכהן יטמא אותו, האם הוא יחשב מצורע?
עיין עריכתיתות"ח!
אבל תיאורטית הדין קיים גם היום?קעלעברימבאר
ואם נגיד תהיה מחלה שעושה בדיוק סימן של צרעת?
כן, זה מה שכתבתי לךתות"ח!

אם יש מחלה כזאת סימן שזאת צרעת.....😉

מעניין. כי זה לא נשמע שזה מחייב נסקעלעברימבאר
לא אמרתי שזה נסתות"ח!

גם הרמב"ם שאומר שזו השגחה, זו אכן השגחה פרטית שדווקא מי שדיבר לשון הרע קיבל את אותה מחלה.

אז היום יש השגחה שלא תהיה מחלה כזאת?קעלעברימבאר

ואם יהיה וירוס כמו קורונה שיגרום לצרעת, אז כהנים יטמאו או לא?

ההשגחה הייתה שתהיה את המחלה הזאת (אולי)תות"ח!

או שיש אותה לגויים. יכול להיות שהיא הוכחדה.

בפשטות אין אף סיבה לומר שלא יטמאו. אין אף תנאי בתורה לכך שצרעת חייבת להיות ניסית.

הנפק"מ זה קורבנות וטומאהadvfb

מה תעשה מעבר לכך ביחס לצרעת?

לשניהם כיום אין יותר מדי משמעות הלכתית (בטומאה יש עניין עליה להר הבית)

מצורע אסור בכניסה לשטח המקודש של ירושליםקעלעברימבאר
גם היום.  ואולי דין של "ראשו יהיה פרוע ובגדיו יהיו פרומים"?
יש בעיה בהסגרת כהןadvfb

יש עניינים שהכהנים לא עושים ללא ייחוס ישיר. החזקה שמספיקה לברכת כהנים לא מספיקה להסגר כנראה כמו שלא מספיקה להקרבה. לכל הפחות לפי חלק מהדעות.

גם לשומרון 😉הסטורי
ולכל שאר ערים מוקפות חומה.


אבל אין מסורת אצל הכוהנים, כך שאי אפשר לאסור.

ואין מסורת גם על הצרעת אז אי אפשר באמת לדעת125690
לכאורה גם אם אין מסורת על צרעת לא היה צריךקעלעברימבאר
לחשוש? גם אם לא יודעם מה זה בדיוק לבן כסיד ההיכל
לא נשמע שצריך ממסורת מהלכות צרעת במשנה תורהadvfb

הרמבם מביא את הסימנים בלי מילה על מסורת. 

לזה כיוונתיהסטורי
אבל רק ירושלים מוקפת במסורת, כךקעלעברימבאר
שלשאר הערים כיום במילא אין מסורת הלכתית
אתה דן על הדין או על המציאות?הסטורי

מציאותית אתה צודק, אבל כמו שציינו בשרשור, מציאותית  הדינים לא נוהגים כיום.


ברמת ההלכה שאינה למעשה (מכמה סיבות), הדין נכון בכל הערים המוקפות חומה.


ציינתי דווקא את שומרון, בגלל ההפטרה. בכלל תמיד תפסה אותי ה'פסיחה על שני הסעיפים':

שומרון של בית עמרי/אחאב היא עיר חוטאת - שיאים של עבודה זרה (אם כי אצל יורם היתה הטבה), שפיכות דמים, רדיפת נביאים, שיעבוד איש באחיו על רקע הלוואות בריבית ועינוי יתום ואלמנה, גילוי עריות, כישוף ומסתבר שיש עוד עבירות שלא פורשו לנו.

אבל, על מצוות שילוח מצורעים הקפידו כל כך, שאפילו כשיש אויב הם מחוץ לשער...

הם הקפידו על רוב התורה,קעלעברימבאר

עיין עמוס על ממלכת ישראל "האומרים מתי תעבור השבת ונשבירה שבר והחודש ונפתחה בר, לעשוק עניים וכו'"   כלומר הוא מוכיח אותם שאמנם שבת (ואפילו מסחר) הם שומרים, אבל על עושק עניים לא.

"בואו בית אל ופשעו הגלגל הרבו לפשוע, והביאו לבוקר זבחיכם לשלושת הימים מעשרותיכם, וקטר מחמץ תודה" אמנם יש על זה פרשנויות.

חגגו את סוכות אמנם רק בחשוון (למרות ששי מפרשים שירבען עשה כך רק בשנה הראשונה).

נבות נסקל בטענה שבירך אלוקים (שקרית כמובן).

אחאב דורש בנביאי ה', (נביאי שקר).

 

באופן כללי היו המון בני נביאים בממלכת ישראל בימי אליהו ואלישע,  כך שכמו היום,  טוב ורע שימשו בערבוביא.

 

זה שהם עבדו את הבעל לא סתר שהם שמרו את רוב התורה (או בצורה מעוותת שלה) למרות שחיפפו בפרטים.

 

 

בדד ישב125690
בדד ישב מחוץ לעיר מוקפת חומה, לא?קעלעברימבאר
לאו דווקא, הוא יושב בנפרד ממשולחים אחרים125690

אבל לא ממצורעים אחרים, אגב (את זה שמעתי מהרב נבנצאל)

משולחים אחרים משולחים רק ממחנה לוויה או שכינהקעלעברימבאר
לא ממחנה ישראל
כן, אבל מותר להם לצאת גם מחוץ לעיר125690אחרונה
ואז, למרות שגם הם טמאים ומשולחים, המצורעים עדיין צריכים להיות משולחים מהם
מופיעים פה כמה טעמיםפתית שלג

גיליון משכן שילה 963 - פרשת תזריע מצורע התשפ"ה.pdf 

עמ' 7

(לא מצליח לצלם מסך. אם אתה יכול תעלה את זה)

למה בפרשת השבוע הרג בהמה נחשב רצח אבל חיה ועוף לא?קעלעברימבאר
"איש איש אשר ישחט שור או כשב או עז ואל פתח אוהל מועד לא הביאו, *דם יחשב לאיש ההוא דם שפך* ונכרת מעמיו"


ואילו חיה ועוף מותר וזה לא רצח "ואיש כי יצוד ציד חיה או עוף ושפך את דמו וכסהו בעפר".


למה הרג בהמה זה רצח אבל חיה ועוף לא?

זו שאלה טובהטיפות של אור

(הקדמה: לפי רבי ישמעאל במדבר נאסרה על ישראל אכילת בהמות כבשר תאווה והותרו רק שלמים

 

הרדצ הופמן מסביר שבעצם במדבר אחרי מתן תורה עם ישראל התעלה וחזר קצת למעמד שהיה לאנושות בזמן אדם הראשון עד נוח, כשהיה אסור לאכול בשר. רק בספר דברים, לקראת הכניסה לארץ, מופיעה הפרשה שמתירה אכילת בהמות בלי קרבן)


 

אולי עם ישראל לא חזר לגמרי לגמרי למעלה הגבוהה אלא רק מעט; ולכן התורה הנחתה את עם ישראל במדבר ל'מפחיתנות': גידול של בהמות לצורך אכילת בשר סדירה הוא לא תקין; ומותר רק לצורך קרבנות. אבל צידת חיה ועוף זה אקראי. לחילופין, בהמות נחשבות כחלק מהמשפחה - כמו שלא אוכלים את הכלב או את החתול וזה יותר ייתפס כרצח

 

(אני יודע, זה קצת הפוך מההסבר של הרב זצל על כיסוי הדם)

קודם כל דעת רבי ישמעאל זה הפשט. לזכרוניקעלעברימבאר

הרב קוק אומר כמו הרדצ הופמן נראה לי בחזון הצמחונות.

 

יש המסבירים שהשינוי בספר דברים זה בגלל חטא קברות התאווה, שבגלל שהתאוו לאכילת בשר ירדו ממעלתם האידאלית של אדם הראשון כמעט (שהוא לא אכל אפילו קרבות אגב),  השורש תאווה מופיע הרבה בפרשת היתר הבשר בפרשת ראה.

 

דווקא פשט כיסוי הדם הוא בגלל שאת דם הבהמה אמורים בויקרא לזרוק על המזבח כי הרי רק שלמים הותרו להם ולא חולין לאכילה, אז אין אפשרות בכלל לכסות דם בהמה. עובדה שכיסוי הדם מוזכר מיד אחרי איסור אכילת חולין בפרשה.

 

ועדיין, לשון התורה בפרשה היא שבשר זה רצח. "דם יחשב לאיש ההוא דם שפך". מה פתאום חיה ועוף זה לא שפיכת דם?

 

כי הם הותרו...טיפות של אור
(התורה אומרת שאכילת בהמה בלי הקרבה היא רצח, כי לא נעשה המעשה שמתיר)


או, לחילופין, כי הבהמה היא חלק מהמשפחה כמו חתול או כלב. והחיה והעוף שצדים לא

בפשט אכילת חולין היא רצח כיקעלעברימבאר

זה שפיכת דם, והדם הוא יחניף את הארץ וארורה האדמה אשר פצתה את פיה לקחת דם (כלומר איבוד לריק כוחות חיים, זה הכוונה שדם נשפך לארץ. גם אם הרג את הבהמה ללא דם).

בעוד שהקרבתה למזבח זה לא איבודה לריק אלא עילויה לגבוה, וזה הכוונה "וזרק הכהן את הדם על המזבח" שמובא כמה פסוקים אחר כך. זריקת הדם מבטאת את זריקת נפש הבהמה לגבוה.

כןטיפות של אור

לכן אם לא הקרבת אז רצחת

 

אבל התורה לא יכולה לכתוב על חיה ועוף 'דם שפך' אם היא מתירה אותם גם בלי הקרבה.. אז נשאר לשאול למה היא התירה אותם, ועל זה ניסיתי לענות

האם זה קשור לכך שבאופן כללי אין אפשרות להקריב חיה?קעלעברימבאר

אבל מצד שני דווקא תור ויונה כן

אז למה באמת הרגקעלעברימבאר

כלב או חמור לא נחשבים רצח לפי התורה?   גם אם אין אפשרות להקריב אותם,  אז התורה היתה צריכה לפי זה לאסור להרוג אותם

לפי הסברה בגלל שבהמה היא בת בית אזקעלעברימבאר

הרג שלה זה רצח

מי אמר שלאדם הראשון היה אסור להרוג חיותטיפות של אור
רצח לשם אכילה - לשם מילוי הכרס - זה בעיה אחרת לגמרי


(כמה משלים: אנשים מרדימים את הכלב שלהם כי סיבות - אבל לא יאכלו אותו. אנשים הורגים אנשים אחרים במלחמה, אבל קניבליזם מעורר חלחלה)

רשי מפורש שהיה אסור לו להמית בריה,קעלעברימבאר

והגיון. אם ה אוסר עליו לאכול חיות, מן הסתם גם יאור עליו להרגם.  ואינטואיציה שלא ייתכן הרג מותר בעולם אידאלי ומושלם.

 

ודברי הנביא שגר זאב עם כבש ואריה יאכל תבן ונחש לא יזיק ולא ירעו ולא ישחיתו בכל הר קדשי.  סימן שהרג זה הרעה והשחתה

איזה רשי?טיפות של אור

בבראשית הוא כותב 'להמית בריה ולאכול בשר'

 

על השאר כבר עניתי לדעתי בתגובה הקודמת

משמע שגם להמית בריה לבד אסורקעלעברימבאר
לדעתי לא 🤷‍♂️טיפות של אור
לדעתך להרוג חיות אך לא לאכלם מתיישב עם "לא ירעוקעלעברימבאר

ולא ישחיתו בכל הר קדשי?"

..טיפות של אור
יש דרגות דרגות


אני לא יודע האם לאדם הראשון היה אסור להרוג יתושים שמציקים לו


בעז"ה באחרית הימים הכל יהיה טוב

אז לפי פשט הפרשה שלנו מי שהרג כבש בשביל העור שלו,קעלעברימבאר

זה מותר בפרשה?

אבל כתוב "אשר ישחט" ולא "אשר יאכל"קעלעברימבאר
לדעתי דווקא המילה ישחט מראה שזה מכוון לאכילהטיפות של אור
איך זה מסתדר עם "דם יחשב לאיש ההוא דם שפך", ואםקעלעברימבאר

הרג לשם עור ולא אוכל, זה לא שפיכת דם?

כמו שהיא לא כתבה את זה על ציד חיה ועוףטיפות של אור

התורה לא יכולה לכתוב את זה על מה שהיא מתירה...

נכוןקעלעברימבאראחרונה
והתורה בפרשה אוסרת על השחיטה, עוד לפני האכילהקעלעברימבאר
וכש ה מתיר לנוח לאכול חיות, הואקעלעברימבאר

אוסר על רצח האדם. סימן שזה קשור להרג ולא רק לאכילה

הוכחה שמשיח בן יוסף זה שלטון אך לא מלךקעלעברימבאר
המקובלים אמרו שיכוון בברכת בונה ירושלים ב"כסא דוד עבדך מהרה לתוכה תכין" על משיח בן יוסף.


מצד שני הרמבם פסק במשנה תורה שמלך ישראל שלא מבית דוד, אסור לו למלוך בירושלים "ואין ממנין בירושלים מלכי ישראל, אלא מלך ירושלים מזרע דוד".


לכן המסקנה שמשיח בן יוסף זה שלטון "כסא" אך לא מלך. כלומר מדינת ישראל.


יישר כח גם לך קעלעברימבאר
)לגבי הדיון הקודם)
זה מה שהמקובלים אמרו?125690

אני זוכר משהו לגבי "שלא יהרג משיח בן יוסף"

(אני לא בקיא בנושא, רק מנסה לבדוק אם אני זוכר משהו לא נכון)

לזכרוני אמרו שבמשפטקעלעברימבאר

"וכסא דוד עבדך מהרה לתוכה תכין" יכוון על משיח בן יוסף שיחיה ולא ימות בידי ארמילוס רשיעא.

אפשר לראות זאת בסידורים מסויימים ספרדים.


לזכרוני הרב שרקי אמר שהכוונה מוסבת על המילה "תכין" באופן ספציפי

זה לא אומר בהכרח שאין משיח בן יוסף125690

יותר מזה, לפי מה שאתה אומר מכוונים על משיח בן יוסף בקטע שמדבר על ההכנה למשיח בן דוד, ככה שאין מכאן ראיה.

אפשר גם לומר שזה משהו קבלי עמוק שאנחנו לא מבינים

(רח"ו מביא את זה בשם האר"י מפי שמעיה ואבטליון, כמדומני)

משיח בן יוסף כבר מוזכרקעלעברימבאראחרונה

בגמרא וגם העקרון שלו מופיע במזמור עח בתהילים.


לא אמרתי שמשיח בן יוסף לא יכול להיות איש אחד שליט.  אבל הוא לא יהיה מלך.

כי אם הוא מלך היה צריך לכוון עליו ב"תקע בשופר גדול לחירותינו" כי מלך לא מבית דוד אסור שימלוך בירושלים, אז למה לכוון עליו בבונה ירושלים? זה כמו להתפלל על המלך יהוא בבונה ירושלים.  ועוד בתפילה שמלכותו תהיה בתוכה, שזה אסור לפי הרמבם.

יוצא שמשיח בן יוסף הוא שלטון מחליף ששומר את השלטון למלכות בית דוד בירושלים, כמו מורה מחליף.  ירושלים היא העיר של מלכות בית דוד כמובא בברכה עצמה וחתימתה בנוסח ארץ ישראל הקדום "אלוקי  דוד ובונה ירושלים", אילו היה ממש מלך אבל לא מדוד אז אסור היה לו למלוך בירושלים.


זה לא הוכחה וודאית, אבל מסתבר.

למה חוגגים את העצמאות בהלל בה' באייר ולא בו' באיר?קעלעברימבאר

הרי ב ו באייר בחצות הלילה הסתיים המנדט הבריטי ויצאנו משעבוד מלכויות?

( @טיפות של אור , אני שואל ברצינות. למרות שיש לי סברה, הסברה אומרת שנחגוג גם את ה וגם את ו. אבל לא ברור למה חוגגים רק את ה)

היי, מה דעתכם על הלל בברכה בליל יום העצמאות?דתי בארון
חובה לומר ביום. למי שהולך לפי הפוסקין המחייביםקעלעברימבאר
כלומר ביום בברכה ולא הלילהקעלעברימבאר
*ולא בלילהקעלעברימבאר
אה הלילה רק הרב גורן והרב שרקי והרב דרוקמןקעלעברימבאר

אומרים ולזכרוני עוד רבנים שלא זוכר.

רוב הפוסקים לא אמרו בלילה בברכה.

רוב הפוסקים אמרו לא לומר בלילה בכלל125690
(הרוב אמרו גם לא לומר ביום אבל אנחנו מתעלמים מהם)
אתה בטוח שהרוב? לגבי ביוםקעלעברימבאר

הרב גורן, רב אברום שפירא, הרב משולם ראטה לזכרוני, הרב שלום משאש, הרב יעקב אריאל, הרב דב ליאור, הרב נחום רבינוביץ ועוד

יש גם פוסקים חרדים125690
מי שלא רואה בכלל הצלה ותחילת גאולהנקדימון
אינו רלוונטי לדיון. זה כמו לשאול מה מברכים על צמח חדש, אם העץ או אדמה, ולהכליל את מי שבכלל סובר שזה דג.


השאלה היא בקרב מי שסובר שכן יש פה מימד של גאולה והצלה, ואז האם אפשר לתקן על זה הלל או לא.

זה לא נכון. פוסק הוא תמיד פוסק,קעלעברימבאר
אבל מותר לנו ללכת לפי הפוסקים שלנו
מה הקשרנקדימון

אצל מי שסובר שתחיית המדינה לא נחשבת אפילו הצלה, אין בכלל מה לדון על אמירת הלל. הפוסקים הרלוונטים לברכת ההלל הם אלה שלדידם שייך בכלל לדון בשאלה הזו.


כשאתה מתווכח פה עם מישהו על "האם לברך" זה על רקע ההנחה שבכלל שייך לדון בזה. אם אתה רוצה לדון האם מדובר בהצלה, אז זה משהו אחר ואז כן תתייחס גם למי שסובר שאין הצלה.


אלה שני מישורי דיון.

האם צריך למחוא כפיים כשמגיעים לקומה 3 בבניין פלוני? יש מי שסובר שכן ויש מי שסובר שלא, ולעומתם יש מי שסובר שבכלל אין בניין. האחרון הוא בכלל לא בגדר "בעל דעה" לגבי אותה מחיאת כפיים, כי הסיפור לא מתחיל בכלל מצידו. בשבילו זה כמו לשאול האם מלפפון הוא ארוך יותר או ירוק יותר. זה עוזר לך להבין יותר? אם עדיין לא, חבל.

אה צודק לא הבנתי אותך פשוטקעלעברימבאר
כלומר צודק לגבי השאלה האםקעלעברימבאר

הל בברכה או לא ואם בלילה או לא.


לא לגבי השאלה אם בכלל לומר הלל, שבה אנו כן מתחשבים בפוסקים החרדים ובשיקולם, פשוט לא הולכים לפיהם.


אם הם טוענים שזה לא גאולה צריך להתחשב בשיקולם כי הם לא אומרים זאת סתם. כלומר הם צודקים שבפועל קשה לראות את הגאולה בחיי היום יום לעומת מה שגאולה צריכה להיות.


אלו ואלו דברי אלוקים חיים, והלכה כרבנים הציונים (לפחות לפי מה שאנו נוהגים)

בפועל, נימוקיהם אינם מחזיקים מיםנקדימון

אבל כן, ברמה העקרונית בוודאי שיש ללמוד את דבריהם ולבחון את מידת האמת. אלה דברים פשוטים.

מכל מלמדי השכלתי. להשכיל אינו בדווקא להסכים. גם הבנת הטעות בדברי האוסרים/מתירים היא לימוד תורה.

במסקנה לא, אבל יש הגיון בדבריהםקעלעברימבאר
כמו שיש הגיון בדברי אביי למרות שכמעט לא נפסק כמוהו.


גם מהנוצרים אני יכול להשכיל, אבל כאן מדובר שדעות חכמי החרדים הם דברי אלוקים חיים ממש. למרות שהלכה לא כמותם

איפה ההיגיון בדבריהם?נקדימון

האם אין פה הצלה רבתי? האם הקמת מדינת ישראל גרועה מפורים שני?!

הטענה שלהם היא על החילוניות וכדומה. איפה הנימוק ההלכתי פה?

לגבי הצלה ממיתה לחיים כלל לא ברורקעלעברימבאר

האם כל ישראל שבארץ היו מתים אם היינו מפסידים?

האם הצלה לחיים זה על כל יהודי העולם או מספיק היישוב בארץ?


 

כמובן קושיא על הלל יום ירושלים. אך אני אומר הלל ביום ירושלים כי הפוסקים אמרו, למרות קושיות הלכתיות שלי על זה. אשמח אם מישהו יתרץ לי

כמובן יש סיבות אמוניות להלל ביום ירושליםקעלעברימבאר
אני מדבר על הסיבות ההלכתיות
ברור מאודנקדימון
אם היטלר היה מנצח, היו נשארים מכל עם ישראל בעולם רק זוג יהודים - גבר אחד ואישה אחת - כדי לקיים את הבטחת הא-ל שלא נושמד לגמרי.


מומלץ ללמוד היסטוריה. דחוף.

יום העצמאות ממש לא על ההצלה מהשואה,קעלעברימבאר
לפי זה היה צריך לחגוג אטתו בתאריך שגרמניה נכנעה.


הפוסקים המדברים על הצלה ממיתה לחיים מדברים על הלל על הצלה ממיתה שהיו עושים עמי ערב, בדיוק כמו ההלל ביום ירושלים, ועל זה הקשתי.   אמנם נראה שמספיקה הצלה ממיתה של היהודים הגרים בארץ, אבל השאלה אם היה איום מיתה טוטלי.


על השואה אפילו לא מתחיחה השאלה, הנאצים נבלמו במרחק מאות קיחומטרים מהארץ, והיו כמה מיליוני יהודים בארהב הרחוקה מהזירה.


אין מה להשוות לגזרת המן בה כל היהודים חיו תחת שלטון פרס וכבר הכינו את החרבות להרוג אותם ביג באדר. זו הצלה ממיתה של עם שלם שחרב היתה מונחת כבר על צווארו.


אם נאמר הלל על כל הצלה ממיתה שהיתה אולי יכולה לקרות ונבלמה בסוף, אז צריך לומר מאה הללים בשנה בערך.

לגבי החיחונות, לזכרוניקעלעברימבאר
הם מבססים את דבריהם על רמבם "מלך מישראל שהיה הולך בדרכי תורה ומצוות הרי הוא כמלך ישראל לכל דבר"   ולפי םרשנותם אם לא הולך במצוות אז הוא לא נחשב מלך ישראל או מלכות ישראל.


התשובה לזה שגם מלך רשע הוא מלך, אבל לא לכל דבר


אבל לא בטוח

זו פרשנות מטופשתנקדימון

ואני מקווה שאתה המצאת אותה לבד.


העצמאות והריבונות של עם ישראל על עצמו, היא עובדה גם אם כולם חוטאים, מנאפים ועצרת בוגדים. מה שגם לא נכון. גם ברמת המדינה.

מלך זה מנגנון ספציפי. עצמאות וריבונות זה מצב כללי. יכולה להיות ריבונות ללא מלכות כשירה, פשוט אין קשר בין השניים. בעצם יש, ללא ריבונות אין משמעות למלך. אבל ללא מלך, העצמאות בעינה עומדת.

לזכרוני שמעתי שכךקעלעברימבאר

החרדים טוענים, משיעור של הרב שרקי.


הלכתית הם ודאי טועים.  אמונית זה יותר מורכב.  אינטואיטיבית היינו יכולים לענות להם, אבל אם לא הרב קוק אני לא חושב שמישהו היה מצליח לענות להם בצורה שכלית.


בסוף הבעיה של הציונות החיחונית זה לא שהם חוטאים, אלא שהם לראשונה בהיסטוריה רוקנו את הזהות הלאומית של ישראל ממה שהיא באמת - מכל קודש מהתורה ואלוקים. לשיטתם אנו כבר לא עם ה' , אלא עם ככל העמים.  

אפילו אחאב האמין שאנחנו העם של ה' בורא העולם, שמר תורה בצורה מעוותת, דרש בנביאי ה' אמנם נביאי שקר, שבת שבת וחגים וכו'  והאמין ביציאת מצרים ובברית עם 3 האבות של ה'.  


הציונות החיחונית באעדאולוגיה שלה הולכת נגד האתוס הלאומי הזה, כלומר אין כאן שום זהות של עם ישראל, ולכן באידאולוגיה זו אדאולוגיה גויית גמורה.


אבל האינטואיציה והרב קוק כבר מסבירים שבעם לא הולכים לפי האעדאולוגיה, אלא לפי התנועה הקולקטיבית הרגשית, ששם וודאי שהציונות החיחונית רצתה לחזור לארץ מאותו סיבה ש2000 שנה השתוקקו לפניה.  עיין להרחבה באורות, ישראל ותחייתו, פסקה לא'

נראה לי לא בטוח זה שהם טוענים שאםקעלעברימבאראחרונה

מלך רשע לא נחשב מלך ישראל, אז במילא זה מלכות גויית ואז אנו תחת שעבוד מלכויות למדינה הגויית שבטעות שמה ישראל. כך טענתם המוטעת.


אבל לא בטוח. לזכרוני יש חרדים הטוענים שארהב שולטת עלינו אז אז אנו בשעבוד מלכויות.

אולי יש טוענים שבשביל מלכות צריך אישור סנהדרין ואין.  למדתי את הטענות ההלכתיות של החרדים פעם אבל לא זוכר אותן במדויק

עובדה שלא אומרים הלל על מפלת סנחריבקעלעברימבאר
כלומר לגבי ביוםקעלעברימבאר
לזרום עם המניין שבו נמצאיםטיפות של אור
למה לא לומר בשקט ברכה אם כך אדם נוהג?קעלעברימבאר
צודקטיפות של אור
אם זה מאוד חשוב לו
קצת מצחיק אותי לדון ב'דעתינו'הסטורי
האם אתה בונה על כך שמישהו כאן יביא סברא מחודשת מכרעת, שלא נאמרה כבר בכל 'מלחמת הקונטרסים' בנושא?


בפשטות הלל ביום ולא בלילה, ליל הסדר זה דין מיוחד (ואגב, בארץ פחות מכירים זאת, אבל בקהילות אשכנז בחו"ל לא אומרים הלל בתפילה בלילה אלא רק בהגדה וממילא לא מברכים).


הרב גורן זצ"ל חידש ליצור השוואה שלמה בין ליל הסדר ליום העצמאות ורוב הפוסקים, כולל כל הרבנים הראשים שלפניו ואחריו לא סברו כמוהו.

גם אם לא מברכים על ההלל בלילה בפסח,קעלעברימבאר
זה לא בגלל שהוא לא חובה, אלא שתוקן להאמר כדרך שירה ספונטנית בסעודה ולא כדרך שבח (לזכרוני רבינו דוד כותב זאת)
יש עוד סברות בנושא-קעלעברימבאר
למשל שבכל חג דרבנן צריך לומר הלל גם בלילה גם ביום, אבל בחנוכה הדלקת נרות היא במקום ההלל בלילה (חת"ס או מהרש"א), ובפורים מגילה היא במקום הלל גם בלילה גם ביום.


יום העצמאות בראי הגאולהאביעד מילוא

למישהו יש את ההקלטה של מזמור י"ט? 

 

אפשר למצוא בקלות בגוגל, יש באתר ישיבה וביוטיוב125690
את ההקלטה המלאה?אביעד מילוא
אני חושב125690אחרונה
פרוש המילה תערוץ...אוהב העם וא"י 3

ישנם שני פסוקים בתנך עם המילה תערוץ:

1.הֲל֤וֹא צִוִּיתִ֙יךָ֙ חֲזַ֣ק וֶאֱמָ֔ץ אַֽל־תַּעֲרֹ֖ץ וְאַל־תֵּחָ֑ת כִּ֤י עִמְּךָ֙ יְהוָ֣ה אֱלֹהֶ֔יךָ בְּכֹ֖ל אֲשֶׁ֥ר תֵּלֵֽךְ: פ (יהושע פרק א פסוק ט).

קישור לפירוש:

תנ"ך - מקראות גדולות הכתר - יהושע פרק א פסוק ט

2.הֶעָלֶ֣ה נִדָּ֣ף תַּעֲר֑וֹץ וְאֶת־קַ֖שׁ יָבֵ֣שׁ תִּרְדֹּֽף: (איוב פרק יג פסוק כה).

קישור לפירוש:

תנ"ך - מקראות גדולות הכתר - איוב פרק יג פסוק כה

 

נראה לי ששני הפירושים מנוגדים זה לזה.

נראה לי תשבר אבל לא בטוחקעלעברימבאר
כמו ערוץ נחל
יש הרבה מילים125690
שיש להן שתי משמעויות וכל משמעות היא ההפך של השניה. יש המון מילים כאלה, אני שי בטוח שיש לזה מקור ספציפי איפשהו בראשונים אבל אני לא זוכר איפה 
יש הבדלנקדימון

בפסוק הראשון שהבאת זהו פועל עומד (כמו הרפלקסיבי בשפות רומאניות) ומשמעותו כמו פחד.

וראיה כמו מה שנאמר:

* וָאֹמַר אֲלֵכֶם לֹא תַעַרְצוּן וְלֹא תִירְאוּן מֵהֶם. (דברים א׳:כ״ט)

* לֹא תֹאמְרוּן קֶשֶׁר לְכֹל אֲשֶׁר יֹאמַר הָעָם הַזֶּה קָשֶׁר וְאֶת מוֹרָאוֹ לֹא תִירְאוּ וְלֹא תַעֲרִיצוּ. (ישעיהו ח׳:י״ב)

* אֵל נַעֲרָץ בְּסוֹד קְדֹשִׁים רַבָּה וְנוֹרָא עַל כׇּל סְבִיבָיו. (תהלים פ״ט:ח׳)

 

ובפסוק השני שהבאת זהו פועל יוצא, ומשמעותו כמו לשבור, להכניע.

וראיה כמו מה שנאמר:

* וּבָאוּ בִּמְעָרוֹת צֻרִים וּבִמְחִלּוֹת עָפָר מִפְּנֵי פַּחַד יְהֹוָה וּמֵהֲדַר גְּאוֹנוֹ בְּקוּמוֹ לַעֲרֹץ הָאָרֶץ. (ישעיהו ב׳:י״ט)

* הִנֵּה הָאָדוֹן ה' צְבָקוֹת מְסָעֵף פֻּארָה בְּמַעֲרָצָה וְרָמֵי הַקּוֹמָה גְּדוּעִים וְהַגְּבֹהִים יִשְׁפָּלוּ. (ישעיהו י׳:ל״ג)

 

ואמנם, אפשר לראות את הקשר המשותף בפועל ע.ר.ץ - והפירושים אינם מנוגדים אלא בהקשר שונה מדגישים היבט אחר.

אתה יכול להיעזר בקונקורנציה כדי לחקור את משמעויות המילים והשורשים: MikraotGedolot – AlHaTorah.org

יפהאוהב העם וא"י 3אחרונה
פספסנו הזדמנות לחגוג את יום העצמאות בקדושה…עצוב3
… סוף סוף אנשי חבד יכלו לחגוג את יום העצמאות השנה בלי לאמר תחנון אבל מדינת ישראל החליטה שהשנה מדינת ישראל הוקמה ב ג באייר.
חחחח אולי יהיה יארצייטקעלעברימבאר
תראה מקל וחומר…עצוב3

אם בראש השנה שחל בשבת אנו דוחים את המצווה היחידה לחג מדאוריתא שהיא תקיעת שופר

ולא קובעים את החג ביום אחר

אז אין שום סיבה לא לחגוג את יום העצמאות בתאריך הקבוע. הרי יש לנו ממשלה שהיא יראת שמיים ולכן יש לה הזדמנות לשים יותר תוכן של קדושה ביום זה. בלי מנגלים ובלי טקסים רעשניים.

עובדה שבפורים לא עושים כך אלאקעלעברימבאר

מקדימים ומאחרים את פורים ולא מבטלים את מצוות היום.

כל חג לגופו.

כמובן שכל האירועים הם לא מצווה, אבל רק אומר שכל מקרה לגופו. מה גם שראש השנה דאוריתא ולא ניתן להזיזו

זה הקל וחומר. דוחים מצוות שופר מדאוריתא….עצוב3

… ומקיימים את היום במועדו.

אם מדאורייתא דוחים מצווה מדאורייתא, למעשה המצווה היחידה של היום אז אפשר לדחות ״מנהגים״ ולקיים את המאורע במועדו.

סך הכל רציתי להראות לכל מי שרואה ביום העצמאות אירוע ניסי כמו התחלתא של גאולה את חוסר העקביות ביחס ליום. כמובן שלי אין שום דעה בנושא לא לכאן ולא לכאן.

יש עוד מצווה בראש השנה, לשבות ממלאכה בא' תשרי125690
א. לא דוחים שופר, אלא זה בשב ואל תעשהנקדימון
ב. את שאר השטויות שלך לא הבנתי
ההפך. דאוריתא אנו לא נשנה ליום אחר. דרבנןקעלעברימבאר

אין בעיה לדחות ליום אחר

תלוי איך מסתכלים על המצב.עצוב3

אם שנוי היום או ביטול המצווה או המנהג.

לגבי שינוי היום אתה צודק.

כמו שאמרתי למי שמסתכל על יום העצמאות כארוע ניסי ולא סתם יום שמח למסיבות ומנגלים אזי זאת ההזדמנות לחגוג את היום בקדושה דווקא ביום שבת ביחוד בשנה של מלחמה וחטופים.

מה ההבדל בין זה לפורים שדוחים או מקדימיםקעלעברימבאר
קריאת מגילה ליא אדר בשביל סעבה פעוטה שאנשי הכפרים יספקו אוכל לעיירות? ראה מסכת מגילה
לדעתי זה הפרט שלא מעיד על הכלל אבל ….עצוב3
… יכול להיות שאני טועה. אני הרי משוחד ומחזיק בדעה שיום העצמאות השנה הוא לא יום של מסיבות ומנגלים ואולי בהשגחה עליונה הוא נפל על יום שבת כדי שנכניס יותר קדושה לחג בתפילות והודיה מחד ובקשות לימים טובים יותר מאידך.
לזה יש מקור במגילה. ראה שם125690
ראיתי לפני כמה ימיםחצי משלם

דיבור של לדעתי הרב רימון בנושא.


אני תהיתי לעצמי למה את ההלל לא משאירים בשבת כמו שבפורים על הניסים נשאר בשבת.


והתשובה שלו הייתה זה שבפורים בהתחלה היה נחגג בשבת ואז שינו את זה כי זה יצר חילול שבת אבל את עיקר קדושת היום לא הזיזו לכן אומרים על הניסים בשבת.


אבל יום העצמאות מלכתחילה בשנה של קום המדינה היה אמור להיות בשבת בזמן פקיעת המנדט הבריטי והוקדם לשישי מתוך כוונה של לא לחלל שבת ובעצם הוא מעולם לא נחגג בשבת לכתחילה אז הרבה יותר קל ופשוט לנייד אותו ושזה גם קידוש ה'. אני מסכימה עם זה. אני ממש לא חושבת שמישהו מאיתנו באמת היה רוצה את חגיגות יום העצמאות בשבת. ולהגיד שצריך להפוך את זה ליום עם פחות על האש ויותר רוחני זה לטמון ראש עמוק עמוק בחול.


מצרפת את הכתבה בה נכתבו דברי הרב יוסף צבי רימון

אמירת הלל כשיום העצמאות מוקדם


בנוסף תשובה הלכתית של הרב דב ליאור

https://www.yeshiva.org.il/ask/108637


פירוט ההלכות ביום העצמאות שהוקדם/נדחה ע"פ הרב זלמן מלמד

הלכות יום העצמאות


מי שחושב שהוא יותר חכם מכולם ומציע בואו נעשה את זה בשבת בקדושה, תתעוררו על עצמכם... החוסר קביעות זה קידוש ה'!

המדינה שלנו בחרה החל מהקמתה לכבד את קדושת השבת ולחגוג את עצמאותה בתאריך משתנה כדי לא לפגוע בקדושת השבת. זה דבר טוב מאוד שאנחנו רוצים שלא ישתנה לעולם בע"ה.

בואו תגידו נעשה את זה אנחנו הדתיים, אתם באמת חושבים שאם הדתיים לעצמם יחגגו בשבת החילונים לא יעשו את זה גם? זה פרצה הקוראת לגנב.


ואגב, למזלזלים במנגלים, להזכירכם בכל החגים (מלבד כיפור) חלק ממצוות החג זה סעודות גדולות ומכובדות.. היהדות מעולם לא הפרידה בין תענוגות הגוף לקדושה. להפך, זה חלק מהקדושה. במקום לנסות להוציא את זה מהקודש ולהגיד שזה סתם תחברו את זה לקודש.


אין מניעה לאכול בשר בשבת….עצוב3
… אבל קודם כל העלתי את הסוגיה כי רציתי לגחך את ההדתה שקורא במדינה ורק מעמיק את הקרע בין דתיים ולא דתיים. פתאום רוצים להוציא תפילות למרחב הציבורי, פתאום רוצים רחצה במעיינות בהפרדה וכולה וכולה אז אין לי שום בעיה עם מנגלים וכל מינו מסיבות ראוותניות  אבל כאיש ירא שמיים אני חושב שהשנה נתנה לנו הזדמנות לחגוג את החג בצורה אחרת צנועה ומקודשת. אין מקריות .הכל קורה בהשגחה עליונה.
אז זהו שהחג לא בשבת השנה! זה הטעות.חצי משלםאחרונה
כי הוא לא בשבת אפפעם. מלכתחילה! זה לא דיעבד זה לכתחילה. יום העצמאות מוגדר כחג עם תאריך משתנה מאז קום המדינה. כמעט לא יוצא שהוא בתאריך שלו.


הוא לא יכול לצאת בימים א ג וה' (על פי לא בד"ו פסח+אתב"ש ז-ע שביעי של פסח זה עצמאות. (הידעתם? כתוב באיזה ספר מפעם שיום ז של פסח יהיה חג לעתיד לבוא וזה ע עצמאות וזה באמת תמיד מקביל סתם אנקדוטה)


אם הוא יוצא בשני זה יום זיכרון במוצ"ש אז דוחים לשלישי ואם זה בשישי/שבת אז מקדימים. רק ברביעי הוא נשאר במקומו בעצם וזה לא קורה הרבה זה בעצם זה חג שאין לו באמת תאריך קבוע מלכתחילה. אז זה לא שהחג בשבת והזיזו אותו. הוא מלכתחילה לא שם.

אשמח ליישוב הסתירהצע

ידוע הסיפור המשולש על שמאי, שהגיע גר להתגייר ושלוש פעמים נזף בו שמאי.

ותהיתי לעצמי מה היחס בין סיפורים אלו, למידתו של שמאי באבות פרק א - "הוי מקבל כל אדם בסבר פנים יפות" ?.


איך אלו מתיישבים יחד?

תודה רבה

לענ"ד "לקבל" זה בהתחלה - כשאותו אדם ניגש אלינומבקש אמונה

אז מן הסתם שמאי קיבל אותו בסבר פנים יפות, וכששמע את הבקשה - כעס עליו

דפח"ח.דגל"ש
לקבל כל אדם בסבר יפה, אך אם מזלזל בתורה לנזוף בוקעלעברימבאר
הגר זלזל בתורה ורצה ללמדה על רגל אחת
אנו לא באמת בדרגות שלהם כדי להבין...מתמודד1אחרונה
״הלל אומר: אל תפרוש מן הציבור…״עצוב3

…מתי?

כשהציבור הולך בדרך ישרה.

מי קובע? רוב העם? דרך התורה?

צריך לחשוב על זהקעלעברימבאר
ואגב, למה אתה עצוב?
בגלל המצב….עצוב3

…קראתי את הפסוק בירמיהו:

״ מי יתנני במדבר מלון ארחים ואעזבה את עמי ואלכה מאתם כי כלם מנאפים עצרת בגדים״

ולמה אתה צריך משתמש חדש בשביל זה?נקדימון
כן כולם. אין אחד שלא משוחד או מדבר מפוזיציהעצוב3
קצף ה' על אבותיכם קצףימח שם עראפת
זו אמירה סוציולוגית-פסיכולוגיתנקדימון

ולא אמירה הלכתית.

זה לא אמירה. זה שאלה?עצוב3
מדובר בדברי הרשותנקדימון

זה ברור ופשוט.

אדם צריך לעשות מצוות ולהימנע מעבירות, ומה הציבור עושה זה בהחלט לא רלוונטי.


בדבר הרשות, אל תפרוש מן הציבור.

..125690

אני הבנתי את זה כ"לא ישמח אדם בין הבוכים ולא יבכה בין השמחים ולא יהא ער בין הישינים ולא ישן בין הערים ולא עומד בין היושבים ולא יושב בין העומדים. כללו של דבר אל ישנה אדם דעתו מדעת חביריו ובני אדם (דרך ארץ רבה ז, ז).

או כהסבר ל"לא תתגודדו"

הזכרת לי את דברי רחמ"ל במסילת ישריםadvfb

בסוף פרק ה' שעוסק במפסידי ומרחיקי מידת הזהירות - 

"והמפסיד השלישי הוא החברה, דהיינו, חברת הטפשים והחוטאים, והוא מה שהכתוב אומר (משלי יג, כ): ורועה כסילים ירוע. כי הנה אנחנו רואים פעמים רבות אפילו אחר שנתאמת אצל האדם חובת העבודה והזהירות בה, יתרפה ממנה או יעבור על איזה דברים ממנה כדי שלא ילעגו עליו חבריו או כדי להתערב עמהם, והוא מה ששלמה מזהיר ואומר (משלי כד, כא): ועם שונים אל תתערב. כי אם יאמר לך אדם (כתובות יז, א): לעולם תהא דעתו של אדם מעורבת עם הבריות, אף אתה אמור לו, במה דברים אמורים, בבני אדם שעושים מעשי אדם, אך לא בבני אדם שעושים מעשי בהמה"

 

כדאי אולי לעיין שם בפנים, כי זה לא ממש נאמר על משנה - https://he.wikisource.org/wiki/%D7%9E%D7%A1%D7%99%D7%9C%D7%AA_%D7%99%D7%A9%D7%A8%D7%99%D7%9D_%D7%94

 

וכשניסיתי לראות טיפה מפרשים אז ישר ראיתי בברטנורא - 

"אל תפרוש מן הציבור - אלא השתתף בצרתם. שכל הפורש מן הציבור אינו רואה בנחמת הציבור"

וזה נשמע לי מדהים. לפי רבי עובדיה מברטנורא האמירה של המשנה היא לאו דווקא בנוכחות הפיזית (אולי גם) היא בנוכחות המנטלית. להשתתף בצרת הציבור זה לא מובן מאליו. יכולה להיות נטייה לברוח ולא לרצות להשתתף בצער הציבור אלא לרצות להיות שותף רק לציבור מאינטרסים ולא בצורת שייכות גדולה כמו משפחה. 

לשאלתך - אדרבה, הלפי הוראת המשנה יש להתתף בצער זה שאין קיום מצוות. לא אומר חלילה להיות שותף בפועל לאירועים או למעשים שיש בהם דברים לא טובים.

 

אם רבן יוחנן בן זכאי לא…עצוב3
… היה פורש מהציבור לא היה לנו את היהדות שיש לנו כיום. לא היה את יבנה וחכמיה ולא היה את אבי המשנה רבי עקיבא ולא היה כותב המשנה רבי יהודה הנשיא ולא היה את הגמרא וכולי וכולי…
קראת את מה שכתבתי?advfb

פרישה מהציבור זה לא ביחס להחלטה כזו או אחרת אלא בעניין השותפות.

ההחלטה של רבן יוחנן בן זכאי היתה מתוך ושתפות גדולה לעמ"י והשתתפות בצערם ולכן היא הובילה לכל הברכה שהזכרת ביחס למפעל תורה שבעל פה.

ולכן הוא פרש בעזרת תלמידיו…עצוב3
… הנאמנים בארון מתים מפחד מפני אנשי עירו ועמו שלא חלילה יהרגו אותו. הוא התנגד בפרוש להחלטה למרוד נגד הרומאים.
בדיוק!advfb

זה סותר את מה שאמרתי?

זה מתוך כך.

לפעמים שבנאדם מראה שותפות על דבר מה הוא לאו דווקא תבוא מתוך ריצוי, לפעמים הוא דווקא יעשה את זה מתוך קונטרה.

 

מה שכלפי חוץ יכול להראות פרישה, כלפי פנים הוא הכי חיבור שיש.

רק העתיד יכול להוכיח זאת אבל בהווה..עצוב3

… זה פרישה לשמה ויש כאלה שלקחו את זה אפילו יותר רחוק כאשר הוא יצר מגע עם הקיסר לעתיד וטענו שהוא היה צריך למנוע את החורבן..

גם הנביא ירמיהו היה במובן מסויים פורש מהציבור והעתיד הוכיח שהוא צדק. אז אי אפשר לעקם את המושג פרישה במושגים של חוץ ופנים. לפעמים פרישה היא מוצדקת ולפעמים היא לא אבל פרישה זה פרישה מהציבור נקודה. בקיצור לא תמיד הרוב צודק.

יש פרישה בגוף ויש פרישה בלבadvfb

אתה יכול להבין את הפירוש של רבי עובדיה מברטנורא בצורה שונה?

"...אלא השתתף בצרתם...". בפשטות, זה לכאוב את זה שלשני כואב וגם לעשות עם זה משהו. יש מיליון צורות לעשות את זה, גם כאלה שנראות כפרישה בגוף אבל הם מבטאות חיבור בלב. נשמע לך אחרת? או שאתה לא מקבל את הפירוש הזה בתור פירוש לגיטימי למשנה? רבי עובדיה מברטנורא הוא אילן גבוה שאפשר להתלות עליו.

 

מי שפרש מהציבור גם בלב לכאורה זה מחלון וכליון ממגילת רות. 

פרישה שנועדה לתועלת רוחנית היא תמיד פרישה לשם החיבור. החיבור הרוחני.

ולכן כשיש פרישה לא בלב….עצוב3

… אל לנו לשפוט איש את רעהו כי רק השם יתברך יודע ללב האדם. אני מקווה שסוף סוף הגענו להסכמה.

אין לדיין אלא מה שעיניו רואותנקדימון
והקב"ה? גם הוא יעשה מה הוא רואה.
מראש לא היתה מחלוקתadvfb

אתה שאלת איך פותרים את הסתירה בין המקורות וזה מה שעניתי

 

לגבי מה שכתבת - למה שתהיה פרישה בלב? אפילו על הרשעים צריך להתפלל

אמת.ויציב.עצוב3אחרונה
ריב"ז לא פרש מהציבור125690
הוא פרש מהקנאים ועזב את ירושלים כדי לנסות להציל את מה שאפשר היה להציל. הוא עדין ניסה להגן על שאר העם.
זה פרישה לא בלב.עצוב3
האם יש קשר בין זה שמגן דודקעלעברימבאר
בעל שש צלעות, לבין המגנים שעשה שלמה ששקלו 600 שקל שמוזכרים במלכים ודברי הימים?   וכן היו לכסאו 6 מעלות, ומספר הכסף בשנה אצלו זה 666 כיכר
על הצד שישדגל"ש

 מקור יהודי למגן דוד, ע' כאן שהפוסקים ועוד לא ראו בו איזה משהו יהודי, אלא כמו אוזני המן..

כמובן יכול להיות כל מיני "דורשי רשומות" למיניהם שהנתון הזה לא מפריע להם.. לדוג' ע' כאן.

לפי ויקיפדיה זה סמלקעלעברימבאר
קבלי שמקושר לדוד והתחיל לפני אלף או 700 שנה
מחלק מהמקובלים משמע שיש משמעות מהותית לסמלקעלעברימבאר
יכול להיות שהפוסקים כתבו דווקאקעלעברימבאראחרונה
על הסמל הספציפי הזה של כוכב משושה.   אבל משמע מהמקובלים שהמגינים של דוד היו משושים.   כך שגם המצולע משושה יכול להיות צורת מגן דוד
עזרה בסיפור/מדרש/אגדה גם סיפור חסידי זה מצויןדג כחול

בס"ד.

 

אחד הדברים החשובים בלימוד תורה הוא כמובן ללמד תורה ובפרט להתאים את הלימוד לקהל הרחב.

בשבת הבאה [עוד שבוע] תהיה לנו בע"ה שבת משפחתית גדולה..

יכול להיות שיבקשו ממני לדבר.. ובא לי אחד מהשתיים או לספר סיפור עם מסר פשוט ויפה. עדיפות לסיפור מהגמרא/מדרש [גם ר' נחמן תופס.]

או אולי [אם יהיה יותר זמן]  סיפור שאפשר יותר להתבונן בו.. [כמובן במגבלת הזמן].

 

הבעיה שמעבר לעובדה שאני עם הארץ ולא בקיא בגמרות/מדרשים.. אני גם לא כ"כ טוב בלהתבונן בסיפורים מעצמי או לברור את הפירושים שכו נכתבו..

נגיד סתם יש את הסיפור הידוע עם הלל ומי שרצה להקניטו.. אני יודע שיש עין איה על הרבה מהפסקאות אבל תוהה לעצמי אם זה לא התבוננות עיונית מידי לציבור ומתקשה לברור מה מהפסקאות לקחת וכו..

או נגיד יש את אבידת בת מלך/מעשה בתבואה המשוגעת וכו.. עמוק מידי עבורי .. לעצמי אני לא יודע לפרש אז צריך משהו פשוט ומובן שאוכל להעביר לציבור בלי גמגומים.

 

אז כאמור כל המלצה זה מעולה..

אשריכם.. 

יש ספריםדגל"ש

כגון ארץ ושמים לר"י פילבר שמביא עין איה בצורה יפה, יש עיוני איה גם.

על סיפורי ר' נחמן ברור לי שיש, רק צריך לחפש.

יש את ספרי הדרשנים החרדיים. זה נחמד.פתית שלג

כוהגדת של הרב גלינסקי ומתוק האור של הרב לוינשטיין ועוד שיש שם הרבה דברים יפים. (מומלץ גם בלי קשר למשימה שלך)

ואולי מעשה מבן מלך שהיה מאבנים טובות?

לא חייבים להיכנס להפליג לעומקים של הסיפור.

ישר כוח!advfbאחרונה

פחות משנה מאיזה ספר אתה לוקח את הרעיון אלא אם אתה יכול לתרגם אותו בצורה פשוטה ושווה לכל נפש.

זה גם יכול להיות מדד טוב להבנה. אם אדם יכול לקחת פסקה בעין אי"ה ולהסביר אותה במילים שלו זה מעיד על ההבנה, נראה לי כדאי לנסות את זה בלימוד עצמו, לאו דווקא בלהעביר מסר.

 

יש גם המון ספרים על פרשות שבוע שאפשר לקחת מהם. לא חייבים בהכרח להתסכל במדרשים ובמקורות עצמם אלא גם באנשים שעושים עבורנו את העבודה בצורה טובה ומנגישים את זה.

מישהו יכול לעשות לי סוף סוףדורין השמיני

סדר מתי מותר לשמע שירים ולהסתפר

והאים מותר לשמוע פודקאסטים עם מנגינה

לגבי פודקאסטים אתה יודע?דורין השמיני
למה שיהיה בעיה?נ.ד.באחרונה

זה כמו שיעור, אין שום בעיה לשמוע, הבעיה בשירים זה שזה מוזיקה ושמחה, פודקאסט זה לא מוזיקה ונועד להשכלה ועניין...

בעניין סימני טהרה לחיות בפרשהקעלעברימבאר
די מובן שהחיות שמעלות גרה הן אוכלות עשב וגם כל החיות שוסעות השסע אוכלות עשב ונטרפות ולא טורפות והפרסה השסועה עוזרת להן להתחמק מטורפים ולטםס על צוקים וסלעים כהמלטות.  כלומר יש כאן סימנים מובהקים של חיות לא טורפות לעומת רוב הטמאות שטורפות.


אבל מה העניין בסימני חגבים שיש להם כרעיים לנתר בהן על הארץ?

יש לך רעיון, @תות"ח?קעלעברימבאר
אין לי רעיון לצעריתות"ח!

שאלה יפה

(הצעה מבאסית)טיפות של אור

אולי כשיש מכת ארבה אין אוכל וחייבים לאכול אותו כדי לא למות ברעב. ובכל זאת התורה הגבילה את המינים המותרים - כמו שהיא הגבילה מכל קטגוריה של בעלי חיים (ובפרט שאלו ה'שרצים' היחידים שהותרו). אז אולי המינים שהותרו הם דווקא המינים הכי נפוצים, שאפשר להסתפק בהם בשעת רעב

נשמע אבל שזה קשור לעצם זה שהם שרץ העוףקעלעברימבאר
מה שאתה אומר זה יכול להיות לענין שה' בראקעלעברימבאר
את העולם בצורה שההלכה מתאימה לו. 
מעניין שהארבה נחשבים ביואלקעלעברימבאר
בתור הצבא של ה'. לגבי מכת ארבה.


האם זה קשור גם לכך שהם מעופפים וקשורים למימד רוחני (בגלל שהם שייכים לתחום האוויר) וקצת מדומים למלאכים צבא השמיים? "כי עוף השמיים יוליך את הקול ובעל כנפיים יגיד דבר" נדרש,לזכרוני על מלאכים, שמתוארים גם מעופפים עם כנפיים


גם אם הטעם הוא רק לפי הצעתךקעלעברימבאר
אז התורה היתה צריכה להתיר רק ארבה בקבוצות. ולא מצב חגבים בודדים.


מה שאתה אומר נשמע קשור לעניין. השאלה אם זה הטעם היחיד?

בני ישראל לא לקו בעשרת המכותמחפש אמת
היו עוד מכות ארבה בהיסטוריה (:טיפות של אור
'על אלו מתריעין בכל מקום על השידפון ועל הירקון על הארבה ועל החסיל ועל חיה רעה ועל החרב מתריעין עליה מפני שהיא מכה מהלכת' (תענית ה ג)
גם התורה התירה חוץ מהארבהקעלעברימבאר
עוד 3 מינים שונים שהם לא אוכלים כארבה
יש לך מסורת כאילו? ;)טיפות של אור

(וברצינות - נשמע כאילו הסתמכת על משהו כשכתבת את זה. תרצה לשתף?)

בתורה יש עוד 3 מינים חוץ מהארבהקעלעברימבאר
והגמרא מדברת על 8 מינים שכלולים בהם שלזכרוני לא מהארבה (ציפורת כרמים, יוחנה ירושלמית ולא זוכר את השאר).  לא הסתמכתי על משהו בשאר סברותיי, מסברה 
אחד מהארבעה שבתורה זה חגב...טיפות של אור
"והן אצוה על חגב לאכול הארץ" (דברי הימים ב פרק ז פסוק יג)
לזכרוני ציפורתקעלעברימבאר
כרמים ויוחנה ירושלמית הם לא ארבה שאוכל. אבל לא בטוח
הארבעה של חזל מתרבים מהמילים 'למינו' וכוטיפות של אור

אז הם אמורים להיות קשורים לארבעה שבתורה (:

 

'הושע נא אדמה מארר... חטה מחגב... שבע מסלעם...'

בדקתי בספר של זהר עמר והוא בצד שלךטיפות של אור

לדעתו רק הארבה (וציפורת הכרמים שמתרבה מה'למינו' שלו) מתלהקים. השאר מקסימום מזיקים לחקלאות כמו מזיקים אחרים (ועדיין שייך להגיד "שבע מסלעם". ובעקבות המאירי הוא מפרש שלחגב יש שתי משמעויות, לפעמים כשם כולל כמו בדברי הימים, ולפעמים כמין פרטי שלא מתלהק כמו בפרשה)

 

 

אבל על הדרך ראיתי שדעת מקרא מציעים כמוני (שהתורה התירה בגלל הרעב). בטח לפי זיהויים אחרים. וראיתי מישהו שהציע שהמינים המותרים הם דווקא החגבים והחרגוליים הצמחוניים

יפהקעלעברימבאר
והחגבים הצמחוניים יכולים להתקשר לבהמות הצימחוניות הטהורות
איזה ספר זה של זוהר עמר?קעלעברימבאר
הארבה במסורת ישראל..טיפות של אור
אני כותב את זה מהנחת יסודקעלעברימבאר

שכל חיה מייצגת אידאה רוחנית ולא במקרה עוצבה בצורתה ולא במקרה טהורה או טמאה.

 


 

לא אומר זאת מעצמי אלא על פי החסידות ופנימיות התורה, וכן אפשר לפרש כך את הנביאים והגמרא והרב קוק

לכן תיארתי את ההצעה שלי כמבאסית 🤭טיפות של אור

כי היא יותר 'פשטנית'

 

(ואני מניח שדיברת בהודעה הזאת על שאר התגובות שלך. אני שאלתי דווקא על התגובה הספיציפית, כי היא כללה מידע אינפורמטיבי שלא נראה לי נובע מפנימיות או משהו כזה...)

אבל ייתכן לומר שישקעלעברימבאר
קשר בין טעמי המצוות המהותיים-מיסטים לבין טעמי המצוות הפרקטים-רציונאלים-תועלתיים.


זה כמו שיד ימין שלי משמשת כפרקטית להחזיק דברים. אבל לא הייתי מוותר עליה גם תמורת יכולת טלפתית להזיז דברים שלא אצטרך בכלל ידיים.    כי אנחנו מרגישים שיש ערך עצמי ואסתטי בעצם היות היד קיימת כחלק מעולמו של ה', בלי קשר לתועלת שלה. ובפנימיות הצורה יאמרו שיד ימין מייצגת בגשמיות את מידת החסד ולכן יש לה ערך עצמי-מיסטי ולא רק פרקטי, אבל המימד הפרקטי שלה מייצג את החסד עצמו - נגיד שאפשר לפעול ולבנות ולתת במציאות עם יד ימין.


אז אולי אפשר למצוא קשר בין המימד המיסטי של הארבה להיותו מכה מזיקה והצורך לשבוע ממנו (אולי העקרון שמכל רע יוצא טוב בסוף? כך מכילוי התבואה יוצא חגבים לאכילה, שאגב התימנים אומרים שמאוד טעימים ומזינים)

דוגמא מובהקת לקשר בין טעםקעלעברימבאראחרונה
מיסטי לטעם פרקטי - הגמרא אומרת שטעם התורה לא חייבה לינה בשאר ימי פסח חוץ מהראשון בירושלים זה מפני טירוד קציר שעורים במוצאי שביעי של פסח.    ובסוכות חייבים בלינה 8 ימים כי הכל אסוף כבר.    זה טעם פרקטי.


זה מתקשר לטעם מיסטי שבפסח זה רק ההתחלה ורק יצאנו ממצרים והאומות לא תוקנו ולכן מעשה ידי טובעים בים ולכן לא אומרים הלל שלם בכל החג חוץ מהראשון.   בסוכות כבר הכל אסוף וגמור והאומות תוקנו ולכן השמחה שלימה ואומרים הלל שלם 8 ימים ובלינה בירושלים

מחשבות על הצפירהקעלעברימבאר

בימי התנך שופר לא רק היה בראש השנה אלא גם לסימון התחלת צום, הודעה על כניסת שבת, והתרעת מלחמה ומסע המחנות.

 


 

חשבתי שאולי צפירה זה כמו תקיעה - קול דממה דקה שגורם לנו לעמוד דום ולהזכר.


 

ואזעקה זה כמו תרועה - קול עולה ויורד שגורם לפחד "הייתקע שופר בעיר ועם לא יחרדו?" וגורם לנו לשאת את עיינינו לאבינו שבשמים ולומר תהילים, כמו התרועה שהיא תפילה של בכי יבבה

בהחלט מסתברנקדימון
גילגול מודרני לאותו עניין. שייוש בטכנולוגיה עבור אותו מעשה מקורי.
העזאקה או הצפירה?קעלעברימבאר
זה לא משנהנקדימון
אלה היבטים של רעיון אחד, או מימושים של רעיון אחד.
האזעקה אמנם זה לא מטרתה, אבלקעלעברימבאר
בפועל יוצרת תחושה בנפש דומה לתרועה.


אם כל פעם שהיו טילים היו משמיעים את השיר "ה יתברך תמיד אוהב אותי" כאות אזהרה, זה היה אפקט פסיכולוגי אחר לגמרי 

הייתקע שופר בעיר ועם לא ייחרדונקדימון
מדבר בדיוק על האזעקה מפני האויב
וגם מן הסתם תרועה היתה התרעה למצב חירום ותקיעהקעלעברימבאראחרונה
לחזרה לשגרה.


כמו שאסיפת העדה עם תקיעה ומסע המחנות עם תרועה, בפרשת בהעלותך

הפעלה! טיפות של אור

מי חמשת הרבנים הכי חשובים בהיסטוריה?

 

כלומר - אומרים לכן להסביר על היהדות לאנשים שלא שמעו עליה.

בשביל זה אתן צריכות לבחור חמישה רבנים מההיסטוריה ולספר עליהם.

את מי תבחרו?

 

מעניין אותי מה יהיו התשובות, אז בבקשה לא לענות בכותרת ולא להסתכל מה אחרים ענו לפני שאתן עונות (או עונים )

למה בפרשת השבועקעלעברימבאר

שרץ העוף (חרקים מעופפים) מוזכרים באותה קבוצה של ציפורים?

נו, הכל מאיתו יתברך....תות"ח!

👍🏻

מעניין

שווה לבדוק בגמרא שטייזנלץ אם יש התייחסות