האם תרצו לבקר בביתו של עובד אדום הגתִי?
סיפור ידוע שמשאיר כמה שאלות ענייניות ומחשבתיות לא פשוטות

ההבנה כי החומות יפרצו היא נקודת הכוח שדווקא בה צריך להשתמש

יהי צום זה מסר עבורנו. כמה חשוב לשמור על אחדותנו למרות המחלוקות הקשות.

בספרו החדש "אורות החושן: עבודה וקבלנות" הרב אורי סדן ממכון משפטי ארץ מנגיש את דיני העבודה של התורה לציבור הרחב
עד היום קיימת בעם ישראל תכונה יסודית של נכונות ורצון להשתקע בחוץ-לארץ, והיא מתקיימת לצד השאיפה המנוגדת לה.

ראשית המצור, החושך, תרדמת הגלות, כל אלה מובילים אל האתגר הגדול שעומד בפני החברה הדתית בימינו.

הגלגל התהפך והעשיר הפך לעני עד שנזקק לפת לחם. היהודי ניסה לתקן אך בדרך למד שיעור מאלף.

הערבות ההדדית של אחי יוסף לא נשארת במצרים, בכל דור ודור היא מופיעה ובמיוחד בשעת צרה.

בניגוד לאברהם שהתפלל על אנשי סדום, יוסף לא ניסה להחזיר את המצרים בתשובה שהרי משפל הטומאה לא תהיה להם תקומה.

יהודה במסירות נפש ובהסתכנות מול יוסף מתקרב אליו ומדבר איתו בגובה העיניים ללא - במטרה להביא לקץ הסכסוך המשפחתי.

הריונות מרובי עוברים הפכו לשכיחים יותר. כך נוצר לעיתים קרובות הריון רב עוברים.

האם מותר להדליק נרות חנוכה משמן הקדוש בקדושת שביעית? הרב נתנאל אוירבך, מרבני מכון התורה והארץ.

שתי הסכנות החמורות ביותר לקיומה של מדינת ישראל הן מלחמת אחים, והעברת ההכרעה על עתידנו לאירופה ולאו"ם!

נקודת השיא של המתח בסוף פרשת מקץ לא נפתרה עד עצם היום הזה.

לעיתים מתרחשת הפרעה בחוש הריח, זה יכול לקרות על רקע פגיעה ברירית ההרחה, פגיעה עצבית או פגיעה מוחית.

ישנו "שיחדש" שכולם צריכים לאמץ וישנה "משטרת מחשבות" שלא כדאי להיתפס על ידה חושב את המחשבה ה"לא נכונה".

המפגש בין יוסף לחנוכה מבטא את אחת מצורות ההנהגה של הקב"ה בעולם. יוסף הצדיק, המכבים בימים ההם והשדכנים בזמן הזה, כולם חד הם.

למדנו שכל שלטון יהודי – לעולם עדיף על פני שלטון של גויים! ינאי עדיף על נבוכדנצר, הורדוס עדיף על טיטוס!

החשמונאים לא הותירו את חותמם על קדושת הארץ. אך חותמם על טהרת המקדש מאיר בלבנו ובביתנו בכל שנה.

לא סתם אנחנו אומרים את על הניסים – ואת נס המלחמה - באמצע ברכת מודים, בהם אנו מודים על "ניסך שבכל יום עמנו".

מחקרים גילו שכנראה גם חלק מבעלי החיים חווים חלומות מסוגים שונים ומדובר בתופעה אוניוורסלית רחבת היקף.

ההתנהלות של יוסף לא מתאימה למציאות, יעקב מעיר לו אולם מאידך מבין שליוסף יש חלום, חזון גדול ויש צורך לשמר אותו

יוסף למד בדרך הקשה שאינו יכול לסמוך על הבטחות ולצפות שיכירו במעלותיו וסגולותיו.

רוח החוק היא חלק מהחוק. ההערמה מותרת רק אם היא נעשית לשם ערך נעלה.

הרב נתנאל אוירבך מרבני מכון התורה והארץ כתב על דמותו, הנהגתו ועל הציונות הגדולה שאפיינה אותו.

"פכים קטנים" - סיפורים והנהגות שראיתי ויכולים להוות "סיפורי השראה" לכולנו בעבודתנו החינוכית.

מתוך האיבה בין יעקב לעשו, מפציעה בפרשתנו קרן של תקווה לאפשרות של שיקום היחסים לעתיד לבוא. ואולי אפילו בהווה.

האחריות של יעקב היא לתקן את עשו, ויעלו מושיעים להר שעיר לשפוט את הר עשו, לשפוט מלשון להנהיג. תפקיד יעקב להוביל, להנהיג.

כיצד נגרמת לידת עכוז? במהלך ההריון העובר צף בתוך מי השפיר, ומשנה את תנוחתו בתדירות גבוהה.

יעקב חוזר לבית אביו כשהוא מצויד באחיזה בקרקע יחד עם המידות הרוחניות שלו.

משה רבנו רכש את מידת הענווה מבית מדמותו של סבא רבא יעקב אבינו.

במשך כל חייו הרב חרל"פ היה דמות שחיברה את אנשי היישוב הישן ואנשי מרכז הרב, את הלמדנות והפסיקה וההוראה

רחל מתנהלת באצילות נפש נדירה כלפי לאה. רק ניתן לתאר מה היא עוברת בעת ההכנות של אחותה לליל הכלולות.

באנטישמיות המובנית כלפי עם ישראל גם צד נעלה: השנאה מפנה את מבטי העולם לישראל בהתמדה מדהימה.

מי שלא מתפלל על העניינים הפעוטים, הרי אינו מחובר לה' בפרטים אלו, ונמצא שאין הוא מחובר לה' בכל תחומי חייו.

מה הייתה תקוותה של אמו כאשר נתמנה בגיל צעיר כרב שכונה בירושלים? ומה אנחנו יכולים ללמוד מדמותו בעידן ה"סלבס"?

הציונות אימצה אל ליבה את גבורתם של מתתיהו ובניו ולוחמיהם – המכבים, כמודל לגבורה יהודית.

הנדסה גנטית - כבשים נקודים וטלואים

פרק ט: מדוע מה שכל כך ברור ופשוט לנו בכל הקשור לכושר גופני ולימוד נגינה, אינו מיושם כשמדובר בעבודת המידות?

שנאת החינם התפשטה זה מכבר מן השדה הפוליטי אל המרחב הרבני, ואנו שומעים דברים קשים וחמורים גם במאבק הרבני

יעקב אבינו בורח לחרן מפני אחיו ובה בעת הולך לפדן ארם כדי למצוא את זיווגו. שתי המטרות מתלכדות בבית לבן

שנת השמיטה דינמית ובכל שלב בשנה זו ישנם דינים ואיסורים אחרים התלויים בהתפתחות החקלאית שבאותו הזמן.

לכל הדעות מותר וחובה לחלל שבת גם עבור סכנת נפשו של עובר, למרות שנחלקו הדעות אם העובר נחשב 'נפש' לכל דבר.

הרב חגי לונדין מסביר על ההבדלים בין יעקב לעשיו ועל צורת הופעתם במאה העשרים ואחת

אותם הורים, אותו אוכל, אותה התנהלות, אך לא רק שקיים ביניהם שוני מוחלט, אלא שאנו עדים לשתי ישויות נפרדות בתכלית

הוא כל כך מתעתע, כל כך מטעה ומבלבל, סוחף אחריו נשמות טובות, טהורות, ומורידן לבאר שחת.

ראש מכון צומת להלכה וטכנולוגיה מפרסם מאמר הלכתי הדן בשאלת הפעלת מכונת כביסה ביום שישי שתמשיך לפעול בשבת

חברון היא מקום חייהם של אבותינו ואמותינו, הרבה יותר משהיא מקום קבורתם.

כאשר אנחנו מגיעים לחברון ולמערת המכפלה – כולנו מרגישים בבית וכולנו מרגישים את השייכות הרוחנית שלנו לעיר האבות.

מה מייחד את חברון ומדוע דווקא שם בחר אברהם אבינו לקבוע את הנצח שלו? הרב חגי לונדין בדבר תורה לפרשת חיי שרה

על אברהם נאמר שמת 'בשיבה טובה'. מדברי שבח אלו ניתן להבין שאפשר להגיע גם לשיבה שאינה טובה.

אין הדבר תלוי אלא בעומק אחיזתנו ואיתנות תודעתנו כי ארץ ישראל שלנו היא לנצח נצחים

יש כאלו שאהבתם תתגלה רק לאחר שיחפרו אל מי התהום במעמקי נשמתם וכששניהם יגיעו אל מקור המים הפנימי שם יגלו אהבתם.

הרב ברוך אפרתי משיב לאיש הבנייה שמתלבט כיצד להתנהל אחרי שהתגלו מערות קבורה במהלך חפירת חניון.

כמגדל אור בסערות הזמן ניווט את דרכנו מלכים, נשיאים וראשי ממשלות שיחרו לפתחו לבקש חכמה ועצה

הרב יצחק דביר מרבני מכון התורה והארץ מסביר את הלכות השמיטה הנוגעות לפרחים.

התיאור המפורט של משפחת נחור בחרן מלמד על חשיבותם של הבית והמשפחה בעיצוב אישיותם של המשודכים והתאמתם זה לזו.

הרב נתנאל יוסיפון בדבר תורה לפרשת השבוע וסיפור על רבי רפאל ברוך טולדנו.

צריך לזכור שעקידה התקיימה, אלא שה' ביטל ברגע האחרון את הציווי לממש את שחיטת העקוד והקרבתו לה'.

מ'לך לך לארצך' ועד 'וְלֶךְ לְךָ אֶל אֶרֶץ הַמורִיָּה' יצאה לפועל תוכנית ה' להתנתקותו והתעלותו של אברהם.
