ערי הלויים ואיכות הסביבה
הדרישה לשמירה על קיימות, נוי ואסתטיקה נובעת ממצוות התורה ומחייבת במיוחד את יושבי ארץ ישראל בדור האחרון.
הדרישה לשמירה על קיימות, נוי ואסתטיקה נובעת ממצוות התורה ומחייבת במיוחד את יושבי ארץ ישראל בדור האחרון.


הרגעים בהם אתם נמצאים ליד מיטת יקיריכם הם רגעים שאולי לא יחזרו, זה הזמן להיות שם, לאהוב, לספר, להגיד מילים טובות ומשמחות.

זוג עם ילדים מתלבטים מה לענות לדרישת משפחתם המורחבת שיגיעו איתם לחוף ים שאיננו נפרד. הרב ברוך אפרתי ענה.

חברה שבה עמידה בהבטחות ובדיבור היא המלצה, אין פלא שגם אזרחיה הפשוטים נדבקים ממחלה זו.
העובדה שהקב"ה רוממנו מכל הלשונות, מחייבת את הבאים בשערי הארץ לשמור שמירה יתירה על הלשון.

האוויר של שלושת השבועות מטהר ומרענן אותנו לקראת החגים. אם רק נדע לשאוף אוויר הרים נוכל להעצים את האישיות הכללית שבתוכנו.

שנת השמיטה היא שבת ציבורית שמאפסת את מערכות החברה. שנה תמימה בה אנו 'שומטים' את האחיזה שלנו בחומריות ומאמצים אחיזה ברוחניות.

אדם שמצבו הפיסי הידרדר עד שאנו מניחים שהוא נמצא בסוף חייו, ומותו צפוי תוך זמן קצר, נקרא 'גוסס'. איך נגדיר אדם פלוני כגוסס?

סכסוך יכול להיות בין פלגים בעם כבימי החשמונאים, בין חברים בקהילה או במשפחה, ואפילו בנפש האדם היחיד פנימה.

כיצד ניתן לשמר מערכת זוגית ללא שחיקה אך גם ללא הפרת ברית? על אהבה, קנאה ואתגרי המשפחה בעידן הפוסטמודרני

כיצד אנו למדים כי לבנות צלפחד אכן יש תשוקה עזה לארץ ישראל?

אין ספק כי אהבת משה לארץ ישראל בערה בו ונפשו חשקה ביותר להיכנס לארץ הטובה.

הרב ברוך אפרתי נשאל מה דינו של קנאביס רפואי בנוגע לשמיטה.

במבט ראשון נדמה כי חודש תמוז הוא חודש שמטרתו לגרום לנו לדיכאון. הוא מכיל בתוכו את כל המרכיבים על מנת ליצור תחושת 'באסה'

מחקרים רבים מעידים על הכוח הרב שיש בדברי שבח ועידוד לקידומם והצלחתם של ילדים, תלמידים ואף מבוגרים.

לאחרונה עברתי טיפול בעין, וזה ישרת אותי מבחינה מקצועית, כי יש אוכלוסיית מטופלים מיוחדת במינה שחשוב לי להביט בה תמיד בעין טובה.

בלעם היה יכול לתעל את זרמי יצר הקנאה אל הכיוון החיובי. במקום זאת הוא בחר לנתב את קנאתו למקום של הרס, שנאה ורוע.

בלעם ידע לכוון את השעה "שהקב"ה כועס בה". אם הבורא כועס משמע שיש מקום גם לכעס.

האיכר הארצישראלי אינו קם בבוקר כאבותיו במדבר ומלקט מן השדה די פרנסתו. הוא חייב לעמול, לחרוש ולזרוע עד שהוא מגיע ל"ואספת דגנך".

האמת היא שתפילתם של כל ישראל, ואף אם היא נאמרת באופן כללי, כשהיא מכוונת לשם ה', הרי היא פועלת ומשפיעה.

איך ייתכן שהרועה הנאמן שליווה אותנו 40 שנה במדבר בסוף נותר מאחור? רק בגלל בלבול קטן עם הסלע מגיע כזה עונש חמור?

אף פעם לא בטוחים מה הדרך הנכונה להכין משקאות חמים בשבת? הרב איתן מינקוב על דיני הכנת תה בשבת

מה הזמנים שחשוב לשים לב אליהם, ממתי כבר אין לעשות מלאכות האסורות בשבת ולמי מתאים לקבל שבת מוקדם.

משה רבנו קיבל עונש חסר פרופורציות בשל העובדה שלא עמד בלחץ האחריות המוטלת עליו כמנהיג העם.

האם נחש ממית או נחש מחיה? לכאורה, מדובר בנס גלוי: מי שננשך ע"י נחש שרף ואמור למות יביט על עמוד הנחושת וינצל.

למלבין פני חברו ברבים אין חלק לעולם הבא, הוא אינו מכיר בכך שהלבנת פנים היא רצח, לכן הוא אינו מתעורר לתשובה וימות כשחטאו עמו

הדעת הרווחת בקרב פרשנים לגבי חטאו של משה בפרשתנו, היא שהוא הכה בסלע במקום לדבר אליו.

'תורת הגלות' אומרת שצריך להכות בסלע. ומנגד, 'תורת ארץ ישראל', מחדשת לנו מה שאמר הקב"ה לדבר אל הסלע, להאמין שיש כוח עצום לדיבור

אחרי שנכנסים למהלך המוּנע מנגיעות אישיות נדרשות תעצומות נפש גדולות כדי להודות בטעות ולצאת ממנו לכן רצוי מלכתחילה לא להיכנס אליו

זה מסוג הסיפורים שנשמעים כמו אגדה, אבל הוא התרחש באמת. כך סיפרה לי אמש ג'ולי בן זאב מהמושב בית חלקיה

נשיאי ישראל ראו את עצמם כאנשים הנענים לבקשה לשמש כשליחי ציבור, על אף שבענוותנותם לא חשבו שהם ראויים לכך.

חומרת חטאיו של קורח ועדתו היתה גדולה ומסוכנת בהרבה מזו של חטא המרגלים והעגל, בשל הניסיון לערער את יסוד האמונה בקב"ה ומשה כשליחו

בפרשת 'שלח' כתובים שני חטאים כבדים: חטא התיירים בתחילה, וחטא המעפילים בהר, בסוף.

גם כשאנו ענפים ומבטאים לגמרי את הייחודיות שלנו, עלינו לזכור שכולנו בני עץ אחד נחנו.

הדרך בעבודת ה' היא להתחיל במעט, להעריך את מה שאני כן מסוגל לעשות, ועם זה להתקדם ולעלות עוד ועוד.

לכבוד יום פטירתו של התנא יונתן בן עוזיאל, הרב חגי לונדין עם מסר מיוחד מתורתו המתחבר לימינו אנו

סיפור המרגלים מלמד שהערכת המציאות אינה תלויה רק בעובדות האובייקטיביות אלא גם באופן שבו בוחר המתבונן לראותן ולפרשן.

מדהים איך הטכנולוגיה החדשה משנה מציאות, ובעיקר בעזרה לחלשים.

ארץ ישראל דורשת מאיתנו להתגדל ולצמוח, להשתנות כל יום, לא לשקוע בשגרה אלא לחדש ולהתחדש.

לחבר את ראיית המוח עם ראיית הלב ולכוונן לראיית הבורא

החטא הגדול של המרגלים נבע מחוסר הבנה של המשימה. הם לא הבינו שציוו אותם לראות כיצד לכבוש את הארץ ולא האם זה נכון או לא.

מורנו ורבנו היה שמח כל כך, נטוע היטב בכל הלכה והלכה, ממקורותיה שבהררי קודש עד למסקנה המעשית.

מכיוון שאיני פוליטיקאי איני יודע כיצד תסתיים התסבוכת הפוליטית, אולם יש פה הזדמנות אדירה ללימוד מוסרי, מה מניע אדם בהחלטות חייו?

כל אדם בימי חייו עובר קשיים ואתגרים, והוא בסכנה שישתלט עליו קול הקטרוג והצחקוק של 'המרגל הקטן והביקורתי' שדר בתוכו

רשע זה אחד שקורה לידו אירוע דרמטי – אבל הוא חי על אוטומט. לא מתבונן, לא שם לב, לא מסיק מסקנות אישיות

הצורך בקיומם של אלדדים ומידדים קיים לא רק בשדה הפוליטי. הוא נדרש גם בשדה הרוחני, הרעיוני, התרבותי ואפילו הדתי וההלכתי.

אם באמת אכפת לנו מהעם שלנו אז כדאי לזכור: כאשר אנו נמנעים מלדבר לשון הרע אנו מביאים ברכה גדולה לעם ישראל.

מדוע נבנו החצוצרות מכסף דווקא? תכונותיה של מתכת אצילה זו יכולות אולי לתת לכך הסבר.

30 לאסון במירון. אבקש להתוות מעין מפה רוחנית שתאפשר לנו לקבל כלים להתמודדות עם האירוע הקשה הזה ועם מאורעות דומים שאנו פוגשים

מתי הודינו באמת לקב"ה על כל הטוב? הרי כשמגיע לאדם משהו רע, הוא מתלונן ושואל: "למה זה מגיע לי?"

בהר סיני קיבל העם את התורה, אך בו זמנית הגויים קבלו ממנו את השנאה למקבלי התורה.

דין חמאס כדין עמלק. החמאס מבקש להשמיד את מדינת ישראל ולהקים על חורבותיה את פלסטין.

פרשיית אישה סוטה מקבלת שתי זוויות שונות של אפשרות לתיקון. כך נכון למקרים מקולקלים שונים שבהם אנחנו נתקלים ועלינו לתקן אותם.

לשם מה נחוץ לתורה לסכם את המכפלות מבלי לחדש דבר?

נזירות זמנית תאפשר לאדם הסובל מהפרעת אישיות נרקסיסטית לרסן את תאוותיו וגאוותו, על ידי התרחקות לצד הקיצוני השני ואז להתיישר חזרה

בכל פעם, כשיש היתקלות בינינו לאויבינו, (וכעת, רוב הארץ חזית), חשוב שננקוט במשנה זהירות, ויחד עם זאת נשנן לעצמנו שהכל דבר ה'.

בערב חג השבועות בעיצומה של מלחמה נגד אויבנו עלינו לחדד לעצמנו שהמלחמות על א"י אינן על שטחי ארץ ונדל"ן

ההבדל בין אדם שמונע מתוך תודעה של נבחר לבין אדם שפועל מתוך תודעה של משרת ניכר לעין כל.

לכל שבט ולכל קבוצה בעם ישראל יש ייחודיות. אסור לנו לערבב בין הכוחות, אלא לתת להם לבטא את עצמם.

אנו נקראים להקשיב היטב לדברים שהשומרים אומרים כי יש בפיהם מסר ובשורה לימינו.
